Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

mijn hond bijt naar me.wat te doen?1ste Schooldag

Forum waar men kan praten over het gedrag en de opvoeding van puppies en volwassen honden (of de eigenaar).

Moderator: moderatorteam

Geer
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Geer »

boonbeest schreef:zou het ook niet kunnen te maken hebben met de jack die haar zondag heeft aangevallen
ze was hard verschoten en heeft de jack even geperforeerd

ik dacht nog hopen eigenlijk dat ze er geen gewoonte van maakt
is maar 3dagen later
Nee, ik denk niet dat dat ermee te maken heeft...

Hoeveel dagen per week is ze alleen? En hoeveel uur achtereen?
Eline*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Spaanse pepers!
Aantal honden: 2
Contacteer:

Ongelezen bericht door Eline* »

boonbeest schreef:zou het ook niet kunnen te maken hebben met de jack die haar zondag heeft aangevallen

is maar 3dagen later
Nee, daar heeft dit niets mee te maken. Haar gedrag naar een vreemde hond buiten is niet te linken aan gedrag naar jou..of je moet haar toen flink gestraft hebben wat haar angst voor jou heeft doen toenemen.
Groet Eline,
Juno en Kiki
Nelson hoort ook bij ons, al is hij er niet meer...
Afbeelding
Stichting Dierenhulp Cadiz
Boek Spaanse honden in Nederland;handleiding bij adoptie
Annelies
Zeer actief

Ongelezen bericht door Annelies »

Boonbeest...je ontkent voor jezelf dat je het niet goed doet...je wil er niet aan en het zal moeilijk voor je worden om adviezen aan te nemen...
Afbeelding
Overgave kan de grootste overwinning zijn...
Caro.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Spaanse Draak
Aantal honden: 1
Contacteer:

Ongelezen bericht door Caro. »

is maar 3dagen later
Heeft er niets mee te maken.
Lees de stukjes eens terug, vooral het stukje van Eline: je hond is bang voor je en geeft alle tekenen. Dan nog til je je hond op (waarom in godsnaam?) en het enige wat voor je hond overblijft is bijten. Je hond reageert heel normaal op alle fratsen die jij uithaalt.

Je moet anders omgaan met je hond, want zo gaat het echt niet goed.
Afbeelding
A good dog never dies...

Ben je op zoek naar een gezellig en creatief PSP forum klik hier
boonbeest
Vaste gebruiker
Contacteer:

Ongelezen bericht door boonbeest »

dagje of 5 een uurke of 5 alleen
en in het weekend enkel als ik even naar de winkel moet
en voor de rest ben ik veel bij mijn ouder
maar dan gaat ze mee
dus kdenk niet meer als bij iemand anders die gaat werken
boonbeest
Vaste gebruiker
Contacteer:

soms mss iets langer
naargelang mijn vriendin haar werk
aangezien zij parttime doet
Geer
Zeer actief
Contacteer:

Ik denk dat je teveel in probleem-oplossing denkt. Alsof jouw reactie een direct medicijn is voor het verkeerde gedrag dat ze vertoont...

Maar in dit geval denk ik niet dat haar verkeerde gedrag op het moment dat jij beschrijft puur een ongelukje is waar jij op kan reageren zodat het over gaat. Dit ligt volgens mij dieper, in de relatie die jij met je hond hebt en de basis van die relatie. DIE relatie moet je eerst goed zien te krijgen, een hond is geen machientje waarbij je op een knopje kunt drukken om het eruit te krijgen.
Annelies
Zeer actief

Met Geer en Eline eens...

En het slopen heeft volgens mij met verveling en frustratie te maken en daarnaast het bijten met hevige angst voor jou... :19:
Afbeelding
cindy1986
Zeer actief
Mijn ras(sen): Tibetaanse Terriër
Aantal honden: 3
Contacteer:

Re: mijn hond bijt naar me.wat te doen?

Ongelezen bericht door cindy1986 »

boonbeest schreef:hey

deze morgen als ik wakker werd had mijn hond vannalles buitengehaald
en overhoopgegooid.
zoals anders loopt ze dan vlug naar buiten
en dan ga ik buiten en zeg dat ze in haar mand moet
maar ze loopt dan over en weer.
en dan roep ik boos liggen
dan legt ze haar neer in het gras
en pak ik haar op en ik zet haar in bench
maar

nu kwam ik terug thuis en had ze terug vannalles buitengehaald
en overhoopgegooid.
ze loopt buiten
en ik roep haar terug binnen maar ze wilt niet
ik roep terug liggen
ze legt haar neer
vanop het moment dat ik haar wil oppakken
bijt ze in mijn hand
en loopt ze binnen
mijn vriendin wil haar in de bench steken en ze doet hetzelfde naar haar
ook in haar hand.
nu ja ze gaat steeds lopen
na 5 minuten heb ik haar toch in de bench gekeken.

waarom doet ze dit ineens
ik heb haar nog nooit geslagen
enkel eens boos geroepen zoals iedereen wel eens doet waarschijnlijk

mijn moeder denkt dat er iets moet gebeurd zijn vooraf als we niet thuiswaren
mijn buurvrouw heeft niets gezien en of gehoord
dusja ik weet het ook niet.

kan iemand me een verklaring geven of zeggen wat ik misdoe?

GRTZ

Ik denk dat jouw hond zich bedreigd voelde. Je hond wil niet komen, jij beveelt haar te liggen, en tilt haar op. Het feit dat ze niet durft te komen betekent dat ze bang voor je is (dit kan komen door je houding of je stem, als je erg boos bent) als ze dan niet naar je toe komt, en jij buigt je over haar heen, terwijl ze bang is, dan bijt ze dus van zich af uit angst.

Op het moment dat jij beneden komt, weet jouw hond niet waarvoor jij hem straft. Je kunt hem alleen straffen op het kapotmaken van iets als jij het op dat moment ziet. Dus streng "nee" of "foei" zeggen.
Mij lijkt de beste oplossing dat jij je hond in de bench doet als je weg bent. Dan kan ze niks slopen. Maar dan moet je haar wel eerst leren dat de bench veilig is, want een hond voor straf naar een bench sturen mag gewoon niet. Dus elke keer als je hond in de bench moet, moet je dat leuk maken. Dus voer geven in de bench.

Verder zou ik niet meer zo boos worden op je hond. Ook al pak je haar niet fysiek aan, sommige honden kunnen doodsbenauwd zijn als je je stem verheft.

Succes!
Afbeelding
boonbeest
Vaste gebruiker
Contacteer:

ik wil wel naar een manier zoeken
anders zou ik het niet plaatsen op een forum
maar het staat op 2 forums
op de ene zeggen ze
als ze iets misdaan heeft haar negeren

op de andere ook
maar daar staat bij als ze verder gaat
eens hard aanpakken

en dan heb ik het over mensen met herdershonden zoals ik
nu niet dat het veel verschil uitmaakt
Geer
Zeer actief
Contacteer:

boonbeest schreef:dagje of 5 een uurke of 5 alleen
en in het weekend enkel als ik even naar de winkel moet
en voor de rest ben ik veel bij mijn ouder
maar dan gaat ze mee
dus kdenk niet meer als bij iemand anders die gaat werken
Kijk, dit is wat ik bedoel met mijn opmerking dat je je hond ziet als machientje. Je doet net alsof alle honden machientjes zijn die in alle situaties, onder alle omstandigheden hetzelfde reageren.

Er zullen gerust honden zijn die langer alleen zitten en daar geen problemen mee hebben. Maar er zijn ook honden die al gek worden wanneer je ze een kwartiertje alleen laat. Dus dat andere honden wellicht langer alleen zitten hoeft niet te zeggen dat jouw hond die 5 uurtjes ook automatisch alleen kan blijven. Je moet namelijk eerst zorgen dat ze de basis van het alleen zijn begrijpt. Dat moet je heel langzaam opbouwen, anders krijg je een hond die uit stressgevoelens doordat jij weg bent dingen stuk gaat maken: verlatingsangst.

Als je vervolgens denkt dat je je hond die uit dit soort stressgevoelens dingen stukmaakt achteraf kan bestraffen of belonen om haar te leren dat ze iets fout doet, dan denk je verkeerd. Dat werkt niet. Als je haar dan ook nog straft (oppakt etc.) terwijl zij ter goeder trouw zich al onderwerpt, dan snapt ze er helemaal niets meer van. Zodra jij thuiskomt en zij heeft gesloopt, weet zij echt niet dat jij haar wil leren dat dat niet mag. Daar is het al veel te laat voor...
Annelies
Zeer actief

En ik denk eerlijk gezegd dat je helemaal terug bij af bent, dat een gewone correctie van je hond al niet meer normaal overkomt en je eerst heel erg goed moet gaan bedenken hoe je de relatie en vertrouwensband met je hond weer opbouwt; zo niet, dan kunnen de gevolgen heel naar zijn...voor zowel jou als voor de hond...
Afbeelding
boonbeest
Vaste gebruiker
Contacteer:

wat moet ik dan volgens jou nu doen
Caro.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Spaanse Draak
Contacteer:

Ongelezen bericht door Caro. »

boonbeest schreef:ik wil wel naar een manier zoeken
anders zou ik het niet plaatsen op een forum
maar het staat op 2 forums
op de ene zeggen ze
als ze iets misdaan heeft haar negeren

op de andere ook
maar daar staat bij als ze verder gaat
eens hard aanpakken

en dan heb ik het over mensen met herdershonden zoals ik
Deze hond moet je niet hard aanpakken: staart tussen de poten, oren naar achter geeft angst en onderdanigheid aan. Het bijten bij optillen is uit angstagressie.
Sowieso je hond absoluut niet meer optillen!!!
Probeer te voorkomen dat je hond sloopt en doe er alleen iets aan op het moment dat je ook werkelijk ziet dat je hond sloopt. Dan zeg je streng 'NEE!' en je biedt je hond iets aan wat hij wel mag hebben (kluif ofzo).

Verder zou ik voorlopig echt niet gaan aangezien je hond op die momenten bang voor je is. Bouw eerst het vertrouwen op en voorkom dus alle ellende.
Afbeelding
A good dog never dies...

Ben je op zoek naar een gezellig en creatief PSP forum klik hier
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

:19: en jij vind het gek dat ze je bijt? Een mechel kan heel wat hebben maar het houdt een keer op hoor... :roll: Als jij haar achterna blijft zitten als ze wegloopt en zich overgeeft en jij blijft straffen wat moet ze dan? En zoals ik het lees straf je haar pas 's ochtends dus het arme beestje weet helemaal niet meer waarover het gaat.... Als er een idioot achter mij aan komt lopen en bljft schreeuwen zonder dat ik weet waar het over gaat dan ram ik diegene uit uiterste nood ook voor z'n kop.
Als ze sloopt moet je voorkomen dat het gebeurd dus aandacht geven. Als het echt niet anders kan kun je een mechelaar aan een kennel WENNEN dus niet gelijk een hele nacht erin knikkeren!!! Maar langzaam minuut tot minuut wennen!
Mag ik weten wat voor mechelaar je hebt, uit welke lijnen? En doe je er iets mee?

ps. en optillen?????????? een mechelaar heeft als het goed is vier hele gezonde pootjes hoor... daar horen ze op te staan
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
boonbeest
Vaste gebruiker
Contacteer:

mechelaar komt uit de lijn van heidehof
dochter van Aral Van Heidehof (de meesten zitten in ringsport)
ik heb met haar gehoorzaamheid gedaan op een HS
maar dit doe ik nu enkel thuis en in weides en gewoon op straat ofzo
waar het eigenlijk prima gaat.

wat moet ik nu eigenlijk doen volgens jullie zodanig dat ik dit kan veranderen
die kennel gebruik ik dus enkel als ze iets misdaan had
en dan is dat voor 10a20 minuten
niet voor een nacht ofzo hé

voor de rest kan ze er nooit in

zoals ze op school de kinderen in een hoek zetten bvb
Tamara.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Hovawart
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door Tamara. »

Ik zou als ik jou was toch echt een paar boeken gaan lezen over hondengedrag, wat bepaalde signalen, zoals staart/orendracht betekend, wat een hond doet uit noodweer, waarom ze het doen, dat als ze zich overgeven d.m.v. op hun rug liggen en dergelijke wat dat inhoud.

En ook echt proberen je in de hond te verplaatsen.

Ik vind dit zo zielig voor de hond :jank: Je hond voelt zich niet begrepen, hij kan op deze manier niet op jou bouwen en je al helemaal niet vertrouwen. Jij begrijpt hem niet, jij bent de mens en hebt het verstandelijk vermogen om je in andere situaties te verplaatsen, dat heeft een hond niet, die zijn een stuk rechtlijniger dan een mens.

Ik zou daar echt heel snel wat aan doen, op deze manier kun je van een hele leuke hond een hele angstige en agressieve hond maken :jank:
Geer
Zeer actief
Contacteer:

boonbeest schreef:wat moet ik dan volgens jou nu doen
Dat vind ik moeilijk om zo te zeggen. Ik ken jou niet, ik je hond niet en ik weet niet hoeveel tijd je hebt. Wat je in ieder geval zou kunnen doen is - en dat is echt niet om flauw te doen - een goed boek lezen over honden en hun gedrag. Zodat je zelf leert om naar je hond te kijken, het gedrag te interpreteren...en dus ook vanzelf beter leert wat je wel en niet moet doen. Het is niet mogelijk om via een forum te zeggen 'doe maar even zus en zo', je moet het zelf leren zien. Pas als jij weet hoe je haar houding en gedrag kunt interpreteren, kun je hierop inspelen. Dat ze naar je hapt hoeft echt niet te zeggen dat ze je niet lief vindt, het geeft alleen maar aan dat ze niet weet wat je bedoelt...dat ze zich onderwerpt, de ultieme goedmakerij voor honden, zonder dat dit op jou effect heeft. Als je zelf dit soort gedrag leert herkennen zul je merken dat je zelf ook anders reageert!
boonbeest
Vaste gebruiker
Contacteer:

als ik soms lees ben ik precies een misdadiger
jullie nog nooit jullie hond verkeerd aangepakt of een foute keuze gemaakt?
door mss ooit eens naar de verkeerde persoon geluisterd.

mja ik wil bijleren maar kdenk dat je dit toch anders kan zeggen
ik ben precies een misdadiger
ik begrijp ook dat ik fout ben
maar :denken:
Tamara.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Hovawart
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door Tamara. »

boonbeest schreef:
Je inlezen en inleven in je hond en begrijpen waaro hij iets doet :wink:

*een hond nooit voor straf in zijn bench/kennel doen

*een hond alleen straffen op het moment dat hij iets verkeerds doet, niet na 10 seconden of langer, dan weten ze het al niet eens meer.

*Je vertrouwen terug verdienen bij je hond

*lichamelijk straffen eigenlijk niet of zo min mogelijk gebruiken, een goede FOEI of NEE volstaat 99 van de 100 keer, en dit zeg je dan met een wat zwaardere stem
Geer
Zeer actief
Contacteer:

boonbeest schreef:mechelaar komt uit de lijn van heidehof
dochter van Aral Van Heidehof (de meesten zitten in ringsport)
ik heb met haar gehoorzaamheid gedaan op een HS
maar dit doe ik nu enkel thuis en in weides en gewoon op straat ofzo
waar het eigenlijk prima gaat.

die kennel gebruik ik dus enkel als ze iets misdaan had
en dan is dat voor 10a20 minuten
niet voor een nacht ofzo hé

voor de rest kan ze er nooit in

zoals ze op school de kinderen in een hoek zetten bvb
Je zou eens kunnen beginnen om de kennel leuk te maken. Je stuurt haar dus niet meer voor staf de kennel in. Nooit. Je moet haar leren dat de kennel een prettige plek is, een plekje waar ze veilig is, waar ze ongestoord kan liggen. Dat kan je bijvoorbeeld doen door haar de komende tijd haar eten enkel nog in de kennel te geven. Geef haar eten in de kennel met het deurtje even dicht, maar doe het deurtje daarna direct weer open. Dit bouw je langzaam uit. Je laat het deurtje steeds ietsjes langer dicht. En daarmee bedoel ik een halve minuut, dus niet direct een uur. Werkelijk waar, het is HEEL belangrijk dat je niet te snel gaat, dan snapt ze het niet...word dus niet te enthousiast, wen haar heel langzaam. Na een tijdje zal ze haar kennel associeren met iets fijns: eten! En zal ze voor het eten zelf de kennel ingaan. Ook beloningssnoepjes geef je in haar kennel, eventueel hang je er en dekentje over zodat ze wat beschut ligt. Lekker speeltje erbij... Als ze eenmaal bekend is met de kennel en de kennel niet meer ziet als een strafplaats maar als iets leuks, dan kun je haar ook 's nachts aan de kennel wennen. Zet hem eerst naast je bed en hou contact, bijvoorbeeld door je hand in de kennel te steken en haar af en toe sussend toe te spreken. Zo wordt de kennel langzaam een veilig plekje. En dan kun je haar langzaam leren om eerst in de kennel alleen te zijn. Door haar eerst eens in de kennel te doen en heeeel eventjes weg te gaan. En dit bouw je ook heeeeel langzaam uit. Je kunt haar eventueel ondersteunen met natuurlijke middelen (Bach oid). Als ze eenmaal redelijk alleen kan zijn in de kennel (weer, niet uuuuuren, maar gewoon een uurtje), dan kan je haar leren om ook buiten de kennel alleen te zijn. Ook weer: stapje voor stapje.

Zoals je leest; dit is niet zomaar iets wat je van de ene op de andere dag kunt veranderen, dit kost veel tijd. En naast de kennelgewennig moet je haar leren dat jullie relatie leuk is, dat jij haar begrijpt. En hoe je dat doet, daar kan je echt beter een leuk boek over lezen. Boeken over hondengedrag zijn echt niet saai of onleesbaar, vaak lees je hem en denk je "heee, wat leuk! Dat doet de mijne ook!"....en zo kom je stapje voor stapje verder!
Annelies
Zeer actief

Waarom voel je je nu aangevallen, terwijl je om advies vraagt...??
Ik ga ervan uit dat je wil dat het goed komt...??

Ik vind dat je de nadruk teveel legt op het slopen, terwijl de angst van jouw hond in mijn ogen een veel groter probleem vormt en wellicht de basis vormt voor je problemen...

Ik ken de situatie niet precies, maar ik zou om te beginnen de vertrouwensband opbouwen, dus niet je hond afblaffen en neerkafferen om je hond te laten gehoorzamen, maar door beloning en op een mildere manier haar vertrouwen te winnen, dus haar het gevoel geven dat ze niets uit angst hoeft te doen, laat staan zich tegen jou te verdedigen door te bijten, maar dat ze met plezier iets doet, omdat jij daar blij van wordt en omdat ze dan een lekker stukkie worst o.i.d. krijgt...Dat maakt het hele gebeuren een stuk positiever...
Afbeelding
boonbeest
Vaste gebruiker
Contacteer:

je moest eens weten wat ze (zeker in het begin op een dag binnenspeelt met goede dingen)
nu krijgt ze wel nog snoepjes en worst en dergelijke bij goede dingen
en ik gebruik veel meer mijn stem dan vroeger hoor

zo van das flink of
flinke meid
ze begrijpt dit ook wel hoor
als ze eens iets niet gesloopt heeft
weet ze het ook wel

mja in ieder geval ik ga er eens over slapen en morgen eens rondsurfen over meer gedrag van de hond ik had al enkele sites gelezen
maar van kinds af aan al mechelse herders gehad
en de eerste keer dat ik dit meemaak
Geer
Zeer actief
Contacteer:

boonbeest schreef:als ik soms lees ben ik precies een misdadiger

Je bent geen misdadiger... Jij doet dingen bezien vanuit de mens. Tegen een kind kan je zeggen dat hij iets verkeerd doet en hij zal je redelijk begrijpen, omdat hij dezelfde taal spreekt. Een hond communiceert anders, via lichaamstaal. Niet alleen beheersen wij mensen van nature die lichaamstaal niet, ook verstaat een hond niet wat wij zeggen. Een hond hoort de intonatie van onze stem, maar niet de woorden. Ik had laatst in de winkel iemand die boos was op zijn hond (die niets verkeerds deed) en riep: "STRAKS...als we thuis zijN! Dan krijg je een pak rammel!"... Sja, die boodschap begrijpt een hond dus niet. Deze hond probeerde ineen te duiken maar de baas zag dat als uitdagend gedrag en werd steeds kwader. De hond duikt ineen, hoort niet WAT je zegt, maar enkel dat je kwaad bent en zal geen enkel idee hebben waarom je kwaad bent. Daarom is het zo belangrijk je te verdiepen in hoe honden communiceren, dan voorkom je dit soort 'miscommunicaties''... Maar miscommunicatie maken je niet direct een misdadiger hoor! :wink:
malinois
Zeer actief
Contacteer:

een mens blijft een mens dus ja, ook ik denk bij elke hond, dit doe ik anders bij de volgende....
Maar je kunt je wel openstellen voor advies en meningen van anderen en je in hondengedrag verdiepen en wat boeken of op internet lezen over hondengedrag.
Wat doe je buiten de rondjes uit en buiten lopen met de hond? Een mechelaar moet zowel fysiek als geestelijk vermoeid worden. Zo niet, krijg je een hond die onhoudbaar is in huis. En zeker een mechelaar uit werklijnen !!! Ga lekker met het hondje speuren of eventueel IPO doen als ze daar geschikt voor blijkt te zijn maar doe met haar waarvoor ze gemaakt is... werken! Desnoods ga je elke dag een uurtje met haar speuren, is geestelijk erg vermoeiend voor een hond!
En waarom gebruik je een kennel als straf? Straffen doe je met je mond daar heb je toch geen kennel voor nodig. :19: Een kennel of bench moet een veilig iets zijn, geen strafkamp :wink:
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
malinois
Zeer actief
Contacteer:

boonbeest schreef:en dan heb ik het over mensen met herdershonden zoals ik
en die heb ik ook, en die werken ook nog eens.... :wink:
Afbeelding
starfleet
Erelid

Ongelezen bericht door starfleet »

boonbeest schreef:
dus wat noem jij dan niet goed gaan?
geef eens een voorbeeld
ik wil het graag weten.
Je hond is bang voor je, dat is er niet goed. je straft de hond nadat ze allang en breed vergeten is wat ze heeft gedaan. Jij bent zo een enge baas die zomaar uit het niets boos wordt voor haar.

Koop een paar boeken alsjeblieft.
Natas.
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Natas. »

Boonbeest, ik pik onderstaande zinnen van je er even uit. Wat ik nu ga zeggen is deels een herhaling van wat al geschreven is, maar misschien dat het je dan duidelijker wordt.
boonbeest schreef: als ze eens iets niet gesloopt heeft
weet ze het ook wel
Een hond weet nadat hij iets gedaan heeft al niet meer wat hij gedaan heeft, dus ook niet of het goed of fout was.
Een hond kan niet beseffen wat er gebeurt is 1 minuut of 1 uur geleden, een hond kan zich niet schuldig voelen, een hond kan geen spijt hebben. Dat vermogen heeft hij niet en die gevoelens al helemaal niet.

Je kunt dus nooit een hond achteraf straffen.
Als je al wilt straffen, want persoonlijk ben ik meer voor de positiefe methode. En als ik zo lees hoe het gaat tussen jou en je hond is de verstandhouding al helemaal niet goed, een straf maakt dat alleen nog maar erger.

Maar goed, als je al wilt straffen kun je dat alleen doen op het moment dat je de hond op heterdaad betrapt.
Als jij binnenkomt nadat je hond alleen is geweest geef jij bewust en/of onbewust een reactie op wat je aantreft........ daar reageert je hond op! Ben jij boos door het gesloop en de puinhoop, dan kruipt hij uit angst in elkaar. Ben jij vrolijk omdat hij niets gedaan heeft merkt hij jouw positieve houding en is hij blij omdat jij niet boos op hem wordt.

Maar nogmaals, als jij dus boos op hem wordt een tijd nadat hij iets gedaan heeft dan beseft hij niet wat hij fout heeft gedaan. Hij beseft alleen maar dat jij boos op hem bent en hij snapt er helemaal niets van waarom.
Dan gaat hij signalen vertonen van overgeven aan je en van verzoening : staart tussen de poten, wegkruipen, oren in de nek, etc. etc. Zo van "help baasje, ik begrijp je niet maar ik wil het graag goed maken met je zodat je niet meer boos bent". Jij reageert precies averechts op zijn signalen want jij wordt niet kalmer maar nog bozer. De hond voelt zich volkomen in het nauw gedreven en het enige wat hij nog kan doen is (angst)bijten.

Je schrijft dat je morgen meer rond gaat surfen om over hondengedrag te lezen, prima! Boeken over hondengedrag zijn je al aangeraden, lijkt me ook niet verkeerd.
Maar snap je een beetje wat we bedoelen?
Afbeelding
Eline*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Spaanse pepers!
Aantal honden: 2
Contacteer:

Ongelezen bericht door Eline* »

Als je bij gestrafte slopers een gesloopt bankstel in de kamer zet en je gaat weg kruipt de hond ook ineens als je thuis komt al heeft ie die bank niet aangeraakt. Honden zijn niet gek..gesloopte zooi= boze baas.
Ze leggen alleen niet het verband dat ze dus niet mogen slopen.
Groet Eline,
Juno en Kiki
Nelson hoort ook bij ons, al is hij er niet meer...
Afbeelding
Stichting Dierenhulp Cadiz
Boek Spaanse honden in Nederland;handleiding bij adoptie
diana25
Zeer actief
Mijn ras(sen): duitseherder

Ongelezen bericht door diana25 »

malinois schreef:

een mens blijft een mens dus ja, ook ik denk bij elke hond, dit doe ik anders bij de volgende....
Maar je kunt je wel openstellen voor advies en meningen van anderen en je in hondengedrag verdiepen en wat boeken of op internet lezen over hondengedrag.
Wat doe je buiten de rondjes uit en buiten lopen met de hond? Een mechelaar moet zowel fysiek als geestelijk vermoeid worden. Zo niet, krijg je een hond die onhoudbaar is in huis. En zeker een mechelaar uit werklijnen !!! Ga lekker met het hondje speuren of eventueel IPO doen als ze daar geschikt voor blijkt te zijn maar doe met haar waarvoor ze gemaakt is... werken! Desnoods ga je elke dag een uurtje met haar speuren, is geestelijk erg vermoeiend voor een hond!
En waarom gebruik je een kennel als straf? Straffen doe je met je mond daar heb je toch geen kennel voor nodig. :19: Een kennel of bench moet een veilig iets zijn, geen strafkamp :wink:
idd zo'n hond moet kunnen "werken" met name met het koppie als je hier meer tijd insteek zou het slopen welleens minder/over kunnen gaan. aan een lange wandeling heb je niet genoeg hoe goed bedoeld ook!
Plaats reactie

Terug naar “Gedrag en opvoeding”