Het lijkt me niet goed dat je die andere hond probeerde weg te jagen! Jouw hond kan daaruit concluderen dat dat jonkie een afstraffing verdiend heeft; je stimuleert hem om die stok te verdedigen.
Ik kan me wel voorstellen dat je de neiging hebt om een confrontatie te voorkomen. Het kan natuurlijk echt vervelend zijn als het mis gaat. Maar dan lijken betere oplossingen me opzij stappen en ongeïnteresseerd doen, om aan te geven dat jij die stok (en die jonge hond) niet meer interessant vindt. Of ook met je rug ernaartoe gaan staan - stiekum over de schouder kijken hoe 't gaat.
Of afleiden met een bal-voor-noodgevallen in de zak en desnoods toch maar weglopen, als je blijkbaar bang bent dat je hond te stevig corrigeert? Misschien is die angst niet nodig, er is gelukkig niks ergs gebeurd?
Ik snap trouwens echt niet waarom veel mensen vinden dat honden elkaars speeltjes niet mogen afpakken. Mijn ervaring is dat daar de leukste spelletjes uit voort kunnen komen! Verder is het misschien in principe een onschuldige rangorde-test (ik weet t niet)?
Voorwaarde lijkt me natuurlijk wel dat de baas het (gestolen) speeltje indien gewenst weer af kan pakken.
Dat speeltjes afpakken lijkt mij een echt 'baasjesprobleem': bv. 1 van de baasjes wil dóórlopen omdat het al donker wordt en het speeltje moet mee naar huis, of baasje is bang dat het speeltje wordt gemold, of baasje is bang dat hij het gestolen speeltje niet meer kan afpakken, of baasje is bang dat het vechten wordt.
Moet ik er er wel bij vertellen dat Hobbes wat dat betreft tot nu toe makkelijk is: hij pakt af en daagt uit, maar láát ook afpakken en uitdagen. Soms legt hij het balletje neer voor een andere hond: pak het dan! Bovendien weet hij (en wij) geloof ik inmiddels vrij goed wanneer hij beter niet kan afpakken, als een andere hond erg fel op zijn speeltje is. Als pup heeft hij ook wel eens snauwen gehad van 'balletjeshonden', laatste tijd nooit meer. Zal wel niet alleen dankzij ons zijn, ook dankzij Hobbes' fantastische karakter

, maar wij baasjes hebben in elk geval nooit een probleem gemaakt van speeltjes afpakken.