Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

waarom is de rasvereniging zo?

Hier is ruimte voor uitgebreide gedachtenwisseling over stellingen en dilemma's over honden.

Moderator: moderatorteam

ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door ranetje »

Een rasvereniging (de mijne tenminste :wink: ) wil zich inzetten voor honden die gefokt zijn volgens de opgestelde regels.
Daar hoort een kruising niet bij.
Als iemand bij de rasvereniging aanklopt is dat doorgaans om een zo goed mogelijke hond te krijgen die zo goed mogelijk is gefokt.
Een kruising past niet in dat beeld.
Om de vrij simpele reden dat je niet weet wat er uit komt als je twee honden van verschillend ras met elkaar kruist.
Mensen vragen om een bepaalde hond, omdat daar een bepaald karakter bij hoort.
De kans daarop is het grootst als het om een nest gaat waarbij de ouders van hetzelfde ras zijn en goed zijn uitgezocht.
Als je dan honden gaat herplaatsen die er wel uit zien als het ras, maar waarvan de herkomst niet bekend is neem je eigenlijk als rasvereniging een verantwoordelijkheid die je niet kunt waarmaken.

En nog een opmerking over de hond met het blauwe oog zonder boom:
Ik weet niet of het nu nog mogelijk is, maar in het verleden werd bij een nest voor zo'n hond nogal eens geen stamboom aangevraagd (scheelt kosten) omdat hij met deze "fout" toch gediskwalificeerd zou worden.
Is dat misschien bij deze hond ook de reden dat hij geen boom heeft?
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
boxersien

Ongelezen bericht door boxersien »

Het zal wel heel erg verschillen per rasvereniging en populatie. Ik kan goed begrijpen dat de Jack Russell vereniging hier niet mee begint, maar boxers zijn er niet zoveel en de NBG doet wel aan stamboomloze herplaatsing, maar ook aan buitenlanders herplaatsen :ok:
Mir@n
Zeer actief
Mijn ras(sen): Podenco, Galgo.
Contacteer:

Ongelezen bericht door Mir@n »

Mickie schreef:
Pak-de-bal schreef:
Mickie schreef:Met een nep-rolex die niet bevalt ga je toch ook niet naar de echte rolex-winkel om hem daar door te verkopen?
maar ik ga wel naar een Suzuki -dealer, om te kijken of er 2e hands-Suzuki's zijn !
Een tweedehands Suzuki is nog steeds een echte Suzuki. Een Trabantje met een Suzuki-embleempje erop geplakt zul je daar niet vinden.

De stabijvereniging herplaatst honden die volgens RV regels zijn gefokt, en geen andere.
De Suzuki-dealer verkoopt trouwens ook andere tweedehandsjes hoor! :pffff:
Mickie schreef:
Pak-de-bal schreef:En niet bij de bakker, en ook niet bij een achteraf auto-zaakje.,
want die vertrouw ik niet :neenee:
Daar heb jij Bauke anders wel gehaald. Je bent niet naar de officiële dealer gegaan, maar je hebt hem bij een achterafzaakje op de kop getikt.

Nee zonder stamboom lijkt me dat niet, moet dan ook een goeikooppie geweest zijn.

Ik heb trouwens wel dezelfde ervaringen met de RV van de Poedel. Die vonden zichzelf ook een beetje te fijn voor een herplaatsertje in hoge nood.
Mir, Gaia & Bella
Afbeelding

"Leven is veranderen. Veranderen is loslaten. Loslaten is vrij zijn."
....De doorsnee hond is een fijner mens, dan de doorsnee mens.
jidde

Ongelezen bericht door jidde »

PdB,
weet je hoeveel honden wel niet de naam Friese Stabij opgedrukt krijgen die in de verte nog niet eens op een stabij lijken?
Op mijn werk hebben we denk wel minstens 30 stabijtjes... En eerlijk, maar 1!!! is in mijn ogen een echte stabij.
De 1 is bruin, weer een ander heeft krullen, weer een ander is veelste groot. Toch krijgen die allemaal de naam stabij :19:
waarom zou een RV daarin bemiddelen?

Bij mijn ras is er geloof ik helemaal geen bemiddeling. wel heeft een fokker zelf een site opgericht waar dhtjes worden aangeboden. Zo nu en dan ook zonder stamboom.
Kenai

Ongelezen bericht door Kenai »

ranetje schreef: En nog een opmerking over de hond met het blauwe oog zonder boom:
Ik weet niet of het nu nog mogelijk is, maar in het verleden werd bij een nest voor zo'n hond nogal eens geen stamboom aangevraagd (scheelt kosten) omdat hij met deze "fout" toch gediskwalificeerd zou worden.
Ik vermoed dat dat de reden is......
Maar ik wilde vooral aangeven in reactie op een opmerking van Malinois,
dat een hond zonder stamboom níet per definitie een kruising is.
Deze prachthond zo te noemen, zou voor diens baas een beetje pijnlijk zijn.

Verder worden er goede argumenten aangedragen waarom een vereniging niet wil bemiddelen....
Toch zou men in principe per geval moeten willen bekijken of men misschien toch iets voor zo'n hondje zou kunnen betekenen.
Je kunt er altijd bij vermelden dat dit uit liefde gebeurt, maar dat de nieuwe baas zich ervan bewust moet zijn dat het hondje niet aan de kwalificaties van de vereniging voldoet?
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door ranetje »

Kenai schreef:
ranetje schreef: En nog een opmerking over de hond met het blauwe oog zonder boom:

Verder worden er goede argumenten aangedragen waarom een vereniging niet wil bemiddelen....
Toch zou men in principe per geval moeten willen bekijken of men misschien toch iets voor zo'n hondje zou kunnen betekenen.
Je kunt er altijd bij vermelden dat dit uit liefde gebeurt, maar dat de nieuwe baas zich ervan bewust moet zijn dat het hondje niet aan de kwalificaties van de vereniging voldoet?
Op zich heb je daar gelijk in :wink:
Ik heb het zelfs een keertje gedaan voor een volwassen hond(ik doe de pupbemiddeling voor de rasvereniging).
Maar ik vond het behoorlijk griezelig, al is het goed afgelopen.
Ik weet n.l. ook van die bepaalde (vermoedelijke) kruising, die uit een asiel of opvang kwam, een behoorlijk agressieve hond die naderhand ook is ingeslapen.
De RV heeft geen opvang waar de honden bekeken kunnen worden.
En zelfs in asiels komt de ware aard van het beestje niet altijd tot uiting :wink:
Dus je weet niet wat je bemiddelt.
Dat maakt het voor mij heel moeilijk.
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
Femia
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Femia »

jidde schreef:De 1 is bruin, weer een ander heeft krullen, weer een ander is veelste groot.
Er zijn verschillende kleuren:http://www.tricksandtails.nl/indexd.htm ... ldzaam.htm
(zie raskleuren)
Afbeelding
sypke
Zeer actief
Mijn ras(sen): Stabijhoun
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door sypke »

Inge schreef:De NHC bemiddelt ook niet actief bij stamboomloze Hollanders maar verwijst wel door naar een lid van de RV die ook stamboomloze Hollanders op haar site zet.
http://www.hollanderhuis.nl/#2
De Stabijvereniging verwijst mensen door naar het Stabijforum. Dat forum heeft een rubriek voor herplaatsers met en zonder stamboom. Die rubriek wordt goed bezocht en heeft al voor heel wat nieuwe bazen voor herplaatsers gezorgd.

Ook op andere plekken vinden vraag en aanbod van stamboomloze Stabijs elkaar.
Afbeelding
jidde

Ongelezen bericht door jidde »

Femia schreef:
jidde schreef:De 1 is bruin, weer een ander heeft krullen, weer een ander is veelste groot.
Er zijn verschillende kleuren:http://www.tricksandtails.nl/indexd.htm ... ldzaam.htm
(zie raskleuren)
de bruine die ik bedoel leek in de verste niet op een stabij, maar op papier staat dat het een stabij is. net zoals heel veel stabijtjes die ik voorbij zie komen.
Ze zijn bijna allemaal terughoudend, zal ook wel een raseigenschap zijn
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

Kenai schreef:
MARC_S schreef:
Kenai schreef: Wat een flauwekul!
Deze hond is binnen de regels van de Ver. gefokt met toestemming van de Ver. Met ouders die al sinds mensheugenis volbloed berners zijn.
Waarvan de allereerste fokkers nog Edelweissen liepen te zoeken en te jodelen.
(Overigens had het baasje de hond al voordat ze lid werden.De vereniging vond dus wel dat ze wat met elkaar te maken hadden.)
En hij heeft geen stamboom omdat? Zo te horen is hij zo zuiver als wat, uit pure oude lijnen maar heeft hij alleen geen stamboom :mrgreen: :roll: Gefokt volgens de regels van de rasvereniging zonder stamboom, aha, weer wat geleerd. :idea: Volgens mij is regel 1 dat je een stel ouders kiest met stamboom en dus pups met stamboom krijgt maar daar kan ik naast zitten want de ene rasvereniging blijkt de andere niet :N:
De hond heeft geen stamboom omdat hij één blauw oog heeft, dat is alles.
dan heeft de fokker geen stamboom aangevraagd heeft niks met de RvB te maken.
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
malinois
Zeer actief
Contacteer:

Pak-de-bal schreef:
Mickie schreef:Met een nep-rolex die niet bevalt ga je toch ook niet naar de echte rolex-winkel om hem daar door te verkopen?
maar ik ga wel naar een Suzuki -dealer, om te kijken of er 2e hands-Suzuki's zijn !

En niet bij de bakker, en ook niet bij een achteraf auto-zaakje.,
want die vertrouw ik niet :neenee:

dus zo kàn het toch ook bij honden-rassen?
Gewoon naar de RV gaan?
ja dat kan ook, herplaatsertjes met stamboom is hetzelfde als jouw voorbeeld met de Suzuki. :19: Eentje zonder stamboom is geen stabij...
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
Femia
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Femia »

Misschien dat er nog eens een vereniging komt van Stabijna's?
Afbeelding
malinois
Zeer actief
Contacteer:

Kenai schreef:

had de fokker de stamboom gewoon aan moeten vragen, was het gewoon een stamboomhond geweest. :19: Dat weet je toch vantevoren als je een hond koop, je koopt er 1 met of zonder stamboom, heb je geen stamboom dan is het officieel geen ras. :19:
Afbeelding
Pak-de-bal

Ongelezen bericht door Pak-de-bal »

Femia schreef:Misschien dat er nog eens een vereniging komt van Stabijna's?
ja, dat lijkt mij dan maar het beste.

Het zal een gat in de markt zijn, voor de specifieke stabij-liefhebbers, die hun honden niet in een asiel willen stoppen om herplaatst te worden.
Maar lekker onderling dit met elkaar regelen :ok:

Samen komen we er wel uit , wordt de slogan :ok: :ok:

En dan mag de echte Rv niet meedoen :pffff:
sypke
Zeer actief
Mijn ras(sen): Stabijhoun

Ongelezen bericht door sypke »

Martijn schreef:
Pak-de-bal schreef: Het zal een gat in de markt zijn, voor de specifieke stabij-liefhebbers, die hun honden niet in een asiel willen stoppen om herplaatst te worden.
Je kunt natuurlijk ook zelf een ander huis zoeken.
En Bauke mag ook gerust op het Stabijforum in de rubriek Herplaatsers.
Afbeelding
Pak-de-bal

sypke schreef:
Martijn schreef:
Pak-de-bal schreef: Het zal een gat in de markt zijn, voor de specifieke stabij-liefhebbers, die hun honden niet in een asiel willen stoppen om herplaatst te worden.
En Bauke mag ook gerust op het Stabijforum in de rubriek Herplaatsers.
hoe moet ik inloggen dan? :denken:
Pak-de-bal

Mickie schreef:
Pak-de-bal schreef:
Femia schreef:Misschien dat er nog eens een vereniging komt van Stabijna's?
ja, dat lijkt mij dan maar het beste.

Het zal een gat in de markt zijn, voor de specifieke stabij-liefhebbers, die hun honden niet in een asiel willen stoppen om herplaatst te worden.
Maar lekker onderling dit met elkaar regelen :ok:

Samen komen we er wel uit , wordt de slogan :ok: :ok:
Lijkt me een strak plan. Wanneer begin je er mee?
ik zit er inderdaad over na te denken, maar ik ben niet zo computer-achtig.
Want natuurlijk moeten er ook foto's bij .

En ik ben niet in het bezit van een eigen site.
Een weblog of zo, heeft geen zin.
Pak-de-bal

Martijn schreef:
in de Randstad dan?

Nee, als ik nog steeds moet uitleggen wat een stabij is, ga ik dan niet mijn hond aan ze geven, hoor ! :pffff:
yamie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Jack Russell Terriers
Contacteer:

Ongelezen bericht door yamie »

Pak-de-bal schreef:
Martijn schreef:
in de Randstad dan?

Nee, als ik nog steeds moet uitleggen wat een stabij is, ga ik dan niet mijn hond aan ze geven, hoor ! :pffff:
:denken: je hebt trouwens geen stabij....
Marion.

Ongelezen bericht door Marion. »

Hopeloos :roll:
malinois
Zeer actief
Contacteer:

Marion. schreef:Hopeloos :roll:
kom je daar nu al achter? :N: :mrgreen:
Afbeelding
Marion.

malinois schreef:kom je daar nu al achter? :N: :mrgreen:
Volgens mij denkt ze ook nog dat Femia met haar Stabijna zich steeds per ongeluk vertypt ofzo :N:
Pak-de-bal

yamie schreef:
Pak-de-bal schreef:
Martijn schreef:
in de Randstad dan?

nee, ik heb een pitbull, nou goed????? :roll: :roll: :pffff:
yamie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Jack Russell Terriers
Contacteer:

Ongelezen bericht door yamie »

Pak-de-bal schreef:
yamie schreef:
Pak-de-bal schreef:
Martijn schreef: Je kunt natuurlijk ook zelf een ander huis zoeken.
in de Randstad dan?

ja zo is het goed :ok:
malinois
Zeer actief
Contacteer:

Pak-de-bal schreef:
yamie schreef:
Pak-de-bal schreef:
in de Randstad dan?

laat de stamboom ff zien dan? Dan heb je een stabij :19:
Afbeelding
Maxiem
Zeer actief

Ongelezen bericht door Maxiem »

Pak-de-bal schreef:
yamie schreef:
Pak-de-bal schreef:
in de Randstad dan?

Tuurlijk, en Max is ook een stabij, toch? Ze lijkt er immers best wel op :roll:
Max, 1-12-1999 - 29-10-2010. Je wordt gemist.
Mir@n
Zeer actief
Mijn ras(sen): Podenco, Galgo.
Contacteer:

Ongelezen bericht door Mir@n »

Marion. schreef:
malinois schreef:kom je daar nu al achter? :N: :mrgreen:
Volgens mij denkt ze ook nog dat Femia met haar Stabijna zich steeds per ongeluk vertypt ofzo :N:
Dacht ik de eerste keer wel :smile: :smile: :smile:
Mir, Gaia & Bella
Afbeelding

"Leven is veranderen. Veranderen is loslaten. Loslaten is vrij zijn."
....De doorsnee hond is een fijner mens, dan de doorsnee mens.
Hutsje
Zeer actief
Mijn ras(sen): moddercockers

Ongelezen bericht door Hutsje »

de rv van de basset hound doet het overigens ook, daar staan ook stamboomloze bassets op de site bij hok gezocht :wink:
Afbeelding
Sita
Zeer actief

Ongelezen bericht door Sita »

sypke schreef:
Inge schreef:De NHC bemiddelt ook niet actief bij stamboomloze Hollanders maar verwijst wel door naar een lid van de RV die ook stamboomloze Hollanders op haar site zet.
http://www.hollanderhuis.nl/#2
De Stabijvereniging verwijst mensen door naar het Stabijforum. Dat forum heeft een rubriek voor herplaatsers met en zonder stamboom. Die rubriek wordt goed bezocht en heeft al voor heel wat nieuwe bazen voor herplaatsers gezorgd.

Ook op andere plekken vinden vraag en aanbod van stamboomloze Stabijs elkaar.
Ik ben ook verwezen naar het stabijforum. Taro stond op marktplaats. Dat was toch wel de laatste site waar ik een stamboomhond verwachtte. Dacht laat ik daar toch maar eens op kijken.

Maar mocht de vriendin van ts geïnteresseerd zijn in een stabijna laat haar dan vooral op marktplaats kijken of andere herplaatsings sites. Er staan er zoveel op. Sommige meer dan de andere lijkend op een stabij.

Ik wilde een stamboom Stabij. Het is dat wij tegen de advertentie van Taro aanliepen, anders hadden wij het via de rasvereniging willen proberen of toch voor een pup gegaan.

Maar ik kan het voorstellen dat de rasvereniging niet stamboomloze stabijs wil gaan herplaatsen. Ik denk dat zij er een dagtaak aan overhouden. Zoals ik hierboven al getypt hebt, het zijn er echt heel veel.
Groetjes Yvette, Sita, Taro en Rowan

Afbeelding
Marion.

Pak-de-bal schreef:in de Randstad dan?
Marjolein, ik kreeg in de auto een briljant idee. Jij hebt toch geen betaalde baan? En je vindt de Veluwe toch zo heerlijk? En jij verlangt toch zo terug naar die goede oude tijd, toen mensen nog beleefd en vredelievend waren?

Is figurant in het openluchtmuseum niets voor jou? Gewoon de hele dag rond kuieren in grootmoeders tijd. Boerderijhondje hoort er ook bij, dus Bauke mag ook mee. Dat lijkt me jou op het lijf geschreven!

Bijkomend voordeel is dat ze daar geen internet hebben
Plaats reactie

Terug naar “Discussieforum”