Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Verbod op 'schokhalsband' voor honden

Een forum voor algemene onderwerpen over honden en vragen over honden.

Moderator: moderatorteam

Tineke
Zeer actief
Aantal honden: 3

Re: Verbod op 'schokhalsband' voor honden

Ongelezen bericht door Tineke »

Kruimel53 schreef:
ranetje schreef:De een zegt laat die hond aan de wereld wennen, de ander zegt DOE wat met die hond aan denkspelletjes en dergelijke dan wordt ze niet zo gefrustreerd dat ze niet los kan lopen.
Met alle adviezen en tegenadviezen zou het mij omlopen. :vaag:

Ik zeg alleen maar ........ laat je bijstaan door iemand die echt kundig is zowel in het gedrag van de hond als in het eventuele gebruik (indien nodig) van de band.
Vanachter een schermpje kan ik helemaal geen definitief oordeel geven over die hondjes.
Een filmpje van 1 of 2 minuten ................ van alle minuten die er in een dag gaan.
Zeer eensch.
Hier ook mee eens :ok:
Afbeelding
De honden van voorbij, ze blijven in mijn leven
De honden van voorbij ,ik blijf met ze verweven.

https://www.facebook.com/Hondenherplaatsingennl
Gimmick
Zeer actief

Ongelezen bericht door Gimmick »

Ik heb hier een hond die niet los kan en mag omdat ze dan een gevaar voor haarzelf en haar omgeving is.
Want ja ze jaagt op auto's brommers eigenlijk alles wat beweegt.
Heel jammer voor haar maar ondanks dat Gimmick een extreem hoog energie niveau heeft icm hoge drift (en de mensen die haar hebben gezien kunnen dat wel beamen) ze komt gewoon niet van de lijn. Eerder wilde ik het ook.goed hebben maar.nu sinds een tijdje heb ik het los gelaten en loop ik ontspannen met.haar en neem haar nukken voor lief en lach er af en toe eens om. Maar niemand kan zeggen dat mijn stuiterbal Gimmick niet aan haar trekken komt.
Echt niet dat ik er een TT om ga hangen.

Zodra je alle verplichtingen wat los laat Domor van wat dat hondje allemaal moet wordt het hebben van een hond een stuk leuker.
En kun je alle verwachtingen wat los laten dan wordt het helemaal makkelijker trainen zonder forse maatregelen.
Have a heart that never hardens, a temper that never tires and a touch that never hurts.
lucie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse herders (x), Beauceron, Hongaarse windhond, Bodeguero
Aantal honden: 5

Ongelezen bericht door lucie »

terug OT. Alle reacties gelezen hebbende :80: ben ik voor noch tegen gebruik van de TT. Niet voor omdat het voor bepaalde lieden een veel te makkelijke manier is om snel je hond 'op te voeden'.
Ook niet tegen, omdat er wel degelijk situaties zijn waarin het ding een prima middel is om snel, effectief en in feite hondvriendelijk (zoals Cleva beargumenteert) iets voor elkaar te krijgen wat de veiligheid van hond en/of omgeving ten goede komt. En dat hoeft wmb niet alleen door of mbv professionals.

Zelf heb ik de band er ooit speciaal voor aangeschaft, toen in te maken kreeg met een byzonder onstuimige Berner Sennen in de opvang. Dit beest rende niet gewoon, maar denderde onafgebroken voort en was niet moe te krijgen. Prima, niks mis mee, behalve dan dat ie in het voorbij gaan vaak keihard vanuit de flank tegen mijn dames opbeukte. Dit had gewoon lompheid kunnen zijn, maar dat was het zeker niet. Ondanks al zijn onstuimigheid, knalde hij nooit tegen een boom, vloog nooit uit de bocht en wist mij prima te omzeilen. Daarentegen racete hij rechtdoor totdat hij bij Lizzy of Amber kwam en gaf dan echt een enorme zwieper aan zijn grote lijf :devil: . De meisjes deden niks en vonden het zo eng, dat ze steeds dichter bij me kwamen lopen en geen wandeling meer ontspannen was voor ze. Een brul geven had geen enkel effect want dan ben je altijd te laat en het interesseerde hem minder dan niks. Aan de lijn houden was absoluut geen optie. Ten eerste trok hij als een paard die als eerste de finish wilde bereiken, ten tweede had hij dat rennen echt nodig om zijn tomeloze energie kwijt te kunnen en ten derde had hij daar geen drol van geleerd. En kon hij altijd nog op het erf gaan lopen beuken.
Nee, aangezien de meiden zelf niks deden, moest ik hen van magische krachten voorzien en dus kwam die band er. Timen kan ik wel na alle clickertraining, en ik besloot alleen te drukken als hij daadwerkelijk een rake, intentionele beuk gaf. Dus niet voor langs denderen, zelfs niet als dit heel dichtbij was. Het effect was verpletterend :cheer: Bij elk van de dames moest ik twee keer drukken en toen was het klaar. Hij snapte er niks van dat hij lik op stuk kreeg maar hij keek wel beter uit dan het nog eens te proberen. Ook mijn meisjes hadden al snel door dat hij ze netjes passeerde en de wandelingen werden voor alle honden weer leuk. En nee, de Berner was er geen moment gespannen of onzeker door geworden en racete nog even hard langs ze heen; alleen de knallen bleven achterwege.

Geen idee hoe ik dat ooit anders had moeten bereiken, laat staan zo snel en effectief!
Desalnietemin is het natuurlijk wel een middel waar uiterst spaarzaam mee moet worden omgegaan, en dat is helaas net het probleem in verkeerde handen...
Afbeelding
lucie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse herders (x), Beauceron, Hongaarse windhond, Bodeguero
Aantal honden: 5

Ongelezen bericht door lucie »

terug OT. Alle reacties gelezen hebbende :80: ben ik voor noch tegen gebruik van de TT. Niet voor omdat het voor bepaalde lieden een veel te makkelijke manier is om snel je hond 'op te voeden'.
Ook niet tegen, omdat er wel degelijk situaties zijn waarin het ding een prima middel is om snel, effectief en in feite hondvriendelijk (zoals Cleva beargumenteert) iets voor elkaar te krijgen wat de veiligheid van hond en/of omgeving ten goede komt. En dat hoeft wmb niet alleen door of mbv professionals.

Zelf heb ik de band er ooit speciaal voor aangeschaft, toen in te maken kreeg met een byzonder onstuimige Berner Sennen in de opvang. Dit beest rende niet gewoon, maar denderde onafgebroken voort en was niet moe te krijgen. Prima, niks mis mee, behalve dan dat ie in het voorbij gaan vaak keihard vanuit de flank tegen mijn dames opbeukte. Dit had gewoon lompheid kunnen zijn, maar dat was het zeker niet. Ondanks al zijn onstuimigheid, knalde hij nooit tegen een boom, vloog nooit uit de bocht en wist mij prima te omzeilen. Daarentegen racete hij rechtdoor totdat hij bij Lizzy of Amber kwam en gaf dan echt een enorme zwieper aan zijn grote lijf :devil: . De meisjes deden niks en vonden het zo eng, dat ze steeds dichter bij me kwamen lopen en geen wandeling meer ontspannen was voor ze. Een brul geven had geen enkel effect want dan ben je altijd te laat en het interesseerde hem minder dan niks. Aan de lijn houden was absoluut geen optie. Ten eerste trok hij als een paard die als eerste de finish wilde bereiken, ten tweede had hij dat rennen echt nodig om zijn tomeloze energie kwijt te kunnen en ten derde had hij daar geen drol van geleerd. En kon hij altijd nog op het erf gaan lopen beuken.
Nee, aangezien de meiden zelf niks deden, moest ik hen van magische krachten voorzien en dus kwam die band er. Timen kan ik wel na alle clickertraining, en ik besloot alleen te drukken als hij daadwerkelijk een rake, intentionele beuk gaf. Dus niet voor langs denderen, zelfs niet als dit heel dichtbij was. Het effect was verpletterend :cheer: Bij elk van de dames moest ik twee keer drukken en toen was het klaar. Hij snapte er niks van dat hij lik op stuk kreeg maar hij keek wel beter uit dan het nog eens te proberen. Ook mijn meisjes hadden al snel door dat hij ze netjes passeerde en de wandelingen werden voor alle honden weer leuk. En nee, de Berner was er geen moment gespannen of onzeker door geworden en racete nog even hard langs ze heen; alleen de knallen bleven achterwege.

Geen idee hoe ik dat ooit anders had moeten bereiken, laat staan zo snel en effectief!
Desalnietemin is het natuurlijk wel een middel waar uiterst spaarzaam mee moet worden omgegaan, en dat is helaas net het probleem in verkeerde handen...
Afbeelding
Neeltje

Ongelezen bericht door Neeltje »

Gimmick schreef:Ik heb hier een hond die niet los kan en mag omdat ze dan een gevaar voor haarzelf en haar omgeving is.
Heel jammer voor haar maar ondanks dat Gimmick een extreem hoog energie niveau heeft icm hoge drift (en de mensen die haar hebben gezien kunnen dat wel beamen) ze komt gewoon niet van de lijn. Eerder wilde ik het ook.goed hebben maar.nu sinds een tijdje heb ik het los gelaten en loop ik ontspannen met.haar en neem haar nukken voor lief en lach er af en toe eens om. Maar niemand kan zeggen dat mijn stuiterbal Gimmick niet aan haar trekken komt.

Zodra je alle verplichtingen wat los laat Domor van wat dat hondje allemaal moet wordt het hebben van een hond een stuk leuker.
En kun je alle verwachtingen wat los laten dan wordt het helemaal makkelijker trainen zonder forse maatregelen.
Ik denk dat de hond ook veel ontspannender wandelt als het baasje ontspannen wandelt. Lotje kan ook niet los. Ze kan van de raarste dingen schrikken. Het is zeker zo'n 99% minder als in het begin, maar ik weet niet wanneer er ergens ineens een onbekende hond gaat blaffen of iemand een plank hard neerlegt, dus gewoon aan de lange lijn lange wandelingen maken.
Gimmick
Zeer actief

Neeltje schreef:
Gimmick schreef:Ik heb hier een hond die niet los kan en mag omdat ze dan een gevaar voor haarzelf en haar omgeving is.

Ik denk dat de hond ook veel ontspannender wandelt als het baasje ontspannen wandelt. Lotje kan ook niet los. Ze kan van de raarste dingen schrikken. Het is zeker zo'n 99% minder als in het begin, maar ik weet niet wanneer er ergens ineens een onbekende hond gaat blaffen of iemand een plank hard neerlegt, dus gewoon aan de lange lijn lange wandelingen maken.
Nou dit dus inderdaad.
Ik heb een tijdje terug met de trainster die de les gehoorzaamheid verzorgt een ronde gelopen omdat ik het even niet meer zag zitten met Gimmick.
Want kleine trucjes en vooral accepteren was de boodschap.
Ze doet het namelijk best heel leuk maar ik zag dat zelf niet meer omdat ik wilde dat ze niet reageerde op brommers, katten, toeterende auto's en andere uitvallende honden.
Terwijl ze 20x langs een rijdende auto loopt, katten die stil zitten negeert of alleen naar kijkt, en andere honden negeert zolang ze niet agressief naar haar zijn
Maar dat zag ik allemaal niet meer.
Have a heart that never hardens, a temper that never tires and a touch that never hurts.
dagmar88
Zeer actief

Ongelezen bericht door dagmar88 »

:wink: Je kunt tienduizend voorbeelden geven van honden waarbij het prima werkt, maar het ligt toch echt aan de hond hoe belangrijk loslopen is.
Charlie en tibbe komen niet los en dat is geen probleem voor ze. Charlie komt niks tekort, van tibbe kan ik dat niet zeggen, maar dat ligt niet aan die lijn.
Lang wandelen is ook niet het summum en geen standaard vervanging. Charlie wordt alleen maar opgefokt van lang (saai) wandelen, die heeft interactie en (kort) actie nodig, het koppie gebruiken.
Tibbe raakt overprikkeld.
Inmiddels is het meisje toch wel een beetje oude doos aan het worden en is het niet meer nodig, maar voorheen werd ze bij het dagelijkse reilen en zeilen betrokken om haar ei kwijt te kunnen.
De wasmachine leeghalen, met een eigen veger rondhobbelen, bolletjes sokken in de mand leggen etc etc.
Samen, doen, lol maken.
Pjotr loopt goed los, maar die maakt het in principe geen fluit uit. Hij heeft een inwendig bungee koord aan mij vast zitten :mrgreen:
Lange lijn vindt ie ook wel best, maar hardlopen aan de voet is het allerleukste ooit.

En toch vind ik voor niko niet loslopen geen optie, die moet kunnen zwemmen en apporteren en even geen druk ervaren (heeft hij al snel) om te kunnen ontspannen.
Verder vindt ie nergens een bal aan.
Izzie_Anneke
Zeer actief

Ongelezen bericht door Izzie_Anneke »

Nou spuit elf dan :mrgreen:

@Domor, ik heb eigenlijk best bewondering voor de manier waarop je maar blijft reageren. Ondanks een aantal pittige reacties blijf je maar uitleggen en toelichten zonder zelf heel fel te worden en dat vind ik gewoon knap.

Dat gezegd hebbende, ga ik herhalen wat vooral Ranetje en Renee_UK hier geschreven hebben.
Je komt onwijs 'moeterig' over. Die honden moeten zich op een bepaalde manier gedragen, dat lukt niet, en dat levert stress op. Een gestresste hond iets aanleren lukt gewoon niet. Wat voor band je er ook om heen hangt.
Is het nog leuk voor je? Ik zou proberen het Heilig Moeten eens los te laten, voor nu even te accepteren dat ze bepaalde dingen nog niet kunnen en ga werken aan je band. Zoek uit wat ze wél leuk vinden en doe dat. Als dat is dat ze met rust gelaten willen worden doe je dat. Respecteer het wezen van je honden.

Als er per se gedrag veranderd moet worden, doe dat dan onder kundige begeleiding. Ik denk zomaar dat het forum je een paar namen kan geven van mensen die je op weg kunnen helpen.
sjm
Zeer actief

Ongelezen bericht door sjm »

Sammy kan ook niet los, dan word ik zelf gestrest en hij daardoor ook. Hij trekt z'n eigen plan en reageert daardoor niet meer op mij. Nouja, die ergernis en frustratie wil ik niet. Dus dan maar aan de lange lijn. In de grote tuin van m'n ouders kan hi altijd los en zich uitleven, in onze eigen tuintje natuurlijk ook los. En aan de lange lijn vindt hij prima. Ik gun mijzelf en hun ook een ontspannen wandeling.

En ik vind dat de wandeling een ontspanning moet zijn voor een hond. Je gaat wandelen voor je hond toch? Nou laat dat beest lekker lopen. Aan de lange lijn, wat móet een hond dan nog? Het enige wat ie niet moet doen is anderen tot last zijn. Gewoon lekker wandelen, snuffelen etc.
crutz
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herders (FCI)
Aantal honden: 7
Contacteer:

Ongelezen bericht door crutz »

Gimmick schreef:
Neeltje schreef:

Nou dit dus inderdaad.
Ik heb een tijdje terug met de trainster die de les gehoorzaamheid verzorgt een ronde gelopen omdat ik het even niet meer zag zitten met Gimmick.
Want kleine trucjes en vooral accepteren was de boodschap.
Ze doet het namelijk best heel leuk maar ik zag dat zelf niet meer omdat ik wilde dat ze niet reageerde op brommers, katten, toeterende auto's en andere uitvallende honden.
Terwijl ze 20x langs een rijdende auto loopt, katten die stil zitten negeert of alleen naar kijkt, en andere honden negeert zolang ze niet agressief naar haar zijn
Maar dat zag ik allemaal niet meer.

Ach je trainster weet ook qua auto's jagen en zaken accepteren waar ze over praat. Haar jonge hond jaagt ook auto's en met eigen auto hebben ze gekeken wat het eind resultaat zou zijn indien er niks aan doen. Die sprong dus op de motorkap (langzaam rijdend natuurlijk)

Dat jagen dus in zoverre geaccepteerd dat hierkomen 100% moet zijn zonder tt voor zij weer bij auto's los mocht. Volgens mij is het hier komen daar inmiddels goed genoeg voor. Het jagen blijft in de hond, maar de beloning bij de baas wint het inmiddels en ze is pas 18 maanden.
crutz
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herders (FCI)
Aantal honden: 7
Contacteer:

Ongelezen bericht door crutz »

Heavy schreef:Het gaat er niet om dat een hond niet los mag . Het gaat erom dat dit hondje ( een poedel van 14 maanden) van alles moet aan de lijn. Ze moet naast ,ze moet wachten bij de stoeprand ,ze moet aan de rechterkant lopen enz.

Dat is geen ontspannen wandeling :19: daar raakt een hondje niet voldaan van maar alleen maar meer gestrest . Ik kan me er wel wat bij voorstellen dat ze de benen neemt als ze los is .

Er werd eerder in de reacties al gezegd dat het geen werkherder is maar mijn werkherder zou dit ook niet trekken en zeker niet op die leeftijd . Altijd vast en van alles moeten anders krijg je een schok .

En ik vind het ook niet gek dat ze overal naar blaft want je maakt alles eng voor haar.
Dat dus inderdaad. Heb hier nu 2 iets oudere jonge honden (18 en 19 maanden) en die hebben naast trainen (oudste inderdaad sinds kort met tt die overigens meer om zit dan gebruikt wordt) vooral hun ontspanning van niks moeten.
Gisteren nog met m'n reu een wandeling van 30-45 minuten door natuurgebied gemaakt. Aangelijnd dus. Aan 8 meter lijn zonder verdere verplichtingen van links/rechts/voor/achter. Gewoon z'n koppie leeg maken zonder iets te moeten
bouvierpoedel
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bouviers en grote poedels.

Ongelezen bericht door bouvierpoedel »

crutz schreef:
Heavy schreef:Het gaat er niet om dat een hond niet los mag . Het gaat erom dat dit hondje ( een poedel van 14 maanden) van alles moet aan de lijn. Ze moet naast ,ze moet wachten bij de stoeprand ,ze moet aan de rechterkant lopen enz.

Dat is geen ontspannen wandeling :19: daar raakt een hondje niet voldaan van maar alleen maar meer gestrest . Ik kan me er wel wat bij voorstellen dat ze de benen neemt als ze los is .

Er werd eerder in de reacties al gezegd dat het geen werkherder is maar mijn werkherder zou dit ook niet trekken en zeker niet op die leeftijd . Altijd vast en van alles moeten anders krijg je een schok .

En ik vind het ook niet gek dat ze overal naar blaft want je maakt alles eng voor haar.
Dat dus inderdaad. Heb hier nu 2 iets oudere jonge honden (18 en 19 maanden) en die hebben naast trainen (oudste inderdaad sinds kort met tt die overigens meer om zit dan gebruikt wordt) vooral hun ontspanning van niks moeten.
Gisteren nog met m'n reu een wandeling van 30-45 minuten door natuurgebied gemaakt. Aangelijnd dus. Aan 8 meter lijn zonder verdere verplichtingen van links/rechts/voor/achter. Gewoon z'n koppie leeg maken zonder iets te moeten
Dat dus.
Er zit in de basis al iets niet goed en teveel druk van moeten.
Ze kan niet door een deur die op een kier staat.
Ze bijt jullie.
Ze kan niet met de cavia's.
Ze kan niet met die andere op de slaapkamer of los .
Ze is al opgewonden aan de riem.
Ze blaft en blaft.
Ze bijt je tijdens het borstelen.
Ze kan niet goed los .
Ze gaat achter auto's aan.
Ze heeft schijt aan je.

Probeer eens gewoon terug te gaan naar de basis waarin niet zoveel moet , probeer eens van een wandeling gewoon een wandeling te maken zonder er weer een trainings dingetje van te maken.
Zorg dat er gewoon rust in jezelf komt en die hondjes.
Misschien niet het juiste karakter maar het blijft een poedel en die kun je met minder over de zeik heen helpen en een neurotisch kreng van maken die voor de rest van haar leven een probleem hondje blijft waar je de problemen in hebt gedrukt met je schokhalsbandje.
Die hele schrikband heeft tot nog geen fuck geholpen en je begrijpt het nog steeds niet.
Als die hond al opgewonden aan de riem is waarom dan los gooien terwijl je weet dat ze op zoek gaat naar vertier en uitdaging en vooral spanning waar ze aan de riem al mee bezig is.
En te geloven dat ze nog steeds staat te springen om het schrikbandje om te krijgen en het daarom wel leuk vind is ook een beetje rare gedachtengang.
Negatieve aandacht is ook aandacht maar dat wil niet zeggen dat je het leuk vind.
Wat je zegt ben je zelfffff :lekkerpuh:
Domor
Zeer actief
Mijn ras(sen): Peruvian Doodle
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Domor »

Fotogravinnetje schreef: Ik zou met haar naar een gebied gaan waar ze lekker mag zigzaggen en haar dan laten bepalen waar naar toe en in welk tempo. Als ze wat wil rennen, ga je samen rennen. Als ze ergens wil snuffelen, kijk je met haar mee. Niet dat jij bepaalt en zij jou maar moet volgen, maar omgekeerd. Als zij trekt, ben jij te traag ;) Jij zorgt alleen voor veiligheid en eventueel nodig je haar uit voor een spelletje. Een uitnodiging die zij mag afwijzen uiteraard.
Denk dat ze dan én meer op jou gericht gaat raken, zich meer ontspant én meer voldaan is na de wandeling. Geef haar vakantie. En jezelf ook.
Ik pik specifiek deze reactie er even uit omdat dit voor mij dus een duidelijke aanreiking is wat er nu precies bedoeld wordt met "ga de band werken", en "vraag niets van haar". Rennen gaat niet lukken, simpelweg omdat ik veel te zwaar ben en mijn lichaam duidelijk aangeeft daar niet tegen te kunnen (en ik haar daarnaast ook echt niet bij kan houden, dat lukte op de fiets eigenlijk al niet, we gingen dik over de 30km/u). Maar volgen kan ik wel, en dat ga ik zeker ook inzetten.

Daarbij heb ik dan nog wel een vraag. Normaal krijgt ze iets lekkers (of een goed zo) als ze zich bij mij komt melden. Past dat wel of niet in het principe Vraag niets van haar? Want ik stimuleer dan wel het bij me komen, maar ik vraag er niet om.

De rest van de reacties neem ik ook in me op en ik heb ondertussen bedacht dat er een stukje is waar weinig prikkels zijn en (behalve bij een incidentele fietser) geen gevaar is bij een heen en weer slingerende hond (geen stuk waar ze los kan lopen) maar dat heb ik met hen nooit gelopen omdat er naartoe niet zo'n prettige route is (een stuk over een drukke dijk zonder fietspad, voetpad of berm). Maar ik bedacht me daarstraks dat je ook via het kerkplein kan lopen en als je niet op de marktdagen of donderdagavond gaat is dat niet zo'n drukke route en dus goed te doen.

Noa is ondertussen bij mijn ouders en Ninthe is lekker mee geweest naar het Foulkes festival. Ze is nu wel knock out, maar vond het duidelijk leuk. Veel met mensen gekroeld en naar de taptoe gekeken. Pas toen er links en rechts van ons mensen gingen zitten met honden (waarvan er één ook constant aan het grommen en tanden blikkeren was) vond ze het niet meer leuk (onzeker, staart naar beneden en op mijn schoot kruipen) en ik heb haar dan ook uit die situatie gehaald, even nog vanaf een andere locatie doorgekeken om het positief af te sluiten en daarna naar huis. Zo maar richting boerderij, daar heb ik maar zeer beperkt internet (alleen via mijn telefoon) en zal ik dus minder reageren.
korthaar
Zeer actief

Ongelezen bericht door korthaar »

Een middenslag Poedel kan toch wel zonder al te veel problemen los in het bos?
Heb ze nog nooit de ellende in de wereld zien brengen.
Zijn ook wel in voor een apporteerspelletje: werpstok mee.
Domor
Zeer actief

http://www.foulkesfestival.nl/dynamic/m ... G_2996.JPG

Het is geen muziekfestival. Er is op één plaats een tijdje taptoe en afhankelijk van welke hond ik dan mee heb en hoe die het vindt (eerdere jaren ging ik met kleine Boris) blijven we daar langer of korter kijken. De rest van Wageningen is wel een groot muziekfeest en druk, dus daar ben ik dan ook niet geweest. Hier was het alleen druk bij een paar kleine knelpunten (ingang en doorsteek waar twee terreinen aan elkaar gekoppeld worden) en daar zat ze op de arm.
dagmar88
Zeer actief

Ongelezen bericht door dagmar88 »

Domor schreef: Ik pik specifiek deze reactie er even uit omdat dit voor mij dus een duidelijke aanreiking is wat er nu precies bedoeld wordt met "ga de band werken", en "vraag niets van haar". Rennen gaat niet lukken, simpelweg omdat ik veel te zwaar ben en mijn lichaam duidelijk aangeeft daar niet tegen te kunnen (en ik haar daarnaast ook echt niet bij kan houden, dat lukte op de fiets eigenlijk al niet, we gingen dik over de 30km/u). Maar volgen kan ik wel, en dat ga ik zeker ook inzetten.

Doe dit, doe dat, doe zelf ook eens wat!

Je poedel.

Ben je niet aan het micromanagen als ontwijkingsgedrag?
Neeltje

Ongelezen bericht door Neeltje »

Domor schreef:
Daarbij heb ik dan nog wel een vraag. Normaal krijgt ze iets lekkers (of een goed zo) als ze zich bij mij komt melden. Past dat wel of niet in het principe Vraag niets van haar? Want ik stimuleer dan wel het bij me komen, maar ik vraag er niet om.
Er is geen principe, gewoon lekker wandelen en als ze bij jou komt is het hoi, gezellig hè? al samen doorwandelend. Gewoon niks, helemaal niks als gewoon genieten van je hond en samen niks hoeven.
DesireeB
Zeer actief
Mijn ras(sen): Old English Bulldog & Kruisingen
Contacteer:

Ongelezen bericht door DesireeB »

Domor schreef:
Fotogravinnetje schreef: Ik zou met haar naar een gebied gaan waar ze lekker mag zigzaggen en haar dan laten bepalen waar naar toe en in welk tempo. Als ze wat wil rennen, ga je samen rennen. Als ze ergens wil snuffelen, kijk je met haar mee. Niet dat jij bepaalt en zij jou maar moet volgen, maar omgekeerd. Als zij trekt, ben jij te traag ;) Jij zorgt alleen voor veiligheid en eventueel nodig je haar uit voor een spelletje. Een uitnodiging die zij mag afwijzen uiteraard.
Denk dat ze dan én meer op jou gericht gaat raken, zich meer ontspant én meer voldaan is na de wandeling. Geef haar vakantie. En jezelf ook.
Ik pik specifiek deze reactie er even uit omdat dit voor mij dus een duidelijke aanreiking is wat er nu precies bedoeld wordt met "ga de band werken", en "vraag niets van haar". Rennen gaat niet lukken, simpelweg omdat ik veel te zwaar ben en mijn lichaam duidelijk aangeeft daar niet tegen te kunnen (en ik haar daarnaast ook echt niet bij kan houden, dat lukte op de fiets eigenlijk al niet, we gingen dik over de 30km/u). Maar volgen kan ik wel, en dat ga ik zeker ook inzetten.
Als je niet zo hard en veel kan rennen zijn er toch nog andere optie's. Ik zoek hier geregeld gewoon een simpel grasveldje op waar ik gek loop te doen met de honden. Laat ze lekker hun ding doen en bij contact en uitdagen van hun kan ga ik gek lopen doen. Soms trek ik een sprintje met ze en soms jaag ik ze ook op of als ze op mijn af rennen spring ik snel opzij. Dit met de meest belachelijke geluiden en bewegingen erbij. En als je haar aan een bijvoorbeeld een 20 mtr lijn doet dan heeft ze veel meer bewegingsruimte maar kunnen jullie wel samen gek doen. Echt veel rennen doe ik ook niet met ze, daar ben ik gewoon te lui voor.

Maylo mag nu zelf niet rennen en zit de hele weg aan een korte riem. Met hem doe ik dus ook gewoon gek maar dan kort aangelijnd en zonder te rennen en springen. Ik kan moeilijk van hem verwachten dat hij zich als een robot gedraagt en 3 maanden lang alleen maar rechts gaat lopen. Nee hoor we gaan gewoon lekker in het gras scharrelen, koekjes strooien die hij dan mag opzoeken tijdens de wandeling, een stok waar hij even aan mag bijten en een beetje trekken, basis commando's doen op de terug weg naar huis. Dit is dan wel geen hond die hoog in zijn energie zit, maar hij komt wel steeds voldaan thuis na zo'n wandeling. En met Izzy doe ik het zelfde als ze loops is, die zit een stuk hoger in energie dan Maylo en ik kan ook merken aan haar als het te weinig is. En dan doen we nog even een rondje fietsen als ik dit merk, en dan flink op tempo dan is het weer even klaar met haar energie.
Afbeelding
My heart will always wear the pawprints left by you.
Biothane
WashBar
Fotogravinnetje
Technisch beheer
Mijn ras(sen): Markiesjes: Elco (maart 2014) en zijn zoon Gait (oktober 2016). (Gait = Gerrit in dialect)
Aantal honden: 2
Contacteer:

Ongelezen bericht door Fotogravinnetje »

Domor schreef:

Goed gedrag dat ze uit zichzelf laat zien mag je uiteraard blijven belonen. Maar dat hoeft niet altijd lekkers te zijn, he. Mooiste is als ze blij wordt van terugkomen omdat JIJ er blij van wordt en jullie samen genieten van zo'n contactmomentje. Standaard lekkers geven op zo'n moment kan er voor zorgen dat je meer een snoepjesautomaat bent dan iemand om contact mee te hebben.
En ik zou onder begeleiding gaan werken aan een betere conditie. Het onderhouden van eenmaal opgebouwde conditie zal niet moeilijk zijn met je hondjes erbij, maar ze hebben wel veel meer aan je als je ook af en toe een sprintje van 30 meter kunt trekken en gek kunt doen zonder dat je door je enkels zakt en hijgt als een stoomtrein
j.werkman
Zeer actief
Mijn ras(sen): Heidewachtel

Ongelezen bericht door j.werkman »

Bij alles wat ik lees van Domor en haar reacties op de posts, denk ik. Domor is en heel erg perfectionistisch en heeft het nodig om echt alles onder controle te hebben. De poedels die ik ken zijn erg intelligent, erg energiek en weten ook van communicatie. Niet zo'n gelukkige combinatie volgens mij.

Het is gemakkelijk om te zeggen tegen Domor dat ze los moet laten en vertrouwen moet hebben (wat ook zo is), maar ik denk maar zo dat dat een te moeilijke opgave is, ze is niet onwillig. Dat geld ook voor alle andere goede suggesties, ze wil er wel wat mee doen en staat er ook voor open, maar ze zal het tegelijkertijd willen perfectioneren en het op haar manier uitvoeren, wat betekent dat ze toch die controle wil handhaven.

De eisen die Domor aan zichzelf stelt zijn zo hoog dat ze er eigenlijk steeds niet echt aan kan voldoen. Maar ze kan dat ook niet zomaar veranderen.

Tsja, voor de poedels is het sneu, persoomlijk zou ik ze herplaatsen en dan gaan voor een hondje die iets dommer en iets volgzamer van nature is, die bestaan ook. Ik denk ook dat het toekomstige verhuizen geen oplossing gaat bieden en poedels willen nog wel eens lang leven.
Maar herplaaatsen lijkt me voor iemand die zo perfectionistisch is en zo'n behoeft aan controle heeft ook vrijwel zeker een enorm obstakel, dat is ook een soort van loslaten.

Ik veroordeel Domor niet , ik weet ook heel zeker dat ze gek is op haar poedels. Ze zit alleen in een onmogelijke spagaat denk ik.
De resultaten die je ziet van het stroombandje, gaan je vrees ik niet echt verder helpen.

Ik zou je adviseren de komende tijd eens te gaan nadenken hoe je de komende 10/12 jaar voor je ziet met deze hondjes en de veranderingen die er ongetwijfeld in je leven aan staan te komen. Het duurt nog heel lang, voordat de poedels rustiger worden en de slimmigheid blijft.
renee-uk
Zeer actief
Mijn ras(sen): duitse herder

Ongelezen bericht door renee-uk »

Fotogravinnetje schreef:Standaard lekkers geven op zo'n moment kan er voor zorgen dat je meer een snoepjesautomaat bent dan iemand om contact mee te hebben.
beter een snoepjesautomaat met een hond die graag komt, dan een ongeleid projectiel waar je een stroomband om moet hangen omdat komen als je geroepen wordt niet interessant genoeg is.
Afbeelding

you can never replace the dogs you've lost, but you can always find a new one to love
Hilde
Zeer actief
Mijn ras(sen): Grote poedel en border collies

Ongelezen bericht door Hilde »

renee-uk schreef:
Fotogravinnetje schreef:Standaard lekkers geven op zo'n moment kan er voor zorgen dat je meer een snoepjesautomaat bent dan iemand om contact mee te hebben.
beter een snoepjesautomaat met een hond die graag komt, dan een ongeleid projectiel waar je een stroomband om moet hangen omdat komen als je geroepen wordt niet interessant genoeg is.
:ok:
Afbeelding
DeDiana
Zeer actief
Mijn ras(sen): Schotse herdershond langhaar en Spaanse schonen
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door DeDiana »

Kruimel53 schreef:Het vereist dat je jezelf uitzet en dat valt voor veel mensen bepaald niet mee.
Gewoon eens lekker ergens in het gras zitten, nergens aan denken, hond die op d'r dooie gemakkie om je heen scharrelt. Zen.
Precies. Ga ergens op een veilige plek lekker in de zon zitten, ontspan, geniet van elkaar, de honden en hun hond zijn, laat alle touwtjes varen. Zoiets: https://www.youtube.com/watch?v=gF2F8MK ... e=youtu.be
Domor
Zeer actief

Een kleine verandering van plan, ik zit nu met een moe hondje in de trein. De motor van de auto klinkt niet goed. Ik ben extra blij dat ik Noa gisteren al naar mijn ouders heb gebracht.

https://pbs.twimg.com/media/ChtAbTFWMAQC3GF.jpg

Aan mijn conditie moet absoluut gewerkt worden, maar dat (in conditie zijn) is niet 123 geregeld, gezien ik 40kg te zwaar ben.

Voor de rest lees ik weer goede suggesties en zal ik maandag uitgebreid reageren. Het typt uiterst traag op mijn telefoon.
bouvierpoedel
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bouviers en grote poedels.

Ongelezen bericht door bouvierpoedel »

Domor schreef:

De rest van de reacties neem ik ook in me op en ik heb ondertussen bedacht dat er een stukje is waar weinig prikkels zijn en (behalve bij een incidentele fietser) geen gevaar is bij een heen en weer slingerende hond (geen stuk waar ze los kan lopen) maar dat heb ik met hen nooit gelopen omdat er naartoe niet zo'n prettige route is (een stuk over een drukke dijk zonder fietspad, voetpad of berm). Maar ik bedacht me daarstraks dat je ook via het kerkplein kan lopen en als je niet op de marktdagen of donderdagavond gaat is dat niet zo'n drukke route en dus goed te doen.

Noa is ondertussen bij mijn ouders en Ninthe is lekker mee geweest naar het Foulkes festival. Ze is nu wel knock out, maar vond het duidelijk leuk. Veel met mensen gekroeld en naar de taptoe gekeken. Pas toen er links en rechts van ons mensen gingen zitten met honden (waarvan er één ook constant aan het grommen en tanden blikkeren was) vond ze het niet meer leuk (onzeker, staart naar beneden en op mijn schoot kruipen) en ik heb haar dan ook uit die situatie gehaald, even nog vanaf een andere locatie doorgekeken om het positief af te sluiten en daarna naar huis. Zo maar richting boerderij, daar heb ik maar zeer beperkt internet (alleen via mijn telefoon) en zal ik dus minder reageren.
Lees je eigen bovenstaande tekst nog eens door . Je gaat teveel van alles in je hoofd halen en er eigenlijk al een probleem van maken met een hele route uitstippelen met de nodige problemen die kunnen gaan gebeuren.
En dat alles positief afgesloten moet worden , mens je maakt problemen die er niet zijn. Als een hond een keer gromt is dat geen probleem dus waarom iets positief afsluiten terwijl er eigenlijk niets negatiefs gebeurd is .
Zou haast gaan denken dat je een beperking hebt zoiets als autisme of ???? :19: want het klinkt allemaal een beetje dwangmatig maar als dat zo is ook wel weer begrijpelijk.
Wat je zegt ben je zelfffff :lekkerpuh:
marian*
Erelid
Mijn ras(sen): Drentsche Patrijshond
Contacteer:

Ongelezen bericht door marian* »

Ik zou af en toe eens met ze naar Het Leesten gaan en ze daar los laten. Is omheind en ze kunnen geen kant heen.
Afbeelding
Uit het oog maar nooit uit het hart
Max 24/8/'94-11-4-'11,Bente 27/4/'99-23/11/'10
amelie
Zeer actief

Ongelezen bericht door amelie »

Heavy schreef:
Tara schreef:
Heavy schreef:Ik weet natuurlijk niet hoe het komt dat je 40 kilo overgewicht hebt en ga je daar ook niet op aanvallen maar ik vind het wel opvallend dat je zoveel eisen stelt aan je jonge hondjes en het blijkbaar wel geaccepteerd hebt dat je te zwaar bent .
Zullen we de zaken even gescheiden houden? Want dat heeft nou echt geen zak met elkaar te maken.
Dat weet ik niet . Ik lees ik kan niet fietsen , ik kan niet met de auto naar omheind gebied , ik kan niet rennen enz . Misschien moeten de honden daarom juist wel alles kunnen?
:hmmm: Wat een onzin
Cindy52
Zeer actief
Mijn ras(sen): mastin espagnol

Ongelezen bericht door Cindy52 »

Heavy schreef:Ik weet natuurlijk niet hoe het komt dat je 40 kilo overgewicht hebt en ga je daar ook niet op aanvallen maar ik vind het wel opvallend dat je zoveel eisen stelt aan je jonge hondjes en het blijkbaar wel geaccepteerd hebt dat je te zwaar bent .
Misschien is er wel een medische reden voor, misschien ook niet maar feit is dat het niets met dit topic te maken heeft.
Gimmick
Zeer actief

crutz schreef:

Ach je trainster weet ook qua auto's jagen en zaken accepteren waar ze over praat. Haar jonge hond jaagt ook auto's en met eigen auto hebben ze gekeken wat het eind resultaat zou zijn indien er niks aan doen. Die sprong dus op de motorkap (langzaam rijdend natuurlijk)

Dat jagen dus in zoverre geaccepteerd dat hierkomen 100% moet zijn zonder tt voor zij weer bij auto's los mocht. Volgens mij is het hier komen daar inmiddels goed genoeg voor. Het jagen blijft in de hond, maar de beloning bij de baas wint het inmiddels en ze is pas 18 maanden.
Precies daarom heb ik haar ook gevraagd.
Maar ooit gaat het met Gimmick ook goed komen maar eerst zelf rust en verder trainen.
Ze heeft laatst voor het eerst los gelopen in de les zelf dat was voor mij al een hele overwinning.
En ze krijgt steeds meer oog voor mij ipv voor de omgeving dus we gaan heel hard door oefenen. Wie weet kan ze ooit op een veilig veld los rennen.
Maar het blijft ook een hond waar 8k rekening mee dien te houden. Ze bouwt heel snel heel veel spanning op. En dat moet ik zien te reguleren. Dus we gaan mooi verder met de lessen hebben er ook veel te veel lol in.
Cindy52
Zeer actief
Mijn ras(sen): mastin espagnol

Ongelezen bericht door Cindy52 »

Tara schreef:
Cindy52 schreef:
Misschien is er wel een medische reden voor, misschien ook niet maar feit is dat het niets met dit topic te maken heeft.
Ja, dat hadden we al geconstateerd. Sambal bai?
Donderstraal toch een eind heen trol.
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”