Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Kennelgebruik

Hier is ruimte voor uitgebreide gedachtenwisseling over stellingen en dilemma's over honden.

Moderator: moderatorteam

malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

Frenk schreef:
malinois schreef:
Frenk schreef:Nee hoor, ik snap dat ook niet :ok:
Misschien een idee om eens naar een seminair van Bart Bellon te gaan :ok:
Malinois, het gaat mij erom dat de reactie "hij voelt er niets van" volkomen flauwekul is of die baas corrigeert verkeert :19:
Het is geen correctie als de hond niets voelt of ervaart, dat kun je toch niet ontkennen?
Ik heb het dus niet over pijn, maar "niets voelen", dat is onzin :wink:
ik schreef EEN MENS voelt er niets van (standje 10)
Een TT prikkeltje op standje 10 voel jij niet eens...
ik neem aan dat je weet dat een hond dit wel zal waarnemen maar niet als pijn... Moos heeft het over 'doorkomen van een correctie omdat anders een hond niet te corrigeren zou zijn' daar zijn prikkels niet voor
:19: Als ik moet 'doorkomen' zet ik hem heel hoog of geef ik hem een schop bijvoorbeeld... dan kom ik 'door' maar daar gaat het helemaal niet altijd om met gebruik van een TT. Waarom altijd die negatieve lading :19:
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
Hanneke2
Zeer actief
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Hanneke2 »

MARC_S schreef:
Jaap* schreef:@ Linda & Nanna: Ik doel er eigenlijk meer op dat ik vind dat je geen grote verwachtingen moet/mag hebben als je daarnaast geen doorlopende interactie met je hond hebt over "kleine dagelijkse" zaken.
En ik vind dat veel mensen hun honden overvragen juist in de kleine dagelijkse dingen. Kleine dagelijkse zaken zijn volledig irrelevant voor honden en juist die kleine dingen kunnen dus grote gevolgen hebben op de baas-hond relatie. Kun je die uitsluiten of op gecontroleerde momenten uitvoeren zou dat heel erg goed werken.

Stel dat je een hele werklustige drukke werkhond hebt, denk je dat die niet liever de hele middag in de kennel zit dan af en blijf en donder eens op en hou je kop in huis? Dat laatste verziekt dus juist de relatie. Het is niet voor niets dat echt goed opgeleide honden zelden 24/7 interactie hebben met een baas. De echte werkers en zelfs geleidehonden krijgen hun trainingen zonder full-time contact om de situatie absoluut te controlleren. Een hond uit de meute kan luisteren, koop je een hound en hou je die binnen dan is hij zelden in staat iets te leren omdat hij de hele dag al kansen ziet om je te ondermijnen en meer.

Zolang je niet zelf de hele dag met je hond bezig wil zijn, waarom dan de hond blootstellen aan jou tijdens periodes dat jij geen oog voor hem hebt.
Sommige werkhonden doen het niet goed op genegeerd worden in huis. Die willen interactie en dat geeft gezeik. Slecht voor de relatie dus.
Marc, jij zegt toch in het algemeen hele zinnige dingen, maar ik vind echt dat je straal uit je nek lult nu. Ik ga er maar niet verder op in, want ik zit me gewoon kwaad te maken.

*gaat even op haar handen zitten*
Hanneke, Toto, Tika en Pindapoes
malinois
Zeer actief
Contacteer:

Hanneke2 schreef:
MARC_S schreef:Ik vind dat totale nonsens. Ik heb mijn honden niet in een kennel maar als ik dat wel had was ik niet bang voor de verhouding tussen mij en de honden. Ik vind dat je voor het gemak een enorme hiaat in je pleidooi hebt. Jij vergeet dat juist een hond die in huis moet leven enorm onder druk kan staan. Hartstikke leuk als je mopsje niks verkeerd kan doen en nooit iets hoeft binnen. Maar als jij werkhonden binnen zet die constant in de weg lopen, je irriteren met heen en weer lopen, blaffen, druk doen, waaks zijn, in de weg liggen, onderlinge spanningen tussen honden, alleen laten in de gang, nergens op mogen bijten, op de plaats moeten etc etc dan zet je ze dus ook enorm onder druk. Irritaties naar je honden kunnen makkelijk ontwikkelen en een drukke werkhond is vaak beter af in zijn kennel waar hij zich vrij voelt.

Je kan je honden ook elke dag een paar uur uit de kennel laten, lekker met ze spelen, struinen, binnen nemen en interactie met ze hebben, met ze werken en meer en als je niks van ze wil en ze niet kan gebruiken geef je ze in de kennel de gelegenheid te rusten, niemand in de weg te lopen en geen gedwongen interactie te hebben met honden die ze bv niet goed pruimen. Daar zijn ze dus volledig ontspannen.

De definitie van de hond in de kennel is dus absoluut niet zo vaststaand als veel mensen denken. Ik heb geen kennels en mijn honden slapen in de slaapkamer. Ik heb wel bezoek, soms erger ik me aan de honden als ze lopen te klooien en soms denk ik dat het best wel even lekker zou zijn voor mij en de honden zelf als ze buiten konden liggen en daar lekker op een runderknie konden kauwen ipv dat ze rondjes om te tafel lopen, weggestuurd worden en steeds in de weg lopen. Een hond is ook niet altijd blij met hoe hij moet zijn en wat hij moet doen om aangepast in huis te zijn. Dat is ook druk op de hond en kan ook veel stress geven. Dus wat mij betreft zijn er genoeg honden die baat hebben bij een kennel en de rust en vrijheid die dat geeft. De relatie met hun baas kan daar zelfs beter door worden.

Hoeveel verschil zit er eigenlijk tussen werken en je hond alleen laten in huis en minder werken of niet werken en de interactie met je hond meerdere keren per dag aangaan en hem tussendoor in de kennel doen? Je kan een kennelhond ook in de avond binnen halen. :19: Hij kan dan toch ook zonder dat hij iets moet op de bank komen liggen? Of je daarna naar boven en naar bed gaat of hem naar zijn kennel brengt en dan naar bed gaat maakt geen enkel verschil in mijn ogen. Je kan met een kennel juist regelen dat de hond geen irritaties opwekt, niet onder druk hoeft te staan als er meer wordt gevraagd dan hij kan omdat hij nu eenmaal in huis en onder de mensen MOET zitten. :wink:

Verder kan het in mijn ogen ook heel erg fijn zijn om te weten of hij volledig rust heeft of iets kan moeten. Als ik een film kijk wil ik niet dat de honden over de bank raggen. Zou het niet juist fijn voor ze zijn als ze dan lekker buiten in hun kennel wel kunnen raggen? Lijkt mij best wel ontspannend voor de honden eigenlijk.
Ik snap best wat je bedoelt, denk ik, maar toch vind ik het kul. Een hond is een groepsdier, die hoort in de groep, ook als het allemaal niet zo soepel loopt in de groep. Ik heb 2 kinders die ik in de afgelopen jaren ook wel eens buiten in een kennel had willen stoppen :mrgreen: als ik een film wilde kijken of ingewikkeld stond te koken, maar dat is dus een kwestie van oplossingen verzinnen. Tegenstrijdige belangen hebben en daar oplossingen voor vinden is inherent aan leven in een groep, en daar leren groepsdieren (en dus ook mensen) van. Levende wezens hebben geen aan- en uit-knopjes, maar wat je wel kan doen is door duidelijkheid en regelmaat een soort aan- en uitknopjes creëren. Als mama kookt blijf je uit de keuken, dus lekker spelen in de huiskamer of buiten en anders zetten we wel effe een video op. Als de baas een film kijkt kom je lekker op de bank over baas heen hangen, dan wordt er niet gegooid met speeltjes.

Om elf uur 's avonds heb ik twee compleet bewusteloze honden, of ik nou zelf ook naar mijn nest ga of nog tot diep in de nacht slap loop te ouwehoeren op hondenfora. Ze zouden dus net zo goed vanaf elf uur 's avonds in een kennel kunnen zitten, maar één van de redenen waarom ik het leuk vind om honden te hebben, is dat ik kan *zien* dat ik twee tevreden slapende honden heb, die soms effe een oog open doen en een slaperige kwispel geven als ik langsloop.

*Of* je kiest voor leven in een groep, met een partner, kinders, beesten, met alle voor- en nadelen vandien, *of* je gaat lekker op je eentje wonen, alle controle en nooit conflicten of ergernissen. Een beetje half-half gaat in mijn ogen altijd ten koste van de andere leden van de groep.
maar honden hebben niks te kiezen, ga ik ze lekker met zn allen laten lopen heb ik sowieso 1 dode hond en 2 zwaar gewonde... als jij dat prima vind uit het oogpunt van 'gezelligheid' moet je dat vooral doen... ik doe dat niet en scheidt mijn honden. Dat wil dus zeggen 2 waar ze graag zijn buiten... de rest binnen... alhoewel mijn jongste dober ook het liefst buiten is, maar ik nog geen binnenkennel kwijt kan. (hij heeft geen ondervacht dus kan niet in de winter in een buitenkennel zitten net als de rest)
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
yamie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Jack Russell Terriers
Contacteer:

Ongelezen bericht door yamie »

Hanneke2 schreef:
MARC_S schreef:Ik vind dat totale nonsens. Ik heb mijn honden niet in een kennel maar als ik dat wel had was ik niet bang voor de verhouding tussen mij en de honden. Ik vind dat je voor het gemak een enorme hiaat in je pleidooi hebt. Jij vergeet dat juist een hond die in huis moet leven enorm onder druk kan staan. Hartstikke leuk als je mopsje niks verkeerd kan doen en nooit iets hoeft binnen. Maar als jij werkhonden binnen zet die constant in de weg lopen, je irriteren met heen en weer lopen, blaffen, druk doen, waaks zijn, in de weg liggen, onderlinge spanningen tussen honden, alleen laten in de gang, nergens op mogen bijten, op de plaats moeten etc etc dan zet je ze dus ook enorm onder druk. Irritaties naar je honden kunnen makkelijk ontwikkelen en een drukke werkhond is vaak beter af in zijn kennel waar hij zich vrij voelt.

Je kan je honden ook elke dag een paar uur uit de kennel laten, lekker met ze spelen, struinen, binnen nemen en interactie met ze hebben, met ze werken en meer en als je niks van ze wil en ze niet kan gebruiken geef je ze in de kennel de gelegenheid te rusten, niemand in de weg te lopen en geen gedwongen interactie te hebben met honden die ze bv niet goed pruimen. Daar zijn ze dus volledig ontspannen.

De definitie van de hond in de kennel is dus absoluut niet zo vaststaand als veel mensen denken. Ik heb geen kennels en mijn honden slapen in de slaapkamer. Ik heb wel bezoek, soms erger ik me aan de honden als ze lopen te klooien en soms denk ik dat het best wel even lekker zou zijn voor mij en de honden zelf als ze buiten konden liggen en daar lekker op een runderknie konden kauwen ipv dat ze rondjes om te tafel lopen, weggestuurd worden en steeds in de weg lopen. Een hond is ook niet altijd blij met hoe hij moet zijn en wat hij moet doen om aangepast in huis te zijn. Dat is ook druk op de hond en kan ook veel stress geven. Dus wat mij betreft zijn er genoeg honden die baat hebben bij een kennel en de rust en vrijheid die dat geeft. De relatie met hun baas kan daar zelfs beter door worden.

Hoeveel verschil zit er eigenlijk tussen werken en je hond alleen laten in huis en minder werken of niet werken en de interactie met je hond meerdere keren per dag aangaan en hem tussendoor in de kennel doen? Je kan een kennelhond ook in de avond binnen halen. :19: Hij kan dan toch ook zonder dat hij iets moet op de bank komen liggen? Of je daarna naar boven en naar bed gaat of hem naar zijn kennel brengt en dan naar bed gaat maakt geen enkel verschil in mijn ogen. Je kan met een kennel juist regelen dat de hond geen irritaties opwekt, niet onder druk hoeft te staan als er meer wordt gevraagd dan hij kan omdat hij nu eenmaal in huis en onder de mensen MOET zitten. :wink:

Verder kan het in mijn ogen ook heel erg fijn zijn om te weten of hij volledig rust heeft of iets kan moeten. Als ik een film kijk wil ik niet dat de honden over de bank raggen. Zou het niet juist fijn voor ze zijn als ze dan lekker buiten in hun kennel wel kunnen raggen? Lijkt mij best wel ontspannend voor de honden eigenlijk.
Ik snap best wat je bedoelt, denk ik, maar toch vind ik het kul. Een hond is een groepsdier, die hoort in de groep, ook als het allemaal niet zo soepel loopt in de groep. Ik heb 2 kinders die ik in de afgelopen jaren ook wel eens buiten in een kennel had willen stoppen :mrgreen: als ik een film wilde kijken of ingewikkeld stond te koken, maar dat is dus een kwestie van oplossingen verzinnen. Tegenstrijdige belangen hebben en daar oplossingen voor vinden is inherent aan leven in een groep, en daar leren groepsdieren (en dus ook mensen) van. Levende wezens hebben geen aan- en uit-knopjes, maar wat je wel kan doen is door duidelijkheid en regelmaat een soort aan- en uitknopjes creëren. Als mama kookt blijf je uit de keuken, dus lekker spelen in de huiskamer of buiten en anders zetten we wel effe een video op. Als de baas een film kijkt kom je lekker op de bank over baas heen hangen, dan wordt er niet gegooid met speeltjes.

Om elf uur 's avonds heb ik twee compleet bewusteloze honden, of ik nou zelf ook naar mijn nest ga of nog tot diep in de nacht slap loop te ouwehoeren op hondenfora. Ze zouden dus net zo goed vanaf elf uur 's avonds in een kennel kunnen zitten, maar één van de redenen waarom ik het leuk vind om honden te hebben, is dat ik kan *zien* dat ik twee tevreden slapende honden heb, die soms effe een oog open doen en een slaperige kwispel geven als ik langsloop.

*Of* je kiest voor leven in een groep, met een partner, kinders, beesten, met alle voor- en nadelen vandien, *of* je gaat lekker op je eentje wonen, alle controle en nooit conflicten of ergernissen. Een beetje half-half gaat in mijn ogen altijd ten koste van de andere leden van de groep.
alsof honden in een kennel niet in een groep kunnen leven, misschien niet de groep (dus met kids, volwassen mensen, bankhangen en snuffen wat baasje kookt) die JIJ prefereert met je honden, maar dat zegt niks over het feit of een hond in een kennel houden gemakzucht is, of voor een hond niet gewoon prima is, ik heb meerdere kennissen , waarbij de honden meerendeel in hun roedel leven, dus in kennels, niet alleen, maar met geschikte roedelpartners, die honden willen na een uur in de lucht van gekookte aardappels en GTST op TV maar wat graag gewoon weg uit huis. en die zijn net zo gek met de baas en de baas met hun als dat jij dat met je hondjes bent.

er zijn meerdere manier van dieren houden, het ene is niet per definitie beter als het ander, anders wel, maar dat mag ;)
malinois
Zeer actief
Contacteer:

Hanneke2 schreef:
MARC_S schreef:
Jaap* schreef:@ Linda & Nanna: Ik doel er eigenlijk meer op dat ik vind dat je geen grote verwachtingen moet/mag hebben als je daarnaast geen doorlopende interactie met je hond hebt over "kleine dagelijkse" zaken.
En ik vind dat veel mensen hun honden overvragen juist in de kleine dagelijkse dingen. Kleine dagelijkse zaken zijn volledig irrelevant voor honden en juist die kleine dingen kunnen dus grote gevolgen hebben op de baas-hond relatie. Kun je die uitsluiten of op gecontroleerde momenten uitvoeren zou dat heel erg goed werken.

Stel dat je een hele werklustige drukke werkhond hebt, denk je dat die niet liever de hele middag in de kennel zit dan af en blijf en donder eens op en hou je kop in huis? Dat laatste verziekt dus juist de relatie. Het is niet voor niets dat echt goed opgeleide honden zelden 24/7 interactie hebben met een baas. De echte werkers en zelfs geleidehonden krijgen hun trainingen zonder full-time contact om de situatie absoluut te controlleren. Een hond uit de meute kan luisteren, koop je een hound en hou je die binnen dan is hij zelden in staat iets te leren omdat hij de hele dag al kansen ziet om je te ondermijnen en meer.

Zolang je niet zelf de hele dag met je hond bezig wil zijn, waarom dan de hond blootstellen aan jou tijdens periodes dat jij geen oog voor hem hebt.
Sommige werkhonden doen het niet goed op genegeerd worden in huis. Die willen interactie en dat geeft gezeik. Slecht voor de relatie dus.
Marc, jij zegt toch in het algemeen hele zinnige dingen, maar ik vind echt dat je straal uit je nek lult nu. Ik ga er maar niet verder op in, want ik zit me gewoon kwaad te maken.

ik vind dat Marc iets heel zinnigs zegt, dus ik vraag me af wat jij daar onzinnig aan vind :19:
Afbeelding
yamie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Jack Russell Terriers
Contacteer:

Ongelezen bericht door yamie »

Hanneke2 schreef:
MARC_S schreef:

te makkelijk Hanneke, wel zeggen dat Marc uit zijn nek lult, maar niet willen onderbouwen waarom :19:
Hanneke2
Zeer actief

alm@ schreef:
MARC_S schreef:
Stel dat je een hele werklustige drukke werkhond hebt, denk je dat die niet liever de hele middag in de kennel zit
Nee dat denk ik niet. Ik heb 2 van die drukke types (laat dat werken maar even weg want dat doen we momenteel niet me ze) maar kennelijk krijgen ze voldoende lichamelijke en geestelijke uitdaging om zich normaal in huis te gedragen zonder mij in de weg te liggen, te slopen of over de bank te gieren. Als de deurbel gaat, vliegen ze elkaar van opwinding even aan en af en toe word ik opgewonden blaffend even 'gehaald' omdat er volgens hun groot gevaar achter de schutting is maar dat zijn voor mij geen redenen ze dan maar weg te sluiten.
Dat bedoel ik.
Frenk
Zeer actief
Mijn ras(sen): xLhasa-ShihTzu

Ongelezen bericht door Frenk »

malinois schreef:
Frenk schreef:
malinois schreef:
Frenk schreef:Nee hoor, ik snap dat ook niet :ok:
Misschien een idee om eens naar een seminair van Bart Bellon te gaan :ok:
Malinois, het gaat mij erom dat de reactie "hij voelt er niets van" volkomen flauwekul is of die baas corrigeert verkeert :19:
Het is geen correctie als de hond niets voelt of ervaart, dat kun je toch niet ontkennen?
ik neem aan dat je weet dat een hond dit wel zal waarnemen maar niet als pijn... Moos heeft het over 'doorkomen van een correctie omdat anders een hond niet te corrigeren zou zijn' daar zijn prikkels niet voor
:19: Als ik moet 'doorkomen' zet ik hem heel hoog of geef ik hem een schop bijvoorbeeld... dan kom ik 'door' maar daar gaat het helemaal niet altijd om met gebruik van een TT. Waarom altijd die negatieve lading :19:
Ik beweer ook echt niet dat jij je honden pijn doet. Alleen ze voelen wel iets, want anders zou het niet werken. Er zijn echter ook mensen die iets anders hebben gezien of ervaren bij het gebruik van correcties in z'n algemeenheid.
En ik zeg ook niet dat het perse anders moet, maar de optie openhouden dat het ook op een andere manier kan, dat mag toch wel?
En mensen die hun hond een mep verkopen en vervolgens zeggen "ja, maar hij voelt er niets van hoor", dat is wat ik dus flauwekul noem.
Afbeelding
malinois
Zeer actief
Contacteer:

Frenk schreef:
malinois schreef:
Frenk schreef:
malinois schreef: Misschien een idee om eens naar een seminair van Bart Bellon te gaan :ok:
Ik beweer ook echt niet dat jij je honden pijn doet. Alleen ze voelen wel iets, want anders zou het niet werken. Er zijn echter ook mensen die iets anders hebben gezien of ervaren bij het gebruik van correcties in z'n algemeenheid.
En ik zeg ook niet dat het perse anders moet, maar de optie openhouden dat het ook op een andere manier kan, dat mag toch wel?
En mensen die hun hond een mep verkopen en vervolgens zeggen "ja, maar hij voelt er niets van hoor", dat is wat ik dus flauwekul noem.
dat ligt eraan wat de hond op dat moment doet, als ik mn hond een tetter om zn kop geef op het moment dat hij helemaal uit zn plaatje gaat bij een pakwerker of bij een kat bijv. dan voelt hij daar idd. erg weinig van...

Ik zeg ook nergens dat een hond het niet voelt, logisch anders hoef je iets niet te gebruiken. En ja bij alles waar gebruik van gemaakt kan worden kan ook misbruik van gemaakt worden... En je zult mij nooit horen zeggen dat dat niet voorkomt, alleen niet zoveel als hier zo af en toe gezegd wordt op het forum. Ik kom al jaren bij diverse verenigingen en help sommige uitwassen die hier genoemd zijn gelukkig nog nooit meegemaakt... Ligt er misschien ook aan bij welke vereniging je komt... hoeveel ervaring is er in het gebruik er van, deskundige begeleiding in het algemeen etc.
Afbeelding
Hanneke2
Zeer actief

malinois schreef:
Frenk schreef:Ik weet niet of hoe onze honden leefden ook onder de definitie kennel valt?
Het was een betonplaat (ongeveer 12x10) met een gezamenlijk deel en 2 gedeelten met nachthokken van steen en gevuld met zaagsel/stro. Het gezamenlijke deel van de betonplaat komt uit op een grasren van ik schat zo'n 100 meter diep en een meter of 12 breed. Daar staan wat bomen en er is een nachthok op palen.
Hier leefde onze roedel labradors van gemiddeld 8 honden. De 'oudjes' woonden binnen bij ons en de teckels idem. Alhoewel die ook een kleine kennel hebben, maar daar zaten ze eerlijk gezegd zelden.

Ik heb niet de indruk dat onze honden 'leden' onder het roedel/kennel leven. Sterker nog, de meeste honden vonden het heerlijk met elkaar buiten. Beter dan binnen suffen. En de enkele hond die wel heel erg naar binnen wilde, die ging gewoon naar binnen. Maar een roedel lijkt me wel heel anders dan alleen in je uppie in een kennel :19:

En er werd ook niet met ze gesport. :wink:
maar niet elke hond is zo gesteld op andere honden, als ik hier alles bij elkaar zou zetten had je een inmense knokpartij :wink:
Ik kan daar met mijn boerenlulleverstand niet bij. Wat is de lol van een roedel hebben als het geen roedel is? Als ik 10 honden zou hebben, wil ik ook 10 honden, geen 2 +1 + 3 +1 +1 +2. Ik *ken* mensen die 10 honden hebben, en die liggen gewoon gestapeld in de huiskamer dik tevreden te zijn omdat ze deel uitmaken van een groot, duidelijk, veilig roedel. Dat is toch geweldig? Waarom zou je in godsnaam minder willen en dus niet alles op alles zetten om steeds de beste combi te zoeken?
Addy

Ongelezen bericht door Addy »

Hanneke2 schreef:
malinois schreef:
Frenk schreef:Ik weet niet of hoe onze honden leefden ook onder de definitie kennel valt?
Het was een betonplaat (ongeveer 12x10) met een gezamenlijk deel en 2 gedeelten met nachthokken van steen en gevuld met zaagsel/stro. Het gezamenlijke deel van de betonplaat komt uit op een grasren van ik schat zo'n 100 meter diep en een meter of 12 breed. Daar staan wat bomen en er is een nachthok op palen.
Hier leefde onze roedel labradors van gemiddeld 8 honden. De 'oudjes' woonden binnen bij ons en de teckels idem. Alhoewel die ook een kleine kennel hebben, maar daar zaten ze eerlijk gezegd zelden.

Ik heb niet de indruk dat onze honden 'leden' onder het roedel/kennel leven. Sterker nog, de meeste honden vonden het heerlijk met elkaar buiten. Beter dan binnen suffen. En de enkele hond die wel heel erg naar binnen wilde, die ging gewoon naar binnen. Maar een roedel lijkt me wel heel anders dan alleen in je uppie in een kennel :19:

maar niet elke hond is zo gesteld op andere honden, als ik hier alles bij elkaar zou zetten had je een inmense knokpartij :wink:
Ik kan daar met mijn boerenlulleverstand niet bij. Wat is de lol van een roedel hebben als het geen roedel is? Als ik 10 honden zou hebben, wil ik ook 10 honden, geen 2 +1 + 3 +1 +1 +2. Ik *ken* mensen die 10 honden hebben, en die liggen gewoon gestapeld in de huiskamer dik tevreden te zijn omdat ze deel uitmaken van een groot, duidelijk, veilig roedel. Dat is toch geweldig? Waarom zou je in godsnaam minder willen en dus niet alles op alles zetten om steeds de beste combi te zoeken?
Dat snap ik dus ook niet :19:
Mijn roedel vind ik geweldig :ok: , het is een feest met zijn allen en een samenspel. Ik denk wel eens dat wij minder irritaties hebben hier dan mensen met maar een hondje die zich daar de hele dag zonodig op moeten fixeren :mrgreen:
En honden in kennels moeten gooien omdat ze elkaar anders afslachten, nee zou echt mijn ding niet zijn. Ik houd van gezelligheid in huis met mijn tokkies :ok:
malinois
Zeer actief
Contacteer:

Hanneke2 schreef:
malinois schreef:

nou als jij er met je boerenlullenverstand niet bij kunt, zet je honden dan maar bij mijn hond weet je zeker dat je een knokpartij krijgt of het nu een reu of teef is... hij MOET GEEN HONDEN... ook geen eigen honden..

En ik heb geen honden puur voor de gezelli ik heb mijn honden om mee te sporten. En ja, bij alle honden is nagedacht of die bij de vorige konden en tot een jaar of 2 ging dat ook prima... tot ineens de vlam in de pan sloeg en er 2 elkaar bijna afgemaakt hebben tot 2 maal toe...
Daarnaast kan ik jou maar niet aan je verstand brengen dat de meeste van mijn honden het liefst buiten liggen maar goed... binnen is alleen maar goed zal dan maar... ondanks dat ze bij de fokker al vanaf 4 weken buiten hebben gelegen...als je goed leest zul je zien dat ik voor MIJN plezier de hond tot zn 2e jaar binnen heb gelaten... daar heb ik enorm veel spijt van als ik zie hoe rustig hij nu is itt het hijgen, onrustig heen en weer lopen en alleen maar naar buiten willen, dag in dag uit toen hij binnen lag.......
Laatst gewijzigd door malinois op 14 okt 2008 23:53, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding
malinois
Zeer actief
Contacteer:

Addy schreef:En honden in kennels moeten gooien omdat ze elkaar anders afslachten, nee zou echt mijn ding niet zijn.
tja en daar heb je niks tegen in te brengen... ik heb vaak genoeg in het ziekenhuis gezeten omdat ik ze uit elkaar moest halen om er een te redden....en daar heb ik dus geen behoefte meer aan.
Afbeelding
Addy

malinois schreef:
Addy schreef:En honden in kennels moeten gooien omdat ze elkaar anders afslachten, nee zou echt mijn ding niet zijn.
tja en daar heb je niks tegen in te brengen... ik heb vaak genoeg in het ziekenhuis gezeten omdat ik ze uit elkaar moest halen om er een te redden....en daar heb ik dus geen behoefte meer aan.
nee dat begrijp ik maar nu zeg je dat je honden zich beter buiten voelen, ik denk eerder aan oorzaak en gevolg en verder geen keuze hebben omdat je niet herplaatst :wink:
Ze moeten dus wel buiten leven omdat jouw situatie het niet toestaat dat ze lekker met zijn allen binnen leven :19:
malinois
Zeer actief
Contacteer:

Addy schreef:
malinois schreef:
nee dat begrijp ik maar nu zeg je dat je honden zich beter buiten voelen, ik denk eerder aan oorzaak en gevolg en verder geen keuze hebben omdat je niet herplaatst :wink:
Ze moeten dus wel buiten leven omdat jouw situatie het niet toestaat dat ze lekker met zijn allen binnen leven :19:
hij zat al buiten voor dit gebeurde.... :wink:
daar zijn ze zeker niet voor naar buiten gegaan
Afbeelding
laeken
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door laeken »

Hoi Hanneke. Ik vind het helemaal geen onzin om honden ook eens vrij van ons te geven. Kijk eens hoe je zelf alles analyseert en denkt te weten wat het beste voor een hond is. Ik denk daar soms anders over en soms hetzelfde. Feit blijft dat wij allebei onze honden non stop full time blootstellen aan de manier waarop wij denken dat we met ze om moeten gaan. Zou het niet heerlijk voor Jack en Lilo zijn als ze een plaats hadden waar ze samen Jack en Lilo konden zijn zonder dat jij of je kinderen iets met ze te maken hadden? Dat ze even niet aangekeken werden? Even iets konden doen als iets kapot bijten zonder dat er wat van gezegd werd? Dat is dus het voordeel van honden die even lekker op hun eigen plekje mogen zijn. Zichzelf zijn.

Hier mogen de honden ook vrijwel alles. Maar zouden ze echt de tv aan willen in de avond? Zouden ze echt binnen willen liggen? Misschien willen ze wel even lekker in de frisse lucht naar de sterren kijken en geurtjes opnemen zonder op een vloer met allesreiniger te liggen.

Sommige honden zijn dwangmatig bezig met aanpassen. Met aandacht vragen. Met op de baas letten. Soms kun je niet alleen van jezelf en je eigen ideeen over honden uitgaan. Ik doe dat ook niet gezien ik zelf geen kennel heb, niet van plan ben er direct een te nemen en eerder ook niet het vermogen had in te zien dat dat ook zo zijn voordelen heeft. Voor de hond dus.
Afbeelding
Addy

MARC_S schreef:Hier mogen de honden ook vrijwel alles. Maar zouden ze echt de tv aan willen in de avond? Zouden ze echt binnen willen liggen? Misschien willen ze wel even lekker in de frisse lucht naar de sterren kijken en geurtjes opnemen zonder op een vloer met allesreiniger te liggen.
nou dan lopen ze toch lekker de tuin in, daar hoef ik ze niet voor in een kennel in mijn tuin te zetten en op een vloer met allesreiniger hoeven ze ook niet te liggen, ze liggen hier op de bank :pffff:
malinois
Zeer actief
Contacteer:

weet je heb ooit van een oude trainer van me een verhaal gehoord en daar zit best iets in... is echt gebeurd, mensen trainden bij hem. Mensen hadden een mechelaartje...in huis, beetje gevoelig hondje... hondje lag ook bij hun op de slaapkamer...
Manlief droomde vrij regelmatig en riep en praatte daarbij (niet altijd even zacht)...
op een gegeven moment werd mevr. daar wakker van en zag dat de hond helemaal in de hoek van de kamer zat, angstig door wat er gebeurde...
Onbewust kun je je hond dus heel negatief beinvloeden...ook als hij bij je in huis zit. :wink:

In die tijd vond ik overigens ook dat de hond ten alle tijde binnen moest zijn... later ben ik gelukkig er anders over gaan denken.. anders had ik nog steeds een hond tegen zn zin in binnen hebben zitten.
Afbeelding
Hanneke2
Zeer actief

yamie schreef:
Hanneke2 schreef:
MARC_S schreef:

te makkelijk Hanneke, wel zeggen dat Marc uit zijn nek lult, maar niet willen onderbouwen waarom :19:
Okee, jij je zin. :mrgreen:
De echte werkers en zelfs geleidehonden krijgen hun trainingen zonder full-time contact om de situatie absoluut te controlleren.
Dat vind ik dus dieptriest. Nog een reden om extra te walgen van die opleiding die geleidehonden krijgen.
Als je het goed en verstandig aanpakt, leiden kleine dagelijkse dingen tot een betere baas-hond-relatie. "Effe uit de weg!"als je een keukenkastje uitsopt en nog tig keer bij alle volgende kastjes, en honden snappen dat ze niet hun neus in elk kastje moeten steken als jij bezig bent. Koekie als ze braaf uit de weg blijven, en iedereen is blij. Van in een bech of in een kennel of buiten op het erf zitten leren honden dat niet.
Een hond uit de meute kan luisteren, koop je een hound en hou je die binnen dan is hij zelden in staat iets te leren omdat hij de hele dag al kansen ziet om je te ondermijnen en meer.
Dat is de essentie van leven met dieren of kinderen. Ze proberen je te ondermijnen, en als jij een beetje een welwillende en verstandige ouder of baas bent zorg je dat je daar een oplossing voor vindt. Je kan een kind (sorry voor de constante vergelijking, maar ik zie die vergelijking ook echt aan alle kanten), ook van 8 uur 's ochtends tot 6 uur 's avonds 5 dagen per week naar een kinderdagverblijf brengen en een au-pair in huis halen voor de avonden en het weekend. Word je lekker nooit ondermijnd. :roll: Maar waar heb je dan kinders voor? Waar heb je honden voor als je niet kan lopen klooien en experimenteren en er allebei van leren?
Toen ik Jack net had ben ik giga stukgelopen op 'negeren', want Jack kon dat veel beter dan ik. Als ik een half uurtje negeerde, deed hij een halve dag alsof ik lucht was. Na heel veel duidelijkheid scheppen en communiceren met elkaar, begrijpt hij prima hoe de zaak ervoor staat als hij geen aandacht krijgt, en daar is de relatie alleen maar beter op geworden.

Wegzetten in een kennel (als dat niet noodzakelijk is omdat je honden elkaar vermoorden terwijl je dat niet had voorzien) is gemakzucht in mijn ogen. Klaar. En dan gaat het me dus niet over newfies of poolhonden die het binnen te warm vinden, da's een andere discussie. Maar wegzetten om conflicten of kleine ergernisjes te vermijden tussen baas en hond, dat vind ik debiel. Welke huisgenoot dan ook, heb je in leuke en in klotetijden, en die rot je niet ergens in een hok als het jou effe niet uitkomt. En dan zal het geen perfecte werkhond worden omdat hij samen met jou een film ligt te kijken en ook een paar chippies krijgt. :roll: Tsjongejonge, wat erg. :roll:
malinois
Zeer actief
Contacteer:

Hanneke2 schreef:
yamie schreef:
Hanneke2 schreef:
MARC_S schreef: En ik vind dat veel mensen hun honden overvragen juist in de kleine dagelijkse dingen. Kleine dagelijkse zaken zijn volledig irrelevant voor honden en juist die kleine dingen kunnen dus grote gevolgen hebben op de baas-hond relatie. Kun je die uitsluiten of op gecontroleerde momenten uitvoeren zou dat heel erg goed werken.

Okee, jij je zin. :mrgreen:
De echte werkers en zelfs geleidehonden krijgen hun trainingen zonder full-time contact om de situatie absoluut te controlleren.
Dat vind ik dus dieptriest. Nog een reden om extra te walgen van die opleiding die geleidehonden krijgen.
Als je het goed en verstandig aanpakt, leiden kleine dagelijkse dingen tot een betere baas-hond-relatie. "Effe uit de weg!"als je een keukenkastje uitsopt en nog tig keer bij alle volgende kastjes, en honden snappen dat ze niet hun neus in elk kastje moeten steken als jij bezig bent. Koekie als ze braaf uit de weg blijven, en iedereen is blij. Van in een bech of in een kennel of buiten op het erf zitten leren honden dat niet.
Een hond uit de meute kan luisteren, koop je een hound en hou je die binnen dan is hij zelden in staat iets te leren omdat hij de hele dag al kansen ziet om je te ondermijnen en meer.
Dat is de essentie van leven met dieren of kinderen. Ze proberen je te ondermijnen, en als jij een beetje een welwillende en verstandige ouder of baas bent zorg je dat je daar een oplossing voor vindt. Je kan een kind (sorry voor de constante vergelijking, maar ik zie die vergelijking ook echt aan alle kanten), ook van 8 uur 's ochtends tot 6 uur 's avonds 5 dagen per week naar een kinderdagverblijf brengen en een au-pair in huis halen voor de avonden en het weekend. Word je lekker nooit ondermijnd. :roll: Maar waar heb je dan kinders voor? Waar heb je honden voor als je niet kan lopen klooien en experimenteren en er allebei van leren?
Toen ik Jack net had ben ik giga stukgelopen op 'negeren', want Jack kon dat veel beter dan ik. Als ik een half uurtje negeerde, deed hij een halve dag alsof ik lucht was. Na heel veel duidelijkheid scheppen en communiceren met elkaar, begrijpt hij prima hoe de zaak ervoor staat als hij geen aandacht krijgt, en daar is de relatie alleen maar beter op geworden.

Wegzetten in een kennel (als dat niet noodzakelijk is omdat je honden elkaar vermoorden terwijl je dat niet had voorzien) is gemakzucht in mijn ogen. Klaar. En dan gaat het me dus niet over newfies of poolhonden die het binnen te warm vinden, da's een andere discussie. Maar wegzetten om conflicten of kleine ergernisjes te vermijden tussen baas en hond, dat vind ik debiel. Welke huisgenoot dan ook, heb je in leuke en in klotetijden, en die rot je niet ergens in een hok als het jou effe niet uitkomt. En dan zal het geen perfecte werkhond worden omdat hij samen met jou een film ligt te kijken en ook een paar chippies krijgt. :roll: Tsjongejonge, wat erg. :roll:
heb jij ervaring met echte werkhonden Hanneke? Hoeveel heb jij er thuis gehad? Dus honden puur gefokt voor het werk, vanaf weekje of 4 in de kennel?

ps. overigens heb ik er 2 binnenliggen, pure werkhonden (een dober en een mechel) de oudste dober is niet uit pure werklijnen maar heeft wel gewerkt.
Ik zie het verschil heel goed hoor, alleen al bij de 2 dobers...
Mijn teefje wil niet buiten, prima haar goed recht dan mag ze binnen blijven... maar de rest heeft die behoefte niet ook al wil jij dat zo graag zien... :wink:
Laatst gewijzigd door malinois op 15 okt 2008 00:22, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding
Addy

malinois schreef:

heb jij ervaring met echte werkhonden Hanneke? Hoeveel heb jij er thuis gehad? Dus honden puur gefokt voor het werk, vanaf weekje of 4 in de kennel?
Ik heet niet Hanneke maar wat je zegt is totaal niet relevant.
Heel simpel, je wilt persee een werkhond voor de sport, maar voor de wederzijdse rust voor baas en hond is het beter dat hij naar buiten verkast.
Als hij dan mag sporten gaat hij te hoog in drift en vinden correcties plaats met prikkers en tt-s.
Dan schat ik jouw vermogen als baas toch niet zo hoog in als je dat allemaal niet in normale banen kan leiden en alleen maar kan oplossen door een hond weg te sluiten en te prikkeren :wink:
laeken
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door laeken »

Ik vind kinderen en honden iets totaal anders. Een kind is ook een mens. Een hond is als een leeuw bij mensen laten leven. Hartstikke leuk maar ik denk dat de leeuw ook gebaat is bij soortgenoten en een plekje waar hij zichzelf kan zijn. Dat vinden veel honden ook fijn denk ik.

Niet de hele dag hoor. Ik zou zelf kiezen om mijn honden in kennels te doen als ik weg was bv. Of een uurtje na het eten. Of misschien snachts. Ik weet niet hoe ik het zou doen en de huidige honden kennen het ook niet dus die zou ik niet in kennels doen. Als ik de ruimte en de kennel had en ik kocht een nieuwe pup dan liet ik die wel degelijk aan die kennel wennen. Kon het diertje zelf aangeven of het het wat vond of niet. Dan leeft het dier gewoon bij mij en met mij, alleen als ik even geen trek heb of die hond wil even alleen zijn dan is er een keuze. :ok:
Afbeelding
malinois
Zeer actief
Contacteer:

Addy schreef:
malinois schreef:

Ik heet niet Hanneke maar wat je zegt is totaal niet relevant.
Heel simpel, je wilt persee een werkhond voor de sport, maar voor de wederzijdse rust voor baas en hond is het beter dat hij naar buiten verkast.
Als hij dan mag sporten gaat hij te hoog in drift en vinden correcties plaats met prikkers en tt-s.
Dan schat ik jouw vermogen als baas toch niet zo hoog in als je dat allemaal niet in normale banen kan leiden en alleen maar kan oplossen door een hond weg te sluiten en te prikkeren :wink:
ik weet niet waar je vandaan haalt dat mijn honden constant te hoog in drift staan, dat jullie een TT alleen maar zien als laatste redmiddel is jullie tekortkoming, niet de mijne...
Ik zie hem als een hulpmiddel gelijk aan slipketting, halti, etc.

Blijkbaar is het ook voor jou heel moeilijk te snappen dat een hond liever buiten ligt (ALLEEN AL OMDAT HIJ EEN HEKEL HEEFT AAN SOORTGENOTEN) dan binnen.

En als jij twijfelt aan mijn vermogen dan doe je dat maar... zolang mensen die mijn honden en mij persoonlijk kennen dat maar niet doen, vind ik het prima.

En ja, die discussie is er al eerder geweest er zit wel degelijk verschil in een hond puur gefokt voor het werk en de gemiddelde huishond...
Waarom zouden we dan niet al die goedkope huishondjes gaan halen van marktplaats... is toch veel makkelijker dan al die stamboommechelaars en XMH uit KNPV lijnen... :19: als die lijnen toch niet belangrijk zijn... waarom kijken we er dan zo goed naar....
Nogmaals ik zie het enorme verschil alleen al bij de beide dobers die ik heb....
Laatst gewijzigd door malinois op 15 okt 2008 00:31, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding
Hanneke2
Zeer actief

MARC_S schreef:Hoi Hanneke. Ik vind het helemaal geen onzin om honden ook eens vrij van ons te geven. Kijk eens hoe je zelf alles analyseert en denkt te weten wat het beste voor een hond is. Ik denk daar soms anders over en soms hetzelfde. Feit blijft dat wij allebei onze honden non stop full time blootstellen aan de manier waarop wij denken dat we met ze om moeten gaan. Zou het niet heerlijk voor Jack en Lilo zijn als ze een plaats hadden waar ze samen Jack en Lilo konden zijn zonder dat jij of je kinderen iets met ze te maken hadden? Dat ze even niet aangekeken werden? Even iets konden doen als iets kapot bijten zonder dat er wat van gezegd werd? Dat is dus het voordeel van honden die even lekker op hun eigen plekje mogen zijn. Zichzelf zijn.
Volgens mij kunnen die van mij prima 'alleen Jack & Lilo' zijn als ik aan het werk en dochter naar school is. Gedurende die tijd haalt Jack het restje kattenvoer van het aanrecht, Lilo verplaatst een zooi speeltjes van de speelgoedmand naar haar eigen mandje, en verder liggen ze te dutten of blaffen ze af en toe naar een enge hond die voorbij loopt.

Ik heb helaas af en toe migraine, en dan lig ik tijdens de gebruikelijke werkuren dus voor dood in mijn nest, en als ik er dan 's middags uitkom ligt er ook een leeg kattenvoerbakje op de grond, heeft Lilo ook een berg speeltjes verzameld in haar mand, en liggen ze half te dutten als ik beneden kom. Volgens mij is dat puur de routine van die twee.

Wat zou in godsnaam de meerwaarde zijn als ze buiten in een hok zaten? Ze vinden het best om een tijdje met z'n tweeën te zijn, maar ze vinden het meestal leuker als ik er ook ben. Dat hoort toch ook zo te zijn?
Hier mogen de honden ook vrijwel alles. Maar zouden ze echt de tv aan willen in de avond? Zouden ze echt binnen willen liggen? Misschien willen ze wel even lekker in de frisse lucht naar de sterren kijken en geurtjes opnemen zonder op een vloer met allesreiniger te liggen.
Als ik thuis ben, staat de tuindeur heel vaak open, en wie er overdag in het zonnetje wil liggen of effe buiten wil piesen of 's avonds naar de maan wil blaffen kan zijn gang gaan. Mijn ervaring is dat ze niet zo erg hoeven, en zodra mijn kont de bank raakt heb ik twee honden op schoot.

En jouw verhaal kan je net zo hard omdraaien. Een hond in een kennel heeft geen keus, maar zou misschien liever lekker naast de baas naar de tv kijken of de speelgoedmand leeghalen.
Sommige honden zijn dwangmatig bezig met aanpassen. Met aandacht vragen. Met op de baas letten. Soms kun je niet alleen van jezelf en je eigen ideeen over honden uitgaan. Ik doe dat ook niet gezien ik zelf geen kennel heb, niet van plan ben er direct een te nemen en eerder ook niet het vermogen had in te zien dat dat ook zo zijn voordelen heeft. Voor de hond dus.
Honden die dwangmatig bezig zijn met aanpassen hebben in mijn ogen een gedragsprobleem. Die voelen zich dus echt het laagste van het laagste en hebben geen 'veilige' plek binnen de roedel. Honden die dwangmatig aandacht vragen, daar kan je mee werken zodat ze dat niet meer doen. Honden die dwangmatig op de baas letten, daar kan je ook mee aan de slag. Leg mij nou nog eens uit waarom wegzetten in een kennel niet de 'makkelijkste' oplossing is?
Addy

malinois schreef:Blijkbaar is het ook voor jou heel moeilijk te snappen dat een hond liever buiten ligt (ALLEEN AL OMDAT HIJ EEN HEKEL HEEFT AAN SOORTGENOTEN) dan binnen.

En als jij twijfelt aan mijn vermogen dan doe je dat maar... zolang mensen die mijn honden en mij persoonlijk kennen dat maar niet doen, vind ik het prima.
Maar dat betekend toch dat jij een foute inschatting hebt gemaakt :denken:
Jouw honden zijn niet zo gek op soortgenoten maar dat heeft wel als gevolg dat ze dus gesplitst moeten worden, iets wat volgens mij bij werkhonden erg vaak voorkomt :19:
Betekend dit dan niet dat je er gewoon maar een had moeten nemen dan, dan had die gewoon heerlijk binnen kunnen leven :denken:
En niet alles is te voorzien maar dit is het kat op het spek binden, zoveel werkherders in huis, dan heb je ook geen andere optie meer :wink:
alm@
moderator
Mijn ras(sen): Langhaar teckel

Ongelezen bericht door alm@ »

Maar dat kan je toch ook op een andere manier doen (niet dat ik persé tegen kennels ben hoor). Ik heb er hier een met een dikke vacht die in als de kachel s'avonds aan gaat het gauw te warm heeft en dan graag buiten ligt. Dat kan hier, via de bijkeuken kan ze naar buiten en af en toe komt ze even binnen zeilen om een knuffel te halen. s'Avonds als de kachel lager gaat, komt ze binnen. De oudste herder heeft het na de laatste ronde wel bekeken en taait dan af naar boven. Daar hebben ze een kamertje (waar de droger en een droogrek staat) met wat oude dekbedden waar hij dan languit de hele nacht ligt te pitten. Ze hebben hier dus de mogelijkheid erbij te zijn als ze dat willen maar ook om zich terug te trekken als ze daar behoefte aan hebben.
Afbeelding
malinois
Zeer actief
Contacteer:

Addy schreef:
malinois schreef:Blijkbaar is het ook voor jou heel moeilijk te snappen dat een hond liever buiten ligt (ALLEEN AL OMDAT HIJ EEN HEKEL HEEFT AAN SOORTGENOTEN) dan binnen.

Maar dat betekend toch dat jij een foute inschatting hebt gemaakt :denken:
Jouw honden zijn niet zo gek op soortgenoten maar dat heeft wel als gevolg dat ze dus gesplitst moeten worden, iets wat volgens mij bij werkhonden erg vaak voorkomt :19:
Betekend dit dan niet dat je er gewoon maar een had moeten nemen dan, dan had die gewoon heerlijk binnen kunnen leven :denken:
een hond die vanaf pup al niet binnen WIL leven?
een hond die hier als 4e hond kwam?
Die had ik dus niet alleen gehad.
Hij kan met mn teef dus hij heeft genoeg hond-hond contact...
Wat is er mis met het scheiden van werkhonden?
Afbeelding
malinois
Zeer actief
Contacteer:

alm@ schreef:Maar dat kan je toch ook op een andere manier doen (niet dat ik persé tegen kennels ben hoor).
nee dat kan niet als je een hond hebt die niet binnen wil zijn.
:wink:
Afbeelding
Addy

malinois schreef:
alm@ schreef:Maar dat kan je toch ook op een andere manier doen (niet dat ik persé tegen kennels ben hoor).
tuindeur open en buiten lekker naar de sterretjes kijken zoals Marc net schrijft :mrgreen:
malinois
Zeer actief
Contacteer:

Addy schreef:
malinois schreef:
tuindeur open en buiten lekker naar de sterretjes kijken zoals Marc net schrijft :mrgreen:
gezelli met zn allen knok, want waar moet de rest dan blijven op dat moment?
Verder mogen ze hier niet alleen in de tuin omdat ik de buren niet vertrouw... er zijn al eerder hier tegenover vergifigde worsten gevonden nl.
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Discussieforum”