Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Veel honden worden gepakt.....

Een forum voor algemene onderwerpen over honden en vragen over honden.

Moderator: moderatorteam

Rami
Zeer actief
Mijn ras(sen): Ik ben een allesvreter!
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Rami »

Caro. schreef:
Ik vind het ene of het andere gebied enorm veel uitmaken.
Hier vlakbij huis het losloopgebied (park) is echt gezelligheid. Alle honden denderen door elkaar heen, baasjes staan te kleppen en totaal niet op te letten.

Afijn, niks dus voor mijn honden :N:

Maar in het bos werkt het heel anders. Groot oppervlak, heel af en toe kom ik een hond tegen, lijn mijn honden aan en praktisch altijd lijnt de ander dan ook zijn of haar honden aan.
Een hele andere manier van met elkaar omgaan en rekening met elkaar houden.
Hier kunnen mijn honden dus prima los.
Maar zo bedoel ik het ook hoor. Grote (dus in de regel niet drukke) gebieden, kom ik wel graag. Ik merk ook dat mensen heel anders (verstandiger) met interacties tussen honden omgaan dan in parken of bij drukke waterkanten.
Ik vind het aan mij om te kiezen voor een gebied wat goed bij ons past. :wink:
Afbeelding
Zoek stok!
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kooikerhondje en Australian Shepherd

Ongelezen bericht door Zoek stok! »

Moos schreef: Maar nogmaals, echt gegrepen worden honden die zelf goed sociaal zijn zelden tot nooit als er al uitgebreid contact is. Dat gaat van "hap baf, erop en erover" en daar doe je weinig aan verder als jouw hond dat contact dus niet gezocht heeft.
Exact. Bram gaat in bijv. de Soesterduinen helemaal niet naar een reu die andere reuen niet moet. Of naar een roedel die daar duidelijk niet van gediend is. Waarom zou hij? En komt een reu bij hem patsen, dan lost hij dat op met allerlei signalen. Met teefjes en gecastreerde reuen snuffelt hij even en soms speelt hij. Komt nooit ruzie van en is ook erg moeilijk te voorkomen gezien het aantal honden dat er rondloopt.

Alleen tegen honden die aan komen rennen en baf erop, begin je weinig als je niet net op een meter afstand van je hond staat. En die kun je overal treffen.
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
Moos
Zeer actief

Ongelezen bericht door Moos »

Zoek stok! schreef:
Moos schreef: Maar nogmaals, echt gegrepen worden honden die zelf goed sociaal zijn zelden tot nooit als er al uitgebreid contact is. Dat gaat van "hap baf, erop en erover" en daar doe je weinig aan verder als jouw hond dat contact dus niet gezocht heeft.
Exact. Bram gaat in bijv. de Soesterduinen helemaal niet naar een reu die andere reuen niet moet. Of naar een roedel die daar duidelijk niet van gediend is. Waarom zou hij? En komt een reu bij hem patsen, dan lost hij dat op met allerlei signalen. Met teefjes en gecastreerde reuen snuffelt hij even en soms speelt hij. Komt nooit ruzie van en is ook erg moeilijk te voorkomen gezien het aantal honden dat er rondloopt.

Alleen tegen honden die aan komen rennen en baf erop, begin je weinig als je niet net op een meter afstand van je hond staat. En die kun je overal treffen.
Precies. ik heb hier zelfs altijd iets van "als ze er zelf voor kiezen te gaan snuffelen dan gaat het dus wel goed". Als Saar of Vera zelf op een hond/honden aflopen maak ik me dus eigenlijk nooit druk dat dat mis zal gaan. Zit die kans erin dan gaan ze er namelijk al niet heen, net wat jij zegt, waarom zouden ze? Ze zitten er zelf ook echt niet op te wachten om gegrepen te worden.

Maar die honden die dus zelf aan komen stieren en dan BAF bovenop jouw hond, wat kan je daar dan aan doen? Behalve dan weg proberen te brullen, maar het gaat soms ook gewoon zo snel dat voordat jij die eerste brul eruit hebt kunnen gooien die hond er al bovenop zit :19:
Afbeelding
lieke
Zeer actief
Mijn ras(sen): Collies en een Maggie
Contacteer:

Re: Veel honden worden gepakt.....

Ongelezen bericht door lieke »

Zoek stok! schreef:[Als Bram interactie heeft met een hond, zijn daar nog nooit gaten uit voort gekomen. Potdorie Marc, hij wordt gegrepen terwijl hij in de bosjes staat te snuffelen, twee honden komen aanrennen en baf erop. En de vorige keer werd hij zelfs zo letterlijk van achteren gegrepen dat hij een bijtwond bij z'n anus had. Caja hetzelfde verhaal. Die liep langs de Mechelaar en de Mechelaar duikt van achteren op haar.

Ik snap dus werkelijk niks van je verhaal dat de incidenten op het forum nu iets te maken hebben met je honden contact laten hebben met andere honden :19:
Mee eens :ok:
Ik heb gelukkig ook zelden incidenten meegemaakt, maar de 2x dat mijn honden zijn gegrepen was het dus ook 'out of the blue'. Eén keer is Kyra gegrepen door een duitse herderREU die zomaar het openstaande tuinhek uitvloog toen wij nietsvermoedend langsliepen en 1x is Lyndie gepakt door een staffordachtige teef die wij geen van allen hebben gezien. Lyndie stond in de struiken te snuffelen en ineens was dat beest er en klapte vol op Lyndie.
En natuurlijk kom ik ook wel eens (vervelende) stuiterballen tegen, maar dat zijn eigenlijk gewoon overenthousiaste - jonge - honden die een plaat voor de kop hebben maar zeker niet agressief.
Ik heb eerder zelf een probleem gehad toen Cody nog zo agressief deed om andere honden tegen hém te beschermen. En ja, ik koos er nog steeds voor hem door het losloopgebied te lopen want de meiden vinden het daar geweldig leuk. Dus moest hij aangelijnd blijven en bleef ik alert om onbesuisde woestelingen bij hem uit de buurt te houden. Want ik vind dat mijn verantwoording, niet de verantwoording van andere hondenbazen.
Ik wilde daar zo graag lopen met een hond die asociaal was, dus moet ik zelf zorgen dat hij geen andere honden kon grijpen. Ik vind het oneerlijk om de verantwoording hiervoor bij de bazen van (über)sociale honden te leggen!
Afbeelding
IngeK
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse Herders

Ongelezen bericht door IngeK »

Martijn schreef: Ik wil niet dat je je hond eerst laat komen kijken of mijn hond het fijn vindt. Ook al vinden ze het wel fijn. Ik wil niet ongevraagd met jouw hond geconfronteerd worden.
Eerst contact tussen de bazen onderling. Al steek je beiden maar even je duim op of zo. Niet ongevraagd.
Helemaal mee eens. Fikkie komt namelijk lekker aangesnuffeld, baasje roept van een grote afstand "hij doet niets hoor" en ondertussen sta jij met je honden aan de riem en ze proberen kalm te houden. Als het me geen moer kon schelen liet ik mijne ook alle 3 wel los rennen en dan maar zien wat er gaat gebeuren. Ik neem de verantwoording zelf, lijn ze aan, laat ze even zitten en wacht tot de ander weg is.

Ik vind het ook altijd krom hoor dat een aangelijnde hond niet in een losloopgebied hoort. Hier zijn de losloopgebieden op prachtige plekken dus daar zou ik dan met mijn aangelijnde niet meer kunnen komen of ik moet het maar normaal vinden dat alles wat los loopt op me afkomt. Als iemand met zijn/haar honden aan de riem loopt mag het toch duidelijk zijn dat ze geen "actie" willen met andere honden?
Afbeelding
Rami
Zeer actief

Zoek stok! schreef: Exact. Bram gaat in bijv. de Soesterduinen helemaal niet naar een reu die andere reuen niet moet. Of naar een roedel die daar duidelijk niet van gediend is. Waarom zou hij? En komt een reu bij hem patsen, dan lost hij dat op met allerlei signalen. Met teefjes en gecastreerde reuen snuffelt hij even en soms speelt hij. Komt nooit ruzie van en is ook erg moeilijk te voorkomen gezien het aantal honden dat er rondloopt.

Zeker, maar de kans dat je dit soort honden treft in drukke gebieden is net nog even groter. Domweg omdat er meer mensen met honden lopen. Dus ook mensen met honden die aanvallen.
Billy bijvoorbeeld is ooit gegrepen terwijl hij strak naast me liep en we een vreemde hond moesten passeren (smal pad langs water, geen uitwijkmogelijkheden). De vreemd hond liep eerst keurig naast zijn baas (ik dacht nog: goh, net zo goed onder appèl als Bill) toen hij ineens een spurt nam en in een nano-seconde Billy aanviel.
En dat gebeurde in een druk uitlaatgebied/uitlaatstrook...
Afbeelding
Dingo
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse herder

Ongelezen bericht door Dingo »

MARC_S schreef:
*Linda* schreef:
MARC_S schreef:
Rami schreef:Maar alle incidenten waar honden worden 'gepakt' verlopen niet hetzelfde, toch? Je kunt er voor zorgen dat je hond/honden niet op vreemde honden af lopen, maar desondanks kunnen ze nog steeds 'gepakt' worden.
Billy is wel eens aangevallen door een hond terwijl hij strak naast me liep (het was een smal pad langs het water, ik kon geen kant op).
Ik loop niet veel in drukke losloopgebieden, maar de keren dat ik er wel kom heb ik het meeste last van achtervolgende (en vaak dominante) honden. Dan kan ik mijn honden wel mooi onder appél hebben of zelfs aan de riem, het zijn situaties waar maar zo onenigheid uit kan ontstaan.
Maar dat vind ik iets totaal anders als honden vrij laten kennis maken. Als je hond aangevallen wordt als hij onder appel staat is de andere hond de ongecontroleerde agressor en dat is asociaal. Ik bedoel meer dat als je je hond de kans geeft uitgebreid aan vreemde honden te snuffelen en ze om elkaar heen laat draaien kunnen ze ook gepakt worden :19:
Mijn honden zijn sociaalvaardig genoeg om dit niet op knokken uit te laten draaien, dat is dan ook nog nooit gebeurd. Een beetje patsen als reu zijnde, is toch helemaal niet erg? Wat stijve huppeltjes maken, rondje draaien en weer verder. De keer dat Sun werd gegrepen, kwam de herder ook uit het niets , kwam geen snuffen of draaien aan te pas:19:
Dat is wel erg als dat opgedrongen gebeurd bij een reu die dat niet trekt. Beetje patsen en een beetje stijve poten is heel leuk maar wat als ik een hond heb die dan klap zegt omdat hij dat niet wil en hij met mij aan het ballen is en de andere hond negeert? Ik bedoel ook meer het op andere honden afrennen die geen aandacht voor jouw hond hebben. Spelen is natuurlijk hartstikke leuk en dat moedig ook ik alleen maar aan :ok:
Juist. Hier zou dat absoluut knokken worden. :wink:
AfbeeldingAfbeelding
Who finds a faithful friend, finds a treasure.
IngeK
Zeer actief

Ongelezen bericht door IngeK »

Caro. schreef: Maar in het bos werkt het heel anders. Groot oppervlak, heel af en toe kom ik een hond tegen, lijn mijn honden aan en praktisch altijd lijnt de ander dan ook zijn of haar honden aan.
Dit wandelt toch veel fijner? Kleine moeite om even aan te lijnen en weer verder te gaan waar je ze dan weer los kan laten.
Afbeelding
Moos
Zeer actief

Rami schreef:
Zeker, maar de kans dat je dit soort honden treft in drukke gebieden is net nog even groter. Domweg omdat er meer mensen met honden lopen. Dus ook mensen met honden die aanvallen.
Billy bijvoorbeeld is ooit gegrepen terwijl hij strak naast me liep en we een vreemde hond moesten passeren (smal pad langs water, geen uitwijkmogelijkheden). De vreemd hond liep eerst keurig naast zijn baas (ik dacht nog: goh, net zo goed onder appèl als Bill) toen hij ineens een spurt nam en in een nano-seconde Billy aanviel.
En dat gebeurde in een druk uitlaatgebied/uitlaatstrook...
Ik vraag me weleens af of drukte daar echt een maatstaf voor is :wink:
Als ik weleens in de Soesterduinen ben bijvoorbeeld verbaasd het me hoe gemoedelijk het eigenlijk is bij de Kiosk daar waar van alles losloopt en mensen wat kunnen eten/drinken. Laatste keer was Vera mee, en die kon daar dus ook los rondhobbelen (Moos kon dat niet want die ging dan te ver weg, en Saar kan niet omdat ik niet kan garanderen dat ze niet schrikt), en dan gaat dan allemaal prima.
Zelfde in het vrij drukke hondenbos hier. De keren dat Saar is opgejaagd of Vera grommend omver is gebeukt kwamen we zo'n hond tegen in heel rustig gebied, waar dus ook geen afleiding was behalve mijn honden om eens even bovenop te duiken...

Overigens is hier ook 1 druk gebied waar ik niet kom omdat het daar altijd gezeik is. Op de een of andere manier heb ik het idee dat alle etterbakken zich daar verzamelen ofzo :19: :mrgreen:
Afbeelding
Zoek stok!
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kooikerhondje en Australian Shepherd

Ongelezen bericht door Zoek stok! »

Rami schreef: Zeker, maar de kans dat je dit soort honden treft in drukke gebieden is net nog even groter. Domweg omdat er meer mensen met honden lopen. Dus ook mensen met honden die aanvallen.
Natuurlijk, maar als je in Utrecht woont, zijn alle gebieden druk in vergelijking met een meer afgelegen gebied :wink: Als ik met elke hondenbaas moet gaan communiceren van tevoren, ben ik de hele wandeling bezig met seinen en babbelen :mrgreen:

Als iemand mij even een seintje geeft of de hond aanlijnt, ben ik de eerste om Bram bij me te houden. Gebeurt dat niet, dan laat ik het aan Bram over. Ik kan wel bezig blijven. En nogmaals: bij contact is er nog nooit iets vervelends gebeurd. We passeren elkaar, honden snuffelen even (of niet), baasjes geven elkaar een knikje en we vervolgen onze weg.

Bram heeft ontelbare ontmoetingen gehad met honden en dat is dus nog nooit geescaleerd. Je kunt ook problemen maken waar ze gewoonweg niet zijn.
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
Gaia
Zeer actief
Mijn ras(sen): xPuli
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Gaia »

Tsja, ik ben met Gaia dus echt heel erg voorzichtig. Als ik te laat door heb dat er een andere hond is rend ze er al blaffend, borstelend staart tussen de poten op af of nog erger als het een kleine bange hond is dan gaat ze die opjagen. Nu heb ik het geluk dat de eerste situatie nog nooit een vechtpartij uit voortgekomen is, maar het opjagen begin ik wel een grondige hekel aan te krijgen ja.

Nu is het zo dat ze als pup 1 keer gegrepen is door een Duitse dog die losliep en verder heeft ze dus nooit meer gevochten. Wat gesnauwd, maar niet gevochten.

Ik zorg er namelijk voor (op de oeps momenten na uiteraard) dat ik dus de honden selecteer waarmee ze speelt. Als een hond is aangelijnd, zitten ze allebei binnen no time aan de lijn. Namelijk als ik daar met Gaia en Juno aan de lijn had gelopen was ik ook niet blij geweest met een hond die even kwam snuffen. We hebben het dan wel over bijna 70 kilo die vol in de lijn hangt omdat iemand zijn hond niet bij zich houdt. Het is namelijk niet amusant om twee honden om je heen te hebben rennen, of jij die probeert een hond van Juno af te plukken die in paniek raakt.

Hou gewoon je hond bij je als die aan de lijn is. :wink:
Afbeelding
Dingo
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse herder

Ongelezen bericht door Dingo »

IngeK schreef:
Caro. schreef: Maar in het bos werkt het heel anders. Groot oppervlak, heel af en toe kom ik een hond tegen, lijn mijn honden aan en praktisch altijd lijnt de ander dan ook zijn of haar honden aan.
Dit wandelt toch veel fijner? Kleine moeite om even aan te lijnen en weer verder te gaan waar je ze dan weer los kan laten.
Juist, kleine moeite groot pleizer :ok:
AfbeeldingAfbeelding
Who finds a faithful friend, finds a treasure.
Rami
Zeer actief

Moos schreef:
Ik vraag me weleens af of drukte daar echt een maatstaf voor is :wink:
Als ik weleens in de Soesterduinen ben bijvoorbeeld verbaasd het me hoe gemoedelijk het eigenlijk is bij de Kiosk daar waar van alles losloopt en mensen wat kunnen eten/drinken. Laatste keer was Vera mee, en die kon daar dus ook los rondhobbelen (Moos kon dat niet want die ging dan te ver weg, en Saar kan niet omdat ik niet kan garanderen dat ze niet schrikt), en dan gaat dan allemaal prima.
Zelfde in het vrij drukke hondenbos hier. De keren dat Saar is opgejaagd of Vera grommend omver is gebeukt kwamen we zo'n hond tegen in heel rustig gebied, waar dus ook geen afleiding was behalve mijn honden om eens even bovenop te duiken...

Overigens is hier ook 1 druk gebied waar ik niet kom omdat het daar altijd gezeik is. Op de een of andere manier heb ik het idee dat alle etterbakken zich daar verzamelen ofzo :19: :mrgreen:
Maar de Soesterduinen zijn heel 'ruimtelijk', daar kun je elkaar ontlopen, mocht je dat willen. (Hoewel dat voor de omgeving bij de kiosk niet helemaal opgaat :wink: ).
Ik vind het strand in de avonduren ook geen probleem. Dat is zo groot en weids, dat gaat altijd goed.
Verder heb ik trouwens ook nog niet eerder meegemaakt dat mijn honden mot kregen na even snuffelen, maar wel met honden die of achtervolgen of aanvallend (dus niet speels) op ons komen stormen.
En op een of andere manier kom ik die altijd tegen in kleinere losloopgebieden, met paden waar je geen kant op kunt.
Maar dat kan - uiteraard - toeval zijn (waren wellicht ook etterbakken-verzamel-gebieden :mrgreen: ).
Afbeelding
Moos
Zeer actief

Rami schreef:
Maar de Soesterduinen zijn heel 'ruimtelijk', daar kun je elkaar ontlopen, mocht je dat willen. (Hoewel dat voor de omgeving bij de kiosk niet helemaal opgaat :wink: ).
Ik vind het strand in de avonduren ook geen probleem. Dat is zo groot en weids, dat gaat altijd goed.
Verder heb ik trouwens ook nog niet eerder meegemaakt dat mijn honden mot kregen na even snuffelen, maar wel met honden die of achtervolgen of aanvallend (dus niet speels) op ons komen stormen.
En op een of andere manier kom ik die altijd tegen in kleinere losloopgebieden, met paden waar je geen kant op kunt.
Maar dat kan - uiteraard - toeval zijn (waren wellicht ook etterbakken-verzamel-gebieden :mrgreen: ).
De gebieden met smalle paadjes heb ik ook niks mee inderdaad; als het even kan lopen we daar ook niet :mrgreen: :wink:
Afbeelding
Rami
Zeer actief

Zoek stok! schreef:
Rami schreef: Zeker, maar de kans dat je dit soort honden treft in drukke gebieden is net nog even groter. Domweg omdat er meer mensen met honden lopen. Dus ook mensen met honden die aanvallen.
Natuurlijk, maar als je in Utrecht woont, zijn alle gebieden druk in vergelijking met een meer afgelegen gebied :wink: Als ik met elke hondenbaas moet gaan communiceren van tevoren, ben ik de hele wandeling bezig met seinen en babbelen :mrgreen:
Dat klopt. Ik woon ook in de randstad, maar kan op tijden lopen dat het stil is (maandagmiddag, donderdagochtend, ik zeg maar wat) en dat is wel fijn.
En dat constant communiceren en seinen wordt idd vervelend op een gegeven moment. Daarom kies ik vaak voor de strategie 'ontlopen'. Niet in elke situatie en voor elke hond, maar vertrouwend op mijn intuïtie.
Zoek stok! schreef: En nogmaals: bij contact is er nog nooit iets vervelends gebeurd. We passeren elkaar, honden snuffelen even (of niet), baasjes geven elkaar een knikje en we vervolgen onze weg.
Dat onderschrijf ik ook hoor. Het gaat mij om de dominante achtervolgers en de aanvallende honden 'uit het niets'. :wink:
Laatst gewijzigd door Rami op 21 jan 2009 11:58, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding
cindy1986
Zeer actief
Mijn ras(sen): Tibetaanse Terriër
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door cindy1986 »

*Linda* schreef:
cindy1986 schreef:Ben het wel met je eens. Mijn honden mogen ook niet zomaar op andere honden af rennen en heb er een hekel aan als er een andere hond op mijn honden komt afdenderen.
Maar wie heeft het hier over denderen? Ik wordt er soms zó moe van, dat gekissebis over wel/niet los of wel/niet met andere honden. Als je honden niet met andere honden overweg kan, blijf dan lekker weg of houd hem in godsnaam aan de riem. Mijn honden denderen niet op anderen af, die lopen langs en als er contact is wat tot spel leidt, vinden ze dat geweldig leuk. Loopt de andere partij zonder interesse door, is het ook goed en doen de mijne dat ook.
Ik heb het over denderen.
Mijn honden kunnen wel met andere honden overweg. En ik erger me mateloos aan het feit dat als ik mijn hond aanlijn, mensen hun hond gewoon naar haar toe laten rennen. Ik lijn haar niet aan omdat ze niet met andere honden kan, maar omdat Kiera soms bananen in haar oren heeft. Dan gaat ze dus gewoon aan de riem. En aan de riem wil ik geen gespeel met andere honden. Als 30 kilo hond alle kanten opschiet aan de riem heb ik geen schouder en rug meer over.

Precies, wat jij beschrijft met over jouw honden, doe ik ook met mijn honden. Ze lopen door, wil een hond met ze spelen, dan geef ik ze vrij en mogen ze spelen. Maar zelf rennen ze niet op een andere hond af.

Nog even over het afdenderen. Vorig jaar was er een hond bij ons in de buurt die overal losliep. Baasje liep 500 meter verderop, hond op een fietspad. Op een gegeven moment was ik met Kiera een het fietsen (aangelijnd), hond komt aanrennen, springt zo tegen mijn fiets op naar Kiera. Lag ik dus bijna op de grond. Week erna, kom mevrouw tegen met haar hond. Hond komt keihard aandenderen, klapt op Kiera. Die hond wou wel spelen, maar kwam in volle vaart tegen Kiera oplopen. Ik stond 10 meter verder en hoorde een keiharde klap. Ik dacht dus: Kiera heeft iets gebroken (kwam in volle vaart tegen Kiera's borstbeen aan). Gelukkig was dit niet het geval. Keer daarop, ik roep mijn honden bij me. Die lopen keurig naast me, los naast de fiets. Kijken niet naar die hond. Ik had al aan mevrouw gevraagd of ze haar hond bij zich wou houden. Ik passeer haar, ze laat haar hond los, Jessy vlucht, want die is doodsbenauwd voor die hond. Moet ik dat maar goedvinden? Die hond komt aandenderen en kijkt niet waar hij loopt en remt niet op het laatste moment. Ik heb geen zin om straks bij de dierenarts te zitten, omdat mijn hond iets gebroken heeft door de klap waarmee die hond begint met spelen.

Ik vind gewoon dat je, ook in een losloopgebied, rekening met elkaar moet houden. Ik vind het niet verstandig om met een agressieve hond te gaan wandelen daar, maar daar ga ik verder niet over oordelen. Maar een hond die niet wil spelen en dan van zich afsnauwt? Prima, dat doet Rakker ook. Alleen zit er een verschil in dat Rakker niet zelf op andere honden mag afrennen van mij. Die snauwt ook alleen als er honden naar haar toe komen rennen. Reden? Ze heeft al heel vaak een salto gemaakt omdat er een hond naar Kiera toe kwam denderen, en Rakker daartussen stond.

Mijn honden mogen dus niet uit zichzelf naar andere honden toe, mits ze die hond kennen. Als ik het niet vertrouw houd ik ze bij me. Dit verwacht ik ook van andere hondenbazen. Mijn honden mogen onder geen beding naar een aangelijnde hond. Ik heb hier zelf een gruwelijke hekel aan, dus dit mag niet.
Ze mogen wel met andere honden spelen (voor het geval ik nu als een hele strenge hondenbaas klink). Bij vreemde honden of honden waarvan ik weet dat die dat niet leuk vinden, lopen ze gewoon door.
Afbeelding
Caro.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Spaanse Draak
Aantal honden: 1
Contacteer:

Ongelezen bericht door Caro. »

Moos schreef:
Zoek stok! schreef:

Precies. ik heb hier zelfs altijd iets van "als ze er zelf voor kiezen te gaan snuffelen dan gaat het dus wel goed". Als Saar of Vera zelf op een hond/honden aflopen maak ik me dus eigenlijk nooit druk dat dat mis zal gaan. Zit die kans erin dan gaan ze er namelijk al niet heen, net wat jij zegt, waarom zouden ze? Ze zitten er zelf ook echt niet op te wachten om gegrepen te worden.

Maar die honden die dus zelf aan komen stieren en dan BAF bovenop jouw hond, wat kan je daar dan aan doen? Behalve dan weg proberen te brullen, maar het gaat soms ook gewoon zo snel dat voordat jij die eerste brul eruit hebt kunnen gooien die hond er al bovenop zit :19:
De twee honden die Puch hebben aangevallen, kwamen ook aandenderen en knalden er direct bovenop.

Maar ik zeg ook eerlijk, bij Kaya zou het 'knallen' ook ná interactie kunnen gebeuren. Die kan prima een paar minuten vrolijk snuffelen en blijkbaar maakt de andere hond dan ineens een foute beweging (al snel in Kaya's ogen :roll: ) en dan is het 'knal bang'.
Afbeelding
A good dog never dies...

Ben je op zoek naar een gezellig en creatief PSP forum klik hier
Moos
Zeer actief

Ja maar Cindy, er zit toch nog een enorm grijs gebied tussen "denderen" en "helemaal nooit naar vreemde honden mogen"? :wink:

Jij schrijft het nou net een beetje alsof honden die van de baas wel naar andere honden toe mogen allemaal maar als een stoomwals aan komen denderen, en daarom moet iedereen zijn hond maar bij zich houden, zoiets :wink:

Als mijn honden zelf willen mogen ze van mij naar andere honden toe. Ze denderen niet, en ze zijn netjes en beschaafd in het contact. Ik heb nog nooit gehad dat het problemen gaf als ze zelf contact zochten, en ook nog nooit dat een andere hondenbaas er problemen mee had.
Dan vind ik het dus onzin om ze te gaan verbieden op honden af te gaan in losloopgebied.
Afbeelding
S@ndr@
Zeer actief

Ongelezen bericht door S@ndr@ »

er wordt hier ook gezegd, dat het niet zo moeilijk moet zijn je hond terug te roepen, en dat dat makkelijkte trainen zou zijn :19: Ik voel mezelf dan ernstig tekort schieten, want ze luisteren altijd tenzij ze besluiten te gaan buurten op welke manier dan ook :roll:
Ik mijn ervaring is het helemaal niet zo makkelijk aan te leren :denken: dat ze ten alle tijden komen als je roept :19:
Moos
Zeer actief

S@ndr@ schreef:er wordt hier ook gezegd, dat het niet zo moeilijk moet zijn je hond terug te roepen, en dat dat makkelijkte trainen zou zijn :19: Ik voel mezelf dan ernstig tekort schieten, want ze luisteren altijd tenzij ze besluiten te gaan buurten op welke manier dan ook :roll:
Ik mijn ervaring is het helemaal niet zo makkelijk aan te leren :denken: dat ze ten alle tijden komen als je roept :19:
Dat zal per hond ook verschillen, ook per ras, en ook de leeftijd heeft er vaak wel iets mee te maken :wink:
Ik kan me er soms stiekem ook wel een beetje aan ergeren dat iemand die een hond heeft die uit zichzelf al amper naar andere honden toe wil, die dan zegt "ja, je moet ze maar terug kunnen roepen" tegen iemand met een hond die juist enorrrrm graag gaat buurten. Die twee kan je dan al niet met elkaar vergelijken :19:
Net als van die mensen met een hond waarmee ze al jaren klooien met eten (hond eet slecht), die dan tegen mij gaan zeggen als Saar paardenpoep staat te vreten "dat moet je d'r toch afleren hoor, die van ons doet dat nooit". Nee, vind je het gek! Daar krijg je amper genoeg eten in op een dag, die lust geen eens paardenpoep :boos: Saar daarentegen vreet nog slablaadjes; dat is toch geen vergelijking vind ik dan :pffff: :mrgreen:

Ik kan ze hier dus wel (praktisch) altijd terugroepen bij andere honden (praktisch erbij tussen haakjes omdat het geen robotjes zijn, en ik niet wil claimen honden te hebben die 100% luisteren), maar bij Saar kan dat omdat ze er gewoon niet heen wil meestal, en bij Vera omdat ik de bal heb.
Afbeelding
S@ndr@
Zeer actief

Ongelezen bericht door S@ndr@ »

Ja maar DuCain is helemaal gek van de bal, blind totdat er een andere hond komt, die even ruig vertellen dat ie op moet zouten vind hij veel leuker, en ik kan op mijn kop gaan staan, en slagroomtaarten met kipfiltet uitdelen, :roll:
hij vertikt het dan hoor, terwlijl normaal gesproken k nip ik met mijn vingers en hij is er :19:
dus zo makkelijk is het gewoon niet en hij gaat dus vast bij hond in zicht, maar toch, was het hierkomen maar zo simpel :roll:
*Linda*
Zeer actief

Ongelezen bericht door *Linda* »

MARC_S schreef:
*Linda* schreef:
Zoie schreef:
Persoonlijk vind ik dat honden met een kort lontje die niet te corrigeren / sturen zijn in hun agressie naar buurtende, geen kwaad in ze zin hebbende honden niet in een losloopgebied thuis horen.
Precies.
Ik vind dat honden die niet terug te roepen zijn en zich aan andere honden opdringen net zo goed niet in losloopgebieden horen. Als je je hond terug kan roepen en onder controle hebt kan iedereen in een losloopgebied lopen. Zolang mensen hun hond roepen maar er gebeurd niks kunnen alleen zij en mensen met honden die alles goed vinden daar lopen. Is dat niet krom? Waarom mag een hond die niet met reuen kan niet zwemmen en rennen? Als je een open plek kiest en je ziet iemand aankomen dan is roepen en aanlijnen toch voldoende? Dan kun je de mensen vragen hun hond aan te lijnen en als dat gewoon lukt kan iedereen lekker zijn hond laten rennen. Hoe krom is het als een hond die luistert ergens niet mag komen omdat andere honden niet luisteren?
:denken: Als je hond honden aanvalt is dat anders maar als je reu een patsende labrador niet trekt dan vind ik dat je best kan verwachten dat iemand zijn labrador kan roepen indien nodig. Het is mij echt te krom dat er geen regels meer zijn OMDAT het een losloopgebied is.

Het is toch van de zotte dat je hond zich vrij kan vermaken met alles en iedereen die daar loopt? Niet iedereen loopt ergens om andermans hond te vermaken.
En ik snap dus niet wat iemand te zoeken heeft in een gebied met een hond-agressieve hond. Het zal wel aan mij liggen blijkbaar, maar ik ben met mijn vorige hond, die dus niet/nooit/now way met andere honden kon, dus nog nooit naar een dergelijke plek toegegaan. Je mag al op zo weinig plekken komen met je honden, waarom dan als hondeneigenaren onderling ook nog eens zo moeilijk doen? Kan/wil je niet dat je hond contact maakt met andere honden of trekt je hond het niet, blijf dan gewoon lekker weg :19:
Afbeelding Afbeelding Afbeelding
*Linda*
Zeer actief

Ongelezen bericht door *Linda* »

Ik ben vanochtend overigens wéér een zeer onvriendelijke duitse herder tegengekomen, waar komen al die krengen toch ineens vandaan? De namen beginnen ook allemaal met een B. Zou hier een of ander nest (een B-nest, van Beroerd) in de buurt wonen ofzo? Hop weer op Sun, die rende gelukkig weg, en toen naar Bono, die aangelijnd zat en daar kon ik hem van wegbrullen. Leuk weer, zo'n hond. Los natuurlijk. Houd dat afschuwelijke kreng bij je, siste ik de eigenaresse nog boos toe, die daar voor godsake met een zak koekjes stond te zwaaien om hem op andere gedachten te brengen :roll:
Afbeelding Afbeelding Afbeelding
Rami
Zeer actief

S@ndr@ schreef:er wordt hier ook gezegd, dat het niet zo moeilijk moet zijn je hond terug te roepen, en dat dat makkelijkte trainen zou zijn :19: Ik voel mezelf dan ernstig tekort schieten, want ze luisteren altijd tenzij ze besluiten te gaan buurten op welke manier dan ook :roll:
Ik lees eigenlijk nergens dat het zo makkelijk wordt gevonden en het zal (zoals Marloes ook schrijft) ook per hond verschillen.
Billy is erg op mij gericht en loopt sowieso nooit ver weg. Hij is makkelijk onder appèl te zetten (ziet het als 'samenwerken'), krijgt zijn beloning en klaar. Met Silka was het een stuk moeilijker (meer een vrijgevochten type :wink: ) maar met elke dag trainen zijn we een heel eind gekomen en mocht ik het toch niet vertrouwen gaat zij aan de riem.
Maar... ik train het betrouwbaar hier (en wacht) wel, elke dag. Dat is dan ook het enige wat ik train en het is maar een paar minuutjes maar ik heb wel het idee dat het helpt.
Afbeelding
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

Martijn schreef:
Het spijt me erg als ik iemand op zn tenen trap maar zo denk ik er gewoon over. :ok:
Ik heb ook nergens gezegt dat een losloop gebied betekend dat alle honden maar kunnen doen waar ze zelf zin in hebben. Mijn hond bijv. roep ik altijd terug als ik zie dat de andere hond het niet fijn vind,maar met even komen snuffelen wat kan leiden tot een potje spelen vind ik niks mis
Maar ik wel. Hahaha. Dat kun je toch niet zomaar naast je neerleggen?
Ik wil niet dat je je hond eerst laat komen kijken of mijn hond het fijn vindt. Ook al vinden ze het wel fijn. Ik wil niet ongevraagd met jouw hond geconfronteerd worden.
Eerst contact tussen de bazen onderling. Al steek je beiden maar even je duim op of zo. Niet ongevraagd.
Maar je kan toch niet verwachten dat elke hond een ander compleet negeerd? ik heb dat altijd al vreemd gevonden. Ik respecteer je mening hoor verder.Maar om dus te voorkomen dat een andere hond zich met jou hond 'bemoeid' kan je beter een losloop gebied vermijden,want tja..daar lopen de meeste honden nou eenmaal los.
Zoals ik al zei. Ik woon daar.
Mijn huis staat "in" het losloopgebied.
Loslopen is niet hetzelfde als ongecontroleerd je gang gaan.

Het is trouwens heel normaal om andere honden te negeren. Mijn honden doen dat iedere dag. Dat doen er zo veel.
Dat obsessieve naar andere honden is echt iets van honden die alleen wonen. Heel begrijpelijk maar geef die hond liever wat vaste maatjes om mee op te trekken. Ik vind het zielig als je hond afgewezen wordt door honden die niet op hem zitten te wachten.
sorry maar dat ben ik niet met je eens.
het doet hem duidelijk goed om met andere honden te kunnen socialiseren en hoewel het een vluchtig contact lijkt voor een mens is het toch belangrijk voor de hond. Je houd je kind toch ook niet bij alle andere kinden weg omdat hij misschien in elkaar geslagen kan worden? Ik vind dat behoorlijk ongezond. Je hebt toch een hond en geen robot?
Kinderen zijn kinderen. We hebben het over honden en die hebben niet dezelfde interactie met roedelgenoten als met buitenstaanders.
Ik vind dat honden andere honden nodig hebben waar ze meer mee op kunnen bouwen dan alleen even gedag zeggen en weer verder. Over ongezond gesproken.
precies... mijn honden negeren ook andere honden zolang ze maar in een straal van een meter uit hun buurt blijven...
Mijn honden hebben elkaar en ik heb geen behoefte aan vreemde honden... mijn honden hebben dat ook niet nodig dus dan gewoon ff je hond bij je houden... wat je zegt ff vragen hoe of wat en er is helemaal geen probleem...
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
CharlesvdBerkt
Zeer actief

Ongelezen bericht door CharlesvdBerkt »

malinois schreef:van mij weet je het :mrgreen: hier wordt niet gespeeld met andere honden... ze hebben elkaar en daar doen ze het maar mee...
zo heeeeeel af en toe is dat met een andere hond die ik goed ken maar dat komt maar heel weinig voor... hebben ze ook niet nodig in mijn ogen.
Ik ga er gemakshalve maar vanuit dat het nooit goed gaat... dan kan het altijd meevallen.
Ik geloof niet zo in onschuldig 'spelen' en draaien en doen.. en vind het dus ook onnodig.
Hier dus hetzelfde.
Ik loop regelmatig met 3 honden tegelijk, waarvan er 2 los lopen.
Die mogen dus niet naar anderen toe en ik wil ook niet dat anderen naar die van mij toekomen. Ik roep ze dan ook altijd bij me en zet ze onder appel. Spelen doen ze maar met elkaar.
Desondanks krijg ik dan nog wel eens te horen "hij doet niks hoor" maar die van mij dus wel. En zeker de ene die aan de lijn zit want die maakt van een andere hond gewoon een speelbal (groot of klein)
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

MARC_S schreef:
*Linda* schreef:
Zoie schreef:
Persoonlijk vind ik dat honden met een kort lontje die niet te corrigeren / sturen zijn in hun agressie naar buurtende, geen kwaad in ze zin hebbende honden niet in een losloopgebied thuis horen.
Precies.
Ik vind dat honden die niet terug te roepen zijn en zich aan andere honden opdringen net zo goed niet in losloopgebieden horen. Als je je hond terug kan roepen en onder controle hebt kan iedereen in een losloopgebied lopen. Zolang mensen hun hond roepen maar er gebeurd niks kunnen alleen zij en mensen met honden die alles goed vinden daar lopen. Is dat niet krom? Waarom mag een hond die niet met reuen kan niet zwemmen en rennen? Als je een open plek kiest en je ziet iemand aankomen dan is roepen en aanlijnen toch voldoende? Dan kun je de mensen vragen hun hond aan te lijnen en als dat gewoon lukt kan iedereen lekker zijn hond laten rennen. Hoe krom is het als een hond die luistert ergens niet mag komen omdat andere honden niet luisteren?
:denken: Als je hond honden aanvalt is dat anders maar als je reu een patsende labrador niet trekt dan vind ik dat je best kan verwachten dat iemand zijn labrador kan roepen indien nodig. Het is mij echt te krom dat er geen regels meer zijn OMDAT het een losloopgebied is.

Het is toch van de zotte dat je hond zich vrij kan vermaken met alles en iedereen die daar loopt? Niet iedereen loopt ergens om andermans hond te vermaken.
precies... mijn honden komen niet eerder los dan dat ze luisteren en dat is op elk moment direct afgaan als ik het zeg en af blijven (soms veiliger dan terug laten komen) en terugkomen als ik ze roep.
Tot die tijd komen ze gewoon niet los... is toch niet zo moeilijk? Mn jongste dobertje heeft best wat maandjes aan een lange lijn gelopen hoor... omdat ie niet wilde terugkomen... jammer dan kom je niet los.
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
Muk

Ongelezen bericht door Muk »

Mijn hond mag spelen met bekende honden en honden waarvan ik (en de andere baas) het goedvind. In een losloopgebied verwacht ik overigens wel dat je een hondsociale hond hebt. Hondagressieve honden horen mijns inziens niet los te lopen in een losloopgebied. Tenzij je je hond voor 100% onder appèl hebt en je hond direct luistert naar wat jij zegt.

Aangelijnd mag mijn hond niet spelen, alleen snuffen met bekende honden.
cindy1986
Zeer actief
Mijn ras(sen): Tibetaanse Terriër
Contacteer:

Ongelezen bericht door cindy1986 »

Moos schreef:Ja maar Cindy, er zit toch nog een enorm grijs gebied tussen "denderen" en "helemaal nooit naar vreemde honden mogen"? :wink:

Jij schrijft het nou net een beetje alsof honden die van de baas wel naar andere honden toe mogen allemaal maar als een stoomwals aan komen denderen, en daarom moet iedereen zijn hond maar bij zich houden, zoiets :wink:

Als mijn honden zelf willen mogen ze van mij naar andere honden toe. Ze denderen niet, en ze zijn netjes en beschaafd in het contact. Ik heb nog nooit gehad dat het problemen gaf als ze zelf contact zochten, en ook nog nooit dat een andere hondenbaas er problemen mee had.
Dan vind ik het dus onzin om ze te gaan verbieden op honden af te gaan in losloopgebied.
Ja, ik heb geen problemen met honden die normaal aan komen lopen. Tenminste, zolang ik mijn honden niet aan de lijn heb of anderszins op een duidelijke manier bij me houd.
Nee, wat ik bedoel is dat ik het irritant vind dat mensen hun hond naar mijn aangelijnde hond laten komen.
Ik heb er ook geen problemen mee dat andere honden contact zoeken. Alleen niet als mijn honden aan de lijn zitten of ik ze naast me heb zitten met een wacht-commando totdat de honden gepasseerd zijn. Als het dus overduidelijk is dat ik niet wil dat mijn hond met die hond speelt (van honden waarvan ik weet dat ze niet leuk spelen bijv.).
Tuurlijk, mijn honden zoeken ook contact met andere honden. Alleen ik geef het commando "doorlopen" als ik die andere hond niet vertrouw bijv.
Als iemand met zijn hond aan het balletje aan het gooien is bijvoorbeeld. Ik geef de hond met de bal groot gelijk dat die van zich afbijt als mijn honden komen aanrennen. Als ik dit zie roep ik ze ook bij me en passeren we die hond. Rakker lijn ik dan aan, omdat die zo gefocust is op een bal, en ik niet opkan tegen die bal.

Dus mijn honden mogen wel op andere honden af (als ik merk dat de andere hondenbaas het ook goed vind), maar niet als ik "doorlopen" zeg.
Afbeelding
Brindlecardi
Zeer actief
Mijn ras(sen): Welsh Corgi Cardigan

Ongelezen bericht door Brindlecardi »

Ik denk trouwens dat er ook te weinig gerealiseerd word dat sommigen niet zo letten op losloopgebied of niet. Nou heb ik hier in de regio bijzonder weinig mogelijkheden om te lopen met mijn hond, maar langs het water is eigenlijk het prettigst omdat het daar meestal rustig is. Maar het linkergedeelte is officieel een losloopstrook, alhoewel er nog op geen 2 meter een fietspad ligt waar je hond zo overreden kan worden, maar dat even terzijde. Als ik rechts iemand zie aankomen met een hond in de verte, ga ik naar links, en dan mag het wel een uitloopstrook zijn, maar dan vind ik het alsnog wel fijn als mensen hun hond bij zich houden, en vooral als de hond uitlokkerig gedrag vertoond. Ik vind persoonlijk dat iemand daar dan evengoed rekening mee zou moeten houden. Daarbij komt dat ik zoiets in de eerste plaats van iemand vraag, om de hond van de desbetreffende baas zoveel mogelijk te beschermen. Je houd je hond niet voor de lol aan de lijn.
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”