crutz schreef:waarom

wil je fokken,
dat kan dan nl ook gelijk je keuze voor een reu bepalen...........
Prachtige foto's op je site.
Tja, waarom wil ik fokken. Op de eerste plaats voor de aardigheid, ik hoef er geen geld mee te verdienen, maar wil uiteraard wel de kosten eruit krijgen. Maar goed dat is het financiële gevolg van de keuze waarvoor ik sta.
Verder vind ik het leuk om een nest te krijgen van mijn (naar mijn idee) prachtige x-MH, die reuze lief is voor (bijna) iedereen met goede bedoelingen. Ondanks het vele werk wat ik me daarmee ongetwijfeld op m'n hals haal. Ik heb vroeger met m'n fretten gefokt en dat beviel me prima. Ik heb ook 1 van de jongen destijds gehouden voor mezelf. Prachtig toch?!
Mijn dilemma is echter waar ik verstandig aan doe en niet straks met de pups blijf zitten, want ik kan hier niet 9 of 10 honden gaan houden. Dus kortom er moet afname zijn.
Dat brengt me dan ook op mijn vraag wat is wijsheid?
Een x-MH erop is op zich niks mis mee, maar eigenlijk pas interessant voor africhters, indien er een x-MH op wordt gezet die prijzen heeft behaald.
Een stamboom MH erop kost geld, die krijg je niet voor niks en dan moet je die ook nog vinden. Meestal blijven die binnen de stamboomlijnen. Omdat Ira een x-MH is wordt dat al lastig en ongeschikt voor de tentoonstellings-MH's, wellicht wel interessant voor de africhters binnen de KNPV of IPO, maar dan moet je inderdaad uiterst selectief te werk (kunnen) gaan.
Een Saarloos erop kan, denk ik, prachtige kruisingen voortbrengen, maar ik wil wat dat betreft niet de plank volledig mis gaan slaan en ongezonde (denk ik niet, maar goed) pups op de wereld laten zetten of pups met een totaal fout karakter of uiterlijk.
Idem geldt al helemaal met de reu van mijn neef. Deze heeft dus ca. 40% wolfsbloed in zich en heeft tanden en kiezen die zeker 2x zo groot als die van Ira zijn. Wellicht interessant voor de sport, maar ik weet niet of men het aandurft met die tanden. Ze zijn echt groot!!
Heel stiekem heb ik er zelfs over gedacht om Ira met een wolf te kruisen indien dat mogelijk zou zijn, maar dat zal wel een stoute droom blijven, die ook niet verstandig is of...... toch?!
Pups van Ira moeten een goed sociaal en betrouwbaar karakter hebben met een gezonde werklust. Dat vind ik gewoon een must. Verder zou ik het fijn vinden als ze er fantastisch uitzien. Dat mag uiteraard vol Mechelertjes worden, maar misschien is het ook fantastisch mooi om van die kruisinkjes te krijgen. Ik weet het echt niet.
De doelgroep kan de africhtingswereld zijn, maar net zo goed alle liefhebbers van deze honden mits de evt. kopers kunnen garanderen dat de honden goed terecht komen en genoeg aandacht en beweging krijgen. Ik ben eerlijk gezegd niet van plan om mensen een pup mee te geven met de wetenschap dat het beestje de hele dag in een bench of ren ligt en alleen een rondje 's morgens en 's avonds mag maken aan de korte lijn. Ik weet ook dat je dit niet 100% uit kan sluiten, maar mijn pups moeten een goed en gezond leven krijgen.
Groetjes,
André