Ik hou van mijn honden alsof het mijn kinderen zijn, maar ik zie ze niet als kinderen. Als ik kinderen had gewild, had ik wel kinderen gehad. Maar ik wilde honden, en dus heb ik honden en geen kinderen.
Muk schreef:Vrienden met kinderen zeggen regelmatig dat wij niet weten wat het bezorgd zijn voor een kind inhoudt, omdat dat je eigen vlees en bloed is.
Eigenlijk vind ik dat onzin (wij hebben geen kinderen), want ik geef voor onze huisdieren de beste zorg die mogelijk is. Net zoals ik dat zou doen als ik een kind zou hebben. Dat die zorg voor mijn huisdieren anders is dan voor een kind is logisch. Maar dat wil niet zeggen dat ik minder van mijn huisdieren hou als zij van hun kinderen? Ik hou anders van mijn huisdieren, maar zeker niet minder.
Dat zijn kortzichtige mensen die nog niet goed hebben nagedacht over wat ze eigenlijk precies zeggen. Ten eerste zijn er mensen die kinderen adopteren. Zouden ze werkelijk minder van zo'n kind houden omdat het hun eigen vlees en bloed niet is? Dat is tamelijk bot naar adoptanten en hun geadopeerde kinderen.
Verder kun je liefde inderdaad niet vergelijken, maar mag je het ook niet voor een ander invullen. Ouders mogen niet zonder meer zeggen dat jij niet zoveel van je hond houdt omdat hij je kind niet is. DAar weten ze niets van. WAnt er zijn honden eigenaren die meer voor hun hond over hebben dan menig ouder voor zijn/haar kind! En omdat ze zelf niet in staat zijn om op een dergelijke manier van een hond te houden, bepalen ze effe voor een ander dat die dat dus ook niet is.
renee-uk schreef:Ik vind een hond eigenlijk best wel te vergelijken met een klein kind
Je geeft ze al je liefde, ze zijn volledig van jou afhankelijk en je probeert ze op te voeden in een richting die met jouw ideeen overeenkomen.
Zo gauw kinderen op de leeftijd komen dat ze mondiger worden houdt de vergelijking op. Met een hond ga je niet in discussie, met je kinders wel
Dus eerlijk gezegd zie ik ze wel een beetje als kinderen, maar dan wel kinderen die nooit het peuterstadium zullen ontgroeien.
IN die zin heb je wel degelijk gelijk ja.
Zoek stok! schreef:
Ik denk niet dat je kunt zeggen dat wat jij voelt per definitie erger is dan wat iemand anders voelt. Als jij een kind verliest, is er ook wel iemand op deze aarde die tegelijk twee kinderen en haar man verliest. Heeft die dan meer verdriet of meer recht op verdriet? Ik snap nooit zo goed waarom mensen hun eigen verdriet willen vergelijken met het verdriet van een ander.
Dat zeg ik ook altijd! Er is altijd iemand in de wereld die het nog moeilijker heeft. Maar niemand heeft het recht om het verdriet van iemand anders te bagatelliseren.
omafia schreef:Het gaat me helemaal niet om meer verdriet, het gaat er om dat een kind verliezen iets anders is dan een hond verliezen,
Het is om te beginnen anders omdat je je kind voor hoort te gaan. EEn hond breng je liever zelf aan zijn einde, want die is afhankelijk van je en die wil je niet niet aan zijn lot overlaten.
Kinderen horen op te groeien, een toekomst te hebben, een leven op te bouwen. Je hoort ze in ieder geval niet te verliezen. Daar ben je als mens niet op in gesteld. Bij een hond ben je daar wel op ingesteld, hoe moeilijk dat ook blijft.
Als ik er over nadenk kan ik me het verlies van een kind wel voorstellen maar dan haak ik ook snel af. Ik vind het verlies van een hond al zwaar genoeg.
'Het lot van de dieren is bezegeld door de onverschilligheid van velen, in combinatie met de daadwerkelijke haat van weinigen