Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Hoeveelheid appèl tijdens loslopen

Hier is ruimte voor uitgebreide gedachtenwisseling over stellingen en dilemma's over honden.

Moderator: moderatorteam

blondie
Zeer actief
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door blondie »

reem schreef:NJaa dan lijkt mij die tip van de jenever toch geen slechte.Nee sorry geen tips.Ben misschien wat te simpel maar heb je dit dan ook niet gewoon zonder je hond?Wat angstig zonder reden?Nou misschien kan je samen met je hond mooi door een proces.Het lijkt me reuze onhandig nl.
Hoop dat er een paar goede tips komen.
Ik herken veel van wat de ts schrijft.. en idd het is zeer onhandig.. als ik voor mezelf spreek wil ik ten alle tijden conflicten voorkomen en ik loop dan ook niet ontspannen.. wat dus eigenlijk weer een soort spanning veroorzaakt op je hond..
Heb dan ook vaak dat ik uit voorzorg mijn hond bij me houd terwijl als je het goed bekijkt het 9 van de tien keer gewoon goed gaat
Maar wordt er wel gesnauwt of geschnapt puur omdat de ene hond niet goed reageert in de ogen van een ander dan met bepaalde rassen, ben jij vaak degene met een klote hond.. een ander haalt misschien zijn schouders op en denkt :pffff: er zijn toch geen verwondingen!
en ik denk verdorie!
Maar ik probeer daar ook weer vanaf te stappen.. ts heeft een hond die naar t leest geen vechtersbaas is en ook dat probeert te vermijden, dus probeer die angst van je af te zetten en ga zo lekker door met lopen!
Ik ben ook weer wat losser geworden, tenzij ik t allemaal niet vertrouw, de andere hond niet of de reactie van mijn hond op de ander, dan roep ik m bij me jouw hond luisterd zo ik lees ook goed, ga daar dus op vertrouwen dat is mijn tip :wink:
boxersien

Ongelezen bericht door boxersien »

Mijn honden moeten gewoon onder appel staan als ze los lopen. En dat hoeft niet kom hier te zijn. Sem liep ook altijd los, maar was doof en kon geen enkele commando. Hij wist enkel te blijven aan de kant waar ik liep en niet de weg op gaan en mij in het zicht houden. Maakte ik de handgebaren dan kwam hij.
Bo luisterd niet naar commando's en nooit gedaan ook, maar ook zei is oplettend en volgt mijn gebaren peilsnel op. Inmiddels gaat ze gelukkig ook al wat commando's leren, maar ik gebruik ze toch niet voor haar. Sem gaat nooit meer mee en zij is dus de enigste op gebaren. Werkt heerlijk, want die zijn echt voor haar bedoeld.

Boris doet vanalles op allerlei commando's en dat gaat ook super goed. Paco kan alleen maar wachten op commando, want naar mij toe komen vind hij eng, maar ik naar hem is geen probleem. Op "wacht" zal hij ook geen stap meer verzetten.

Voor het gemak: allen blijven altijd aan dezelfde kant van de weg lopen en zullen niet aan de andere kant dan de berm kan van mij lopen. Dat is ten strengste verboden. Alleen op deze manier kan ik heerlijk lopen met alles los in de polders waar ook regelmatig fietsers, voetgangers en auto's zijn.
Zo is het commando "wachten" voor mij vele malen belangrijker dan het hierkomen. Wachten moeten ze voor alles en hierkomen hoeven ze niet omdat ze altijd in de buurt lopen (op boris na die weleens een sprintje trekt)
Dobervrouw

Ongelezen bericht door Dobervrouw »

@ Blondie: fijn dat ik nie de enige ben!

Oke, wat ik de laatste dagen gedaan heb, is expres op het drukke stukje van het uitlaatgebied gelopen met Nando op drukkere tijden in duin.
Nomaal kom je er 2 honden tegen en dan dus 6 tegelijk. Ik was best nerveus, maar moest het maar gewoon doen van mezelf en uiteraard ging het goed. Nando rent dan wel ff naar sommige hondjes toe, maar hij komt meteen weer terugrennen. Dan ga ik meteen met hem spelen.
Dus gewoon zo door blijven gaan en idd op mn hondje leren vertrouwen.
Makkelijker gezegd dan gedaan voor een stresskip als mij :bounce:
Ik kan nog veel van Nando leren
reem
Actief

Ongelezen bericht door reem »

boxersien schreef:Mijn honden moeten gewoon onder appel staan als ze los lopen. En dat hoeft niet kom hier te zijn. Sem liep ook altijd los, maar was doof en kon geen enkele commando. Hij wist enkel te blijven aan de kant waar ik liep en niet de weg op gaan en mij in het zicht houden. Maakte ik de handgebaren dan kwam hij.
Bo luisterd niet naar commando's en nooit gedaan ook, maar ook zei is oplettend en volgt mijn gebaren peilsnel op. Inmiddels gaat ze gelukkig ook al wat commando's leren, maar ik gebruik ze toch niet voor haar. Sem gaat nooit meer mee en zij is dus de enigste op gebaren. Werkt heerlijk, want die zijn echt voor haar bedoeld.

Boris doet vanalles op allerlei commando's en dat gaat ook super goed. Paco kan alleen maar wachten op commando, want naar mij toe komen vind hij eng, maar ik naar hem is geen probleem. Op "wacht" zal hij ook geen stap meer verzetten.

Voor het gemak: allen blijven altijd aan dezelfde kant van de weg lopen en zullen niet aan de andere kant dan de berm kan van mij lopen. Dat is ten strengste verboden. Alleen op deze manier kan ik heerlijk lopen met alles los in de polders waar ook regelmatig fietsers, voetgangers en auto's zijn.
Zo is het commando "wachten" voor mij vele malen belangrijker dan het hierkomen. Wachten moeten ze voor alles en hierkomen hoeven ze niet omdat ze altijd in de buurt lopen (op boris na die weleens een sprintje trekt)
Ik neem aan dat ze niet zo geboren zijn dus ergens ben je ze gaan loslaten zonder dat ze de commando s vlekkeloos uitvoerden.Mijn pup ging zo snel mogelijk en zoveel mogelijk los.Niet naast drukke wegen.Appel is volgens mij ook alleen maar op die manier te leren.Thuis komt ie wel enz maar het gaat er toch om of ie bereidt is te gehoorzamen in zijn wereld.
nooit meer zonder een Aussie
slomehippie
Actief

Ongelezen bericht door slomehippie »

Dobervrouw schreef:Ik ben hierin geinteresseerd, omdat ik nog wel eens onzeker kan zijn.
Ik laat hem alleen los in een losloopgebied, dat is een principekwestie. Er zijn hier veel duinen dus ruim losloopgebied en je komt misschien 2 mensen tegen tijdens een wandeling.
Nando houdt me altijd in de gaten en als ik een aangelijnde hond zie, dan roep ik Nando bij me en lijn hem ook aan. Mocht het zo zijn, dat ik van te voren niet zie dat de andere hond aangelijnd is en Nando is er toch heengegaan, dan ren ik er naartoe, pak Nando en verontschuldig me tegenover de eigenaar. Maar meestal komt hij al als ik hem terugroep.
Ook gaat hij soms op een holletje naar andere loslopende honden toe, speelt meestal even en komt uit zichzelf altijd weer terug naar mij toe. Ik beloon hem dan altijd met een leuk trekspelletje. Voor mensen of joggers heeft hij overigens totaal geen belangstelling.
Ik hou hem altijd in de gaten en nog eens extra met pups en kleine hondjes.
Ik ben diverse keren met mensen gaan wandelen (oppas van Nando, eigenaar van mijn oppashondje, ouders e.d.) en ze zijn altijd onder de indruk dat Nando zo goed luistert. Mijn vriend zegt ook dat ik me niet moet druk maken, vooral omdat de gemiddelde hond die er loopt totaal niet onder appèl staat. Volgens hem staat Nando wel goed onder appèl. En hij denkt er net zo over als Jaap: het is een losloopgebied, dus mensen moeten niet meteen boos worden als loslopende hondjes elkaar opzoeken. Doen ze ook nooit hoor, ik heb nog nooit een vervelende opmerking naar mn hoofd gehad (oh ja 1 x van een meneer die panisch was omdat Nando in het voorbijgaan eventjes snuffelde aan zn loslopende hondje en hem meteen snel optilde). Ik heb zelfs een paar keer van wildvreemde mensen te horen gekregen dat ze Nando 'vooral voor een Dobermann' zo rustig en stabiel vinden.
Maar op de een of andere manier blijf ik gewoon onzeker, terwijl ik wéét dat Nando me in de gaten houdt, sociaal is en (bijna) altlijd komt als ik roep. Het enige is dus, dat hij af en toe naar andere loslopende honden rent, die een paar meter verderop lopen. Maar dan komt hij ook altijd weer uit zichelf naar me toe.
Daarom denk ik dat mn onzekerheid meer met mij te maken heeft dan met mijn hond, zeg maar. :(:
Zelfde is op het trainingsveld bij Ipo appèl: zodra ik de riem eraf moet doen, wordt ik onzeker (wat als...) terwijl mijn trainster en de hoofdtrainer telkens zeggen, dat Nando het goed doet en dat ik gewoon vertrouwen in hem moet hebben, want dat hij alles voor me doet.
Juist dan gaat het nòg beter, want dan straal ik zelfvertrouwen uit naar mn hond.
Maar ik vind het soms wel moeilijk hoor :cry:

Ps: Nando is ook gewoon een volle reu (van 18 maanden) hoor, maar oost indisch doof is hij niet (mss met loopse teven wel) en zelfs met andere volle reuen heeft hij tot nu toe geen problemen (hij zou het niet op zich laten zitten als een ander luid grommend naar hem toerent en achter hem aangaat, maar dat vind ik logisch). :19:

Kunnen jullie me vertellen, of jullie vinden dat Nando wel of niet los kan en wat ik kan doen aan mijn onzekerheid/nervositeit?

misschien een beetje late reactie...maar dat van die man die zijn hond optilde....dass toch echt super irritant!

Gister was ik met sam aan het lopen. Hij loopt los, omdat het een sociale hond is. Hij is nu 11 maanden en wordt een beetje puber, maar elke week training helpt heel goed :-D.

Komt er een man met een klein hondje....Sam was een beetje stoer aan het doen, die man pakt zijn hondje en tilt hem meteen op. Ja ermmm...daar word ik echt boos om. Honden zijn honden en horen toch ook een beetje uit te testen bij elkaar..???? Hij snapte echt niets dat hondengedrag en tilt zijn hond op alsof het een baby is....

arghh :jank: sorry dit moest ik er even uit gooien!

voor de rest een fijne zondag allemaal :wink:
Greetz van Anne en een poot van Sam en Moos

Afbeelding
*Life is short, but your here to flower!*
Addy

Ongelezen bericht door Addy »

slomehippie schreef:

misschien een beetje late reactie...maar dat van die man die zijn hond optilde....dass toch echt super irritant!

Gister was ik met sam aan het lopen. Hij loopt los, omdat het een sociale hond is. Hij is nu 11 maanden en wordt een beetje puber, maar elke week training helpt heel goed :-D.

Komt er een man met een klein hondje....Sam was een beetje stoer aan het doen, die man pakt zijn hondje en tilt hem meteen op. Ja ermmm...daar word ik echt boos om. Honden zijn honden en horen toch ook een beetje uit te testen bij elkaar..???? Hij snapte echt niets dat hondengedrag en tilt zijn hond op alsof het een baby is....

Jij moet ervoor zorgen dat jouw Sam niet stoer kan doen tegen andere hondjes, dat is jouw taak als baas dus dan hoor je hem bij je te houden :wink:
slomehippie
Actief

Addy schreef:
slomehippie schreef:

Jij moet ervoor zorgen dat jouw Sam niet stoer kan doen tegen andere hondjes, dat is jouw taak als baas dus dan hoor je hem bij je te houden :wink:

Goed...daar heb je gelijk in...als ik wil dat hij bij me blijft kan dat wel, maar jij vindt dus ook dat honden hun hondse gedrag niet mogen uiten en zich als mensen moeten gedragen??
Burnie
Zeer actief

Ongelezen bericht door Burnie »

Addy schreef:
slomehippie schreef:

:ok: :ok:
Vergeet niet dat het "uittesten" ook wel eens errg fout kan gaan voor jouw hond of voor de andere hond. Ik geef mijn voorganger gelijk. Hou je hond bij je als er een aangelijnde hond aankomt. Meestal is zo'n hond niet voor niks aangelijnd.
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door ranetje »

slomehippie schreef:
Addy schreef:
slomehippie schreef:

Goed...daar heb je gelijk in...als ik wil dat hij bij me blijft kan dat wel, maar jij vindt dus ook dat honden hun hondse gedrag niet mogen uiten en zich als mensen moeten gedragen??
Honden hoeven zich niet als mensen te gedragen :wink:
Alsjeblieft niet :N:
Maar wij hebben gezorgd voor verschillende "maten" hond :mrgreen:
En daardoor moeten wij als mens opletten dat de hond zich wat rustiger gedraagt als het om een flink maatje kleiner gaat dat hij tegen komt :wink:
Optillen is niet verstandig van die baas, maar jij moet opletten dat zo'n kleintje niet wordt ondergeschoffeld.
Wat bedoel je trouwens met "stoer doen"?
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
slomehippie
Actief

ranetje schreef:
slomehippie schreef:
Addy schreef:
slomehippie schreef:

Honden hoeven zich niet als mensen te gedragen :wink:
En daardoor moeten wij als mens opletten dat de hond zich wat rustiger gedraagt als het om een flink maatje kleiner gaat dat hij tegen komt :wink:
Optillen is niet verstandig van die baas, maar jij moet opletten dat zo'n kleintje niet wordt ondergeschoffeld.
True,,,jullie hebben gelijk...zo keek ik er niet naar, maar ik heb altijd gehoord dat een klein hondje zich helemaal niet kleiner hoeft te voelen.

Sam is nu echt dominant aan het worden. Ik ben er druk mee bezig op training. had een gentle leader gekregen van trainer, maar daar ben ik gelukkig, op aanraden van de trainer mee gestopt. Sam wil gewoon graag laten zien aan andere honden dat hij heel wat voor stelt. Maar dit is steeds na het ruiken al over en wil hij gewoon heel graag spelen.

Maar ik geef jullie eigenlijk wel gelijk. Goed om er met andere over te praten. Mijn vorige hond had ik uit een vervelende omgeving gehaald en die kon echt niet met andere honden, dus het is nu echt een verademing om een hond te hebben die super graag met andere honden speelt.

Thanx guys!
:ok:
Addy

Ongelezen bericht door Addy »

Ik ben net terug uit het bos met een hond met een hap uit zijn oor, baasje vond ook dat zijn hond hond moest kunnen zijn, ging helaas fout, voor mijn hond dan wel te verstaan en als ik niet zo'n goed opgevoede herder had gehad dan was dat hondje nou een maatje te klein.
Baasje denkt er nu inmiddels wel wat anders over. Ik zorg dat mijn honden geen overlast bezorgen en verwacht dat dus ook van anderen.
En al mijn honden mogen hond zijn maar dat kunnen ze ook zijn zonder een andere hond te molesteren. Overigens was het geen agressie van het hondje maar ook uitdagen en uit de hand gelopen spelen van de hond.
Nee, daar ben ik niet blij mee
ranetje
Zeer actief

slomehippie schreef:
ranetje schreef:Honden hoeven zich niet als mensen te gedragen :wink:
True,,,jullie hebben gelijk...zo keek ik er niet naar, maar ik heb altijd gehoord dat een klein hondje zich helemaal niet kleiner hoeft te voelen.

Sam is nu echt dominant aan het worden. Ik ben er druk mee bezig op training. had een gentle leader gekregen van trainer, maar daar ben ik gelukkig, op aanraden van de trainer mee gestopt. Sam wil gewoon graag laten zien aan andere honden dat hij heel wat voor stelt. Maar dit is steeds na het ruiken al over en wil hij gewoon heel graag spelen.

Maar ik geef jullie eigenlijk wel gelijk. Goed om er met andere over te praten. Mijn vorige hond had ik uit een vervelende omgeving gehaald en die kon echt niet met andere honden, dus het is nu echt een verademing om een hond te hebben die super graag met andere honden speelt.

Thanx guys!
Kleine hondjes voelen zich geregeld niet kleiner dan grote honden. Daar heb je gelijk in.
Een van mijn Teckels was de baas over elke hond gewoon door zijn houding niet door vechten of overdreven stoer gedrag :wink:
Maar ik zorde er evengoed voor dat een grote hond en hij niet zonder meer konden spelen.
Soms wel eventjes, maar als de grote hond wat wilder werd, liep ik met hem verder.
Gewoon omdat een zware poot op zijn rug al een blessure op kan leveren.
Met vervolgens het risico dat het spelletje volledig uit de hand gaat lopen.
En dan was mijn hond vanwege zijn maat geen partij meer
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
eternal
Zeer actief
Mijn ras(sen): Old Englisch Bulldog

Ongelezen bericht door eternal »

ligt er aan denk ik.

Sara loopt bij mij altijd los in het bos. Ze beheerst het commando kom hier of kom voor echt wel. Maar heeft af en toe nog van die spruiten in haar oren. Maar als ik daaag sara roep en ik draai me om. Komt ze echt met een grote spurt weer naar me toe.

Ze weet het wel maar vertikt het soms. (we zitten op cursus met haar hoor nu EG2)
alm@
moderator
Mijn ras(sen): Langhaar teckel
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door alm@ »

slomehippie schreef:

Thanx guys!
Je moet met Sam ook opletten met andere grote stoere reuen. Niet elke reu pikt dat stoere gedrag en een vechtpartij zit dan in een klein hoekje. Als je Sam vechtervaringen laat opdoen kan je hem misschien straks helemaal niet meer los laten en dat zou zonde zijn :wink:
Afbeelding
Jaap*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Jachthonden

Ongelezen bericht door Jaap* »

ranetje schreef:Kleine hondjes voelen zich geregeld niet kleiner dan grote honden. Daar heb je gelijk in.
Een van mijn Teckels was de baas over elke hond gewoon door zijn houding niet door vechten of overdreven stoer gedrag :wink:
:mrgreen: Felix kwam afgelopen weekend een overdreven zelfverzekerde franse bull tegen :N: , die is wel op uitermate nette manier duidelijk gemaakt dat hij beter kon nokken :pffff:
Het bulletje vond het maar vreemd dat z'n gegrom geen effect sorteerde kon je duidelijk zien, Felix stond zo'n beetje op z'n tenen om nog beter te laten zien dat er nogal een verschil in formaat was, "weet je het zeker?" leek hij te zeggen :smile:
Twee honden, 't waren hele nette, hechtten zeer aan het fatsoen.
Ze gingen eerst een boom opzetten, om aldaar hun plas te doen.
C@rmen

Ongelezen bericht door C@rmen »

Ik vind het ook nog steeds best 'eng' om Janus los te laten lopen.Al weet ik dat hij niet bij me weg loopt hoor, hij blijft netjes op een paar meter staan en kijkt om of ik er nog wel ben om vervolgens een sprintje naar me toe te trekken voor een aai.Maar ik ben bang om de verkeerde hond tegen te komen, ik weet dat janus flink kan patseren en niet elke andere reu is daar van gediend.(teven laat hij zich wel wegsnauwen en met gecastreerde reuen ook nog nooit problemen gehad)en daarom vind ik het eng om hem los te laten lopen.Nou gaan wij wel vrijwel altijd vroeg wandelen en in een bos waar ik bijna nooit iemand tegen kom, ook roep ik hem altijd voor een bocht oid bij me en 'lok' hem dan een stukje mee dmv een balletje of een stok en dan vind hij eventuele andere honden die we tegenkomen toch niet interesant.Met forumwandelingen ben ik dan ook altijd voor de zekerheid heel selectief in honden die meegaan.Janus heeft 1 keer geknokt en daar wil ik het graag bij houden.
Dobervrouw

Het enige wat Nando af en toe heeft, is als er een hond een paar meter verder is, dat Nando er dan op af rent. (ik heb het nu over een losloopgebied, waar de meeste honden naar elkaar toe gaan).
Als ik hem roep, als hij nog dichtbij is, dan komt hij terug.
Maar als ik hem roep, terwijl hij al vrolijk naar de hond toe aan het rennen is, dan wil hij toch eerst even snuffelen, voordat hij naar me terugkomt.
Hebben jullie tips, hoe ik er voor kan zorgen, dat Nando netjes op me wacht tot ik dichterbij ben, voor hij naar een andere hond toe gaat?
poohbeer
Actief

Ongelezen bericht door poohbeer »

In de huidige maatschappij waarin 99% van de mensen een bijzonder kort lontje hebben hou ik mijn honden altijd bij me. Ze mogen los met andere honden van vrienden en op plekken waar ik vrij kan lopen.

Anders zijn ze aan de lijn en is het zit en wacht als er mensen aankomen.

Laatst kwam een keer een ongecontroleerde labrador op ons afrennen, dan gooi ik mijn sociale hond ook los en train ik maar met de niet sociale andere hond. Kan er wel pissig om worden maar honden blijven dieren en het blijft een klein landje met veel mensen/ dieren en niet zo veel ruimte. (Moet alleen niet de eigenaar van de ongecontroleerde hond gaan lopen zeuren want dan wordt ik wel pissig.)
eternal
Zeer actief
Mijn ras(sen): Old Englisch Bulldog

Ongelezen bericht door eternal »

Dobervrouw schreef:Het enige wat Nando af en toe heeft, is als er een hond een paar meter verder is, dat Nando er dan op af rent. (ik heb het nu over een losloopgebied, waar de meeste honden naar elkaar toe gaan).
Als ik hem roep, als hij nog dichtbij is, dan komt hij terug.
Maar als ik hem roep, terwijl hij al vrolijk naar de hond toe aan het rennen is, dan wil hij toch eerst even snuffelen, voordat hij naar me terugkomt.
Hebben jullie tips, hoe ik er voor kan zorgen, dat Nando netjes op me wacht tot ik dichterbij ben, voor hij naar een andere hond toe gaat?
Sara heeft precies het zelfde. Wat ik geleerd heb op cursus is me op te draaien en weg te lopen. Ik roep er altijd achter aan. DAaag sara. En 9 van de 10x helpt het .Maar niet altijd. En sara kent het comanda wacht. DAn gaat ze liggen en als ik zeg ga maar dan gaat ze ook. Maar ook dit gaat wel eens fout. Komt door die spruiten in haar oren. :mrgreen:
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

slomehippie schreef:

als ik mijn pup (ik heb geen kleine honden dus in mijn geval zou het dan een pup zijn) optil dan doe ik dat met een bepaalde reden, en die reden gaat jou niks aan en jij hebt je niet te bemoeien met mijn reden, alleen moet jij je hond bij je houden en dat doe jij dus niet... dus wie snapt er nou iets niet?

Als jou oh zo vrolijke hond op mijn hond afdenderd moet ik mijn volwassen hond ophangen omdat mijn hond jouw onbenullig niet luisterende hond waarschijnlijk niet zo op prijs stel... leuk voor jou en voor mij of niet? Dus gewoon je hond bij je houden als mensen hun honden met een andere hond willen laten spelen geven ze dat zelf wel aan.
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
ranetje
Zeer actief

malinois schreef:
slomehippie schreef:

als ik mijn pup (ik heb geen kleine honden dus in mijn geval zou het dan een pup zijn) optil dan doe ik dat met een bepaalde reden, en die reden gaat jou niks aan en jij hebt je niet te bemoeien met mijn reden, alleen moet jij je hond bij je houden en dat doe jij dus niet... dus wie snapt er nou iets niet?

Als jou oh zo vrolijke hond op mijn hond afdenderd moet ik mijn volwassen hond ophangen omdat mijn hond jouw onbenullig niet luisterende hond waarschijnlijk niet zo op prijs stel... leuk voor jou en voor mij of niet? Dus gewoon je hond bij je houden als mensen hun honden met een andere hond willen laten spelen geven ze dat zelf wel aan.
Ik geloof dat @slomehippie dat al had begrepen :wink:

Maar Malinois als jij je pup optilt geloof ik direct dat je daar een goede reden voor hebt.
De meeste mensen tillen hun puppy op om vaak onjuiste redenen.
Als ik met mijn volwassen teckel ergens loop en iemand neemt zijn boevierpup op de arm (is gebeurd!) moet ik echt een beetje grinnikken op zijn minst.
En die baas was alleen maar bang omdat de DA had gezegd dat zijn puppy nog niet met andere honden in aanraking mocht komen voor zijn derde puppy-enting.
Na een kort gesprekje met de baas hebben mijn Teckel en die pup even leuk kennis gemaakt.
Zo is het toch prima? :wink:
Afbeelding
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

ranetje schreef:
malinois schreef:
slomehippie schreef:

Ik geloof dat @slomehippie dat al had begrepen :wink:

Maar Malinois als jij je pup optilt geloof ik direct dat je daar een goede reden voor hebt.
De meeste mensen tillen hun puppy op om vaak onjuiste redenen.
Als ik met mijn volwassen teckel ergens loop en iemand neemt zijn boevierpup op de arm (is gebeurd!) moet ik echt een beetje grinnikken op zijn minst.
En die baas was alleen maar bang omdat de DA had gezegd dat zijn puppy nog niet met andere honden in aanraking mocht komen voor zijn derde puppy-enting.
Na een kort gesprekje met de baas hebben mijn Teckel en die pup even leuk kennis gemaakt.
Zo is het toch prima? :wink:
Ik heb altijd zoiets, als mensen dat nodig vinden dan zullen ze daar wel een reden voor hebben. Als ze aanspreekbaar zijn zal ik het ook gerust vragen, maar anders laat ik ze gewoon... liever dat dan de hond op elke andere hond laten afdenderen of wegmeppen met een wandelstok (dat heb ik een keer meegemaakt) :wink:
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
ranetje
Zeer actief

malinois schreef: Ik heb altijd zoiets, als mensen dat nodig vinden dan zullen ze daar wel een reden voor hebben. Als ze aanspreekbaar zijn zal ik het ook gerust vragen, maar anders laat ik ze gewoon... liever dat dan de hond op elke andere hond laten afdenderen of wegmeppen met een wandelstok (dat heb ik een keer meegemaakt) :wink:
Haha, ja dan kijk je wel uit :mrgreen:
Afbeelding
blondie
Zeer actief

Nou ik had gister weer een wat mindere wandeling moet ik bekennen.. :roll:
Wilde weer gewoon relaxed door duin over de paden..
Stap lekker door en ipv bij naderen van andere honden liet ik de mijne lekkr zijn gang gaan, dat is snuffen en snuffen en kijken waar ik ben..
Komt er een gordon setter heet t geloof ik *een ierse maar dan zwart bruin* aan zonder baas, die loopt wijfelend kwispelend op mijn hond af..
Ik bekeek t en ze stonden kont aan nek.. en zonder dat ik de reden zag.. dook mijn hond op de hond en belanden ze in de duinstruiken waar ik niet bij kon :devil: Mijn lieverd :devil: :devil:
ik zag t puntje van zijn staart maar besloot daar maar niet aan te trekken.. hoorde geeiew van de andere hond en mijn hond kwam de struiken uit op een HIER VOET en een gvd binnensmonds.. daarna de AF!
en de andere hond dribbelde alweer snuffend verder.. nog steeds geen baas te bekennen..
toen die de hoek om kwam met andere hond en kinderwagen vroeg ik m zijn hond even te checken ivm een kleine aanvaring.. "oh nou volgens mij heeft ie niets hoor"en lachte er nog bij .. kwam de bocht om en passeerde mij met de twee honden en de kinderwagen... mijn hond bleef rustig liggen zonder verder om te kijken naar de ander... :denken:
daarna liep ik er ook maar achter... maar mijn lol was er af..
Er kwam nog een mechel teef pup vlak erna op m af : puppie!! en dat was goed, het reutje dat erbij hoorde was effe wat aftastender, maar die had mij al goed begroet en een Denk erom van mij uit was voldoende..
Maar toen ik t pad naar rechts bekeek vol met enthousiaste loslopende honden.. dacht ik bij mezelf.. :cheer: :cheer: we gaan van de bewoonde wereld af...en gaan lekker de natuur in ..
Dobervrouw, wees blij dat je hond zo is als ie is, hij wil nog spelen en benaderd anderen open.. de mijne is gewoon geen speler en laten ze m met rust laat hij hun met rust, komen ze op m af dan wil ie laten zien dat ie de baas is, ik kan er helaas dus niet zomaar van opaan dat t altijd goed gaat zo;n ontmoeting..
Gisteravond liet in de verte iemand zijn kruising husky reu los die in 1 lijn aan kwam sjezen... ik had echt :devil: :devil: maar dit keer kon ik me scheur open trekken nou ja geen schreeuwen, maar wel een denk erom aandacht vragen en kijk je bal BAL!~dat hielp en de aandacht was weerlegt.. maar pfff ik heb t soms wel een beetje gehad hoor met dit gedrag.. verwonden is t niet maar leuk lopen ook niet..
En voor t geval dat.. hij valt uit zichzelf echt niet aan, ook niet uit aan de riem.. puur benadering van andere grote reuen, dat mot ie niet..
In mijn geval gooi ik er dus toch maar weer appel op, dan maar geen interactie meer met vreemden en is t ik en de bal..
ranetje
Zeer actief

Die Gordonsetter zal wel signalen hebben afgegeven die jouw hond niet aanstonden @Blondie.
Dat kan je als mens lang niet altijd waarnemen.

Dat jij vind dat hij zich op jou moet richten en dat je dat nu versterkt lijkt me prima.
Maar je kunt in Nederland niet altijd andere honden uit de weg gaan.
Bovendien kan je de training niet volhouden als je nooit meer een andere hond zou tegenkomen :wink:

Opletten blijft dus de boodschap.
Bij jou zijn het andere honden (reuen neem ik aan?) en bij mij zijn het hazen, konijnen, fazanten enz. :mrgreen:

Je hebt een herplaatser en je weet niet hoe goed (of niet goed) zijn start is geweest wat betreft contact met andere honden.
Ik zie verder ook niet echt de noodzaak om een volwassen hond te stimuleren met andere, vreemde, honden te spelen eigenlijk :wink:
Afbeelding
Dobervrouw

eternal schreef: Sara heeft precies het zelfde. Wat ik geleerd heb op cursus is me op te draaien en weg te lopen. Ik roep er altijd achter aan. DAaag sara.
Ja en dan komt Nando ook wel. Ook als ik hem gewoon roep trouwens. Maar vòòrdat hij komt, wil hij eerst eventjes snel snuffelen en dan komt ie pas aangerend naar mij toe. Snappie?
Ik wil er graag inkrijgen, dat hij niet eerst wil snuffelen, maar gewoon bij me blijft. Snuffelen mag als we dichterbij gelopen zijn.
Maar leer ik dat hem dan aan..?
eternal schreef:
wacht. DAn gaat ze liggen en als ik zeg ga maar dan gaat ze ook.
Hoe heb je dit aangeleerd?
blondie schreef: Dobervrouw, wees blij dat je hond zo is als ie is, hij wil nog spelen en benaderd anderen open..
Ben ik ook erg blij mee. Ookal loop ik gewoon door bij passeren en laat hem dus nooit verder spelen. Maar ik vind het voor de andere eigenaren niet zo leuk, als Nando van een paar meter af komt rennen naar hun hondje toe. Dat wil er op de een of andere manier dus uit krijgen..
Erg vervelend trouwens, wat je meegemaakt hebt. Gelukkig dat alles goed is afgelopen!
blondie
Zeer actief

thanks Ranet, ja ik kan natuurlijk niet altijd alle honden ontwijken en dat wil ik ook niet.. maar idd met reuen is t net effe dat tikkie minder tolerantie van m..
En zoals dobervrouw zegt dat haar hond graag op een hond afrent om kennis te maken dat is nu net waar mijn hond idd niet op zit te wachten, hij is echt bezig met zijn gesnuffel en mij in de gaten aan t houden, komt er uit t niets inene een hond op m af dan is ie heel snel in zijn reactie (daarmee dan niet eerst kijken of t teef of reu is hoor.. is t klein of groot dat wel :mrgreen: klein is snel blik afwenden wegdraaien groot is vaak gelijk de omhoog sprong..
Remmen ze op tijd af bij t zien van de houding en lopen ze weg is t ok, gaan ze toch langzamer door om "kennis te maken"en staan ze kop staart dan is t meestal toch mijn hond die dan niet wegloopt maar de reactie van de andere hond blijft peilen..ik roep m op dat moment vaak zelf mee.. zie dat de andere hond meestal wel al verstard staat.. dus moet ik de mijne echt meeroepen, zondag liep ik erachter en inene was t bal.
Hij heeft gelukkig wel maatjes waar t wel goed mee gaat hoor..dat is dan ook wel leuk als ik m echt zie dollen.. maar ik blijf zeggen, met een reu.. is dollen wel dollen.. in aanvang wel maar ook dan moet ik soms effe rust erin brengen omdat ie dan weer wat te veel doorslaat in zijn enthousiastme, gister met die duitse staander teef kwam t ook tot spel maar dan ging t weer te wild en dat arme beest lag helemaal ondersteboven, en was toch wel wat geschrokken.. moest m toen echt wel effe tot de orde roepen.. :roll:
Maar als negen van de tien ontmoetingen uitlopen als ik niet intervier in een schermutseling, dan moet ik toch mijn conclusies trekken dat ik beter dat kan voorkomen?
Ik bedoelde niet dat ik spel met vreemde reuen in mijn geval wil stimuleren hoor.. ik bedoel alleen, wat is het nut om ze te laten kennis maken met de kans op conflict als ik weet dat t toch geen vrienden zullen worden?
:denken: Ik bereik er hoogstens mee dat die andere reuen de volgende keer hem zien en denken oh die..hmm die laat ik maar met rust.. da's ook wel fijn..en dat zie ik ook gebeuren soms..
Maar uitproberen door neutraal te gaan lopen probeerde ik dus zondag zaterdag overigens ook toen kwam puppie lab van 9 maanden op m af bij valkenburgse meer dat gaat dan wel ok, en op een hondse manier als de pup zijn speel wilde benaderen.. dit was wel een teefje, daar accepteerd ie ook wel meer van natuurlijk.. maar op een gegeven moment zag je dat ie dat gedrentel om m heen zat begon te worden, nekharen wat omhoog
ik en baasje van lab zagen dat ook als moment om ons gesprek te beeindigen.. :wink:
Maar goed t blijft wel eens lastig lopen, maar na dat akefietje aan t begin werd ie nog enthousiast begroet door een mechel teef pup waar ie uiterst gecharmeerd van was, en die had een reutje bij zich waarbij t ook wel ok ging, wat gespannener maar ok, overigens een soort boomertje, iets groter maar zeer lief.. zou t gescheelt hebben dat dat reutje middelmaat eerst contact maakte met mij? En dat ik goed contact met m had waardoor mijn hond wat milder was ? In combi met mijn stem van lief zijn en denk erom ! en dat ik er vlak bij liep toen die twee effe kennis maakten?
honden en hun onderlinge taal, soms denk je dat je ze snapt..maar :eek:
ranetje
Zeer actief

Ja soms denk je dat je het snapt maar............dan gaat het toch net weer even anders :wink:
Jouw waarschuwing maakt hem misschien net even iets bedachtzamer. Dat zou kunnen.
Misschien dat de maat hond ook meespeelt en natuurlijk de "plannen" die de andere hond heeft.
Om dat allemaal te kunnen "lezen" in korte tijd is heel erg moeilijk.
Ik krijg het idee dat jij best kunt zien aan jouw hond of er spanning is of niet.
Als er spanning is neem hem dan maar mee met zijn bal :wink:
Anders kan je het misschien even afwachten.
Als je contacten kort houdt, leert hij daar misschien op den duur ook nog wat van (rustiger reageren).
Ik zou zeggen, beperk de risico's :ok:

Misschien hebben de anderen daar nog ideeën over?
Afbeelding
blondie
Zeer actief

ranetje schreef:Ja soms denk je dat je het snapt maar............dan gaat het toch net weer even anders :wink:
Jouw waarschuwing maakt hem misschien net even iets bedachtzamer. Dat zou kunnen.
Misschien dat de maat hond ook meespeelt en natuurlijk de "plannen" die de andere hond heeft.
Om dat allemaal te kunnen "lezen" in korte tijd is heel erg moeilijk.
Ik krijg het idee dat jij best kunt zien aan jouw hond of er spanning is of niet.
Als er spanning is neem hem dan maar mee met zijn bal :wink:
Anders kan je het misschien even afwachten.
Als je contacten kort houdt, leert hij daar misschien op den duur ook nog wat van (rustiger reageren).
Ik zou zeggen, beperk de risico's :ok:

Misschien hebben de anderen daar nog ideeën over?
Ik hoop niet dat je het erg vind dobervrouw.. maar ik hoop ook op inzichten van anderen.. het is jouw topic maar ik kan hier veel uit leren..
Dobervrouw

blondie schreef:
Ik hoop niet dat je het erg vind dobervrouw.. maar ik hoop ook op inzichten van anderen.. het is jouw topic maar ik kan hier veel uit leren..
Haha. geen probleem meid, dan is het vanaf nu gewoon een dubbel-topic :ok:
Zolang de forummers ook nog op mijn vraag mbt Nando blijven reageren :boos:

:wink:
Plaats reactie

Terug naar “Discussieforum”