Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Fokken met Ira

Dit forum is voor al uw vragen, ervaringen en weetjes over het fokken van honden.

Moderator: moderatorteam

ASFotografie
Vaste gebruiker

Fokken met Ira

Ongelezen bericht door ASFotografie »

Hallo,

Onze Mechelse Herderteef is nu 13 maanden en we zijn erover aan het nadenken of we haar de volgende loopsheidsperiode (over naar verwacht ca. 5 a 6 maanden) of de daarop volgende loopsheidsperiode laten dekken. Als ze werpt is ze dan zo'n 21 a 22 of ca. 27 maanden.

Ira is een x-MH, wat wil zeggen dat haar moeder ook een x-MH is en haar vader stamboom. Omdat Ira geen stamboom heeft ben ik niet persé ras-gebonden met fokken. Komt alleen de vraag op wat verstandig is.
We zijn over de volgende mogelijkheden aan het denken:
- Ira laten dekken door een MH
- Ira laten dekken door een x-MH
- Ira laten dekken door een Saarlooswolfshond
- Ira laten dekken door de reu van mijn neef. Deze is een kruising tussen Duitse Herder en een Saarloos wolfshond (die gedekt is door een wolf), waardoor deze reu ca. 40% wolfsbloed in zich heeft. Prachtig beest trouwens met een gigantisch schaargebit.

Tja, je kan misschien bedenken dat we dus voor een keuze komen te staan waar we goed doordacht over na moeten denken over wat we willen en wat verstandig is.

Ik hoop hierop jullie inhoudelijke reacties te krijgen wat ons kan helpen bij beslissen.

Groetjes,
André :U:
crutz
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herders (FCI)
Aantal honden: 7
Contacteer:

Ongelezen bericht door crutz »

waarom :U: wil je fokken,
dat kan dan nl ook gelijk je keuze voor een reu bepalen...........
Rataplan
Zeer actief
Mijn ras(sen): asielhonden!

Ongelezen bericht door Rataplan »

Tja ik ben geen fokker, maar heb me er over laten informeren. Het bepalen van de reu heeft te maken met het doel waarmee je fokt. Bepaalde eigenschappen van je teef wil je versterken en andere "zwakkere" punten wil je opheffen/verminderen.
Kruisingen herders zijn volgens mij alleen interessant voor de africhters, ook die hebben zo hun mening over wat ze in een hond zoeken.
Africhters zitten ook op dit forum :wink:
Trouwens ik neem aan dat de hond verder onderzocht en vrij van HD (Speelt ED trouwens een rol bij herders?) :19:
Obelix 6-5- 2004 - 13-6- 2009 Rataplan 7-4 1998- 18-3-2013 Forever may not be long enough for this love....
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

Rataplan schreef: Kruisingen herders zijn volgens mij alleen interessant voor de africhters, ook die hebben zo hun mening over wat ze in een hond zoeken.
inderdaad wat draagt ze bij aan de xmh die er nu al rondlopen? Wat heeft ze qua africhting gedaan en de reu? de voorouders? gezondheid HD, event. ED? zowel van haar als de voorouders en die van de eventuele reu, etc. etc. etc.
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
ASFotografie
Vaste gebruiker

crutz schreef:waarom :U: wil je fokken,
Prachtige foto's op je site. :ok:

Tja, waarom wil ik fokken. Op de eerste plaats voor de aardigheid, ik hoef er geen geld mee te verdienen, maar wil uiteraard wel de kosten eruit krijgen. Maar goed dat is het financiële gevolg van de keuze waarvoor ik sta.

Verder vind ik het leuk om een nest te krijgen van mijn (naar mijn idee) prachtige x-MH, die reuze lief is voor (bijna) iedereen met goede bedoelingen. Ondanks het vele werk wat ik me daarmee ongetwijfeld op m'n hals haal. Ik heb vroeger met m'n fretten gefokt en dat beviel me prima. Ik heb ook 1 van de jongen destijds gehouden voor mezelf. Prachtig toch?!

Mijn dilemma is echter waar ik verstandig aan doe en niet straks met de pups blijf zitten, want ik kan hier niet 9 of 10 honden gaan houden. Dus kortom er moet afname zijn.
Dat brengt me dan ook op mijn vraag wat is wijsheid?

Een x-MH erop is op zich niks mis mee, maar eigenlijk pas interessant voor africhters, indien er een x-MH op wordt gezet die prijzen heeft behaald.

Een stamboom MH erop kost geld, die krijg je niet voor niks en dan moet je die ook nog vinden. Meestal blijven die binnen de stamboomlijnen. Omdat Ira een x-MH is wordt dat al lastig en ongeschikt voor de tentoonstellings-MH's, wellicht wel interessant voor de africhters binnen de KNPV of IPO, maar dan moet je inderdaad uiterst selectief te werk (kunnen) gaan.

Een Saarloos erop kan, denk ik, prachtige kruisingen voortbrengen, maar ik wil wat dat betreft niet de plank volledig mis gaan slaan en ongezonde (denk ik niet, maar goed) pups op de wereld laten zetten of pups met een totaal fout karakter of uiterlijk.

Idem geldt al helemaal met de reu van mijn neef. Deze heeft dus ca. 40% wolfsbloed in zich en heeft tanden en kiezen die zeker 2x zo groot als die van Ira zijn. Wellicht interessant voor de sport, maar ik weet niet of men het aandurft met die tanden. Ze zijn echt groot!! :mrgreen:

Heel stiekem heb ik er zelfs over gedacht om Ira met een wolf te kruisen indien dat mogelijk zou zijn, maar dat zal wel een stoute droom blijven, die ook niet verstandig is of...... toch?! :slaap:

Pups van Ira moeten een goed sociaal en betrouwbaar karakter hebben met een gezonde werklust. Dat vind ik gewoon een must. Verder zou ik het fijn vinden als ze er fantastisch uitzien. Dat mag uiteraard vol Mechelertjes worden, maar misschien is het ook fantastisch mooi om van die kruisinkjes te krijgen. Ik weet het echt niet.

De doelgroep kan de africhtingswereld zijn, maar net zo goed alle liefhebbers van deze honden mits de evt. kopers kunnen garanderen dat de honden goed terecht komen en genoeg aandacht en beweging krijgen. Ik ben eerlijk gezegd niet van plan om mensen een pup mee te geven met de wetenschap dat het beestje de hele dag in een bench of ren ligt en alleen een rondje 's morgens en 's avonds mag maken aan de korte lijn. Ik weet ook dat je dit niet 100% uit kan sluiten, maar mijn pups moeten een goed en gezond leven krijgen.

Groetjes,
André :8):
Hutsje
Zeer actief
Mijn ras(sen): moddercockers
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Hutsje »

Ik ben er nog steeds niet achter waarom je nu perse wilt fokken. Je hebt nog helemaal geen vraag, en dan fok je ook nog kruisingen. Daarbij zullen het ook niet de makkelijkste honden worden als ik je keuzes zo zie. En ja, een reu met stamboom kost geld inderdaad. Ik ben net terug uit Milaan om een reu te bekijken, als ik die reu gebruik ben ik 2.000 euro (ja, echt, EURO) kwijt voor het dekgeld en dan zit het er hier nog niet in. Ik heb al veel investeringen gedaan, dat moet ook want ik doe het niet zomaar voor de lol. Bij mij speelt het verbeteren van het ras de grootste rol, maar dat doel schiet je natuurlijk alvoorbij als je kruisingen fokt........
Afbeelding
ASFotografie
Vaste gebruiker

malinois schreef:
Rataplan schreef: Kruisingen herders zijn volgens mij alleen interessant voor de africhters, ook die hebben zo hun mening over wat ze in een hond zoeken.
inderdaad wat draagt ze bij aan de xmh die er nu al rondlopen? Wat heeft ze qua africhting gedaan en de reu? de voorouders? gezondheid HD, event. ED? zowel van haar als de voorouders en die van de eventuele reu, etc. etc. etc.
Tja, wat dragen jonge hondjes bij aan de wereld. Ik denk dat je de vraag om kan draaien. Wat dragen de baasjes van honden bij aan de belevingswereld van hun hond(en) en wat kunnen ze elkaar bieden?
Als de hond een gezonde werklust heeft kan je er mee gaan werken. Wat en hoe? Dat ligt aan de mogelijkheden van het koppel.
Wil je er de KNPV of IPO mee in, dan moet de baas veel tijd en energie kunnen steken in de africhting van de hond. Verder moet de hond kunnen en willen bijten op de juiste plaats en met de juiste kracht, hard zijn, aan durven vallen en doorgaan ook als het pijn doet. Welke hond is daar geschikt voor? Het gefokte karakter draagt bij aan de slagingskansen binnen deze tak van sport, maar dat weet je van te voren echt niet voor 100%. Dat weet je pas als je echt gaat trainen. Je kan 2 kampioenen met elkaar kruisen en mag dan verwachten dat je super goede honden fokt. Maar een garantie heb je niet. Het is en blijft afwachten wat de natuur biedt.

Ira is nu 13 maanden, van de zomer was ik met haar begonnen met de africhting. Helaas werd ze toen loops (tja dat risico loop je met een teefje, hè) :mrgreen: en kon ik niet verder met haar trainen. Daarna vonden we het huis waar we naar op zoek waren en begon de verbouwings-, verhuis- en opknapwerkzaamheden tot de dag van vandaag en heb ik geen tijd gehad om weer met haar te beginnen. Ondertussen is ze weer loops geweest en nu net een krappe week er vanaf. Kortom ik heb eigenlijk nog geen gelegenheid gehad om met haar te trainen. Dat doet er niets vanaf dat ze voldoende beweging heeft gehad. Nu moet ze de herhalingsinenting (van 1 jaar) nog krijgen. Ze eet goed (Champ), is gezond en lekker aktief. (Wat een geluk dat ik niet alleen voor haar hoef te zorgen in deze periode!).

Ze is HD-vrij en haar ouders en daar de ouders van ook!!

Groeten,
André
Hutsje
Zeer actief

ASFotografie schreef:
malinois schreef:
Tja, wat dragen jonge hondjes bij aan de wereld. Ik denk dat je de vraag om kan draaien. Wat dragen de baasjes van honden bij aan de belevingswereld van hun hond(en) en wat kunnen ze elkaar bieden?
Als de hond een gezonde werklust heeft kan je er mee gaan werken. Wat en hoe? Dat ligt aan de mogelijkheden van het koppel.
Wil je er de KNPV of IPO mee in, dan moet de baas veel tijd en energie kunnen steken in de africhting van de hond. Verder moet de hond kunnen en willen bijten op de juiste plaats en met de juiste kracht, hard zijn, aan durven vallen en doorgaan ook als het pijn doet. Welke hond is daar geschikt voor? Het gefokte karakter draagt bij aan de slagingskansen binnen deze tak van sport, maar dat weet je van te voren echt niet voor 100%. Dat weet je pas als je echt gaat trainen. Je kan 2 kampioenen met elkaar kruisen en mag dan verwachten dat je super goede honden fokt. Maar een garantie heb je niet. Het is en blijft afwachten wat de natuur biedt.

Ira is nu 13 maanden, van de zomer was ik met haar begonnen met de africhting. Helaas werd ze toen loops (tja dat risico loop je met een teefje, hè) :mrgreen: en kon ik niet verder met haar trainen. Daarna vonden we het huis waar we naar op zoek waren en begon de verbouwings-, verhuis- en opknapwerkzaamheden tot de dag van vandaag en heb ik geen tijd gehad om weer met haar te beginnen. Ondertussen is ze weer loops geweest en nu net een krappe week er vanaf. Kortom ik heb eigenlijk nog geen gelegenheid gehad om met haar te trainen. Dat doet er niets vanaf dat ze voldoende beweging heeft gehad. Nu moet ze de herhalingsinenting (van 1 jaar) nog krijgen. Ze eet goed (Champ), is gezond en lekker aktief. (Wat een geluk dat ik niet alleen voor haar hoef te zorgen in deze periode!).

Groeten,
André
Wat is haar Norbergwaarde dan?
Afbeelding
Rataplan
Zeer actief
Mijn ras(sen): asielhonden!

Ongelezen bericht door Rataplan »

Hmmm zie nou niet echt goede reden om nog meer honden op deze wereld te zetten.
Misschien moet je hier nog even zoeken www.dierenasiels.com en zoeken bij de herders en kruisingen herders en dan in je achterhoofd houden dat als je weinig tot niets aan gedegen medisch onderzoek (zowel teef als reu) en met weinig achtergrond van de honden (een stamboom is handig omdat je zo de achtergrond van de hond weet en je dus ook een gedegen keus voor een reu kunt maken) en je zo dus ook nooit weet of je gezonde honden op de wereld zet :19: Een verkeerde keus voor een reu zou een afwijking in generaties terug weer terug kunnen brengen in de pups. Al afgezien van het leed van bijvoorbeeld HD of ED op jonge leeftijd voor de hond en de nieuwe eigenaren, zouden ze je financieel verantwoordelijk kunnen gaan stellen. Hond kan ook weer terug gebracht worden als het allemaal niet loopt zoals het moet lopen, kan niet altijd op een juist moment zijn voor de (oude) eigenaar en vandaar dus dat de helft van alle honden in Nederland eens in een asiel terecht komt.
Als het dus alleen maar voor "de leut" is zou ik die verantwoordelijkheid niet nemen.
Obelix 6-5- 2004 - 13-6- 2009 Rataplan 7-4 1998- 18-3-2013 Forever may not be long enough for this love....
annicka
Zeer actief

Ongelezen bericht door annicka »

www.dierenasiels.com

Moet je eens kijken hoeveel kruisingen MH er zitten.
Weet je zeker dat je dit wilt?
Groetjes van Ellen en een Knuf van Noa, Luna en Fitz.
annicka
Zeer actief

Ongelezen bericht door annicka »

:mrgreen: gelijk gepost
Groetjes van Ellen en een Knuf van Noa, Luna en Fitz.
crutz
Zeer actief
Contacteer:

ASFotografie schreef:
malinois schreef:

Groeten,
André
vwb de HD, is ze gerontgend dan
en verder vind ik het excuus van loopsheid niet erg steekhoudend, daar er op de meeste africhtingsclubs gewoon doorgetraind kan worden met loopse teven,
maar als je dit door wil gaan zetten bedenk je dan eerst wel wat je wilt bereiken (huishondjes, werkhondjes..........) met de pups die je gaat fokken, want als je dus werkhondjes wilt gaan fokken zal je de lijnen van je teef voor dat betreft verder moeten bekijken en dan kijken wat voor lijnen daar evt bij zouden kunnen passen (maar daarvoor moet je eigenlijk ook met haar trainen om te kunnen zien wat de reu op haar aan kan vullen of andersom), heb je een leuke sport combi gevonden dan is t nog maar de vraag of je ze allemaal kwijt raakt in de sport (omdat je zelf dus niets tot weinig in de africhting doet) en dan kan t ook gebeuren dat ze als huishond weggaan en daar niet zo erg geschikt voor zijn waardoor je ze op een maand of 8 weer terug krijgt, maar dan wel redelijk "ontspoort"
de combi met een hond met veel wolf er in geeft denk ik geen kans op honden kwijt kunnen in de sport, dus dat worden dan dus gewoon allemaal huishondjes, maar met zo veel "wolf" en in combi met een xmh kan dat ook niet echt een geschikte huishond combi worden, dus waar wil je die dan kwijt............. :19:

eneh, thanks voor t compliment over de foto's :wink:
ASFotografie
Vaste gebruiker

Hutsje schreef:Ik ben er nog steeds niet achter waarom je nu perse wilt fokken. Je hebt nog helemaal geen vraag, en dan fok je ook nog kruisingen. Daarbij zullen het ook niet de makkelijkste honden worden als ik je keuzes zo zie. En ja, een reu met stamboom kost geld inderdaad. Ik ben net terug uit Milaan om een reu te bekijken, als ik die reu gebruik ben ik 2.000 euro (ja, echt, EURO) kwijt voor het dekgeld en dan zit het er hier nog niet in. Ik heb al veel investeringen gedaan, dat moet ook want ik doe het niet zomaar voor de lol. Bij mij speelt het verbeteren van het ras de grootste rol, maar dat doel schiet je natuurlijk alvoorbij als je kruisingen fokt........
Ik wil niet persé met haar fokken, maar zou het wel leuk vinden als de mogelijkheid erin zit. Je hebt de foto's van haar kunnen zien en beoordeel haar zelf. Ik vind haar werkelijk een schoonheid en zou het jammer vinden om die schoonheid van haar niet voort te laten bestaan, daarbij vind ik haar karakter de moeite waard om voort te laten bestaan. Uiteraard zijn er vele andere honden die aan dezelfde voorwaarden voldoen en ook nageslacht krijgen. Als niemand het doet houdt het ras op te bestaan, hè. Gelukkig zijn er velen die goede honden fokken, elk naar de kenmerken van het ras of de bewuste kruising met een ander ras.
Nogmaals: ik hecht niet zoveel waarde aan het raspapiertje. Dit zegt alleen wat over de standaardeigenschappen en uiterlijkheden die iemand of select gezelschap jaren terug dacht te moeten opstellen met de beste bedoelingen. Maar kijk bijv. in de africhtingsport. De meeste hoog scorende honden zijn kruisingen tussen Mechelse- en Hollandse Herder.

Daarbij komt dat ik een x-Mechelder vaak mooier vind dan de stamboom Mecheler. Ik ken een kennel, waar ik ook voor gefotografeerd heb, met Stamboom MH's. Deze honden zijn echter een stuk kleiner en hebben een smallere snuit dan de meeste x-MH's. Ira is zowiezo een forse teef en heeft behoorlijke kracht. Als ze vast wil blijven houden, dan houdt ze ook echt vast. Daarbij is ze ook heel gehoorzaam en houdt erg van knuffelen.
Ze kan daarentegen ook echt fel zijn.

Al bij al eigenschappen die in orde zijn. Voor de aanschaf van haar heb ik ook gedacht aan ee nstamboom-MH, maar om genoemde eigenschappen daar vanaf gezien en bewust gekozen voor een x-MH.

Maar goed, ik ben me aan het oriënteren en dat vind ik verstandiger dan gewoon te doen en maar te zien wat ervan terecht komt. Als ik met Ira ga fokken, dan gebeurd dat weloverdacht en heel bewust.

Maar ik heb tijd zat en wil voorlopig alleen goede waardevolle informatie verzamelen om dan tegen die tijd een juiste beslissing te nemen of we het wel of niet doen. :wink:
crutz
Zeer actief
Contacteer:

ASFotografie schreef:Maar kijk bijv. in de africhtingsport. De meeste hoog scorende honden zijn kruisingen tussen Mechelse- en Hollandse Herder.
ehm, de stamboom MH is in opkomst hoor :wink: kijk maar naar de uitslagen, je ziet ze steeds vaker...............
Daarbij komt dat ik een x-Mechelder vaak mooier vind dan de stamboom Mecheler. Ik ken een kennel, waar ik ook voor gefotografeerd heb, met Stamboom MH's. Deze honden zijn echter een stuk kleiner en hebben een smallere snuit dan de meeste x-MH's. Ira is zowiezo een forse teef en heeft behoorlijke kracht. Als ze vast wil blijven houden, dan houdt ze ook echt vast.
dat is echt afhankelijk van welke lijnen stamboom MHs je ziet, de meeste werklijnen zijn zeker niet kleiner en ieler.......en houden zeker ook goed vast............
is ze ook heel gehoorzaam en houdt erg van knuffelen.

Al bij al eigenschappen die in orde zijn. Voor de aanschaf van haar heb ik ook gedacht aan ee nstamboom-MH, maar om genoemde eigenschappen daar vanaf gezien en bewust gekozen voor een x-MH.

Maar goed, ik ben me aan het oriënteren en dat vind ik verstandiger dan gewoon te doen en maar te zien wat ervan terecht komt. Als ik met Ira ga fokken, dan gebeurd dat weloverdacht en heel bewust.

Maar ik heb tijd zat en wil voorlopig alleen goede waardevolle informatie verzamelen om dan tegen die tijd een juiste beslissing te nemen of we het wel of niet doen. :wink:
t is allang goed dat je je van te voren orienteerd, maar daarom zeg ik bekijk eerst waar je voor wilt fokken, want huishond mecheltjes en kruisingen daarvan worden al behoorlijk veel gefokt (zonder dat men zich daar in verdiept helaas) waardoor ze vaak ook verkeerd terecht komen,

verder hoef je echt niet haar de volgende loopsheid te laten dekken, ze is dan pas 19 mnd, je kan gerust nog een loopsheid over slaan om zodoende wat langer de tijd te hebben om hier goed over na te denken.......
bulletjebe
Zeer actief
Mijn ras(sen): bullmastiff
Contacteer:

Ongelezen bericht door bulletjebe »

ASFotografie schreef:
crutz schreef:waarom :U: wil je fokken,
Prachtige foto's op je site. :ok:

Tja, waarom wil ik fokken. Op de eerste plaats voor de aardigheid, ik hoef er geen geld mee te verdienen, maar wil uiteraard wel de kosten eruit krijgen. Maar goed dat is het financiële gevolg van de keuze waarvoor ik sta.

Fokken voor de aardigheid, lijkt leuk, maar kan vies tegenvallen als je pech hebt. En dan bedoel ik niet alleen pech met zieke moeder en/of pups, maar stel je eens voor dat de pups blijken te lijden aan een erfelijk gebrek en de kopers willen geld terug?

Verder vind ik het leuk om een nest te krijgen van mijn (naar mijn idee) prachtige x-MH, die reuze lief is voor (bijna) iedereen met goede bedoelingen. Ondanks het vele werk wat ik me daarmee ongetwijfeld op m'n hals haal. Ik heb vroeger met m'n fretten gefokt en dat beviel me prima. Ik heb ook 1 van de jongen destijds gehouden voor mezelf. Prachtig toch?!

Een nestje krijgen is altijd prachtig, dat ben ik onmiddellijk met je eens. Je moet echter wel eigenaren gaan zoeken voor de pups en die willen weten wat ze van hun pup mogen verwachten. Dat lijkt me in dit geval moeilijk, omdat je nu nog niet weet hoe jouw teef het doet in de sport/africhting, dus enige voorspelbaarheid is er niet van moeders kant.

Mijn dilemma is echter waar ik verstandig aan doe en niet straks met de pups blijf zitten, want ik kan hier niet 9 of 10 honden gaan houden. Dus kortom er moet afname zijn.
Dat brengt me dan ook op mijn vraag wat is wijsheid?

Een x-MH erop is op zich niks mis mee, maar eigenlijk pas interessant voor africhters, indien er een x-MH op wordt gezet die prijzen heeft behaald.

blijft bovenstaande staan, wat is de voorspelbaarheid van de pups in de africhting, want dat zullen africhters vragen

Een stamboom MH erop kost geld, die krijg je niet voor niks en dan moet je die ook nog vinden. Meestal blijven die binnen de stamboomlijnen. Omdat Ira een x-MH is wordt dat al lastig en ongeschikt voor de tentoonstellings-MH's, wellicht wel interessant voor de africhters binnen de KNPV of IPO, maar dan moet je inderdaad uiterst selectief te werk (kunnen) gaan.

Dekken kost geld idd, je krijgt geen zaad voor niks. De eigenaar van de dekreu heeft zijn hond ook moeten trainen/opvoeden en voeden en die zal getest zijn op de gebruikelijke aandoeningen zoals HD.

Een Saarloos erop kan, denk ik, prachtige kruisingen voortbrengen, maar ik wil wat dat betreft niet de plank volledig mis gaan slaan en ongezonde (denk ik niet, maar goed) pups op de wereld laten zetten of pups met een totaal fout karakter of uiterlijk.

Saarloos zou mijn keuze niet zijn, daar zit veel PRA in, van wat ik hier op dit forum heb begrepen

Idem geldt al helemaal met de reu van mijn neef. Deze heeft dus ca. 40% wolfsbloed in zich en heeft tanden en kiezen die zeker 2x zo groot als die van Ira zijn. Wellicht interessant voor de sport, maar ik weet niet of men het aandurft met die tanden. Ze zijn echt groot!! :mrgreen:

Heel stiekem heb ik er zelfs over gedacht om Ira met een wolf te kruisen indien dat mogelijk zou zijn, maar dat zal wel een stoute droom blijven, die ook niet verstandig is of...... toch?! :slaap:

Pups van Ira moeten een goed sociaal en betrouwbaar karakter hebben met een gezonde werklust. Dat vind ik gewoon een must. Verder zou ik het fijn vinden als ze er fantastisch uitzien. Dat mag uiteraard vol Mechelertjes worden, maar misschien is het ook fantastisch mooi om van die kruisinkjes te krijgen. Ik weet het echt niet.

De doelgroep kan de africhtingswereld zijn, maar net zo goed alle liefhebbers van deze honden mits de evt. kopers kunnen garanderen dat de honden goed terecht komen en genoeg aandacht en beweging krijgen. Ik ben eerlijk gezegd niet van plan om mensen een pup mee te geven met de wetenschap dat het beestje de hele dag in een bench of ren ligt en alleen een rondje 's morgens en 's avonds mag maken aan de korte lijn. Ik weet ook dat je dit niet 100% uit kan sluiten, maar mijn pups moeten een goed en gezond leven krijgen.

Dat aspect kan ik volgen en natuurlijk heb je gelijk, de honden moeten een goed baasje krijgen. Maar nogmaals, denk aan de evt. gevolgen van een fout karakter, erfelijke onvolkomenheden die uit het 'niets' op lijken te duiken omdat je je niet kunt verdiepen in de lijnen.

Wat zou je doen als 5 van de 10 pups bijv. blind worden door een erfelijke oogaandoening waarvan je niet op de hoogte bent en de kopers willen hun geld terug?

Of je geeft een pup mee voor de werklust en die blijkt dat totaal niet te hebben en de koper wil de hond terugbrengen?

Je moet echt kunnen voorspellen wat je de pupeigenaars kunt bieden anders denk ik dat je toch een nestje op de wereld gaat zetten met alle goede bedoelingen, maar waarvan de honden uiteindelijk niet terecht komen waar jij ze wilt hebben :wink:

Groetjes,
André :8):
ASFotografie
Vaste gebruiker

crutz schreef:
ASFotografie schreef:Maar kijk bijv. in de africhtingsport. De meeste hoog scorende honden zijn kruisingen tussen Mechelse- en Hollandse Herder.
ehm, de stamboom MH is in opkomst hoor :wink: kijk maar naar de uitslagen, je ziet ze steeds vaker...............

**
Dat klopt, maar het merendeel waarmee getraind wordt is nog altijd x-MH
**
Daarbij komt dat ik een x-Mechelder vaak mooier vind dan de stamboom Mecheler. Ik ken een kennel, waar ik ook voor gefotografeerd heb, met Stamboom MH's. Deze honden zijn echter een stuk kleiner en hebben een smallere snuit dan de meeste x-MH's. Ira is zowiezo een forse teef en heeft behoorlijke kracht. Als ze vast wil blijven houden, dan houdt ze ook echt vast.
dat is echt afhankelijk van welke lijnen stamboom MHs je ziet, de meeste werklijnen zijn zeker niet kleiner en ieler.......en houden zeker ook goed vast............

** Ja, dat zal dan wel. Genoemde kennel fokt voor de tentoonstellingen en reist de hele wereld af om prijzen binnen te slepen en hun pups naar de nieuwe baas te brengen.
**
is ze ook heel gehoorzaam en houdt erg van knuffelen.

t is allang goed dat je je van te voren orienteerd, maar daarom zeg ik bekijk eerst waar je voor wilt fokken, want huishond mecheltjes en kruisingen daarvan worden al behoorlijk veel gefokt (zonder dat men zich daar in verdiept helaas) waardoor ze vaak ook verkeerd terecht komen,

verder hoef je echt niet haar de volgende loopsheid te laten dekken, ze is dan pas 19 mnd, je kan gerust nog een loopsheid over slaan om zodoende wat langer de tijd te hebben om hier goed over na te denken.......
**
Uiteraard hoeft ze niet al de volgende periode gedekt te worden, zoals ik al schreef: ik heb tijd zat. :mrgreen: Ondertussen zal ik ook zeker meer informatie verzamelen om een verstandig besluit te nemen, want mijn pups wil ik niet in een assiel terecht zien komen en ook geen aansprakelijkheidstellingen in de brievenbus laten komen omdat ze niet te hanteren zijn.
**
Hutsje
Zeer actief

Maar wat is nou haar Norbergwaarde?
Afbeelding
crutz
Zeer actief
Contacteer:

Hutsje schreef:Maar wat is nou haar Norbergwaarde?
die is er niet, want de RvB beoordeeld geen kruising honden.......
MAAR er zijn weldegelijk een aantal DAsen die zeer regelmatig xMH screenen voor zowel de sport als voor de dienst die daar dus wel degelijk een goed oordeel over kunnen geven,
MAAR Andre, ben je om haar te laten screenen ook bij zo'n DA geweest of gewoon bij je eigen DA ???
Hutsje
Zeer actief

crutz schreef:
MAAR er zijn weldegelijk een aantal DAsen die zeer regelmatig xMH screenen voor zowel de sport als voor de dienst die daar dus wel degelijk een goed oordeel over kunnen geven,
MAAR Andre, ben je om haar te laten screenen ook bij zo'n DA geweest of gewoon bij je eigen DA ???
Wat jammer dat jij nu antwoord geeft. Want ik denk dat Andre niet weet wat ik bedoel aangezien ik deze vraag voor de 2e keer stel. Ook niet erg, maar zeg dan niet dat ze hd-a heupen heeft. Dat weet je dan nl niet. Dat kan elke da wel zeggen. Ik ook.
Afbeelding
bulletjebe
Zeer actief
Mijn ras(sen): bullmastiff
Contacteer:

Ongelezen bericht door bulletjebe »

Hutsje schreef:
crutz schreef:
Wat jammer dat jij nu antwoord geeft. Want ik denk dat Andre niet weet wat ik bedoel aangezien ik deze vraag voor de 2e keer stel. Ook niet erg, maar zeg dan niet dat ze hd-a heupen heeft. Dat weet je dan nl niet. Dat kan elke da wel zeggen. Ik ook.
Ik heb pas nog een advertentie gezien waarin HD-vrije pups aangeboden werden! Zelfs dat is al mogelijk als je van niks weet.
Selena
Zeer actief
Mijn ras(sen): x HH
Aantal honden: 9

Ongelezen bericht door Selena »

Ik ben een africhter en fokker van xHH voor de KNPV en als diensthond.

ALS je met je xMH fokt voor de sport moet je al een xHH of xMH gebruiken, welke hangt af van de bloedlijn. Je zal heel goed moeten weten of je een afzetmarkt hebt.
Omdat jezelf niet of geen africhtingservaring hebt wordt dat al een stuk moeilijker.
Dek en verkoopprijs zijn rond de 200 euro bij de sportkruisingen, met andere woorden..je haalt net aan je kostprijs eruit als je een klein nest hebt zoals wij meestal.

Verder gelden de algemene vragen zoals eerder in dit topic gesteld.
Met tot wat ik tot nu toe heb gelezen, draag je niets bij voor het toch al grote bestand van (sport)kruisingen.

Wat is de bloedlijn van je teefje?
Een mens is nooit te oud om te leren.. en een wijs mens is nooit uitgeleerd!

http://www.vanleeuwen-hollandseherders.nl
Hutsje
Zeer actief

bulletjebe schreef:
Hutsje schreef:
crutz schreef:
Ik heb pas nog een advertentie gezien waarin HD-vrije pups aangeboden werden! Zelfs dat is al mogelijk als je van niks weet.
Hihi, ja, die zie ik ook wel eens voorbij komen :mrgreen:
Afbeelding
malinois
Zeer actief
Contacteer:

crutz schreef:en verder vind ik het excuus van loopsheid niet erg steekhoudend, daar er op de meeste africhtingsclubs gewoon doorgetraind kan worden met loopse teven,
precies, ik train altijd door met m'n teef ondanks haar loopsheid. Niks aan de hand en ik ken weinig tot geen africhtingsverenigingen waar je niet met een loopse teef mag trainen. Ze zullen er vast wel zijn hoor, maar ik ken ze niet.
heb je een leuke sport combi gevonden dan is t nog maar de vraag of je ze allemaal kwijt raakt in de sport (omdat je zelf dus niets tot weinig in de africhting doet)
precies, als ik al een xmh zou nemen, zou dat er inderdaad 1 zijn uit goede en bekende lijnen en niet van iemand die nog niets gedaan heeft in de sport. Er zijn al zoveel xmh.
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
ASFotografie
Vaste gebruiker

crutz schreef:
Eigen DA, die als goed bekend staat in onze regio. Totale screening met röntgen moet nog gebeuren, maar zag ik niet zitten met een half jaar. Als ik voor de jaar-enting ga zal ik er met hem over hebben.
Hutsje
Zeer actief

ASFotografie schreef:
crutz schreef:
Eigen DA, die als goed bekend staat in onze regio. Totale screening met röntgen moet nog gebeuren, maar zag ik niet zitten met een half jaar. Als ik voor de jaar-enting ga zal ik er met hem over hebben.
Dus ze is op de leeftijd van een half jaar gerontgend? Geen hd-a dus. Hoe kom je daar dan bij?
Afbeelding
malinois
Zeer actief
Contacteer:

ASFotografie schreef: **
Dat klopt, maar het merendeel waarmee getraind wordt is nog altijd x-MH
**
in de KNPV ja, maar niet in de IPO
** Ja, dat zal dan wel. Genoemde kennel fokt voor de tentoonstellingen en reist de hele wereld af om prijzen binnen te slepen en hun pups naar de nieuwe baas te brengen.
**
mijn africhtingspups komen uit africhtingskennels die niet alle shows aflopen maar gewoon wedstrijden lopen en examens halen.
Die shows kunnen me gestolen worden en interesseren me niet, er zit trouwens een groot verschil tussen fokkers van showmechels en fokkers van africhtingsmechels hoor, kijk maar eens naar de honden, zijn werelden van verschil. En mijn stamboom mechelaars verschillen qua uiterlijk weinig tot niks van een xmh uit de africhting.
Ja ik vind een zwarte mechelaar een prachtige hond en misschien zal die hier ook weleens komen.
Afbeelding
malinois
Zeer actief
Contacteer:

Selena schreef:Wat is de bloedlijn van je teefje?
ben ik ook heel benieuwd naar en ook naar een fototje eigenlijk :wink:

gevonden:
Mijn teefje komt uit een nest (05-11-2004) van Smeets in Stein. Moeder is een x-Mecheler en vader is stamboom. Ik heb geen papieren daarvan in huis.
Eerlijk gezegd zegt een stamboom mij ook niet zoveel. Moeder en oma waren zeer sociaal, hondjes lekker vrij allemaal. De heer Smeets had ze goed verzorgt, hok was schoon (kon die geen rekening mee hebben gehouden toen we (ad-hoc) kwamen kijken, want ren en nachthok waren droog) en stuk voor stuk alle inentingen gehad tot dat moment.
alleen zegt mij dit weinig kan er ook niks van vinden op bloedlijnen maar misschien dat Selena of Crutz er meer van weet
Afbeelding
ASFotografie
Vaste gebruiker

malinois schreef:
crutz schreef:en verder vind ik het excuus van loopsheid niet erg steekhoudend, daar er op de meeste africhtingsclubs gewoon doorgetraind kan worden met loopse teven,
precies, ik train altijd door met m'n teef ondanks haar loopsheid. Niks aan de hand en ik ken weinig tot geen africhtingsverenigingen waar je niet met een loopse teef mag trainen. Ze zullen er vast wel zijn hoor, maar ik ken ze niet.

**
Ik ken er wel diversen. Mij werd afgeraden te komen trainen met een loopse teef, omdat de reutjes van de andere leden dan niet meer geconcentreerd zouden zijn in het werk. Met andere woorden, ze zouden liever indruk willen maken op mijn teefje dan gehorzamen aan hun africhter! Bij de diverse verenigingen waar ik van te voren vaker ben wezen kijken was dit eender. Loopse teven waren niet welkom op het trainingsterrein.
**
heb je een leuke sport combi gevonden dan is t nog maar de vraag of je ze allemaal kwijt raakt in de sport (omdat je zelf dus niets tot weinig in de africhting doet)
precies, als ik al een xmh zou nemen, zou dat er inderdaad 1 zijn uit goede en bekende lijnen en niet van iemand die nog niets gedaan heeft in de sport. Er zijn al zoveel xmh.

**
Er zijn natuurlijk ook zat goede reutjes die een teefje zonder certificaat mogen dekken. Maar goed, ik ben geen fokker en doorwinterde africhter en neem aan dat jullie hier veel meer van weten dan ik.

Om een hond goed af te richten moet je minimaal 2 keer per weken kunnen trainen. Op de tijden dat er dan getraind wordt kan ik meestal niet. Op de zaterdagmiddag kan ik binnenkort wel weer (als ik hier verder alles wat meer in orde heb), maar dat is te weinig om echt resultaat te boeken. Zodoende weet ik nog niet zeker of ik de draad weer ga oppakken om in feite op nieuw te beginnen. Half werk houd ik niet van en lijkt mij niet goed. Ik heb 2 zonen rondlopen hier van 9 en 11 en wil niet dat ik de hond ga verpesten door maar half werk te gaan doen. Dan lijkt het mij beter om helemaal niets met pakwerk te doen.
Luisteren doet ze prima, volgen doet ze ook, maar voor de training is dat maar het begin. Het stelwerk is het harde(re) werk en dan laat de hond pas zien of die echt geschikt is voor deze sport/dit werk of niet.

Op die vraag kan ik dan ook geen correct antwoord geven, helaas.
Jammer genoeg heb ik niemand die met haar in mijn plaats kan gaan trainen, dus dat is dan lastig. :19:

**
ASFotografie
Vaste gebruiker

Hutsje schreef:
ASFotografie schreef:
crutz schreef:
Dus ze is op de leeftijd van een half jaar gerontgend? Geen hd-a dus. Hoe kom je daar dan bij?
**
??? :denken: ??? Ik heb niet gezegd dat ze geröntgend is. Ik heb ook niet beweerd dat ze pertinent geen hd-a heeft. Ik heb gezegd dat ik haar totaal heb laten onderzoeken door mijn dierenarts en dat deze aangaf dat zij (zover dat op die leeftijd zonder röntgen is te bepalen) geen HD heeft.
Uiteraard is het zeer verstandig om haar te laten röntgen voor je met het zwaardere werk (schutting, greppel, pakwerk e.d.) gaat beginnen om dit zeker te weten.
Maar ik zag dat niet zitten om haar op jonge leeftijd al te laten röntgen. Nu is ze qua grootte wel uitgegroeid. De botten, gewrichten en spieren moeten nu nog verder steviger worden en dan is ze echt uitgegroeid. Nu ze een jaar is vind ik het beter om te laten röntgen dan met een half jaar. Vol in de groei lijkt mij dat minder zinvol, maar is mijn persoonlijke mening en wetenschappelijk misschien incorrect, maar goed. Vaak volg ik mijn eigen intuïtie en blijkt dat een juiste keuze te zijn. :wink:

Groeten,
André
**
malinois
Zeer actief
Contacteer:

ASFotografie schreef:Ik ken er wel diversen. Mij werd afgeraden te komen trainen met een loopse teef, omdat de reutjes van de andere leden dan niet meer geconcentreerd zouden zijn in het werk. Met andere woorden, ze zouden liever indruk willen maken op mijn teefje dan gehorzamen aan hun africhter! Bij de diverse verenigingen waar ik van te voren vaker ben wezen kijken was dit eender. Loopse teven waren niet welkom op het trainingsterrein.
bij de kynologie hoor je dit idd. heel vaak maar juist bij de africhting niet omdat het nogal beroerd zou zijn als een diensthond ineens niks meer deed als hij een loopse teef zou ruiken. Mijn honden moeten allemaal luisteren ook al zit er een loopse teef voor hun neus. Ik zou niet eens ergens willen trainen waar loopse teven geweerd zouden worden want hoe leer je zo je hond luisteren dat is juist de plek om erop te trainen en daarnaast leg ik mijn teef echt geen 3 weken stil.
Maar goed, ze zijn er dus wel africhtingsverenigingen die ze weren maar gelukkig ken ik die niet!
Half werk houd ik niet van en lijkt mij niet goed.
dat ben ik helemaal met je eens, maar des te meer een reden om de overweging te maken waarom je zou gaan fokken met je teef.
Je raakt de pups waarschijnlijk niet kwijt aan africhters, dus worden het huishondjes. Hoeveel xmh pups zijn hier al wel niet van... kijk eens op marktplaats voor de gein....
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Fokken van honden”