preciesStang schreef:Ik hoef de honden van de fokker niet te onderhouden, net zoals hun mijn pupje niet hoeven te onderhouden.

Moderator: moderatorteam
preciesStang schreef:Ik hoef de honden van de fokker niet te onderhouden, net zoals hun mijn pupje niet hoeven te onderhouden.
Als ik nu een pup zou moeten kopen, zou ik naar een pretnestje kijken, alleen al voor de lagere prijs. Een pup bij een fokker is stomweg niet te betalen! Dus nee gedegen voorlichting helpt bij mij niet.....Benthor schreef:Kan ik nu vaststellen dat de rasfokkers de prijs toch iets te hoog houden waardoor mensen misschien eerder een pretnest- broodfokpup kopen? Zou zoals Martijn zei gedegen voorlichting mensen over de streep kunnen trekken om die pup juist wel bij de rasfokker te kopen?
Ok, misschien een gewetens vraag: als je het niet kunt betalen, waarom dan willens en wetens een rashond kopen die niet op raseigenschappen is gefokt?nance schreef:Als ik nu een pup zou moeten kopen, zou ik naar een pretnestje kijken, alleen al voor de lagere prijs. Een pup bij een fokker is stomweg niet te betalen! Dus nee gedegen voorlichting helpt bij mij niet.....Benthor schreef:Kan ik nu vaststellen dat de rasfokkers de prijs toch iets te hoog houden waardoor mensen misschien eerder een pretnest- broodfokpup kopen? Zou zoals Martijn zei gedegen voorlichting mensen over de streep kunnen trekken om die pup juist wel bij de rasfokker te kopen?
Ik zal altijd een Basset in huis hebben om een voor mij bepaalde reden.Benthor schreef:Ok, misschien een gewetens vraag: als je het niet kunt betalen, waarom dan willens en wetens een rashond kopen die niet op raseigenschappen is gefokt?nance schreef:Als ik nu een pup zou moeten kopen, zou ik naar een pretnestje kijken, alleen al voor de lagere prijs. Een pup bij een fokker is stomweg niet te betalen! Dus nee gedegen voorlichting helpt bij mij niet.....Benthor schreef:Kan ik nu vaststellen dat de rasfokkers de prijs toch iets te hoog houden waardoor mensen misschien eerder een pretnest- broodfokpup kopen? Zou zoals Martijn zei gedegen voorlichting mensen over de streep kunnen trekken om die pup juist wel bij de rasfokker te kopen?
Martijn, daar heb je je klant.nance schreef:Ik zal altijd een Basset in huis hebben om een voor mij bepaalde reden.Benthor schreef:Ok, misschien een gewetens vraag: als je het niet kunt betalen, waarom dan willens en wetens een rashond kopen die niet op raseigenschappen is gefokt?nance schreef:Als ik nu een pup zou moeten kopen, zou ik naar een pretnestje kijken, alleen al voor de lagere prijs. Een pup bij een fokker is stomweg niet te betalen! Dus nee gedegen voorlichting helpt bij mij niet.....Benthor schreef:Kan ik nu vaststellen dat de rasfokkers de prijs toch iets te hoog houden waardoor mensen misschien eerder een pretnest- broodfokpup kopen? Zou zoals Martijn zei gedegen voorlichting mensen over de streep kunnen trekken om die pup juist wel bij de rasfokker te kopen?
Maar om jullie gerust te stellen ik zal geen pretnest hondje of via de broodfok gaan, maar een buitenlandertje laten overkomen.
Om heel eerlijk te zijn heb ik het liefst een Basset gefokt uit de ouderdieren die mij aanstaan, maar het is niet te betalen. Nederlandse herplaatsings Bassets zijn meestal te dik en niet in staat lange afstanden te lopen dus dat is geen optie. Dat heb ik jarenlang gedaan en daar betaal je je scheel aan da kosten om zo n hond eerst op te lappen en daar heb ik geen trek meer in.
Loddie is mijn eerste Basset die ik vanaf 8 weken heb en dat is puur genieten en precies de hond zoals ik t graag zie. Daar heb ik een jaar voor gespaard en op de wachtlijst voor gestaan, maar de prijzen zijn nu zo extreem dat dat niet meer te doen is.
dat hoeft niet, als ik een mechelaar zonder stamboom koop uit een knpv combinatie weet ik ook exact welke honden erachter zitten in de lijn, qua uiterlijk doen ze niets onder aan de stamboomhonden en qua gezondheid is ook alles bekeken net als de stamboomhondenBenthor schreef:Ok, misschien een gewetens vraag: als je het niet kunt betalen, waarom dan willens en wetens een rashond kopen die niet op raseigenschappen is gefokt?nance schreef:Als ik nu een pup zou moeten kopen, zou ik naar een pretnestje kijken, alleen al voor de lagere prijs. Een pup bij een fokker is stomweg niet te betalen! Dus nee gedegen voorlichting helpt bij mij niet.....Benthor schreef:Kan ik nu vaststellen dat de rasfokkers de prijs toch iets te hoog houden waardoor mensen misschien eerder een pretnest- broodfokpup kopen? Zou zoals Martijn zei gedegen voorlichting mensen over de streep kunnen trekken om die pup juist wel bij de rasfokker te kopen?
Tja. Jij moet jezelf niet als voorbeeld nemen. Jij bent niet normaal namelijkmalinois schreef:dat hoeft niet, als ik een mechelaar zonder stamboom koop uit een knpv combinatie weet ik ook exact welke honden erachter zitten in de lijn, qua uiterlijk doen ze niets onder aan de stamboomhonden en qua gezondheid is ook alles bekeken net als de stamboomhondenBenthor schreef:Ok, misschien een gewetens vraag: als je het niet kunt betalen, waarom dan willens en wetens een rashond kopen die niet op raseigenschappen is gefokt?nance schreef:Als ik nu een pup zou moeten kopen, zou ik naar een pretnestje kijken, alleen al voor de lagere prijs. Een pup bij een fokker is stomweg niet te betalen! Dus nee gedegen voorlichting helpt bij mij niet.....Benthor schreef:Kan ik nu vaststellen dat de rasfokkers de prijs toch iets te hoog houden waardoor mensen misschien eerder een pretnest- broodfokpup kopen? Zou zoals Martijn zei gedegen voorlichting mensen over de streep kunnen trekken om die pup juist wel bij de rasfokker te kopen?
Je mag er in de IPO alleen een aantal wedstrijden niet mee draaien verder zijn ze gewoon gelijk. Maar hier zijn de prijsverschillen gelukkig ook niet zo enorm als bij andere rassen.
Ik denk zelfs dat het probleem niet eens zit bij de goede fokker die een goede rashond fokt voor een prijs die misschien wel hoger is dan men had gewild, maar bij de pupkoper die wel een rashond wil maar het geld er niet voor over heeft.Benthor schreef:Ok, misschien een gewetens vraag: als je het niet kunt betalen, waarom dan willens en wetens een rashond kopen die niet op raseigenschappen is gefokt?nance schreef:Als ik nu een pup zou moeten kopen, zou ik naar een pretnestje kijken, alleen al voor de lagere prijs. Een pup bij een fokker is stomweg niet te betalen! Dus nee gedegen voorlichting helpt bij mij niet.....Benthor schreef:Kan ik nu vaststellen dat de rasfokkers de prijs toch iets te hoog houden waardoor mensen misschien eerder een pretnest- broodfokpup kopen? Zou zoals Martijn zei gedegen voorlichting mensen over de streep kunnen trekken om die pup juist wel bij de rasfokker te kopen?
Ze worden gecotroleerd door raad van beheer en gechipt dus niet door de dierenarts zelf. dus op jou vraag ja. precies de zelfde eisen als bij de clubstarfleet schreef:Wel met dezelfde eisen/gezondheidstesten? Want dat is vaak het probleem. De prijs wordt kunstmatig hoog gehouden imo, maar mensen die ver onder die prijs verkopen zijn negen van de tien keer toch de fokkers die zich dan ook niet zo aan de eisen houden qua fok.eternal schreef:
Iedereen moet van een hond kunnen genieten en van het ras wat ze willen. Als sara duurder was geweest dan 1000 euro had ikhet niet eens gedaan. Bij de RRC en de fokkers die daar bij aan gesloten zijn betaal je voor een pup bijna 1500 euro :N: wat een geld nee dankje wel.
Anne
Ze worden gecotroleerd door raad van beheer en gechipt dus niet door de dierenarts zelf. dus op jou vraag ja. precies de zelfde eisen als bij de clubstarfleet schreef:Wel met dezelfde eisen/gezondheidstesten? Want dat is vaak het probleem. De prijs wordt kunstmatig hoog gehouden imo, maar mensen die ver onder die prijs verkopen zijn negen van de tien keer toch de fokkers die zich dan ook niet zo aan de eisen houden qua fok.eternal schreef:
Iedereen moet van een hond kunnen genieten en van het ras wat ze willen. Als sara duurder was geweest dan 1000 euro had ikhet niet eens gedaan. Bij de RRC en de fokkers die daar bij aan gesloten zijn betaal je voor een pup bijna 1500 euro :N: wat een geld nee dankje wel.
Anne
een show lopen zegt me niks, een stamboom alleen zegt me niks... als er een leuke combinatie gedaan is met 2 honden die me aanstaan zonder stamboom, gezond dus gerontgend etc. alleen niet officieel omdat dit niet kan, lijnen bekend, etc. etc. etc. koop ik hier net zo lief een pup als bij jou die allerlei poespas eromheen doet. Wie zegt dat die dan slechter is dan jou met wel alles eromheen?Essy schreef:Ik denk zelfs dat het probleem niet eens zit bij de goede fokker die een goede rashond fokt voor een prijs die misschien wel hoger is dan men had gewild, maar bij de pupkoper die wel een rashond wil maar het geld er niet voor over heeft.Benthor schreef:Ok, misschien een gewetens vraag: als je het niet kunt betalen, waarom dan willens en wetens een rashond kopen die niet op raseigenschappen is gefokt?nance schreef:Als ik nu een pup zou moeten kopen, zou ik naar een pretnestje kijken, alleen al voor de lagere prijs. Een pup bij een fokker is stomweg niet te betalen! Dus nee gedegen voorlichting helpt bij mij niet.....Benthor schreef:Kan ik nu vaststellen dat de rasfokkers de prijs toch iets te hoog houden waardoor mensen misschien eerder een pretnest- broodfokpup kopen? Zou zoals Martijn zei gedegen voorlichting mensen over de streep kunnen trekken om die pup juist wel bij de rasfokker te kopen?
Dat zijn de kopers die de wildgroei stimuleren. Die er voor zorgen dat steeds meer mensen eens een nestje doen omdat ze denken dat dat kassa is. Gewoon met een ongekeurde hond en de reu van een kennis. Dan zitten ze misschien 300 euro onder de prijs van een goede fokker en geloof me die zijn hun pups eerder kwijt dan die fokker die wel met verstand van zaken, uitgekiende combinaties en aangekeurde honden fokt. En juist die fokkers met verstand van zaken zijn binnen elk ras nodig. Dat zijn de fokkers die met eigen lijnen fokken, die je op shows ziet winnen en die belangrijk zijn voor een ras. En ik vind het niet meer dan normaal dat die mensen er ook financieel iets aan over houden of er zelfs van kunnen leven. Die leveren een belangrijke bijdrage aan een ras. Die doen nl. aan rasverbetering en dat doet de gelegenheidsfokker die wel brood ziet in een nest van gewilde rashonden niet. Snapt dan niemand dat het niet uitmaakt wat die pup bij een goede fokker kost. Er zullen altijd mensen zijn die er van willen profiteren en die er gewoon een stukje onder gaan zitten. En dan lijkt het of ze voor een schappelijkere prijs fokken maar in wezen is dat niet eens zo. Ze geven nergens extra geld aan uit, doen geen onderzoeken, vragen geen stamboom aan, lopen geen shows, niks.
En ze houden er netto net zo veel aan over als een fokker die daar wel geld in steekt.
Ik begrijp niet waar het idee vandaan komt dat zo gauw het om fokken gaat het niet boven 'hobby' uit mag stijgen.
Als een ras het enkel van hobbyfokkers moet hebben gaat het hele ras naar de kl.... Als er geen grote franse, duitse, nederlandse en belgische fokkers bij de Duitse Dog waren geweest, was er nu helemaal niks meer van het ras overgeweest.
Dat hangt er van af wat je een broodfokker noemt. Wantoestanden in puppyfarms of professionele fokkers die met verstand van zaken en goede honden hun eigen lijnen hebben en de ene na de andere kampioen produceren.jip007 schreef:als je er zoveel aan overhoud dat je ervan kan leven , dan ben je in mijn ogen toch echt een broodfokker .Essy schreef: En ik vind het niet meer dan normaal dat die mensen er ook financieel iets aan over houden of er zelfs van kunnen leven.
Dat hangt er van af wat je een broodfokker noemt. Wantoestanden in puppyfarms of professionele fokkers die met verstand van zaken en goede honden hun eigen lijnen hebben en de ene na de andere kampioen produceren.jip007 schreef:als je er zoveel aan overhoud dat je ervan kan leven , dan ben je in mijn ogen toch echt een broodfokker .Essy schreef: En ik vind het niet meer dan normaal dat die mensen er ook financieel iets aan over houden of er zelfs van kunnen leven.
daar kun je ook niet strak op zeggen die beneden een bepaalde prijs verkoopt is broodfokker, of iemand die geen lid is van de RV of geen shows loopteternal schreef:Ook bij de RR komen nesten voor van bijna 14 pups.
Iedergeval sara komt uit een nest van 14. En aangezien hun onder de 1000,- euro zitten denk ik niet dat zij het doen om van te leven.
aangezien de dekking al 1000 euro kost en als je alles er nog bij moet rekenen. stamboom papieren de chips het voer enz enz enz.
Maar het is waar tegenwoordig heb je van die belagelijke prijzen.
Maar wanneer ben je echt een fokker en wanneer een broodfokker. tegenwoordig weet je het nooit.
1000 euro voor een dekking?eternal schreef:Ook bij de RR komen nesten voor van bijna 14 pups.
Iedergeval sara komt uit een nest van 14. En aangezien hun onder de 1000,- euro zitten denk ik niet dat zij het doen om van te leven.
aangezien de dekking al 1000 euro kost en als je alles er nog bij moet rekenen. stamboom papieren de chips het voer enz enz enz.
Maar het is waar tegenwoordig heb je van die belagelijke prijzen.
Maar wanneer ben je echt een fokker en wanneer een broodfokker. tegenwoordig weet je het nooit.
jip007 schreef:als je er zoveel aan overhoud dat je ervan kan leven , dan ben je in mijn ogen toch echt een broodfokker .Essy schreef: En ik vind het niet meer dan normaal dat die mensen er ook financieel iets aan over houden of er zelfs van kunnen leven.
de vaderhonden van mijn honden heb ik nooit bij het nest gezien hoorNeeltje schreef:geen vader of moeder in de buurt
hoeveel nesten moet je wel niet hebben per jaar om ervan te kunnen leven?Essy schreef:Dat hangt er van af wat je een broodfokker noemt. Wantoestanden in puppyfarms of professionele fokkers die met verstand van zaken en goede honden hun eigen lijnen hebben en de ene na de andere kampioen produceren.jip007 schreef:als je er zoveel aan overhoud dat je ervan kan leven , dan ben je in mijn ogen toch echt een broodfokker .Essy schreef: En ik vind het niet meer dan normaal dat die mensen er ook financieel iets aan over houden of er zelfs van kunnen leven.
Ook al kunnen ze er beide misschien van leven, ik vind er nogal een verschil in zitten.
dat hoeft ook niet, geen enkel ouderdier van mijn mechelaars hebben ooit een show bezocht...eternal schreef:tja ik weet het niet.
Ik weet wel dat de moeder van sara geen show hond is. en dat daarom ook de prijs laag ligt. hun doen het inderdaad voor hun hobby en meer als er bij.
ze vinden het leuk en blijven daarom laag met de prijs.
Leg mij dan eens uit waar het verschil in prijs in zitEssy schreef:Ik denk zelfs dat het probleem niet eens zit bij de goede fokker die een goede rashond fokt voor een prijs die misschien wel hoger is dan men had gewild, maar bij de pupkoper die wel een rashond wil maar het geld er niet voor over heeft.Benthor schreef:Ok, misschien een gewetens vraag: als je het niet kunt betalen, waarom dan willens en wetens een rashond kopen die niet op raseigenschappen is gefokt?nance schreef:Als ik nu een pup zou moeten kopen, zou ik naar een pretnestje kijken, alleen al voor de lagere prijs. Een pup bij een fokker is stomweg niet te betalen! Dus nee gedegen voorlichting helpt bij mij niet.....Benthor schreef:Kan ik nu vaststellen dat de rasfokkers de prijs toch iets te hoog houden waardoor mensen misschien eerder een pretnest- broodfokpup kopen? Zou zoals Martijn zei gedegen voorlichting mensen over de streep kunnen trekken om die pup juist wel bij de rasfokker te kopen?
Dat zijn de kopers die de wildgroei stimuleren. Die er voor zorgen dat steeds meer mensen eens een nestje doen omdat ze denken dat dat kassa is. Gewoon met een ongekeurde hond en de reu van een kennis. Dan zitten ze misschien 300 euro onder de prijs van een goede fokker en geloof me die zijn hun pups eerder kwijt dan die fokker die wel met verstand van zaken, uitgekiende combinaties en aangekeurde honden fokt. En juist die fokkers met verstand van zaken zijn binnen elk ras nodig. Dat zijn de fokkers die met eigen lijnen fokken, die je op shows ziet winnen en die belangrijk zijn voor een ras. En ik vind het niet meer dan normaal dat die mensen er ook financieel iets aan over houden of er zelfs van kunnen leven. Die leveren een belangrijke bijdrage aan een ras. Die doen nl. aan rasverbetering en dat doet de gelegenheidsfokker die wel brood ziet in een nest van gewilde rashonden niet. Snapt dan niemand dat het niet uitmaakt wat die pup bij een goede fokker kost. Er zullen altijd mensen zijn die er van willen profiteren en die er gewoon een stukje onder gaan zitten. En dan lijkt het of ze voor een schappelijkere prijs fokken maar in wezen is dat niet eens zo. Ze geven nergens extra geld aan uit, doen geen onderzoeken, vragen geen stamboom aan, lopen geen shows, niks.
En ze houden er netto net zo veel aan over als een fokker die daar wel geld in steekt.
Ik begrijp niet waar het idee vandaan komt dat zo gauw het om fokken gaat het niet boven 'hobby' uit mag stijgen.
Als een ras het enkel van hobbyfokkers moet hebben gaat het hele ras naar de kl.... Als er geen grote franse, duitse, nederlandse en belgische fokkers bij de Duitse Dog waren geweest, was er nu helemaal niks meer van het ras overgeweest.
Het is inderdaad niet gebruikelijk dat beide ouders bij de fokker zijn.malinois schreef:de vaderhonden van mijn honden heb ik nooit bij het nest gezien hoorNeeltje schreef:geen vader of moeder in de buurtDaar wordt naar toe gegaan door de teefeigenaar dus die is niet bij het nest.
juist daar ben ik dus ook benieuwd naar, als ik zie dat de MH dus zo'n 500 euro kost.Stang schreef:Leg mij dan eens uit waar het verschil in prijs in zit![]()
Waarom kunnen de meeste rassen dan wel gefokt worden voor pakweg zo'n euro 800,00? (met gezondheidsonderzoeken en de hele zooi).
Een Rottweiler, goed gefokte, heb je hier in NL voor zo'n euro 800,00.
Waarom bv de Bordeaux Dog niet? Waar zit dat verschil dan in? Wellicht is het dekgeld hoger omdat het ras zo allejezus duur is, maar verder zie ik geen verschil
Bij de ander liggen ze in kennels , vind ik net zo erg . En dan mogen ze alleen ff naar binnen om te bevallen. Zijn de puppen verkocht , mogen de teven weer de kennel in. Wandelen wordt niet gedaan , want daar hebben ze het te druk voor met al die nesten.Neeltje schreef: Ligt er helemaal aan hoe er met de honden wordt omgegaan. Voor mij is een broodfokker iemand waar inderdaad de honden in de schuur liggen, .
Zou ook nog kunnen meespelen dat de ene rasvereniging hogere eisen stelt aan de ouderdieren dan een andere rasvereniging? Het gevolg zou kunnen zijn dat er relatieve schaarste is in ouderdieren waardoor er relatief wienig pups beschikbaar zijn. Als het ras populair is, heeft dit misschien als gevolg dat de prijs omhoog gaat.Stang schreef: Leg mij dan eens uit waar het verschil in prijs in zit![]()
Waarom kunnen de meeste rassen dan wel gefokt worden voor pakweg zo'n euro 800,00? (met gezondheidsonderzoeken en de hele zooi).
Een Rottweiler, goed gefokte, heb je hier in NL voor zo'n euro 800,00.
Waarom bv de Bordeaux Dog niet? Waar zit dat verschil dan in? Wellicht is het dekgeld hoger omdat het ras zo allejezus duur is, maar verder zie ik geen verschil