Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Hebben de discs het verpest.

Hier kan gesproken worden over de africhting van honden, pakwerk of politiehonden.

Moderator: moderatorteam

frank1985
Zeer actief

Ongelezen bericht door frank1985 »

crutz schreef:ben helemaal geen puppen mens,
blijf er dus ook zo veel mogelijk vanaf als ze jong zijn
een paar dingen MOETEN ze hier als pup,
dat is komen als ik roep en stil zijn in de kennel

verder mogen ze op hun kop gaan staan als ze dat willen....(eerder vandaag ook al aangegeven, ze mogen ook gewoon aan de lijn trekken, ik wordt uitgelaten :mrgreen: )

verder staan ze op de club aan de paal en mogen ze bijten op de puppymouw....meer doe ik er niet mee
het spijt me maar ik vind dit zo raar. ik begrijp dat je veel ervaring hebt dus het zal vast een goede manier van trainen zijn maar ik vind het verschrikkelijk. Ik denk met mijn waarschijnlijk naiefe hoofd dat het toch juist leuk is voor een pup om dingen te leren. en jong geleerd is oud gedaan toch.
Waar ik ben wezen kijken hier in hengelo sprak ik ook met een man die had een reu van 18 of 19 maand. kon nog niets. er werd gezegd eerst maar eens kieken of ie fatsoenlijk zn tanden dr in ka zettn......hij mot niks alleen stil wezen ,vreten en sloapen :denken:

Ik dacht dat het voor een pup ook belangerijk was geestelijk een beetje uitgedaagd te worden. heb je website een aantal keren bezoch en zag dat je al aardig wat nestjes hebt gehad maar je bent niet zon puppen mens :denken:
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

frank1985 schreef:

verder mogen ze op hun kop gaan staan als ze dat willen....(eerder vandaag ook al aangegeven, ze mogen ook gewoon aan de lijn trekken, ik wordt uitgelaten :mrgreen: )

verder staan ze op de club aan de paal en mogen ze bijten op de puppymouw....meer doe ik er niet mee
het spijt me maar ik vind dit zo raar. ik begrijp dat je veel ervaring hebt dus het zal vast een goede manier van trainen zijn maar ik vind het verschrikkelijk. Ik denk met mijn waarschijnlijk naiefe hoofd dat het toch juist leuk is voor een pup om dingen te leren. en jong geleerd is oud gedaan toch.
Waar ik ben wezen kijken hier in hengelo sprak ik ook met een man die had een reu van 18 of 19 maand. kon nog niets. er werd gezegd eerst maar eens kieken of ie fatsoenlijk zn tanden dr in ka zettn......hij mot niks alleen stil wezen ,vreten en sloapen :denken:

Ik dacht dat het voor een pup ook belangerijk was geestelijk een beetje uitgedaagd te worden. heb je website een aantal keren bezoch en zag dat je al aardig wat nestjes hebt gehad maar je bent niet zon puppen mens :denken:
maar je moet niet vergeten dat de pup op deze manier nergens voor gecorrigeerd wordt, lang leve de vrijheid en pas later wordt hij in het gareel gezet...
Ik ben juist wel een puppenmens vind het prachtig en vind altijd dat die tijd te kort duurt maar risico is dus ook dat je te snel gaat en dat je teveel wilt, niet rekening houdt met zn leeftijd omdat hij het zo goed doet...
dat moet je dus wel heel goed in de gaten houden, zeker met een mechel die heel baasgericht is en heel snel leert...

Overigens zijn heel veel geleiders geen puppenmensen... :wink: die vinden het pas leuk als ze echt iets kunnen gaan doen met de hond. Niets mis mee hoor...
Laatst gewijzigd door malinois op 14 mar 2009 00:50, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
crutz
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herders (FCI)
Aantal honden: 7
Contacteer:

Ongelezen bericht door crutz »

frank1985 schreef:

niet vanaf dat ze 1 op 1 getraind kunnen worden idd,
dan laat ik ze liever gewoon eerst groeien, ontwikkelen, zichzelf zijn,
doe dat overigens bij mijn nesten ook hoor,
grijp praktisch niet in
de pup mag lekker mee met leuke dingen, rondje stad, mee naar verschillende clubs met trainen etc, hij komt zeker wel verder dan zijn kenneltje :wink: maar niet om te trainen....ja bijten en daar begin ik ook redelijk jong mee....
frank1985
Zeer actief

crutz schreef:
niet vanaf dat ze 1 op 1 getraind kunnen worden idd,
dan laat ik ze liever gewoon eerst groeien, ontwikkelen, zichzelf zijn,
ontwikkelen doen ze toch ook als je ze iets leert? als je je hond als pup dingen leerst blijven ze toch wel zichzelf.
wat ik dan echt niet snap is ze moeten ontwikkelen en zichzelf zijn en hoeven niets te leren maar bijten mag wel? is het in dat geval wel jong geleerd is oud gedaan?? ieder het zijne hoor, maar ik dacht dat het ( helemaal voor een hond met veel werk lust ) heel erg leuk is om een pup wat dingen te leren.
krijg een beetje een idee hier bij van wat ik net ook al zei: eerst maar eens kijken of die kan bijten de rest trappen we er dan wel weer in.

ik houd er niet van zeker niet mijn manier
crutz
Zeer actief
Contacteer:

frank1985 schreef: ik houd er niet van zeker niet mijn manier
dan moet je er niet naar vragen, want je weet het antwoord....
heb al eerder aangegeven dat ik er verder niet te diep op in zal gaan nl...
frank1985
Zeer actief

crutz schreef:
sorry ? ik vraag nergens naar. En als ik dat doe dan weet ik het antw niet. beetje vreemde reactie. nogmaals ieder het zijne maar heb wel een beetje een beeld gekregen van jou manier van trainen :ok:
crutz
Zeer actief
Contacteer:

frank1985 schreef:
crutz schreef:
sorry ? ik vraag nergens naar. En als ik dat doe dan weet ik het antw niet. beetje vreemde reactie. nogmaals ieder het zijne maar heb wel een beetje een beeld gekregen van jou manier van trainen :ok:
denk het niet, want je bent niet op een training geweest, dus een beeld kan je ook niet gevormd hebben! jij legt me woorden in mn mond van "de rest trappen we er wel in" dat heb ik niet gezegd, heb alleen gezegd dat ik laat begin en zaken begeleid (dwang) daar waar mogelijk zoals bv bij apporteren zodat de hond zich geen foute zaken aan kan leren (ook door ervaring wijzer geworden, want mijn eerste hond heeft ook vrijblijvend leren apporteren en die heb ik toen veel onhebbelijk gedrag af moeten leren)

maar idd, als hij niet bijt heb je er niets aan, dan kan de rest nog zo goed zijn....als hij niet bijt kan je niet op voor PH1.....en das toch wel mijn doel....
frank1985
Zeer actief

crutz schreef:
frank1985 schreef:
crutz schreef:
denk het niet, want je bent niet op een training geweest, dus een beeld kan je ook niet gevormd hebben! jij legt me woorden in mn mond van "de rest trappen we er wel in" dat heb ik niet gezegd, heb alleen gezegd dat ik laat begin en zaken begeleid (dwang) daar waar mogelijk zoals bv bij apporteren zodat de hond zich geen foute zaken aan kan leren (ook door ervaring wijzer geworden, want mijn eerste hond heeft ook vrijblijvend leren apporteren en die heb ik toen veel onhebbelijk gedrag af moeten leren)

maar idd, als hij niet bijt heb je er niets aan, dan kan de rest nog zo goed zijn....als hij niet bijt kan je niet op voor PH1.....en das toch wel mijn doel....
how how how ik leg je niets in de mond. ik zeg alleen dat door de dingen van jou die ik hier lees ik moet denken aan de man die toen tegen mij zei dat trappen we er wel in. dus ik leg je niets in je mond hoor.
goed dan heb ik geen mening gevormd wat jij wilt. jij bent immers de vrouw met veel ervaring. wel jammer dat je nergens op in wilt gaan. maar goed, dit topic ging over de angst voor sleutel van mijn pup die ik wel dingen probeer te leren. En mischien leer ik dingen verkeerd ik vind het leuk om met mijn hond nu al bezig te zijn en op mijn vereniging zeggen ze dat ik prima nu al vast kan beginnen met appel,speuren en zoeken mits het op een spelender wijs gebeurd. en hier kan ik me helemaal in vinden :pffff: denk dat er idd een verschil in onze doelen ligt, als ik er achter kom dat mijn hond het echt niet kan wat ik nu met hem doe gaan we lekker wat anders doen, mijn hond moet het leuk vinden en ik moet me daar maar een beetje in schikken.

neemt niet weg dat ik heel erg hoop dat dit wat gaat worden. maar een opmerking als hij niet bijt heb je er niets aan tjah :denken:
crutz
Zeer actief
Contacteer:

frank1985 schreef:
how how how ik leg je niets in de mond. ik zeg alleen dat door de dingen van jou die ik hier lees ik moet denken aan de man die toen tegen mij zei dat trappen we er wel in. dus ik leg je niets in je mond hoor.
goed dan heb ik geen mening gevormd wat jij wilt. jij bent immers de vrouw met veel ervaring.
niet veel ervaring, wel veel geluisterd en geprobeerd te leren (ook van mijn fouten, want zoals ik al schreef, mijn eerste hond heeft wel spelenderwijs leren apporteren en om het dan nog netjes te krijgen op 4 jr is wel even wat anders....alleen is er een verschil tussen als pup, als jonge hond of volwassen, daar dus van geleerd, ga er nu anders mee om, in andere oefeningen mis ik nog steeds alle ervaring (bv voorwerp bewaken is voor MIJ een klote oefening) gelukkig oefen je dan als club en zijn er altijd mensen bereid je te helpen, maar niet alleen helpen, ook met uitleg hoe, wat en waarom zodat ik het wel mee kan nemen in mijn eigen ontwikkeling, maar wederom zijn dat geen zaken om zo op het net te bespreken, al is het maar omdat je vanaf het geschreven woord nooit het duidelijk uitgevoerd kan krijgen (dat werd ook bedoeld met het freeshapen, dat moet je "face-to-face"behandelen....)
wel jammer dat je nergens op in wilt gaan.
daar is internet niet het medium voor, mijn "kennis", voorzover ik die inmiddels heb, ook vergaard door op veel verschillende plekken te gaan kijken en met mensen er over te praten, niet alleen "veroordelend" van het moet ook anders kunnen, maar ook luisteren naar hoe zij het doen en vooral belangrijk, waarom zij het zo doen....
maar goed, dit topic ging over de angst voor sleutel van mijn pup die ik wel dingen probeer te leren. En mischien leer ik dingen verkeerd ik vind het leuk om met mijn hond nu al bezig te zijn en op mijn vereniging zeggen ze dat ik prima nu al vast kan beginnen met appel,speuren en zoeken mits het op een spelender wijs gebeurd. en hier kan ik me helemaal in vinden :pffff: denk dat er idd een verschil in onze doelen ligt, als ik er achter kom dat mijn hond het echt niet kan wat ik nu met hem doe gaan we lekker wat anders doen, mijn hond moet het leuk vinden en ik moet me daar maar een beetje in schikken.
niet alleen een verschil in doelen, maar ook een verschil in programma....niet dat het minder zwaar is, maar er wordt wel vaak vanuit een andere hoek getraind omdat veel van de deelnemers een andere achtergrond hebben
neemt niet weg dat ik heel erg hoop dat dit wat gaat worden. maar een opmerking als hij niet bijt heb je er niets aan tjah :denken:
ja, als je voor PH1 oefent moet hij idd bijten...anders wordt t zo moeilijk he :denken: en daar zie je ook mijn mindere ervaring weer om de hoek komen, daar heb ik ook hulp van mn clubgenoten nodig die al meer dan 15 jaar ervaring in het pak hebben....
frank1985
Zeer actief

crutz schreef:
frank1985 schreef:
goed dan heb ik geen mening gevormd wat jij wilt. jij bent immers de vrouw met veel ervaring.
niet veel ervaring, wel veel geluisterd en geprobeerd te leren (ook van mijn fouten, want zoals ik al schreef, mijn eerste hond heeft wel spelenderwijs leren apporteren en om het dan nog netjes te krijgen op 4 jr is wel even wat anders....alleen is er een verschil tussen als pup, als jonge hond of volwassen, daar dus van geleerd, ga er nu anders mee om, in andere oefeningen mis ik nog steeds alle ervaring (bv voorwerp bewaken is voor MIJ een klote oefening) gelukkig oefen je dan als club en zijn er altijd mensen bereid je te helpen, maar niet alleen helpen, ook met uitleg hoe, wat en waarom zodat ik het wel mee kan nemen in mijn eigen ontwikkeling, maar wederom zijn dat geen zaken om zo op het net te bespreken, al is het maar omdat je vanaf het geschreven woord nooit het duidelijk uitgevoerd kan krijgen (dat werd ook bedoeld met het freeshapen, dat moet je "face-to-face"behandelen....)
wel jammer dat je nergens op in wilt gaan.
daar is internet niet het medium voor, mijn "kennis", voorzover ik die inmiddels heb, ook vergaard door op veel verschillende plekken te gaan kijken en met mensen er over te praten, niet alleen "veroordelend" van het moet ook anders kunnen, maar ook luisteren naar hoe zij het doen en vooral belangrijk, waarom zij het zo doen....
maar goed, dit topic ging over de angst voor sleutel van mijn pup die ik wel dingen probeer te leren. En mischien leer ik dingen verkeerd ik vind het leuk om met mijn hond nu al bezig te zijn en op mijn vereniging zeggen ze dat ik prima nu al vast kan beginnen met appel,speuren en zoeken mits het op een spelender wijs gebeurd. en hier kan ik me helemaal in vinden :pffff: denk dat er idd een verschil in onze doelen ligt, als ik er achter kom dat mijn hond het echt niet kan wat ik nu met hem doe gaan we lekker wat anders doen, mijn hond moet het leuk vinden en ik moet me daar maar een beetje in schikken.
niet alleen een verschil in doelen, maar ook een verschil in programma....niet dat het minder zwaar is, maar er wordt wel vaak vanuit een andere hoek getraind omdat veel van de deelnemers een andere achtergrond hebben
ja, als je voor PH1 oefent moet hij idd bijten...anders wordt t zo moeilijk he :denken: en daar zie je ook mijn mindere ervaring weer om de hoek komen, daar heb ik ook hulp van mn clubgenoten nodig die al meer dan 15 jaar ervaring in het pak hebben....
Crutz ik snapo het allemaal wel hoor, maar mischien is het juist leuk om het wel op het net te vertellen hoe je traint daar is het toch voor. Ik ben altijd benieuwd naar andere manieren. Ik bedoel te zeggen dat als ik PH1 zou trainen en mijn hond kan of wil niet bijten ik gewoon wat anders zou zoeken. ik snap dat het voor jou anders is omdat je ook een eigen kennel hebt.

Ik ben sta echt aan het begin en vind het juist intressant om te horen en lezen hoe andere mensen met hun hond en training omgaan.
mischien komen we elkaar ooit nog wel tegen :wink:
ik ben zeker niet veroordelend. ik ben niet tegen correcties en niet tgen TT of want dan ook. ik ben alleen erg nieuwsgierig waarom en hoe mensen dat gebruiken omdat ik er geen flauw idee van heb. en dan is het zo jammer als je zegt '' daar ga ik maar niet op in'' ''dit zijn geen zaken om over het net te vertellen ''

verder geloof ik best dat jou manier van trainen ook zo zijn voordelen heeft !! ik ben bezig naar het zoeken van een manier die bij mij past en die denk ik bij deze vereniging ( tot zover ik het nu kan zien ) wel gevon de te hebben.
janinca2002
Zeer actief
Mijn ras(sen): Herder
Aantal honden: 2
Contacteer:

Ongelezen bericht door janinca2002 »

sleutels intapen touwtje eraan en hond er achteraan laten gaan. Houd het simpel
Jan
Afbeelding
Murphy
Zeer actief

Ongelezen bericht door Murphy »

blondie schreef:Wat ik niet snap...
Is dat je als beginner huiswerk meekrijgt... niet echt weet hoe je op je reactie van je hond moet of kunt reageren en dus een bepaalde oefening finaal kunt verkloten voor of met een hond...
Als ik twijfel of ik een oefening wel begrijp of dat oefenen buiten niet het gewenste resultaat levert.. dan ga ik niet thuis aanklooien... maar dan overleg ik op de club..
Vaak gaat er thuis meer fout dan dat je dingen aanleert op een vereniging..onder begeleiding...
Als je wat meer tips en trics kent is er niets mis mee om thuis te oefenen.. maar als je zelf teveel twijfelt moet je stoppen met expirimenteren thuis.. dat is mijn mening :wink:
Hier zag ik nog geen antwoord op. Ben er wel nieuwsgierig naar omdat ik dezelfde vraag heb :-)

Ik ben sta echt aan het begin en vind het juist intressant om te horen en lezen hoe andere mensen met hun hond en training omgaan.
Wat ik mis naast horen en lezen is hier kijken/zien... Ik denk dat leren trainen juist is veel kijken. Heel veel kijken. Hoe doen mensen iets. Hoe reageert de hond erop. Hoe reageert de begeleider daar weer op. Heeft het het gewenste resultaat?

ik ben bezig naar het zoeken van een manier die bij mij past en die denk ik bij deze vereniging ( tot zover ik het nu kan zien ) wel gevon de te hebben.
Helemaal super. Alleen -ook naar aanleiding van de quotes hiervoor- kijk uit dat je je club geen verkeerd beeld geeft. Je club geeft je bepaalde aanwijzingen en opdrachten. Je gaat er thuis mee aan de slag. Lukt niet of niet helemaal. Je krijgt hier advies van heel veel mensen die het allemaal op hun manier doen. Je verandert je eigen werkwijze. En komt terug bij je club. Weet de club dan nog hoe je aan je resultaat bent gekomen, of hun eigen aanwijzingen goed resultaat hadden?
Ik zou er zelf geloof ik voor kiezen om op de club aan te geven dat ik nog helemaal blanco ben, en dat ze me een beetje te hard gaan. Dat ik moeite heb met het doen van het huiswerk dat ik meekrijg, omdat ik onverwachte resulaten krijg en dan bang ben dat ik het mijn hond verkeerd aanleer.
Als ik kijk naar mijn eigen ervaringen (alleen gehoorzaamheidscurssussen en IPO), dan denk ik dat het heel goed is om zelf mee te blijven denken, zelf informatie te blijven zoeken etc. Maar ook dat je alleen maar wat kan bereiken door het gewoon te doen, met goeie begeleiding, van mensen die een goed beeld krijgen van jou en je hond. Mij lijkt vertrouwen in je begeleiders van groot belang. En vertrouwen krijg je ook doordat je het gevoel krijgt dat er een match is, en dat jullie elkaar goed in kunnen schatten.
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door ranetje »

janinca2002 schreef:sleutels intapen touwtje eraan en hond er achteraan laten gaan. Houd het simpel
Lijkt me ook :ok:
En als de hond dan nog erg angstig is voor die sleutels dan begin je een apportje met wat anders.
(Is het trouwens handig om met sleutels te beginnen als metalen voorwerp?)
Het is nog een hele jonge hond dus ik zou er geen druk op zetten.
Wel een lange lijn er aan.
Kijk eens op de training hoe dat "binnenhalen" aan de lange lijn gebeurt?
Naar mijn mening gaat de hond tegenstribbelen als je een constante druk/spanning op de lijn zet.
Geef je af en toe even een zacht tikje aan de lijn dan zou je kunnen stimuleren. Dacht ik? :wink:
Murphy schreef:Alleen -ook naar aanleiding van de quotes hiervoor- kijk uit dat je je club geen verkeerd beeld geeft. Je club geeft je bepaalde aanwijzingen en opdrachten. Je gaat er thuis mee aan de slag. Lukt niet of niet helemaal. Je krijgt hier advies van heel veel mensen die het allemaal op hun manier doen. Je verandert je eigen werkwijze. En komt terug bij je club. Weet de club dan nog hoe je aan je resultaat bent gekomen, of hun eigen aanwijzingen goed resultaat hadden?
Ik zou er zelf geloof ik voor kiezen om op de club aan te geven dat ik nog helemaal blanco ben, en dat ze me een beetje te hard gaan. Dat ik moeite heb met het doen van het huiswerk dat ik meekrijg, omdat ik onverwachte resulaten krijg en dan bang ben dat ik het mijn hond verkeerd aanleer.
Als ik kijk naar mijn eigen ervaringen (alleen gehoorzaamheidscurssussen en IPO), dan denk ik dat het heel goed is om zelf mee te blijven denken, zelf informatie te blijven zoeken etc. Maar ook dat je alleen maar wat kan bereiken door het gewoon te doen, met goeie begeleiding, van mensen die een goed beeld krijgen van jou en je hond. Mij lijkt vertrouwen in je begeleiders van groot belang. En vertrouwen krijg je ook doordat je het gevoel krijgt dat er een match is, en dat jullie elkaar goed in kunnen schatten.
:ok:
Zeker als je nog blanco bent kan je zelf totaal in de war raken door alle verschillende adviezen.
Als je twijfelt of je op de goede plek zit voor training met de hond dan zou je ook verder rond kunnen kijken hoe het bij andere trainers toe gaat en of je je daar beter bij op je plek voelt.
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
frank1985
Zeer actief

Murphy schreef:
blondie schreef:Wat ik niet snap...
Is dat je als beginner huiswerk meekrijgt... niet echt weet hoe je op je reactie van je hond moet of kunt reageren en dus een bepaalde oefening finaal kunt verkloten voor of met een hond...
Als ik twijfel of ik een oefening wel begrijp of dat oefenen buiten niet het gewenste resultaat levert.. dan ga ik niet thuis aanklooien... maar dan overleg ik op de club..
Vaak gaat er thuis meer fout dan dat je dingen aanleert op een vereniging..onder begeleiding...
Als je wat meer tips en trics kent is er niets mis mee om thuis te oefenen.. maar als je zelf teveel twijfelt moet je stoppen met expirimenteren thuis.. dat is mijn mening :wink:
Hier zag ik nog geen antwoord op. Ben er wel nieuwsgierig naar omdat ik dezelfde vraag heb :-)

Wat ik mis naast horen en lezen is hier kijken/zien... Ik denk dat leren trainen juist is veel kijken. Heel veel kijken. Hoe doen mensen iets. Hoe reageert de hond erop. Hoe reageert de begeleider daar weer op. Heeft het het gewenste resultaat?

ik ben bezig naar het zoeken van een manier die bij mij past en die denk ik bij deze vereniging ( tot zover ik het nu kan zien ) wel gevon de te hebben.
Helemaal super. Alleen -ook naar aanleiding van de quotes hiervoor- kijk uit dat je je club geen verkeerd beeld geeft. Je club geeft je bepaalde aanwijzingen en opdrachten. Je gaat er thuis mee aan de slag. Lukt niet of niet helemaal. Je krijgt hier advies van heel veel mensen die het allemaal op hun manier doen. Je verandert je eigen werkwijze. En komt terug bij je club. Weet de club dan nog hoe je aan je resultaat bent gekomen, of hun eigen aanwijzingen goed resultaat hadden?
1 mischien is het niet verstandig om thuis te trainen. maar op de club hebben ze het echt wel heel erg duidelijk uitgelegd. Dat ze in dit geval bang is voor sleutels wist ook gewoon niet en kwam ik per toeval achter.

2. Kijken is het meest belangerijk dat ben ik met je eens. Ik wil ook nog bij meer mensen gaan kijken gewoon omdat ik het met je eens ben da tdat heel erg belnagerijk is.

3. Ook dit ben ik volledig met je eens. Ik heb op de club aangegeven dat ik echt blanco ben en niet ken of weet. Daar houden ze zeker rekening mee en ze gaan echt niet te hard voor mij ( en de hond ) Als ik met een vraag zit ( zoals de sleutels ) stel ik die op de club maar ook bijv hier op het forum. Ik ken ook iemand uit mijn omgeveing die in de KNPV zit en die vraag ik ook nog wel eens wat. Ik wil juist zoveel mogelijk verschillende verhalen horen. Ik ben daar hier al eerder op gewezen dat ik te veel van andere aan trek. dat is niet het geval ik vind het gewoon heel erg intressant allemaal en wil er veel van te weten komen. Ik wil me er echt oprecht in verdiepen. Bijv. op de club zeiden ze met het volgens, hond links,bal rechts op de heup. Ik kreeg dan een springerige hond die er voor langs wou. Hier op het forum werd gezegd doe de bal eens links. En jah datwerkt idd beter. dus volgens mij denk ik juist heel erg mee.
Volgende week kom ik op de club en zeg ik tegen de trainer: he ik ben er achter gekomen dat mijn hond bang is voor de sleutels. ik denk dat het door de discs komt en heb mischien ook al een manier om het gevoel om te draaien. Dus dan denk ik toch mee. Ik hoor dan wel wat hun zeggen.
Ik heb er een hekel aan om te denken. ooh ik heb een probleem nou jah laat maar we zien het volgende week wel weer.

zo een beetjhe duidelijk ?
Murphy
Zeer actief

Ongelezen bericht door Murphy »

Duidelijk hoor :-)
En wat ook duidelijk is, is hoe enorm enthousiast je bezig bent, en dat vind ik leuk om te lezen :-)
Heel veel succes en plezier maar weer :-)
Marjan
frank1985
Zeer actief

Murphy schreef:Duidelijk hoor :-)
En wat ook duidelijk is, is hoe enorm enthousiast je bezig bent, en dat vind ik leuk om te lezen :-)
Heel veel succes en plezier maar weer :-)
Marjan
ik ben het helemaal met iedereen eens hier dat ik echt iedere dag weer tegen dingen aanloop. dis tis onze eerste pup en echt waar elke dag gebeurd of zie ik weer iets dat ik denk wat moet ik hier nou weer mee
en als ik dat gisteren dan merk met die sleutel bosjes kan ik zo boos worden op mezelf. ik had zelf dit probleem ook kunnen bedenken..

maar goed we gaan het proberen met plakband en touwtje...
bedankt voor de tips
~Suzanne~
Zeer actief

Ongelezen bericht door ~Suzanne~ »

Frenk schreef:
Martijn schreef:Hier zie je hoe een hond kan leren beloningen te verkrijgen door gedrag te vertonen. Dat kan heel vlot gaan.

Ik snap het niet zo goed. Waarom wacht ze niet met klikken tot de hond de beweging afmaakt? Voor mijn gevoel clickt ze heel chaotisch op allerlei verschillende bewegingen en momenten :19:
(en ik wil het wel graag 'snappen', want ik vind het interessant.)
Hm.. ik doe een poging...
Ken je het spelletje "warm-koud"... ? Kinderen in een groepje.. 1 gaat even de gang op en de andere zoeken of een bepaald voorwerp in de kamer uit of verstoppen iets. Kind komt terug en moet "uitzoeken" welk voorwerp bedoeld is of waar iets verstopt is. De enige aanwijzing die het kind krijgt is het zeggen van "warm" als het de goede kant op gaat en "koud" als ze de verkeerde kant op gaat....
Als het kind dan ook maar 1 stap in de goede richting zet, roept de groep dus "warm". Komt het kind heel dichtbij wordt soms nog "heet" gezegd, zo ook wel "ijskoud" als het totaal de foute kant opgaat.

Zo werkt clickeren ook ongeveer (eh... nee, niet precies nee). In eerste instantie vertel je je hond "je bent goed bezig, die kant moet je op".
Neem de oefening "ga met 4 poten in de doos". Eerst click je voor "naar de doos kijken" dan voor "naar de doos lopen" dan voor "1 poot in de doos"...

Let wel: de hond moet WETEN wat de clicker is! Dat moet je eerst aanleren. Elke keer als je click doet, krijgt de hond een beloning.

Pas als het einddoel van de oefening bereikt is ("met 4 poten in de doos staan") geef je die een cue "ga in je doosje" of wat dan ook ;-)

Je leert dus in kleine tussenstapjes iets aan.

Suzanne
frank1985
Zeer actief

Suzanne123 schreef:
Frenk schreef:
Martijn schreef:Hier zie je hoe een hond kan leren beloningen te verkrijgen door gedrag te vertonen. Dat kan heel vlot gaan.

Ik snap het niet zo goed. Waarom wacht ze niet met klikken tot de hond de beweging afmaakt? Voor mijn gevoel clickt ze heel chaotisch op allerlei verschillende bewegingen en momenten :19:
Ken je het spelletje "warm-koud"... ? Kinderen in een groepje.. 1 gaat even de gang op en de andere zoeken of een bepaald voorwerp in de kamer uit of verstoppen iets. Kind komt terug en moet "uitzoeken" welk voorwerp bedoeld is of waar iets verstopt is. De enige aanwijzing die het kind krijgt is het zeggen van "warm" als het de goede kant op gaat en "koud" als ze de verkeerde kant op gaat....
Als het kind dan ook maar 1 stap in de goede richting zet, roept de groep dus "warm". Komt het kind heel dichtbij wordt soms nog "heet" gezegd, zo ook wel "ijskoud" als het totaal de foute kant opgaat.

Zo werkt clickeren ook ongeveer (eh... nee, niet precies nee). In eerste instantie vertel je je hond "je bent goed bezig, die kant moet je op".
Neem de oefening "ga met 4 poten in de doos". Eerst click je voor "naar de doos kijken" dan voor "naar de doos lopen" dan voor "1 poot in de doos"...

Let wel: de hond moet WETEN wat de clicker is! Dat moet je eerst aanleren. Elke keer als je click doet, krijgt de hond een beloning.

Pas als het einddoel van de oefening bereikt is ("met 4 poten in de doos staan") geef je die een cue "ga in je doosje" of wat dan ook ;-)

Suzanne
Ik ben zeer bekend met het spelletje warm koud :wink:
deze methode is al eerder aangehaald maar toen kwam Crutz er mee dat het mischien niet zo goed idee was om dat je in het KNPV programma ook eten moet weigeren. Dat zeg ik goed toch ?
Jacksel
Zeer actief
Mijn ras(sen): York H(R)ussell
dwergpoedel
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Jacksel »

Eten weigeren als ze het zomaar tegenkomen. Met de clicker is het voordeel dat je een cue geeft. 'klik dus er komt een voertje'. Geen klik betekent ook geen voertje. Als je dat op die manier doorvoert. Dus ik zou zeggen dat dat voor het voedsel weigeren niet veel uitmaakt.
Afbeelding
You'll be in my heart... Always...
Frenk
Zeer actief
Mijn ras(sen): xLhasa-ShihTzu

Ongelezen bericht door Frenk »

Suzanne123 schreef:
Frenk schreef:

Suzanne
Dat snapte ik al wel hoor. Daarom zeg ik ook dat ze voor mijn gevoel heen en weer ging in het klikken.

Om jouw voorbeeld te gebruiken:
Je beweegt naar rechts = warm = klik
Je beweegt naar links, zou dan koud moeten zijn, maar is bij deze mevrouw ook een klik waard. Ze klikt namelijk niet voor opvolgende bewegingen, maar ook voor bewegingen die eigenlijk een stapje terug zijn van wat de hond al had laten zien.
Snap je wat ik bedoel?

Daarom snapte ik dus niet dat de hond het snapt :wink:
Afbeelding
malinois
Zeer actief
Contacteer:

frank1985 schreef:[Bijv. op de club zeiden ze met het volgens, hond links,bal rechts op de heup. Ik kreeg dan een springerige hond die er voor langs wou. Hier op het forum werd gezegd doe de bal eens links. En jah datwerkt idd beter. dus volgens mij denk ik juist heel erg mee.
werkt het?
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
Gos
Zeer actief

Ongelezen bericht door Gos »

In het Basis Zoekhonden zit inderdaad ook een oefening voedsel weigeren: bij het los volgen over de onaangename materialen ligt er voedsel dat de hond moet negeren. het wordt dus niet aangeboden door een helper. Ik zou o.a. daarom dus echt geen voedsel neer gaan leggen als beloning voor het naar de sleutels toegaan. Ik gebruik wel voedsel bij bepaalde oefeningen van dit programma, maar afkomstig van mij en niet "gevonden". ik denk dat er inmiddels genoeg tips w.b. de sleutels zijn vermeld die je kunt gebruiken.

De manier die crutz gebruikt om bij haar honden apporteren aan te leren, is haar keuze en ik begrijp ook wel waarom ze die maakt, alhoewel wij het niet hetzelfde doen :wink: Wij hebben bijvoorbeeld met onze pups een beginnetje gemaakt wat vanwege de eigenschappen van de moederhond specifiek gericht was op het zonder druk vooral de lol van het interactiespelletje inprenten. Daarbij gebruiken we nog geen commando's maar ging het er puur om dat de hond erachter aan gaat, het meeneemt en bij jou komt, en ondanks dat hij het voorwerp eigenlijk helemaal voor zichzelf wil houden, een positieve motivatie heeft om het toch op jouw aangeven los te laten. De andere aspecten komen dan later wel aan bod, en in bepaalde situaties gebruiken we idd een lijntje zodat je de opties enigszins beperkt zonder dat er sprake is van "dwang".

Het "netjes" vasthouden van kleine voorwerpjes is bij ons pas een latere stap, en een aparte oefening, die wel heel belangrijk is zoals crutz al aangeeft (het betreft ook echt kleine dingetjes waarvan je ook niet wilt dat de hond het naar binnen werkt of kapot bijt).

Bij het zoekhondenprogramma is het vasthouden tussen de voortanden niet zo noodzakelijk als bij het PH1 zoeken van voorwerpjes, alleen al omdat de voorwerpen groter zijn en de vorm ervan zodanig kan zijn dat het heel onhandig zou zijn voor de hond. Daarbij is het mogelijk dat gezien de aard van het terrein er een iets grovere wijze van apporteren noodzakelijk is om het voorwerp te bemachtigen, en dan zou ik er zeker geen druk op gaan zetten over hoe de hond het moet vasthouden. Hetzelfde geldt voor het vasthouden van de sorteerpijpjes. Laat maar lekker vol pakken die dingen.

Mijn eigen hond heeft op heel jonge leeftijd (bij een andere geleider) onder heel hoge druk moeten apporteren en heeft een behoorlijke tijd niet gedurfd om een voorwerp anders dan tussen de voortanden vast te houden. Doordat ze daarop als jong hondje zo gepakt is, zal dat altijd een werkpunt blijven waarin ik haar elke keer weer opnieuw moet opbouwen. Dat kan dus het gevolg zijn van te fanatiek (en niet zo slim) trainen met een jonge hond, en waarschijnlijk o.a. daarom zal crutz dat met een jonge hond niet doen. Maar daarom moet je het vooral rustig aan doen en niet te grote stappen willen maken. Dat is wel verleidelijk want die mechels die willen wel, maar pas ervoor op. Probeer goed om je heen te kijken en te begrijpen waarom mensen bij die hond op dat punt in de training voor die manier kiezen. Breek het op in kleine stapjes, dan ga je jezelf zekerder voelen en je hond ook.

Dus Frank, er zijn heel veel mogelijkheden maar er is niet 1 juiste. Het hangt af van hoe de hond reageert, wat hij al kan, waar hij moeite mee heeft, wat het doel van de oefening is. Maar je hebt alle tijd, dus laat je niet gek maken en ga niet ineens 10 manieren uitproberen, daarmee verwar je jezelf en je hond ook.

Ga pas "druk" gebruiken als je zeker weet wanneer en waarom, je kunt een hond nl. niet puur op druk laten zoeken in dit programma, dat werkt niet (z'n reukvermogen wordt er letterlijk slechter van). Appel: ja, dat is superbelangrijk, maar binnen bepaalde grenzen moet de hond vrij durven zoeken.
Laatst gewijzigd door Gos op 16 mar 2009 21:32, 1 keer totaal gewijzigd.
frank1985
Zeer actief

malinois schreef:
frank1985 schreef:[Bijv. op de club zeiden ze met het volgens, hond links,bal rechts op de heup. Ik kreeg dan een springerige hond die er voor langs wou. Hier op het forum werd gezegd doe de bal eens links. En jah datwerkt idd beter. dus volgens mij denk ik juist heel erg mee.
werkt het?
heeey jah dank je ik heb zeker het idee dat ze nu minder wil springen voor mij langs. alleen ze springt nu nog wel eens omhoog als ze weet dat de bal er zit.... moet er zelf nog ff handig in worden. hond,lijn,bal en dan ook nog opletten..... pfffff
malinois
Zeer actief
Contacteer:

frank1985 schreef:
malinois schreef:
werkt het?
heeey jah dank je ik heb zeker het idee dat ze nu minder wil springen voor mij langs. alleen ze springt nu nog wel eens omhoog als ze weet dat de bal er zit.... moet er zelf nog ff handig in worden. hond,lijn,bal en dan ook nog opletten..... pfffff
geduld .. komt vanzelf...
Afbeelding
Dingo
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse herder

Ongelezen bericht door Dingo »

malinois schreef:
frank1985 schreef:
malinois schreef:
werkt het?
Inderdaad hééél veel geduld. En stoppen als je hond het leuk vind, zo blijft het ook leuk.
AfbeeldingAfbeelding
Who finds a faithful friend, finds a treasure.
frank1985
Zeer actief

Dingo schreef:
malinois schreef:
frank1985 schreef:
malinois schreef: werkt het?
Inderdaad hééél veel geduld. En stoppen als je hond het leuk vind, zo blijft het ook leuk.
Net ff geoefend met de sleutels... Plakband er om heen en een touwtje er aan. Over de grond en vooral veel kabaal en gejoel er bij gemaakt. eerst keek ze me aan van: mijn god jij bent echt gek maar als vrij snel wou ze wel mee doen.... ze heeft ff achter de sleutels aan gerend en er met haar poten tegen aan geslagen... morgen maar weer ff opnieuw doen.

Geduld is soms best moeilijk :wink:
Inge
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herder
Aantal honden: 2
Contacteer:

Ongelezen bericht door Inge »

frank1985 schreef:
Maar wel belangrijk :wink:
Groetjes Inge
Afbeelding

Danco 16-02-1996 † 30-12-2006 Snoepie 03-07-1994 † 03-07-2008 Nika 07-07-1999 - † 10-08-2009 Marouck 24-08-2002 † 22-05-2012 Numa 11-05-2011 † 2017
frank1985
Zeer actief

Inge schreef:
frank1985 schreef:
Maar wel belangrijk :wink:
i know i know
Plaats reactie

Terug naar “KNPV en IPO”