Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Corrigeren hond to hond, laten gaan of niet?

Forum waar men kan praten over het gedrag en de opvoeding van puppies en volwassen honden (of de eigenaar).

Moderator: moderatorteam

malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

krasjes heb je heel snel bij een hond zeker honden met een kortere vacht. Of dat bijten is ... nee vind ik niet. Als dat bijten is dan bijten mijn honden elkaar onderling ook elke dag... Ook zo af en toe met krasjes...
Zoals je weet laat ik mijn honden niet snel met vreemde honden spelen omdat spelen snel uitloopt op machtspelletjes. Maar als pup zijn ze ook best gecorrigeerd door (voor hun) vreemde honden en naar mijn weten gebeurde dat ook altijd met de bek :19: Ik zie niet in wat hier niet goed aan is...

Als mijn teef al een keer met een vreemde hond speelt (9 van de 10 keer is dat dan ook een herder want dat verstaat elkaar het best) dan gaat dat met ook veel bombarie, lawaai en heel veel tandjes maar nooit een beet gezien. Onder een beet versta ik toch echt iets anders eigenlijk.....
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
Marja
Zeer actief

Ongelezen bericht door Marja »

Een moederteef pakt en corrigeert haar pups toch ook met haar bek?
Is ook geen bijten toch :19:
groetjes Marja Zara en Stapper
Afbeelding
starfleet
Erelid

Ongelezen bericht door starfleet »

malinois schreef:
Als mijn teef al een keer met een vreemde hond speelt (9 van de 10 keer is dat dan ook een herder want dat verstaat elkaar het best) dan gaat dat met ook veel bombarie, lawaai en heel veel tandjes maar nooit een beet gezien. Onder een beet versta ik toch echt iets anders eigenlijk.....
Ik vind daar wel verschil tussen. Buffy kan ook zo spelen met honden die ze vertrouwt, heel veel grommen en happen en bekken passen, maar toen laatst een JR grommend op haar afkwam lopen en die niet wegliep toen Buffy naar hem snauwde, was het wel vechten. Een hoop bombarie en veel gehap en gesnauw, maar geen gaten, want ze beten allebei niet door.

Voor mij heb je spelend bijten, waarschuwend bijten waar duidelijk wat meer druk achter staat, maar beslist nog wel een rem en echt voluit doorbijten.

Anne
starfleet
Erelid

Marja schreef:Een moederteef pakt en corrigeert haar pups toch ook met haar bek?
Voor mij is het wel bijten. Waarschuwend bijten en wel met een flinke rem erop.

Anne
Marja
Zeer actief

Ongelezen bericht door Marja »

starfleet schreef:
Marja schreef:Een moederteef pakt en corrigeert haar pups toch ook met haar bek?

Anne
Voor mij is dit geen bijten :mrgreen:
groetjes Marja Zara en Stapper
Afbeelding
Eline*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Spaanse pepers!
Aantal honden: 2
Contacteer:

Ongelezen bericht door Eline* »

starfleet schreef: Voor mij heb je spelend bijten, waarschuwend bijten waar duidelijk wat meer druk achter staat, maar beslist nog wel een rem en echt voluit doorbijten.

Anne
Nou, ik ben blij dat je er ook zo over denkt. Ik ben wel benieuwd hoe iedereen hetgeen wat ik bijten noem dan noemt. Termen als bekduwen en loos bijten ken ik dus weer niet.
Corrigeren zegt iets over de gevolgen van het gedrag en niet over wat dat gedrag dan inhoudt. Een moederhond die de pup corrigeert met de bek..wat doet die dan? Praten?
Ik verbaas me echt enorm. We roepen allemaal dat we honds gedrag normaal vinden en dat het ons bevreemdt dat sommige mensen er zo panisch op reageren. Als er dan echter termen als bijten worden gebruikt doen onze honden dat niet.
Nou, mijn honden wel. Ze bijten elkaar als ze spelen, ze bijten in hun speelgoed en ze bijten in mijn handen als we spelen.
Als Nelson blaft naar de buurhond bijt Kiki hem in zijn kop en Nelson bijt Kiki in haar nek als ze veel te druk hem als trampoline gebruikt.
Ik ben blij dat ik dat bijten noem, want ik zou anders niet weten hoe ik duidelijk zou moeten maken wat hier dan zou gebeuren.
Overigens, we hebben geen van allen ergens een bijtwond.
Groet Eline,
Juno en Kiki
Nelson hoort ook bij ons, al is hij er niet meer...
Afbeelding
Stichting Dierenhulp Cadiz
Boek Spaanse honden in Nederland;handleiding bij adoptie
malinois
Zeer actief
Contacteer:

starfleet schreef:
malinois schreef:
Ik vind daar wel verschil tussen. Buffy kan ook zo spelen met honden die ze vertrouwt, heel veel grommen en happen en bekken passen, maar toen laatst een JR grommend op haar afkwam lopen en die niet wegliep toen Buffy naar hem snauwde, was het wel vechten. Een hoop bombarie en veel gehap en gesnauw, maar geen gaten, want ze beten allebei niet door.

Voor mij heb je spelend bijten, waarschuwend bijten waar duidelijk wat meer druk achter staat, maar beslist nog wel een rem en echt voluit doorbijten.

Anne
en waar ligt de grens dan voor wat je toelaat? ik denk dat dit voor de ene anders ligt dan voor de ander...
Laatst gewijzigd door malinois op 17 mar 2006 00:03, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
Eline*
Zeer actief
Contacteer:

Marja schreef:
starfleet schreef:

Anne
Wat dan?
Groet Eline,
Juno en Kiki
Afbeelding
malinois
Zeer actief
Contacteer:

Eline* schreef:
Marja schreef:
starfleet schreef:

Anne
Wat dan?
een correctie. Maar tussen bijten en bijten zit nog een wereld van verschil.
Afbeelding
Eline*
Zeer actief
Contacteer:

malinois schreef:een correctie. Maar tussen bijten en bijten zit nog een wereld van verschil.
Een correctie zegt iets over het gevolg van het gedrag. Als ik een hond corrigeer weet jij nog niet wat ik doe. Dat er tig soorten beten bestaan klopt. Een spelbijt is iets anders dan een corrigerende beet of een beet met een echte agressieve intentie. Maar het is allemaal wel gewoon bijten. :19: De rest is puur gevoelswaarde wat mensen eraan toe kennen. Bijten is een heel normaal stuk gedrag.
Groet Eline,
Juno en Kiki
Afbeelding
malinois
Zeer actief
Contacteer:

Eline* schreef:
malinois schreef:een correctie. Maar tussen bijten en bijten zit nog een wereld van verschil.
Een correctie zegt iets over het gevolg van het gedrag. Als ik een hond corrigeer weet jij nog niet wat ik doe. Dat er tig soorten beten bestaan klopt. Een spelbijt is iets anders dan een corrigerende beet of een beet met een echte agressieve intentie. Maar het is allemaal wel gewoon bijten. :19: De rest is puur gevoelswaarde wat mensne eraan toe kennen..dat je hond dus een eng verscheurend monster wordt als je zegt dat ie bijt. Nou, nee dus. Bijten is een heel normaal stuk gedrag.
precies, in principe is alles wat met de bek gebeurd bij een hond bijten maar daartussen heb je zoveel verschillen. Maar dat is nu ook juist weer het "probleem" want veel mensen zullen een andere grens hebben, de een al bij een spelbijt de ander pas bij gaten...
Afbeelding
Eline*
Zeer actief
Contacteer:

malinois schreef:
precies, in principe is alles wat met de bek gebeurd bij een hond bijten maar daartussen heb je zoveel verschillen. Maar dat is nu ook juist weer het "probleem" want veel mensen zullen een andere grens hebben, de een al bij een spelbijt de ander pas bij gaten...
En daar ging nou onder meer dit topic over! :mrgreen:
Groet Eline,
Juno en Kiki
Afbeelding
starfleet
Erelid

malinois schreef:
en waar ligt de grens dan voor wat je toelaat? ik denk dat dit voor de ene anders ligt dan voor de ander...

Dat klopt wel. Buffy speelde laatst nog met een puppendrent, vrouwtje helemaal in paniek want ze beten elkaar, terwijl die twee de grootste lol hadden.

Ik leg de grens bij vechten. Het kan me niet schelen dat er geen gaten vallen. Als een van de honden niet wil wijken, heb je kans op gaten. In een roedel laat je dat wat langer gaan als buiten een roedel. Buffy mag van mij niet bijten, ook niet als waarschuwing, dan geef ik een brul. Alleen hield ze bij de JR niet op en moesten ze uit elkaar gehaald worden.

Buffy mag een snauw geven en een snap en als het verder gaat grijpen we in. Ik wil geen gaten, niet bij Buffy en niet bij een andere hond, wij laten dus niet gaan. Wel leuk dat we meer dan 20 pagina's weer helemaal bij het onderwerp terug zijn
:wink:

Dit mag wel:

Afbeelding

Anne
Laatst gewijzigd door starfleet op 17 mar 2006 00:39, 1 keer totaal gewijzigd.
pepim
Zeer actief

Ongelezen bericht door pepim »

Over bijten gesproken?
Afbeelding
Inge
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herder
Contacteer:

Ongelezen bericht door Inge »

Eline* schreef:
Een correctie zegt iets over het gevolg van het gedrag. Als ik een hond corrigeer weet jij nog niet wat ik doe. Dat er tig soorten beten bestaan klopt. Een spelbijt is iets anders dan een corrigerende beet of een beet met een echte agressieve intentie. Maar het is allemaal wel gewoon bijten. :19: De rest is puur gevoelswaarde wat mensen eraan toe kennen. Bijten is een heel normaal stuk gedrag.
Agressief bijten, met de intentie om te verwonden dus, dat is wat ik onder écht bijten versta. De rest is meer een hoop bombarie, maar de intentie is anders. Spelen, corrigeren, uitdagen etc.
Dat neem ik minder serieus als een agressiebeet :wink:
Groetjes Inge
Afbeelding

Danco 16-02-1996 † 30-12-2006 Snoepie 03-07-1994 † 03-07-2008 Nika 07-07-1999 - † 10-08-2009 Marouck 24-08-2002 † 22-05-2012 Numa 11-05-2011 † 2017
Eline*
Zeer actief
Contacteer:

pepim schreef:Over bijten gesproken?
Afbeelding
Spelbeet! :mrgreen: Oortjes zijwaarts gericht, geen tanden zichtbaar en een normale ontspannen houding!
Dit mag! :mrgreen:
Groet Eline,
Juno en Kiki
Afbeelding
pepim
Zeer actief

Ongelezen bericht door pepim »

Eline* schreef:
pepim schreef:Over bijten gesproken?
Afbeelding
Spelbeet! :mrgreen: Oortjes zijwaarts gericht, geen tanden zichtbaar en een normale ontspannen houding!
Dit mag! :mrgreen:
Mizou's beste vriend! :mrgreen:
Moos
Zeer actief

Ongelezen bericht door Moos »

starfleet schreef:
malinois schreef:

Dat klopt wel. Buffy speelde laatst nog met een puppendrent, vrouwtje helemaal in paniek want ze beten elkaar, terwijl die twee de grootste lol hadden.

Ik leg de grens bij vechten. Het kan me niet schelen dat er geen gaten vallen. Als een van de honden niet wil wijken, heb je kans op gaten. In een roedel laat je dat wat langer gaan als buiten een roedel. Buffy mag van mij niet bijten, ook niet als waarschuwing, dan geef ik een brul. Alleen hield ze bij de JR niet op en moesten ze uit elkaar gehaald worden.

Buffy mag een snauw geven en een snap en als het verder gaat grijpen we in. Ik wil geen gaten, niet bij Buffy en niet bij een andere hond, wij laten dus niet gaan. Wel leuk dat we meer dan 20 pagina's weer helemaal bij het onderwerp terug zijn
:wink:

Dit mag wel:

Afbeelding

Anne
Ik denk er hetzelfde over. Bij mij ligt ook de grens bij vechten. En ik vind het vrij duidelijk te merken wanneer het nog speels bijten/blaffen/grommen is, en wanneer het zodanig armpje drukken is dat het richting mot begint te gaan.

Ik heb een paar keer meegemaakt dat Moos in spel echt doorsloeg, of dat het meteen niet goed ging, en dat klonk duidelijk anders en zag er ook anders uit. Dan kap ik het dus af, gaten of geen gaten.
Laatst gewijzigd door Moos op 03 jun 2007 20:41, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding
Caro.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Spaanse Draak
Aantal honden: 1
Contacteer:

Ongelezen bericht door Caro. »

Het gaat erom wat de in de volksmond onder bijten wordt verstaan.

Als ik zeg 'mijn hond heeft mij gebeten' dan denkt iedereen 'huhhh? gebeten :N: '

Als iemand zegt 'jouw hond bijt', dan zal hier over het algemeen onder verstaan worden dat een hond écht bijt, doorbijt dus en wonden veroorzaakt.

Natuurlijk gebruikt een hond zijn bek tijdens spelen, corrigeren, bal oppakken, eten en god weet wat nog meer. Dat valt voor mij niet onder bijten en geef ik daar dus een verduidelijkend woord aan om aan te geven dat het niet écht bijten is (dus doorbijten).
Het woord 'bijten' geeft over het algemeen een negatieve asociatie, want wordt gekoppeld aan écht bijten.
Afbeelding
A good dog never dies...

Ben je op zoek naar een gezellig en creatief PSP forum klik hier
M@scha
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labraque

Ongelezen bericht door M@scha »

Afbeelding

dit is in beginsel geen spelbeet.

tanden laten zien is per definitie agressie. dat deze hond geleerd heeft dat dit gedrag bij de andere hond iets leuks opleverd is daarna aangeleerd, maar hoeft niet, misschien is dit geen spelen? ik zeg alleen wat ik zie (net als de herder die altijd "lacht" als ie geaaid wordt) dat is ook in beginsel agressie, maar doordat ie er steeds voor beloond is is hij het gaan gebruiken om die beloning te krijgen.
Laatst gewijzigd door M@scha op 17 mar 2006 11:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding
M@scha
Zeer actief

Stang schreef:Het gaat erom wat de in de volksmond onder bijten wordt verstaan.

Als ik zeg 'mijn hond heeft mij gebeten' dan denkt iedereen 'huhhh? gebeten :N: '

Als iemand zegt 'jouw hond bijt', dan zal hier over het algemeen onder verstaan worden dat een hond écht bijt, doorbijt dus en wonden veroorzaakt.

Natuurlijk gebruikt een hond zijn bek tijdens spelen, corrigeren, bal oppakken, eten en god weet wat nog meer. Dat valt voor mij niet onder bijten en geef ik daar dus een verduidelijkend woord aan om aan te geven dat het niet écht bijten is (dus doorbijten).
Het woord 'bijten' geeft over het algemeen een negatieve asociatie, want wordt gekoppeld aan écht bijten.
daar heb je gelijk in, ik maak ook verschil.. lola snauwt en sammy bijt. maar dat is als je in een leuk gesprekje bent.

als je het zoals hier echt dieper erop ingaat zul je het beestje wel bij de goede naam moeten noemen.

dat is moeilijk, maar had als ik zo alles eens lees ongeveer de helft van dit topic achterwege gelaten.. :wink:
Afbeelding
Zoek stok!
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kooikerhondje en Australian Shepherd

Ongelezen bericht door Zoek stok! »

massam schreef:Afbeelding

dit is in beginsel geen spelbeet.

tanden laten zien is per definitie agressie. dat deze hond geleerd heeft dat dit gedrag bij de andere hond iets leuks opleverd is daarna aangeleerd, maar hoeft niet, misschien is dit geen spelen? ik zeg alleen wat ik zie (net als de herder die altijd "lacht" als ie geaaid wordt) dat is ook in beginsel agressie, maar doordat ie er steeds voor beloond is is hij het gaan gebruiken om die beloning te krijgen.
Volgens mij is dat Buffy met haar zus, dus wel degelijk spelen. Dit is Bram met z'n zus:
Afbeelding
Afbeelding

En dit is Bram met Bowie:
Afbeelding

Allemaal ruig spelen. Dit zou ik never nooit toelaten met een vreemde hond want dan is de kans groot dat het escaleert.
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
Zoek stok!
Zeer actief

Stang schreef: Het woord 'bijten' geeft over het algemeen een negatieve asociatie, want wordt gekoppeld aan écht bijten.
Daar heb je gelijk in, alhoewel ik de term bijten helemaal niet zo eng vind. Een hond corrigeert met z'n tanden en de andere hond ondervindt daarvan pijn. Dat is juist de bedoeling van de correctie. Ik word daar niet angstig van hoor :wink:
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
starfleet
Erelid

Zoek stok! schreef:
Allemaal ruig spelen. Dit zou ik never nooit toelaten met een vreemde hond want dan is de kans groot dat het escaleert.
Ik ook niet. Buffy speelt zo met een of twee honden die ze vanaf 8 weken kent en die zelf toen ook nog pup waren en inderdaad met zus. Heel veel spelbuigingen en op de rug rollen en andere kalmerende signalen tussendoor.

Anne
M@scha
Zeer actief

ruig spelen heb ik het niet over.

ik heb het over tanden bewust laten zien is agressie, kan door aanwenning een andere betekenis krijgen, maar het blijft in beginsel agressie.

je laat deze foto zien als zijnde hetzelfde idee als de anderen, maar hier zijn geen tanden, dus ook geen agressie (al is dat iets te simpel gezegd, maar ok)

Afbeelding
Afbeelding
Caro.
Zeer actief
Contacteer:

starfleet schreef:
Zoek stok! schreef:
Ik ook niet. Buffy speelt zo met een of twee honden die ze vanaf 8 weken kent en die zelf toen ook nog pup waren en inderdaad met zus. Heel veel spelbuigingen en op de rug rollen en andere kalmerende signalen tussendoor.

Anne
Zo spelen, zoals op de foto's staat, gebeurt hier eigenlijk alleen maar tussen Moritz en Kaya en hun grote Rottweilervriend Shibo.
Tussen Moritz en Kaya kan het heel soms ietsjes escaleren waarin Kaya dan ineens niets meer pikt als Moritz te ver gaat naar haar zin.

Met andere honden spelen ze eigenlijk nooit op deze manier.
Afbeelding
A good dog never dies...

Zoek stok!
Zeer actief

massam schreef:ruig spelen heb ik het niet over.

ik heb het over tanden bewust laten zien is agressie, kan door aanwenning een andere betekenis krijgen, maar het blijft in beginsel agressie.

je laat deze foto zien als zijnde hetzelfde idee als de anderen, maar hier zijn geen tanden, dus ook geen agressie (al is dat iets te simpel gezegd, maar ok)

Afbeelding
Ik kon de juiste foto even niet vinden, maar laat ik je verzekeren dat Bram en Bowie zeker wel tanden laten zien tegen elkaar. Het is niet voor niks dat mensen angstig blijven toekijken als die twee aan het spelen zijn. Ze spelen 'agressief', dat kan alleen maar omdat ze elkaar van pup af aan kennen volgens mij.
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
Caro.
Zeer actief
Contacteer:

massam schreef:ruig spelen heb ik het niet over.

Afbeelding
Hier zie je volgens mij duidelijk het verschil. Het verschil zit 'm, volgens mij, niet in het tanden laten zien, maar in de lip duidelijk optrekken (ik denk dat jij dat ook bedoelt?)

Afbeelding

Hier zie je dat Kaya haar tanden wél laat zien, maar geen lip optrekt. Moritz daarentegen wel heel duidelijk. Tevens laten de grote ogen en de stand van de oren zien dat hij het niet meer als spel ziet en goed zat is (de poot van Kaya was teveel van het goede denk ik :mrgreen: )
Overigens doet Moritz dus verder niks met dit 'zat zijn'. Het escaleert van zijn kant niet.
Afbeelding
A good dog never dies...

Zoek stok!
Zeer actief

Stang schreef: Met andere honden spelen ze eigenlijk nooit op deze manier.
Bram doet dat ook maar met een aantal honden hoor. Met Vegas kan het er precies hetzelfde uitzien als met Bowie, maar dan grijpen Reini en ik wel in. De kans is gewoon veel groter dat het escaleert tussen Bram en Vegas, ook al kennen ze elkaar ook al bijna hun hele leven.

Maar waarom ben jij nou zo 'bang' voor de term bijten? Want dat begrijp ik nog niet helemaal. Als Kaya corrigeert, dan doet ze dat toch met de bedoeling om de andere hond op te laten houden? En daar hoort ook pijn bij volgens mij. Als Bram de aanrandende Lab corrigeert, doet hij dat ook met de intentie om pijn te doen lijkt me.
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
M@scha
Zeer actief

dat bedoel ik ja.

neus gerimpeld, bek ver los etc.. oren er nog bij. morits is not a happy chappy en dit is agressie. kaya niet naar mijn mening.

maar agressie is net zo'n woord als bijten.

het hoeft niet meteen moord en doodslag te betekenen. maar het is wel agressie. dus het hoeft daardoor ook niet te escaleren, maar het is een subtiel/duidelijk teken: ophouden vriend!! :devil: wat vriend dan ook doet wat jij waarschijnlijk niet eens ziet (bij kaya is het de poot gok ik, wanr verder is ze lager) en hij/zij stopt ermee, zal ook meteen de agressie doen dalen.
Laatst gewijzigd door M@scha op 17 mar 2006 11:44, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Gedrag en opvoeding”