Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Dierenbescherming in aktie tegen buitenlandse honden.

Hier is ruimte voor uitgebreide gedachtenwisseling over stellingen en dilemma's over honden.

Moderator: moderatorteam

Zoie
Zeer actief

Re: Dit vind ik ervan

Ongelezen bericht door Zoie »

Mark-fryslan schreef:[ Het werkelijke probleem zit hem dus in de vraag van mensen die niet een goed beeld hebben van wat het inhoud om een hond te hebben en te houden.

!
Daarnaast zal je altijd herplaatsers houden door omstandigheden.

Verder is het denk ik een beetje een te rooskleurig beeld, zeker in landen als Spanje zoals ik dat uit de verhalen heb begrepen. Een hond is daar gewoon niks, men maakt zich totaal niet druk om het welzijn van een hond, blijkbaar.
Afbeelding
Mark-fryslan
Zeer actief

Ongelezen bericht door Mark-fryslan »

Zoie schreef:
Mark-fryslan schreef:[ Het werkelijke probleem zit hem dus in de vraag van mensen die niet een goed beeld hebben van wat het inhoud om een hond te hebben en te houden.

!
Daarnaast zal je altijd herplaatsers houden door omstandigheden.

Verder is het denk ik een beetje een te rooskleurig beeld, zeker in landen als Spanje zoals ik dat uit de verhalen heb begrepen. Een hond is daar gewoon niks, men maakt zich totaal niet druk om het welzijn van een hond, blijkbaar.
Ja mee eens. Een cultuur verander je niet zo makkelijk helaas. Zie nu maar in Irak wat voor weerstanden het oproept als je een land binnentrekt en mensen jou visie op gaat leggen.

Groetjes Mark
"Life is what happens to you while you're busy making other plans" - John Lennon -

In mijn hart nog steeds bij me, Malou 01-06-2000 - 03-11-2005
*Linda*
Zeer actief

Ongelezen bericht door *Linda* »

Mark-fryslan schreef:
Sunnybunny schreef:Ik heb zo ong. 30 pagina's maar overgeslagen :mrgreen: Ik wilde alleen even aan mol kwijt dat iemand die zelf fokt, dus ook imo "medeschuldig" is aan een enorm overschot in de wereldhondenpopulatie geen enkel recht heeft tot het veroordelen van mensen die een buitenlander nemen.
Er wordt hier in deze topic steeds dezelfde denkfout gemaakt. Namelijk dat je elders een probleem kunt oplossen door hier in Nederland te stoppen met fokken. Trek deze gedachte eens door op mensen. Wij stoppen met onzelf voort te planten omdat er zoveel arme kinderen zijn in Afrika. Dan komt het ook niet goed geloof me.

Maar er is niet zozeer sprake van een overschot zoals vele hier hebben aangegeven die werken bij stichtingen en of asiels. Er zijn veel honden die door mensen worden gedumpt. Dus er is veel vraag en er wordt veel weer gedumpt. Je kunt het aanbod wel verminderen maar de vraag blijft en daarmee dus ook het dumpen. Een overschot zou betekenen dat gefokte honden direct in een asiel belanden omdat ze domweg over zijn. In zo’n situatie geeft zelfs een broodfokker er de brui aan. Het werkelijke probleem zit hem dus in de vraag van mensen die niet een goed beeld hebben van wat het inhoud om een hond te hebben en te houden. (edit: de normale herplaatsingen daar gelaten deze zullen er altijd zijn)

Dus het gaat om alle honden. Rashonden en zwerfhonden uit alle landen. Dit soort misverstanden moet je voorkomen door het verspreiden van kennis. Voorlichting. Dus dat er mensen zijn die zich daarmee bezig houden is echt een goede zaak. Een aantal honden kun je hier prima opvangen. Maar niet allemaal helaas. Daarvoor zijn het er gewoon teveel.

Verder ben ik ook niet voor broodfokken. Ook ben ik niet voor het met opzet fokken van honden met tal van geestelijke en/of lichamelijke afwijkingen Maar ik heb niks tegen mensen die met zorg proberen een bepaald ras in stand te houden en letten op alle eigenschappen. Ik zou het jammer vinden als bepaalde rashonden zouden verdwijnen. Ze zijn overbodig misschien maar dat is zoveel in onze cultuur.

Groetjes Mark

PS:
Tip voor de mensen die het leuk vinden om er steeds een zin uit de context te halen: Je kunt ook de woordvolgorde eens veranderen! In feite heb ik hier het de meeste letters uit het alfabet wel gehad. Je kunt dus zelf woorden gaan vormen met mijn tekst. Dus de mogelijkheden zijn onbeperkt om mij van alles in de mond te leggen. Succes!
Iedereen die een hond fokt, of dit nu in binnen-of buitenland is, terwijl er zoveel honden worden afgemaakt door een wereldwijd "overschot" is fout bezig. Punt. Van elk ras is een herplaatser te vinden. Zorg daar eerst maar eens voor, voordat je een nest op de wereld zet.
Afbeelding Afbeelding Afbeelding
Mark-fryslan
Zeer actief

Sunnybunny schreef: Iedereen die een hond fokt, of dit nu in binnen-of buitenland is, terwijl er zoveel honden worden afgemaakt door een wereldwijd "overschot" is fout bezig. Punt. Van elk ras is een herplaatser te vinden. Zorg daar eerst maar eens voor, voordat je een nest op de wereld zet.
Ja je hebt gelijk ik ben overtuigd. Mijn god wat ben ik blij dat ik geen kinderen heb. Wat een afschuwlijk mens was ik dan geweest als ik dat had gedaan.

Groetjes Mark
"Life is what happens to you while you're busy making other plans" - John Lennon -

*Linda*
Zeer actief

Ongelezen bericht door *Linda* »

Steek er maar de draak mee :roll: Ik laat het aan jou over om de verschillen hierin te ondekken :slaap:
Afbeelding Afbeelding Afbeelding
jenny*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Cockertje
Aantal honden: 1
Contacteer:

Ongelezen bericht door jenny* »

Sunnybunny schreef:Steek er maar de draak mee :roll: Ik laat het aan jou over om de verschillen hierin te ondekken :slaap:
Er is een overschot aan dieren maar ook aan mensen, dus kan me wel een beetje de reactie van mark voorstelen.
Ik zie geen onderscheid in die dingen.
Maar daar mogen we verschillend over denken natuurlijk :wink:
Afbeelding
jenny*
Zeer actief
Contacteer:

Martijn schreef:
jojenny schreef:
Sunnybunny schreef:Steek er maar de draak mee :roll: Ik laat het aan jou over om de verschillen hierin te ondekken :slaap:
Er is een overschot aan dieren maar ook aan mensen, dus kan me wel een beetje de reactie van mark voorstelen.
Ik zie geen onderscheid in die dingen.
Maar daar mogen we verschillend over denken natuurlijk :wink:
Zie jij geen onderscheid in het krijgen van kinderen en het fokken van pups?

Goh..
Hmmm dan heb ik het net een beetje verkeerd begrepen :N:
zal even beter gaan lezen :wink: (ben nog nkiet helemaal wakker geloof ik)
Afbeelding
jenny*
Zeer actief
Contacteer:

dat er mensen zijn die graag een hond van pup af aan hebben kan ik me enigzins iets bij voorstellen.
Zelf zou ik toch snel voor een herplaatser gaan, puur omdat ik dus vind dat er genoeg dieren zijn op de wereld en dat ik niet perse een pup hoef.
Je kan mensen niet gaan verbieden om te fokken en mensen niet verbieden om kinderen te krijgen.
terwijl dat mischien wel een oplossing zou zijn voor veel problemen.
heb te weinig vertstand van de dingen om er een goed oordeel over te geven, houd me dus liever een beetje op de vlakte.
Kan me van beide dingen indenken dat je het graag wilt.
Afbeelding
Caro.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Spaanse Draak
Contacteer:

Ongelezen bericht door Caro. »

Sunnybunny schreef:
Mark-fryslan schreef:
Sunnybunny schreef:Ik heb zo ong. 30 pagina's maar overgeslagen :mrgreen: Ik wilde alleen even aan mol kwijt dat iemand die zelf fokt, dus ook imo "medeschuldig" is aan een enorm overschot in de wereldhondenpopulatie geen enkel recht heeft tot het veroordelen van mensen die een buitenlander nemen.
Er wordt hier in deze topic steeds dezelfde denkfout gemaakt. Namelijk dat je elders een probleem kunt oplossen door hier in Nederland te stoppen met fokken. Trek deze gedachte eens door op mensen. Wij stoppen met onzelf voort te planten omdat er zoveel arme kinderen zijn in Afrika. Dan komt het ook niet goed geloof me.

Maar er is niet zozeer sprake van een overschot zoals vele hier hebben aangegeven die werken bij stichtingen en of asiels. Er zijn veel honden die door mensen worden gedumpt. Dus er is veel vraag en er wordt veel weer gedumpt. Je kunt het aanbod wel verminderen maar de vraag blijft en daarmee dus ook het dumpen. Een overschot zou betekenen dat gefokte honden direct in een asiel belanden omdat ze domweg over zijn. In zo’n situatie geeft zelfs een broodfokker er de brui aan. Het werkelijke probleem zit hem dus in de vraag van mensen die niet een goed beeld hebben van wat het inhoud om een hond te hebben en te houden. (edit: de normale herplaatsingen daar gelaten deze zullen er altijd zijn)

Dus het gaat om alle honden. Rashonden en zwerfhonden uit alle landen. Dit soort misverstanden moet je voorkomen door het verspreiden van kennis. Voorlichting. Dus dat er mensen zijn die zich daarmee bezig houden is echt een goede zaak. Een aantal honden kun je hier prima opvangen. Maar niet allemaal helaas. Daarvoor zijn het er gewoon teveel.

Verder ben ik ook niet voor broodfokken. Ook ben ik niet voor het met opzet fokken van honden met tal van geestelijke en/of lichamelijke afwijkingen Maar ik heb niks tegen mensen die met zorg proberen een bepaald ras in stand te houden en letten op alle eigenschappen. Ik zou het jammer vinden als bepaalde rashonden zouden verdwijnen. Ze zijn overbodig misschien maar dat is zoveel in onze cultuur.

Groetjes Mark

PS:
Tip voor de mensen die het leuk vinden om er steeds een zin uit de context te halen: Je kunt ook de woordvolgorde eens veranderen! In feite heb ik hier het de meeste letters uit het alfabet wel gehad. Je kunt dus zelf woorden gaan vormen met mijn tekst. Dus de mogelijkheden zijn onbeperkt om mij van alles in de mond te leggen. Succes!
Iedereen die een hond fokt, of dit nu in binnen-of buitenland is, terwijl er zoveel honden worden afgemaakt door een wereldwijd "overschot" is fout bezig. Punt. Van elk ras is een herplaatser te vinden. Zorg daar eerst maar eens voor, voordat je een nest op de wereld zet.
Vind ik toch wel een erg kromme redenering: alsof de fokkers (die zorgvuldig fokken) verantwoordelijk zijn voor alle ellende met de dieren overal ter wereld.

Daarbij ben ik ook erg voor het in stand houden van de meeste rassen. Dus ik zie totaal niet in wat er mis is met ZORGVULDIG fokken.
Afbeelding
A good dog never dies...

Ben je op zoek naar een gezellig en creatief PSP forum klik hier
jenny*
Zeer actief
Contacteer:

Martijn schreef:
jojenny schreef:dat er mensen zijn die graag een hond van pup af aan hebben kan ik me enigzins iets bij voorstellen.
Zelf zou ik toch snel voor een herplaatser gaan, puur omdat ik dus vind dat er genoeg dieren zijn op de wereld en dat ik niet perse een pup hoef.
Je kan mensen niet gaan verbieden om te fokken en mensen niet verbieden om kinderen te krijgen.
heb te weinig vertstand van de dingen om er een goed oordeel over te geven, houd me dus liever een beetje op de vlakte.
Prima, maar als mensen zelf mogen weten of ze er honden bij gaan fokken (waar ik het overigens mee eens ben hoor. Ik heb er mijn ideëen over maar ben absoluut tegen een verbod) mag ik dan alsjeblieft zelf weten waar ik mijn honden vandaan haal?
Tuurlijk mag jij toch zelf weten waar jij je honden weghaalt.
Snap ook niet de problematiek die sommigen erin zien om een diertje uit het buitenland hier naar toe te halen.
Een hond uit verwegistan is toch net zo hond als een hond uit nederland.
En mischien heeft dat diertje uit verwegistan een nog veel beroerder leven en krijgt het er hier veel beter op.
de dieren zijn slachtoffer geworden van een maatschapij of van de mensen, dus komen ze nou uit spanje of waar dan ook weg.
Ze verdienen weer een honds bestaan.
dat is waar ik voor ben
Afbeelding
bernersennenfan
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door bernersennenfan »

Eline* schreef:
bernersennenfan schreef:Wanneer er nou een donatiefonds door de dierenbescherming werd ingesteld voor deze honden en mensen die er voor zorgen dat de honden goed verzorgd worden en eten krijgen en niet hutje mutje bij elkaar in 1 hok gegooid worden zodat ze elkaar afslachten..dan gaf ik direct alles wat ik kan missen :wink:
De dierenbescherming geeft geld aan de stichting buitenlandse asielen en die stichting helpt alleen asielen die geen honden doorplaatsen aan het buitenland en die dus bv 150 honden hebben zitten..hebben zitten.. :denken: ..doodmaken of alles wat buiten verder rondloopt laten rondlopen..maar goed, dat schijnt het probleem ter plaatste wel op te lossen, als je het zo doet! :roll:
Maar daar kan je dus je kapitaal op doneren! Ga je dat nu ook doen?
Ik lees alleen maar een bericht van iemand die niets doet en de mond vol heeft van hoe het zou moeten, maar zich nooit verdiept heeft. Er zijn namelijk stichtingen die pogen ter plaatse asiels op te bouwen, zonder bergen met honden naar Nederland te halen.
Nou ja zeg!! Wat zijn we weer aardig! Waar haal jij het lef vandaan om te zeggen dat ik helemaal niets doe? Je moest is weten op welke diereninstellingen ik allemaal doneer! Jeetje zeg

Ik bedoel het alleen maar goed, oke, ik weet nog niet zoveel van de dierenbescherming en haar taken af, maar dan kun je toch wel normaal reageren? En dat neemt al helemaal niet weg dat ik hier best op mag reageren ook als je niet alles ervan af weet.

Ennn, ik heb mijn mond helemaal niet vol van hoe het allemaal zou moeten, dat zijn jouw woorden :19:

Het enige wat ik probeer te zeggen is dat ik daar ook graag een oplossing voor had..zal het maar ruim brengen dat ik niet weer een of ander raar antwoord krijg wat helemaal niet nodig is, want iedereen hier wil het beste voor die honden.
Voor altijd in ons hart..In loving memory Bob 06/12/2002-11/5/2007
Afbeelding
crutz
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herders (FCI)
Aantal honden: 7
Contacteer:

Ongelezen bericht door crutz »

Martijn schreef:
jojenny schreef:dat er mensen zijn die graag een hond van pup af aan hebben kan ik me enigzins iets bij voorstellen.
Prima, maar als mensen zelf mogen weten of ze er honden bij gaan fokken (waar ik het overigens mee eens ben hoor. Ik heb er mijn ideëen over maar ben absoluut tegen een verbod) mag ik dan alsjeblieft zelf weten waar ik mijn honden vandaan haal?
tuurlijk mag jij dat

en zoals ik al eerder aangaf, fokkers halen ook (regelmatig) honden (of dekkingen) uit t buitenland, dus wat is er anders aan een stamboom pup importeren of een herplaatsertje te importeren,
alleen zoals ik ook al zei, ik ben er geen voorstander van ze grootschalig naar NL te halen (wat je wel hier en daar ziet gebeuren)
crutz
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herders (FCI)
Aantal honden: 7
Contacteer:

Ongelezen bericht door crutz »

Martijn schreef:
crutz schreef: en zoals ik al eerder aangaf, fokkers halen ook (regelmatig) honden (of dekkingen) uit t buitenland, dus wat is er anders aan een stamboom pup importeren of een herplaatsertje te importeren,
alleen zoals ik ook al zei, ik ben er geen voorstander van ze grootschalig naar NL te halen (wat je wel hier en daar ziet gebeuren)
Grootschalig is nooit goed als het om dieren gaat, vind ik.

Maar laat men dat vooraal aan poor animal of een andere groothandel vertellen.
Ik heb twee honden en daarvan is er maar één geimporteerd.
Waarom is het nodig om meteen te beginnen gillen dat ik het probleem daar niet niet opgelost heb?
wij hebben er hier 3 van de 4 geimporteerd (en ik ken wel meer fokkers die hun honden en/of dekkingen uit t buitenland halen, zo is hier pas ook iemand geweest uit t buitenland (Israel) voor een dekking) en straks van ons nest gaat er ook een redelijk deel naar t buitenland,
maar idd grootschalig is nooit goed als t om levende wezens gaat en de grootste problemen liggen idd bij van die groothandels/broodfokkers en niet bij honden die naar NL komen zoals Cleo, Kiki etc.
Ik vind dat zo verschrikkelijk debiel. Ik zeg toch helemaal niet dat ik iets opgelost heb? Ik heb een hond genomen. Punt.
dat gaf ik al aan, iedereen moet voor zichzelf kijken wat hem/haar t beste past en dan van daar uit naar een hond gaan kijken.
Mensen kopen puppies alsof het pakken suiker zijn, herplaatsen ze direct als het even tegen zit en gaan allerlei compromissen aan die steeds ten koste van de hond uitpakken maar als ik een hond uit het buitenland haal ben ik ineens verantwoording schuldig omdat ik "het probleem dáár" niet heb opgelost.
denk niet dat dat is wat de meeste hier bedoelen, maar weet eerlijk gezegt ook niet wat ze wel bedoelen,
IK vind gewoon dat eenieder een hond naar zn zin moet kunnen kopen en dat je idd niet bij herplaatsers wel moet gaan zeuren over landgrenzen terwijl daar bij rashonden vaak niet eens naar gekeken, laatstaan over gezeurd wordt.
En als die kritiek nou kwam van iemand die zich uit de naad werkt om daar van alles te doen..oké. Maar neehee...het zijn mensen die zelf geen poot uitsteken of averechts bezig zijn! Waar halen die figuren de strontmoed vandaan om een ander te les te lezen??
Wie zijn die figuren dat ze mij denken te kunnen vertellen uit welk asiel ik mijn hond moet halen?
denk dat je dit wel wat genuanceerder moet bekijken, want in elkgeval 1 van die personen die je bedoelt geeft wel een hond een kans die hij in veel andere situaties niet had gehad ivm zn afkomst en verder zitten er daar in huis ook nog 2 andere herplaatsers waarvan er 1 ook uit een buitenlands asiel komt (oke, daar had hij toen nog niets mee te maken, maar ze zijn er nu wel)
Ik ga toch ook niet lopen preken als ze weer eens een nest aankondigen?
Dat gun ik ze gewoon.

Maar ja..dat is ook anders. Zonder hun was het ras reddeloos verloren...gaaaaap.
ga hier verder niet op in, omdat ik niet voor een ander kan en wil praten

probeer voor mezelf gewoon gezonde en werklustige honden te fokken waar ik zelf in de toekomst lekker mee kan gaan sporten en waar ik anderen in de sport een plezier mee kan doen
en ja, ik ben meer een puppen mens (oftewel, heb een hond voor mezelf en waar ik mee wil sporten liever van pup af aan in huis), maar als anderen mij vragen naar een hond zal ik zeker ook herplaatsers aanraden omdat niet iedereen een pup-persoon is.....
nance
Erelid

Ongelezen bericht door nance »

Sunnybunny schreef: Iedereen die een hond fokt, of dit nu in binnen-of buitenland is, terwijl er zoveel honden worden afgemaakt door een wereldwijd "overschot" is fout bezig. Punt. Van elk ras is een herplaatser te vinden. Zorg daar eerst maar eens voor, voordat je een nest op de wereld zet.
Een beetje kort door de bocht, sorry hoor.
Ik heb mn leven lang herplaats bassets gehad en was t ff zat om de troep van een ander op te ruimen. bv Annabel mn laatste basset had ontzettend veel da kosten, puur door verwaarlozing. En daarom ben ik nu voor een pup gegaan, om eens een keertje zelf de opvoeding in de hand te hebben en mn basset lekker in conditie te hebben en houden.
Ik heb netjes een jaar op de wachtlijst gestaan bij een goede fokker en netjes alles volgens t boekje gedaan.
Waar wel een eind aan moet komen is marktplaats met zn gelegenheidsnestjes, voor de meest vreemde kruisingen moet er grof geld neergelegd worden. Doordat mensen dat veel ook betalen heeft iedereen zoiets van laten we een nestje nemen, want dat is makkelijk geld verdien. En dat zijn de toekomstige asielhonden. Niet de zorgvuldig gefokte honden, want de mensen die daarvoor gaan, weten wat ze doen.
Ik vind het dan ook onterecht dat juist de goede fokkers aangevallen worden, want die selecteren de slechte pupkopers er echt wel uit. En als er al een pup herplaatst moet worden, gaat deze vaak ook nog terug naar de fokker en komt echt niet in het asiel....
Mark-fryslan
Zeer actief

nance schreef:
Een beetje kort door de bocht, sorry hoor.
Ik heb mn leven lang herplaats bassets gehad en was t ff zat om de troep van een ander op te ruimen. bv Annabel mn laatste basset had ontzettend veel da kosten, puur door verwaarlozing. En daarom ben ik nu voor een pup gegaan, om eens een keertje zelf de opvoeding in de hand te hebben en mn basset lekker in conditie te hebben en houden.
Ik heb netjes een jaar op de wachtlijst gestaan bij een goede fokker en netjes alles volgens t boekje gedaan.
Waar wel een eind aan moet komen is marktplaats met zn gelegenheidsnestjes, voor de meest vreemde kruisingen moet er grof geld neergelegd worden. Doordat mensen dat veel ook betalen heeft iedereen zoiets van laten we een nestje nemen, want dat is makkelijk geld verdien. En dat zijn de toekomstige asielhonden. Niet de zorgvuldig gefokte honden, want de mensen die daarvoor gaan, weten wat ze doen.
Ik vind het dan ook onterecht dat juist de goede fokkers aangevallen worden, want die selecteren de slechte pupkopers er echt wel uit. En als er al een pup herplaatst moet worden, gaat deze vaak ook nog terug naar de fokker en komt echt niet in het asiel....
Mee eens joh. Ik ben het echt eens met de dingen die Martijn, Marc-S en Sunnybuddy en noem ze maar op aandragen over het verkeerd fokken. Ik vind ook dat dit verboden zou moeten worden. Ik heb geen ervaring met herplaatsingen uit het buitenland. Dat betekend niet dat ik dan niks mag zeggen hierover. Tenminste als het mij gaat raken. Dan doel ik op de flauwekul kritiek op het verantwoord fokken.

Stel dat je echt een wereldwijd fokverbod zou in stellen. Dan ben je in 15 jaar door de volledige hondpopulatie heen. Dan moeten we het doen met de DVD's van Martin Gaus om met weemoed terug te kunnen denken aan die goede oude tijd dat er nog honden bestonden.

Je moet dit soort zaken op een wat langere termijn zien. Ik heb een rashond maar het kan heel goed zijn dat mijn tweede hond wel uit een asiel gaat komen. Ik heb al twee katten uit een asiel. Dus waarom niet? Ik heb nu veel meer ervaring met honden en ik ben nu misschien wel klaar voor een hond met een verleden. Dus kunnen we a.u.b. iets minder zwart/wit denken?

Groetjes Mark

jelle
Zeer actief

Ongelezen bericht door jelle »

Ik zal ook niet snel pleiten voor een algeheel fokverbod omdat ik denk dat dat wel erg kort door de bocht is, maar puur objectief bekeken is het natuurlijk eigenlijk best simpel: er is een wereldwijd hondenoverschot, en bewust hondjes erbij maken draagt daar aan bij :19:

Natuurlijk zijn er nuances aan te brengen, als kijken naar hoe en hoeveel er gefokt wordt, kijken naar of bazen wel of niet geneigd zouden zijn een andere hond te nemen als de hond van hun keuze niet beschikbaar zou zijn etc. maar enige invloed op het totale overschot zal er altijd zijn.
Groetjes, Marielle, Sirena, Diaz, Rios en Boeli!

Afbeelding

Voor altijd in onze herinnering... Vigo (+02-11-2012); Esperanza (+19-06-2012); Ferro (+04-08-10); Grandi (+15-01-09); Moya (+01-02-08 ); Berta (+27-11-06); Ymke (+04-07-06); Nora (+02-12-05)
Mark-fryslan
Zeer actief

jelle schreef:Ik zal ook niet snel pleiten voor een algeheel fokverbod omdat ik denk dat dat wel erg kort door de bocht is, maar puur objectief bekeken is het natuurlijk eigenlijk best simpel: er is een wereldwijd hondenoverschot, en bewust hondjes erbij maken draagt daar aan bij :19:

Natuurlijk zijn er nuances aan te brengen, als kijken naar hoe en hoeveel er gefokt wordt, kijken naar of bazen wel of niet geneigd zouden zijn een andere hond te nemen als de hond van hun keuze niet beschikbaar zou zijn etc. maar enige invloed op het totale overschot zal er altijd zijn.
Ja, inperken is misschien een optie. Pak de puppyfabrieken maar aan. Maar help niet gelijk alle rassen om zeep. Dat is ook een beetje mijn boodschap. Maar hoe ontstaat een overschot hè? De ellende is de grilligheid van de mensen volgens mij. Mocht Walt Disney bedenken dat het wel leuk is om een film te maken met een Leonberger pup (god behoede het) dat heeft dat dramatische gevolgen.

Een mega te kort aan Leonbergers en een overschot aan honden van de vorige film. Dus de vraag blijft zeg maar. Je lost dit niet op met een fokverbod in mijn ogen. Niet iedereen wil een hond uit een asiel. Ik moet er ook niet aan denken om de hele dag naar Britney Spears te moeten luisteren omdat daar nu eenmaal zoveel CD van gebrand zijn. Als iemand dat gaat roepen dat ik geen CD van Pink Floyd meer mag kopen dat wordt ik boos ja. Laat staan dat iemand gaat roepen dat ik mijn CD kast moet gaan ruimen om plaats te maken voor CD’s van die muts, nee dank je. En nu niet gaan roepen dat ik buitenlandse honden vergelijk met Britney Spears want…..Oh jee ik lul me helemaal vast. Euh de groetjes maar weer.

Mark

jelle
Zeer actief

Ongelezen bericht door jelle »

Het is natuurlijk niet zo dat als er van een bepaald ras geen pups beschikbaar zouden zijn je verder geen keus meer hebt. De meeste hondenliefhebbers zullen toch ook in honden die niet van dat ene specifieke ras zijn wel iets leuks kunnen vinden, en dan dus hun interesse toch iets verleggen. Dat betekent niet dat je bij een York moet uitkomen als je een Leonberger wilde, er is natuurlijk nog veel meer mogelijk.
Groetjes, Marielle, Sirena, Diaz, Rios en Boeli!

Afbeelding

Voor altijd in onze herinnering... Vigo (+02-11-2012); Esperanza (+19-06-2012); Ferro (+04-08-10); Grandi (+15-01-09); Moya (+01-02-08 ); Berta (+27-11-06); Ymke (+04-07-06); Nora (+02-12-05)
Mark-fryslan
Zeer actief

jelle schreef:Het is natuurlijk niet zo dat als er van een bepaald ras geen pups beschikbaar zouden zijn je verder geen keus meer hebt. De meeste hondenliefhebbers zullen toch ook in honden die niet van dat ene specifieke ras zijn wel iets leuks kunnen vinden, en dan dus hun interesse toch iets verleggen. Dat betekent niet dat je bij een York moet uitkomen als je een Leonberger wilde, er is natuurlijk nog veel meer mogelijk.
euh ja!

jacq1970
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door jacq1970 »

Mijn mening is dat er verantwoorder gefokt moet worden.
Nu zijn er bij tijd en wijle rage rassen, zoals de golden en labs etc dat houd dus in dat er nesten onstaan die gewoon niet 100% in orde zijn ivm doorfok, verkeerde fok of hoe je het ook wilt noemen.
Ik vind niet dat er een verbod moet komen om pups uit het buitenalnd tehalen om een bloedlijn zuiver tehouden of om een bepaald ras in stand tehouden, ik vind wel dat er beperkingen moeten komen voor de hondenrassen waar veel mankementen inzitten door verkeerd fokken of doorfokken.
Kijk Jack russels zijn leuke dieren maar ik denk dat er wel erg veel zijn en door verkeerd fokken krijg je ook raskenmerken die er niet in horen tezitten, dat wil niet zeggen dat iedereen zo fokt, er zijn ook nog zuivere fokkers.
Ook vind ik dat het fokken/ nestjes laten krijgen van mixhonden beperkt moet worden, waarom zou je deze doorfokken, je weet 9 van de 10 keer niet wat er in zit dus als je door gaat fokken levert dat meestal meer problemen op voor de honden in kwestie.
Er moet verantwoorder gefokt worden dan haal je ook de teveel aan honden weg, je houdt de rassen zuiverder en eerlijker en je voorkomt de rage rassen.

Jacqueline
Afbeelding
laeken
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door laeken »

Ik vond het sterkste argument in de discussie dat er ladingen en dan bedoel ik echt duizenden pups uit het Oostblok geimporteerd worden, met "stamboom" en dat de DB dan de honden uit Spanje gaat aanpakken. Honden die er al zijn en waarvan er dus geen duizenden naar NL komen.

Beetje krom niet? Echt een topargument vond ik dat, weet niet eens meer wie het zei trouwens. :oohja:

Ik heb nl 2 van die honden gekend. De ene heeft een kind gegrepen (bordeauxdog) en is met 2 of 3 jaar ingeslapen en de andere leek meer op een wolf dan een herdershond en is uiteindelijk ook ingeslapen na een ongeluk vanwege het non stop uitbreken en weglopen. Zoals ze daar fokken met rashonden kunnen ze nog wat van de broodfokkers in belgie leren. Bordeauxdoggen die uit moeders komen die keer op keer gedekt worden in een varkensstal. Honden die minder rastypisch zijn dan een totaal ander ras en dan worden ze nog voor West-Europese prijzen verkocht ook. Er zijn mensen uit Polen die met een busje vol pups naar Belgie rijden als de diertjes een week of 6 zijn. "Papieren" erbij en de pitjes en bulletjes worden zo uit de laadklep verhandeld. :kotz:

En dan wat klagen over honden uit Spanje die gewoon onder erbarmelijke omstandigheden creperen daar. :roll:
Afbeelding
jacq1970
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door jacq1970 »

MARC_S schreef:Ik vond het sterkste argument in de discussie dat er ladingen en dan bedoel ik echt duizenden pups uit het Oostblok geimporteerd worden, met "stamboom" en dat de DB dan de honden uit Spanje gaat aanpakken. Honden die er al zijn en waarvan er dus geen duizenden naar NL komen.

Beetje krom niet? Echt een topargument vond ik dat, weet niet eens meer wie het zei trouwens. :oohja:

Ik heb nl 2 van die honden gekend. De ene heeft een kind gegrepen (bordeauxdog) en is met 2 of 3 jaar ingeslapen en de andere leek meer op een wolf dan een herdershond en is uiteindelijk ook ingeslapen na een ongeluk vanwege het non stop uitbreken en weglopen. Zoals ze daar fokken met rashonden kunnen ze nog wat van de broodfokkers in belgie leren. Bordeauxdoggen die uit moeders komen die keer op keer gedekt worden in een varkensstal. Honden die minder rastypisch zijn dan een totaal ander ras en dan worden ze nog voor West-Europese prijzen verkocht ook. Er zijn mensen uit Polen die met een busje vol pups naar Belgie rijden als de diertjes een week of 6 zijn. "Papieren" erbij en de pitjes en bulletjes worden zo uit de laadklep verhandeld. :kotz:

En dan wat klagen over honden uit Spanje die gewoon onder erbarmelijke omstandigheden creperen daar. :roll:
Heb je helemaal gelijk in daar moet een verbod op komen, schandalige praktijken heeft helemaal niets met liefde voor de dieren of het ras temaken maar met keiharde euries verdienen.
Maar de DB kiest ervoor om binnen de grensen van nederland teblijvwn wat dot betreft en daar kan er ook wel het 1 en ander veranderen.
Blijkt maar weer dat er nog een hoop dingen moeten veranderen wat de dieren betreft.

Jacqueline
Afbeelding
jidde

Ongelezen bericht door jidde »

De DB heeft nogal rare standpunten zeg :eek:
Ik vind dat er steeds meer stichtingen opduiken die honden hierheen halen. Nu wordt er alleen die honden afgestempeld als supermakkelijke honden, maar toch zijn er zat die abnormale angsten hebben (vreemde, verlatingsangst en noem maar op). Nu kunnen alle honden dat hebben, geen enkele hond is perfect. Alleen wordt er TE vaak gekeken naar waar hij vandaan komt, dat hij "zielig" is. En elke geredde hond is wel een geredde hond, alleen kan je simpelweg niet alle honden redden (wees realtistisch)
Ik heb een herplaatser. eerst heb ik gekeken op dierenasiels.com en ik zou naar Lelystad gaan. Toch ben ik bij een fokker terecht gekomen. Ik denk dat zij misschien net zo een rotleven achter de rug heeft als een hond uit het buitenland. Alleen kreeg zij wel der eten en drinken.

Mocht ik een hond willen, zou het best een herplaatser worden. En dan boeit het mij niet of ie groen dik lelijk of weet ik het wat is, als hij maar past bij ons. En dan kijk ik inderdaad naar Nederland. Er zijn hier ook zat leuke herplaatsingen te vinden
Wil de hond
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Wil de hond »

En elke geredde hond is wel een geredde hond, alleen kan je simpelweg niet alle honden redden (wees realtistisch)
Er is niemand die met het helpen van honden in en uit het buitenland bezig is die zelfs maar de illusie heeft dat hij/zij alle honden kan helpen hoor. Het is Nederland niet waar het aantal afdankers vandaag de dag redelijk te overzien is.

Ik vind het prachtig dat er mensen zijn die een hond willen en dan kiezen voor een "zielige" hond ipv een dure raspup uit Nederland. Zielig zet ik tussen aanhalingstekens omdat die term verschillend uitgelegd kan worden.

Puur een hond nemen omdat hij zielig is is inderdaad niet korrekt, maar kiezen voor een hond die zwaar in de puree zit ipv voor een hond die bewust in een gouden werpkistje is gedeponeerd door een hondnvermeerderaar(-ster) en voor veel geld te koop aan wordt geboden als zijnde het achtste wereldwonder vind ik een hele duidelijke en lofwaardige keuze.

En dan maakt het mij niet uit in welk land die hond in de puree zit overigens.
jidde

Wil de hond schreef:
En elke geredde hond is wel een geredde hond, alleen kan je simpelweg niet alle honden redden (wees realtistisch)
Er is niemand die met het helpen van honden in en uit het buitenland bezig is die zelfs maar de illusie heeft dat hij/zij alle honden kan helpen hoor. Het is Nederland niet waar het aantal afdankers vandaag de dag redelijk te overzien is.

Ik vind het prachtig dat er mensen zijn die een hond willen en dan kiezen voor een "zielige" hond ipv een dure raspup uit Nederland. Zielig zet ik tussen aanhalingstekens omdat die term verschillend uitgelegd kan worden.

Puur een hond nemen omdat hij zielig is is inderdaad niet korrekt, maar kiezen voor een hond die zwaar in de puree zit ipv voor een hond die bewust in een gouden werpkistje is gedeponeerd door een hondnvermeerderaar(-ster) en voor veel geld te koop aan wordt geboden als zijnde het achtste wereldwonder vind ik een hele duidelijke en lofwaardige keuze.

En dan maakt het mij niet uit in welk land die hond in de puree zit overigens.
ben ik helemaal met je eens. Ik denk dat er genoeg nederlandse honden zijn die ook flink geleden hebben.
En een hond neem je omdat je het wil, en niet omdat hij zielig is
Wil de hond
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Wil de hond »

Nou,

Als ik een hond zou willen en kan kiezen tussen een hond in de puree die me aanspreekt en een luxe fokprodukt wat me ook aanspreekt laat ik het "zieligheidsgehalte" wel degelijk meespelen en zal dan ook kiezen voor de hond in de rotste positie, op voorwaarde dat ik die hond zie zitten. Zie ik er niets in dan hoef ik hem ook niet en zoek ik lekker verder, er zij tenslotte zat honden die buiten de boot dreigen te vallen of erger en voor mij een ideale hond kunnen zijn.
laeken
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door laeken »

Ik heb Wuilus wel genomen omdat ik haar zielig vond. Ze was piepklein maar kreeg gewoon een paar keer een echt flinke tik in de paar minuten dat ik naar haar zat te kijken. Arme jonge Wuilus kroop tegen de baas aan en toen riep hij direct weer zit! Die hond kreeg niets dan commando's van die lul en als het niet direct gedaan werd kreeg ze een klap met de knokkels op haar kop.
Nou, ik wilde haar wel redden en zo is dat gegaan. Mooi was ze niet, werd ze gelukkig wel overigens en het type sprak me eerlijk gezegd al helemaal niet aan.

Het enige dat ik zeker wel wist was dat wij samen meer lol konden hebben dan ze met die lul had. Zo gezegd zo gedaan en lol hebben we zeker gehad :ok:
Ik heb er een fijne hond aan gehad en ze is er 14 jaar geweest van mijn 31 jaar. Ik heb een totaal nieuwe kijk op dat type hond en ben totaal om nu. :I:

Dus en in een opwelling en met een hoog zieligheidsgehalte en dan toch tegen alle verwachtingen in een succesverhaal :mrgreen:
Afbeelding
MJ
Zeer actief
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door MJ »

Wat mij vreselijk aan het hart gaat is het feit dat herplaatsers in huis nemen ook wel 'de troep van een ander opruimen' genoemd wordt. :19:
jidde

MARC_S schreef:Ik heb Wuilus wel genomen omdat ik haar zielig vond. Ze was piepklein maar kreeg gewoon een paar keer een echt flinke tik in de paar minuten dat ik naar haar zat te kijken. Arme jonge Wuilus kroop tegen de baas aan en toen riep hij direct weer zit! Die hond kreeg niets dan commando's van die lul en als het niet direct gedaan werd kreeg ze een klap met de knokkels op haar kop.
Nou, ik wilde haar wel redden en zo is dat gegaan. Mooi was ze niet, werd ze gelukkig wel overigens en het type sprak me eerlijk gezegd al helemaal niet aan.

Het enige dat ik zeker wel wist was dat wij samen meer lol konden hebben dan ze met die lul had. Zo gezegd zo gedaan en lol hebben we zeker gehad :ok:
Ik heb er een fijne hond aan gehad en ze is er 14 jaar geweest van mijn 31 jaar. Ik heb een totaal nieuwe kijk op dat type hond en ben totaal om nu. :I:

Dus en in een opwelling en met een hoog zieligheidsgehalte en dan toch tegen alle verwachtingen in een succesverhaal :mrgreen:
ik moet bekennen dat ik in zo een zelfde situatie ook zo gehandeld zou hebben! Dan zou ik misschien de hond daarna herplaatsen, maar laten zitten doe ik niet
Mark-fryslan
Zeer actief

Marie-José schreef:Wat mij vreselijk aan het hart gaat is het feit dat herplaatsers in huis nemen ook wel 'de troep van een ander opruimen' genoemd wordt. :19:
Echt geen uitspraak van mij geweest. Ik vind het super als mensen dat doen. Zoals ik dat al eerder heb aangeven. Ik zou dat nu ook wel aandurven. 5 jaar terug vond ik mezelf daar niet toe in staat. Te onervaren met honden.

Groetjes Mark

Plaats reactie

Terug naar “Discussieforum”