*Linda* schreef:cindy1986 schreef:Ben het wel met je eens. Mijn honden mogen ook niet zomaar op andere honden af rennen en heb er een hekel aan als er een andere hond op mijn honden komt afdenderen.
Maar wie heeft het hier over denderen? Ik wordt er soms zó moe van, dat gekissebis over wel/niet los of wel/niet met andere honden. Als je honden niet met andere honden overweg kan, blijf dan lekker weg of houd hem in godsnaam aan de riem. Mijn honden denderen niet op anderen af, die lopen langs en als er contact is wat tot spel leidt, vinden ze dat geweldig leuk. Loopt de andere partij zonder interesse door, is het ook goed en doen de mijne dat ook.
Ik heb het over denderen.
Mijn honden kunnen wel met andere honden overweg. En ik erger me mateloos aan het feit dat als ik mijn hond aanlijn, mensen hun hond gewoon naar haar toe laten rennen. Ik lijn haar niet aan omdat ze niet met andere honden kan, maar omdat Kiera soms bananen in haar oren heeft. Dan gaat ze dus gewoon aan de riem. En aan de riem wil ik geen gespeel met andere honden. Als 30 kilo hond alle kanten opschiet aan de riem heb ik geen schouder en rug meer over.
Precies, wat jij beschrijft met over jouw honden, doe ik ook met mijn honden. Ze lopen door, wil een hond met ze spelen, dan geef ik ze vrij en mogen ze spelen. Maar zelf rennen ze niet op een andere hond af.
Nog even over het afdenderen. Vorig jaar was er een hond bij ons in de buurt die overal losliep. Baasje liep 500 meter verderop, hond op een fietspad. Op een gegeven moment was ik met Kiera een het fietsen (aangelijnd), hond komt aanrennen, springt zo tegen mijn fiets op naar Kiera. Lag ik dus bijna op de grond. Week erna, kom mevrouw tegen met haar hond. Hond komt keihard aandenderen, klapt op Kiera. Die hond wou wel spelen, maar kwam in volle vaart tegen Kiera oplopen. Ik stond 10 meter verder en hoorde een keiharde klap. Ik dacht dus: Kiera heeft iets gebroken (kwam in volle vaart tegen Kiera's borstbeen aan). Gelukkig was dit niet het geval. Keer daarop, ik roep mijn honden bij me. Die lopen keurig naast me, los naast de fiets. Kijken niet naar die hond. Ik had al aan mevrouw gevraagd of ze haar hond bij zich wou houden. Ik passeer haar, ze laat haar hond los, Jessy vlucht, want die is doodsbenauwd voor die hond. Moet ik dat maar goedvinden? Die hond komt aandenderen en kijkt niet waar hij loopt en remt niet op het laatste moment. Ik heb geen zin om straks bij de dierenarts te zitten, omdat mijn hond iets gebroken heeft door de klap waarmee die hond begint met spelen.
Ik vind gewoon dat je, ook in een losloopgebied, rekening met elkaar moet houden. Ik vind het niet verstandig om met een agressieve hond te gaan wandelen daar, maar daar ga ik verder niet over oordelen. Maar een hond die niet wil spelen en dan van zich afsnauwt? Prima, dat doet Rakker ook. Alleen zit er een verschil in dat Rakker niet zelf op andere honden mag afrennen van mij. Die snauwt ook alleen als er honden naar haar toe komen rennen. Reden? Ze heeft al heel vaak een salto gemaakt omdat er een hond naar Kiera toe kwam denderen, en Rakker daartussen stond.
Mijn honden mogen dus niet uit zichzelf naar andere honden toe, mits ze die hond kennen. Als ik het niet vertrouw houd ik ze bij me. Dit verwacht ik ook van andere hondenbazen. Mijn honden mogen onder geen beding naar een aangelijnde hond. Ik heb hier zelf een gruwelijke hekel aan, dus dit mag niet.
Ze mogen wel met andere honden spelen (voor het geval ik nu als een hele strenge hondenbaas klink). Bij vreemde honden of honden waarvan ik weet dat die dat niet leuk vinden, lopen ze gewoon door.