Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Verbod op 'schokhalsband' voor honden

Een forum voor algemene onderwerpen over honden en vragen over honden.

Moderator: moderatorteam

Brindlecardi
Zeer actief
Mijn ras(sen): Welsh Corgi Cardigan

Re: Verbod op 'schokhalsband' voor honden

Ongelezen bericht door Brindlecardi »

ranetje schreef:
Apple schreef:
ranetje schreef:
Apple schreef:Dat blijkt....
Je loopt niet op een veilige plek, heel simpel.
Ik kan Ben ook niet los laten op een plek waarvan ik weet dat er in de buurt paarden of schapen staan.
Zoek ik een plek uit waar dat niet is, kan hij los. Geen stroom voor nodig. Tenzij ik dus per se vind dat hij op de plek bij de paarden of schapen los moet lopen, en hem een paar keer per dag even een flinke stroomstoot geef.
Nee dat is fijn.. :schrik:
:80:
Dat zou het beste bewijs zijn dat die band verkeerd is/wordt gebruikt.
Ik volg je niet :denken:
Als je dat een paar keer per dag zou moeten blijven doen doe je het verkeerd.
Eenmalig of heel misschien twee keer in totaal moet ruimschoots voldoende zijn en daarna alleen nog eventueel die band om laten houden.

Voorbeeldje, al was dat geen TT:
Ita stond als heel jonge hond wel eens mee te snacken van de biks van de paarden die in die tijd in de wei stonden in de uiterwaarden.
Tot ze een keer bij het omdraaien tegen de stroomdraad aan kwam met haar staart.
Sindsdien moet er minstens 20 meter tussen haar en een paard zitten.
Oké, maar voor de duidelijkheid, ik gebruik geen TT, nooit gedaan, en ben dat ook niet van plan.
Ik kan niet inschatten hoe vaak Domor op het knopje drukt. Daar gaat het ook niet om. Gaat mij er om dat poedel los moet in een niet-veilige omgeving, dat zou dan het gebruik van de TT moeten rechtvaardigen.
Neeltje

Ongelezen bericht door Neeltje »

Elske schreef:
Domor schreef:
Het filmpje waar ze alleen en links loopt zeg ik inderdaad een paar keer "goed zo", 2x omdat ze even op me wacht (i.p.v. te yoyo'en) en 1x omdat ze na kort naar rechts te gaan toch besluit weer netjes naar links te gaan. Mijn honden lopen tijdens een hele wandeling links dan wel rechts. Daar verwacht ik ook dat ze blijven en pas ik mijn route op aan (zodat de voor hun interessante stukken zoveel mogelijk aan hun kant zitten en de onveilige stukken zo veel mogelijk aan de andere kant).
Ik pik dit stukje er even uit. Ga je wel eens met ze de deur uit om gewoon te wandelen? Dat je niet een route bepaald omdat ze persee aan 1 kant moeten blijven lopen maar gewoon samen zien waar je uit komt? Als ik bij elke wandeling van te voren zou moeten bepalen hoe we lopen omdat ik mijn hond de hele tijd aan 1 kant wil laten lopen zou voor mij en mijn hond de lol er snel af zijn.

Ga toch gewoon samen de wereld ontdekken, kijk waar je uitkomt zonder een route vast te leggen. Kijk per situatie of ze links, rechts, voor of achter je moeten lopen en ontspan en geniet. Laat ze een stuk voor je lopen en een deel van de route zelf bepalen. Maar vooral ontspan en geniet!

Zo zijn er denk ik veel meer dingen die je los moet gaan laten om de ruimte te krijgen om echt een band op te gaan bouwen. Zoals meerdere mensen al aan geven probeer het allemaal een beetje los te laten.
Inderdaad gewoon lekker gaan wandelen, lange lijn en gewoon genieten. Juist niet de plaatsen opzoeken waar ze moeite mee heeft en laat haar lekker lopen, geniet zelf van de omgeving. Gewoon geen druk erop, alleen genieten. Het hebben van een hond is samen genieten en lol hebben en spelenderwijs leren. Lotje weet verdories goed dat ze op de stoeprand moet gaan zitten, 9 van de 10 keer doet ze het, en de tiende keer vertikt ze het. Nu ja, ze blijft wel stil staan, dus hupsa, zal wel, volgende keer weer. Het zijn levende wezens, geen robots.
Lemuria

Ongelezen bericht door Lemuria »

Zo zie je nooit een schokhalsband, zo zie je er 2 tegelijkertijd. Om 2 opdringerige Sharpei's met een vrouw met 0 besef van hondengedrag die niet eens zag dat d'r honden spanning aan het opbouwen waren. Ze was te druk met 2 kleine kinderen in het gareel te houden. En dan wel denken effectief zo'n band te kunnen gebruiken. Tja. Toen 1 van de teefjes weer Izzy begon te sarren en ik bromde dat ze moest ópdonderen (tegen die hond :mrgreen: ) kreeg ik een snibbig "Ben je met het verkeerde been uit bed gestapt ofzo??" naar me toegeworpen. Vrij typisch van dat slag mensen dat denkt met zo'n band hun opvoeding verder wel te kunnen staken :roll:
korthaar
Zeer actief

Ongelezen bericht door korthaar »

Lemuria schreef:Zo zie je nooit een schokhalsband, zo zie je er 2 tegelijkertijd. Om 2 opdringerige Sharpei's met een vrouw met 0 besef van hondengedrag die niet eens zag dat d'r honden spanning aan het opbouwen waren. Ze was te druk met 2 kleine kinderen in het gareel te houden. En dan wel denken effectief zo'n band te kunnen gebruiken. Tja. Toen 1 van de teefjes weer Izzy begon te sarren en ik bromde dat ze moest ópdonderen (tegen die hond :mrgreen: ) kreeg ik een snibbig "Ben je met het verkeerde been uit bed gestapt ofzo??" naar me toegeworpen. Vrij typisch van dat slag mensen dat denkt met zo'n band hun opvoeding verder wel te kunnen staken :roll:
De hond maar hopen: "gaan we nog wat leuks doen", maar in plaats daarvan af en toe een paar kromme volten door z'n kop.
Luna87
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bullterrier
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Luna87 »

Lemuria schreef:Zo zie je nooit een schokhalsband, zo zie je er 2 tegelijkertijd. Om 2 opdringerige Sharpei's met een vrouw met 0 besef van hondengedrag die niet eens zag dat d'r honden spanning aan het opbouwen waren. Ze was te druk met 2 kleine kinderen in het gareel te houden. En dan wel denken effectief zo'n band te kunnen gebruiken. Tja. Toen 1 van de teefjes weer Izzy begon te sarren en ik bromde dat ze moest ópdonderen (tegen die hond :mrgreen: ) kreeg ik een snibbig "Ben je met het verkeerde been uit bed gestapt ofzo??" naar me toegeworpen. Vrij typisch van dat slag mensen dat denkt met zo'n band hun opvoeding verder wel te kunnen staken :roll:
Wat denken die mensen toch?
Zo had ik eens een irritante klapkaak achter me aan waar ik bloednerveus van werd. Eigenaar liep meters achter me en ik hoorde de hele tijd zo'n raar geluid :U: Het duurde even voordat ik door had dat de hond een schokhalsband om zijn nek had hangen. De eigenaar bleef verwoest op de knopjes drukken, de hond keek eens achterom en haalde vervolgens zijn schouders op :U: Geen idee wat die man probeerde te bereiken, maar werken deed het niet.
Aan de andere kant ken ik ook honden die er een hebben wat onder begeleiding is aangeleerd en die krijgen dus nooit meer een schok. Het omdoen van de halsband is al voldoende. Ik weet wel wie ik liever tegen kom.
Afbeelding
Lemuria

Ongelezen bericht door Lemuria »

Ik gók dat die klapkaak bij het eerste gebruik van die halsband wel gereageerd heeft, waardoor meneer dacht dat het altijd effectief zou zijn. Maar klapkaak raakte er aan gewend en meneer had steeds meer schokjes nodig om de aandacht van z'n hond te krijgen. Beetje een intervaltraining voor de baas :mrgreen: De ene keer wordt hij wel beloond door een luisterende hond, maar 99% van de tijd zal de hond inderdaad z'n schouders erbij op trekken. Hij zal gewend zijn aan de pijn.
Maar da's een gok hoor.
Luna87
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bullterrier

Ongelezen bericht door Luna87 »

Ja, die hond leek echt te denken; ja, ik heb je gehoord, ik kijk naar je, zie je dat? Maar ik heb nu ff belangrijkere dingen aan mijn hoofd.
Heel effectief dus in zijn geval.

Ik weet trouwens niet of hij echt schokken kreeg of dat het de trilfunctie was, maar die eigenaar stond gewoon voor lul.
Afbeelding
Domor
Zeer actief
Mijn ras(sen): Peruvian Doodle
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Domor »

Apple schreef: Oké, maar voor de duidelijkheid, ik gebruik geen TT, nooit gedaan, en ben dat ook niet van plan.
Ik kan niet inschatten hoe vaak Domor op het knopje drukt. Daar gaat het ook niet om. Gaat mij er om dat de poedel los moet in een niet-veilige omgeving, dat zou dan het gebruik van de TT moeten rechtvaardigen.
Als je had gelezen had je prima kunnen inschatten hoe vaak ik het knopje indruk, gezien ik het er letterlijk bij heb gezet.
1e ronde: 5x. auto 1 2x, auto 2 2x, auto 3 1x. Daarna wel nog veel auto's gepasseerd, maar niet meer nodig gehad en het negeren dan wel naar mij kijken met auto's kunnen belonen.
2e ronde: 0x. Veel auto's, maar niet nodig gehad, dus veel kunnen belonen.
3e ronde: 1x. Ander omheind losloopveld. Achter een fietser aan. Verder veel kunnen belonen vanwege voorbijkomend verkeer.
4e ronde: 1x. Eerst in hetzelfde losloopveld als ronde 3, daarna voor het eerst in het losloopgebied, bij het peren op zoek naar autowegen 1x nodig gehad.
5e ronde: 0x. Opnieuw in het losloopgebied. Wel bijna aan de wandel gegaan maar liet zich goed terugroepen. Even aangelijnd en later terug los met succes.

En daar zijn we nu. Maandag of dinsdag pas weer de volgende keer want nu zit ze 24 uur bij mijn ouders en daarna gaan we naar de boerderij waar ze alleen binnen de omheining los gaat. Het losloopgebied is het einddoel. Ik weet niet hoe ruimschoot bij jou in de buurt de omheinde losloopgebieden zonder wegen in de buurt zijn, maar is de dichtsbijzijnde bij apeldoorn, dus 100km retour en 1.5 uur reistijd, niet echt haalbaar 3-4x in de week die ze minimaal moet loslopen om aan haar trekken te komen. Maar goed, afspraak met de trainster is gemaakt, 13 mei gaan we aan de slag met het (uitzoeken van het) probleem. Tot dan zorg ik dat ze veilig los kan en ja, op het moment weet ik daar geen andere oplossing voor dan met band in Wageningen.

Misschien komen we 13 mei al tot een andere veilige oplossing of een manier waarop ze zichzelf wel even echt kan ontspannen zonder dat ze daarvoor los hoeft, misschien hebben we daar meer momenten voor nodig. Ik zie het wel. Voor nu zie ik een hondje dat blij begint te kijken als ik de band tevoorschijn tover wanneer we bij een losloopgebied of losloopveldje zijn. Blijkbaar neemt ze het risico voor schokken voor lief (of heeft ze begrepen dat ze daar zelf invloed op kan hebben, dat kan natuurlijk ook).
blondie
Zeer actief

Ongelezen bericht door blondie »

Ik ken jou en je honden niet Domor, en ik heb de filmpjes niet bekeken. Maar eerlijk gezegd als je tegen zoveel dingen aanloopt dat je denkt naar deze middelen te moeten grijpen dan had ik persoonlijk toch gedacht dat twee hondjes in dezelfde leeftijd iets te veel van het goede is geweest.
Met mijn ene hond heb ik ook wel eerlijk gedacht waar ik aan was begonnen, maar met de dingetjes die ik uit training had geleerd kwam ik toch wel een heel eind.
En nogmaals ik ben niet roomser dan de paus want bij de IPO training heb ik ook een band gebruikt samen met een helper die wist wat hij deed.
Maar de band gebruiken buiten tijdens loslopen, dat wilde ik niet zomaar doen en heb ik uiteindelijk niet hoeven doen.
Heb wel degelijk af en toe met de handen in het haar gestaan en mij ook afgevraagd of de hond wel bij mij op haar plek was, of IK er nog wel mee door wilde want moest ook toegeven dat het met mijn eerste hond alleen allemaal een stuk makkelijker ging en was.
Maar goed, het is aan jou om dat te beslissen.

Destijds ben ik er voor gegaan, en het ging een stuk makkelijker toen ik de hond gewoon nam voor wat ze was. Aan de gehoorzaamheid goed kunnen werken, maar ze had gewoon haar gekke streken, waar ik later gelukkig gewoon om kon lachen en vanaf dat moment was het stukken prettiger om met elkaar op te trekken.
Op plekken van twijfel ging ze gewoon niet los, en de andere hond kon dat wel. Geven en nemen soms in bepaalde situaties.
Neeltje

Ongelezen bericht door Neeltje »

Domor schreef:
Apple schreef: Oké, maar voor de duidelijkheid, ik gebruik geen TT, nooit gedaan, en ben dat ook niet van plan.
Ik kan niet inschatten hoe vaak Domor op het knopje drukt. Daar gaat het ook niet om. Gaat mij er om dat de poedel los moet in een niet-veilige omgeving, dat zou dan het gebruik van de TT moeten rechtvaardigen.
Als je had gelezen had je prima kunnen inschatten hoe vaak ik het knopje indruk, gezien ik het er letterlijk bij heb gezet.
1e ronde: 5x. auto 1 2x, auto 2 2x, auto 3 1x. Daarna wel nog veel auto's gepasseerd, maar niet meer nodig gehad en het negeren dan wel naar mij kijken met auto's kunnen belonen.
2e ronde: 0x. Veel auto's, maar niet nodig gehad, dus veel kunnen belonen.
3e ronde: 1x. Ander omheind losloopveld. Achter een fietser aan. Verder veel kunnen belonen vanwege voorbijkomend verkeer.
4e ronde: 1x. Eerst in hetzelfde losloopveld als ronde 3, daarna voor het eerst in het losloopgebied, bij het peren op zoek naar autowegen 1x nodig gehad.
5e ronde: 0x. Opnieuw in het losloopgebied. Wel bijna aan de wandel gegaan maar liet zich goed terugroepen. Even aangelijnd en later terug los met succes.

En daar zijn we nu. Maandag of dinsdag pas weer de volgende keer want nu zit ze 24 uur bij mijn ouders en daarna gaan we naar de boerderij waar ze alleen binnen de omheining los gaat. Het losloopgebied is het einddoel. Ik weet niet hoe ruimschoot bij jou in de buurt de omheinde losloopgebieden zonder wegen in de buurt zijn, maar is de dichtsbijzijnde bij apeldoorn, dus 100km retour en 1.5 uur reistijd, niet echt haalbaar 3-4x in de week die ze minimaal moet loslopen om aan haar trekken te komen. Maar goed, afspraak met de trainster is gemaakt, 13 mei gaan we aan de slag met het (uitzoeken van het) probleem. Tot dan zorg ik dat ze veilig los kan en ja, op het moment weet ik daar geen andere oplossing voor dan met band in Wageningen.

Misschien komen we 13 mei al tot een andere veilige oplossing of een manier waarop ze zichzelf wel even echt kan ontspannen zonder dat ze daarvoor los hoeft, misschien hebben we daar meer momenten voor nodig. Ik zie het wel. Voor nu zie ik een hondje dat blij begint te kijken als ik de band tevoorschijn tover wanneer we bij een losloopgebied of losloopveldje zijn. Blijkbaar neemt ze het risico voor schokken voor lief (of heeft ze begrepen dat ze daar zelf invloed op kan hebben, dat kan natuurlijk ook).
Maar als er auto's en fietsers zijn, dan zou ik mijn hond daar niet los laten lopen, maar aan de lijn. ik denk dat de meeste jonge honden achter auto's, fietsers, brommers ed aan willen. Hier lopen we 's ochtends vlak naast een fietspad en in het begin was het haar zeer kort houden en of aandacht proberen te krijgen of corrigeren. En het is echt, de aanhouder wint. Ze kan er nu rustig wandelen, wel aan de lijn, want dat is geen risico dat ik neem, maar ze snuffelt op d'r gemakkie rond.
-Lilo-
Zeer actief
Mijn ras(sen): Klein Spaans monstertje

Ongelezen bericht door -Lilo- »

:80: wat een topic. Ik dacht dat ik soms teveel in m'n hoofd zit en dingen kapot analyseer, maar Domor volgens mij overtref jij dat ruimschoots. Misschien wil je een beetje té graag controle hebben en perfecte hondjes hebben. Waarom een hele wandeling met de honden strak aan dezelfde kant, loslopen op plekken die duidelijk nog te moeilijk zijn voor je hond en why, tell me why, zou je bij de schoenmaker gaan zitten met een hond die aan alle kanten schreeuwt om rust, duidelijkheid, regelmaat?

En dan denken dan muilkorven en een tt helpen... Zonder professional naast je ook nog eens.

Ik heb lang op m'n handen gezeten hier, maar dit kan toch niet? Ik snap dat je aan bepaald gedrag wilt werken, maar er zijn ook nog leuke dingen hoor! Dingen om samen gelukkig van te worden en dingen om lekker feestelijk voor te belonen. Ik lees hier alleen maar negatieve dingen en een antwoord op elke reactie van anderen. Zonde. Er zitten hier mensen die echt slimme dingen zeggen, maar jij lult alles wat krom is recht hier en ondertussen ploeteren je hondjes hun dagen door. En jij wellicht ook...

Laat de boel eens wat meer los, kijk naar wat wél goed gaat en zoek dat op en ik denk dat je een hele andere hond hebt na een poosje.

Oh enne, loslopen kan ook met een stuk waslijndraad van 20m (€2,50 bij de Blokker) met een musketon eraan geknoopt. Werkt hier ook prima in 'moeilijke' periodes (lees: als ze een jagend weekje meent te moeten hebben bijvoorbeeld)
Daantje_
Zeer actief
Mijn ras(sen): Catalaanse herdershond

Ongelezen bericht door Daantje_ »

Ik lees hier alleen maar en post praktisch nooit wat. Maar ik heb ook met verbazing dit topic gelezen, en dan vooral hoe Domor met haar honden omgaat. Je wilt een hele hoop, maar je honden zijn gewoon niet zo. Dat stukje met de deur snap ik trouwens helemaal niet... Als mijn hond de deur niet open durft te doen en staat te piepen doe ik gewoon de deur open. Ze ziet vanzelf wel dat het niets engs is.
Net als de andere filmpjes van de wandelingen zie ik je hond tig keer uitschudden, dat is zo te zien uit spanning en omdat ze je niet begrijpt. De enige keer dat mijn hond zich zo uitschud is als ze de trap op wordt getild (want tillen vindt ze niet echt leuk, ook al doen we dat 3-4x per dag) en als ze een hond tegen is gekomen wat ze toch spannend vond. Maar nooit dat ze zich zo uitschud bij mij. En als ze dat doet weet ik meteen dat ik onduidelijk ben geweest.
Ik zie echt gespannen honden die steeds aan het nadenken zijn 'wat moet ik nou doen, wat wil ze nu, doe ik het nu goed??'. Als je hond zo door het leven moet gaan is het niet gek dat ze zo gaat graven na het wandelen. Ik zou gewoon alles loslaten en niet meer druk maken. Echt, dat werkt echt heel veel beter en je zult zien dat je honden eigenlijk best makkelijk zijn.
Afbeelding
Jeannet
Zeer actief
Mijn ras(sen): Sheltie, schapendoes en een chodsky pes
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door Jeannet »

ik ben ook niet zo van het reageren, maar zelfs ik denk van dit gaat een beetje te ver domor. Ik heb ook een hond welke niet overal los kan en ik houd ook graag controle over mijn honden, Maar bij mijn herder is dit ook niet goed mogelijk. Ik durf te zeggen dat zij misschien net een graadje te veel voor mij is.
De honden hoeven bij mij heus niet strak links of rechts te lopen; ik wens alleen niet alle kanten gebonjeurd te worden. Wat ik wel graag wil is dat ze geen andere honden lastig vallen. De herder wil wel graag andere honden lastig vallen, dus houd ik haar aan de lijn wanneer ik geen overzicht heb. Als ze niet los kan jammer dan, maar ik ga daar geen stroomband tegenover zetten, dat is mij in dit geval te heftig en het niet waard. Ik gebruik dan een zoveel meter lijn en ik hengel haar wel weer naar binnen.
Waarvoor jij de TT inzet is mij gewoon te heftig en in deze situaties in jouw geval zou ik het niet inzetten.
Ik heb ook een hond gehad welke auto's wilde najagen. Dit heeft mij gewoon geduld gekost, nu doet ze het niet mee. Een heel enkele keer aan de weg krijgt ze ineens weer het idee om achter auto's aan te gaan. Maar aan de weg zit ze sowieso aan de lijn, dus dan kan het wat mij betreft geen kwaad, omdat ik de lijn wel vast houdt.
Groetjes Jeannet, Ruby, Lotje en Uschka
Afbeelding
Domor
Zeer actief

Links danwel rechts lopen is niet strak, dat betekent enkel dat ze niet mogen wisselen van kant waardoor ze voor fietsers zouden kunnen lopen of mij kunnen vloeren. Het is niet aan de voet, maar aan de kant lopen. Voor haar is een 10m lijn (of 8m flexi) echt onvoldoende om haar ei kwijt te kunnen. Daar lopen we ook met regelmaat mee, als ik even minder oplettend wil zijn of juist omdat het zo goed gaat met de lange wandeling dat ze daar meer lijn mag/kan hebben zonder dat het te veel voor haar wordt. Want hoewel ze een langere lijn wel leuker vindt om aan te lopen, vindt ze het ook moeilijker met de aangelijnde wandeling. En dus loopt ze meestal aan een 2 of een 3m lijn.

De deur had een heel praktische functie, maar heb ik na die ene poging uiteraard anders opgelost en recent heeft ze toch ontdekt dat het niet eng is. Ninthe heeft de neiging de deur een stukje open te doen en er dan door te glippen. Geen probleem, behalve dan dat Noa er als hij net open ging er wel door durfde, maar als hij dan weer wat dichtzakte ze het niet meer durfde en Ninthe dan al lang weer bij mij aan het frutselen was. Zeker als ik veel heen en weer liep, stond ze constant aan de verkeerde kant beteuterd te kijken. Dat heb ik opgelost door nog scherper te zijn op deuren goed te sluiten (dan kan Ninthe ze niet open doen) of met touwtjes vast te zetten. Maar ja, het was makkelijker geweest als ze wel gewoon door de kier van de deur zou gaan. Nu is ze juist trots op zichzelf als ze dat doet, zeker aan het begin toen ze het door had keek ze dan helemaal blij rond. Ik had haar dat veel eerder gegund.

De reden dat ik op het omheinde losloopveld als eerste ben gaan trainen is omdat het daar een veilige trainomgeving is. Ze moest eerst leren dat op auto's jagen een correctie volgt voordat ik dat kon inzetten in het losloopgebied. Die omheinde velden zijn juist plekken die ik eerder vermeed omdat ze daar op auto's joeg als ze los was. Meestal jaagt ze niet op fietsers, maar deze pakte ze wel mee (1 op de 10 jaagt ze ongeveer op, t.o.v. vrijwel alle auto's) en pakte ik dus ook mee. Maar dat is niet waar ik op trainde en ook niet waar ik de band voor om heb. Het enige waar ik de band voor om heb is dat ze hem niet peert vanuit het losloopgebied om autowegen te zoeken. Maar daar begin je niet mee in een "onveilig" (niet omheind) losloopgebied, maar op een plek waar je zo veel mogelijk veiligheid kan bieden en de prikkel redelijk voorspelbaar is. Het moment dat ze achter een auto aangaat is veel voorspelbaarder dan het moment dat ze besluit om autowegen te gaan zoeken. Doordat het voorspelbaarder is kan je ook makkelijker belonen als ze het besluit niet te doen.

Ze moet niet naar de schoenmaker, het kan nog rustig weken duren en misschien gebeurt het wel nooit (want ik ben over 2 maanden hier weg). Maar ik heb wel even kort overlegd. Puur omdat ik het benoem betekent niet dat het direct een groot punt voor me is. Ja, ik analyseer en ik neig naar ontzettend veel onthouden, waardoor ik dingen uitgebreid kan beschrijven zonder dat me dat echt moeite kost. Ja, dat is ook een zwak punt van me, omdat je altijd moet matigen en moet aangeven wat de hoofd- en bijzaken zijn en dat is niet mijn sterkste punt.
runninggirl
Zeer actief

Ongelezen bericht door runninggirl »

-Lilo- schreef::80: wat een topic. Ik dacht dat ik soms teveel in m'n hoofd zit en dingen kapot analyseer, maar Domor volgens mij overtref jij dat ruimschoots. Misschien wil je een beetje té graag controle hebben en perfecte hondjes hebben. Waarom een hele wandeling met de honden strak aan dezelfde kant, loslopen op plekken die duidelijk nog te moeilijk zijn voor je hond en why, tell me why, zou je bij de schoenmaker gaan zitten met een hond die aan alle kanten schreeuwt om rust, duidelijkheid, regelmaat?

En dan denken dan muilkorven en een tt helpen... Zonder professional naast je ook nog eens.

Ik heb lang op m'n handen gezeten hier, maar dit kan toch niet? Ik snap dat je aan bepaald gedrag wilt werken, maar er zijn ook nog leuke dingen hoor! Dingen om samen gelukkig van te worden en dingen om lekker feestelijk voor te belonen. Ik lees hier alleen maar negatieve dingen en een antwoord op elke reactie van anderen. Zonde. Er zitten hier mensen die echt slimme dingen zeggen, maar jij lult alles wat krom is recht hier en ondertussen ploeteren je hondjes hun dagen door. En jij wellicht ook...

Laat de boel eens wat meer los, kijk naar wat wél goed gaat en zoek dat op en ik denk dat je een hele andere hond hebt na een poosje.

Oh enne, loslopen kan ook met een stuk waslijndraad van 20m (€2,50 bij de Blokker) met een musketon eraan geknoopt. Werkt hier ook prima in 'moeilijke' periodes (lees: als ze een jagend weekje meent te moeten hebben bijvoorbeeld)
Je haalt mij de woorden uit mijn mond.
Manuma
Zeer actief

Ongelezen bericht door Manuma »

Domor schreef: niet echt haalbaar 3-4x in de week die ze minimaal moet loslopen om aan haar trekken te komen.
Ik denk echt dat dit meevalt. Ik heb een hond met een toch wel behoorlijk hoog energielevel maar ook hem heb ik tevreden gehouden ondanks het aangelijnd wandelen. Hij liep nooit los, misschien eens op een postzegelveldje met een hoog hek eromheen.
Gewoon omdat het niet anders kon. Zulke dingen zijn niet veilig, je hond is er niet klaar voor, jij al helemaal niet en het zorgt alleen maar dat jullie beide keer op keer falen :19: Waarom denken mensen toch dat die lijn altijd maar los moet?!
Domor schreef: Voor nu zie ik een hondje dat blij begint te kijken als ik de band tevoorschijn tover
Dit vind ik ook een kul argument. Al geef je je hond elke dag 4 rotschoppen, hij zal nog blij zijn als datzelfde been de deur weer binnen stapt.
Waar jij de TT voor gebruikt is gewoon onterecht. Dat is iets waar je vrij simpel op een andere manier aan kunt werken en het enige dat het vergt is inzicht en geduld.
Hilde
Zeer actief
Mijn ras(sen): Grote poedel en border collies

Ongelezen bericht door Hilde »

Manuma schreef:Ik denk echt dat dit meevalt. Ik heb een hond met een toch wel behoorlijk hoog energielevel maar ook hem heb ik tevreden gehouden ondanks het aangelijnd wandelen. Hij liep nooit los, misschien eens op een postzegelveldje met een hoog hek eromheen.
Gewoon omdat het niet anders kon. Zulke dingen zijn niet veilig, je hond is er niet klaar voor, jij al helemaal niet en het zorgt alleen maar dat jullie beide keer op keer falen :19: Waarom denken mensen toch dat die lijn altijd maar los moet?!
Juist! Dankje!
Het is mij ook al die tijd prima gelukt om Beau tevreden te houden aan de lange lijn. Ja, je moet misschien wat langer lopen. Ja, je moet misschien wat meer denkspelletjes, interactie, training etc toepassen. Ja, je hebt een lange lijn nodig (ik gebruikte 10-15m lijnen). Natuurlijk zitten er een heleboel maren aan, alleen ik vind 'een hond MOET loslopen' wel zo'n kulargument en het blijft hier gebruikt worden om stroombandgebruik goed te praten. Er zijn genoeg verantwoorde eigenaren die hun hond niet loslaten omdat het niet veilig is voor de hond en de omgeving, maar die honden zijn ook prima tevreden. Dat komt omdat die mensen lekker vroeg op pad gaan voor een flinke tocht, omdat die mensen sporten met de hond, steppen, fietsen, behendigheid, etc. Een hond aan de lijn is NIET zielig. Een hond die los móet lopen en daarom gecorrigeerd, gestraft, ingehouden en gedaan wordt is veel zieliger. Alleen al omdat die baas gefrustreerd raakt en ontevreden is. Laat je hond gewoon niet los als je hem niet terug kan roepen!
Afbeelding
-Lilo-
Zeer actief

Domor, misschien kun je bijvoorbeeld twee punten kiezen waar je aan gaat werken de komende zes weken. De rest moet alleen maar leuk, positief, enthousiast zijn. Die twee punten doe je op de lange wandeling twee of drie keer en je sluit altijd positief af. Ik wil wedden dat jij en de honden daar een stuk relaxter van zullen worden en dat er ineens veel meer 'vanzelf' goed blijkt te gaan dan.

Daarnaast: accepteer dat je honden niet alles helemaal perfect zullen kunnen. Ook ik heb een moeilijke hond met allerlei dingetjes, maar een lol dat we hebben samen! Ik had er een tt om kunnen hangen en een heleboel dingen kunnen bedenken die ze moest kunnen, maar dat werkte niet. Ze werd er steeds minder vrolijk van, begon figuurlijk al te zuchten wanneer ik haar riep omdat ik dan weer iets zou vragen waar ze geen zin in had/wat ze niet begreep.

Uiteindelijk heb ik bijna alles losgelaten. Ik vind het hier commando belangrijk en wil normaal over straat kunnen bij andere honden en zonder getrek. Drie dingen dus feitelijk en je wilt niet weten wat er in de slipstream daarvan allemaal nog meer goed is gekomen. Oké, het duurde wat langer (met tt had ze wellicht sneller losgelopen en zonder gemier andere honden gepasseerd) maar we hebben het zo fijn samen nu, dáár is het me altijd om te doen geweest.
Domor
Zeer actief

Ze moet los omdat ik aan haar merk dat ze anders alleen maar meer gefrustreerd en gestrest wordt. Iets wat het afgelopen half jaar ontzettend naar beneden is gegaan en die lijn wil ik graag doorzetten. Ik doe ook allerlei leuke dingen met haar, zoekspelletjes met snoepjes doen we met regelmaat (wisselend van enkele dagen per week tot iedere dag). Soms blijkt iets waarvan ik ingeschat had dat het leuk voor haar zou zijn dat toch niet te zijn, dan kap ik er mee en streep ik het van het lijstje af en soms probeer ik het (weken/maanden) later dan toch opnieuw.

Een simpel voorbeeld is Poot geven. Een commando waar ik twee keer aan gewerkt heb maar ik zag dat ze het niet leuk begon te vinden. Ze leek de link niet te leggen en had geen zin meer. Prima, dan geen poot. Recent vroeg ik voor de grap eens poot, en ik kreeg prompt een poot in mijn hand gedrukt en ze vond zichzelf toen echt reuzeknap, en ik ook trouwens. Ze had het kunstje blijkbaar wel begrepen, maar moest het eerst nog verteren. Het met de voorpoten op verschillende stabiele krukjes staan vond ze ook ontzettend lastig, maar toch wel een soort van leuk. Nu doet ze het razendsnel en is ze daar helemaal trots op. Via twee krukjes op Ninthe's kussen stappen doet ze zonder problemen tegenwoordig en gaat dan echt heel lekker liggen, maar met afstappen moet ik wel opletten want de combinatie laminaat-kussen is voor haar een enge, dus ben ik gaan oefenen met afstappen aan de kant van het tapijt. Na de eerste twee keer vond ze dat echt gaaf. Maar gewoon het kussen van Ninthe opstappen? Niet aan de orde. Prima, ga ik niet aandringen.

Ze kan ook zo heerlijk bij me gaan zitten, soms wil ze wel geaaid worden en soms niet. Ik kan geen aanwijzingen vinden wanneer wel of wanneer niet, maar toch hebben we het nu meestal werkend. Ik steek mijn hand uit en als ze contact maakt dan krijgt ze een aai. Het gaat een enkele keer fout omdat ik dan denk dat het Ninthe is en als ze dan niet wil gaat ze achter mijn stoel zitten. Of daar liggen, dat doet ze naast mijn stoel ook vaak. Zonder aanraking maar toch dichtbij.

Natuurlijk geef ik een antwoord op reacties van anderen, als ik dat niet doe dan krijg ik de vraag waarom ik hun reactie negeer.

Noa is geen fan van halsbanden/tuigen omdoen en Ninthe nog minder. Ninthe heeft zich 4 weken verzet tegen het halsbandje als pup, steeds maar weer krabben. Maar aanlijnen vinden ze wel feest (het uitlaten op zich is dus ook geen probleem). Dat ze blij is om een halsband om te krijgen, al helemaal als deze een correctie kan geven, geeft voor mij dus inderdaad nogal wat aan.
Hilde
Zeer actief

Domor schreef:Ze moet los omdat ik aan haar merk dat ze anders alleen maar meer gefrustreerd en gestrest wordt.
Ze wordt gestresst en gefrustreerd van jou! En van het getrek en aandacht-gevraag en gepraat en gedoe. Ze wordt niet gestresst van het aan de lijn zitten. En als je er ontzettend overtuigd van bent dat ze los MOET lopen, waarom ga je dan naar een weitje langs de autoweg en het fietspad? Ga dan ook naar een stuk waar er gewoon geen prikkels voor haar zijn. Ik hoop écht dat je in gaat zien dat Noa en jij gewoon niet bij elkaar passen.
Afbeelding
-Lilo-
Zeer actief

Weer zo'n megalang antwoord, maar volgens mij blijf je simpelweg teveel willen, verwachten en vragen. Met de voorpoten op verschillende krukjes staan, via krukjes op een kussen stappen, laat die hond nou toch eerst gewoon de wereld snappen zoals die is!
Manuma
Zeer actief

Ik zou toch wel verwachten van iemand die ook met paarden werkt je intussen geleerd zou hebben dat je jezelf zo af en toe een spiegel voor moet houden. Als het dier bepaald gedrag laat zien, dat je eerst bij jezelf nagaat wat de oorzaak zou kunnen zijn.
Ik praat tegen een muur en ik vind het echt heel erg. Ze klinkt als een pienter hondje.
Domor
Zeer actief

Noa moet tijdens aan aangelijnde wandeling op het moment 3 dingen: rechts (op het moment loop ik alleen rechts met haar, omdat de afgelopen tijd veel wandelingen samen met Ninthe waren en dan loopt rechts makkelijker), wachten bij het oversteken en niet permanent blaffen (blaffen omdat er opeens een bord/bankje/hekje/paal staat die er (al dan niet volgens haar) niet eerder stonden, geen punt, maar niet constant over alles en niets iets moeten zeggen. Oh ja, en ze mag niet zo hard in de lijn hangen dat ze op 2 poten loopt. Dus dat is 4. Meer verwacht ik niet van haar tijdens het wandelen.

Even bij mij gedag zeggen of oogcontact maken wordt beloond met iets lekkers en een goed woord (geen aai, want dat wil ze meestal niet), als ik zie dat ze neigde naar links te gaan maar toch besloot rechts te blijven wordt ook beloond. Wachten, al dan niet op commando (juist ook eigen invulling), wordt ook beloond. Zie ik dat ze iets moeilijk vindt maar toch haar mond houdt, dan beloon ik haar daar ook voor en afhankelijk van hoe ik het inschat (dus hoe zij zich gedraagt) gaan we het samen onderzoeken of leid ik haar er langs (bij stilstaande dingen) of neem ik haar op een wat grotere afstand (bij passerende dingen of tijdelijke dingen) als dat mogelijk is.

Met regelmaat doen we tijdens de wandeling wat brokjes/snoepjes speuren. Die laat ik dan vallen en zeg ik Zoek, of rol ik voor haar weg een halve tot hele meter. Dat vindt ze helemaal geweldig. Maar soms heeft ze er helemaal geen behoefte aan, ook best (arme honden die na mij dat stuk lopen en allergisch zijn).
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals

Ongelezen bericht door ranetje »

De een zegt laat die hond aan de wereld wennen, de ander zegt DOE wat met die hond aan denkspelletjes en dergelijke dan wordt ze niet zo gefrustreerd dat ze niet los kan lopen.
Met alle adviezen en tegenadviezen zou het mij omlopen. :vaag:

Ik zeg alleen maar ........ laat je bijstaan door iemand die echt kundig is zowel in het gedrag van de hond als in het eventuele gebruik (indien nodig) van de band.
Vanachter een schermpje kan ik helemaal geen definitief oordeel geven over die hondjes.
Een filmpje van 1 of 2 minuten ................ van alle minuten die er in een dag gaan.
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
Manuma
Zeer actief

_Tiny_ schreef:
Manuma schreef: Waarom denken mensen toch dat die lijn altijd maar los moet?!

.
Ik begrijp dat in dit geval juust heel goed. Omdat het poedeltje aan de lijn niet kan ontspannen maar alleen spanning opbouwt. Als ze losloopt kan de spanning wegvloeien of eruit rennen zoals je wilt. Kijk dan naar de filmpjes hoe vol stress die aangelijnde hond zit. En ja, dat zal domor haar invloed zijn. Het hondje kan daar beter aan ontsnappen als ze los is. Het gaat dus meer om het geestelijke dan om het lichamelijke.
Daarom kun je het ook niet vergelijken met jouw hond want die staat niet zo bomvolmstress doordat hij druk ervaart want die druk geef jij niet. Bij jou is een aanlijnwandeling ontspanning. Voor dit hondje is het alleen maar druk.
Dat zag en begrijp ik, maar dat is dus wel iets om aan te werken. Aan Domor. Niet aan loslopen en al helemaal niet met behulp van een TT.
-Lilo-
Zeer actief

Verbod op 'schokhalsband' voor honden

ranetje schreef:De een zegt laat die hond aan de wereld wennen, de ander zegt DOE wat met die hond aan denkspelletjes en dergelijke dan wordt ze niet zo gefrustreerd dat ze niet los kan lopen.

Ik zeg alleen maar ........ laat je bijstaan door iemand die echt kundig is zowel in het gedrag van de hond als in het eventuele gebruik (indien nodig) van de band.
Vanachter een schermpje kan ik helemaal geen definitief oordeel geven over die hondjes.
Een filmpje van 1 of 2 minuten ................ van alle minuten die er in een dag gaan.
Ja, daar heb je wel een punt, mijn frustratie nam de overhand. Maar dat er wat moet gebeuren mbv een prof lijkt me duidelijk, dit klinkt absoluut niet als een goede match op deze manier.
renee-uk
Zeer actief
Mijn ras(sen): duitse herder

Ongelezen bericht door renee-uk »

_Tiny_ schreef:
Manuma schreef: Waarom denken mensen toch dat die lijn altijd maar los moet?!

.
Ik begrijp dat in dit geval juust heel goed. Omdat het poedeltje aan de lijn niet kan ontspannen maar alleen spanning opbouwt. Als ze losloopt kan de spanning wegvloeien of eruit rennen zoals je wilt. Kijk dan naar de filmpjes hoe vol stress die aangelijnde hond zit. En ja, dat zal domor haar invloed zijn. Het hondje kan daar beter aan ontsnappen als ze los is. Het gaat dus meer om het geestelijke dan om het lichamelijke.
Daarom kun je het ook niet vergelijken met jouw hond want die staat niet zo bomvolmstress doordat hij druk ervaart want die druk geef jij niet. Bij jou is een aanlijnwandeling ontspanning. Voor dit hondje is het alleen maar druk.
voor dit hondje is het hele leven een grote druk, want ook thuis moet er van alles.
het beest hangt van de stress aan elkaar en domor ziet het niet en voegt alsmaar meer stress toe.

ik krijg buikpijn van de verhalen, laat staat hoe dat hondje, dat het allemaal maar moet ondergaan, want anders volgen er nog meer correcties, er aan toe is :jank:
Afbeelding

you can never replace the dogs you've lost, but you can always find a new one to love
Hilde
Zeer actief

ranetje schreef:De een zegt laat die hond aan de wereld wennen, de ander zegt DOE wat met die hond aan denkspelletjes en dergelijke dan wordt ze niet zo gefrustreerd dat ze niet los kan lopen.

Ja, uiteraard dit :ok: Ik krijg er echt een naar gevoel van, als ik die filmpjes zit te kijken en de berichten lees :( :( Er is vast vanalles passends te vinden maar zelf aanklooien zoals nu gebeurd zou niet langer een optie moeten zijn...
Afbeelding
Lunatic
Erelid
Mijn ras(sen): Labrador retriever
Roemeense mix

Ongelezen bericht door Lunatic »

Hilde schreef:
Domor schreef:Ze moet los omdat ik aan haar merk dat ze anders alleen maar meer gefrustreerd en gestrest wordt.
Ze wordt gestresst en gefrustreerd van jou! En van het getrek en aandacht-gevraag en gepraat en gedoe. Ze wordt niet gestresst van het aan de lijn zitten. En als je er ontzettend overtuigd van bent dat ze los MOET lopen, waarom ga je dan naar een weitje langs de autoweg en het fietspad? Ga dan ook naar een stuk waar er gewoon geen prikkels voor haar zijn. Ik hoop écht dat je in gaat zien dat Noa en jij gewoon niet bij elkaar passen.
Helemaal mee eens!

Domor, wanneer ga je nou eens inzien dat JIJ de stressfactor bent bij Noa? Jij legt veel te veel druk op dat hondje, ze weet van ellende niet wat ze moet of mag doen, dáár raakt ze gestressed van!

Je komt iedere keer met hele A4tjes aan antwoorden en excuses waarom wat je doet toch echt nodig is, ga verdorie toch eens aan een band met die hond werken, ga leuke dingen doen, aan de riem en wees duidelijk, kan je dat niet opbrengen hand dan in godsnaam die stroomband om je eigen nek, want dan ben jij degen die een schok verdiend!! Echt ik heb diep medelijden met dat hondje
Je weet niet hoe sterk je bent tot het moment dat sterk zijn de enige keuze is die je hebt!
Fotogravinnetje
Technisch beheer
Mijn ras(sen): Markiesjes: Elco (maart 2014) en zijn zoon Gait (oktober 2016). (Gait = Gerrit in dialect)
Contacteer:

Ongelezen bericht door Fotogravinnetje »

Domor schreef:Noa moet tijdens aan aangelijnde wandeling op het moment 3 dingen: rechts (op het moment loop ik alleen rechts met haar, omdat de afgelopen tijd veel wandelingen samen met Ninthe waren en dan loopt rechts makkelijker), wachten bij het oversteken en niet permanent blaffen (blaffen omdat er opeens een bord/bankje/hekje/paal staat die er (al dan niet volgens haar) niet eerder stonden, geen punt, maar niet constant over alles en niets iets moeten zeggen. Oh ja, en ze mag niet zo hard in de lijn hangen dat ze op 2 poten loopt. Dus dat is 4. Meer verwacht ik niet van haar tijdens het wandelen.

Even bij mij gedag zeggen of oogcontact maken wordt beloond met iets lekkers en een goed woord (geen aai, want dat wil ze meestal niet), als ik zie dat ze neigde naar links te gaan maar toch besloot rechts te blijven wordt ook beloond. Wachten, al dan niet op commando (juist ook eigen invulling), wordt ook beloond. Zie ik dat ze iets moeilijk vindt maar toch haar mond houdt, dan beloon ik haar daar ook voor en afhankelijk van hoe ik het inschat (dus hoe zij zich gedraagt) gaan we het samen onderzoeken of leid ik haar er langs (bij stilstaande dingen) of neem ik haar op een wat grotere afstand (bij passerende dingen of tijdelijke dingen) als dat mogelijk is.

Met regelmaat doen we tijdens de wandeling wat brokjes/snoepjes speuren. Die laat ik dan vallen en zeg ik Zoek, of rol ik voor haar weg een halve tot hele meter. Dat vindt ze helemaal geweldig. Maar soms heeft ze er helemaal geen behoefte aan, ook best (arme honden die na mij dat stuk lopen en allergisch zijn).
Ik zou met haar naar een gebied gaan waar ze lekker mag zigzaggen en haar dan laten bepalen waar naar toe en in welk tempo. Als ze wat wil rennen, ga je samen rennen. Als ze ergens wil snuffelen, kijk je met haar mee. Niet dat jij bepaalt en zij jou maar moet volgen, maar omgekeerd. Als zij trekt, ben jij te traag ;) Jij zorgt alleen voor veiligheid en eventueel nodig je haar uit voor een spelletje. Een uitnodiging die zij mag afwijzen uiteraard.
Denk dat ze dan én meer op jou gericht gaat raken, zich meer ontspant én meer voldaan is na de wandeling. Geef haar vakantie. En jezelf ook.
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”