Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

aanbetaling

Dit forum is voor al uw vragen, ervaringen en weetjes over het fokken van honden.

Moderator: moderatorteam

Neeltje

Ongelezen bericht door Neeltje »

Ik geloof niet dat ik een aanbetaling zou doen. Het moet gewoon wederzijds vertrouwen zijn en anders gewoonweg niet, dan ga ik wel op zoek naar een andere fokker.
jores
Zeer actief
Mijn ras(sen): engelse springer spaniel en engelse cocker spaniel
Aantal honden: 7
Contacteer:

Ongelezen bericht door jores »

Inge O schreef:
jores schreef:nee daar zit geen ander prijskaartje aan.

Maar wel zekerheid voor de koper dat mocht er iets fout gaan met bijv. wisselen van tanden dat de fokster het niet afdoet met pech gehad.
en wat moet ze dan wel doen? een stuk terugbetalen van een prijs die dezelfde was als die voor een 'huishond', terwijl daarbij het niet correct wisselen wel een miniprobleempje is?

dat is het risico van de fokker die 2 verschillende koopcontracten hanteert :19:
groetjes Annemie

Afbeelding verwijderd door moderator ivm foutmelding

http://www.vdjorishoeve.nl
https://www.facebook.com/vdjorishoeve
Selena
Zeer actief
Mijn ras(sen): x HH
Aantal honden: 9

Ongelezen bericht door Selena »

Ik vraag geen aanbetaling. Pupkopers komen meerdere keren kijken, definitief uitkiezen (evt met ons advies), gebeurt op de ophaaldag .
Op de ophaaldag(en) komen de mensen in volgorde van keus (dus 2e,3e,4e keus etc.)
Een mens is nooit te oud om te leren.. en een wijs mens is nooit uitgeleerd!

http://www.vanleeuwen-hollandseherders.nl
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

ik heb bij geen enkele hond een aanbetaling gedaan die ik gekocht heb, dus nee, ik zou het niet doen, vind het een beetje omslachtig en nergens voor nodig.
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
corason del perro
Zeer actief
Mijn ras(sen): Alt deutsche hutehund, Australian Shepherd
Contacteer:

Ongelezen bericht door corason del perro »

Ik ben dan ook geen fokker (ooit :mrgreen: )

Heb wel heel serieus overwogen om Jola te laten dekken en er vanalles over uitgezocht. Heb wat vragen naar haar fokker gestuurd met daarin ook de vraag van aanbetalingen. Kende het van andere fokkers en het leek mij in eerste instantie een goeie stap omdat dit ras wat moeilijker kwijt te komen is.

De fokker van Jola vond het echter geen goed idee met de reden dat jij je als fokker ook niet meer kan bedenken over een toekomstige pupbezitter. Je kan je altijd vergissen in mensen en als je na een tijdje de indruk krijgt dat het ras toch te moeilijk voor die persoon is kun je zelf ook niet meer terug.

Dat vond ik ook wel een erg goede reden om het dan niet te doen.
Dus als er nog een nest gaat komen of als het zo ver is dat ik echt verder ga met fokken ga ik dat ook zonder aanbetalingen doen.
Branka
moderator
Mijn ras(sen): Golden Retriever
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Branka »

jores schreef:
Inge O schreef:
jores schreef:nee daar zit geen ander prijskaartje aan.

Maar wel zekerheid voor de koper dat mocht er iets fout gaan met bijv. wisselen van tanden dat de fokster het niet afdoet met pech gehad.
en wat moet ze dan wel doen? een stuk terugbetalen van een prijs die dezelfde was als die voor een 'huishond', terwijl daarbij het niet correct wisselen wel een miniprobleempje is?

dat is het risico van de fokker die 2 verschillende koopcontracten hanteert :19:
Er zijn ook fokkers die standaard hun pups als huishonden verkopen. Dan krijgen ze achteraf geen gezeur met kopers die bedenken dat ze willen gaan fokken en vinden dat ze net niet hebben gekregen wat ze verwachtten.
Afbeelding
jores
Zeer actief
Contacteer:

Inge O schreef:
Branka schreef:
jores schreef:
Inge O schreef: en wat moet ze dan wel doen? een stuk terugbetalen van een prijs die dezelfde was als die voor een 'huishond', terwijl daarbij het niet correct wisselen wel een miniprobleempje is?

Er zijn ook fokkers die standaard hun pups als huishonden verkopen. Dan krijgen ze achteraf geen gezeur met kopers die bedenken dat ze willen gaan fokken en vinden dat ze net niet hebben gekregen wat ze verwachtten.
is mijns inziens dus ook de enige correcte manier. voorspellen of een pup show- , laat staan fokkwaliteiten heeft is vrees ik alleen voor helderzienden weggelegd :19: .

Tja dat is toch heel normaal daar
groetjes Annemie

yamie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Jack Russell Terriers
Contacteer:

Ongelezen bericht door yamie »

Inge O schreef:
Branka schreef:
jores schreef:
Inge O schreef: en wat moet ze dan wel doen? een stuk terugbetalen van een prijs die dezelfde was als die voor een 'huishond', terwijl daarbij het niet correct wisselen wel een miniprobleempje is?

is mijns inziens dus ook de enige correcte manier. voorspellen of een pup show- , laat staan fokkwaliteiten heeft is vrees ik alleen voor helderzienden weggelegd :19: .
idem hier, niks geen prijsverschillen of beloftes, maar ik ken ze wel die fokkers, en ik zie en hoor toch redelijk vaak dat het heel anders uitpakt, resultaat, als fokker ben je minder geloofwaardig ( tja mensen die erin geloven dat een fokker met 8 weken een belofte kan maken op show/en/of fokhond, rekenen dat dan ook de fokker aan :19: ), teleurgestelde mensen en misschien een hond die weg moet ofzo.

ik fok vanuit ouderdieren die (imo) fokwaardig zijn, ik probeer een juiste combi te maken en hoop daarvan dat het goed uitpakt, that's it. voorop staat dat ik hoop dat men blij is met hun hond, dat de hond en de mensen bij elkaar passen. is zo'n hond dan ook nog geschikt voor show of fok? hardstikke mooi.

kijk, tuurlijk zal ik mensen , die dus wel eventueel willen fokken en/of showen, proberen de "beste" pup te verkopen, dus de dingen die ik al wel kan zien,bv aftekening, indicatie van een flinke of juist een vrij kleine pup ( en dat is ook relatief) , maar meer ook niet, meer kan en wil ik niet doen. dus gewoon huishondjes, allemaal.
jores
Zeer actief
Contacteer:

tja misschien is zij lang genoeg met het ras bezig om wel te zien wat show cq fokkwaliteiten bezit. Denk ook dat als je aan een andere fokker een pup verkoopt je ze geen contract als huishond kunt geven
groetjes Annemie

starfleet
Erelid

Ongelezen bericht door starfleet »

jores schreef:tja misschien is zij lang genoeg met het ras bezig om wel te zien wat show cq fokkwaliteiten bezit.
Dat denk ik niet. Je kan zeggen of de potentie aanwezig is, maar meer ook niet. Het lijkt mij meer een manier om meer te vangen voor een pup die er mooi uitziet. Ik ben benieuwd wat voor fouten de pups hebben die zij als huishond verkoopt.

Anne
yamie
Zeer actief
Contacteer:

jores schreef:tja misschien is zij lang genoeg met het ras bezig om wel te zien wat show cq fokkwaliteiten bezit. Denk ook dat als je aan een andere fokker een pup verkoopt je ze geen contract als huishond kunt geven
bullshit en ja hoor, ik heb ook aan fokkers verkocht met dezelfde opmerkingen en "garanties", zolang het om een pup gaat, kan niemand de garantie geven van showhond, willen ze het wel? ga maar naar een ander.
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

dat ken ik ook niet dat er verschil in pupprijs wordt gemaakt... ze worden in principe allemaal als sporthond verkocht bij de fokker waar ik m'n mechelaars vandaan heb. M'n dober komt uit showfok maar ook daar waren alle prijzen hetzelfde wij hebben hem in principe als huishond daar gekocht maar zijn er tenslotte mee gaan werken :mrgreen: Ooit op een blauwe maandag wat showtjes gedaan maar zowel baas als hond vonden er geen klap aan dus dan maar niet....
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
jip007
Erelid
Mijn ras(sen): naakthonden .
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door jip007 »

Inge O schreef:
jores schreef:tja misschien is zij lang genoeg met het ras bezig om wel te zien wat show cq fokkwaliteiten bezit.
oh ja? zij kan dus de oogkleur voorspellen, de hoekingen van de voor- en achterhand, de finale kleur (voor rassen waarbij de kleur nog verandert), de vachtlengte en vachtstructuur enz. enzoverder? je mag me veel vertellen hoor, maar dan zal ik daar eens hartelijk om lachen.
knap he , maar tis natuurlijk wel een leuk verkoop praatje :wink:
Afbeelding
Knuffies van Flirtje, Sophietje, Pommelien en Splinter.
jores
Zeer actief
Contacteer:

d'r is helemaal geen prijsverschil bij haar tussen show en huishonden(lezen dat had ik al eerder geschreven :roll: )

Het gaat hier niet om een ras dat waar vachten van verkleurt enz. En de hoekingen zijn al prima te zien als pup van een week of 7 :19: Wij hebben trouwens een ras wat maar matig gekoekt mag zijn volgens de rasstandaard :wink:
groetjes Annemie

yamie
Zeer actief
Contacteer:

jores schreef:d'r is helemaal geen prijsverschil bij haar tussen show en huishonden(lezen dat had ik al eerder geschreven :roll: )

Het gaat hier niet om een ras dat waar vachten van verkleurt enz. En de hoekingen zijn al prima te zien als pup van een week of 7 :19: Wij hebben trouwens een ras wat maar matig gekoekt mag zijn volgens de rasstandaard :wink:
dus vacht en hoekingen , dat is al wat telt?

tanden, gangwerk, karakter, vachtkwaliteit enz enz. dat is er ook nog.
en als er geenprijsverschil is, wat is dan het nut om een hond op contract als show hond te verkopen? zodat de mensen/fokkers die de pup kopen hem in kunnen ruilen? geld terug kunnen krijgen als het allemaal niet zo uit pakt zoals beloofd en dus gegarandeerd?

nee hoor, als een fokker echt showkwaliteit wil verkopen, wat hij of zij kan garanderen, dan houd ze de pups tot een jaar bv, en dan mag je wat mij betreft een zekerheid geven.

ik heb pups van bloedmooie pups, zien opgroeien tot matige/slechte (show technisch bekeken he) hondjes, en zo ook omgekeerd. ook bij fokkers die zeer ervaren zijn, die al tijden fokken en veel (show/fok) kwaliteit fokken.

als deze fokker, waar jij het over hebt, 100% zeker kan garanderen dat zij de show en fok kwaliteit eruit kan pikken met 8 weken? gef eens haar nummer wil je :mrgreen: en wil dan ook graag alle hondjes die ze als show hond verkocht heeft zien. :mrgreen:
jores
Zeer actief
Contacteer:

nou dan kijk bijv naar mijn honden, Chad is nog jong 6 maanden doet het super op shows.

lance 19 maanden doet het super op shows, heeft een geweldig karakter, heupen a, ogen vrij (glaucoom na gynioscopie)

Mijn honden zijn me verkocht als show cq fokhond :mrgreen:
groetjes Annemie

Amaranthas
Zeer actief
Mijn ras(sen): Shih Tzu
Contacteer:

Ongelezen bericht door Amaranthas »

jip007 schreef:
starfleet schreef:
jip007 schreef:
LaRep schreef:Dus het "zegt" dan helemaal niets :19:
dacht dat je bedoelde dat je de pup al een gezien had , je gaat natuurlijk nooit een aanbetaling doen , als je de pup nog nooit gezien hebt :wink:
Het lijkt me dat het scheelt in welk circuit je zit. Als je een aanbetaling doet en je wil de pup toch niet omdat bijvoorbeeld met 6 weken blijkt dat deze ontzettend angstig is, wat heeft die aanbetaling dan voor zin als je je geld dan terug krijgt. Ben je dan afhankelijk van de willekeur van de fokker of je je geld terugkrijgt of niet? En als je het toch altijd terugkrijgt, dan hoef je ook geen aanbetaling te vragen.

Voorschot vind ik ook onzin. Je moet niet gaan fokken als je de kosten van inenting en voer van de pups niet kan dragen.

Ik vind het meer iets voor marktplaatsfokkers zo'n aanbetaling.

Anne
wij hebben haast nooit aanbetalingen gevraagt , alleen als mensen het zelf graag willen . Maar als ik nu zelf een pup zou kopen , wil ik wel graag een aanbetaling doen , wil gewoon zeker weten dat ik die pup die ik heb uit gekozen ook krijg.
en dat vind ik ook weer een beetje scheef... dat jij een aanbetaling doet wil niet zeggen dat je ook daadwerkelijk de garantie hebt dat je ook je pup krijgt.. er zijn zat fokkers zot genoeg om dan alsnog het geld terug te geven als ze opeens de kolder in hun kop krijgen...
Een Shih Tzu heb je niet als huisdier, je leeft ermee samen.
Afbeelding
Scooby
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse dog
Contacteer:

Ongelezen bericht door Scooby »

tekkel schreef:Als de pupkoper toch liever van de koop afziet, kan hij toch zijn aanbetaling gewoon terugkrijgen (min misschien een klein percentage)?
Waarom moet er dan ineens iets van het aanbetaalde bedrag af?
Scooby
Zeer actief
Contacteer:

jip007 schreef:
Inge O schreef:
oh ja? zij kan dus de oogkleur voorspellen, de hoekingen van de voor- en achterhand, de finale kleur (voor rassen waarbij de kleur nog verandert), de vachtlengte en vachtstructuur enz. enzoverder? je mag me veel vertellen hoor, maar dan zal ik daar eens hartelijk om lachen.
knap he , maar tis natuurlijk wel een leuk verkoop praatje :wink:
Je kunt ze de kost geven, hoor; fokkers die met een week al beweren dat een bepaalde pup een prachtige schowhond gaat worden. :roll:
Scooby
Zeer actief
Contacteer:

Ik heb nog nooit een aanbetaling gedaan voor een van onze doggen.
crutz
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herders (FCI)
Contacteer:

Ongelezen bericht door crutz »

vraag hier alleen een aanbetaling aan de buitenlands kopers, de aanbetaling moeten ze betalen als ze bij de eerste 4 op de lijst staan als met 4 wk met de echo gebleken is dat ze drachtig is, staan ze lager op de lijst dan pas na de geboorte, alleen dan wel t volledige bedrag in een keer (voor de buitenlanders dan he, binnen NL/Europa pas gewoon bij t afhalen)
kitty
Zeer actief
Mijn ras(sen): schapendoes
Aantal honden: 5
Contacteer:

Ongelezen bericht door kitty »

Alle honden gaan voor dezelfde prijs weg als huishond.

Een aanbetaling zeker niet. Ik wil zelf altijd de kans hebben tot het laatste moment nee te zeggen als ik denk dat het toch niet de juiste eigenaren zijn. Mensen moeten geregeld komen en zo leer je elkaar kennen. Als ik een week van te voren dingen tegen kom waardoor ik denk dat een pup daar niet op zijn plaats zit wil ik het terug kunnen draaien.

Toekomstig pupeigenaren kiezen voor een hond bij ons maar weten pas met 5 of 6 weken welke pup ze krijgen. Ook al willen mensen graag showen en fokken kan het zijn dat ze niet de 'beste' pup krijgen. Ik vind het allerbelangrijkst dat de karakters van het gezin en eventuele andere honden klikken met het karakter van de pup.
tekkel
Erelid
Mijn ras(sen): Standaard ruwhaar tekkel

Ongelezen bericht door tekkel »

Scooby schreef:
tekkel schreef:Als de pupkoper toch liever van de koop afziet, kan hij toch zijn aanbetaling gewoon terugkrijgen (min misschien een klein percentage)?
Ik verzin ook maar wat :wink: Misschien als er op het laatste moment wordt afgezegd: dan krijg je meer dierenartskosten (vaccinaties), misschien moet je dan adverteren in het clubblad, zoiets?
"No matter how little money and how few possessions you own, having a dog makes you rich."
LongFields
Zeer actief
Mijn ras(sen): Laekense Herder Tapas
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos

Ongelezen bericht door LongFields »

tekkel schreef:
Scooby schreef:
Ik verzin ook maar wat :wink: Misschien als er op het laatste moment wordt afgezegd: dan krijg je meer dierenartskosten (vaccinaties), misschien moet je dan adverteren in het clubblad, zoiets?
Dat is toch gewoon jouw risico als fokker dan?
Daar hoeft de pupkoper (ook al ziet die van de koop af) toch niet de dupe van te worden? :19:
borderke
Actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door borderke »

pff moeilijk te zeggen
ken je de mensen of niet
leuke site
Plaats reactie

Terug naar “Fokken van honden”