Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Testen met DNA

Dit forum is voor al uw vragen, ervaringen en weetjes over het fokken van honden.

Moderator: moderatorteam

*Eva*
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door *Eva* »

Wij hebben een buff-toller:
Afbeelding

Op zich worden er maar relatief weinig buff's geboren over het hele geheel, omdat in de meeste lijnen ook wel bekend is als er buff in zit.
Daarom vind ik het ook niet nodig om te testen. En meestal is er toch niet een heel nest met alleen maar buff. En kijk nou wat voor een leuk hondje je dan hebt! :mrgreen: :ok:

Ben nog nooit spontaan een bufftoller tegen gekomen, alleen maar rooie. Denk dat het aantal bufftollers in Nederland op 2 a 3 handen te tellen is?
Groetjes Eva
Maeve
Zeer actief
Mijn ras(sen): Nova Scotia Duck Tolling Retriever
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door Maeve »

kitty schreef:
Cashel Vale schreef:Hier op deze site staan de kleuren beschreven:
http://home.hetnet.nl/~canna-dea/Kleuren%20genetica.htm

Ze zijn toevallig het gen tegengekomen, vandaar dat we het hebben. Maar de meeste fokkers weten toch wel in welke lijnen er kans bestaat op een buff, of een van de andere kleurtjes.
Mijn eigen reu draagt een "paar"kleurtjes :mrgreen: , maar is PRA vrij, bijna 9 jaar en hartstikke gezond :ok:
Ik lees hier dat er honden uitgesloten worden op kleur:
Diskwalificaties: Witte plekken op schouders, rond de oren, boven op de nek, op de rug of op de flanken.
Zilverkleurige vacht, grijs in de vacht of zwarte platen
.
Dat vind ik zonde. Waarom gooi je (goed) genetisch materiaal weg om een vlekje op een plek waar het niet gewenst is? Is jullie ras zo groot en gezond dat je daar op kunt (uit)selecteren?
Het aantal foutkleuren dat geboren word is behoorlijk weinig hoor. Zwart in de vacht verdwijnt bijna altijd zodra de hond volwassen is, ze hebben meestal als pup alleen zwarte oren. Daarna kan die hond gewoon ingezet worden voor de fokkerij want zover ik weet kan zwart in de vacht alleen ontstaan wanneer één van de ouders dat ook heeft, ookal is het maar een haartje wat je naturlijk niet ziet.

Te veel wit komt trouwens wel meer voor. Ik heb inderdaad een aantal mooie Tollers gezien die dan helaas niet gebruikt mogen worden vanwege het teveel aan wit.

En de chocoladekleurige vacht en buffkleur is volgens mij inderdaad op een hand te tellen.
carine
Zeer actief
Mijn ras(sen): Lagotto Romagnolo of Italiaanse waterhond
Aantal honden: 2
Contacteer:

Ongelezen bericht door carine »

ChantalBos schreef:Bij de Lagotto (de LRCN) jaarvergadering is vorige week besloten om de fokdieren te testen op juvenile epilepse. Goede zaak!
klopt...en idd een goede zaak.
in België is nog geen rasvereniging maar ook daar wordt aangeraden te tesetn om zo ook één en ander in kaart te brengen...
Marjoleine
Zeer actief
Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
Contacteer:

Ongelezen bericht door Marjoleine »

In die link missen een paar loci ;)

Maar goed, buff is dus verdunning, dilute.
Dilute is al vrij lang bekend.

Dat zwart is een teken dat jullie honden sable zijn. Dat zijn ze overigens niet altijd, ze zijn ook vaak recessief geel. En ook bruin sable komt voor.
Weten jullie die kleuren zelf wel uit elkaar?
En de groeten van de meisjes!

Afbeelding

Niets kalmeert zo zeer als een genomen besluit.
Maeve
Zeer actief
Contacteer:

Marjoleine schreef:
In die link missen een paar loci ;)

Maar goed, buff is dus verdunning, dilute.
Dilute is al vrij lang bekend.

Dat zwart is een teken dat jullie honden sable zijn. Dat zijn ze overigens niet altijd, ze zijn ook vaak recessief geel. En ook bruin sable komt voor.
Weten jullie die kleuren zelf wel uit elkaar?
Bruin sable houd in dat er donkerbruin in de vacht voorkomt? Dus dit?

http://minx.se/riverducks/images/iris1.jpg

Wel een extreem voorbeeld trouwens :wink:
Marjoleine
Zeer actief
Contacteer:

Nee, dat is een bruine hond met tanpoint aftekening en ook nog eens een irish spotted patroon.

Het patroon met wit i het irish spotted patroon, en de tanpoint zie je ook duidelijk. Mensen denken vaak dat dit alleen voorkomt met zwart, maar dat is niet zo: et is gewoon een patroon in tankleur en komt ook op bruin voor.

Bruins sable is bijvoorbeeld een bordeaux dog, die zijn dat fokzuiver trouwens.
Zwart sable is een kooiker: dat zwart verdwijnt vaak en soms blijft er nog iets. Als er zwart is, al is dat maar één haar, is de hond sable.
Maar dat kan dus ook met een bruine basiskleur. Dan is de neus bruin en de zwarte punten zijn dan bruinachtig, maar meer naar rood door de sable.

Die honden hebben namelijk allemaal ky/ky op de K-locus en daardoor kan de basiskleur (zwart of bruin) nooit volledig tot uiting komen. En dan is die Bordeaux-kleur het gevolg bij de bruine.

Als ik te snel ga met de uitleg roepen jullie wel, he? ;)

Afbeelding

Maeve
Zeer actief
Contacteer:

Marjoleine schreef:Nee, dat is een bruine hond met tanpoint aftekening en ook nog eens een irish spotted patroon.

Het patroon met wit i het irish spotted patroon, en de tanpoint zie je ook duidelijk. Mensen denken vaak dat dit alleen voorkomt met zwart, maar dat is niet zo: et is gewoon een patroon in tankleur en komt ook op bruin voor.

Bruins sable is bijvoorbeeld een bordeaux dog, die zijn dat fokzuiver trouwens.
Zwart sable is een kooiker: dat zwart verdwijnt vaak en soms blijft er nog iets. Als er zwart is, al is dat maar één haar, is de hond sable.
Maar dat kan dus ook met een bruine basiskleur. Dan is de neus bruin en de zwarte punten zijn dan bruinachtig, maar meer naar rood door de sable.

Die honden hebben namelijk allemaal ky/ky op de K-locus en daardoor kan de basiskleur (zwart of bruin) nooit volledig tot uiting komen. En dan is die Bordeaux-kleur het gevolg bij de bruine.

Als ik te snel ga met de uitleg roepen jullie wel, he? ;)
Ik snap hem nog :wink: Maar is zo'n bruin sable dan wel te zien bij een Toller? Lijkt me vooral bijna onmogelijk te zien bij een donker rode Toller.
Marjoleine
Zeer actief
Contacteer:

Maeve schreef:Ik snap hem nog :wink: Maar is zo'n bruin sable dan wel te zien bij een Toller? Lijkt me vooral bijna onmogelijk te zien bij een donker rode Toller.
Moeilijk.

In het nest zie je het vaak wel, maar als je om pupfoto's vraagt zijn die zelden voorhanden :?
Mensen letten er niet op in het nest namelijk.
En bij volwassen honden vaak ook niet, want die kunnen dus een zwarte haar hebben, maar als dat maar één haar is, let geen mens erop, dan mag het.
Maar die honden zijn wel sables!
En een toller zou dus e/e moeten zijn, geen sable.
Niet dat het op zich zo erg is, alleen weet je dus vaak niet wat je hebt.
Dan zeggen fokkers dat een ras een toverbal is, maar ze zeggen feitelijk dat ze geen idee hebben wat ze in handen hebben ;)

Afbeelding

Hutch
Zeer actief
Mijn ras(sen): Nova Scotia Duck Tolling Retriever en Friese Stabij
Contacteer:

Ongelezen bericht door Hutch »

Marjoleine schreef:
Maeve schreef:Ik snap hem nog :wink: Maar is zo'n bruin sable dan wel te zien bij een Toller? Lijkt me vooral bijna onmogelijk te zien bij een donker rode Toller.
Moeilijk.

In het nest zie je het vaak wel, maar als je om pupfoto's vraagt zijn die zelden voorhanden :?
En bij volwassen honden vaak ook niet, want die kunnen dus een zwarte haar hebben, maar als dat maar één haar is, let geen mens erop, dan mag het.
Dan zeggen fokkers dat een ras een toverbal is, maar ze zeggen feitelijk dat ze geen idee hebben wat ze in handen hebben ;)
Is dit toevallig een goed voorbeeld van een bruin sable?
Ik heb het met de fokker overlegt en hebben het idee van wel, maar zijn er niet helemaal 100% zeker van
Het bruin is trouwens steeds verder aan het weg trekken
Afbeelding
Marjoleine
Zeer actief
Contacteer:

Ik zou hem willen zien van de zijkant, maar het lijkt er wel op.
Zit er helemaal geen zwart op die oortjes, alleen bruin?

Het bruin trekt niet zozeer weg, het gaat over in de tankleuring die eronder zit, de kleur die onder het sable zit zeg maar.
De haren hebben donkerder punten dan ze aan de basis zijn, die punten worden kleiner en dan krijg je dus het effect dat je bij een sable ziet.

Overigens is tan een kleur, en alleen een patroon als je spreekt van tanpoint.

Afbeelding

Maeve
Zeer actief
Contacteer:

Marjoleine schreef:
Moeilijk.

Ok, duidelijk! :wink: Werkt het dan hetzelfde als bij zwart sable? Dus als twee ouderdieren bijvoorbeeld maar een haartje zwart (of in dit geval bruin) hebben, dat de pups dan wel zichtbaar bruine haren hebben, die dan vaak later weer wegtrekken als de hond ouder word?

Tis wel heel interessant moet ik zeggen! Weer wat geleerd :mrgreen:
Marjoleine
Zeer actief
Contacteer:

Maeve schreef:Ok, duidelijk! :wink: Werkt het dan hetzelfde als bij zwart sable? Dus als twee ouderdieren bijvoorbeeld maar een haartje zwart (of in dit geval bruin) hebben, dat de pups dan wel zichtbaar bruine haren hebben, die dan vaak later weer wegtrekken als de hond ouder word?

Tis wel heel interessant moet ik zeggen! Weer wat geleerd :mrgreen:
Exact hetzelfde, want het is hetzelfde.
Het enige verschil is de basiskleur: bij een "gewone" sable is die B/B of B/b, bij een bruin sable is het b/b.

Verder zijn ze kleurgenetisch gelijk.

Afbeelding

Hutch
Zeer actief
Contacteer:

Afbeelding
Afbeelding

Hier is het pupje een paar dagen oud, weet niet of je er zo wat aan kunt zien?
Hutch
Zeer actief
Contacteer:

Marjoleine schreef:Ik zou hem willen zien van de zijkant, maar het lijkt er wel op.
Zit er helemaal geen zwart op die oortjes, alleen bruin?

Het bruin trekt niet zozeer weg, het gaat over in de tankleuring die eronder zit, de kleur die onder het sable zit zeg maar.
De haren hebben donkerder punten dan ze aan de basis zijn, die punten worden kleiner en dan krijg je dus het effect dat je bij een sable ziet.

Overigens is tan een kleur, en alleen een patroon als je spreekt van tanpoint.
Er zit totaal geen zwart in idd.
dat van die donkere punten aan de haren had ik ook al gezien, maar eigenlijk blijft ze dus de rest van haar leven dat bruin hebben, echter maar aan de hele uiteinden van de haren als ik het goed begrijp?
En de plekken die soms bij honden de donkere kleur behouden (bij zwart beter te zien) daar zijn de haarpunten meer zwart dan op de rest van het lichaam?
Marjoleine
Zeer actief
Contacteer:

Hutch schreef:En de plekken die soms bij honden de donkere kleur behouden (bij zwart beter te zien) daar zijn de haarpunten meer zwart dan op de rest van het lichaam?
Daar zijn de donkere punten langer.
Bij kortharen zie je het amper, bij de Bordeaux dus echt helemaal niet.
Die heeft ook masker, dat verdwijnt ook in het totaal door de kleur.
Bij langharen zie je het vaak beter, maar je moet wel goed kijken over het algemeen.

Afbeelding

Marjoleine
Zeer actief
Contacteer:

O, die foto van het pupje had ik even gemist.
Ja, dit lijkt me een bruin sable, hoor! :ok:

Ik vind het best mooi ;)

Afbeelding

Hutch
Zeer actief
Contacteer:

Marjoleine schreef:
Hutch schreef:En de plekken die soms bij honden de donkere kleur behouden (bij zwart beter te zien) daar zijn de haarpunten meer zwart dan op de rest van het lichaam?
Daar zijn de donkere punten langer.
Bij kortharen zie je het amper, bij de Bordeaux dus echt helemaal niet.
Die heeft ook masker, dat verdwijnt ook in het totaal door de kleur.
Bij langharen zie je het vaak beter, maar je moet wel goed kijken over het algemeen.
Oke bedankt voor de uitleg. Zo kom je steeds weer wat meer te weten ;)
Hutch
Zeer actief
Contacteer:

Inge O schreef:
Hutch schreef:Afbeelding
Afbeelding

lijkt dit nu ook niet heel erg op een bruine tanpoint :denken: ? als ik moest gokken (voor geld :mrgreen: ) wat hij later zou worden zou ik er toch een tanpoint van maken :wink: .
Dit hondje wordt uiteindelijk dezelfde kleur als hutch zo ongeveer als ik mag gokken. Van het bruin is dus niets meer te zien
kitty
Zeer actief
Mijn ras(sen): schapendoes
Aantal honden: 5
Contacteer:

Ongelezen bericht door kitty »

Marjoleine schreef:
Moeilijk.

Wij zeggen bij de doezen inderdaad vaak dat het toverballen zijn :wink: En ik weet ook vaak echt niet wat ik in handen heb. Ik kan bij een pup zien op het wit wit blijft. Maar of het zwart zwart blijft of grijs wordt kan ik vaak niet zien. Ook heb ik pups gezien die echt zwart(grijs)/wit leken maar die zoveel ticking in het wit kregen dat ze uiteindelijk bijna zwart werden :denken: Is er een mogelijkheid te zien wat je in handen hebt?
Hutch
Zeer actief
Contacteer:

Inge O schreef:
Hutch schreef:
Inge O schreef:
Hutch schreef:Afbeelding
Afbeelding

lijkt dit nu ook niet heel erg op een bruine tanpoint :denken: ? als ik moest gokken (voor geld :mrgreen: ) wat hij later zou worden zou ik er toch een tanpoint van maken :wink: .
Dit hondje wordt uiteindelijk dezelfde kleur als hutch zo ongeveer als ik mag gokken. Van het bruin is dus niets meer te zien
geloof ik hoor :ok: . alleen, als je niks zou weten over het ras en de eigenaardigheden qua bijkleuren zou dit in de meeste nestjes wel een bruin-en-tan worden, denk ik tenminste :wink: .
Dat was ook mijn eerste gedachte toen ik dit pupje zag. En trouwens van een hoop andere tollermensen ook :mrgreen: Dus blijkbaar komt dit niet vaak voor, anders zouden wel meer mensen het herkennen
Marjoleine
Zeer actief
Contacteer:

Inge O schreef:lijkt dit nu ook niet heel erg op een bruine tanpoint :denken: ? als ik moest gokken (voor geld :mrgreen: ) wat hij later zou worden zou ik er toch een tanpoint van maken :wink: .
Het is een bruine sable.
Bij tanpoint is de aftekening scherper, duidelijker, en bovendien ook kleiner.

Afbeelding

Marjoleine
Zeer actief
Contacteer:

kitty schreef:Wij zeggen bij de doezen inderdaad vaak dat het toverballen zijn :wink: En ik weet ook vaak echt niet wat ik in handen heb. Ik kan bij een pup zien op het wit wit blijft. Maar of het zwart zwart blijft of grijs wordt kan ik vaak niet zien. Ook heb ik pups gezien die echt zwart(grijs)/wit leken maar die zoveel ticking in het wit kregen dat ze uiteindelijk bijna zwart werden :denken: Is er een mogelijkheid te zien wat je in handen hebt?
Ja, absoluut.

Maar je moet het wel goed bijhouden en opschrijven, omdat je het bij een pup ziet en later weet je dat niet meer.

Schapendoezen hebben bont, ze hebben bruin en zwart, ze hebben graying en ze hebben twee soorten ticking.

De graying kun je niet zien maar wel beredeneren: het is enkelvoudig dominant. Vaak zie je wel de eerste tekenen al rond de 6-7 weken trouwens.

Bruin en zwart weet je wel uiteraard en bont ook.

Ticking: pups geboren met gepigmenteerde zooltjes hebben roan, die worden heel donker geschimmeld (roaning dus).
Pups met roze zooltjes hebben ticking.
Hoe sneller de zooltjes inkleuren, hoe meer ticking ze krijgen, maar nooit zoveel als de roans.

Dan ben je al een heel eind, toch?

Afbeelding

kitty
Zeer actief
Mijn ras(sen): schapendoes
Aantal honden: 5
Contacteer:

Ongelezen bericht door kitty »

Marjoleine schreef:
kitty schreef:Wij zeggen bij de doezen inderdaad vaak dat het toverballen zijn :wink: En ik weet ook vaak echt niet wat ik in handen heb. Ik kan bij een pup zien op het wit wit blijft. Maar of het zwart zwart blijft of grijs wordt kan ik vaak niet zien. Ook heb ik pups gezien die echt zwart(grijs)/wit leken maar die zoveel ticking in het wit kregen dat ze uiteindelijk bijna zwart werden :denken: Is er een mogelijkheid te zien wat je in handen hebt?
Ja, absoluut.

Maar je moet het wel goed bijhouden en opschrijven, omdat je het bij een pup ziet en later weet je dat niet meer.

Schapendoezen hebben bont, ze hebben bruin en zwart, ze hebben graying en ze hebben twee soorten ticking.

De graying kun je niet zien maar wel beredeneren: het is enkelvoudig dominant. Vaak zie je wel de eerste tekenen al rond de 6-7 weken trouwens.
bedoel je dan met graying dat het zwart grijs wordt? Je ziet vaak als eerste een grijs 'brilletje'. Is dat wat je bedoeld?

Bruin en zwart weet je wel uiteraard en bont ook.

Ticking: pups geboren met gepigmenteerde zooltjes hebben roan, die worden heel donker geschimmeld (roaning dus).
En toch klopt dat ook niet altijd. Ik heb een zwart/wit/tan teef met gepigmenteerde zooltjes maar echt witte poten.
Allemaal? Een heel deel van de pups blijft toch gewoon wit?
Hoe sneller de zooltjes inkleuren, hoe meer ticking ze krijgen, maar nooit zoveel als de roans.
Je zegt dus dat de zooltjes van pups met ticking gaan kleuren en niet roze blijven?

Dan ben je al een heel eind, toch?

Ik zie bij een pup gelijk bij de geboorte of het wit blauw wordt of wit blijft. Het wit kan alleen later zoveel ticking gaan vertonen dat de hond alsnog donker lijkt.
Wat ik niet zie bij een pup is of het zwart zo blijft of toch wit wordt. Ik ken meerdere doezen die zeker tot hun tweede jaar zwart/blauw waren en daarna nog bijkleuren tot donker/grijs met lichtgrijs of geheel grijs.
Marjoleine
Zeer actief
Contacteer:

kitty schreef: bedoel je dan met graying dat het zwart grijs wordt? Je ziet vaak als eerste een grijs 'brilletje'. Is dat wat je bedoeld?
Ja, dat is graying. Graying is progressief en kan tot drie jaar in beslag nemen, en soms zelfs nog langer.
En toch klopt dat ook niet altijd. Ik heb een zwart/wit/tan teef met gepigmenteerde zooltjes maar echt witte poten.
Pups geboren met zwarte zooltjes, zei ik ;)
Ik heb ook een teef met zwarte zolen, maar die had bij de geboote echt roe zolen hoor.
Dat moet je dus vanaf dag 1 bijhouden om een beeld te krijgen.
Allemaal? Een heel deel van de pups blijft toch gewoon wit?
Ook hier: geboren met roze zooltjes.
En ze kunnen veel of erg weinig ticking hebben, maar in elk geval hebben ze geen roaning, dat is wat ik bedoelde.
Je zegt dus dat de zooltjes van pups met ticking gaan kleuren en niet roze blijven?
Ja, inderdaad, en niet altijd kleuren ze volledig in, soms gedeeltelijk.
Hoe gelijkmatiger, hoe meer spikkels, dat gaat meestal op.
Er is een variant (hoe dat genetisch zit is trouwens nog niet bekend) waarbij de zooltjes onregelmatig kleuren maar wel veel spikkels ontstaan, en dan vooral op het lichaam en niet op de poten.
Mijn teef Orpa heeft die variant, kijk maar op mijn website.
Ik weet niet op schapendoes die ook heeft, maar bij stabijs komt dit voor.
Ik zie bij een pup gelijk bij de geboorte of het wit blauw wordt of wit blijft. Het wit kan alleen later zoveel ticking gaan vertonen dat de hond alsnog donker lijkt.
Wat ik niet zie bij een pup is of het zwart zo blijft of toch wit wordt. Ik ken meerdere doezen die zeker tot hun tweede jaar zwart/blauw waren en daarna nog bijkleuren tot donker/grijs met lichtgrijs of geheel grijs.
Een zwarte hond kan op wat latere leeftijd graying gaan vertonen, denk maar aan Kerry Blue terriers, dat is hetzelfde gen.
Het kan heel licht worden zelfs.

De rui kan ook wijzigingen in kleur geven, een nieuwe vacht kan verschillen in tint. Dat is er dan natuurlijk al maar dat zie je niet altijd meteen. En realiseer je ook dat veel van de ticking in de ondervacht zit en daardoor niet meteen zichtbaar is.

Afbeelding

Madelief
Zeer actief
Mijn ras(sen): berger de brie débris & beauceron
Contacteer:

Ongelezen bericht door Madelief »

He wat een heerlijk topic ;-).
En toch...over die tanpoint die dus bruinsable is.....Je zegt dat als het tan was dat dan de tan duidelijker was....en ook kleiner. Maar als je nu bij beaucerons kijkt...heb je tanaftekeningen in pups is alle soorten en maten en vaak helemaal niet duidelijk. Veel zwart doorschoten, weinig tan, en geen duidelijke begrenzing. Yanthe is echt wel een beetje een "uitzondering" dat ze zo helder brand heeft, en zo royaal en tegelijk ook nog scherp begrenst.
Nu is het wel duidelijk dat beauceronnebaby's B&T zijn, maar zo'n pupje als boven zou ik -als niet kenner- inderdaad ook als B(rown) & Tan beoordelen. Maar je bedoelt denk ik dat de kleur te weinig verschilt? Dus wellicht weer zo'n "spooktekening" , en draagt dit pupje waarschijnlijk 1 tanpoint en verdwijnt dat weer zoals je inderdaad bij veel pups en kittens op hele jonge leeftijd beter ziet welke kleurgenen er spelen?
Zou je dan dus uit zo'n neonataal-b&T-ish pupje met een ander neonataal-b&T-ish pupje wél b&T's kunnen krijgen? Of word ik nu wel heel enthousiast met mn gedachtenspel? Ik weet wel dat je bij briard-hele-jonge-babies ook allerlei effecten ziet van de genen die je later niet meer ziet...maskers, ticking... Net zoals bij rode en zwarte katten het vachtpatroon.

Interessant :ok:

Enne... Lizzie dan, van Linda....daar zie je ook nog heel vaag wat lichtbruin...Maar, daarvan is haar hoofdkleur de donkerste, niet dat de rest lichter geworden is...dus zij is gewoon b&T (tricolor)? Maar dan meer zoals ik beschreef bij de beauceron...krap brand, bruin doorschoten?

Zal ik dan nog maar niet beginnen over het recessief zwart, graying, dilution, sables en ticking in de briard.. :smile: :mrgreen: ???

Ok, vermeerderen mag niet, en pretnesten mag niet, en zomaar fokken mag niet en veel kleuren mogen niet...maar soms...zou ik dolgraag proefkruisingen doen ;-)
groetjes Madelief en Yanthe
Afbeelding
Het huishouden van Yanthe Steen: Beaucerons de la Bonhardiesse
Voor altijd in mijn hart. Bonha '00 - 26-02-2013
Gos
Zeer actief

Ongelezen bericht door Gos »

Is het misschien een idee om dit trouwens buitengewoon interessante kleurenverhaal af te splitsen naar een andere topic? of dat we foto's van pups op verschillende leeftijden genomen doorsturen naar Marjoleine en ze er een boek over schrijft? (dan bestel ik er nu vast een exemplaar van :ok:
under the red sky
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door under the red sky »

Wij hebben vorige week DNA-materiaal opgestuurd om één van onze tollers te laten testen op het dilute-gen (buff). In haar lijn komt het voor. Zonder de test zou je voor een toekomstige partner de lijnen vermijden waar buff inzit. Straks blijkt uit de test dat ze geen drager is en zou je onnodig partners uitsluiten.

Het argument om niet te testen omdat je wel weet in welke lijnen het zit, vind ik onzin. Als je er toch rekening mee wil houden, dan liever op basis van feiten dan op basis van aannames, als die mogelijkheid er is.
groetjes,
Gerja

www.undertheredsky.nl
Reny
Zeer actief
Mijn ras(sen): Engelse Cocker Spaniel

Ongelezen bericht door Reny »

Mag ik jullie ondertussen bedanken voor dit topic???
Ik wil niet zeggen dat ik het allemaal snap maar ik begin het wel steeds beter te begrijpen :ok:
En de groeten van de mannen :zwaai
poembaa
Zeer actief
Mijn ras(sen): Tervuerense Herders, border collie
Contacteer:

Ongelezen bericht door poembaa »

Okee, ik ben nog niet helemaal bij in de kleurenafdeling hoor.

Mijn tervjes hebben rossig haar met zwarte haarpunten. Maar hoe ouder ze worden, hoe donkerder ze worden. Is dat niet strijdig met het verhaal met de tanpoint honden die juist gedurende hun ouder worden juist meer hun basiskleur laten zien en minder hun tanpoint? Of gooi ik nu de hele boel weer door elkaar?
Groeten
Suzanne

Chasin', Rhythm & Jynxx
http://www.sportingk9.nl

Afbeelding
Elly*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Welsh Corgi Cardigan
Contacteer:

Ongelezen bericht door Elly* »

tijdens de jonge hondendag van de Cardigans was er ook de mogelijkheid om op DNA te laten testen. Waarschijnlijk inderdaad oa op de Degeneratieve myelopathie. Een aantal fokkers hebben hun honden laten testen.
Ik kreeg net een link naar de website van de organisatie die het onderzoekt http://www.offa.org/geninfo.html waar een en ander is na te lezen.
Ik schrok van de uitslagen. Bij de Cardigan was 47 % van de 95 onderzochte honden drager en nog een aantal hadden een risicofactor. Bij enkele andere rassen is het nog veel erger, hoewel bij veel rassen er te weinig honden onderzocht zijn om er over te oordelen. http://www.offa.org/dnateststats.html

Ik ben wel benieuwd hoe de resultaten in Nederland zullen uitvallen.

edti: typo
Laatst gewijzigd door Elly* op 05 mei 2009 14:43, 1 keer totaal gewijzigd.
Plaats reactie

Terug naar “Fokken van honden”