dit werd aangenomen omdat je eerder aangeeft HD vrij (kan gelezen worden als A)ASFotografie schreef:**Hutsje schreef:Dus ze is op de leeftijd van een half jaar gerontgend? Geen hd-a dus. Hoe kom je daar dan bij?ASFotografie schreef:Eigen DA, die als goed bekend staat in onze regio. Totale screening met röntgen moet nog gebeuren, maar zag ik niet zitten met een half jaar. Als ik voor de jaar-enting ga zal ik er met hem over hebben.crutz schreef: die is er niet, want de RvB beoordeeld geen kruising honden.......
MAAR er zijn weldegelijk een aantal DAsen die zeer regelmatig xMH screenen voor zowel de sport als voor de dienst die daar dus wel degelijk een goed oordeel over kunnen geven,
MAAR Andre, ben je om haar te laten screenen ook bij zo'n DA geweest of gewoon bij je eigen DA ???
?????? Ik heb niet gezegd dat ze geröntgend is. Ik heb ook niet beweerd dat ze pertinent geen hd-a heeft. Ik heb gezegd dat ik haar totaal heb laten onderzoeken door mijn dierenarts en dat deze aangaf dat zij (zover dat op die leeftijd zonder röntgen is te bepalen) geen HD heeft.
Uiteraard is het zeer verstandig om haar te laten röntgen voor je met het zwaardere werk (schutting, greppel, pakwerk e.d.) gaat beginnen om dit zeker te weten.
Maar ik zag dat niet zitten om haar op jonge leeftijd al te laten röntgen. Nu is ze qua grootte wel uitgegroeid. De botten, gewrichten en spieren moeten nu nog verder steviger worden en dan is ze echt uitgegroeid. Nu ze een jaar is vind ik het beter om te laten röntgen dan met een half jaar. Vol in de groei lijkt mij dat minder zinvol, maar is mijn persoonlijke mening en wetenschappelijk misschien incorrect, maar goed. Vaak volg ik mijn eigen intuïtie en blijkt dat een juiste keuze te zijn.![]()
Groeten,
André
**
ik nam in elkgeval wel aan dat als je schrijft HD vrij dat ze al wel gerontgend was, aan de buitenkant kan je nl niet zo veel zien, dus niet echt een "slimme" uitspraak van je DA..........
lekker wachten tot een maand of 16/17 en dan helemaal laten rontgenen, dus ellebogen, heupen en evt rug, bij een goed bekend staande DA die al meer ervaring heeft met xMH