Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Ik snap het echt (nog) niet hoor!

Dit forum is voor al uw vragen, ervaringen en weetjes over het fokken van honden.

Moderator: moderatorteam

Selena
Zeer actief
Mijn ras(sen): x HH
Aantal honden: 9

Ongelezen bericht door Selena »

Marja schreef:
Inge schreef:
Stang schreef:
Kruisingnestjes zijn praktisch nooit doordacht: ik heb tenminste nog nooit gehoord dat vader of moeder van het kruisingnestje onderzocht zijn op gezondheid, laat staan dat er iets over de voorouders bekend is.
Dus sowieso zal ik dit al strenger veroordelen.
Binnen de africhting (KNPV) wordt wel heel veel met kruisingherders gefokt maar die zijn in het algemeen wel goed medisch getest :wink:
Bovendien is de achtergrond van de honden meestal ook bekend.
Waarom is dat zo??
hier een fokker voor KNPV-kruisingen :wink: omdat sowieso bijna alle honden gerontgend worden voordat ze aan het echte zware werk beginnen, met slechte heupen of rug ga je gewoon daar niet aan beginnen omdat het niet fair is naar je hond toe. Bovendien mocht je je hond willen verkopen na de africhting, gaat geen politiedienst de hond kopen omdat met een niet goede rug of heupen het werkzame leven zeer bekort wordt.

Schrijf het al ergens anders in dit subforum http://www.hondenforum.nl/phpBB2/viewto ... 4&start=25 , wij fokken vnl op functionaliteit boven uiterlijk. Binnen de KNPV wordt veel gekruisd binnen variateiten, en de hond krijgt zijn naam naar uiterlijk (dus DH, MH of HH). Wij fokken honden waarvan wij vinden wat een goede diensthond aan zou moeten voldoen met een HH (gestreept/brindle) uiterlijk.
Binnen de knpv bloedlijnen is heel veel bekend (kijk maar ns op www.bloedlijnen.nl).
Een mens is nooit te oud om te leren.. en een wijs mens is nooit uitgeleerd!

http://www.vanleeuwen-hollandseherders.nl
Marja
Zeer actief

Ongelezen bericht door Marja »

Selena schreef:
Marja schreef:
Inge schreef:
Stang schreef:
Kruisingnestjes zijn praktisch nooit doordacht: ik heb tenminste nog nooit gehoord dat vader of moeder van het kruisingnestje onderzocht zijn op gezondheid, laat staan dat er iets over de voorouders bekend is.
Binnen de africhting (KNPV) wordt wel heel veel met kruisingherders gefokt maar die zijn in het algemeen wel goed medisch getest :wink:
Waarom is dat zo??
hier een fokker voor KNPV-kruisingen :wink: omdat sowieso bijna alle honden gerontgend worden voordat ze aan het echte zware werk beginnen, met slechte heupen of rug ga je gewoon daar niet aan beginnen omdat het niet fair is naar je hond toe. Bovendien mocht je je hond willen verkopen na de africhting, gaat geen politiedienst de hond kopen omdat met een niet goede rug of heupen het werkzame leven zeer bekort wordt.

Schrijf het al ergens anders in dit subforum http://www.hondenforum.nl/phpBB2/viewto ... 4&start=25 , wij fokken vnl op functionaliteit boven uiterlijk. Binnen de KNPV wordt veel gekruisd binnen variateiten, en de hond krijgt zijn naam naar uiterlijk (dus DH, MH of HH). Wij fokken honden waarvan wij vinden wat een goede diensthond aan zou moeten voldoen met een HH (gestreept/brindle) uiterlijk.
Binnen de knpv bloedlijnen is heel veel bekend (kijk maar ns op www.bloedlijnen.nl).
Ga het morgen eens bestuderen :mrgreen:
groetjes Marja Zara en Stapper
Afbeelding
M@ri@nne
Zeer actief

Ongelezen bericht door M@ri@nne »

Marja, ik meen in een ander topic gelezen te hebben dat jouw honden uit het buitenland kwamen. Vanwaar die keuze?
Groetjes, Marianne.
Afbeelding
starfleet
Erelid

Ongelezen bericht door starfleet »

Jacksel schreef:
En onzinnige vermeerdering ben ik ook tegen, Jamey wordt ook zeker geholpen...
Ik ben tegen onzinnige castratie :mrgreen: Jamey is toch geen kater? Je hoeft hem niet te laten castreren om nesten van Jamey te voorkomen.

Anne
starfleet
Erelid

Marja schreef: Ik ging er een beetje vanuit, als ze een stamboom hebben dan moet het toch goed zitten, tenminste ik dacht dat veel van jullie er zo over dachten :mrgreen:
En daar was ik het dus niet altijd mee eens!
Dan begrijp ik jou nu beter als je het over honden met papiertjes had.

Anne
starfleet
Erelid

Marja schreef: Ja was inderdaad entropion.
Maar Stapper was de enige uit het nest die dat had en ook op de stamboom staat dat ouders en voorouders er geen last van hadden.
Nou moet ik je eerlijk bekennen dat die hele stamboom me niets zegt, ik kreeg hem trouwens pas toen Stapper 5 maanden oud was.
Misschien anders bij een buitenlandse stamboom, maar op een Nederlandse stamboom staat alleen waar de hond vanaf stamt, niet welke testen er zijn gedaan.

Als Stappers ouders vrij waren van Entropion heeft de fokker het ook niet fout gedaan, hij heeft immers laten testen en dat zat goed. Hij heeft misschien ook echt gedacht dat Stapper een ontsteking had en niet aan entropion gedacht omdat beide ouderdieren immers vrij waren. Shit happens, dat kan altijd en overal, maar als ik het zo hoor heeft de fokker van Stapper toch wel zijn best gedaan.

Anne
Laatst gewijzigd door starfleet op 13 dec 2005 09:50, 1 keer totaal gewijzigd.
Caro.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Spaanse Draak
Aantal honden: 1
Contacteer:

Ongelezen bericht door Caro. »

Inge schreef:
Stang schreef:
Oke, behalve daar dan :wink: :mrgreen:
Afbeelding
A good dog never dies...

Ben je op zoek naar een gezellig en creatief PSP forum klik hier
jelle
Zeer actief

Ongelezen bericht door jelle »

Jacksel schreef:
Eigenaresse die met spoed in het ziekenhuis was opgenomen en oppas die de hond niet kende en dus het gedrag van loopsheid bij haar niet herkende... De buurhond herkende het wel...
Dat een hond onbedoeld bevrucht is wil nog niet zeggen dat je het nest per se moet laten komen. In de eerste dagen erna kun je kiezen voor een "morning after" prik, en in de eerste weken van de dracht nog voor een castratie+abortus.
Groetjes, Marielle, Sirena, Diaz, Rios en Boeli!

Afbeelding

Voor altijd in onze herinnering... Vigo (+02-11-2012); Esperanza (+19-06-2012); Ferro (+04-08-10); Grandi (+15-01-09); Moya (+01-02-08 ); Berta (+27-11-06); Ymke (+04-07-06); Nora (+02-12-05)
Hanneke
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bearded Collie
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Hanneke »

Moderators: is het een idee om van Jelle's lange verhaal een sticky te maken? Er wordt heel duidelijk in verwoord hoe er hier over het algemeen over kruisingen, pretnesten en dat soort dingen wordt gedacht. De moeite waard om te bewaren!
Groetjes,
Hanneke.

When you are over the hill, you pick up speed.
empyree
Zeer actief
Mijn ras(sen): Newfoundlander/Grand Basset Griffon Vendéen/Lagotto Romagnolo
Aantal honden: 5
Contacteer:

Ongelezen bericht door empyree »

@ Marja; het is niet per definitie zo dat niet-rashonden gezonder zijn. Dat wordt alleen gedacht omdat daar de afwijkingen en kwalen niet van geregistreerd worden per 'ras' zoals dat wel bij echte rashonden gedaan wordt. Ook het feit dat ze langer zouden leven is een fabeltje.

@Jelle 'Oepsnestjes' bestaan wel degelijk zelfs als je als fokker denkt nog zo goed op te letten, Ik riep dat jaren geleden ook in mijn 'onwetendheid' want je ziet toch dat je teef loops is.....nou mooi niet dus ! Even ter verduidelijking; Mijn teef heb ik keurig ruim 3 weken apart gehouden toen ze loops was en op de '23ste' dag toen er geen enkel teken van loopsheid meer was is ze terug naar de andere honden gegaan, samen met de teef die tegelijk met haar loops was en die wél was gedekt !
De reu liet ook blijken dat hij geen belangstelling meer had dus dat leek in orde.
Groot was echter mijn verbazing dat, toen de pups van haar nestzus met wie ze gelijk loops was geweest 5 weken (!!!!) waren ze 2 puppen kreeg !!!
Ik hield haar al een paar dagen in de gaten en temperatuurde haar ook omdat ze 'vervelend' was en ik bang was dat ze een gesloten baarmoeder ontsteking had, want ze had een harde dikkere buik (ik had nog tegen mijn man gezegd dat als haar schijnzwangerschap over was ze op dieet zou moeten ;-)). Toen ik de honden binnen wilde halen omdat het begon te regenen lag er een pupje op de stoep !! Dit was op 23 januari dus niet echt lekker weer om buiten geboren te worden....
Ik kan jullie dus wel melden dat dit de enige keer was dat ik blij was dat het begon te regenen !!!!!!!!!
Maar zoals je ziet is zij dus enkele weken laten opnieuw vruchtbaar geweest en ik heb werkenlijk NIETS aan de reu gemerkt terwijl mijn honden gewoon in huis leven dus ik ze de hele dag in de gaten kan houden !

@Wendy: ik denk niet dat bij een newfoundlander of landseer meer HD voorkomt dan bij een herder, maar dat het bij de zwaardere rassen gewoon wat vaker tot uiting komt. Net zo goed dat een teckel of cocker HD kan hebben maar die worden daar nu eenmaal niet op gescreend....

@Caroline/Stang; Voor wat betreft het fokken met honden die een verbetering kunnen zijn voor een ras is er een probleem. Namelijk dat de 'doorgewinterde' fokker veel selectiever kijkt dan de beginnende fokker omdat die zijn lat nog niet zo hoog heeft liggen omdat die vaak nog niet zo goed de plus en minpunten van zijn eigen honden kan zien.
Eigenlijk ligt de fout bij de rasvereniging want zij stellen domweg dat je mag fokken met elke hond die aan hun fokreglement voldoet en die eisen zijn vaak maar minimaal en dat wil dan niet zeggen dat de betreffende reu of teef ook echt verbetering zal brengen......

groetjes,
Sandra
Sandra
Afbeelding
Marja
Zeer actief

M@ri@nne schreef:Marja, ik meen in een ander topic gelezen te hebben dat jouw honden uit het buitenland kwamen. Vanwaar die keuze?
Ze waren hier niet te krijgen :mrgreen:
Op een Landseerpup moesten we een jaar wachten en de mastin was helemaal niet te krijgen, geen nesten in de planning :wink:
Afbeelding
Marja
Zeer actief

starfleet schreef:
Maar Stapper was de enige uit het nest die dat had en ook op de stamboom staat dat ouders en voorouders er geen last van hadden.
Nou moet ik je eerlijk bekennen dat die hele stamboom me niets zegt, ik kreeg hem trouwens pas toen Stapper 5 maanden oud was.
Misschien anders bij een buitenlandse stamboom, maar op een Nederlandse stamboom staat alleen waar de hond vanaf stamt, niet welke testen er zijn gedaan.

Als Stappers ouders vrij waren van Entropion heeft de fokker het ook niet fout gedaan, hij heeft immers laten testen en dat zat goed. Hij heeft misschien ook echt gedacht dat Stapper een ontsteking had en niet aan entropion gedacht omdat beide ouderdieren immers vrij waren. Shit happens, dat kan altijd en overal, maar als ik het zo hoor heeft de fokker van Stapper toch wel zijn best gedaan.

Anne
Nee want toen we maanden later de stamboom kregen stond daar op dat Stapper entropion had en dat we niet mochten fokken met hem!
Afbeelding
Marja
Zeer actief

Martijn schreef:Ik sta niet harder te juichen omdat een nestje raszuiver is hoor.
Het gros van de raszuivere nesten is net zo min een aanwinst als een nest kruisingen. Het "onderste" driekwart van de meeste rassen mag wat mij betreft geschrapt worden.

Ik vind kruisingen leuk. Leuker dan rashonden.
Maar er meer bij gaan fokken? Nee. Er zijn teveel rasloze honden die al zitten te wachten op een plaats waar een hond hoort.
Bij rashonden vind ik dat de meeste rassen bewaard en verbeterd mogen worden en dat doe je met één nest tegelijk.
Maar dan ga je dus wel voor de maximale winst.
Halfslachtig gedoe irriteert me mateloos. Ik kan het al niet uitstaan als mensen een pup kopen en dan net doen alsof het niet uitmaak waar die pup vandaan komt maar fokkers die middelmatige nesten fokken en daar vreselijk dik over lopen te doen geven me kromme tenen.
Volgens mij komt dat ook vaak door onwetendheid van kopers.
Afbeelding
Marja
Zeer actief

empyree schreef:@ Marja; het is niet per definitie zo dat niet-rashonden gezonder zijn. Dat wordt alleen gedacht omdat daar de afwijkingen en kwalen niet van geregistreerd worden per 'ras' zoals dat wel bij echte rashonden gedaan wordt. Ook het feit dat ze langer zouden leven is een fabeltje.
groetjes,
Sandra
Daar heb ik mijn twijfels over hoor, kijk maar eens bij de gem. levensverwachting van een flink aantal rassen!
Afbeelding
Marja
Zeer actief

Marja schreef:
starfleet schreef:

Anne
Nee want toen we maanden later de stamboom kregen stond daar op dat Stapper entropion had en dat we niet mochten fokken met hem!
Nee! stom stom stom
Dat wist hij inmiddels van ons natuurlijk :wink:
Afbeelding
LongFields
Zeer actief
Mijn ras(sen): Laekense Herder Tapas
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door LongFields »

empyree schreef: ...Namelijk dat de 'doorgewinterde' fokker veel selectiever kijkt dan de beginnende fokker omdat die zijn lat nog niet zo hoog heeft liggen omdat die vaak nog niet zo goed de plus en minpunten van zijn eigen honden kan zien.
Hier ben ik het niet mee eens. Dit gaat zeker niet voor alle beginnende fokkers op. Als ik mijzelf neem (ik ben ook beginnende fokker, heb inmiddels 1 nest gehad) dan wist ik voor ik mijn eerste nest kreeg zeer goed wat de min- en pluspunten van mijn teefje waren, en ook die van de uitgekozen dekreu. Ik heb er ongeveer een jaar over gedaan om de juiste reu te bepalen! Nu ben ik ook al bijna een jaar aan het kijken welke reu ik de volgende keer ga gebruiken.
Een beginnend fokker die zijn ras goed kent en zich terdege heeft voorbereid (dan praat ik over jaren, en niet over weken) kijkt in mijn ogen net zo selectief als de doorgewinterde fokker.
empyree
Zeer actief
Contacteer:

Marja schreef:
empyree schreef:@ Marja; het is niet per definitie zo dat niet-rashonden gezonder zijn. Dat wordt alleen gedacht omdat daar de afwijkingen en kwalen niet van geregistreerd worden per 'ras' zoals dat wel bij echte rashonden gedaan wordt. Ook het feit dat ze langer zouden leven is een fabeltje.
groetjes,
Sandra
Daar heb ik mijn twijfels over hoor, kijk maar eens bij de gem. levensverwachting van een flink aantal rassen!
Hoi Marja,

Die levensverwachting heeft veelal te maken met de groote en het gewicht van de hond. Aangezien kruisingen in de regel wat kleiner zijn ligt hun levensverwachting dus wat hoger.

groetjes,
Sandra
Sandra
Afbeelding
empyree
Zeer actief
Contacteer:

LongFields schreef:
empyree schreef: ...Namelijk dat de 'doorgewinterde' fokker veel selectiever kijkt dan de beginnende fokker omdat die zijn lat nog niet zo hoog heeft liggen omdat die vaak nog niet zo goed de plus en minpunten van zijn eigen honden kan zien.
Hier ben ik het niet mee eens. Dit gaat zeker niet voor alle beginnende fokkers op. Als ik mijzelf neem (ik ben ook beginnende fokker, heb inmiddels 1 nest gehad) dan wist ik voor ik mijn eerste nest kreeg zeer goed wat de min- en pluspunten van mijn teefje waren, en ook die van de uitgekozen dekreu. Ik heb er ongeveer een jaar over gedaan om de juiste reu te bepalen! Nu ben ik ook al bijna een jaar aan het kijken welke reu ik de volgende keer ga gebruiken.
Een beginnend fokker die zijn ras goed kent en zich terdege heeft voorbereid (dan praat ik over jaren, en niet over weken) kijkt in mijn ogen net zo selectief als de doorgewinterde fokker.
Om mij heen kijkend denk ik dat je een van de weinigen bent maar ik denk ook dat dat met het ras te maken heeft en hoe lang je het ras al hebt alvorens je bent overgegaan tot fokken.

Helaas ken ik genoeg voorbeelden van mensen die een eerste pup van ras X kopen en dan ook meteen zeggen dat ze 'misschien' willen gaan fokken terwijl ze zelfs nog niet eens goed weten waar ze dan op moeten letten met het selecteren van een pup.
Gelukkig laten de meesten van die 'enthousiastelingen' het na verloop van tijd afweten als ze er achter komen wat er nog meer bij een nestje komt kijken en wat het kost vòòr dat er pups zijn.
Maar als zij wel gaan fokken weten ze vaak nog niet genoeg om echt selectief naar hun ras te kijken en te zeggen dat hun teef niet goed genoeg is.........
Zelfs al ik naar mezelf kijk denk ik nu dat ik beter niet met mijn eerste teef had kunnen gaan fokken (ben ik overigens ook gauw mee gestopt omdat het resultaat qua gezondheid te wensen overliet, maar qua type zag ik toen nog niet echt goed de fouten).

groetjes,
Sandra
Sandra
Afbeelding
Marja
Zeer actief

empyree schreef:
Marja schreef:
groetjes,
Sandra
Hoi Marja,

Die levensverwachting heeft veelal te maken met de groote en het gewicht van de hond. Aangezien kruisingen in de regel wat kleiner zijn ligt hun levensverwachting dus wat hoger.

groetjes,
Sandra
Hebben wij even pech :jank:
Afbeelding
Marja
Zeer actief

empyree schreef:
LongFields schreef:
Om mij heen kijkend denk ik dat je een van de weinigen bent maar ik denk ook dat dat met het ras te maken heeft en hoe lang je het ras al hebt alvorens je bent overgegaan tot fokken.

Helaas ken ik genoeg voorbeelden van mensen die een eerste pup van ras X kopen en dan ook meteen zeggen dat ze 'misschien' willen gaan fokken terwijl ze zelfs nog niet eens goed weten waar ze dan op moeten letten met het selecteren van een pup.
Gelukkig laten de meesten van die 'enthousiastelingen' het na verloop van tijd afweten als ze er achter komen wat er nog meer bij een nestje komt kijken en wat het kost vòòr dat er pups zijn.
Maar als zij wel gaan fokken weten ze vaak nog niet genoeg om echt selectief naar hun ras te kijken en te zeggen dat hun teef niet goed genoeg is.........
Zelfs al ik naar mezelf kijk denk ik nu dat ik beter niet met mijn eerste teef had kunnen gaan fokken (ben ik overigens ook gauw mee gestopt omdat het resultaat qua gezondheid te wensen overliet, maar qua type zag ik toen nog niet echt goed de fouten).

groetjes,
Sandra
En hoe kom je daar achter dan?
Waar kan je dat allemaal leren?
Afbeelding
Inge
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herder
Aantal honden: 2
Contacteer:

Ongelezen bericht door Inge »

empyree schreef: Om mij heen kijkend denk ik dat je een van de weinigen bent maar ik denk ook dat dat met het ras te maken heeft en hoe lang je het ras al hebt alvorens je bent overgegaan tot fokken.

Ik heb ook serieus overwogen met Marouck te fokken. Dat kwam pas na een tijdje, toen ik steeds vaker te horen kreeg, ook van raskenners, dat ze erg mooi was. Bovendien heeft ze een top-karakter.
Ik weet haar minpunten maar ken ook haar sterke punten, daar heb ik ook naar gekeken toen ik op zoek ging naar een reu die ik eventueel wilde gebruiken.
Heb me daarbij ook laten adviseren door zowel Maroucks fokker als een andere fokker van de Hollandse Herder.

groetjes,
Sandra
Ik heb er vanaf gezien, niet omdat Marouck niet goed genoeg is, maar vanwege de steeds hardnekkigere verhalen over "rommelen" binnen het ras, oftewel het inkruisen van x-HH en (x) MH (met op papier dus een Hollandse Herderreu als vader). Ik weet dat er gele pups geboren zijn/worden in Maroucks lijn, een duidelijke aanwijzing dat er zowel aan de kant van de vader als de moeder van Marouck ergens in het (recente?) verleden mechelaars zijn ingekruisd. Aan 1 kant heb ik die MH weten te achterhalen (vrijwel zeker), aan de andere kant niet.
Voor mij is dat de doorslag geweest waardoor mijn fokplannen van de baan zijn, ik wil niet bewust mensen belazeren en de kans dat er pups uitkomen die wellicht té pittig zouden worden voor een gemiddeld gezin is in mijn ogen te groot. En aangezien ik geen "naam" heb binnen de africhtingswereld is de kans dat ik daar de pups kwijt zou raken te klein (zeker bij dit ras wat toch nog een ondergeschoven kindje is in de africhting) om de gok te nemen.
Jammer maar helaas.
Groetjes Inge
Afbeelding

Danco 16-02-1996 † 30-12-2006 Snoepie 03-07-1994 † 03-07-2008 Nika 07-07-1999 - † 10-08-2009 Marouck 24-08-2002 † 22-05-2012 Numa 11-05-2011 † 2017
empyree
Zeer actief
Contacteer:

Marja schreef:
empyree schreef:
LongFields schreef:

groetjes,
Sandra
En hoe kom je daar achter dan?
Waar kan je dat allemaal leren?
Daar kom je eigenlijk het beste achter door met veel fokkers te praten en dan het liefste diegenen die al heel wat jaren meedraaien omdat zij uit eigen ervaring goed kunnen vertellen/uitleggen waar je op moet letten.
Helaas is het alleen zo dat er soms maar weinig fokkers zijn die andere fokkers op weg willen helpen en goed advies willen geven......

Vaak is het al zo dat wanneer je informeert naar problemen binnen een ras of lijn je te horen krijgt dat die er niet zijn en dat je dan nadat je een bepaalde reu hebt gebruikt te horen krijgt wat er fout zit bij de reu of bij die combinatie........
Dat is net zo funest als wanneer je bij een foker informeert naar de honden en hoe het met de gezondheid in zijn lijnen is en hij/zij alleen maar positieve dingen verteld wat elke fokker die al wat langer 'meeloopt' heeft wel eens problemen in een nest gehad !!

Mijn ervaring is dan ook dat je de meest positieve/serieuze pupkopers krijgt als je JUIST de minpunten van je ras cq eigen honden noemt.

groetjes,
Sandra
Laatst gewijzigd door empyree op 14 dec 2005 09:35, 1 keer totaal gewijzigd.
Sandra
Afbeelding
Marja
Zeer actief

O.k dank je Sandra!

Maar er is niet een boek waar alles lekker duidelijk in beschreven staat?
Ik bedoel maar , op de stambomen van mijn honden staan dingen en afkortingen waarvan ik absoluut geen benul heb wat het betekend :wink:
Afbeelding
empyree
Zeer actief
Contacteer:

Vraag maar gewoon aan mij, hier of privé, en voor zover ik kan zal ik je graag helpen !

groetjes,
Sandra
Sandra
Afbeelding
Marja
Zeer actief

empyree schreef:Vraag maar gewoon aan mij, hier of privé, en voor zover ik kan zal ik je graag helpen !

groetjes,
Sandra
Nou graag hoor:))
Stapper.
Zijn vader HD-b1
zijn moeder HD-b2

Ouders van vader HD-A2
Ouders van moederHD-A enHD-A2

Bij Zara staat alles in het zweeds :denken:
Aleen bij een oma staat de letter A

Kan jij er wijs uit :19:
Afbeelding
Podenji
Zeer actief
Mijn ras(sen): Podenco Ibicenco, Basenji
Aantal honden: 8
Contacteer:

Ongelezen bericht door Podenji »

LongFields schreef: Ik ben dus eigenlijk niet tegen het fokken van kruisingen op zich, maar tegen het onzorgvuldig en onnadenkend fokken van welke hond dan ook, rashond of kruising.

En ja, ik fok zelf ook. Nooit meer dan 1 nest per jaar maar waarschijnlijker 1 nest per 2 jaar, en maximaal 3 nesten per teef (Sjefke zal er maximaal 2 krijgen). Ik heb voordat de pups geboren worden al ruim voldoende serieuze gegadigden en mijn honden worden getest op de voorkomende erfelijke gebreken bij het ras, gaan naar shows om erachter te komen of ze aan de rasstandaard voldoen en zijn vooral huishond en gezinsleden van ons.
Bij mijn ras is het voortbestaan afhankelijk van mensen zoals ik, die een teefje hebben dat prima aan de rasstandaard voldoet en een goed karakter heeft, en van daaruit pas besluiten om te gaan fokken, met inachtneming van alles wat daarbij hoort, zoals hd- en ed-onderzoek, ogentests, kwalificaties op shows e.d.
AMEN zo denk ik er ook over en zo ga ik ook te werk wil er alleen nog graag bij vermelden wat ik laatst ook al in een ander topic heb gezegd is dat de pups niet zomaar naar mensen gaan, ik ben heel selectief en als me ook maar iets niet bevalt krijgen ze geen pup, dit zoek ik uiteraard al uit zodra ze een aanvraag doen en niet pas als de teef gedekt is. Ik eis ook dat ik minimaal 2 x contact heb per jaar met de pupkopers om op de hoogte te blijven hoe het gaat willen ze dit niet gaan ze maar naar een ander voor een pup :wink:
My dogs are very distinguished and sophisticated, they dont play with balls they play with edgeless cubes.
Daan

Ongelezen bericht door Daan »

Marja schreef:
empyree schreef:
Marja schreef:
groetjes,
Sandra
Hoi Marja,

groetjes,
Sandra
Is dat echt nieuws voor jou?
Ik neem aan dat je dat toch wel wist?
Bij alles wat ik las over Puck's ras , las ik snel verder als het ging over de levensverwachting. Ik weet het en wil er niet bij stil staan. :wink:
Daan

Ongelezen bericht door Daan »

Inge schreef:
empyree schreef: Om mij heen kijkend denk ik dat je een van de weinigen bent maar ik denk ook dat dat met het ras te maken heeft en hoe lang je het ras al hebt alvorens je bent overgegaan tot fokken.

Ik heb ook serieus overwogen met Marouck te fokken. Dat kwam pas na een tijdje, toen ik steeds vaker te horen kreeg, ook van raskenners, dat ze erg mooi was. Bovendien heeft ze een top-karakter.
Ik weet haar minpunten maar ken ook haar sterke punten, daar heb ik ook naar gekeken toen ik op zoek ging naar een reu die ik eventueel wilde gebruiken.
Heb me daarbij ook laten adviseren door zowel Maroucks fokker als een andere fokker van de Hollandse Herder.

groetjes,
Sandra
Ik heb er vanaf gezien, niet omdat Marouck niet goed genoeg is, maar vanwege de steeds hardnekkigere verhalen over "rommelen" binnen het ras, oftewel het inkruisen van x-HH en (x) MH (met op papier dus een Hollandse Herderreu als vader). Ik weet dat er gele pups geboren zijn/worden in Maroucks lijn, een duidelijke aanwijzing dat er zowel aan de kant van de vader als de moeder van Marouck ergens in het (recente?) verleden mechelaars zijn ingekruisd. Aan 1 kant heb ik die MH weten te achterhalen (vrijwel zeker), aan de andere kant niet.
Voor mij is dat de doorslag geweest waardoor mijn fokplannen van de baan zijn, ik wil niet bewust mensen belazeren en de kans dat er pups uitkomen die wellicht té pittig zouden worden voor een gemiddeld gezin is in mijn ogen te groot. En aangezien ik geen "naam" heb binnen de africhtingswereld is de kans dat ik daar de pups kwijt zou raken te klein (zeker bij dit ras wat toch nog een ondergeschoven kindje is in de africhting) om de gok te nemen.
Jammer maar helaas.
Ik vroeg me al af waarom je de fokplannen met marouck had laten varen.
Nou weet ik het.
Verstandig Inge.
Marja
Zeer actief

Daan schreef:
Marja schreef:
empyree schreef:
Marja schreef: Daar heb ik mijn twijfels over hoor, kijk maar eens bij de gem. levensverwachting van een flink aantal rassen!
Hoi Marja,

groetjes,
Sandra
Is dat echt nieuws voor jou?
Ik neem aan dat je dat toch wel wist?
Bij alles wat ik las over Puck's ras , las ik snel verder als het ging over de levensverwachting. Ik weet het en wil er niet bij stil staan. :wink:
Ja joh tuurlijk wist ik dat :mrgreen:
Een landseer wordt zo'n 8-10 jaar
De mastin gemiddeld 12!! sterk ras :pffff:
Afbeelding
empyree
Zeer actief
Contacteer:

Marja schreef:
empyree schreef:Vraag maar gewoon aan mij, hier of privé, en voor zover ik kan zal ik je graag helpen !

groetjes,
Sandra
Nou graag hoor:))
Stapper.
Zijn vader HD-b1
zijn moeder HD-b2

Ouders van vader HD-A2
Ouders van moederHD-A enHD-A2

Bij Zara staat alles in het zweeds :denken:
Aleen bij een oma staat de letter A

Kan jij er wijs uit :19:
Hoi Marja,

Ja hoor daar kan ik wel wijs uit ;-)
HD-B1 en HD-B2 is dus een uitslag HD-B (wat betekend dat de honden in principe goede heupen hebben, een HD-A 1 is het beste en dan mag je echt spreken van een HDvrije hond) die 1 en 2 erachter hebben nog weer iets te maken met de gradatie wat afhankelijk is van diverse factoren waarop beoordeeld wordt. Een heup wort namelijk op diverse punten beoordeeld zoals de aansluiting van de heup en de kom en de diepte en eventuele botafwijkingen. Zo wordt de nrobergwaarde bepaald. Dit doet men door het middelpunt van de heupkop te nemen en dan van daaruit een lijn loodrecht omhoog te trekken en eentje die over de buitenste punt van de heupkom gaat. Dan wordt tussen die twee lijnen berekend hoeveel graden dat is en dat wordt dan van beide heupen bij elkaar opgeteld en dat tesamen zijn de norbergwaarden. Dit geeft aan hoe diep de heup in de kom zit. Een normale/goede heup heeft een norbergwaarde van 30 maar komt vaak nog hoger uit en de meesten onder ons hebben het liefst een norbergwaarde van 40 !
Op al die punten bekeken is een HD-B1 dus net een pietsje beter dan een B2 en hetzelfde geldt dus ook voor een A1 die net wat beter is dan een A2 en sommige nieuwere uitslagen geven alleen nog maar de letter zonder een 1 of 2 erachter.

HD-uitslagen in de meeste landen gaan van A (vrij) tot HD E(positief) echter in Zweden gebruiken ze andere uitslagen en daar is als ik het goed heb HD-H een vrije hond.

Hopelijk be je nu iets wijzer voor wat betreft de uitslagen van HD ;-)

groetjes,
Sandra
Sandra
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Fokken van honden”