Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

verslagje bezoek GT

Forum waar men kan praten over het gedrag en de opvoeding van puppies en volwassen honden (of de eigenaar).

Moderator: moderatorteam

Wil de hond
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Wil de hond »

Stel dat iemand bij nader inzien en na nadenken niet of niet helemaal met je advies uit de voeten kan ? Wat denk of zeg je dan ? Waarom vraag je dan om advies ? Volg het maar op, of bekijk het verder maar ? Of zou je ook je advies kunnen bijstellen, zodat het beter past bij de persoon en de situatie.
In de eerste plaats, ik probeer bij het geven van advies altijd zo goed mogelijk uit te leggen waarom ik iets adviseer. Kan de klant hier niet mee uit de voeten dan probeer ik nogmaals om uit te leggen waarom hij/zij toch zou moeten proberen er mee uit de voeten te kunnen. Ook ben ik bereid om te praten over de bedenkingen.

Maar op een gegeven moment krijg ik ook te maken met de beperkingen van het mogelijke. Niet alles is op te lossen op de manier die een eigenaar graag zou willen. Als je je auto naar de garage brengt om de remmen te laten repareren moet zo´n reparatie in de regel uitgevoerd worden zoals de deskundige zegt dat dat moet gebeuren, en niet zoals de eigenaar dat graag zou zien.

Op een gegeven moment rest mij dan ook soms niet meer dan te zeggen dat de eigenaar "het maar moet bekijken". :wink:

Waarop het de eigenaar vrij staat om van mij, mijn mening, mijn advies en mijn houding te denken wat hij/zij wil.
Zoie
Zeer actief

Ongelezen bericht door Zoie »

Inge O schreef:[als ik het me goed herinner heb je die afspraak (met de gt) gemaakt net toen je even wat meer problemen had met sien, toen was ze trouwens ook nog schijndrachtig. daarna heb je zelf al een aantal veranderingen in aanpak doorgevoerd, die alleen maar positief hebben uitgepakt - vastlopen zou dus wel het laatste woord zijn dat ik in jouw geval zou gebruiken :wink: .

maar goed, elke nuttige tip is er één :ok: .
ik heb die afspraak gemaakt nadat sien een verhuizer in zijn arm had gesnapt, dat was al na haar castratie. Ik wil vooral voorkomen dat ze ook agressief gedrag naar mensen gaat vertonen. Dat is, net als met honden, aan de ene kant een kwestie van voorkomen en haar niet in een situatie brengen waarin het fout kan gaan, en aan de andere kant een kwestie van trainen. Maar hoe precies vul je dat dan in ?

Wat betreft het hond - hond - probleem: ik heb idd een aantal veranderingen, soms erg radicale veranderingen zoals niet meer op het uitlaatveldje komen, doorgevoerd. Maar het is niet zo dat ik steeds helemaal opnieuw ben begonnen met een compleet andere aanpak.

B.v. afleiden, op me fixeren, belonen enz. gaat prima met een balletje bij sien. Dat heb ik al vroeg ontdekt, en op allerlei manieren uitgebuit, en ik doe het nog.

Maar als ik sien wil belonen met een balletje, en er staan meteen vijf honden van het uitlaatveldje om me heen die dat balletje ook willen hebben, dan traint dat moeilijk.

Het is slechts een reden waarom ik het uitlaatveldje ben gaan mijden.

En zo heb ik veel dingen moeten leren om een aanpak te vinden die voor ons beiden werkt.
Afbeelding
Zoie
Zeer actief

Inge O schreef:
Zoie schreef:volgend pijnpunt: spok en sien zouden niet meer dan 12 meter bij me weg mogen lopen. Ik zou ze volgens het principe gelijke monikken gelijke kappen moeten behandelen.

pf ... met sien niet zo moeilijk, maar betekent wel dat ik volcontinu met die kl*te bal moet spelen, en ze niet meer even lekker met z'n tweeën uit kan laten rennen. Vervolgens moet ik spok steeds bij me roepen, want uit zichzelf doet hij het niet, en eerlijk gezegd ben ik bang dat als ik hem zo kort ga houden, hij mijn commando's gaat negeren, of ik moet met enorm veel druk en straf gaan werken ( geloof ik, spok kennende, de voorstanders van een louter positieve training zullen het niet met me eens zijn. )

Bovendien vind ik het erg moeilijk spok nu ook geen enekele ruimte meer te gunnen. Een heel enkel keertje mag hij van mij als het goed gaat een andere hond ontmoeten terwijl ik sien met de bal bezig hou. Ik heb niet het idee dat ze dit nu als enorm problematisch of onrechtvaardig ervaart.

En tenslotte gebruik ik spok vaak als bliksemafleider, degene die het eerst naar honden toe gaat. Dit werkt iha prima, en m.i. beter dan ze allebei bij me houden.

Spok ook korter houden, ja, dat deed ik al, maar dit gaat voor mij wel erg ver.
hier zou ik het (zeker in jouw situatie met spok en zo) ook heel moeilijk mee hebben.
.

Ik vind het ook moeilijk voor sien hoor. Ik zou van haar een apporteer - junk kunnen maken, maar, hoeveel variatie ik ook kan leggen in het apporteerspelletje, ik vind het ook wel erg beperkt hondengedrag.

Als ik het balletje opberg, zal ze eerst even blijven zeuren, maar al rap zie je haar dan b.v. met spok dollen en spelen. En ja, dan lopen ze soms honderden meters van me weg. Om maar iets te noemen.

Dat kan dus niet altijd overal, maar toch blijf ik naar mogelijkheden zoeken dat het wel kan.

Gewoon omdat ik het alternatief erg beperkt vind.
Afbeelding
Eline*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Spaanse pepers!
Aantal honden: 2
Contacteer:

Ongelezen bericht door Eline* »

Zoie schreef:Dat kan dus niet altijd overal, maar toch blijf ik naar mogelijkheden zoeken dat het wel kan.

Gewoon omdat ik het alternatief erg beperkt vind.
Ik vind daar niets mis mee hoor. Ik heb Kiki ballengek gemaakt en zij is zo obsessief dat ze dus niets anders meer doet als achterste voren voor me uit lopen om te zien of ik ga gooien. Gek word ik er soms van en ik vind het voor haar niet leuk. Ik ben dus het gooien echt aan het beperken tot sommige plekken en alleen als ik merk dat ze ver weg gaat om te jagen gooi ik weer eens even op een andere plek, zodat ze over de hele linie weer goed in de buurt blijft. Het is toch altijd zoeken naar een balans en in mijn ogen draait alles om grip..als je maar grip hebt op je honden, dan is er niets mis.
Alleen moet je teugels wel aantrekken om ze te kunnen laten vieren. Als er geen momenten zijn dat honden regels voelen weten ze ook niet dat er regels zijn. Ik ben bij een "nieuwe" hond of opvanger altijd vanaf het begin heel sturend en consequent aanwezig. Dat resulteert zelfs nu nog in Stuart die naast me komt lopen als we een andere hond naderen..gewoon omdat hij niet anders heeft geleerd in die weken dat hij bij me was.
Inmiddels kan ik hem beter inschatten ook in combinatie met mijn honden en mag hij dus ook vrij naar andere honden, maar niet zo maar gratis zonder te voelen dat hij iets mag.. Iets mogen van mij is namelijk wezenlijk anders als iets doen omdat jij dat toevallig wil. En daar draait veel om bij honden. :wink:
Groet Eline,
Juno en Kiki
Nelson hoort ook bij ons, al is hij er niet meer...
Afbeelding
Stichting Dierenhulp Cadiz
Boek Spaanse honden in Nederland;handleiding bij adoptie
Zoie
Zeer actief

Moos schreef:[
Voor Sien lijkt me dit een aardige optie; volgens mij doe je dat al wel min of meer toch?

Maar voor Spok...:
Op normale wandelingen doe ik dat idd. Zie verder mijn reactie op Inge.

Het probleem bij spok zou zijn dat ik niks heb wat gegarandeerd interessanter zou zijn dan wat om hem heen gebeurt. Ik zou haast zeggen, integendeel.

Dat betekent, in mijn denkwijze, dat ik een bepaalde mate van druk, angst voor straf, van moeten, of hoe je het noemen wilt moet inbouwen wil ik hem ervan overtuigen dat hij toch naar me moet luisteren.

Dat wil ik best doen, voor zover het noodzakelijk is, maar om hem nu helemaal in de klem te zetten, daar is hij het type hond gewoon niet voor.

Maar ik realiseer me dat de positieve trainers dit anders zien.
Laatst gewijzigd door Zoie op 05 jul 2006 01:08, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding
yamie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Jack Russell Terriers
Contacteer:

Ongelezen bericht door yamie »

Zoie schreef:volgend pijnpunt: spok en sien zouden niet meer dan 12 meter bij me weg mogen lopen. Ik zou ze volgens het principe gelijke monikken gelijke kappen moeten behandelen.

pf ... met sien niet zo moeilijk, maar betekent wel dat ik volcontinu met die kl*te bal moet spelen, en ze niet meer even lekker met z'n tweeën uit kan laten rennen. Vervolgens moet ik spok steeds bij me roepen, want uit zichzelf doet hij het niet, en eerlijk gezegd ben ik bang dat als ik hem zo kort ga houden, hij mijn commando's gaat negeren, of ik moet met enorm veel druk en straf gaan werken ( geloof ik, spok kennende, de voorstanders van een louter positieve training zullen het niet met me eens zijn. )

Bovendien vind ik het erg moeilijk spok nu ook geen enekele ruimte meer te gunnen. Een heel enkel keertje mag hij van mij als het goed gaat een andere hond ontmoeten terwijl ik sien met de bal bezig hou. Ik heb niet het idee dat ze dit nu als enorm problematisch of onrechtvaardig ervaart.

En tenslotte gebruik ik spok vaak als bliksemafleider, degene die het eerst naar honden toe gaat. Dit werkt iha prima, en m.i. beter dan ze allebei bij me houden.

weet je... ik vind dit zelf ook te strak, ik geloof nl niet in gelijke monniken gelijke kappen bij honden, of iig ik geloof niet dat als het niet zo is, dat er dan een probleem moet zijn.

ik behandel mijn honden ook divers, de ene mag dit wel en dat mag de ander dus niet, klaar, puur omdat de ene wel ergens "normaal" mee om kan gaan en de ander niet.

Sien heeft een issue, Sien is degene waar je mee aan de slag moet, en tuurlijk word spok daar bij betrokken, maar sien kan ook leren op min 12 meter van jou te blijven als spok ergens anders rent, sien kan ook leren om op jou te letten als spok ergens anders snuffelt, dat is niet altijd makkelijk, maar het kan wel.

zowiezo misschien toch de honden ook meer apart uitlaten in de proces, dat ze wat minder een eenheid vormen buiten of dat het iig wat normaler is dat ze onafhankelijk kunnen functioneren van elkaar buiten
Zoie
Zeer actief

yamie schreef:[
zowiezo misschien toch de honden ook meer apart uitlaten in de proces, dat ze wat minder een eenheid vormen buiten of dat het iig wat normaler is dat ze onafhankelijk kunnen functioneren van elkaar buiten
ze mogen absoluut niet samen opereren, in geen enkele situatie als we honden ontmoeten, en geloof me, dat gebeurt ook gewoon niet meer.

Sien blijft dan ten alle tijden bij me, en spok mag honden ontmoeten als hij geen stennis gaat schoppen. Spok is wat dat betreft wel goed te lezen.
Afbeelding
Zoie
Zeer actief

Eline* schreef: Iets mogen van mij is namelijk wezenlijk anders als iets doen omdat jij dat toevallig wil. En daar draait veel om bij honden. :wink:
hier ga ik even over nadenken :wink:
Afbeelding
yamie
Zeer actief
Contacteer:

Zoie schreef:
yamie schreef:[
ze mogen absoluut niet samen opereren, in geen enkele situatie als we honden ontmoeten, en geloof me, dat gebeurt ook gewoon niet meer.

Sien blijft dan ten alle tijden bij me, en spok mag honden ontmoeten als hij geen stennis gaat schoppen. Spok is wat dat betreft wel goed te lezen.
dat snap ik Jan, ik bedoelde, meer nu met de "nieuwe" regels voor sien, om dat wat meer te oefenen

maar als dat dus geen probleem is, dan hoef je toch ook niet gelijke monnikken gelijke kappen uit te voeren? en ookal zegt de GT dat.. dan hoef je dat idee toch niet uit te voeren en dat als moeilijkheid te zien?
Zoie
Zeer actief

yamie schreef:[maar als dat dus geen probleem is, dan hoef je toch ook niet gelijke monnikken gelijke kappen uit te voeren? en ookal zegt de GT dat.. dan hoef je dat idee toch niet uit te voeren en dat als moeilijkheid te zien?
nou, dat vind ik dus ook. De GT was bang voor elkaar meetrekken en ganging up. Maar dat heb ik al heel vroeg afgekapt, en het gebeurt gewoon niet.
Afbeelding
yamie
Zeer actief
Contacteer:

Zoie schreef:
yamie schreef:[maar als dat dus geen probleem is, dan hoef je toch ook niet gelijke monnikken gelijke kappen uit te voeren? en ookal zegt de GT dat.. dan hoef je dat idee toch niet uit te voeren en dat als moeilijkheid te zien?
nou, dat vind ik dus ook. De GT was bang voor elkaar meetrekken en ganging up. Maar dat heb ik al heel vroeg afgekapt, en het gebeurt gewoon niet.
precies, dus sla dat maar over, en dat weet je dus zelf ook, kijk heb je er bv 4 of 5 of 6 en allen lopen tegelijk, heeft ze een punt, (of hij) maar jij hebt spok en sien en jij kan dus sien en spok onafhankelijk sturen, dat hoeft je de regels van sien niet door te voeren in spok.

tuurlijk kan er ook ganging up zijn in 2 honden, maar, zoals ik al eerder zei, ik zie twee honden niet als een echte roedel, een roedel zijn voor mijn meer dan 2 honden, en heb je er dus 2 is ganging up eenvouding te voorkomen
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door ranetje »

Goeie vraag Inge :ok:
Ben benieuwd naar het antwoord
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
Caro.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Spaanse Draak
Contacteer:

Ongelezen bericht door Caro. »

yamie schreef:

weet je... ik vind dit zelf ook te strak, ik geloof nl niet in gelijke monniken gelijke kappen bij honden, of iig ik geloof niet dat als het niet zo is, dat er dan een probleem moet zijn.

ik behandel mijn honden ook divers, de ene mag dit wel en dat mag de ander dus niet, klaar, puur omdat de ene wel ergens "normaal" mee om kan gaan en de ander niet.

Sien heeft een issue, Sien is degene waar je mee aan de slag moet, en tuurlijk word spok daar bij betrokken, maar sien kan ook leren op min 12 meter van jou te blijven als spok ergens anders rent, sien kan ook leren om op jou te letten als spok ergens anders snuffelt, dat is niet altijd makkelijk, maar het kan wel.

Ja precies, hier gelden ook verschillende regels voor beide honden.
In het bos is bv de echte 'renplek'. Moritz mag dan best enkele tientallen meters verderop even gaan dollen en gek doen, Kaya mag dat niet (en heeft daar gelukkig ook nauwelijks tot geen behoefte aan).
Moritz mag dus in de regel verder bij mij vandaan dan dat Kaya dat mag en dat levert hier echt geen enkel probleem op.

Ik zie dus ook niet in, waarom je Spok ook met deze regel moet 'belasten' behalve misschien als Sien constant achter Spok aan zou willen en het dus Sien bemoeilijkt in het trainen hierop :denken:
Afbeelding
A good dog never dies...

Ben je op zoek naar een gezellig en creatief PSP forum klik hier
Zoie
Zeer actief

Inge O schreef:[heeft de gt dan zelf niet aangegeven hoe je dit volgens haar zou moeten aanpakken? want tussen zeggen dat een hond niet verder dan 10 meter bij je vandaan mag, en het ook daadwerkelijk bereiken ligt toch nog een wereld van verschil.
we hebben gewoon niet de tijd gehad alles uitputtend te bespreken, er stonden al weer mensen te wachten voor de training. Maar zij adviseerde mij b.v van route te veranderen, spok links, ik rechts. Nou, je weet dat zulke dingen standaard in mijn manier van werken zitten.

Ik zei toen iets dat ik dat allemaal gedaan had, maar dat dat b.v. in de duinen echt niet voldoende soelaas biedt. Toen was het dan ga je maar niet naar de duinen.

En ja, als ik niet meer naar de duinen mag, en weet ik het wat allemaal niet meer mag of kan, dan wordt het allemaal zo ongelooflijk beperkt wat ik nog wel met mijn honden kan doen, dat ik er gewoon niet veel lol meer in heb. Eerlijk gezegd.
Laatst gewijzigd door Zoie op 05 jul 2006 10:52, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding
ranetje
Zeer actief

Zoie schreef:
Inge O schreef:[heeft de gt dan zelf niet aangegeven hoe je dit volgens haar zou moeten aanpakken? want tussen zeggen dat een hond niet verder dan 10 meter bij je vandaan mag, en het ook daadwerkelijk bereiken ligt toch nog een wereld van verschil.
we hebben gewoon niet de tijd gehad alles uitputtend te bespreken, er stonden al weer mensen te wachten voor de training. Maar zij adviseerde mij b.v van route te veranderen, spok links, ik rechts. Nou, je weet dat zulke dingen standaard in mijn manier van werken zitten.

Ik zei toen iets dat ik dat allemaal gedaan had, maar dat dat b.v. in de duinen echt niet voldoende soelaas biedt. Toen was het dan ga je maar niet naar de duinen.

En ja, als ik niet meer naar de duinen mag, en weet ik het wat allemaal niet meer mag of kan, dan wordt het allemaal zo ongelooglijk neperkt wat ik nog wel met mijn honden kan doen, dat ik er gewoon niet veel lol meer in heb. Eerlijk gezegd.
Ze heeft zo te zien niet echt goed tijd genomen als er alweer een groep klaar stond. Jammer
En je hoeft toch niet voor altijd de duinen te vermijden??
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Zoie
Zeer actief

Stang schreef:[Ik zie dus ook niet in, waarom je Spok ook met deze regel moet 'belasten' behalve misschien als Sien constant achter Spok aan zou willen en het dus Sien bemoeilijkt in het trainen hierop :denken:
Als de ruimte er is, dan speel ik gewoon een stukje verder met het balletje. Als die er niet is, lopen we door, en roep ik spok weer bij me. Geen probleem.
Afbeelding
Wil de hond
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Wil de hond »

ranetje schreef:
Zoie schreef:we hebben gewoon niet de tijd gehad alles uitputtend te bespreken, er stonden al weer mensen te wachten voor de training.
Ze heeft zo te zien niet echt goed tijd genomen als er alweer een groep klaar stond. Jammer
Ja, dat vond ik gisteren ook al, maar vergat dit te melden in mijn vorige reaktie. Een uurtje om je hele probleem/situatie uit te leggen is veel te kort.
Zoie
Zeer actief

ranetje schreef:[Ze heeft zo te zien niet echt goed tijd genomen als er alweer een groep klaar stond. Jammer
ik vind niet dat je dat zo kunt zeggen. Je trekt tijd uit voor een cliënt, en dan komt de volgende. Logisch. Vervolgens hebben we afgesproken dat het niet nodig was onmiddellijk een vervolg afspraak te maken, en dat ik in september of zonodig eerder weer contact zou opnemen.
Nou, als spok niet meer dan 10 meter mag weglopen wel. Of ik moet hem aan de lijn houden. Maar op die manier heb ik in de duinen niks te zoeken, loop ik liever met hem een rondje om de kerk.
Afbeelding
Zoie
Zeer actief

Wil de hond schreef:
ranetje schreef:
Zoie schreef:we hebben gewoon niet de tijd gehad alles uitputtend te bespreken, er stonden al weer mensen te wachten voor de training.
Ja, dat vond ik gisteren ook al, maar vergat dit te melden in mijn vorige reaktie. Een uurtje om je hele probleem/situatie uit te leggen is veel te kort.
Misschien is het wel 1,5 uur geweest, ik heb niet op mijn horloge gekeken. En als ik had gewild, had ik ook een vervolg afspraak kunnen maken, en ik mocht ook altijd contact opnemen.

Maar kennelijk had ze voldoende vertrouwen in mij dat ze het niet direct nodig vond.
Afbeelding
Moos
Zeer actief

Ongelezen bericht door Moos »

Zoie schreef:
Nou, als spok niet meer dan 10 meter mag weglopen wel. Of ik moet hem aan de lijn houden. Maar op die manier heb ik in de duinen niks te zoeken, loop ik liever met hem een rondje om de kerk.
Ik denk dat je wat dat betreft gewoon moet doen wat voor jou goed voelt, en wat jij denkt dat goed is.

Je bent zelf natuurlijk nou niet bepaald achterlijk op hondengebied, dus je kan naar mijn mening ook bij jezelf te raden gaan in hoeverre je het advies op kan en wil volgen.
Afbeelding
ranetje
Zeer actief

Zoie schreef:
ranetje schreef:[Ze heeft zo te zien niet echt goed tijd genomen als er alweer een groep klaar stond. Jammer
ik vind niet dat je dat zo kunt zeggen. Je trekt tijd uit voor een cliënt, en dan komt de volgende. Logisch. Vervolgens hebben we afgesproken dat het niet nodig was onmiddellijk een vervolg afspraak te maken, en dat ik in september of zonodig eerder weer contact zou opnemen.
Sorry, ik verbaasde me over de tijd (één uur) voor een eerste afspraak. De therapeuten die ik ken nemen daar minstens twee uur voor.

En die tien meter :denken:
Tsja, ik heb een hond die op sommige plaatsen door jachtpassie een "loopje"met me neemt.
Ik heb zelf een dunne lijn van 10 meter aan haar halsband gedaan (los over de grond slepend). Maar dat hangt af van de drukte met andere honden of dat zou kunnen.
Daar ga ik op staan als ze te ver wil. Zodra ze stopt en naar me terug komt zeg ik "goed zo".
Wel een kwestie van lange adem. :wink:
Afbeelding
Zoie
Zeer actief

Inge O schreef:[door af en toe eens de andere kant uit te gaan bereik je echt niet dat je honden constant binnen een straal van 10 meter blijven, was het maar zo simpel. het is één van truukjes, maar het is niet DE oplossing.

jammer dat ze op zo'n cruciaal punt niet duidelijker kon zijn.
nee, hangt ook wel weer van de hond af. Bij Luna met wie ik op deze manier van pup af aan heb getraind, heeft dit wel erg goed gewerkt, al is een straal van tien meter in de duinen ook voor haar te kort op deze manier.
Afbeelding
Zoie
Zeer actief

ranetje schreef:[En die tien meter :denken:
Tsja, ik heb een hond die op sommige plaatsen door jachtpassie een "loopje"met me neemt.
Ik heb zelf een dunne lijn van 10 meter aan haar halsband gedaan (los over de grond slepend). Maar dat hangt af van de drukte met andere honden of dat zou kunnen.
Daar ga ik op staan als ze te ver wil. Zodra ze stopt en naar me terug komt zeg ik "goed zo".
spok mag in beperkte mate zijn jachtpassie botvieren in de duinen. Hij pakt geen konijnen, hij volgt een spoor, of rent er achter aan, en geeft een blafje. Dan roep ik hem terug, en komt hij ook. Dit alles in het omheinde gedeelte waar honden los mogen lopen.
Afbeelding
ranetje
Zeer actief

Zoie schreef:
ranetje schreef:[En die tien meter :denken:
spok mag in beperkte mate zijn jachtpassie botvieren in de duinen. Hij pakt geen konijnen, hij volgt een spoor, of rent er achter aan, en geeft een blafje. Dan roep ik hem terug, en komt hij ook. Dit alles in het omheinde gedeelte waar honden los mogen lopen.
:ok:
Ik begin me af te vragen waar jij een GT voor nodig hebt :wink:
Afbeelding
Eline*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Spaanse pepers!
Aantal honden: 2
Contacteer:

Ongelezen bericht door Eline* »

Ik zat te denken; ik weet toen ik met Laika bij de therapeut kwam éen van de problemen was dat ze wegliep. Niet helemaal weg, maar zij wandelde gewoon op 200 meter afstand en dat vond zij prima, ik niet, wnat ik had bar weinig grip. Haar conclusie was uiteindelijk dat ik dat stuk moest accepteren en dus een lange lijn moest nemen, juist omdat je zoiets nauwelijks kan veranderen. Ze had geen dingen waarmee ik haar echt kon binden zeg maar. Ja, lijntjes! :wink:
Groet Eline,
Juno en Kiki
Nelson hoort ook bij ons, al is hij er niet meer...
Afbeelding
Stichting Dierenhulp Cadiz
Boek Spaanse honden in Nederland;handleiding bij adoptie
Zoie
Zeer actief

Eline* schreef:Ik zat te denken; ik weet toen ik met Laika bij de therapeut kwam éen van de problemen was dat ze wegliep. Niet helemaal weg, maar zij wandelde gewoon op 200 meter afstand en dat vond zij prima, ik niet, wnat ik had bar weinig grip. Haar conclusie was uiteindelijk dat ik dat stuk moest accepteren en dus een lange lijn moest nemen, juist omdat je zoiets nauwelijks kan veranderen. Ze had geen dingen waarmee ik haar echt kon binden zeg maar. Ja, lijntjes! :wink:
ik kan sien met het balletje binden, en wat ik in de duinen doe is haar afwisselend binden en vrij geven, afhankelijk van de plaats en tijd en omstandigheden ( al dan niet honden in de buurt, al dan niet ruim overzicht. )

Typisch is dan b.v. voor haar dat ze keihard wegsprint, b.v. een paarden - of konijnenspoor volgend, om dan weer via een omweg terug te komen. Duurt dit te lang, dan verstop ik me om haar er aan te herinneren dat het baasje niet eindeloos op een plaats wacht. Spok beheerst dit onderdeel overigens ( nog ) beter dan sien.

Daar staat dan weer tegenover dat sien altijd terugroepbaar is, ook als ze de sprint heeft ingezet.

In de duinen kan je mooi zien dat de training werkt, ziet ze ergens een hond, mens, fietser of trimmer, komt ze naar me toe, en gaan we even met het balletje spelen.

Maar bleef Laika dan echt 200 meter bij je weglopen, of kwam ze ook steeds terug ?
Afbeelding
zepenko
Zeer actief

Ongelezen bericht door zepenko »

Ik heb niet alles gedetailleerd gelezen Jan, dus bij voorbaat excuses als ik vragen stel, waar het antwoord toch ergens van op het forum staat.

Maar ik vroeg me af of je GT het gedrag van Sien waarvoor je kwam, zelf heeft gezien (het happen naar mensen toch)? Dat lees ik nl. nergens. En heeft ze Sien ook geobserveerd bij jou thuis? Omdat ze daar het gedrag laat/liet zien, naar o.a. je moeder en de verhuizer.
Zoie
Zeer actief

zepenko schreef:Ik heb niet alles gedetailleerd gelezen Jan, dus bij voorbaat excuses als ik vragen stel, waar het antwoord toch ergens van op het forum staat.

Maar ik vroeg me af of je GT het gedrag van Sien waarvoor je kwam, zelf heeft gezien (het happen naar mensen toch)? Dat lees ik nl. nergens. En heeft ze Sien ook geobserveerd bij jou thuis? Omdat ze daar het gedrag laat/liet zien, naar o.a. je moeder en de verhuizer.
nee, dat heeft ze niet gezien. Overigens heeft sien slechts een keer kort gesnapt, en dat was toen een verhuizer de slaapkamer opstapte. Verder blaft en gromt ze wel naar o.a. mijn moeder en de visite.

Idd is dit wel mijn grootste zorg, dat ze dit gedrag niet verder gaat ontwikkelen.
Afbeelding
Zoie
Zeer actief

overigens, ik ga in september verhuizen. Het is niet dat ik nu al niet dingen wil veranderen en aanleren, maar ik wil pas met de eigenlijke training beginnen als ik de dingen zelf helemaal onder controle heb, ook wat betreft de mensen die bij mij binnen komen.

Ik realiseer me dat de situatie hier voor een hond als sien erg onvoorspelbaar en onduidelijk is. B.v. het aanblaffen van mijn moeder als ze de trap op komt, dan wel in de gang loopt, of 's nachts naar de w.c. gaat. enz. Het is allemaal wel verklaarbaar dat het mis is gegaan, maar ik denk dat het weinig zinvol is om dat nu proberen er nog uit te trainen. Dat gaat gewoon niet lukken.
Afbeelding
zepenko
Zeer actief

Ongelezen bericht door zepenko »

Zoie schreef:
zepenko schreef:Ik heb niet alles gedetailleerd gelezen Jan, dus bij voorbaat excuses als ik vragen stel, waar het antwoord toch ergens van op het forum staat.

nee, dat heeft ze niet gezien. Overigens heeft sien slechts een keer kort gesnapt, en dat was toen een verhuizer de slaapkamer opstapte. Verder blaft en gromt ze wel naar o.a. mijn moeder en de visite.

Idd is dit wel mijn grootste zorg, dat ze dit gedrag niet verder gaat ontwikkelen.
Dat lijkt me toch raar. Dat een GT advies geeft op gedrag, wat hij/zij zelf niet gezien heeft. De houding van de hond, zegt iets over de motivatie om het gedrag te vertonen. En dat is volgens mij toch weer wel erg belangrijk om de in te zetten therapie te bepalen.

Eén van de belangrijkste competenties van een gedragstherapeut zou volgens mij toch wel het observeren en analyseren van hondengedrag moeten zijn en op basis van wat je daarin ziet de juiste diagnose stellen. Pas daarna kun je een therapie gaan geven. In mijn ogen is een therapie op gedrag wat een GT niet zelf heeft gezien, bij voorbaat al een slechte therapie. Je moet toch weten waarom een hond iets doet, voordat je kunt zeggen hoe het op te lossen is. En waarom een hond iets doet, kun je voor pak em beet 80% halen uit de houding en het gedrag wat hij dan laat zien.

Sorry dat ik hier zo over doorzaag, maar op het moment dat er een verkeerde diagnose en dus een verkeerde therapie wordt meegegeven aan je, is de kans best groot dat het probleemgedrag niet opgelost zal worden. Het kan zelfs zo zijn dat het erger wordt. Daarna verschijnt dan hier op het forum een bericht dat die GT ook niks heeft geholpen en dat die mensen ook niet weten waar ze over praten. En dat geldt dan meteen voor alle GT's.
Zoie schreef:Ik realiseer me dat de situatie hier voor een hond als sien erg onvoorspelbaar en onduidelijk is. B.v. het aanblaffen van mijn moeder als ze de trap op komt, dan wel in de gang loopt, of 's nachts naar de w.c. gaat. enz. Het is allemaal wel verklaarbaar dat het mis is gegaan, maar ik denk dat het weinig zinvol is om dat nu proberen er nog uit te trainen. Dat gaat gewoon niet lukken.
Mwah, ik zie geen reden waarom dat gedrag niet op te lossen cq. weg te trainen zou zijn. Mits je een goede therapie hebt gekregen.
Plaats reactie

Terug naar “Gedrag en opvoeding”