Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

ras eigenschappen

Dit forum is voor al uw vragen, ervaringen en weetjes over het fokken van honden.

Moderator: moderatorteam

cloris
Zeer actief
Mijn ras(sen): Dogo Argentino en de Portugese Keizerhond
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door cloris »

Hutsje schreef:Ik vraag me af in hoeverre honden hun oorspronkelijke taak kunnen uitoefenen als deze het grootste gedeelte van de tijd in kennels zitten of ervoor lopen
Nou de Argentijnen die nog hun taak uitoefenen leven over het algemeen in en voor hun kennels ik snap niet wat dat er mee te maken moet hebben? :denken:
Afbeelding
De Koning is dood, lang leve de Keizer
Juan Manuel Fangio is one of the best car racers the world has ever known
Fangio; I would give anything for just one minute with you... Ik mis je vriend...
Inge
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herder
Aantal honden: 2
Contacteer:

Ongelezen bericht door Inge »

Ailena schreef:
Inge schreef:Ik vind karaktereigenschappen veel belangrijker dan uiterlijk.
Wat heb ik aan een mooie hond die alleen nog maar op een kleedje hoeft te liggen als decoratie? :wink:
Een rashond is pas "compleet" als ie naast een rastypisch uiterlijk ook een rastypisch karakter heeft in mijn ogen.
Dat maakt wel dat sommige rassen wellicht niet echt geschikt zijn om in een klein en vol landje als Nederland te houden. :wink:
Ik heb heel erg veel aan een mooie hond die alleen nog maar op een kleedje hoefd te liggen, mijn ras is daarvoor bedoeld. :wink:

Alhoewel ze wel meer kunnen en ik ook doe hoor, maargoed, dat is een ander verhaal :)
Tuurlijk, maar ik heb gekozen voor zogenaamde werkhonden en die horen niet alleen maar op een kleedje mooi te liggen zijn :wink: Nika heeft bv. totaal geen werkkarakter (zoals de meeste boxers tegenwoordig) terwijl ook de boxer een werkhond zou moeten zijn, da's toch best jammer. :19:
Groetjes Inge
Afbeelding

Danco 16-02-1996 † 30-12-2006 Snoepie 03-07-1994 † 03-07-2008 Nika 07-07-1999 - † 10-08-2009 Marouck 24-08-2002 † 22-05-2012 Numa 11-05-2011 † 2017
Tony
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mastín Español, Roemeense erfhond en Griekse heks, rest wijzigt nogal eens ivm opvang.
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door Tony »

Ook ik ben van mening dat de karakter eigenschappen behouden dienen te blijven. Kun je daar, als toekomstige eigenaar, niet mee overweg, ga dan voor een ander ras.
Om dan te zeggen (bij wijze van spreken): "Ja, maar dan is het ras ook niet meer nodig", is in mijn ogen ook niet van toepassing, aangezien er zat liefhebbers zijn die er wel mee overweg kunnen.
Ikzelf val bijv. voor Mollossers, en dan puur voor het karakter: Onvoorwaardelijke trouw voor 'zijn/haar' eigen gezin. Dat er ook wat negatievere trekjes (kunnen) zijn, houd ik gewoon rekening mee.
Trouwens, wat zijn negatieve eigenschappen, volgens mij zijn die er niet. Al die eigenschappen hadden een doel, dus zijn ze niet negatief.
Dat je als mens die eigenschappen als negatief ervaart en daar niet mee overweg kunt, geeft dan (in mijn ogen) aan dat het ras eigenlijk niet bij je past.

Zo kun je jezelf ook de vraag stellen (zoals Mol ook al enigzins stelde):
- Ik kies een hond die er zo en zo uitziet, en qua karakter zien we dan wel...
Óf
- Ik kies een hond met zo en zo het karakter, en dan pas kijken of er qua uiterlijk iets bij past.

Zo is het met mensen onderling hetzelfde. Val je op iemand die er geweldig uitziet maar qua karakter niet bij je past, gaat het gegarandeerd een keer fout.
Klikt het qua karakter perfect dan zal het (ongeacht het uiterlijk) zelden fout gaan.

En ja, "het oog wil ook wat", snap ik volledig. Maar bij elk uiterlijk en/of karakter zit wel iets wat vica versa overeen komt.
"It takes nothing away from a human to be kind to an animal"
Inge
Zeer actief
Contacteer:

Mol schreef:
je mag namelijk met elke mollosser gewoon IPO training beoefenen
Even een reactie hierop....dit is niet zomaar waar!

Er zijn een aantal rassen door de FCI erkend als werkhonden ras en met die rassen kun je zonder problemen trainen in de IPO als je dat zou willen.
Dat zijn de volgende rassen:

Kelpie
Belgische Herders
- Groenendaeler
- Laekense
- Mechelse
- Tervuerense
Duitse Herder
Beauceron
Briard
Picardische Herder
Pyrenese Herder
- à poil long
- à face rase
Australian Cattle Dog
Bouvier des Ardennes
Bouvier des Flandres
Airedale Terrier
Dobermann
Riesenschnauzer zwart
Riesenschnauzer peper en zout
Boxer
Rottweiler
Anatolische Herdershond
Hovawart
In Nederland kan verder de Hollandse Herder aan examens en wedstrijden deelnemen als zijnde "werkhond".

Voor alle andere rassen heb je toestemming nodig van de rasvereniging!
Laatst gewijzigd door Inge op 04 jan 2006 15:33, 1 keer totaal gewijzigd.
Groetjes Inge
Afbeelding

Danco 16-02-1996 † 30-12-2006 Snoepie 03-07-1994 † 03-07-2008 Nika 07-07-1999 - † 10-08-2009 Marouck 24-08-2002 † 22-05-2012 Numa 11-05-2011 † 2017
Amaranthas
Zeer actief
Mijn ras(sen): Shih Tzu
Aantal honden: 7
Contacteer:

Ongelezen bericht door Amaranthas »

mja, ergens is dat best jammer ja. Een hond die bedoeld is om te werken, zou dat ook moeten doen. Ook al fok je ermee of niet. Sommige mensen doen toch ook bv agility voor de lol?
En als er zijn mensen die wel graag een hond willen die oorspronkelijk werkt, maar zij willen er niet mee werken, is best zonde.
Nu vind ik het niet zo`n probleem als er bv wat aanpassingen komen in een ras. Bv een ras dat vals of agressief is, zo fokken dat ze dat niet meer zijn, maar bijvoorbeeld wel hun werklust houden. Al lijkt me dat moeilijk. Politieagenten nemen bij mijn weten juist vaak een mechelse herder als hond omdat die bijtgraag zijn.
Haal dat er maar eens uit, en laat de hond dan nog maar zo zijn.

Dilemma dilemma.

Hier moet ik nog is over nadenken wat ik er precies van vind.

:mrgreen:
Een Shih Tzu heb je niet als huisdier, je leeft ermee samen.
Afbeelding
@idoo
Zeer actief

Ongelezen bericht door @idoo »

:slaap:
Laatst gewijzigd door @idoo op 30 mar 2006 11:19, 1 keer totaal gewijzigd.
Inge
Zeer actief
Contacteer:

Ailena schreef: Politieagenten nemen bij mijn weten juist vaak een mechelse herder als hond omdat die bijtgraag zijn.
Hahaha....ik geloof niet dat bijtgraag de reden is hoor dat de politie voor de mechelaar gaat want men wil juist een betrouwbare sociale hond die alleen bijt als het nodig is :wink:
De x-MH en de x-HH waar met name mee gewerkt wordt zijn speciaal gefokt op dit werk, ze leren snel, zijn moedig, gehard en betrouwbaar :wink: en over het algemeen ook gezond. Dat geeft waarschijnlijk de doorslag. :wink:
Groetjes Inge
Afbeelding

Tony
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mastín Español, Roemeense erfhond en Griekse heks, rest wijzigt nogal eens ivm opvang.

Politieagenten nemen bij mijn weten juist vaak een mechelse herder als hond omdat die bijtgraag zijn.
Ik heb zo'n 20 jaar mechelaars en hollanders gehad, maar 'bijtgraag' absoluut niet !!
Het is gewoon een goede (lijn afhankelijk) werkhond, waardoor je dat 'bijt gedrag' tamelijk makkelijk naar voren kunt laten komen.
Doe je dat dus niet, krijg je echt geen 'bijtgrage' hond.

Edit: En natuurlijk zoals Inge al aangaf "ze leren snel, zijn moedig, gehard en betrouwbaar" !!
Amaranthas
Zeer actief
Mijn ras(sen): Shih Tzu
Aantal honden: 7
Contacteer:

Ongelezen bericht door Amaranthas »

ah, mja ik zei dus ook, bij mijn weten.

Dat werkd me ooit is verteld door iemand die zelf 2 waakherders had, ook mechelaars.
Een Shih Tzu heb je niet als huisdier, je leeft ermee samen.
Afbeelding
@idoo
Zeer actief

Laatst gewijzigd door @idoo op 30 mar 2006 11:19, 1 keer totaal gewijzigd.
M@scha
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labraque

Ongelezen bericht door M@scha »

ik heb een beetje een dubbel gevoel erbij.

natuurlijk moet een ras zijn raseigens chappen behouden, maar ik welke mate?

ik vind nietv dat je in mijn geval een staf helemaal hondvriendelijk moet maken, ik denk dat dat ten koste gaat van andere eigenschappen.

maar het moet wel handelbaar zijn.
Afbeelding
Tony
Zeer actief

Jamaar de meeste mensen schaffen een puppie aan, en dan hangt het er maar vanaf hoe je ermee omspringt wat of het karakter wordt.
Een karakter is reeds bepaald, ongeacht hoe je ermee omspringt. Tuurlijk, je kunt iets proberen te 'temperen' of juist 'naar voren' te laten komen, maar het 'echte karakter' waar het hier over gaat, is reeds bepaald.

Daarbij, mensen die zich een pup aanschaffen dienen zich eerst te verdiepen erin waar het om gaat, helaas gebeurd dat dus niet altijd.
Volgens mij moet je dus eerst vaststellen hoe je met je hond om wilt gaan en wat je ermee doen wilt, en daarna pas welk soort hond daar het best bij past
Hier sluit ik mij bij aan, en is ook datgene wat ik bedoelde met 'bij elk uiterlijk en/of karakter zit wel iets wat vica versa overeen komt'.
irstas

Ongelezen bericht door irstas »

bij de rus zijn liefhebbers alleen verder gaan fokken om het uiterlijk wat aantrekkelijker te maken, ik ben blij dat het dappere en waakzame karakter voor het grootste gedeelte behouden is gebleven, ze zijn alleen een beetje minder fel hier in het westen.
@idoo
Zeer actief

Laatst gewijzigd door @idoo op 30 mar 2006 11:20, 1 keer totaal gewijzigd.
@idoo
Zeer actief

Laatst gewijzigd door @idoo op 30 mar 2006 11:20, 1 keer totaal gewijzigd.
Mol
Zeer actief

Ongelezen bericht door Mol »

Inge schreef:
Mol schreef:

Er zijn een aantal rassen door de FCI erkend als werkhonden ras en met die rassen kun je zonder problemen trainen in de IPO als je dat zou willen.

Kelpie
Belgische Herders
- Groenendaeler
- Laekense
- Mechelse
- Tervuerense
Duitse Herder
Beauceron
Briard
Picardische Herder
Pyrenese Herder
- à poil long
- à face rase
Australian Cattle Dog
Bouvier des Ardennes
Bouvier des Flandres
Airedale Terrier
Dobermann
Riesenschnauzer zwart
Boxer
Rottweiler
Anatolische Herdershond
Hovawart
In Nederland kan verder de Hollandse Herder aan examens en wedstrijden deelnemen als zijnde "werkhond".

ik kan altijd trainen allen geen examen

mol :8):
Mol
Zeer actief

@idoo schreef:
Mol schreef:
@idoo schreef:
cloris schreef: Dat sommige eigenschappen iets minder scherp zijn vind ik niet zo'n groot probleem hoor maar om er nou compleet aan voorbij te gaan nee liever niet.

Dat is juist wel een groot probleem en precies ook de reden waarom het zo belangrijk is ervoor te waken dat de oorspronkelijke eigenschappen niet verloren gaan.

Die eigenschappen zijn namelijk het gevolg van eeuwenlange selectie met als resultaat dat we exact weten wat we van bijv. Molossers moeten en kunnen verwachten.
Laten we die eigenschappen vervagen ten faveure van andere, dan weten we dus niet meer precies waar we op kunnen rekenen bij dit soort honden en hoe we ermee om moeten gaan.
Als je ze dan ook nog in handen stopt van mensen die totaal ongeschikt zijn, vraag je om ongelukken.
uuhmm sommigge mollossers bestaan nog geen eeuwen

Uiteraard, maar die zijn toch wel gemaakt uit voorgangers van hetzelfde type en eigenschappen, en bij het maken van het ras is toch bewust gekoerst op die gewenste eigenschappen, er zijn toch geen nieuwe eigenschappen ingefokt maar er is juist op oude teruggevallen, heb ik begrepen?
nou in zovere er zijn rassen waar een combinatie van 2 eigenschappen 1 nieuw eigenschap moest worden, er zijn rassen zoals de Argentijn waar veel meer eigenschappen van de rassen die gebruikt zin weg zijn gefokt dan dat er de nadruk op gelecht is, dus kan je eigelijk spreken dat het ras een eigen karakter eigenschap is aan gemeten.

Mol
Zeer actief

Inge schreef:
Hahaha....ik geloof niet dat bijtgraag de reden is hoor dat de politie voor de mechelaar gaat want men wil juist een betrouwbare sociale hond die alleen bijt als het nodig is :wink: :
of topic maar dat is niet helemaal waar veel honden die bij de polite zelf zitten zijn invelen gevallen bijtgrage overbijtende nuroten

Martin
Zeer actief

Ongelezen bericht door Martin »

Ik ben ook een groot voorstander van honden die hun volledige karaktereigenschappen nog bezitten , alleen is het wel belangrijk dat deze honden ook in goede handen en op de juiste locaties terecht komen.
Het is niet zo dat sommige honden die bv op weggelopen slaven jaagden , dit hede ten dagen ook nog moeten doen , deze honden hadden nog veel meer taken,dan alleen op slaven jagen, zoals het bewaken van het vee of terrein/objectbewaking , en daar kunnen deze honden nu nog prima voor worden in gezet.
De fokkers hebben in deze ook een belanrijke taak , niet alleen om de karaktereigenschappen zo veel mogelijk te handhaven , maar ook de selectie van de pupkopers moet veel strenger worden , zodat deze honden zo min mogelijk in verkeerde handen terecht komen.
Inge
Zeer actief
Contacteer:

Mol schreef:
Inge schreef:
Hahaha....ik geloof niet dat bijtgraag de reden is hoor dat de politie voor de mechelaar gaat want men wil juist een betrouwbare sociale hond die alleen bijt als het nodig is :wink: :
of topic maar dat is niet helemaal waar veel honden die bij de polite zelf zitten zijn invelen gevallen bijtgrage overbijtende nuroten

Bij mijn weten valt dat tegenwoordig heel erg mee omdat ook de politie steeds vaker sociale honden wil hebben. Ze zijn er wel hoor :wink:
Groetjes Inge
Afbeelding

Inge
Zeer actief
Contacteer:

Mol schreef:
Inge schreef:
Mol schreef:

Kelpie
Belgische Herders
- Groenendaeler
- Laekense
- Mechelse
- Tervuerense
Duitse Herder
Beauceron
Briard
Picardische Herder
Pyrenese Herder
- à poil long
- à face rase
Australian Cattle Dog
Bouvier des Ardennes
Bouvier des Flandres
Airedale Terrier
Dobermann
Riesenschnauzer zwart
Boxer
Rottweiler
Anatolische Herdershond
Hovawart

ik kan altijd trainen allen geen examen

Dat is waar (denk ik) :wink:
Groetjes Inge
Afbeelding

Eline*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Spaanse pepers!
Contacteer:

Ongelezen bericht door Eline* »

Je fokt een dier als gezelschapsdier en laat daar dus ook het karakter op afgestemd zijn.
Als je een dier fokt voor de bewaking of voor specifieke doeleinden vind ik het dus weer wat anders, maar dat brengt tevens de verantwoordelijkheid mee dat je zo'n dier dus niet als huisdier hebt te plaatsen. Een "mislukte" politiehond heeft veelal geen best perspectief.
Als je een heftig ras fokt met eigenschappen als agressie in zich vind ik dat je erg goed moet kijken of daar wel plaats voor is in Nederland en met welk doel dan.
Ik zie de bijdrage niet als je een hond fokt die gedoemd is tot bv een leven in de kennel omdat hij het in een huisgezin niet trekt.
Maar goed; ik vind een hond in Nederland veelal puur een gezelschapsdier en daar horen mijns inziens geen heftige eigenschappen in. Ik zie daar het nut niet van, alleen de beperking.
Straks staan er god mag weten welke hondenlevens op het spel omdat men zo nodig oorspronkelijke boerboels en fila's wil hebben hier.
Als die oorspronkelijkheid er nou toe zou leiden dat mensen die honden niet in huis haalde vind ik het allemaal okee, maar dat is helaas niet zo. Mensen kopen op uiterlijk en helaas zijn niet alle fokkers selectief met hun pupkopers.
Sommige rassen horen bij kenners en als dat niet gegarandeerd kan worden, fok er dan maar een schoothondjesversie van.
Groet Eline,
Juno en Kiki
Nelson hoort ook bij ons, al is hij er niet meer...
Afbeelding
Stichting Dierenhulp Cadiz
Boek Spaanse honden in Nederland;handleiding bij adoptie
Tony
Zeer actief

Het karakter is bij de geboorte slechts in grove lijnen bepaald, is wel rasspecifiek maar verschilt toch ook weer per pup, terwijl je aan de puppen niet kunt zien wie welk karakter heeft.
Hoe het karakter uiteindelijkt wordt hangt af van de verdere vorming ervan, en die wordt bepaald door de omgevingsinvloed!
De "ras specifieke" karakter eigenschappen zijn reeds bij de geboorte geheel bepaald. Natuurlijk afhankelijk van de ouderdieren en vererving (maar hier zal een fokker beter over kunnen vertellen). Dat je van pups nog weinig over het karakter kunt zeggen ben ik met je eens.
Echter, een jachthond uit goede werklijn zal altijd, vanuit zijn rasspecifieke eigenschappen, die drang naar jagen behouden ongeacht de omgevingsinvloed. Hij kan verder getraind worden om niet zomaar op jacht te gaan, maar die karakter eigenschap zal er altijd in blijven zitten.
greatdane
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse Dog-Wolfspitz

Ongelezen bericht door greatdane »

Podenji schreef:
cloris schreef:Want waar stopt het? Een Duitse Dog is prachtig maar hij is te groot, nou maken we een kleine uitvoering ervan :denken:
.
dat hebben ze in amerika al met heel veel rassen gedaan dus het zou meniets verbazen als het ooit met de dog zou gebeuren :evil:
Is al gebeurd 90% van de amerikaanse doggen zijn nog maar een schijntje van wat ze in europa zijn.
Gelukkig zijn ze naar wat ik begrepen heb momenteel weer bezig het ras weer wat grover te maken aldaar.
Afbeelding
Bruno 07-05-2012-*16-10-2012
Melanie 74

Ongelezen bericht door Melanie 74 »

Ik ben van mening dat het karakter van de hond bij je moet passen want het uiterlijk went ..........

En nee niet de rastypische karaktereigenschappen verloren laten gaan!
Ik zie het al voor me een Tatra die apporteert, dan had ik wel een retriever genomen !
greatdane
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse Dog-Wolfspitz

Ongelezen bericht door greatdane »

Essy schreef:Ik zit wel nog erg te dubben over wat voor reu. Een reu met een echt doggenkarater en zwaargebouwd. Of een atletische reu met ook een karakter als mijn teef of iets er tussen in. In amerika wordt er agility gedaan met werkwillige wat slanker gebouwde doggen. Op zich lijkt me dat wel wat, maar aan de andere kant ga je dan met je ras een (door velen) ongewenste richting op. Ik ben er nog niet uit voor mezelf.
Een slanke Amerikaan :denken:
Ik zie zo'n dog bv. geen zwijn neerhalen van 100 kg en vind het ook niets meer met dog te maken hebben,meer een te grote greyhound.
Totaal verziekt dus en ook ik ben voor het behouden van de eigenschappen van een ras.
Ik zou zoiezo geen typisch amerikaanse dog gebruiken aangezien je al een vrij slanke teef hebt.
Afbeelding
Bruno 07-05-2012-*16-10-2012
Eline*
Zeer actief
Contacteer:

Melanie 74 schreef:Ik ben van mening dat het karakter van de hond bij je moet passen want het uiterlijk went ..........

En nee niet de rastypische karaktereigenschappen verloren laten gaan!
Ik zie het al voor me een Tatra die apporteert, dan had ik wel een retriever genomen !
Het gaat er wat mij betreft om of je raseigenschappen uitvergroot deel laat zijn van een ras ofdat je ervoor kiest gedrag zo te laten zijn dat het aanvaardbaar is in de maatschappij. Wil je graag een Staffie omdat ie andere honden pakt? Of fok je dat tot een aanvaardbaar niveau terug zodat het daarin een prettigere hond wordt?
Ik vind het vanzelfsprekend dat je niet van een jachthond een molosser probeert te maken of van een herder een berghond.
Verder geloof ik er niets van dat als de tatra morgen het uiterlijk van een York heeft, jij puur op basis van karaktereigenschappen dan maar een York neemt. Uiterlijk is in mijn ogen wel erg belangrijk. :wink:
Groet Eline,
Juno en Kiki
Afbeelding
M@scha
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labraque

Ongelezen bericht door M@scha »

ik vind dat je het maatschappelijk aanvaardbaar mag maken, maar niet zover gaan dat een stafford ineens gezellig naar het losloopveldje in je dorp kan met 15 andere reuen...
Afbeelding
Eline*
Zeer actief
Contacteer:

massam schreef:ik vind dat je het maatschappelijk aanvaardbaar mag maken, maar niet zover gaan dat een stafford ineens gezellig naar het losloopveldje in je dorp kan met 15 andere reuen...
Nou, dan zijn wij het denk ik eens. :wink:
Ik moet zeggen dat ik best bang ben voor alle ontwikkelingen op hondengebied. Enerzijds wordt de maatschappij steeds intoleranter en anderzijds zie je steeds "gevaarlijkere" honden komen. Ik ben werkelijk bang voor verboden straks op bv honden van een bepaalde grote of afkomst. Ik denk dat iedere hondenliefhebber zich verantwoordelijk moet voelen voor deze tendens in de samenleving en dat je dus geen honden moet willen fokken die neigen naar maatschappelijk niet te tolereren gedrag.
Groet Eline,
Juno en Kiki
Afbeelding
Daan

Ongelezen bericht door Daan »

Mol schreef: als je als potencieel honden eigenaar een ras heb gevonden maar het karakter is te dominant of te sherp of te waaks maar je vind het ras mooi moet je dan het ras nemen of verder zoeken naar een ras wat kwa karakter beter bij je pas?
ik vind van wel zoek verder maar fok niet het geen er uit wat het ras het ras maakt.
als mensen een AM staff kopen weten ze als ze goed geinformerd zijn dat het een ras is wat moeilijk met andere honden kan, moet je het ras dan maar zo gaan fokken dat het het karakter van een golden krijgen, of ben je dan doel bewust bezig een ras omzeep t helpen?

Wij hebben dus binnen de rasgroep gezocht naar een ras wat qua karakter het best bij ons past.
En bepaalde rassen echt uitgesloten op karakter, terwijl we die misschien qua uiterlijk mooier vonden.
Vonden dus he, want wij zijn echt heel verliefd. Vooral op het karakter...
Plaats reactie

Terug naar “Fokken van honden”