Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Corrigerende tik, ja of nee?

Hier is ruimte voor uitgebreide gedachtenwisseling over stellingen en dilemma's over honden.

Moderator: moderatorteam

S@ndr@
Zeer actief

Re: Corrigerende tik, ja of nee?

Ongelezen bericht door S@ndr@ »

wie wijs ik aan dan :denken: al s je het kunt vinden mag je het citeren :scratch:

en een haltie is geen correctiemiddel ( zo is hij niet bedoelt )en zo wordt hij ook niet gebruikt.
ik ben er zelf ook niet kapot van maar voor nu vind ik persoonlijk dat ik geen andere keuze heb nog, en ja dat is best confronterend.
Ik ben er zelf niet kapot van, maar is durf nog even geen risico te nemen,

gaat me even te ver om alles hier op het forum te plempen, met het risico dat ik het later weer voor mijn voeten geworpen krijg.
dus dat doe ik niet.

Maar hij werd er even ingegooid "die opmerking met een bepaald doel", en daar doe ik niet aan mee, ik wil best gedeeltelijk mijn motivatie toelichten, en dat kun je accepteren ( in meevoelen of niet.
en verder laat ik het zo.)
smoekie
Zeer actief
Mijn ras(sen): JH
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door smoekie »

S@ndr@ schreef:wie wijs ik aan dan :denken: al s je het kunt vinden mag je het citeren :scratch:

en een haltie is geen correctiemiddel ( zo is hij niet bedoelt )en zo wordt hij ook niet gebruikt.
ik ben er zelf ook niet kapot van maar voor nu vind ik persoonlijk dat ik geen andere keuze heb nog, en ja dat is best confronterend.
Ik ben er zelf niet kapot van, maar is durf nog even geen risico te nemen,

gaat me even te ver om alles hier op het forum te plempen, met het risico dat ik het later weer voor mijn voeten geworpen krijg.
dus dat doe ik niet.

Maar hij werd er even ingegooid "die opmerking met een bepaald doel", en daar doe ik niet aan mee, ik wil best gedeeltelijk mijn motivatie toelichten, en dat kun je accepteren ( in meevoelen of niet.
en verder laat ik het zo.)

Niet "wijzen" in de zin van 1 persoon. Maar wel in zijn algemeenheid over het "tikken" als correctie.

Jij vind dat een halti geen correctiemiddels is en ook niet als zodanig wordt gebruikt, maar daar heb ik dus een geheel andere mening over. Net zoals jij een geheel andere mening hebt als men hun hond soms een tik geeft. Ik zie daar persoonlijk dus geen verschil in. Persoonlijk vind ik het gebruik van een halti dus weer "zielig" terwijl jij dat andersom hebt als iemand schijft hun hond bij tijd en wijle een tik/hollewipper te geven.

Zelfde heb ik met een muilkorf. Dat is ook iets wat ik zielig vind als men dat "nodig" heeft voor de hond. Maar dat maakt niet dat ik er in sommige gevallen geen begrip voor heb. Ik snap echt wel dat mensen soms niet anders kunnen. Net zo goed als het gebruiken van een halti soms nodig is. Maar en dat is wat ik probeer aan te geven. Jij geeft nu af op mensen die hun hond fysiek corrigeren dmv een een tik/hollewipper/punter noem maar op terwijl jijzelf op een andere manier "hetzelfde" doet. Alleen is het in jouw ogen en voor jouw gevoel niet "hetzelfde".

Dat jij het niet "nodig" vind je hond fysiek te corrigeren maakt jou niet beter dan een andere eigenaar die dat wel doet. Net zo goed als dat jij geen "slechtere" baas bent omdat jij een halti nodig hebt en een ander niet. Mijn ding is het niet (halti) zoals het jouw ding niet is de hond fysiek(middels een tik) te corrigeren. Prima toch. Jouw hond en jij hebben baat bij die halti. Zoals andere en hun honden weer meer baat hebben bij het geven/krijgen van een tik soms :wink:

S@ndr@ schreef:Ja en overdrijven kan ook, ik hou niet van corrigerende tikken nog bij honden nog bij kinderen.
tja dat mensen grenzeloos kunnen zijn in hun liefde is hun probleem, de resultaten zullen dan ook voor zich spreken .
Ik heb geen zweep of corrigerende tik nodig en hij zit ook niet op het pluche, hij is gewoon hond en ik ben zijn baas _ het is zo verschrikkelijk simpel :wink:
En al sik dan toch iemadn volg is het Jan fennel :wink:
snijdt wel hout, zonder de scherpe randjes
En als het zo verschrikkelijk simpel zou zijn zoals jij nu hierboven zegt omdat jij zijn baas bent zou je dus ook geen halti "nodig" hebben :19:

En ja, die "opmerking" zal er ongetwijfeld in zijn gegooid om aan te geven dat ook jij, hetzij op een andere manier gebruik maakt van fysieke correcties bij je hond en je dus eigenlijk niet zo heel veel "recht" van spreken hebt om andere te veroordelen op het gebruik van fysieke correcties :wink:
Ik heb meer vertrouwen in vier poten en een staart dan in twee benen en een uitgestoken hand.
S@ndr@
Zeer actief

Vraag is dan heb ik dat gezegd, dat ik het beter doe dan een ander, of wordt het aangenomen door de mensen die mijn teksten op hun manier lezen en opvatten.
Edith: laat maar die is beantwoord
Ik kan niet regelen hoe mensen lezen wat ik schrijf, ik kan alleen schrijven wat ik doe en hoe ik het voel.
Voel me zeker niet superieur of alwetend, ( zeer zeker niet), en snap ook echt niet dat mensen dat eruit lezen. :ugh:
Maar ik begrijp dus dat als je zegt van ik doe het niet, dat andere mensen lezen van doe je het wel dan deug je niet.

dat heb ik volgens mij nooit geschreven en zeker nooit zo bedoelt ook.
dat is me zo vreemd dat ik nu even :80: zo zit
voor degene die het zo gelezen hebben sorry :roos: want zo zit ik dus niet in elkaar - dit is me helemaal vreemd :blont:
dat ik er niet eens bij nagedacht heb dat het zo over kan komen
bouvierpoedel
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bouviers en grote poedels.

Ongelezen bericht door bouvierpoedel »

S@ndr@ schreef:Vraag is dan heb ik dat gezegd, dat ik het beter doe dan een ander, of wordt het aangenomen door de mensen die mijn teksten op hun manier lezen en opvatten.
Ik kan niet regelen hoe mensen lezen wat ik schrijf, ik kan alleen schrijven wat ik doe en hoe ik het voel.
Voel me zeker niet superieur of alwetend, ( zeer zeker niet), en snap ook echt niet dat mensen dat eruit lezen. :ugh:
Maar ik begrijp dus dat als je zegt van ik doe het niet, dat andere mensen lezen van doe je het wel dan deug je niet.

voor degene die het zo gelezen hebben sorry :roos: want zo zit ik dus niet in elkaar - dit is me helemaal vreemd :blont:
Aan je tekst zou je het eruit kunnen halen dat je het zelf beter doet en gelijkertijd een oordeel geeft over een ander. :ok:
Maar dat maakt niets uit want iedereen heeft zijn blinde vlekken .
Heb er zelf ook nog wel een paar. :oohja:
Maar dat maakt de discussie's juist net zo leuk en leerzaam. :mann:
Wat je zegt ben je zelfffff :lekkerpuh:
S@ndr@
Zeer actief

Nou zo was het zeker niet bedoelt hoor :oohja:
dat gevoel is me zo compleet vreemd dat ik er niet eens over nagedacht heb :vaag:
Ik weet absoluut wel waar de knelpunten zitten in mijn training en omgang met de hond, is ga het alleen niet meer op het forum zetten om dit soort ongein te voorkomen :wink:
Het word je altijd weer voor de voeten gegooid op een moment dat je even niet nadenkt en iets onbedoeld onhandig neerzet.
bouvierpoedel
Zeer actief

S@ndr@ schreef:Nou zo was het zeker niet bedoelt hoor :oohja:
dat gevoel is me zo compleet vreemd dat ik er niet eens over nagedacht heb :vaag:
Ik weet absoluut wel waar de knelpunten zitten in mijn training en omgang met de hond, is ga het alleen niet meer op het forum zetten om dit soort ongein te voorkomen :wink:
Het word je altijd weer voor de voeten gegooid op een moment dat je even niet nadenkt en iets onbedoeld onhandig neerzet.
Gaat toch over en weer . :19:
Dus niet het slachtoffer gaan spelen .
Iedereen zet wel iets neer wat verkeerd begrepen word of wat harder aankomt.
Je kunt niet allemaal zo'n voorbeeld als mij zijn natuurlijk. :pffff: :O: :schrik: :LOL: :LOL:
S@ndr@
Zeer actief

Duh :LOL: ga nu maar weer in je mand :slaap:
smoekie
Zeer actief

S@ndr@ schreef:Vraag is dan heb ik dat gezegd, dat ik het beter doe dan een ander, of wordt het aangenomen door de mensen die mijn teksten op hun manier lezen en opvatten.

Dat is dus het klote met dingen op schrift :wink: Dingen komen soms heel anders over dan bedoeld wordt. Daar heeft iedereen wel eens "last" van :cool2:

Maar goed als jij bijvoorbeeld schrijft dat je het kneuterig vind en dat er ergens iets niet goed zit als je moet tikken, ja dan komt dat naar mijn idee idd wel zo over :cool2: Jij bent niet kneuterig en bij jou zit alles goed. Want he, jij hebt het niet nodig om af en toe een tik uit te delen.

Jij wil graag een hond voor de lol en niet om te gebruiken als boksbal :19:

Ja sorry, dan komt het op mij idd wel een beetje zo over alsof jij je superieur voelt ten opzichte van hen die dus af en toe (op een andere manier) hun hond fysiek corrigeren. Jij ziet een halti niet als "correctiemiddel" omdat hij bij paarden ook niet zo gebruikt wordt, maar daar verschillen we dan over van mening. Persoonlijk vind ik het dus wel degelijk een (ook niet leuke) correctiemiddel.

Tis niet voor niets dat er meer dan genoeg hondenscholen zijn waar het gebruik "correctiemiddelen" (zoals zijzelf omschrijven) als een halti-GL- TT verboden zijn :wink:

Maar zoals gezegd, daarover verschillen we dan gewoon van mening :ok:
Ik heb meer vertrouwen in vier poten en een staart dan in twee benen en een uitgestoken hand.
Jaap*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Jachthonden
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Jaap* »

Ik heb het niet allemaal gelezen hoor. Maar ik wil wel even reageren op die halti.
Het gaat er een beetje om waarvoor die gebruikt wordt. Want je kúnt er natuurlijk wel mee corrigeren, maarja, dat kun je met een fietspomp ook.
Het is de bedoeling er echter niet van, het is de bedoeling dat je een drukke hond er zodanig mee in het gareel kunt houden dat je de mogelijkheid hebt om er normaal mee te kunnen oefenen.
Een erg drukke hond een trap geven werk namelijk meestal averechts. Of je moet wel héél hard schoppen.
Want meestal is dat een hond die zichzelf in de weg zit en het meest gebaat is bij een rustige omgang.
Dus nee, het is niet ideaal. Maar soms beter dan niks.
Twee honden, 't waren hele nette, hechtten zeer aan het fatsoen.
Ze gingen eerst een boom opzetten, om aldaar hun plas te doen.
S@ndr@
Zeer actief

smoekie schreef:

Dat is dus het klote met dingen op schrift :wink: Dingen komen soms heel anders over dan bedoeld wordt. Daar heeft iedereen wel eens "last" van :cool2:

Maar goed als jij bijvoorbeeld schrijft dat je het kneuterig vind en dat er ergens iets niet goed zit als je moet tikken, ja dan komt dat naar mijn idee idd wel zo over :cool2: Jij bent niet kneuterig en bij jou zit alles goed. Want he, jij hebt het niet nodig om af en toe een tik uit te delen.

Ja sorry, dan komt het op mij idd wel een beetje zo over alsof jij je superieur voelt ten opzichte van hen die dus af en toe (op een andere manier) hun hond fysiek corrigeren. Jij ziet een halti niet als "correctiemiddel" omdat hij bij paarden ook niet zo gebruikt wordt, maar daar verschillen we dan over van mening. Persoonlijk vind ik het dus wel degelijk een (ook niet leuke) correctiemiddel.

Tis niet voor niets dat er meer dan genoeg hondenscholen zijn waar het gebruik "correctiemiddelen" (zoals zijzelf omschrijven) als een halti-GL- TT verboden zijn :wink:

Yep en dan schrijf ik dus heel onhandig, ik zou het erg kneuterig vinden "als ik een hond als Gil zou moeten tikken", beest is braaf geboren en consequent zijn met hem is heel simpel.

en ja raskeuze heeft zeker in vloed op hoe je met een hond omgaat,
voor mij geen sport hond , met veel driften - ik zou er niet gelukkig van worden

Van Gils is zo`n eerlijk beest, zo duidelijk in zijn signalen. ( zonder gelijk weer als superieur te worden omschreven) ik heb iets gezocht dat qua temperament bij mij past.)
en dat komt dan lekker fout over, maar goed niet meer terug te draaien.
Die haltie draagt hij alleen in de drukte zoals naar de stad, of langs een weg lopen die druk is of zo en ja ik durf gewoon niet zonder( en dat is mijn makke, niet de zijne) hoewel hij het prima zou doen denk ik.
Ik wil gewoon niet nog een hond kwijt.
ik gok het niet en er staat nooit druk op de lijn omdat hij naast loopt, het is gewoon de veiligheid.
als ik dan een dieren beul ben dan is dat maar zo :blauwoog:
het bespaard mij heel veel stress en spanningen, die dan natuurlijk weer doorwerken op de hond.
bouvierpoedel
Zeer actief

S@ndr@ schreef:
smoekie schreef:

Yep en dan schrijf ik dus heel onhandig, ik zou het erg kneuterig vinden "als ik een hond als Gil zou moeten tikken", beest is braaf geboren en consequent zijn met hem is heel simpel.

en ja raskeuze heeft zeker in vloed op hoe je met een hond omgaat,
voor mij geen sport hond , met veel driften - ik zou er niet gelukkig van worden

Van Gils is zo`n eerlijk beest, zo duidelijk in zijn signalen. ( zonder gelijk weer als superieur te worden omschreven) ik heb iets gezocht dat qua temperament bij mij past.)
en dat komt dan lekker fout over, maar goed niet meer terug te draaien.
Die haltie draagt hij alleen in de drukte zoals naar de stad, of langs een weg lopen die druk is of zo en ja ik durf gewoon niet zonder( en dat is mijn makke, niet de zijne) hoewel hij het prima zou doen denk ik.
Ik wil gewoon niet nog een hond kwijt.
ik gok het niet en er staat nooit druk op de lijn omdat hij naast loopt, het is gewoon de veiligheid.
als ik dan een dieren beul ben dan is dat maar zo :blauwoog:
het bespaard mij heel veel stress en spanningen, die dan natuurlijk weer doorwerken op de hond.
Niemand heeft jou een dierenbeul genoemd hoor. :U: :S:
laeken
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door laeken »

S@ndr@ schreef: Vond het een hele lullig gevonden opmerking om even een punt te maken, over hoe zwaar ik mijn hond martel/aanpak in jou ogen, je bent trouwens niet de enige hoor, Marc heeft dat ook nog een tijdje voor gewoonte gehad, en ja het werkt, ik ben ogenblikkelijk weg als mensen menen me op die manier te moeten aanpakken - einde verhaal wat mij betreft. het is maar een forum :U:
Wat is dit nu weer voor iets? Ik vind Halti's stom ja. Ik heb echter nooit gezegd dat jij je hond martelt oid. En waarom je hier nu zomaar uit het niets ineens mee komt is me helemaal een raadsel. Waarom moet je mij nu om niks hier ineens de boeman maken? Heb ik iets verkeerds gezegd ergens? Beetje vervelend dit en ik vraag me ook af waar het voor nodig is. Misschien kun je me gewoon quoten uit de stukjes waar ik beweer dat jij je hond martelt. Dat vind ik netter dan het gewoon ineens hier zeggen om mij een beetje slecht neer te zetten om???.... :denken:
Afbeelding
S@ndr@
Zeer actief

laeken schreef:
S@ndr@ schreef: Vond het een hele lullig gevonden opmerking om even een punt te maken, over hoe zwaar ik mijn hond martel/aanpak in jou ogen, je bent trouwens niet de enige hoor, Marc heeft dat ook nog een tijdje voor gewoonte gehad, en ja het werkt, ik ben ogenblikkelijk weg als mensen menen me op die manier te moeten aanpakken - einde verhaal wat mij betreft. het is maar een forum :U:
Wat is dit nu weer voor iets? Ik vind Halti's stom ja. Ik heb echter nooit gezegd dat jij je hond martelt oid. En waarom je hier nu zomaar uit het niets ineens mee komt is me helemaal een raadsel. Waarom moet je mij nu om niks hier ineens de boeman maken? Heb ik iets verkeerds gezegd ergens? Beetje vervelend dit en ik vraag me ook af waar het voor nodig is. Misschien kun je me gewoon quoten uit de stukjes waar ik beweer dat jij je hond martelt. Dat vind ik netter dan het gewoon ineens hier zeggen om mij een beetje slecht neer te zetten om???.... :denken:
Hoezo boeman, de zin gooi er nog even een bandje om komt van jou hoor Marc :roll:
als je er op staat wil ik hem wel opzoeken hoor, als ik ooit weer de tijd heb
laeken
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door laeken »

S@ndr@ schreef: Hoezo boeman, de zin gooi er nog even een bandje om komt van jou hoor Marc :roll:
als je er op staat wil ik hem wel opzoeken hoor, als ik ooit weer de tijd heb
Ja? Er komen ook zinnen van jou Sandra. Wat wil je hier nu mee bereiken? Hoe lang is dat geleden? 6 maanden? Is dat echt de moeite waard om op te rakelen en gelijk te stellen aan "jij zegt dat ik mijn hond martel". Ik zie even niet waar dat voor nodig is. En als we bezig zijn met oude quotes dan weet je toch zelf ook prima dat jij minstens net zulke lelijke dingen hebt gezegd.

Wat is dit voor gelul? Ik schrijf niet eens in deze topic en ik kan me geen recent voorval herinneren tussen ons. Daarnaast heb ik gewoon een mening over Halti's ed. Dat mag toch? :denken:
Afbeelding
S@ndr@
Zeer actief

Ik kreeg even een flash back niets meer, niets minder. :wink:
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals

Ongelezen bericht door ranetje »

smoekie schreef:Weet je wat ik nu gewoon ff niet snap. En misschien zie/lees ik het wel verkeerd hoor, maar jij geeft telkens weer en weer aan dat jij het niet nodig hebt je hond fysiek te corrigeren, dat zielig vindt etc etc en wijst met je vinger naar andere die dat wel af en toe bij hun honden doen omdat het bij sommige honden schijnbaar gewoon heel goed schijnt te werken dat ze bij tijd en wijle een tik/hollewipper krijgen.

Maar als een ander te kennen geeft dat zij het dan weer niet nodig hebben een halti te gebruiken voor hun hond is het een lullige opmerking :denken: Jij noemt het een "hulpmiddel" althans zo kijk jij er zelf tegenaan. Maar feitelijk gebruik jij die halti ook gewoon ter "correctie" van je hond. Jij ziet het als "hulpmiddel" omdat dat voor je "gevoel" beter uitkomt, maar tis niets meer of minder dan een correctiemiddel waar de meningen nogal over verdeelt zijn. Zo zou ik dus ook nooit never gebruik willen maken van een halti :19: dat vind ik dan weer zielig :roll: Dus wat maakt dan dat jij zo over andere kunt oordelen die hun hond op een andere manier fysiek corrigeert? Ik zie het verschil niet zo hoor.
Een halti is GEEN correctiemiddel.

Hij kan zo gebruikt worden.
Maar daarvoor is hij zeker niet bedoeld.

Ik houd helemaal niet van halti's en dergelijke, maar om te stellen dat het een correctiemiddel is is onjuist.
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
smoekie
Zeer actief

ranetje schreef:
smoekie schreef:Weet je wat ik nu gewoon ff niet snap. En misschien zie/lees ik het wel verkeerd hoor, maar jij geeft telkens weer en weer aan dat jij het niet nodig hebt je hond fysiek te corrigeren, dat zielig vindt etc etc en wijst met je vinger naar andere die dat wel af en toe bij hun honden doen omdat het bij sommige honden schijnbaar gewoon heel goed schijnt te werken dat ze bij tijd en wijle een tik/hollewipper krijgen.

Maar als een ander te kennen geeft dat zij het dan weer niet nodig hebben een halti te gebruiken voor hun hond is het een lullige opmerking :denken: Jij noemt het een "hulpmiddel" althans zo kijk jij er zelf tegenaan. Maar feitelijk gebruik jij die halti ook gewoon ter "correctie" van je hond. Jij ziet het als "hulpmiddel" omdat dat voor je "gevoel" beter uitkomt, maar tis niets meer of minder dan een correctiemiddel waar de meningen nogal over verdeelt zijn. Zo zou ik dus ook nooit never gebruik willen maken van een halti :19: dat vind ik dan weer zielig :roll: Dus wat maakt dan dat jij zo over andere kunt oordelen die hun hond op een andere manier fysiek corrigeert? Ik zie het verschil niet zo hoor.

Ik houd helemaal niet van halti's en dergelijke, maar om te stellen dat het een correctiemiddel is is onjuist.

Vind jij :ok:
Daarover zijn dan de meningen verdeeld :cool2:
Rami
Zeer actief
Mijn ras(sen): Ik ben een allesvreter!

Ongelezen bericht door Rami »

Ik geloof dat ik de boel op een verkeerde manier heb aangewakkerd met mijn halti-vraag. :oeps: Dat was niet de bedoeling. Excuus!
Afbeelding
Jaap*
Zeer actief

Inge O schreef:
Jaap* schreef:Ik heb het niet allemaal gelezen hoor. Maar ik wil wel even reageren op die halti.
Het gaat er een beetje om waarvoor die gebruikt wordt. Want je kúnt er natuurlijk wel mee corrigeren, maarja, dat kun je met een fietspomp ook.
Het is de bedoeling er echter niet van, het is de bedoeling dat je een drukke hond er zodanig mee in het gareel kunt houden dat je de mogelijkheid hebt om er normaal mee te kunnen oefenen.
Een erg drukke hond een trap geven werk namelijk meestal averechts. Of je moet wel héél hard schoppen.
Want meestal is dat een hond die zichzelf in de weg zit en het meest gebaat is bij een rustige omgang.
Dus nee, het is niet ideaal. Maar soms beter dan niks.
misschien toch een keer wél lezen, jaap?
Heb ik iets cruciaals gemist of zeg ik iets geks? :denken:
Rami
Zeer actief

Inge O schreef:
Rami schreef:Ik geloof dat ik de boel op een verkeerde manier heb aangewakkerd met mijn halti-vraag. :oeps: Dat was niet de bedoeling. Excuus!
alsof dat ook al onder 'schuld' zou vallen :wink: :mrgreen: .
Schuld is wel wat overdreven, inderdaad. :mrgreen: Maar ik vroeg natuurlijk wel waar de halti-opmerking vandaan kwam, wist niet dat het een gevoelig punt was.

Ik begrijp trouwens wel hoe jij het bedoelt wat betreft het positief of negatief ervaren van trainings/correctie middelen.
Laatst gewijzigd door Rami op 19 jun 2011 12:46, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding
Jaap*
Zeer actief

De discussie over corrigerende tikken is al zo vaak gevoerd dat ik die pagina's graag oversla. Want ik weet al wat er staat.
Iemand die zegt wel eens een tik uit te delen wordt verward met een iemand die z'n hond in elkaar rost en de rest van de pagina's wordt dan gevuld met proberen uit te leggen hoe het wél wordt bedoeld. En dan zit er vast niet ver naast :mrgreen:
Maar de halti dook wel degelijk op, en daar werden onjuiste dingen over verteld :wink:
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals

Ongelezen bericht door ranetje »

smoekie schreef:
ranetje schreef:

Vind jij :ok:
Dat vind ik niet, dat is zo.

Dat die halti vaak anders/verkeerd wordt gebruikt doet daar niets aan af. :wink:
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
Jaap*
Zeer actief

Een, voor mijn part, jachtlijntje wordt toch ook geen correctiemiddel genoemd? :wink:
Ik denk dat het een onderbuikgevoel is, en ik vind het juist daarom de moeite waard om wel bij de feiten te blijven. Want je kunt van alles wel een correctiemiddel maken natuurlijk. En als je niet oppast wórd het dat ook nog in de volksmond.
Rami
Zeer actief

Maar dan kun je ook zeggen dat een fysieke correctie (tik/duw/schopje) negatief en positief kan uitpakken. Negatief als het pijn doet, op het verkeerde moment, misplaatst. Positief als je aandacht krijgt van de hond (omdat hij even schrikt en aandacht voor je heeft), precies goed getimed en voor een 'juist' vergrijp.
Misschien wel net zo moeilijk als het juist gebruiken van een halti?
Afbeelding
smoekie
Zeer actief

ranetje schreef:
smoekie schreef:Vind jij :ok:
Dat vind ik niet, dat is zo.

Dat die halti vaak anders/verkeerd wordt gebruikt doet daar niets aan af. :wink:
Nogmaals. Daarover zijn de meningen dus verdeeld :ok:

Hondonvriendelijke "hulpmiddelen"
Het verschil met een paardenhalster is dat de halti om de neus kan snoeren. De halti is daarom een correctiemiddel, waarbij het bijten over de snuit wordt nagebootst.
http://www.hondenscholen.info/hondonvri ... ddelen.htm

Halti Maxi coach xs
http://www.webshopdio.nl/c-602642/correctiemiddelen/
Maxi Coach XS (neusomvang 24 cm)
Deze Maxi Coach is ideaal voor het opvoeden en trainen van uw hond.
Door kleine correcties kunt u uw hond laten luisteren en leren begrijpen
wat de bedoeling is.

Het welzijn van uw hond staat bij ons centraal. Daarom worden er door ons ook absoluut géén agressieve correctiemiddelen, zoals bijv. de slipketting , halti en/of Gentle-leader, gebruikt of toegestaan. Uit recentelijk wetenschappelijk onderzoek is gebleken wat wij al lang vermoedden: Zowel het welzijn van uw hond als uw relatie met uw hond worden door het gebruik van dit soort correctiemiddelen ernstig aangetast!!!
http://www.hondentrainers.nl/pagina2.html

correctiemiddelen als slipketting, halfslippende banden, gentle leader, halti, anti-trektuig of prikbanden zijn NIET toegestaan
http://www.hondenschoolvagebond.nl/huisregels.html

Slipketting, halti en anti-trektuigen zijn correctiemiddelen die niet zijn toegestaan.
http://www.hondenopvoedingdidam.nl/page ... egels.html

Dus ja nogmaals, ik herhaal mezelf nog maar een keer. De meningen over het gebruik van en of de halti wel of geen correctiemiddel is zijn daarover verdeeld. :ok:
Carmen
Zeer actief
Mijn ras(sen): Amerikaanse bulldog en een Kretaans meisje

Ongelezen bericht door Carmen »

Wat ik het probleem vind met "tikken" tenminste, als ik ze uitgedeeld zie worden op straat. Dan is het dat het niet probleemoplossend bedoelt is of om aandacht van de hond te krijgen maar enkel om frustratie af te reageren. Het dient dan in mijn ogen een verkeerd doel, het werkt dan ook niet.Een tik om aandacht te krijgen of een hond voortijdig uit een focus te halen vind ik niks mis mee, maar zelf niks van je opvoeding te bakken en dit te botvieren op de hond daar is alles mis mee. En dat is toch wat je het meest ziet gebeuren op straat, het gemiddeld beeld van de hondenbaas die ws hier niet zoveel zullen schrijven. Maar dat is mijn associatie met een tik.
Ik ben overigens blij dat mijn honden verbaal gevoelig zijn en ik niet hoef te "tikken" ik denk ook dat ik problemen heb met goed timen :mann:
Jaap*
Zeer actief

We zijn er aan gewend en weten niet beter, maar goed bekeken is een gewone halsband ook een raar ding natuurlijk. Zéker in combinatie met een trekkende hond. Ik zie, op de keper beschouwd, niet veel wezenlijk verschil met een halti-achtige constructie :wink:
Rami
Zeer actief

Inge O schreef:
Rami schreef:Maar dan kun je ook zeggen dat een fysieke correctie (tik/duw/schopje) negatief en positief kan uitpakken. Negatief als het pijn doet, op het verkeerde moment, misplaatst. Positief als je aandacht krijgt van de hond (omdat hij even schrikt en aandacht voor je heeft), precies goed getimed en voor een 'juist' vergrijp.
Misschien wel net zo moeilijk als het juist gebruiken van een halti?
daarom, zo goed als alles kan op beide manieren gebruikt worden, of op zijn minst de combinatie van beide.

mij gaat het hem in dit soort discussies ook nooit over het verdedigen van mijn gelijk als dusdanig (iedereen moet vooral trainen op de manier waar hij zich goed bij voelt) maar wel om het feit dat het me blijft opvallen dat de niet-corrigeerders dit soort nuances niet (willen) zien.
Ik zie mezelf trouwens niet als een niet-corrigeerder al tik ik niet. Ik duw bijvoorbeeld wel en ik spreek heeeel streng en kan heel boos kijken. :evil: :wink:
Afbeelding
Carmen
Zeer actief
Mijn ras(sen): Amerikaanse bulldog en een Kretaans meisje

Ongelezen bericht door Carmen »

Inge O schreef:
Jaap* schreef:We zijn er aan gewend en weten niet beter, maar goed bekeken is een gewone halsband ook een raar ding natuurlijk. Zéker in combinatie met een trekkende hond. Ik zie, op de keper beschouwd, niet veel wezenlijk verschil met een halti-achtige constructie :wink:
qua inwerkingsmogelijkheden liggen ze inderdaad in dezelfde lijn, qua hondvriendelijkheidsgehalte zie ik persoonlijk een wereld van verschil.
Maar waarom dan? Arie in zijn riemtrekperiode liep hondvriendelijker aan een halti of tuig dan aan een halsband. Het beest hing zichzelf echt op in de halsband en gewoon blijven doortrekken en maar hijgen en kuchen. Met een halti lukt dit gewoon niet en vind ik dan vriendelijker om het trekken af te leren.
Jaap*
Zeer actief

Het is allemaal gevoel, een paard denkt er misschien weer heel anders over :mrgreen:
Plaats reactie

Terug naar “Discussieforum”