Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

teletac

Hier is ruimte voor uitgebreide gedachtenwisseling over stellingen en dilemma's over honden.

Moderator: moderatorteam

Eline*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Spaanse pepers!
Aantal honden: 2
Contacteer:

Ongelezen bericht door Eline* »

Fietje schreef:
Het snelste en mooiste appel bereik je trouwens gewoon met de klikker..maar goed, dat vraagt wat meer van de baas dan knopjes indrukken.
Hoezo ? dat is toch ook op knopje drukken ?
Ja, maar wel met wat meer creativiteit knopje indrukken! :mrgreen:
Straffen is een doodmaker van de geest. Je bent alleen maar aan het reageren op gedane zaken. Klickertraining is vooruit kijken en vooruit denken om ervoor te zorgen dat de hond het goed doet zodat je goed gedrag kan intrainen. Maar ik neem aan dat je dat snapt. :wink:
Groet Eline,
Juno en Kiki
Nelson hoort ook bij ons, al is hij er niet meer...
Afbeelding
Stichting Dierenhulp Cadiz
Boek Spaanse honden in Nederland;handleiding bij adoptie
Mark-fryslan
Zeer actief

Ongelezen bericht door Mark-fryslan »

Ik vind ook dat een TT alleen gebruikt zou moeten worden in goed overleg met een gedragstherapeut en met het doel om een hond te behoeden voor euthanasie.

Zodra ik een stroomband om krijg omdat ik niet hoog genoeg spring met vollybal dan stop ik met (het dan verdomde) vollybal.

Groetjes Mark
"Life is what happens to you while you're busy making other plans" - John Lennon -

In mijn hart nog steeds bij me, Malou 01-06-2000 - 03-11-2005
maart
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse herders

Ongelezen bericht door maart »

ja, maar is dat omdat je niet hoog kan springen, of omdat je het niet wil :19: is een verschil in hé :wink:

Kijk, als ik met mijn paard rij, heb ik mijn zweep bij me, wil ie niet draven, tjah, dan krijgt ie een tik...
wil mijn hond niet zitten, tjah, dan krijgt ze een tik :19:
Eline*
Zeer actief
Contacteer:

maart schreef:ja, maar is dat omdat je niet hoog kan springen, of omdat je het niet wil :19: is een verschil in hé :wink:

Kijk, als ik met mijn paard rij, heb ik mijn zweep bij me, wil ie niet draven, tjah, dan krijgt ie een tik...
:19: Ik heb honden die graag gaan zitten en met paardrijden heb ik ook nooit een zweep of sporen gebruikt..en ik heb toch echt ruim 10 jaar gereden. Misschien je blik eens verruimen?
Groet Eline,
Juno en Kiki
Afbeelding
Fietje
Actief

Ongelezen bericht door Fietje »

Eline* schreef:
Fietje schreef:
Het snelste en mooiste appel bereik je trouwens gewoon met de klikker..maar goed, dat vraagt wat meer van de baas dan knopjes indrukken.
Hoezo ? dat is toch ook op knopje drukken ?
Ja, maar wel met wat meer creativiteit knopje indrukken! :mrgreen:
Straffen is een doodmaker van de geest. Je bent alleen maar aan het reageren op gedane zaken. Klickertraining is vooruit kijken en vooruit denken om ervoor te zorgen dat de hond het goed doet zodat je goed gedrag kan intrainen. Maar ik neem aan dat je dat snapt. :wink:
Ik snap je wel hoor , en ik probeer altijd alles uit waardoor mijn hond beter zal gaan lopen , clicken heb ik ook gedaan maar ik zag geen meerwaarde , ik doe datgene wat het beste werkt en dat is belonen wat ik wil zien en corrigeren wat ik niet wil zien en het principe van de clicker is toch dat de hond enkel wordt beloont? en voor ongewenst gedrag niet wordt gecorrigeerd? maar genegeerd?
Ik denk dat hele handzame honden best goed kunnen werken volgens de click methode , maar dat je altijd het risico houdt van , nou vandaag maar ff niet , ik ga nou maar eens wat anders doen , of heb ik dat mis? Er staat immers geen sanctie op het niet uitvoeren van een commando de ergste straf is geen click.
maart
Zeer actief

Eline* schreef:
maart schreef:ja, maar is dat omdat je niet hoog kan springen, of omdat je het niet wil :19: is een verschil in hé :wink:

:19: Ik heb honden die graag gaan zitten en met paardrijden heb ik ook nooit een zweep of sporen gebruikt..en ik heb toch echt ruim 10 jaar gereden. Misschien je blik eens verruimen?
kan van jou hetzelfde zeggen hé :wink:
Hutsje
Zeer actief
Mijn ras(sen): moddercockers

Ongelezen bericht door Hutsje »

Dat is nou net het verschil. Ik rijd mijn paarden zonder "hulp" (lees dwang) middelen. Dus bitloos, zonder sporen en zonder zweep. Mijn paarden zijn heel erg voor het been en ze worden voornamelijk op de stem gereden. Zelfs in het tuig voor de wagen. Ik ben nu met FritZ bij de 3e hondenschool omdat de eersten niet positief trainden. Dus met de training gebruik ik de TT absoluut niet. Als FritZ niet wil zitten doe ik zelf iets verkeerd en vraag ik het opnieuw of anders.
Afbeelding
maart
Zeer actief

Hutsje schreef:

Dat is nou net het verschil. Ik rijd mijn paarden zonder "hulp" (lees dwang) middelen. Dus bitloos, zonder sporen en zonder zweep. Mijn paarden zijn heel erg voor het been en ze worden voornamelijk op de stem gereden. Zelfs in het tuig voor de wagen. Ik ben nu met FritZ bij de 3e hondenschool omdat de eersten niet positief trainden. Dus met de training gebruik ik de TT absoluut niet. Als FritZ niet wil zitten doe ik zelf iets verkeerd en vraag ik het opnieuw of anders.
vind ik echt geweldig van jou :ok: maar omdat jij het kan, moet iedereen het maar kunnen, iemand die met bit en zweep rijd is dus een beul, omdat jij je paard zonder bit kan rijden :19:
Eline*
Zeer actief
Contacteer:

maart schreef:
Eline* schreef:

Hoezo? Vind je het een verrijking je beest onder stroom te zetten of te slaan?
Groet Eline,
Juno en Kiki
Afbeelding
maart
Zeer actief

Eline* schreef:
maart schreef:
Eline* schreef:

Hoezo? Vind je het een verrijking je beest onder stroom te zetten of te slaan?
nee, maar ik zeg dat ik mijn hond corrigeer... prima dat jij dat niet bij de jouwe doet, maar waarom zouden anderen dat niet mogen?
ik voed misschien mijn honden met een strengere hand op dan jij... maar er is nog altijd een verschil met mishandelen hé :19:

opvoeden kan op verschillende manieren gebeuren, dus misschien kun jij dan eens je blik verruimen naar andere manieren dan de jouwe :19:

Ik zeg niet dat de jouwe slecht is, maar ik vind de mijne ook niet slecht.
Eline*
Zeer actief
Contacteer:

Fietje schreef:Ik snap je wel hoor , en ik probeer altijd alles uit waardoor mijn hond beter zal gaan lopen , clicken heb ik ook gedaan maar ik zag geen meerwaarde , ik doe datgene wat het beste werkt en dat is belonen wat ik wil zien en corrigeren wat ik niet wil zien en het principe van de clicker is toch dat de hond enkel wordt beloont? en voor ongewenst gedrag niet wordt gecorrigeerd? maar genegeerd?
Ik denk dat hele handzame honden best goed kunnen werken volgens de click methode , maar dat je altijd het risico houdt van , nou vandaag maar ff niet , ik ga nou maar eens wat anders doen , of heb ik dat mis? Er staat immers geen sanctie op het niet uitvoeren van een commando de ergste straf is geen click.
Enkel in de aanleerfase. Als een hond bewust poep aan je heeft en wel een commando beheerst mag je natuurlijk druk zetten. :wink: Alleen mijn ervaring is dat een hond met clickeren vaak alleen maar lol heef ten dus ook niet weigert. Als ik hier de cliker pak staat er al éen te glimmen van plezier en de af is niet meer gaan liggen maar zo snel mogelijk je poten onder je lijf vandaan trekken om neer te vallen.
Wel vereist klickeren een andere denkwijze en een andere manier van trainen. Het is echt anders dan gewoon zit roepen, de hond in zit manouvreren en klikken, koekje geven. Dan is er geen meerwaarde.
Als je goed clickert is een hond 1 brok consentratie.
Overigens, niet iedere hond is geschikt voor clikertraining omdat sommige honden het zo spannend vinden dat ze er erg druk van worden. :wink:

Overigens heeft handzaamheid er weinig mee te maken. Bij clickertraining gaat het om plezier en ook een moeilijke, angstige of dominante hond kan plezier hebben in werken.
Groet Eline,
Juno en Kiki
Afbeelding
Fietje
Actief

Ik denk ook dat het net is wat je streven is , wil je graag wedstrijden doen om te winnen of ben je recreatief bezig ? De ene persoon beleeft plezier aan leuk bezig zijn zonder prestatie gericht te zijn , de ander werkt zich bloed zweet en tranen naar de perfectie.
Allbei goed vind ik maar ik denk niet dat er ooit een zuiver met de clicker afgerichte hond ipo kampioen zal worden , of dat Ankie Grunsven , met haar paard zonder hulp of zo je wilt ,dwang middelen de olympische spelen wint.
Eline*
Zeer actief
Contacteer:

maart schreef:nee, maar ik zeg dat ik mijn hond corrigeer... prima dat jij dat niet bij de jouwe doet, maar waarom zouden anderen dat niet mogen?
ik voed misschien mijn honden met een strengere hand op dan jij... maar er is nog altijd een verschil met mishandelen hé :19:

opvoeden kan op verschillende manieren gebeuren, dus misschien kun jij dan eens je blik verruimen naar andere manieren dan de jouwe :19:

Voor de duidelijkheid de stroomband is in diverse landen gewoon verboden. Dat is niet omdat het zo'n fijn en prima middel is om je hond mee af te richten. En ik heb me voldoende verdiept om een mening te hebben, maak je geen zorgen.
Groet Eline,
Juno en Kiki
Afbeelding
maart
Zeer actief

Eline* schreef:Enkel in de aanleerfase. Als een hond bewust poep aan je heeft en wel een commando beheerst mag je natuurlijk druk zetten. :wink: Alleen mijn ervaring is dat een hond met clickeren vaak alleen maar lol heef ten dus ook niet weigert. Als ik hier de cliker pak staat er al éen te glimmen van plezier en de af is niet meer gaan liggen maar zo snel mogelijk je poten onder je lijf vandaan trekken om neer te vallen.
en wat begrijp jij dan onder die druk zetten? een correctie? op dat moment corrigeer ik dus met TT.

het aanleren gebeurt met clicker, het verder spelen ook met clicker.
de mijne springt ook de lucht in als ik mijn clicker neem, maar dat doet ze ook als ik mijn TT bovenhaal (ik gebruik de trilfunctie veel)
maart
Zeer actief

Eline* schreef:
maart schreef:nee, maar ik zeg dat ik mijn hond corrigeer... prima dat jij dat niet bij de jouwe doet, maar waarom zouden anderen dat niet mogen?

Voor de duidelijkheid de stroomband is in diverse landen gewoon verboden. Dat is niet omdat het zo'n fijn en prima middel is om je hond mee af te richten. En ik heb me voldoende verdiept om een mening te hebben, maak je geen zorgen.
nee, hij is verboden omdat er zoveel verkeerd gebruik van gemaakt wordt waardoor honden er gewoon mee mishandelt worden.

ik ga niet janken hoor als ze hem in België verbieden :wink:
Hutsje
Zeer actief
Mijn ras(sen): moddercockers

Ongelezen bericht door Hutsje »

maart schreef:
Hutsje schreef:

vind ik echt geweldig van jou :ok: maar omdat jij het kan, moet iedereen het maar kunnen, iemand die met bit en zweep rijd is dus een beul, omdat jij je paard zonder bit kan rijden :19:
Vind jij jezelf of anderen een beul dan, omdat je met bit en zweep rijdt? Dat heb ik nl. nergens gezegd.
Afbeelding
Eline*
Zeer actief
Contacteer:

maart schreef:
Eline* schreef:Enkel in de aanleerfase. Als een hond bewust poep aan je heeft en wel een commando beheerst mag je natuurlijk druk zetten. :wink: Alleen mijn ervaring is dat een hond met clickeren vaak alleen maar lol heef ten dus ook niet weigert. Als ik hier de cliker pak staat er al éen te glimmen van plezier en de af is niet meer gaan liggen maar zo snel mogelijk je poten onder je lijf vandaan trekken om neer te vallen.
en wat begrijp jij dan onder die druk zetten? een correctie? op dat moment corrigeer ik dus met TT.

de mijne springt ook de lucht in als ik mijn clicker neem, maar dat doet ze ook als ik mijn TT bovenhaal (ik gebruik de trilfunctie veel)
Met onder druk zetten bedoel ik met mijn stem en lichaamshouding laten merken dat het menis is.
Waarom gebruik je in hemelsnaam de TT daarvoor? Heb je je wel eens verdiept in bv het onderzoek van de faculteit over de TT? Dat was niet zo aardig over de TT. De honden getraint met de TT waren over de gehele linie gestresster dan de honden getraind zonder TT, juist omdat er niet geanticipeert kon worden.
Ik snap niet waarom je kiest voor zo'n omstreden middel voor iets lulligs als appel. Ik vind mensen die een TT gebruiken voor appel gewoon echt slechte trainers en je vind ze ook echt alleen maar in de hoek van de africhting. Ik heb tenminste nog nooit een obedience-border met een TT om zijn strot zien lopen.
Groet Eline,
Juno en Kiki
Afbeelding
Eline*
Zeer actief
Contacteer:

maart schreef:nee, hij is verboden omdat er zoveel verkeerd gebruik van gemaakt wordt waardoor honden er gewoon mee mishandelt worden.

Misbruk is ook je hond schokken omdat ie niet snel genoeg gaat zitten. Maar dat is inderdaad mijn mening. :19: Ik heb een hond namelijk ook voor zijn plezier.
Groet Eline,
Juno en Kiki
Afbeelding
maart
Zeer actief

Hutsje schreef:
maart schreef:
Hutsje schreef:

Vind jij jezelf of anderen een beul dan, omdat je met bit en zweep rijdt? Dat heb ik nl. nergens gezegd.
er zijn mensen die hulpmiddelen gebruiken (dwangmiddelen :roll: ), ook al zijn er die er geen gebruiken...
ik gebruik er, en vind mezelf geen beul. als ik mijn paard enkel met mijn benen reed, zonder bit, lag ik er in een mum van tijd af en was Quito :zwaai
maart
Zeer actief

Eline* schreef:
maart schreef:

Met onder druk zetten bedoel ik met mijn stem en lichaamshouding laten merken dat het menis is.
Waarom gebruik je in hemelsnaam de TT daarvoor? Heb je je wel eens verdiept in bv het onderzoek van de faculteit over de TT? Dat was niet zo aardig over de TT. De honden getraint met de TT waren over de gehele linie gestresster dan de honden getraind zonder TT, juist omdat er niet geanticipeert kon worden.
Ik snap niet waarom je kiest voor zo'n omstreden middel voor iets lulligs als appel. Ik vind mensen die een TT gebruiken voor appel gewoon echt slechte trainers en je vind ze ook echt alleen maar in de hoek van de africhting. Ik heb tenminste nog nooit een obedience-border met een TT om zijn strot zien lopen.
en als hond op stem niet reageert en geleider uit zicht is?
Fietje
Actief

Overigens heeft handzaamheid er weinig mee te maken. Bij clickertraining gaat het om plezier en ook een moeilijke, angstige of dominante hond kan plezier hebben in werken.
Kan wel plezier hebben in de clicker ook zoveel plezier dat hij je uitlacht omdat de hond iets anders wil gaan doen ,er zijn nu een keer honden die heel erg graag de andere kant op willen en ook nog eens heel erg hard zijn , en ook nog eens de baas willen afkluiven als ie hem wil tegen houden, zulke honden bestaan ook hoor , daar sta je dan met je clicker :19: Er bestaan hele moeilijke harde honden en er bestaan ook mensen die daar mee om kunnen gaan , en er hele beste diensthonden van maken , terwijl menig gedragstherapeut de hond allang had opgegeven
maart
Zeer actief

Eline* schreef:
maart schreef:nee, hij is verboden omdat er zoveel verkeerd gebruik van gemaakt wordt waardoor honden er gewoon mee mishandelt worden.

Misbruk is ook je hond schokken omdat ie niet snel genoeg gaat zitten. Maar dat is inderdaad mijn mening. :19: Ik heb een hond namelijk ook voor zijn plezier.
ik doe mijn hond echt plezier met mijn trainingen. moest dit niet het geval zijn, stop ik er direct mee.

heb hier ook al foto's geplaatst van het appèl, kreeg als commentaar dat de hond plezier uitstraalt, leuke samenwerking...
Eline*
Zeer actief
Contacteer:

maart schreef:en als hond op stem niet reageert en geleider uit zicht is?
Moet je je oefening beter opbouwen. Je gaat me toch niet vertellen dat je met een hond zonder TT geen appel kan lopen hè?
Groet Eline,
Juno en Kiki
Afbeelding
Eline*
Zeer actief
Contacteer:

Fietje schreef:Kan wel plezier hebben in de clicker ook zoveel plezier dat hij je uitlacht omdat de hond iets anders wil gaan doen ,er zijn nu een keer honden die heel erg graag de andere kant op willen en ook nog eens heel erg hard zijn , en ook nog eens de baas willen afkluiven als ie hem wil tegen houden, zulke honden bestaan ook hoor , daar sta je dan met je clicker :19: Er bestaan hele moeilijke harde honden en er bestaan ook mensen die daar mee om kunnen gaan , en er hele beste diensthonden van maken , terwijl menig gedragstherapeut de hond allang had opgegeven
Dan kan je je hond dus niet aan. Als jij een hond hebt die jouw gezag niet accepteert is de hond een maatje te groot voor je.
Dat je voor pakwerk een TT nodig hebt om bv het lossen te leren snap ik..dan werk je met echte hoge driften. Maar als je een hond geen appel kunt leren zonder geweld?

Er bestaan hele moeilijke honden..daar kikken sommige mensen op. Daar worden ze op gefokt, extra vroeg het nest uit zodat de remmingen wat wegvallen en lang leven de lol. Vraag dan niet om mijn respect als je zo'n hond nog weet te drillen met een TT.
Hoewel ik wel moet zeggen dat ik liever die TT dan nog zie als kapotgeschopte honden. Over dat soort typjes hebben we het dan namelijk. Maar goed, moet hè, met zulke heftige honden! :roll:
Groet Eline,
Juno en Kiki
Afbeelding
Eline*
Zeer actief
Contacteer:

Fietje schreef:Ik denk ook dat het net is wat je streven is , wil je graag wedstrijden doen om te winnen of ben je recreatief bezig ? De ene persoon beleeft plezier aan leuk bezig zijn zonder prestatie gericht te zijn , de ander werkt zich bloed zweet en tranen naar de perfectie.
Allbei goed vind ik maar ik denk niet dat er ooit een zuiver met de clicker afgerichte hond ipo kampioen zal worden , of dat Ankie Grunsven , met haar paard zonder hulp of zo je wilt ,dwang middelen de olympische spelen wint.
Zullen we elkaar over zeg twintig jaar nog eens spreken? De africhtingswereld is stug en een mannenwereld..die trainen liever met slaag dan met worstjes. Maar het verandert..heel langzaam maar zeker. Overigens ben ik met je eens dat ik denk dat bij het onderdeel pakwerk je waarschijnlijk niet zonder TT zal kunnen..maar verder denk ik dat er erg veel anders kan en ook al langzaamaan aan het gebeuren is.
Groet Eline,
Juno en Kiki
Afbeelding
Fietje
Actief

Ik vind mensen die een TT gebruiken voor appel gewoon echt slechte trainers en je vind ze ook echt alleen maar in de hoek van de africhting. Ik heb tenminste nog nooit een obedience-border met een TT om zijn strot zien lopen.
Nee maar dat snap ik ook wel want een obedienceborder die[ continu achter een koekje aan loopt ]is namelijk wel behoorlijk zachter dan een hond uit de africhting , bovendien loopt er geen kudde schapen over het veld wanneer de border zijn obedience rondje loopt , maar de mechelaar die de stellaan in gaat en moet terug komen halverwege, terwijl de helper in zicht is is op dat moment zo daas dat het niet zo gemakkelijk is om tot hem door te dringen , dat is de reden waarom je ze in de hoek van de africhting ziet , je kan hier dus totaal geen vergelijking trekken
maart
Zeer actief

Eline* schreef:
maart schreef:en als hond op stem niet reageert en geleider uit zicht is?
Moet je je oefening beter opbouwen. Je gaat me toch niet vertellen dat je met een hond zonder TT geen appel kan lopen hè?
ik weet niet welk appel mijn teef gehad ging hebben moest ik geen TT gebruikt hebben, dus dat kan ik je niet zeggen.

Maar de discussie kan eindeloos blijven doorgaan, zeker op een forum, waar je niet dingen kan typen/uitleggen zoals je eigenlijk bedoelt (ik toch niet :N: ).
ik begrijp je standpunt en ik ben echt niet iemand die voor elke oefening de TT gebruikt, hem volle bak zet en bij ieder foutje naar de drukknop grijp. vaak gebruik ik hem tijdens een hele training niet.
waar ik ook tegen ben is dat honden vaak meerdere TT aan hebben, 1 in de nek, 1 op de rug, 1 op de staart...
daar ben ik ook tegen. want dan duwen ze op het knopje van de tt op de rug, de hond gaat piepend op de grond zitten en dan kondigen ze trots en luidkeels aan dat hun hond vlug gaat zitten ( :devil: ) op die manier gebruik ik het dus niet, maar het is moeilijk te typen hoe ik hem dan wel gebruik, omdat velen denken 'komt toch gewoon op hetzelfde neer'
maart
Zeer actief

Eline* schreef:
Fietje schreef:Ik denk ook dat het net is wat je streven is , wil je graag wedstrijden doen om te winnen of ben je recreatief bezig ? De ene persoon beleeft plezier aan leuk bezig zijn zonder prestatie gericht te zijn , de ander werkt zich bloed zweet en tranen naar de perfectie.
Zullen we elkaar over zeg twintig jaar nog eens spreken? De africhtingswereld is stug en een mannenwereld..die trainen liever met slaag dan met worstjes. Maar het verandert..heel langzaam maar zeker. Overigens ben ik met je eens dat ik denk dat bij het onderdeel pakwerk je waarschijnlijk niet zonder TT zal kunnen..maar verder denk ik dat er erg veel anders kan en ook al langzaamaan aan het gebeuren is.
dat is zeker :ok:
Fietje
Actief

Er bestaan hele moeilijke honden..daar kikken sommige mensen op. Daar worden ze op gefokt
Er wordt gefokt waar vraag naar is :19:
Fietje
Actief

Dat je voor pakwerk een TT nodig hebt om bv het lossen te leren snap ik..dan werk je met echte hoge driften. Maar als je een hond geen appel kunt leren zonder geweld?
Appel zit ook in het manwerk he niet enkel het lossen , maar het transport , het aanblaffen het revieren het wachten op het bevel voor de afstand alles is appel .
Laatst gewijzigd door Fietje op 18 okt 2006 00:52, 1 keer totaal gewijzigd.
Plaats reactie

Terug naar “Discussieforum”