Wordt daar nog wat aan gedaan in nederland?
Onze jack is helemaal gek op het apporteren daar niet van....maar was wel eens nieuwsgierig

Moderator: moderatorteam
Dat klopt helemaal, want alles wat hier al beschreven is geldt ook niet voor een setter, die werkt n.l. voor het schot en alleen op veerwild. het ophalen is daar ook niet het belangrijkste onderdeel bij, maar het vinden en voorstaan van het veerwild en zelfs het leren negeren van haas en konijnen.Veenmug schreef:Wat hier vaak als jachttraining aangeduid wordt is het werken na het schot. Ook de KNJV-proeven zijn hierop geënt. Zeker een belangrijk onderdeel in de jacht maar voordat het schot gelost is zijn er vaak al diverse verschillende hondenrassen aan het werk geweest. Ieder soort hondenwerk verlangt een eigen specifieke training. Ik denk dat je het begrip jachttraining dan ook zou moeten splitsen al naar gelang de aanleg en bijbehorende eisen die aan de hond gesteld mogen worden.
Leuke foto's,Inge O schreef:je was nog een foto vergetenNescio schreef:![]()
.
Dat is het oorspronkelijke gebruik ,denk ik. Maar dat wil toch niet zeggen dat ze dat alleen maar kunnen leren? Ze kunnen toch wel andere onderdelen van de jachtpraktijk leren??carla schreef:Dat klopt helemaal, want alles wat hier al beschreven is geldt ook niet voor een setter, die werkt n.l. voor het schot en alleen op veerwild. het ophalen is daar ook niet het belangrijkste onderdeel bij, maar het vinden en voorstaan van het veerwild en zelfs het leren negeren van haas en konijnen.Veenmug schreef:Wat hier vaak als jachttraining aangeduid wordt is het werken na het schot. Ook de KNJV-proeven zijn hierop geënt. Zeker een belangrijk onderdeel in de jacht maar voordat het schot gelost is zijn er vaak al diverse verschillende hondenrassen aan het werk geweest. Ieder soort hondenwerk verlangt een eigen specifieke training. Ik denk dat je het begrip jachttraining dan ook zou moeten splitsen al naar gelang de aanleg en bijbehorende eisen die aan de hond gesteld mogen worden.
Hiervoor is in Nederland bijna geen training te vinden, op de rasverenigingen na die dat meestal doen.
Je hebt er bovendien veel ruimte voor nodig.
Dat klopt helemaal, want alles wat hier al beschreven is geldt ook niet voor een setter, die werkt n.l. voor het schot en alleen op veerwild. het ophalen is daar ook niet het belangrijkste onderdeel bij, maar het vinden en voorstaan van het veerwild en zelfs het leren negeren van haas en konijnen.
Hiervoor is in Nederland bijna geen training te vinden, op de rasverenigingen na die dat meestal doen.
Je hebt er bovendien veel ruimte voor nodig.
Dat kan wel, maar ze zijn echt beter in datgene waar ze ooit voor gefokt zijn.Dat is het oorspronkelijke gebruik ,denk ik. Maar dat wil toch niet zeggen dat ze dat alleen maar kunnen leren? Ze kunnen toch wel andere onderdelen van de jachtpraktijk leren??
Trouwens een heel mooi boek en mooie illustraties!ranetje schreef:Als ik Rembrandt Kersten ("Hond Staat") moet geloven is het apporteerwerk bij de (Ierse) Setters een ramp.![]()
Het lijkt ze bepaald niet zomaar in de genen te zitten