Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Wat verstaat men eigenlijk onder jachttraining?

Moderator: moderatorteam

Jeroen&Melissa
Vaste gebruiker
Mijn ras(sen): Jack russel terrier (Noa)
onbekend ras (Baloe)
Cane Corso
Aantal honden: 3

Re: Wat verstaat men eigenlijk onder jachttraining?

Ongelezen bericht door Jeroen&Melissa »

Ik ga waarschijnlijk volgende week beginnen met jachtraining met onze jack russel. Maar hier bestaat het dus vooral uit apporteren van dummies. Maar zover ik weet zijn de jack's toch gefokt om vossen op te jagen, of klein wild/ongedierte onder de grond te gaan jagen?

Wordt daar nog wat aan gedaan in nederland?
Onze jack is helemaal gek op het apporteren daar niet van....maar was wel eens nieuwsgierig :wink:
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door ranetje »

@Jeroen&Melissa
Je had dit topic toch al gevonden? :denken:

Als ze apporteren leuk vindt kan je ook best die apporteertraining volgen hoor.
Maar de terrier is oorspronkelijk niet bedoeld voor dat werk. :wink:
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
Jeroen&Melissa
Vaste gebruiker
onbekend ras (Baloe)
Cane Corso

dat andere topic had ik inderdaad nog gelezen, maar was benieuwd of er nog meer is?
Want als dat het enige is in NL?
ranetje
Zeer actief

Dat kan je aan de rasvereniging vragen denk ik.
Ik krijg niet de indruk dat er verder officiële trainingen zijn die speciaal voor terriers zijn.
Misschien wel particulieren die willen helpen.
Al zal dat meestal niet worden aangeboden als het alleen voor het plezier van het trainen is :wink:

Er zijn enkele terriers die een KNJV diploma (werk na het schot, dus apporteren) hebben gehaald, als ik me goed herinner.
Op zich is het best leuk om zo met de hond te trainen :ok:
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Jeroen&Melissa
Vaste gebruiker
onbekend ras (Baloe)
Cane Corso

volgende week maar eerst eens bij onze vereniging beginnen. en wanneer die terrier dag is gaan we daar wel even kijken/proberen.
hier wel een leuke rij foto's van onze jack die aan het zoeken is :wink:

http://picasaweb.google.nl/105277134883 ... /DeHonden#

groetjes
Nescio
Vaste gebruiker
Mijn ras(sen): Laufhund

Ongelezen bericht door Nescio »

]Zal tzt als de gelegenheid zich voor doet foto's maken van Boris het familielid van Ita.[/quote]
Graag :D[/quote]
Gedag, Rannetje
Hierbij foto's van Boris en Droopy de Laufhund, beetje laat dat wel, komt ik kom Boris en baas alleen 's morgens vroeg of 's avonds laat tegen en dan nog vakanties tussentijds...
het zijn allebei geen kleine kereltjes meer en kunnen goed met elkaar opschieten jagen samen op hazen staan beide goed onder appel, Boris als staande hond uiteraard beter maar Droopy heb ik inmiddels voor een jagende brak aardig goed in de hand de 'lange wachttijden' zijn voorbij, zoals al in vorige posten meldde is het trainen van een brak zoals jij weet toch wel iets anders als van een staande hond, alle "adviezen" van andere forumleden ten spijt; Berner Laufhunde kunnen uitsluitend met veel geduld en zachte hand getraind worden, geldt trouwens ook voor andere rassen vgls mij. Ben lid geworden van de Stichting De Jagende Brak waar de hond en ik ons prima thuis voelen.
Boris en Droopy zijn echte jachtmaatjes maar na ruim een half uur hazen hetze moet Boris toch even afkoelen terwijl Droopy net een beetje warm is gelopen, jammer genoeg voor de baas van Boris zoekt Boris bijna altijd de verkeerde sloot uit.
Vader van Droopy (Aristo von Weinberg) Acki von Weinberg is Worldwinner 2010 geworden; streelt de ijdelheid toch wel iets.
[imgAfbeelding][/img]Afbeelding[/img]
[imgAfbeelding][/img]
[imgAfbeelding][/img]
[imgAfbeelding][/img]
Wer einen Jagdhund ausbilden will braucht dazu
Einfühlungsvermögen, Ruhe und Ausgeglichenheit, Konsequenz
und Geduld. Wer eine Bracke ausbilden will braucht von allem ein
wenig mehr!!!
ranetje
Zeer actief

Dank voor de foto's Nescio :ok:

Wat mij al was opgevallen bij een halfzusje van Ita (zusje van Boris) blijkt ook hier weer.
Er is een opmerkelijk grote overeenkomst tussen de honden uit beide nesten.
Ook Boris lijkt sterk op Ita.
En die sloot ................... :mrgreen: ook dat is een zeer duidelijke overeenkomst :ok: :smile:
Ita koelt ook graag af, al zal ze daarna met vernieuwde energie door gaan.
Dat zal bij Boris ook wel komen :wink:

Fijn dat je met Droopy bij De Jagende Brak terecht kon. :D
En het opleiden met zachte hand en veel geduld klinkt me prettig in de oren :wink:
Afbeelding
carla
Vaste gebruiker
Mijn ras(sen): Gordon Setter

Ongelezen bericht door carla »

Veenmug schreef:Wat hier vaak als jachttraining aangeduid wordt is het werken na het schot. Ook de KNJV-proeven zijn hierop geënt. Zeker een belangrijk onderdeel in de jacht maar voordat het schot gelost is zijn er vaak al diverse verschillende hondenrassen aan het werk geweest. Ieder soort hondenwerk verlangt een eigen specifieke training. Ik denk dat je het begrip jachttraining dan ook zou moeten splitsen al naar gelang de aanleg en bijbehorende eisen die aan de hond gesteld mogen worden.
Dat klopt helemaal, want alles wat hier al beschreven is geldt ook niet voor een setter, die werkt n.l. voor het schot en alleen op veerwild. het ophalen is daar ook niet het belangrijkste onderdeel bij, maar het vinden en voorstaan van het veerwild en zelfs het leren negeren van haas en konijnen.
Hiervoor is in Nederland bijna geen training te vinden, op de rasverenigingen na die dat meestal doen.
Je hebt er bovendien veel ruimte voor nodig.
Afbeelding
Nescio
Vaste gebruiker
Mijn ras(sen): Laufhund

Ongelezen bericht door Nescio »

Inge O schreef:
Nescio schreef: Afbeelding
je was nog een foto vergeten :F: .
Leuke foto's,
Maar mij onbekend...
Deze wel

Afbeelding
Wer einen Jagdhund ausbilden will braucht dazu
Einfühlungsvermögen, Ruhe und Ausgeglichenheit, Konsequenz
und Geduld. Wer eine Bracke ausbilden will braucht von allem ein
wenig mehr!!!
Ma-Rianne
Zeer actief
Mijn ras(sen): vader en zoon
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Ma-Rianne »

carla schreef:
Veenmug schreef:Wat hier vaak als jachttraining aangeduid wordt is het werken na het schot. Ook de KNJV-proeven zijn hierop geënt. Zeker een belangrijk onderdeel in de jacht maar voordat het schot gelost is zijn er vaak al diverse verschillende hondenrassen aan het werk geweest. Ieder soort hondenwerk verlangt een eigen specifieke training. Ik denk dat je het begrip jachttraining dan ook zou moeten splitsen al naar gelang de aanleg en bijbehorende eisen die aan de hond gesteld mogen worden.
Dat klopt helemaal, want alles wat hier al beschreven is geldt ook niet voor een setter, die werkt n.l. voor het schot en alleen op veerwild. het ophalen is daar ook niet het belangrijkste onderdeel bij, maar het vinden en voorstaan van het veerwild en zelfs het leren negeren van haas en konijnen.
Hiervoor is in Nederland bijna geen training te vinden, op de rasverenigingen na die dat meestal doen.
Dat is het oorspronkelijke gebruik ,denk ik. Maar dat wil toch niet zeggen dat ze dat alleen maar kunnen leren? Ze kunnen toch wel andere onderdelen van de jachtpraktijk leren??
Afbeelding
carla
Vaste gebruiker

Dat is het oorspronkelijke gebruik ,denk ik. Maar dat wil toch niet zeggen dat ze dat alleen maar kunnen leren? Ze kunnen toch wel andere onderdelen van de jachtpraktijk leren??
Dat kan wel, maar ze zijn echt beter in datgene waar ze ooit voor gefokt zijn.
Ik heb ook een tijdje op cursus gezeten voor een KNJV diploma, maar het veldwerk is veel vrijer voor de hond, ze nemen echt ruim veld, daar staan Setters om bekend, ze moeten zelfstandig kunnen werken en ver van hun voorjager willen gaan en je ziet ook dat ze daar gewoon veel meer plezier in hebben. Ook het apporteren moet je echt aanleren, terwijl de allround jachthonden het bijna uit zichzelf doen.
Natuurlijk kun je ze alles leren, zelf ben ik nog bezig met G&G2 en doe aan behendigheid en heb zelfs op Doggydance gezeten
Afbeelding
ranetje
Zeer actief

Als ik Rembrandt Kersten ("Hond Staat") moet geloven is het apporteerwerk bij de (Ierse) Setters een ramp. :ugh:
Het lijkt ze bepaald niet zomaar in de genen te zitten :wink:
Afbeelding
carla
Vaste gebruiker

ranetje schreef:Als ik Rembrandt Kersten ("Hond Staat") moet geloven is het apporteerwerk bij de (Ierse) Setters een ramp. :ugh:
Het lijkt ze bepaald niet zomaar in de genen te zitten :wink:
Trouwens een heel mooi boek en mooie illustraties!
Afbeelding
Jaap*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Jachthonden

Ongelezen bericht door Jaap* »

In scandinavie wordt de ierse setter de laatste tijd ontzettend veel ingezet valt mij op.
Twee honden, 't waren hele nette, hechtten zeer aan het fatsoen.
Ze gingen eerst een boom opzetten, om aldaar hun plas te doen.
Plaats reactie

Terug naar “Jacht en Speuren”