Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

opvoeden met beloning EN correctie

Hier is ruimte voor uitgebreide gedachtenwisseling over stellingen en dilemma's over honden.

Moderator: moderatorteam

Zoek stok!
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kooikerhondje en Australian Shepherd
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Zoek stok! »

Inge O schreef: dat is dan nog het ergste : baasje was alleen doodongelukkig omdat haar hond zo 'dwars' was :jank: .
en als dit nou de uitzondering van de eeuw was, maar nee hoor......

(ik kon me finaal toch niet inhouden, heb eventjes gezegd dat hij er niks van snapte en dat ze even iets positiefs met hem moest doen om hem weer te ontspannen, het beestje herademde zienderogen :| )
Maar zo train ik dus niet he, voordat je dat denkt :wink:
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
Zoek stok!
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kooikerhondje en Australian Shepherd
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Zoek stok! »

Inge O schreef:
Zoek stok! schreef:
Inge O schreef: dat is dan nog het ergste : baasje was alleen doodongelukkig omdat haar hond zo 'dwars' was :jank: .
en als dit nou de uitzondering van de eeuw was, maar nee hoor......

(ik kon me finaal toch niet inhouden, heb eventjes gezegd dat hij er niks van snapte en dat ze even iets positiefs met hem moest doen om hem weer te ontspannen, het beestje herademde zienderogen :| )
Maar zo train ik dus niet he, voordat je dat denkt :wink:
:N: waarom zou ik dat denken :80: ?
Omdat ik altijd zo'n voorvechter van positief trainen ben :mrgreen:
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
Moos
Zeer actief

Ongelezen bericht door Moos »

Inge O schreef:
ik geef even een voorbeeldje van een verkeerde toepassing (deze keer nog zonder zware stress voor de hond) : tijdens agility plast een hond tegen de uitgang van de slurf. baasje geeft geen mondelinge correctie (nee, want hij moet een time-out gebruiken), loopt naar de hond toe om hem 'te vangen' (ondertussen is de hond al met totaal andere dingen bezig, seconden lopen snel), hond wordt zonder iets te zeggen aangelijnd (heeft nog totaal niet door dat hij iets verkeerd heeft gedaan, laat staan wát dat zou zijn), geleider spreekt nog even kort met de trainer over wat hem te doen staat (seconden tikken verder), geleider gaat met hond van het plein, training over.

hond is niet het type die uit zijn dak gaat tijdens training, ervaart dit dus totaal niet als een correctie, leert niks bij - plast de volgende keer weer tegen slurf en het verhaal herhaalt zich steeds maar verder.

voor wie is dit nu leuk en wat brengt het de hond bij?
Godallemachtig zeg.
Nu heb ik verder geen verstand van hondenscholen e.d, maar hier gaan mijn tenen ook enorrrrrrrrm van krommen!

Ik vind dit trouwens ook wel een beetje passen in het plaatje van wat je heel vaak 'op straat' ziet dat bazen denken hun hond minuten later nog even te kunnen straffen voor iets wat dus veel eerder gedaan is.
Vaak ook met dat 'hondje vangen' erbij...
Afbeelding
Daan

Ongelezen bericht door Daan »

ik hanteer niet de een of de andere methode.
Ik beloon volop bij trainen, maar als het gaat om opvoeden of heropvoeden schuw ik negatieve prikkels niet.
Wat dus inhoudt dat Diesel aan de lijn aan een slipketting loopt, en georgette een schopje onder haar hol krijgt, of een zeerongezellige brul, als ze de katten irritant blijft najagen.
Dat trekken en positief proberen op te lossen bij diesel is gewoon zinloos, en die slip had hij na 2 keer meelopen door.En georgette en de katten , gaat 90 keer goed tot ze heel irritant besluit die katjes te zien als mastiffjes.
Haalt ook niks uit in de zin van dat ze er iets van leert, maar wat mij betreft is soms de maat vol.
Moon
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bracco Italiano

Ongelezen bericht door Moon »

Leuke discussie! Ik maak nogal verschil tussen trainen en opvoeden (hoewel er natuurlijk wel een overlap is). Bij trainen zijn voor mij correcties not done, zeker niet als de hond nog geen idee heeft wat er van hem verlangd wordt.
Wat opvoeden betreft lijken me correcties onontbeerlijk voor mij althans wel :19: . Het is altijd moeilijk om waarheden te verkondigen in een discussie zoals dit omdat alles valt of staat bij de soort hond en soort eigenaar. Ik ben er me van bewust dat ik niet zo'n getalenteerd hondenopvoeder ben als bijv Wil of Inge O of anderen. Die zullen ws alleen al door uitstraling een natuurlijk overwicht bezitten. Ik ken dus mijn beperkingen :wink: .

Nu wil ik een situatie schetsen; al zes jaar loop ik met Dante in een parkje waar we een klein stukje langs een dijk lopen. Naast die dijk is een weg; Dante mag dus niet op de dijk (hoewel die erg breed is, maar ik wil het risico vermijden). Dante heeft als pup geleerd dat hij daar niet mag komen en dat deed hij dus ook nooit..... tot zo'n twee weken geleden :roll: . Hoe het komt weet ik niet (ik denk dat hij er iets te eten geroken en gevonden heeft) gaat hij steeds over het greppeltje tussen parkje en dijk. De eerste keer riep ik hem natuurlijk, met een 'braaf' als hij bij me kwam. Luisteren doet hij goed gelukkig. Maar hij probeert het steeds weer :roll: de beloning was nogal groot waarschijnlijk. Met een 'nee' kon ik hem wel steeds tegenhouden, maar als hij de kans schoon zag, hup weer dat greppeltje over. Tot ik er echt schoon genoeg van had; zodra hij weer eens een sprong nam, ging ik er achteraan met een spurtje en dook hem meteen in zijn 'kippennek' ondertussen hem 'hel en verdoemenis' verwensend :devil: . Hij schrok zich een ongeluk :N: en heeft het de keren erna niet meer gedaan... Dit was dus een forse correctie en ook nog eens fysiek. Het probleem met dit soort gedragingen vind ik dat als ik Dante heel erg beloon na het vergrijp; je zou kunnen redeneren dat je de hond beloond voor het laatste gedrag, dus het hierkomen, hij daar volgens mij aan verbindt; 'als ik over het greppeltje spring en ik kom terug wordt dat beloond' :roll: (lastig uit te leggen, ik hoop dat jullie begrijpen wat ik bedoel).
Kortom; ik zou niet weten hoe ik dit gedrag zonder correctie had moeten oplossen :19: En zo zijn er nog wel meer situaties maar dit even als voorbeeld...
Gr. Marijke
Afbeelding
As-Boy
Vaste gebruiker
Contacteer:

Ongelezen bericht door As-Boy »

leuke discussie !

mijn mening; mijn pup is leergierig, jong, en snapt de helft nog niet. :denken:

Ik leer hem dingen door te belonen, d.m.v mijn stem, hoge vriendelijke stem (gaat hij gelijk kwispelen) en ook door een welverdiend snoepje, stukje kaas of kattenbrokje ter afwisseling.

Met 'nieuwe' dingen leren straf ik hem niet. bijv. als toen ik hem leerde af gaan, corrigeerde ik hem niet, dan ging ik net zolang door tot hij het wél goed deed en zijn snoepje of iets dergelijks verdiend had.

Met afleren doe ik het anders.

Gezien hij nog flink van het bijten is, zeg ik de eerste keer op een lage toon, nee. Maar meneertje is af en toe te enthousiast dat ie het niet hoort, en dan sluit ik mijn duim en wijsvinger om zijn neus heen, en zeg dan weer nee. Dit accepteerd hij en gaat dan op zijn speeltjes kauwen. Hij snapt het dus goed. Oke, per elke dag wil hij het het liefst vergeten, maar geduld loont zeggen ze, dus we blijven zo doorgaan.

aan fysiek 'straffen' (want corrigeren kan ik dat niet noemen) doe ik niet, dat vind ik ver buiten proportie gaan, geen enkel beest verdiend dat, een mens tevens ook niet, dus waarom een dier wel.

Ik ben ook opgevoed met wel goed niet goed, en ik ben er ook goed uitgekomen.

Ik merk heel erg bij mijn pup dat hij heel erg reageerd op mijn stem, en ook de stemhoogte. mijn moeder praat nogal... uhh liefkozend? Boy, ga maar naar je plaats ja goed zo (voordat ie erin zit) en haar neemt hij dus ook in de maling, zo van snap het wel maar wil je het nog een keertje zeggen?)

Als ik 1x boy plaats zeg, zit ie er al in voor ik kan kijken. Ik heb van mezelf een lagere stem als mijn moeder. Dus met toonhoogte, lichaamstaal etc. bereik ik al super veel met hem.
een correctie is op zijn plaats als ik zeker weet dat hem duidelijk is wat de bedoeling is, bijv. plaats en het na 2x zeggen nog niet doen, of ervoor gaan liggen. dan zeg ik het doordringender om het zo maar te noemen.

alleen met bijten sluit ik mijn vingers om zijn snuit, gewoon omdat hij dit niet aangenaam vind, en dus vanzelf ophoud.
Uiteraard is belonen positiever, voor jou en ook voor de hond, maar een correctie is in mijn ogen in bepaalde situaties nou eenmaal ook nodig..
In 't leven win en verlies je dingen, maar alleen echte liefde laat sporen achter in je hart...
Afbeelding
As-Boy
Vaste gebruiker
Contacteer:

Moon schreef:Nu wil ik een situatie schetsen; al zes jaar loop ik met Dante in een parkje waar we een klein stukje langs een dijk lopen. Naast die dijk is een weg; Dante mag dus niet op de dijk (hoewel die erg breed is, maar ik wil het risico vermijden). Dante heeft als pup geleerd dat hij daar niet mag komen en dat deed hij dus ook nooit..... tot zo'n twee weken geleden :roll: . Hoe het komt weet ik niet (ik denk dat hij er iets te eten geroken en gevonden heeft) gaat hij steeds over het greppeltje tussen parkje en dijk. De eerste keer riep ik hem natuurlijk, met een 'braaf' als hij bij me kwam. Luisteren doet hij goed gelukkig. Maar hij probeert het steeds weer :roll: de beloning was nogal groot waarschijnlijk. Met een 'nee' kon ik hem wel steeds tegenhouden, maar als hij de kans schoon zag, hup weer dat greppeltje over. Tot ik er echt schoon genoeg van had; zodra hij weer eens een sprong nam, ging ik er achteraan met een spurtje en dook hem meteen in zijn 'kippennek' ondertussen hem 'hel en verdoemenis' verwensend :devil: . Hij schrok zich een ongeluk :N: en heeft het de keren erna niet meer gedaan... Dit was dus een forse correctie en ook nog eens fysiek. Het probleem met dit soort gedragingen vind ik dat als ik Dante heel erg beloon na het vergrijp; je zou kunnen redeneren dat je de hond beloond voor het laatste gedrag, dus het hierkomen, hij daar volgens mij aan verbindt; 'als ik over het greppeltje spring en ik kom terug wordt dat beloond' :roll: (lastig uit te leggen, ik hoop dat jullie begrijpen wat ik bedoel).
Kortom; ik zou niet weten hoe ik dit gedrag zonder correctie had moeten oplossen :19: En zo zijn er nog wel meer situaties maar dit even als voorbeeld...
ik begrijp wat je bedoeld, dat idee kreeg ik ook al bij het lezen van het eerste stukje van je reactie haha! even als voorbeeld; mijn moeder herhaald ook een aantal keer hetzelfde commando, nog voor hij de kans heeft gehad om het in 1x goed uit te voeren. ik heb dus de gedachte erbij; hij leert dus dat hij het ook in 3x mag doen, het wordt 3x herhaald en dan alsnog goed zo gezegt.

Als ik het bij hem 2x moet herhalen, omdat hij de eerste keer twijfelt, krijgt hij als hij het gedaan heeft geen goed zo, dat krijgt hij pas als hij het daarna weer in 1x doet.

Dus ik begrijp wat je bedoeld hoor, in dit geval heb je het (zoals ik het begrijp) ook met meerdere dingen geprobeerd op te lossen. Zoals nee, en roepen en dan belonen. Maar inderdaad wat je zegt, de volgende keer neemt hij weer een spurt naar de greppel, komt hij terug als je roept want dan is hij tenslotte braaf.
Ik denk dat je het zo goed heb aangepakt, vooral gezien het resultaat. met een goeie vertrouwensband kan een hond best wat hebben, zolang het de band niet schaadt. en je hebt nu het resultaat wat je wou, dus waarschijnlijk werkt dat beter bij jouw hond :)
In 't leven win en verlies je dingen, maar alleen echte liefde laat sporen achter in je hart...
Afbeelding
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

As-Boy schreef:aan fysiek 'straffen' (want corrigeren kan ik dat niet noemen) doe ik niet, dat vind ik ver buiten proportie gaan, geen enkel beest verdiend dat, een mens tevens ook niet, dus waarom een dier wel.
hoezo is dat niet corrigeren... je hebt fysiek straffen en fysiek straffen... :19:
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
As-Boy
Vaste gebruiker
Contacteer:

snap wat je bedoeld, maar ik vind (in mijn ogen) fysiek corrigeren eerder bestraffen als fysiek corrigeren. hierover zullen de meningen verdeeld zijn, en dat kan ik ook best begrijpen. ieder denkt anders.
maar ik zie het zo, dat is mijn manier van kijk op fysiek corrigeren (om het dan maar zo te noemen) ieder heeft zijn eigen manier en definitie van fysiek corrigeren. en zo ik ook :)
Afbeelding
malinois
Zeer actief
Contacteer:

As-Boy schreef:snap wat je bedoeld, maar ik vind (in mijn ogen) fysiek corrigeren eerder bestraffen als fysiek corrigeren. hierover zullen de meningen verdeeld zijn, en dat kan ik ook best begrijpen. ieder denkt anders.
maar ik zie het zo, dat is mijn manier van kijk op fysiek corrigeren (om het dan maar zo te noemen) ieder heeft zijn eigen manier en definitie van fysiek corrigeren. en zo ik ook :)
als een van mijn honden uitvalt krijgt hij een hollewipper... dan is A. de aandacht meteen van de andere hond af, B. het is tevens een lichte correctie voor hem en hij snapt direct wat de bedoeling ook alweer is...
Dit is fysiek straffen maar ik schaar dit toch niet onder het fysiek straffen door hem bijna dood te schoppen (ik noem maar wat) :19:
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
malinois
Zeer actief
Contacteer:

en wat is het verschil tussen straf en een correctie bij jou dan?
Afbeelding
As-Boy
Vaste gebruiker
Contacteer:

nee, daarom zei ik ook iedereen zal dit op zijn eigen manier zien (en ik moet zeggen dat ik op dit forum al flink de rondte in wordt geschopt omdat ik nergens gelijk in kan hebben of een punt kan hebben, maargoed..) en n.a.v mijn ervaringen met mensen die hun paarden fysiek straffen, en ook mensen die ik buiten hun hond welleens fysiek aan zien pakken.

Zou mijn hond ook ineens uitvallen naar een andere hond of persoon, dat het geen spelen is of gewoon waarvan hij weet dat het niet mag, dan kan hij inderdaad ook een piek tegen zn oor aan krijgen. okee, als hij ouder is zal dat waarschijnlijk anders gaan moeten :denken: maar nu heeft ie nog van die leuke flappies dat ik er tegen kan pieken ( :smile2: )

dit vind ik alleen niet fysiek bestraffen, maar in zo'n geval fysiek aandacht vd hond trekken ter afleiding
Afbeelding
malinois
Zeer actief
Contacteer:

As-Boy schreef:nee, daarom zei ik ook iedereen zal dit op zijn eigen manier zien (en ik moet zeggen dat ik op dit forum al flink de rondte in wordt geschopt omdat ik nergens gelijk in kan hebben of een punt kan hebben, maargoed..) en n.a.v mijn ervaringen met mensen die hun paarden fysiek straffen, en ook mensen die ik buiten hun hond welleens fysiek aan zien pakken.

Zou mijn hond ook ineens uitvallen naar een andere hond of persoon, dat het geen spelen is of gewoon waarvan hij weet dat het niet mag, dan kan hij inderdaad ook een piek tegen zn oor aan krijgen. okee, als hij ouder is zal dat waarschijnlijk anders gaan moeten :denken: maar nu heeft ie nog van die leuke flappies dat ik er tegen kan pieken ( :smile2: )

dit vind ik alleen niet fysiek bestraffen, maar in zo'n geval fysiek aandacht vd hond trekken ter afleiding
waar zie je dat gebeuren dan? ik denk dat je het over jezelf afroept omdat je dingen als een feit opschrijft en daar kun je idd. commentaar op krijgen, maakt niet uit, ook van kritiek kun je leren nl. :wink:

Verder weer terugkomend, wat is voor jou het verschil dan tussen straffen en corrigeren?
Afbeelding
As-Boy
Vaste gebruiker
Contacteer:

Inge O schreef:
As-Boy schreef:snap wat je bedoeld, maar ik vind (in mijn ogen) fysiek corrigeren eerder bestraffen als fysiek corrigeren. hierover zullen de meningen verdeeld zijn, en dat kan ik ook best begrijpen. ieder denkt anders.
heb jij dat met wiskunde ook, dat je overal je mening over hebt? dat je bijvoorbeeld vindt dat 1 + 1 géén 2 is, maar 5 (want ja, een eigen mening moet kunnen toch hè :blah: )?
ik ga heir geen antwoord op geven, ik ben hier net lid en wordt van links naar rechts getrapt op dit forum, terwijl ik alleen een mening geef (in de meeste topics wordt erom gevraagd!!!) en dan krijg je van dit soort opmerkingen. ik zit heel de middag mezelf al te verdedigen, en waarom? want het is tenslotte mijn mening ja ! moet ik het dan met jan en alleman eens zijn?? wou je zeggen dan dat een eigen mening niet moet kunnen? ik weet niet wat je idee hierachter is en wat je er mee wilt bereiken, maar in hoeverre ik het zie krijg ik steeds van dezelfde mensen commentaar. lijkt wel alsof jullie bij elk bericht wat ik plaats checken of ik ongelijk heb.
Afbeelding
As-Boy
Vaste gebruiker
Contacteer:

malinois schreef:
As-Boy schreef:nee, daarom zei ik ook iedereen zal dit op zijn eigen manier zien (en ik moet zeggen dat ik op dit forum al flink de rondte in wordt geschopt omdat ik nergens gelijk in kan hebben of een punt kan hebben, maargoed..) en n.a.v mijn ervaringen met mensen die hun paarden fysiek straffen, en ook mensen die ik buiten hun hond welleens fysiek aan zien pakken.

waar zie je dat gebeuren dan? ik denk dat je het over jezelf afroept omdat je dingen als een feit opschrijft en daar kun je idd. commentaar op krijgen, maakt niet uit, ook van kritiek kun je leren nl. :wink:

Verder weer terugkomend, wat is voor jou het verschil dan tussen straffen en corrigeren?
Corrigeren zie ik verbeteren om het juiste resultaat te krijgen wat je van je hond verwacht.
Straffen vind ik duidelijk maken/wijzen op ongewenst gedrag. Straffen kan met de stem, ligt eraan in hoeverre een hond er op reageerd. en straffen kan ook fysiek.

Fysiek corrigeren heeft in mijn ogen dus ook geen nut, omdat ik vind dat je het beestje dan des te meer onzeker maak over wat nou eigenlijk wel de bedoeling is...
Afbeelding
malinois
Zeer actief
Contacteer:

As-Boy schreef:
malinois schreef:

Corrigeren zie ik verbeteren om het juiste resultaat te krijgen wat je van je hond verwacht.
Straffen vind ik duidelijk maken/wijzen op ongewenst gedrag. Straffen kan met de stem, ligt eraan in hoeverre een hond er op reageerd. en straffen kan ook fysiek.

Fysiek corrigeren heeft in mijn ogen dus ook geen nut, omdat ik vind dat je het beestje dan des te meer onzeker maak over wat nou eigenlijk wel de bedoeling is...
als het beestje duvelsgoed weet wat de bedoeling is maar het simpelweg niet doet of het verkeerde gedrag vertoont ook niet?
Dat is dan toch alleen duidelijkheid voor hem lijkt me?
Afbeelding
As-Boy
Vaste gebruiker
Contacteer:

[quote="malinois
quote]

offtopic, maar waar ik dit zie; ik plaats een onderwerp omdat mijn pup ziek is, ik leg het verhaal uit van begin af aan zodat het vanaf het begin uitgelegt is en dus iedereen van alles af weet zodat er ook adviezen gegeven kunnen worden die op heel het verhaal gebaseerd zijn.

Vervolgends koop ik een verkeerde hond, help ik mee met broodfokkers, is het zielig voor mijn pup. en noem maar op. ik ben te jong en ik wil te wijs zijn, als ik zo niet eens normaal mijn mening kan geven en proberen andere mensen te adviseren dan houd het voor mij heel snel op hier...
Afbeelding
Wil de hond
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Wil de hond »

als ik zo niet eens normaal mijn mening kan geven en proberen andere mensen te adviseren dan houd het voor mij heel snel op hier
Natuurlijk kan je hier je mening geven, maar als je dat doet en het dan niet normaal vindt dat daar reakties op komen zit je hier inderdaad verkeerd.

Dit is nl. een forum en geen spreekbuis voor As-Boy alléén. :wink:
As-Boy
Vaste gebruiker
Contacteer:

malinois schreef:
As-Boy schreef:
malinois schreef:

als het beestje duvelsgoed weet wat de bedoeling is maar het simpelweg niet doet of het verkeerde gedrag vertoont ook niet?
Dat is dan toch alleen duidelijkheid voor hem lijkt me?
ik bedoelde het corrigeren eigenlijk meer uit onwetendheid.. ik praat naar eigen ervaring dus in dit geval vanuit mijn pup...als ik hem dingen leerdde, dan corrigeerde ik hem door herhaling net zolang tot hij het goed deed, dan prees ik hem de hemel in !
Straffen is nog niet nodig geweest.. ik zie gewoon een heel ander verschil tussen fysiek straffen, en corrigeren. sommige mensen kunnen ook fysiek corrigeren, en ik persoonlijk vind dat geen corrigeren....
Afbeelding
As-Boy
Vaste gebruiker
Contacteer:

Wil de hond schreef:
als ik zo niet eens normaal mijn mening kan geven en proberen andere mensen te adviseren dan houd het voor mij heel snel op hier
Natuurlijk kan je hier je mening geven, maar als je dat doet en het dan niet normaal vindt dat daar reakties op komen zit je hier inderdaad verkeerd.

Dit is nl. een forum en geen spreekbuis voor As-Boy alléén. :wink:
nou, ik ben bekend met forums, en ook bekend in de paardenwereld dus ik ben wel wat commentaar gewend. Maar om nou als een stelletje volwassenen een meisje van 17 aan te vallen die net een maand een pup in huis heeft en om advies vraagt, in plaats van eigenwijs haar eigen gang te gaan) dan krijg ik bepaalde commentaren op mijn aanschaf en manier van praten en manier van doen. ik mag mijn eigen mening toch ook vertegenwoordigen? En ik weet hoe een forum in elkaar zit, en ik ben ook een persoon die mensen op alle mogelijke manieren wil helpen!!
Afbeelding
As-Boy
Vaste gebruiker
Contacteer:

Inge O schreef:
As-Boy schreef:en ik moet zeggen dat ik op dit forum al flink de rondte in wordt geschopt omdat ik nergens gelijk in kan hebben of een punt kan hebben, maargoed
als je zoiets merkt zijn twee dingen mogelijk : of jou valt helemaal niks 'te verwijten' en heel toevallig zijn nu toch wel net al die anderen zo onbegripvol, moeilijk en en dwars, of........ :idea: al die anderen gedragen zich wel normaal maar er is iets in jouw manier van doen of formuleren die problemen veroorzaakt.

mag je twee keer raden welke mogelijkheid het vaakste voorkomt.
ik raad 1x, vind je dat goed?
het komt van beide kanten. schuld ligt nooit bij 1 als er meerdere bij betrokken zijn. of lul ik nu maar weer iets wat helemaal verkeerd is
Afbeelding
malinois
Zeer actief
Contacteer:

As-Boy schreef:Vervolgends koop ik een verkeerde hond, help ik mee met broodfokkers, is het zielig voor mijn pup. en noem maar op.
daar hebben ze ook gelijk in vind ik... maar goed... dat is inmiddels gebeurd en niks meer aan te doen helaas.
Afbeelding
Wil de hond
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Wil de hond »

nou, ik ben bekend met forums, en ook bekend in de paardenwereld dus ik ben wel wat commentaar gewend. Maar om nou als een stelletje volwassenen een meisje van 17 aan te vallen
Haha,

Is de paardenwereld ook al zo erg dan? :80:

Wie weet zijn degenen die jou aanvallen ook nog wel gewoon allemaal pubers. :mrgreen:
As-Boy
Vaste gebruiker
Contacteer:

uhm, ik vind persoonlijk geen enkele hond/pup een verkeerde aanschaf. ik kan deze hond een goed tehuis bieden en dus geef ik hem dat met garantie. Het maakt mij niet uit of het een rashond is, of hij een stamboom heeft, of hij helemaal kerngezond is etc. natuurlijk wil het liefst een kerngezonde hond, ja en de mijne heeft een navelbreuk, die dinsdag verholpen wordt. Hij is misschien niet opgegroeid op een normale manier, net als andere pups. maar hij lijdt nu het leventje van elke andere normale pup in nederland (die in een normale situatie zit) hij komt bij mij niets tekort, en dat weet ik. al moet hij een nieuwe kunstheup over 8 jaar van 2500,- euro, van mij krijgtie em!!

Dus omdat mijn hondje een ongelukje zou zijn geweest, mag ik hem maar niet kopen? Als er van 2 paarden onverwachts een veulen komt, moet je die dan ook maar zijn leven laten lijden zonder dat hij recht heeft op een goed tehuis?

p.s ja ik vind de paardenwereld best erg ja. verwende mensen, de een moet meer paarden hebben als de ander, er moet een goeie bloedlijn aanwezig zijn, er moeten goeie prestaties behaald worden, (en als je die haalt dan is er altijd wel iemand die zegt dat je het niet goed doet). ik kan niet iedereen over 1 kam scheren en dat doe ik ook niet, maar de paardenwereld is vrij hard ja vind ik...

p.p.s Uit bepaalde reacties ook in andere topics, kan ik goed op maken dat het meerendeels gaat om zoiezo volwassenen...
Afbeelding
kitty
Zeer actief
Mijn ras(sen): schapendoes
Aantal honden: 5
Contacteer:

Ongelezen bericht door kitty »

Inge O schreef:@marijke : voor mij heb je dat prima opgelost :wink: . jij bent degene die de grenzen stelt, dante kent ze goed, jij herinnert er hem nog een paar keer aan en toch heeft hij er lak aan (want daar komt het wel op neer) : dan is het geen seconde te vroeg om even op je strepen te staan :wink: .

zo'n reacties moet je uiteraard zuinig mee zijn (zeg ik in het algemeen en zeker niet tegen jou want dat ben jij vast en zeker :mrgreen: ), dan kom ik weer aan met mijn 'potje correcties waar je een heel hondenleven moet mee doen'. maar als je ze zuinig en goed getimed gebruikt, in de juiste omstandigheden (hond weet waar het over gaat) geven ze een hond meer dan hij ermee verliest : hoe netter een hond zich aan je regeltjes houdt, hoe meer vrijheid hij ervoor in ruil krijgt - vooral dat laatste is mij heel waardevol en mis ik heel vaak bij de honden van baasjes die alles alleen maar positief denken op te mogen lossen. daar is de hond vaak de dupe van zijn eigen ongehoorzaamheid in bepaalde situaties (en ja, ik heb het hier uiteraard ook over opvoeding - eigenlijk heb ik altijd 'opvoeding' in mijn achterhoofd bij dit type discussies - training is toch grotendeels iets anders).
Heel goed omschreven!
malinois
Zeer actief
Contacteer:

As-Boy schreef:uhm, ik vind persoonlijk geen enkele hond/pup een verkeerde aanschaf. ik kan deze hond een goed tehuis bieden en dus geef ik hem dat met garantie. Het maakt mij niet uit of het een rashond is, of hij een stamboom heeft, of hij helemaal kerngezond is etc. natuurlijk wil het liefst een kerngezonde hond, ja en de mijne heeft een navelbreuk, die dinsdag verholpen wordt. Hij is misschien niet opgegroeid op een normale manier, net als andere pups. maar hij lijdt nu het leventje van elke andere normale pup in nederland (die in een normale situatie zit) hij komt bij mij niets tekort, en dat weet ik. al moet hij een nieuwe kunstheup over 8 jaar van 2500,- euro, van mij krijgtie em!!

Dus omdat mijn hondje een ongelukje zou zijn geweest, mag ik hem maar niet kopen? Als er van 2 paarden onverwachts een veulen komt, moet je die dan ook maar zijn leven laten lijden zonder dat hij recht heeft op een goed tehuis?

de volgende keer heeft die circusmevrouw weer heel toevallig een oepsnestje en weer 8 x 300 eurietjes binnen (ik noem maar wat)....
kan ook wel zeggen dat het een oepsnestje is... maar dat oeps hoeft tegenwoordig niet voor te komen als je goed op je honden let... daarom geloof ik er niet zo in... maar dankzij mensen als jij blijven ze dit doen... als ze blijven zitten met 8 volwassen honden uiteindelijk zullen ze zich misschien eens achter hun oren gaan krabben... :wink:
Afbeelding
As-Boy
Vaste gebruiker
Contacteer:

ik begrijp wel goed wat je bedoeld hoor zo niet!!!
maar in mijn situatie leek het mij niet zo dat deze mensen het echt met opzet deden (een half italiaans meisje die hier wel woonde heeft ze namelijk verkocht voor ze omdat hun zelf geen nederlands kunnen)
En ja, de prijs, daar ging het me niet zo zeer om ofzo, maar dat was 100,- euro omdat er gewoon simpelweg niets bij zat... niet krantzindelijk, geen paspoort, geen entingen, geen stamboom (logisch haha) en noem maar op... ik begrijp heel goed wat je bedoeld hoor, en ik zal het waarschijnlijk mensen zelf ook afraden. Maar in deze situatie voelde het bij mij anders, niet als een opzettelijke oeps zegmaar :denken: Ik heb overigens voordat ik lang ben geweest wel contact gehad met de eigenaren van de andere pups. die waren ook allemaal gezond en zeer tevreden etc. (verschilt per pup, maar dat gaf mij een goed gevoel)

Het is misschien niet slim, ook niet omdat er hier zoveel mensen tegen broodfokkers zijn, en dat begrijp ik ook heel goed. Ik zal het inderdaad geen 2e keer doen, maar ik blijf er wel bij dat ook zulk soort pups een goed tehuisje verdienen :) jullie waarschijnlijk ook allemaal hoor... maar dat zette bij mij de knop ook om zegmaar..
Afbeelding
kitty
Zeer actief
Mijn ras(sen): schapendoes
Aantal honden: 5
Contacteer:

Ongelezen bericht door kitty »

As-Boy schreef:ik begrijp wel goed wat je bedoeld hoor zo niet!!!
maar in mijn situatie leek het mij niet zo dat deze mensen het echt met opzet deden (een half italiaans meisje die hier wel woonde heeft ze namelijk verkocht voor ze omdat hun zelf geen nederlands kunnen)
En ja, de prijs, daar ging het me niet zo zeer om ofzo, maar dat was 100,- euro omdat er gewoon simpelweg niets bij zat... niet krantzindelijk, geen paspoort, geen entingen, geen stamboom (logisch haha) en noem maar op... ik begrijp heel goed wat je bedoeld hoor, en ik zal het waarschijnlijk mensen zelf ook afraden. Maar in deze situatie voelde het bij mij anders, niet als een opzettelijke oeps zegmaar :denken: Ik heb overigens voordat ik lang ben geweest wel contact gehad met de eigenaren van de andere pups. die waren ook allemaal gezond en zeer tevreden etc. (verschilt per pup, maar dat gaf mij een goed gevoel)

Het is misschien niet slim, ook niet omdat er hier zoveel mensen tegen broodfokkers zijn, en dat begrijp ik ook heel goed. Ik zal het inderdaad geen 2e keer doen, maar ik blijf er wel bij dat ook zulk soort pups een goed tehuisje verdienen :) jullie waarschijnlijk ook allemaal hoor... maar dat zette bij mij de knop ook om zegmaar..
Eigenlijk heeft natuurlijk iedere hond een goed huis nodig....

Maar.... op het moment dat mensen makkelijk van hun 'oeps' nestjes afkomen is de grens om nog zo'n nestje te voorkomen heel laag .... zeker als je er nog een paar euro's aan over houdt :wink:
Het fokken van 'oeps' nestjes stopt pas als niemand meer zo'n pupje koopt.
Het vergelijk met spaanse hondjes of asiel hondjes klopt dus niet.

Natuurlijk val je op de pup als je hem ziet, natuurlijk is het een zielig hondje wat ook een huis nodig heeft. Maar het feit dat je 2 uur rijdt om het pupje te gaan bekijken zegt de 'fokkers' dat er vraag is naar hun kruising pupjes :wink:
Moon
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bracco Italiano

Ongelezen bericht door Moon »

Inge O schreef:@marijke : voor mij heb je dat prima opgelost :wink: . jij bent degene die de grenzen stelt, dante kent ze goed, jij herinnert er hem nog een paar keer aan en toch heeft hij er lak aan (want daar komt het wel op neer) : dan is het geen seconde te vroeg om even op je strepen te staan :wink: .

zo'n reacties moet je uiteraard zuinig mee zijn (zeg ik in het algemeen en zeker niet tegen jou want dat ben jij vast en zeker :mrgreen: ), dan kom ik weer aan met mijn 'potje correcties waar je een heel hondenleven moet mee doen'. maar als je ze zuinig en goed getimed gebruikt, in de juiste omstandigheden (hond weet waar het over gaat) geven ze een hond meer dan hij ermee verliest : hoe netter een hond zich aan je regeltjes houdt, hoe meer vrijheid hij ervoor in ruil krijgt - vooral dat laatste is mij heel waardevol en mis ik heel vaak bij de honden van baasjes die alles alleen maar positief denken op te mogen lossen. daar is de hond vaak de dupe van zijn eigen ongehoorzaamheid in bepaalde situaties (en ja, ik heb het hier uiteraard ook over opvoeding - eigenlijk heb ik altijd 'opvoeding' in mijn achterhoofd bij dit type discussies - training is toch grotendeels iets anders).
Oeps, ik heb even het vervolg van dit topic gemist :wink:
Ik ben idd zuinig met dit soort acties (krijg er ook weinig de kans toe; de grote "misdrijven" vinden plaats ver buiten mijn bereik :mrgreen: en binnenshuis is Dante de braafheid zelve). Maar wat ik vooral wilde weten is hoe ik met mijn voorbeeldsituatie zuiver positief had kunnen handelen. Dit vraag ik echt niet om schamper te doen of zo, maar echte nieuwsgierigheid!
Gr. Marijke
Afbeelding
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door ranetje »

Inge O schreef:nog zo'n voorbeeld : hoe train je zonder enige vorm van correctie zoiets als bv. blaffen als de bel gaat als je meerdere honden hebt? (en nee, het antwoord van 'eerst elk apart en bladiebla' vind ik geen reëel antwoord want zo werkt het natuurlijk in de praktijk nooit).
:smile: :smile:
Dat is een leuke :mrgreen:
Ik zou het niet weten Inge.
Ik heb het mijn eerste hond afgeleerd voor er een tweede in huis kwam.
Gelukkig deed goed voorbeeld volgen :ok:

Kan niet zeggen dat ik met Rana even succesvol ben als met de voruige honden :wink:
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
Plaats reactie

Terug naar “Discussieforum”