Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Te oud voor hond

Een forum voor algemene onderwerpen over honden en vragen over honden.

Moderator: moderatorteam

Liesbeth
Zeer actief
Aantal honden: 1

Re: Te oud voor hond

Ongelezen bericht door Liesbeth »

Ik zou liever een pup meegeven aan een 70+er die al jaren ervaring met honden heeft, nog behoorlijk fit is en die goed over zijn/haar situatie heeft nagedacht. Ik ga er namelijk, min of meer, vanuit dat die 70+er zoveel levenservaring heeft en zichzelf goed genoeg kent om te weten waar die aan begint.
Aan zo iemand geef ik met een gerust hart een pup mee.
Groetjes Liesbeth en een lebber van Luuk.

Tessa 07-03-2007 --- 15-03-2018
Gittje
Zeer actief

Ongelezen bericht door Gittje »

Het lijkt voor het adopteren van asielhonden soms in dezelfde richting te evolueren als voor het adopteren van kinderen via officiële kanalen ...

De kandidaat-adoptant wordt gescreend en binnenste buiten gekeerd, waarbij de normen die moeten gehaald worden merkelijk hoger gelegd worden dan als je zelf een hond koopt en/of een kind krijgt :denken:
iones
Zeer actief

Ongelezen bericht door iones »

ranetje schreef:
iones schreef:Ik heb het niet over de meeste honden in het asiel. Daar begin jij nu over.
:denken:
En ik geef fokkers en het asiel dan groot gelijk. Als mensen dat onterecht vinden, gaan ze BLIND voorbij aan de vele vele honden die in het asiel terecht komen doordat baasje naar een verzorg/bejaardentehuis toe moet, of door overlijden.
Nee je begon niet over de meeste honden in het asiel, maar het asiel had je toch al wel aangemerkt? :wink:
Natuurlijk. Als een hond weg moet bij mensen, dan gaat hij naar het asiel. Dus begin ik over het asiel. Ik vind het sneu dat honden daar terecht komen.

Dat het komt door de broodfokkerij zal ik zeker niet tegenspreken, die leveren een grote bijdrage hieraan. Maar dit topic gaat over mensen op leeftijd die nog aan een hond beginnen, en of dit een pup is of niet, i.v.m. hoge leeftijd of niet. Ik ben best vaak in asiels geweest en ik weet dat veel honden terecht komen daar omdat baasje naar verzorgthuis moest of overleden is. Waarschijnlijk hadden die mensen ook wel kinderen maar die waren niet bereid om de hond op te nemen (dat zou ik zelf wel doen voor mijn moeder overigens).
Inge O schreef:
zullen we dan eens beginnen met het maken van een lijstje van wie volgens jou wél een hond mag? wordt geen lang lijstje zeker? bovenaan prijkt vast 'iones', en verder alles blank, zoiets?

gelukkig zie je dingen ook nooit zwart-wit, da's wel handig in een discussie.
Zwart wit zoals jij nu doet bedoel je? :lol1:

Ik heb in ieder geval voor mezelf besloten, dat mocht ik ooit 70 worden, dat ik niet meer aan een jonge hond begin. Ik weet niet in hoeverre ik dan nog fit ben want ook dit zal meespelen. Maar ik zou voor een hond kiezen die beter bij de situatie past die ik hem kan bieden. De kans is te groot dat een pup mij gaat overleven en dat zou ik heel erg vinden. Want ik zou niet weten waar hij dan heen moest.
'Het lot van de dieren is bezegeld door de onverschilligheid van velen, in combinatie met de daadwerkelijke haat van weinigen
tekkel
Erelid
Mijn ras(sen): Standaard ruwhaar tekkel

Ongelezen bericht door tekkel »

Gittje schreef:Het lijkt voor het adopteren van asielhonden soms in dezelfde richting te evolueren als voor het adopteren van kinderen via officiële kanalen ...

De kandidaat-adoptant wordt gescreend en binnenste buiten gekeerd, waarbij de normen die moeten gehaald worden merkelijk hoger gelegd worden dan als je zelf een hond koopt en/of een kind krijgt :denken:
Inderdaad!
En als je dan door de ballottagecommissie bent gekomen en ze hebben je antecedenten gecheckt bij je dierenarts, wordt de hond niet jouw eigendom: nee, hij blijft van het asiel :piew:
"No matter how little money and how few possessions you own, having a dog makes you rich."
tekkel
Erelid

iones schreef:Ik heb in ieder geval voor mezelf besloten, dat mocht ik ooit 70 worden, dat ik niet meer aan een jonge hond begin. Ik weet niet in hoeverre ik dan nog fit ben want ook dit zal meespelen. Maar ik zou voor een hond kiezen die beter bij de situatie past die ik hem kan bieden. De kans is te groot dat een pup mij gaat overleven en dat zou ik heel erg vinden. Want ik zou niet weten waar hij dan heen moest.
Hier schrijf je zelf ook al dat je je situatie dan zal beoordelen en dan misschien toch aan een jonge hond begint. Beetje in strijd met wat je eerder zo stellig zei.

De kans dat een pup jou gaat overleven is niet groot: als je eenmaal 70 bent is de kans heel groot dat je de gemiddelde leeftijd zult halen, die boven de 80 ligt. En zoals elke hondeneigenaar van elke leeftijd, is het verstandig om op tijd te regelen wat er met jouw hond moet gebeuren als je onverhoopt onder lijn 8 loopt.
"No matter how little money and how few possessions you own, having a dog makes you rich."
BobbyDinoAmber

Ongelezen bericht door BobbyDinoAmber »

Wel vreemd, het is altijd nog je eigen keuze.
Frenk
Zeer actief
Mijn ras(sen): xLhasa-ShihTzu

Ongelezen bericht door Frenk »

iones schreef:Ik heb in ieder geval voor mezelf besloten, dat mocht ik ooit 70 worden, dat ik niet meer aan een jonge hond begin.
70? Niks ervan :neenee: De grens ligt op 62. :klaar:

:ugh:
Afbeelding
tekkel
Erelid

Frenk schreef:
iones schreef:Ik heb in ieder geval voor mezelf besloten, dat mocht ik ooit 70 worden, dat ik niet meer aan een jonge hond begin.

Eén regel verder houdt ze toch nog een slag om de arm:
Ik weet niet in hoeverre ik dan nog fit ben want ook dit zal meespelen.
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals

Ongelezen bericht door ranetje »

iones schreef:
ranetje schreef:
iones schreef:Ik heb het niet over de meeste honden in het asiel. Daar begin jij nu over.
:denken:
En ik geef fokkers en het asiel dan groot gelijk. Als mensen dat onterecht vinden, gaan ze BLIND voorbij aan de vele vele honden die in het asiel terecht komen doordat baasje naar een verzorg/bejaardentehuis toe moet, of door overlijden.
Nee je begon niet over de meeste honden in het asiel, maar het asiel had je toch al wel aangemerkt? :wink:
Natuurlijk. Als een hond weg moet bij mensen, dan gaat hij naar het asiel. Dus begin ik over het asiel. Ik vind het sneu dat honden daar terecht komen.

Nee een hond kan wel terecht komen in een asiel, maar hij kan ook via marktplaats verkocht worden.
Dat het komt door de broodfokkerij zal ik zeker niet tegenspreken, die leveren een grote bijdrage hieraan. Maar dit topic gaat over mensen op leeftijd die nog aan een hond beginnen, en of dit een pup is of niet, i.v.m. hoge leeftijd of niet. Ik ben best vaak in asiels geweest en ik weet dat veel honden terecht komen daar omdat baasje naar verzorgthuis moest of overleden is. Waarschijnlijk hadden die mensen ook wel kinderen maar die waren niet bereid om de hond op te nemen (dat zou ik zelf wel doen voor mijn moeder overigens).
:denken: Waar haal je de broodfok nou opeens vandaan?
Je doet net of ik het daar ook over heb gehad.
Je legt me van alles in de mond wat ik niet heb gezegd, maar waar je zelf over begint.
Wil je dat alsjeblieft verder laten.
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
iones
Zeer actief

tekkel schreef:
Hier schrijf je zelf ook al dat je je situatie dan zal beoordelen en dan misschien toch aan een jonge hond begint. Beetje in strijd met wat je eerder zo stellig zei.
Nee, je leest het verkeerd. Die situatie kan misschien zo zijn, dat ik een hond onvoldoende te bieden heb. Te weinig beweging, te weinig toekomst etc. En dat ik uiteindelijk misschien zelfs helemaal geen hond meer zal nemen.
tekkel schreef: De kans dat een pup jou gaat overleven is niet groot: als je eenmaal 70 bent is de kans heel groot dat je de gemiddelde leeftijd zult halen, die boven de 80 ligt. En zoals elke hondeneigenaar van elke leeftijd, is het verstandig om op tijd te regelen wat er met jouw hond moet gebeuren als je onverhoopt onder lijn 8 loopt.
Eerlijk gezegd denk ik dan dat ik dan zo dement ben als een deur. GEen leuke toekomst vooruitzicht. Maar ik heb mijn redenen om dat te denken. Daarom hoef ik eigenlijk ook niet zo heel oud te worden. Helaas heb je dat niet in de hand.

Maar wat zouden de mensen hier dan doen mochten ze overlijden? Wat zijn ervoor mogelijkheden om je hond op een goed adres op te brengen als je er zelf binnenkort niet meer bent.
Even vooropgesteld: als je oud wordt, dan zijn er veel mensen om je heen weggevallen. Velen van ons hebben kinderen ,maar vaak werken die alle dagen en hebben ze het te druk. Wat zijn er nog meer voor opties?
Frenk schreef:

In dit verhaal wel ja. En dat gaat mij een stap te ver. Ik denk dat de weigering onnodig was. En dat ze de pup een goed adres ontzegd hebben, en de vrouw een fijne hond.
'Het lot van de dieren is bezegeld door de onverschilligheid van velen, in combinatie met de daadwerkelijke haat van weinigen
marian*
Erelid
Mijn ras(sen): Drentsche Patrijshond
Contacteer:

Ongelezen bericht door marian* »

iones schreef:[Wat zijn ervoor mogelijkheden om je hond op een goed adres op te brengen als je er zelf binnenkort niet meer bent.
Om maar eens iets te noemen: http://www.dierenthuis.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
Wel donateur worden en een codicil maken.
Afbeelding
Uit het oog maar nooit uit het hart
Max 24/8/'94-11-4-'11,Bente 27/4/'99-23/11/'10
iones
Zeer actief

Dat is toch een dierenthuis die eerst in de problemen zat omdat ze daar weg moesten? Hoe zit het nu?

Overigens zou dat inderdaad een optie zijn ja. Zijn er veel van zulke tehuizen?
Roelfien
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door Roelfien »

Die komt naar Almere, en krijgt een terrein op de Kemphaan.
Bevriend met rooie kaai Herman en dametje Ici.
In memoriam Yentie en Toby
tekkel
Erelid

iones schreef:
tekkel schreef:
Nee, je leest het verkeerd. Die situatie kan misschien zo zijn, dat ik een hond onvoldoende te bieden heb. Te weinig beweging, te weinig toekomst etc. En dat ik uiteindelijk misschien zelfs helemaal geen hond meer zal nemen.
Ok, maar dat heb je dan niet duidelijk opgeschreven :wink:
tekkel schreef: De kans dat een pup jou gaat overleven is niet groot: als je eenmaal 70 bent is de kans heel groot dat je de gemiddelde leeftijd zult halen, die boven de 80 ligt. En zoals elke hondeneigenaar van elke leeftijd, is het verstandig om op tijd te regelen wat er met jouw hond moet gebeuren als je onverhoopt onder lijn 8 loopt.
Eerlijk gezegd denk ik dan dat ik dan zo dement ben als een deur. GEen leuke toekomst vooruitzicht. Maar ik heb mijn redenen om dat te denken. Daarom hoef ik eigenlijk ook niet zo heel oud te worden. Helaas heb je dat niet in de hand.
Dat is heel vervelend voor je. Maar je verklaart je eigen situatie nu algemeen verbindend door te zeggen dat niemand van 70 geschikt is voor een pup.
Maar wat zouden de mensen hier dan doen mochten ze overlijden? Wat zijn ervoor mogelijkheden om je hond op een goed adres op te brengen als je er zelf binnenkort niet meer bent.
Even vooropgesteld: als je oud wordt, dan zijn er veel mensen om je heen weggevallen. Velen van ons hebben kinderen ,maar vaak werken die alle dagen en hebben ze het te druk. Wat zijn er nog meer voor opties?
Vrienden? Fokker? Neven? Nichten? Inderdaad dierentehuis?
Als ik niemand zou weten waar de hond na mijn dood naartoe moet gaan is dat jammer, maar dat zou me er niet van weerhouden een hond te nemen als ik dat zou willen. Ik heb zelf ook een herplaatser, en ik ga er dan maar van uit dat mijn hond na mijn dood ook nog ergens welkom is.
Liesbeth
Zeer actief

Ongelezen bericht door Liesbeth »

iones schreef:Ik heb in ieder geval voor mezelf besloten, dat mocht ik ooit 70 worden, dat ik niet meer aan een jonge hond begin. Ik weet niet in hoeverre ik dan nog fit ben want ook dit zal meespelen. Maar ik zou voor een hond kiezen die beter bij de situatie past die ik hem kan bieden. De kans is te groot dat een pup mij gaat overleven en dat zou ik heel erg vinden. Want ik zou niet weten waar hij dan heen moest.
Dat geldt allemaal voor jou en later misschien ook voor mij. Ik zie dat dan wel weer.
Maar dat wil nog niet zeggen dat iemand anders er heeeel anders instaat en mee omgaat. Ik blijf erbij dat leeftijd geen criterium mag zijn, wel de omstandigheden en de persoon.
Groetjes Liesbeth en een lebber van Luuk.

Tessa 07-03-2007 --- 15-03-2018
iones
Zeer actief

tekkel schreef: Ok, maar dat heb je dan niet duidelijk opgeschreven :wink:
Kan dat ik daarin niet duidelijk ben geweest.

tekkel schreef: Dat is heel vervelend voor je. Maar je verklaart je eigen situatie nu algemeen verbindend door te zeggen dat niemand van 70 geschikt is voor een pup.
Nee, ik zeg niet dat ze niet geschikt zijn voor een pup. Ik denk dat ze onvoldoende toekomstperspectief kunnen bieden aan een jonge hond omdat de kans aanzienlijk is dat de hond niet tot aan zijn dood op hetzelfde adres kan blijven. Is er inderdaad een goede opvang aanwezig, dan is er niets aan de hand. Maar veel mensen hebben dat niet.
Dit is echt een probleem hoor! Al die verzorgtehuizen die mensen hun hond of kat afnemen omdat ze die daar neit mogen houden.
tekkel schreef:
Vrienden? Fokker? Neven? Nichten? Inderdaad dierentehuis?
Als ik niemand zou weten waar de hond na mijn dood naartoe moet gaan is dat jammer, maar dat zou me er niet van weerhouden een hond te nemen als ik dat zou willen. Ik heb zelf ook een herplaatser, en ik ga er dan maar van uit dat mijn hond na mijn dood ook nog ergens welkom is.
Ik heb neven, maar die worden niet met dierenliefde opgevoed. Dus daar kunnen ze niet naartoe. Nichtjes wonen in amerika, ook geen optie. Inderdaad dierentehuis is het enige dat voor mij over zou blijven. Als ik daarop indertijd kan rekenen kan ik nog een hond nemen.
Als ik niet weet waar ik mijn hond kan laten als ik sterf, dan neem ik er geen. DAt zou egoistisch zijn. Honden hebben het moeilijk als ze na een lange tijd een tehuis hebben gehad naar het asiel moeten. Zeker op hoge leeftijd, als hun kansen ook nog eens klein zijn om nog een adres te krijgen.
marian*
Erelid
Mijn ras(sen): Drentsche Patrijshond
Contacteer:

Ongelezen bericht door marian* »

Inge O schreef: waarom denken jullie trouwens dat ik op het hondenforum zit :engel: ?

Da's ook nog een optie ja :smile: :oohja:
Afbeelding
Uit het oog maar nooit uit het hart
Max 24/8/'94-11-4-'11,Bente 27/4/'99-23/11/'10
Neeltje

Ongelezen bericht door Neeltje »

Ri@ schreef:
Nanna schreef:
Ri@ schreef: Toch begrijp ik dan nog steeds niet dat je als oudere perse een pup wilt. Pups heb je je hele leven toch al kunnen hebben. Doe mij maar een oudere hond die ongeveer dezelfde behoefte aan beweging heeft als ik zelf op die leeftijd :mrgreen: Maar dat ligt w.s. aan mij, en aan de krakkemikkigheid die ik van mezelf verwacht op die leeftijd. :mrgreen:
Ik relateer ouder zijn niet automatisch aan krakkemikkig :denken:
Ik ken zat vitale ouderen die de berimpelde hand niet omdraaien voor een pup.
En als je wèl krakkemikkig bent moet je natuurlijk niet aan een pup beginnen, dat lijkt me evident. Misschien sowieso niet aan een hond. Een leuke poes voor op schoot terwijl je zit te breien is ook fijn :cheer:
De ouderen die ik ken hebben toch beduidend minder energie dan jongere mensen en alles gaat ze minder makkelijk af. Dat bedoel ik met krakkemikkig. Ik verwacht ook dat ik als ik 70 ben minder energie heb dan dat ik nu heb. Dat lijkt me realistisch. Om onze huizen heen staan allemaal 55 plus woningen, en alles komt voorbij suizen in van die scootmobielen of met rollators. Dat kleurt mijn beeld w.s. ook wel een beetje. :mrgreen:
Hahaha dan ken je ons mam nog niet. Die wordt volgende maand 83 maar draait d'r hand niet om voor 'n fietstochtjes van 60 - 70 km op 'n dag, of even 'n 'kuiltje' graven voor haar nieuwe vijver (600 liter).

Ik denk dat veel ouderen heel wat fitter zijn dan de auto/computerende jeugd van tegenwoordig. Kwam net heel wat fietsende ouderen tegen.
Brigitte
Zeer actief

Ongelezen bericht door Brigitte »

Ik neem als ik 80 mag worden om dat te vieren 4 Mastino's :cheer:
Neeltje

Ongelezen bericht door Neeltje »

Brigitte schreef:Ik neem als ik 80 mag worden om dat te vieren 4 Mastino's :cheer:
Dan kunnen die je scootmobiel trekken! :mrgreen:
tekkel
Erelid

Inge O schreef:ik ga er niet van uit dat mijn honden na mijn dood bij vrienden of familie kunnen geplaatst worden - wel dat zij het op zich nemen om ze ergens goed te plaatsen, daar zal ook iets aan vasthangen in mijn testament - waarom denken jullie trouwens dat ik op het hondenforum zit :engel: ?
Hahaha, precies :ok:

Wij maken ons zorgen over wat er na onze dood met onze hondjes moet gebeuren. Deze mevrouw had helemaal niet zulke zorgen:

Oudste vrouw die moeder werd dood
` De Spaanse vrouw van zeventig jaar
die drie jaar geleden moeder werd,is
overleden.Ze had kanker.De tumor werd
kort na de geboorte van haar tweeling
ontdekt.

De vrouw,Carmen Bousada,beviel destijds
in Barcelona nadat ze was bevrucht in
een kliniek in Los Angeles.Daar had ze
gelogen over haar leeftijd om voor de
bevruchting in aanmerking te komen.

Kort na de bevalling zei de vrouw dat
haar moeder 101 was geworden en dat ze
ervan uitging dat ze zelf ook die hoge
leeftijd zou halen.Wie er nu voor haar
twee kinderen gaat zorgen is nog niet
duidelijk.
Rhiannon
Zeer actief

Ongelezen bericht door Rhiannon »

:eek: 70 jaar en net moeder geworden? nouja zeg !
Omdat iets kan hoeft het ook niet altijd gedaan te worden wat bezield die arts ?
iones
Zeer actief

Inge O schreef:ik ga er niet van uit dat mijn honden na mijn dood bij vrienden of familie kunnen geplaatst worden - wel dat zij het op zich nemen om ze ergens goed te plaatsen, daar zal ook iets aan vasthangen in mijn testament - waarom denken jullie trouwens dat ik op het hondenforum zit :engel: ?
Op het hondenforum zal ik niet rekenen. Die hebben alleen een grond mond als een hond naar een ander adres moet maar zelf bieden ze geen mogelijkheid.
Maar ik denk dat ik zelf ook iets ga doen in mijn testament als ik mijn honden daarmee kan verzekeren van een goed tehuis. Ik hoop dat de notaris wel weet hoe ik dat moet aanpakken t.z.t.

Die vrouw heeft zich ook geen zorgen gemaakt over wie voor haar kinderen zorgt als ze er zelf niet meer is.
Ik denk dat kinderen nog wel kans maken om ergens goed terecht te komen. Veel kinderloze echtparen, en er zijn geen asiels voor kinderen, dus dat scheelt weer.
yamie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Jack Russell Terriers
Contacteer:

Ongelezen bericht door yamie »

iones schreef:
Op het hondenforum zal ik niet rekenen. Die hebben alleen een grond mond als een hond naar een ander adres moet maar zelf bieden ze geen mogelijkheid.
Maar ik denk dat ik zelf ook iets ga doen in mijn testament als ik mijn honden daarmee kan verzekeren van een goed tehuis. Ik hoop dat de notaris wel weet hoe ik dat moet aanpakken t.z.t.
zou je dit even snel in willen slikken !

jij bent zo'n vreselijk negatief en vastgeroest persoon, met een geheel eigen denkwijze, hou eens op met dingen als waarheid en zo is het te verkondigen. jij hebt geen idee wanneer mensen wel en niet voor een ander klaar staan, jij bent alleen maar met je eigen wereldje bezig
iones
Zeer actief

yamie schreef: zou je dit even snel in willen slikken !

jij bent zo'n vreselijk negatief en vastgeroest persoon, met een geheel eigen denkwijze, hou eens op met dingen als waarheid en zo is het te verkondigen. jij hebt geen idee wanneer mensen wel en niet voor een ander klaar staan, jij bent alleen maar met je eigen wereldje bezig
Ik slik niets in! Ik ga af op mijn ervaringen hier op het forum. Vijandigheid naar mij gericht of naar anderen, dat maakt niet uit. Maar dat kleurt wel mijn mening! Ik zie hier gewoon veel vijandig en venijnig gedrag, meer dan op welk ander forum ook.
Frenk
Zeer actief
Mijn ras(sen): xLhasa-ShihTzu

Ongelezen bericht door Frenk »

Er zijn zeker wel mensen hier die zelf mogelijkheden en hulp hebben geboden. Ik heb dat gezien en ik loop hier nog niet eens zo lang rond. En ja, er gebeuren ook nare dingen, dat is zeker, maar geholpen wordt er ook.
Bah.
Afbeelding
maart
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse herders

Ongelezen bericht door maart »

één van mijn pupkopers is 62, hij wou nog een laatste hond om af te richten in het gehoorzaamheid, omdat hij ook vond dat hij stilletjes aan de leeftijd naderde waarop op een gegeven moment hij een jonge hond te druk zou vinden en dit nu nog absoluut niet het geval was.

Volgens baasje is Heiko een droom'afscheid' :ok:
en als ik zie hoe Heiko er zit, dan zit hij vele beter dan sommige honden bij jonge 20'ers of 30'ers :ok:
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”