Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Springen tegen vreemde mensen

Hier is ruimte voor uitgebreide gedachtenwisseling over stellingen en dilemma's over honden.

Moderator: moderatorteam

Geer
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Geer »

Zoek stok! schreef:Tsja, ik ken het ook van de andere kant. Dat er een hond op je af komt rennen, je toegesnauwd krijgt dat je hem moet negeren, maar dat dit werkelijk bijna onmogelijk is omdat hij rond je benen hupst. Als ik dan maar blijf staan zodat de baas de hond kan komen ophalen, krijg ik nog een boze blik ook omdat ik het blijkbaar niet goed doe.

Als je niet wilt dat je hond contact maakt, dan moet je je hond bij je houden. Niet het opvoeden van je hond aan een ander overlaten.

Ik ken het wel hoor, maar dan van de andere kant. Bram kan onaardig reageren naar mensen die hem aanhalen. Ik heb me daar heel lang druk over gemaakt, zo van 'blijf dan ook van hem af!'. Maar nu vind ik dat ik het contact moet vermijden. Dus lopen we bijv. langs kinderen, dan gaan we daar al volgend langs. Het probleem ligt bij mij, niet bij goedbedoelende mensen die een lief schattig hondje zien en willen aaien. Nog steeds kan ik geirriteerd zijn als mensen iets onverwachts doen en Bram daarop reageert. Maar dat is eigenlijk gewoon afreageren dat ik het niet zag :wink:
Kijk, mensen mogen van mij nu in principe Ted best aaien. Vindt ze leuk, en als die mensen het niet erg vinden dat ze tijdens het aaien opspringt om ze in het gezicht te likken (als ze door de knieen gaan dan), prima. Dat laat ik nu ook begaan. Maar ik heb haar nu zover dat ze niet meer uit eigen beweing naar mensen toerent om contact te 'vragen', het gebeurt nu alleen nog als mensen haar echt roepen en duidelijk aanhalen. En dan is het voor mij prima. Dan bezorgt ze mensen die niet van honden gediend zijn namelijk geen overlast en kan ze toch loslopen.

Om zover te komen moest ik haar alleen wel trainen. Ted was geen hondje dat direct bij iemand opsprong, Ted was als klein Tedje een hondje dat op haar rug ging liggen en dan voor de voeten van andere mensen rolde. Al piepend. Er zijn wel eens mensen op haar gaan staan omdat ze al keuvelend ineens een Teckel voor de voeten hadden liggen. Ontzeeeeettend onderdanig en opdringerig, maar zonder direct te springen. Zodra mensen haar dan aanhaalden stond ze wel op en ging ze springen, blaffen en joelen. Ik woonde in een vrij allochtone wijk, waar een groot gedeelte van de mensen niet op honden, laat staan loslopende springende honden, zaten te wachten. Ted is een hondje dat redelijk goed luistert. En om haar in een druk stadspark haar het loslopen te ontzeggen omdat mensen geen boodschap hebben aan mijn zorgvuldige opvoeding, mwah. Ik heb haar op momenten gerust aangelijnd omdat ik ook wel inzag dat dit mijn pakkie an was...en je bent ook primair verantwoordelijk voor het gedrag van je eigen hond. Er zaten diverse scholen in de buurt en bij hordes kleine kindertjes ging ze gewoon aan de lijn. Maar normale, volwassen personen die mijn vraag lachend in de wind slaan? Dan is het tijdens die training toch echt mijn hond en bepaal ik of mensen haar wel of niet mogen roepen, aanhalen of optillen. Het IS toch ook van de zotte dat mensen zonder te vragen je hond optillen??? Laatst zat ze plots in een bakfiets getild. Zonde te vragen: "kijk wat een lief hondje Sanne!".

Als je een opgevoerde brommer jat en je rijdt jezelf te pletter omdat je niet doorhad dat hij opgevoerd was...dan vind ik dat een groot gedeelte eigen schuld hele dikke bult. Had je er maar af moeten blijven. Uiteraad wel in die wetenschap dat Ted gewoon een sociaal hondje is en geen hond die bij ieder contact direct een hand afbijt, dat is iets anders.
Es&Senna

Ongelezen bericht door Es&Senna »

Jullie hebben het elke keer over dat andere je hond niet moet opvoeden maar zover gaat het bij mij helemaal niet.
Het ging er mij hier alleen om met het springen, dat als je hond tegen iemand op springt en jij bent er te laat bij dat die andere jou hond dan corrigeert.
Maar wat zien jullie onder corrigeren?? Gelijk een doodsklap ofzo?
Ik heb het over naar beneden duwen, knietje ophoog, even in nekvel pakken en duidelijk op de grond zetten..
Of is dat volgensmij jullie gelijk opvoeden? Nou ik weet uit ervaring dan opvoeden wel een stukje verder gaat als dat! :denken:

Ik vind het dus niet erg als Senna tegen iemand aan springt en diegene corrigeert dat als ik niet snel genoeg ben.
Ik ben ervan overtuigd dat Senna moet leren dat andere mensen het ook niet accepteren, en met alleen mijn correcties krijg ik het er niet uit ben ik bang.

Ik ga vanmiddag mijn GT bellen over dat poep-eet-gedrag, en zal dit ook zeker te spraken laten komen! :wink:
Geer
Zeer actief
Contacteer:

Es&Senna schreef:Jullie hebben het elke keer over dat andere je hond niet moet opvoeden maar zover gaat het bij mij helemaal niet.
Het ging er mij hier alleen om met het springen, verder niet!
Of is dat volgensmij jullie gelijk opvoeden? Nou ik weet uit ervaring dan opvoeden wel een stukje verder gaat als dat! :denken:

Ik vind het dus niet erg als Senna tegen iemand aan springt en diegene corrigeert dat als ik niet snel genoeg ben.
Ik ben ervan overtuigd dat Senna moet leren dat andere mensen het ook niet accepteren, en met alleen mijn correcties krijg ik het er niet uit ben ik bang.

Ik ga vanmiddag mijn GT bellen over dat poep-eet-gedrag, en zal dit ook zeker te spraken laten komen! :wink:
Kijk...als een ander mijn hond negeert, of in ieder geval niet aanhaalt, dan springt ze niet. In mijn geval ligt (lag) de uitlokking van het ongewenste gedrag eigenlijk alleen aan het gedrag van passanten, en niet meer aan Ted. Een ander hoefde dus niets meer met mijn hond te 'doen', behalve dan haar niet te roepen of te aaien. In jouw geval springt jouw hond uit eigen beweging, zonder aanleiding bij degene waar tegenaan wordt gesprongen. Dan vraag je iemand jouw hond te corrigeren, en dat is iets heel anders (vind ik) dan negeren. Dan zul je, vind ik, moeten voorkomen dat het kan gebeuren door haar aan te lijnen en alleen te oefenen met mensen die hebben aangegeven te willen meewerken aan die training. Je kunt niet van een ander vragen jouw hond te corrigeren, ik vind corrigeren een hele andere handeling dan negeren.
Frenk
Zeer actief
Mijn ras(sen): xLhasa-ShihTzu

Ongelezen bericht door Frenk »

Nanna schreef:Of ben ik nou gek?
:F:
Moest die hond toch loslopen en moest die trimster hem dan maar negeren :19:
Natuurlijk niet. :ok:
Afbeelding
Jaap*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Jachthonden
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Jaap* »

Zo'n hond die bij je op gaat staan kan mij niet zoveel schelen, die veeg ik aan de kant. Ze mogen van mij best even komen buurten en ik ga niet corrigeren. Als ik op kinderen pas ga ik ze ook niet opvoeden, dat doen de ouders zelf maar.
Maar als de hond met vier poten van de grond loskomt om mij een "kusje" :roll: te geven, dan moet ie wel wegwezen want dan is hij aan het verkeerde adres.
Twee honden, 't waren hele nette, hechtten zeer aan het fatsoen.
Ze gingen eerst een boom opzetten, om aldaar hun plas te doen.
Geer
Zeer actief
Contacteer:

Nanna schreef:Laatst liep ik op met een vrouw met een flinke terriër. Enthousiast beest, nog jong.
In de verte zien we een vrouw al joggend aankomen mét een witte broek aan. Ik zie die bui dus al hangen en zeg "lijn hem nou even aan".
Maar néé, hij moet dat leren en blijft loslopen. En já hoor, tulijk rent ie achter die vrouw aan, haar continu met modderpoten bespringend. Die vrouw wordt hem terecht zat en geeft hem een tik, en daar schrok ie behoorlijk van.
Toen waren de rapen natuurlijk gaar. :roll:

Maar als baas van die terriër had je makkelijk die hele situatie kunnen voorkomen door dat beest tijdig aan te lijnen. Had ie ook geen tik gehad.
Of ben ik nou gek? Moest die hond toch loslopen en moest die trimster hem dan maar negeren :19:
Ik zeg ook niet dat negeren werkt bij honden die uit eigen beweging opspringen zoals de hond van topicstartster. En ik zeg ook niet dat je een hond moet negeren NAdat een hond opspringt, want dan is het al te laat. Ik zeg alleen dat het, in mijn geval, preventief werkt omdat mijn honden uit eigen beweging niet opspringen of naar voorbijgangers toe rennen, maar alleen als ze aandacht krijgen. Als mensen ze actief roepen, lokken en met hoge stemmetjes gaan tuttefrutten. Bij zaken waar ze wel op eigen initiatief -zonder aanmoediging van derden - handelen zoals bij picknickkleedjes gaan ze vrolijk aan de riem.
Jaap*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Jachthonden

Ongelezen bericht door Jaap* »

Geer schreef:Ik zeg alleen dat het, in mijn geval, preventief werkt omdat mijn honden uit eigen beweging niet opspringen of naar voorbijgangers toe rennen, maar alleen als ze aandacht krijgen. Als mensen ze actief roepen, lokken en met hoge stemmetjes gaan tuttefrutten.
:mrgreen: Dat doet Felix ook, als hij merkt dat iemand hem aandacht geeft. Dan hebben ze hem aangezet en dat zullen ze weten ook :smile2:
Twee honden, 't waren hele nette, hechtten zeer aan het fatsoen.
Ze gingen eerst een boom opzetten, om aldaar hun plas te doen.
Geer
Zeer actief
Contacteer:

Nanna schreef:Ik kan me echt driftig maken om dat ge-eikel.
Je hebt gewoon je hond bij je te houden als ie niet voldoende luistert. Hij bezorgt namelijk OVERLAST.
Niet iedereen vindt fikkies leuk, wat zeg ik, sommige mensen hebben er ronduit een hekel aan. Om dan maar te gaan opsommen wat de tegenliggende partij allemaal wel of niet moet gaan doen om het in goede banen te leiden is toch van de zotte. Dat beest is JOUW verantwoordelijkheid en je hebt hem maar bij je te houden. Door dit soort gezeik krijgen steeds meer mensen een hekel aan honden.
Hebbie 'et nou tegen mij of tegen topicstartster?
Geer
Zeer actief
Contacteer:

Nanna schreef:
Geer schreef:omdat mijn honden uit eigen beweging niet opspringen of naar voorbijgangers toe rennen, maar alleen als ze aandacht krijgen..
Maar dan wordt het meteen een ander verhaal. Dan roep je het als voorbijganger ook over je af als de hond, blij met die aandacht, tegen je op gaan staan. En dan moet je ook niet zeiken :pffff: :mrgreen:
Dat bedoel ik. En om dat aan te leren heb ik inderdaad mensen gevraagd om ze actief te negeren, zodat ik ze actief met een balletje kon afleiden, en ze niet bij mijn interessante balletje werden weggelokt door voorbijlopende 'agossiewossie-ers', zodat ze in een later stadium van hun hondenleven ook zonder ballen geen noodzaak meer voelden om zelf actief bij voorbijgangers naar complimentjes te gaan vissen.
Moos
Zeer actief

Ongelezen bericht door Moos »

Nanna schreef:Laatst liep ik op met een vrouw met een flinke terriër. Enthousiast beest, nog jong.
In de verte zien we een vrouw al joggend aankomen mét een witte broek aan. Ik zie die bui dus al hangen en zeg "lijn hem nou even aan".
Maar néé, hij moet dat leren en blijft loslopen. En já hoor, tulijk rent ie achter die vrouw aan, haar continu met modderpoten bespringend. Die vrouw wordt hem terecht zat en geeft hem een tik, en daar schrok ie behoorlijk van.
Toen waren de rapen natuurlijk gaar. :roll:

Maar als baas van die terriër had je makkelijk die hele situatie kunnen voorkomen door dat beest tijdig aan te lijnen. Had ie ook geen tik gehad.
Of ben ik nou gek? Moest die hond toch loslopen en moest die trimster hem dan maar negeren :19:
Ik snap dat soort mensen ook niet hoor. Ik zie dat hier ook soms om me heen, dat ze vinden dat de hond joggers e.d moet leren negeren en om dat te doen laten ze de hond loslopen en hoppa achter zo'n jogger aanrennen :19:
En waarrrrr precies zit in deze aanpak het element waardoor de hond joggers leert negeren?
Ik heb Vera ook altijd los gehad bij joggers, maar dat komt omdat ik toen ze 8 weken was al doorhad dat ze ze niet interessanter vond dan elke andere passant, en ze toen prima was af te leiden, en later (toen ze het commando "kom" beheersde) prima bij me was te roepen.
Dat heb ik een half jaar gedaan; jogger=Vera roepen en koekje/bal, en als ze nu een joggers ziet stopt ze, kijkt, draait om en komt naast me lopen.
Kijk, NU kan ik haar dus loslaten bij joggers en zelf ook niks doen, want ze komt zelf naar me toe. Maar dat gaan ze toch echt waar never nooit niet uit zichzelf doen als je ze gewoon elke keer maar hun gang laat gaan onder het mom van "ze moeten het leren"'; hoeeeeeeeeee leren ze dat dan?? :boos: :mrgreen:
Afbeelding
estelle

Ongelezen bericht door estelle »

Geer schreef:Ik vind het wel vervelend als een hond tegen me opspringt. Ik weet niet wat jullie allemaal doen tijdens een wandeling, maar ik kan de gemiddelde wandeling in mijn normale kleren op flinke kaplaarzen heel goed en schoon doorstaan. ..
Dat red ik dus echt niet. Ja wel tijdens de snelle pies en poep ronde. Maar tijdens de lange wandeling blijf ik echt niet schoon.
Ze zwemmen dan waarbij ze zich uiteraard altijd naast mij moeten uitschudden waarbij dan de modderspetter in het rond vliegen. Daarbij heeft Kimba nog weleens de neiging om te dicht langs me te lopen met haar natte lijf.
En ik gooi met Hera altijd met een bal en op het moment dat ik de bal pak gaat Hera altijd als een debiel rondjes draaien, ook dan vliegen de water/modderspetters weer in de lucht.

En dan bestaat de kans nog dat er een vreemde hond te dichtbij ons komt. Waarbij als het even tegenzit Hera als een gek tekeer gaat en daarbij met haar poten mij weleens als 'afzetje' wil gebruiken.

Dus uhm mijn broekspijpen zijn altijd vies na de lange wandeling.
Chiki
Zeer actief
Mijn ras(sen): duitse herder, working Kelpie
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Chiki »

Je hebt gewoon je hond bij je te houden als ie niet voldoende luistert. Hij bezorgt namelijk OVERLAST.
Niet iedereen vindt fikkies leuk, wat zeg ik, sommige mensen hebben er ronduit een hekel aan. Om dan maar te gaan opsommen wat de tegenliggende partij allemaal wel of niet moet gaan doen om het in goede banen te leiden is toch van de zotte. Dat beest is JOUW verantwoordelijkheid en je hebt hem maar bij je te houden. Door dit soort gezeik krijgen steeds meer mensen een hekel aan honden.
Kijk, hier kan ik het nu alleen maar hartgrondig mee eens zijn!!! Ik verbied mijn honden om zelf contact te maken met andere mensen (en ook honden overigens), vind dat gewoon niet nodig en blijkbaar de meute ansich ook niet want ze hebben niks met vreemden, tenzij ze in "hun" huis komen. Met 3 enge grote honden ben ik het prototype van een aso hondenbezitter, mensen die ons beter leren kennen zijn vaak vol lof omdat onze honden geen overlast veroorzaken.... dat is toch waar het om gaat? Ik vind onze honden leuk, maar dat wil nog niet zeggen dat de buren, of opa van verderop ze ook leuk vind.... Ik wens ook niet dat men zijn kinderen van 2 en ouder "uitlaat" in mijn voortuin. Ik wil honden, en dat betekent dat het mijn honden zijn, een ander moet daar geen nadeel of overlast van ondervinden!
Zoek stok!
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kooikerhondje en Australian Shepherd
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Zoek stok! »

estelle schreef:Dus uhm mijn broekspijpen zijn altijd vies na de lange wandeling.
De mijne ook. Afhankelijk van het weer een beetje vies tot totaal onder de modder. Maar ik doe die broek bij de volgende wandeling gewoon weer aan hoor, anders blijf ik wassen :mrgreen:
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
Moos
Zeer actief

Zoek stok! schreef:
estelle schreef:Dus uhm mijn broekspijpen zijn altijd vies na de lange wandeling.
De mijne ook. Afhankelijk van het weer een beetje vies tot totaal onder de modder. Maar ik doe die broek bij de volgende wandeling gewoon weer aan hoor, anders blijf ik wassen :mrgreen:
Hahah, hier hetzelfde. Als het een beetje nat is buiten heb ik sowieso een modderandje onderaan mijn broek. Dat is 'de bosbroek' en die gaat een aantal dagen aan naar het bos :mrgreen:
Afbeelding
Gollum
Zeer actief
Mijn ras(sen): Roemeense schone

Ongelezen bericht door Gollum »

Es&Senna schreef:
Ellen. schreef:
Geer schreef:
pepim schreef: Flauw dit, al begrijp ik verder je redenatie wel.
Flauw? Als ik met een (soms aangelijnde) Teckel liep, mensen kruiste en van een afstand duidelijk vroegg, nee, sommeerde: "wilt u haar negeren, ik ben haar aan het afleren om op te springen en dat lukt alleen als ze geen aandacht van u krijgt"...en mensen zeggen doodleuk "oooh, maar dan moet je maar niet zo'n schattig hondje nemen hoor" om vervolgens al "koediekoedieend" door de knieen te zakken "dat vind ik niet eeeeerg he klein hondje, ben je zoooo gezellig. Ja? Ben jij zo'n gezellig klein hondje???" en haar te aaien en knuffelen tot ze werkelijk doordraaide van genot. Blaffen, piepen, janken, plassen. Om vervolgens bij de eerst volgende iets-minder-van-honden-gediende buurtbewoner zich vol overgave al blaffend en piepend tegen de broekspijpen te storten. Het is MIJN hond en als ik mensen zeg eraf te blijven, dan hebben ze eraf te blijven.
En gelijk heb je, ben het helemaal met je eens! :ok:
Ik ook! Senna is als puppyzijnde al verpest met buiten lopen en mensen die op ons af kwamen rennen met OHWW WAT LIEFFF (zo'n hoog stemmetje) en dan werd Senna heeeeel enthousiast begroet door de mensen (ook heel vaak gewoon vreemde)
Pas toen Senna wat ouders was, en ik wat wijzer heb ik gelezen dat ik dat beter niet kon toelaten, dus vanaf dat Senna een paar maanden oud was vroeg ik de mensen om haar eerst een poosje te negeren en dan pas rustig aan te halen en door je knieen te gaan.
Sommige mensen begrepen het niet, en vonden het maar raar, maar nu is Senna anderhalf en begrijp ik waarom mij toen die tip is gegeven.
Ik ben bang dat het erin is gesleten..
Dat had ik dus ook met Gol. Iedereen vind zo'n klein pupje natuurlijk onwijs schattig en iedereen wilde haar aaien.
Dat heeft dus als resultaat dat Gol nog steeds door iedereen geaaid wil worden.. Als ik ooit nog eens een pup krijg zal ik daar zeker strenger in zijn.

Het ergste is nog dat de mensen die het hardste roepen dat je je hond onder controle moet houden ook het eerst poele poele op een pupje aflopen zonder te vragen of ze geaaid mag worden :roll:
Moos
Zeer actief

Gollum schreef:
Dat had ik dus ook met Gol. Iedereen vind zo'n klein pupje natuurlijk onwijs schattig en iedereen wilde haar aaien.
Dat heeft dus als resultaat dat Gol nog steeds door iedereen geaaid wil worden.. Als ik ooit nog eens een pup krijg zal ik daar zeker strenger in zijn.

Het ergste is nog dat de mensen die het hardste roepen dat je je hond onder controle moet houden ook het eerst poele poele op een pupje aflopen zonder te vragen of ze geaaid mag worden :roll:
Ach tja :mrgreen: Ik heb Vera vanaf 8 weken heel selectief laten aaien. Heel wat boze blikken, en boze opmerkingen over me heengekregen van mensen die dat poelepoele pupje niet aan mochten raken van me.
En Vera wil nog steeds op letterlijk iedereen af :smile:
Wat ze niet doet is op mensen af (willen! want ze mag dus niet haha)rennen die meer dan 20-30 meter van ons af zijn, ze moeten wel echt redelijk dicht in de buurt zijn, wellicht is dat dan het voordeeltje dat ik eruit gehaald heb :mrgreen:
Afbeelding
Chione
Zeer actief

Ongelezen bericht door Chione »

Dat ik zelf met honden en, met regelmaat, met modder besmeurde kleding buiten rond loop, betekent nog niet dat ik van die vrolijk tegen je opspringende honden erg op prijs stel. Helemaal niet eigenlijk. :wink:
~“ With eyes full of prejudice, you will never see the world for what it is.."~

~
Afbeelding
~
Gollum
Zeer actief

Moos schreef:
Gollum schreef:

Ach tja :mrgreen: Ik heb Vera vanaf 8 weken heel selectief laten aaien. Heel wat boze blikken, en boze opmerkingen over me heengekregen van mensen die dat poelepoele pupje niet aan mochten raken van me.
En Vera wil nog steeds op letterlijk iedereen af :smile:
Wat ze niet doet is op mensen af (willen! want ze mag dus niet haha)rennen die meer dan 20-30 meter van ons af zijn, ze moeten wel echt redelijk dicht in de buurt zijn, wellicht is dat dan het voordeeltje dat ik eruit gehaald heb :mrgreen:
Oooh, dus het hoeft niet persé aan mijn gebrek aan strengheid te liggen :mrgreen:
Wat jij beschrijft heeft Gol ook, ze rent niet heel ver bij me weg. En meestal zie ik haar interesse ook op tijd en kan ik haar terugroepen. Ik lijn haar dan aan totdat we de persoon zijn gepasseerd.
Er is niet echt een peil te trekken op het soort mensen waar Gol nou op afgaat. De één is een hondenliefhebber, de ander totaaaal niet. Qua uiterlijk lijken ze ook niet op elkaar.. Ze zullen misschien lekker ruiken? (axe? :mrgreen: ).
Als ik te laat ben of Gollum misleid me (doet alsof ze snuffelt totdat persoon dichtbij genoeg is) kan ze echt straalverliefd naast iemand gaan lopen, omhoog kijkend en kwispelend, al haar charmes gooit ze in de strijd :N: Springen doet ze gelukkig niet zo heel veel. Maar dat meelopen vinden veel mensen al vervelend, vooral als ze even dr natte neus tegen een hand of bloot been drukt.
Moos
Zeer actief

Gollum schreef:
Oooh, dus het hoeft niet persé aan mijn gebrek aan strengheid te liggen :mrgreen:
Nou, met die strengheid heb ik een hond die nog steeds denkt dat iedereen op de wereld rondloopt voor haar, dus tja :mrgreen: . Als ze zou kunnen praten zou ze de hele dag tegen iedereen roepen "wat leuk dat ik er ook ben he? :cheer: " :mrgreen:
Wat jij beschrijft heeft Gol ook, ze rent niet heel ver bij me weg. En meestal zie ik haar interesse ook op tijd en kan ik haar terugroepen. Ik lijn haar dan aan totdat we de persoon zijn gepasseerd.
Er is niet echt een peil te trekken op het soort mensen waar Gol nou op afgaat. De één is een hondenliefhebber, de ander totaaaal niet. Qua uiterlijk lijken ze ook niet op elkaar.. Ze zullen misschien lekker ruiken? (axe? :mrgreen: ).
Als ik te laat ben of Gollum misleid me (doet alsof ze snuffelt totdat persoon dichtbij genoeg is) kan ze echt straalverliefd naast iemand gaan lopen, omhoog kijkend en kwispelend, al haar charmes gooit ze in de strijd :N: Springen doet ze gelukkig niet zo heel veel. Maar dat meelopen vinden veel mensen al vervelend, vooral als ze even dr natte neus tegen een hand of bloot been drukt.
Bij Vera is er ook geen pijl op te trekken nee. Dat wil zeggen, ze wil op iedereen eigenlijk wel af, maar of ze zal springen of niet verschilt per week. Ze kan zo 2 weken niet springen, en dan opeens springt ze toch halfslachtig tegen iemand op (zo'n half huppelsprongetje van opzij). Dat echte met 4 poten tegelijk omhoog springen begint er wel bijna helemaal uit te raken gelukkig :mrgreen:
Ik ben nu al heel blij dat ze de eerste begroeting eigenlijk altijd (99 van de 100 keer) heeeel laag doet. Dan komt ze met zo'n lage schuddenkont, oortjes in de nek, aangeschuifeld over de grond :mrgreen: Dat vindt niemand eigenlijk erg (nu laat ik haar ook alleen andere hondenbazen begroeten, dat zal ook schelen :mrgreen: ) en dan roep ik haar daarna terug bij me. Dan is ze die mensen eigenlijk altijd vergeten en gaat verder bezig met de hond die erbij hoort. Zie ik haar dan weer richting mensen gaan eventueel dan roep ik haar weer even terug, dat werkt prima.
Aangelijnd zijn we nu zover dat als ze tegen een passant begint te kwispelen ik op neutrale toon kan zeggen "nee", en dan loopt ze toch maar rechtdoor. Ik zou zweren met een enorm verontwaardigde kop, maar ze doet het wel :mrgreen:
Afbeelding
Geer
Zeer actief
Contacteer:

estelle schreef:
Geer schreef:Ik vind het wel vervelend als een hond tegen me opspringt. Ik weet niet wat jullie allemaal doen tijdens een wandeling, maar ik kan de gemiddelde wandeling in mijn normale kleren op flinke kaplaarzen heel goed en schoon doorstaan. ..
Dat red ik dus echt niet. Ja wel tijdens de snelle pies en poep ronde. Maar tijdens de lange wandeling blijf ik echt niet schoon.
Ze zwemmen dan waarbij ze zich uiteraard altijd naast mij moeten uitschudden waarbij dan de modderspetter in het rond vliegen. Daarbij heeft Kimba nog weleens de neiging om te dicht langs me te lopen met haar natte lijf.
En ik gooi met Hera altijd met een bal en op het moment dat ik de bal pak gaat Hera altijd als een debiel rondjes draaien, ook dan vliegen de water/modderspetters weer in de lucht.

En dan bestaat de kans nog dat er een vreemde hond te dichtbij ons komt. Waarbij als het even tegenzit Hera als een gek tekeer gaat en daarbij met haar poten mij weleens als 'afzetje' wil gebruiken.

Dus uhm mijn broekspijpen zijn altijd vies na de lange wandeling.
Nou, vooruit die van jullie zijn groter. De mijne zwemmen al niet, en als ze zich afvegen na een pootjrbaad komen ze nog niet boven laarshoogte uit. En met kort haar kun je schudden wat je wilt, veel water komt er niet vanaf...hooguit wat kwijl :mrgreen:
estelle

Ongelezen bericht door estelle »

Moos schreef:
Zoek stok! schreef:
Hahah, hier hetzelfde. Als het een beetje nat is buiten heb ik sowieso een modderandje onderaan mijn broek. Dat is 'de bosbroek' en die gaat een aantal dagen aan naar het bos :mrgreen:
hier ook hoor. Mijn oude spijkerbroeken zijn er goed voor.
Golden Stanley

Ongelezen bericht door Golden Stanley »

:mrgreen: Ik ben het met je eens.

Het afleren zat er bij Stanley al heel vroeg in. Maar toen Whooper met 1 jaar bij ons kwam, moet je eerst eens dingen uitproberen om daar achter te komen. Dat los lopen ging meer dan prima, tot zover geen probleem. Maar mensen die op bankjes zaten of bij waterkanten stonden, dat was erg gezellig en interessant. Die mensen zien een gevaarte van gemiddeld 40 kilo (toen...) op zich afgestormd krijgen. Daar heb je geen tijd voor om eerst te melden 'mevrouw, u mag best corrigeren, hoor...'. Die mensen zijn helemaal verstard om uberhaupt nog te kunnen reageren. :mrgreen:
Iemand met een beetje trainerservaring doet automatisch het knietje omhoog. Dan is het ook gelijk over, want die zijn niet leuk. Beetje aanpakken met lange lijn training, dat heeft bij hem erg geholpen. Moet toch niet zo zijn dat de overlast die mijn honden een ander bezorgen door een ander moeten worden opgelost. Ik vind het overigens niet erg als anderen mijn hnden verbaal corrigeren of met het bekende knietje. Ik doe het nl. zelf ook als ik last heb van andere honden, waarvan de eigenaar verderop loopt te beppen of met andere zaken bezig is.
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals

Ongelezen bericht door ranetje »

Moos schreef:
Moon schreef:Ik draai me altijd om als een hond (meestal labjes, ik kan het ook niet helpen :19: :mrgreen: ) me dreigt te bespringen. Niet dat ik het erg vind dat ik 'besprongen' wordt, maar om de baasjes (die hulpeloos 'laag, láág, staan te schreeuwen in de verte :wink: ) te helpen.

Voor TS; ik denk dat je het niet kunt veroorloven met zo'n hond als de jouwe om haar ook maar een seconde uit het oog te verliezen (dus kletsen met andere hondenbezitters zou ik even niet meer doen..). Misschien helpt het al heel veel als je 'de touwtjes weer eens even wat strakker aantrekt'? Dus super consequent met haar omgaat? Misschien helpt dat ook bij het poep-eet probleem?
Ik vind dat 'laag' schreeuwen ook altijd zo'n mooie; ik moet namelijk echt de eerste hond nog tegenkomen die dat commando kende :19: :mrgreen:
Volgens mij denken 9 van de 10 opspringers dat 'laag' betekent "spring op" :mrgreen: , en die overgebleven ene hoort het denk ik niet eens.
Mensen vragen ook vaak aan mij of Vera laag kent, dan antwoord ik altijd dat ze dat niet kent, maar "nee" des te beter :mrgreen: :wink:
Dat commando kennen een heleboel hondjes :mrgreen:
Het betekent namelijk "springen" (vrij vertaald)
Dus ze doen precies wat er gevraagd wordt :ok:
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
Dingo
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse herder

Ongelezen bericht door Dingo »

helemaal :ok:
AfbeeldingAfbeelding
Who finds a faithful friend, finds a treasure.
vania
Zeer actief
Mijn ras(sen): 2 dogo Canario's, 1 boxer x rottweiler, 1 groenendaeler
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door vania »

Zena springt tegen iedereen, vreemd of niet, aja mannen liever niet
ik "brul" altijd ff en dan stopt ze ook wel
Darko springt tegen ons niet op, tenzij wij zeggen dat het mag, tegen vreemde mensen MOET gesprongen worden, mensen zeggen dan wel eens, leer het hem dan af, ja bij ons doet hij het dus niet, ik corrigeer hem verbaal wel altijd als ik zie dat hij wilt springen, maar soms zie ik het te laat en staat hij al tegen de mensen op, of sommige die hier komen, vinden het helemaal niet erg
van mij mogen "vreemde" zeggen dat ze der af moeten of niet mogen springen of ze gaan luisteren is nog iets anders :N:
Afbeelding
Dingo
Zeer actief

vania schreef:Zena springt tegen iedereen, vreemd of niet, aja mannen liever niet
Darko springt tegen ons niet op, tenzij wij zeggen dat het mag, tegen vreemde mensen MOET gesprongen worden, mensen zeggen dan wel eens, leer het hem dan af, ja bij ons doet hij het dus niet, ik corrigeer hem verbaal wel altijd als ik zie dat hij wilt springen, maar soms zie ik het te laat en staat hij al tegen de mensen op, of sommige die hier komen, vinden het helemaal niet erg
van mij mogen "vreemde" zeggen dat ze der af moeten of niet mogen springen of ze gaan luisteren is nog iets anders :N:
en toch is het af te leren :wink:
AfbeeldingAfbeelding
Gollum
Zeer actief

Moos schreef:Als ze zou kunnen praten zou ze de hele dag tegen iedereen roepen "wat leuk dat ik er ook ben he? :cheer: " :mrgreen:
hahaha herkenbaar, volgens mij zou Gol precies hetzelfde zeggen :smile:

Gelukkig kom ik soms mede-labgenoten tegen die er aan gewend zijn. Zoals vanavond, buuf stond de auto uit te ruimen, er stond een grote zachte hondenmand in de achterbak. De labrador van buuf was er maar in gekropen om de bezigheden van zijn vrouwtje goed in de gaten te houden. Gol liep los en die sprong er zo bij om vervolgens lekker te liggen lebberen met de labreu :smile:

Dat zou ze nou bijvoorbeeld niet bij een herder moeten doen :F:
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals

Ongelezen bericht door ranetje »

Dingo schreef:
vania schreef:Zena springt tegen iedereen, vreemd of niet, aja mannen liever niet
Vertel :ok:
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
Dingo
Zeer actief

ranetje schreef:
Dingo schreef:
Vertel :ok:
Als je je hond leert "lezen"zul je het gedrag "zien"aankomen :wink: Dan moet je het voor zijn. En anders, als je hond het altijd doet, een correctie geven, vlak voor de hond aanstalten maakt om te gaan springen. Kost even tijd en moeite, maar dan heb je ook wat :wink:
AfbeeldingAfbeelding
Bullenmama

Ongelezen bericht door Bullenmama »

Onze honden springen iedereen omver die het huis in wil.
Is mijn schuld, ik heb het ze aangeleerd.
Als ik thuiskom en de deur open doe dan ga ik al mijn knieen zitten van : jaaaaaa !!!!!! en dan word ik bedolven onder een hele hoop hond.
Honden op schoot, in mijn nek, in mijn tassen, lachen !
Maar ja bij visite doen ze het ook.
Komt er onverwacht visite met kind, dan ligt kind plat op de rug in de voortuin of in de gang met een paar honden erbovenop.
Moeten ze maar bellen van tevoren hoor. Dan doe ik Cien in de bench, Trudy achter het hek, Bloem in de schuur en Agnes in de keuken.
Maar ik ga het enthousiasme van mijn honden niet indammen voor die ene keer in de zoveel weken dat er onverwacht visite komt.
Plaats reactie

Terug naar “Discussieforum”