Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Wat verstaat men eigenlijk onder jachttraining?
Moderator: moderatorteam
- Nescio
- Vaste gebruiker
- Mijn ras(sen): Laufhund
Wat verstaat men eigenlijk onder jachttraining?
Naar mijn mening wordt er wel erg veel verstaan onder jachttraining, het zou eigenlijk moeten zijn: "training voor de jacht" wat inhoudt als men niet de jacht bedrijft in wat voor vorm dan ook er praktisch gesproken ook geen sprake kan zijn van jachttraining...
Het aantal "jacht"hondenscholen floreert en is 'Big-Business' geworden, de goede en gecertificeerde jachttrainers uitgezonderd,
Uiteraard is het vanzelfsprekend dat een hond getraind wordt waar hij oorspronkelijk voor gefokt is zoals terecht opgemerkt door een van de forumleden, ware het niet dat een aantal jachthonden om wat voor redenen een sterk verminderde jachtpassie hebben en "gedegradeerd" zijn tot gezellige huishonden waar men iets met de jacht mee wil doen, wat in een aantal gevallen resulteert in het bekende ruk- en trekwerk, dummy sjouwerij en andere malligheden om toch vooral een goede aantekening te krijgen voor weer een "certificaat" die niet al te veel gemeen hebben met jachttraining.
Ik denk dat bij een goede jachttraining de eenheid tussen hond(en) en voorjager voorop staat.
Iedereen moet doen waar hij en zijn hond(en) plezier in hebben en ongeacht het ras ook kunnen deelnemen aan KNJV-proeven, maar Jachttrainig moet training voor de Jacht zijn en geen competitiedrift tussen "voorjagers".
Het aantal "jacht"hondenscholen floreert en is 'Big-Business' geworden, de goede en gecertificeerde jachttrainers uitgezonderd,
Uiteraard is het vanzelfsprekend dat een hond getraind wordt waar hij oorspronkelijk voor gefokt is zoals terecht opgemerkt door een van de forumleden, ware het niet dat een aantal jachthonden om wat voor redenen een sterk verminderde jachtpassie hebben en "gedegradeerd" zijn tot gezellige huishonden waar men iets met de jacht mee wil doen, wat in een aantal gevallen resulteert in het bekende ruk- en trekwerk, dummy sjouwerij en andere malligheden om toch vooral een goede aantekening te krijgen voor weer een "certificaat" die niet al te veel gemeen hebben met jachttraining.
Ik denk dat bij een goede jachttraining de eenheid tussen hond(en) en voorjager voorop staat.
Iedereen moet doen waar hij en zijn hond(en) plezier in hebben en ongeacht het ras ook kunnen deelnemen aan KNJV-proeven, maar Jachttrainig moet training voor de Jacht zijn en geen competitiedrift tussen "voorjagers".
Wer einen Jagdhund ausbilden will braucht dazu
Einfühlungsvermögen, Ruhe und Ausgeglichenheit, Konsequenz
und Geduld. Wer eine Bracke ausbilden will braucht von allem ein
wenig mehr!!!
wenig mehr!!!
- Maeve
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Nova Scotia Duck Tolling Retriever
- Aantal honden: 3
- Contacteer:
Re: Wat verstaat men eigenlijk onder jachttraining?
Zo, gefrustreerd?
Hedendaagse jachttraining vind ik nabootsen van hoe het tig jaar geleden ging tijdens de echte jacht. Dus je hond zo trainen dat hij dezelfde handelingen kan uitvoeren. Apport over water, markeren etc. Zal beslist heel anders zijn dan praktische jacht, maar ik vind het een goede manier om te zien welke hond aanleg heeft. En ik denk zeker niet dat je zomaar elke hond jachttraining kan leren. Ik train nu obedience met een Retriever, maar als ik bij het onderdeel apporteren vergelijk hoe snel hij dat oppikt en hoe snel andere rassen dat doen, zie je duidelijk dat het er bij hem gewoon in zit. Hij snapt het al, vind het vreselijk leuk en het gaat bijna vanzelf. Terwijl andere honden het verschrikkelijk vinden om dat apporteerblok terug te brengen naar de baas. Ik zie zo'n hond dan ook niet eenden en fazanten apporteren op een KNJV proef.

Hedendaagse jachttraining vind ik nabootsen van hoe het tig jaar geleden ging tijdens de echte jacht. Dus je hond zo trainen dat hij dezelfde handelingen kan uitvoeren. Apport over water, markeren etc. Zal beslist heel anders zijn dan praktische jacht, maar ik vind het een goede manier om te zien welke hond aanleg heeft. En ik denk zeker niet dat je zomaar elke hond jachttraining kan leren. Ik train nu obedience met een Retriever, maar als ik bij het onderdeel apporteren vergelijk hoe snel hij dat oppikt en hoe snel andere rassen dat doen, zie je duidelijk dat het er bij hem gewoon in zit. Hij snapt het al, vind het vreselijk leuk en het gaat bijna vanzelf. Terwijl andere honden het verschrikkelijk vinden om dat apporteerblok terug te brengen naar de baas. Ik zie zo'n hond dan ook niet eenden en fazanten apporteren op een KNJV proef.
- yamie
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Jack Russell Terriers
- Contacteer:
tja, jij hebt het over een andere tak van jacht, maar bij de terriers is ook jacht training, ook al wordt er niet effectief gejaagd ( is ook wat lastig in Ned. )
ook in een training kun je goed zien, of de aanleg er is .
ook in een training kun je goed zien, of de aanleg er is .
- Marjoleine
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
- Contacteer:
Nou, dat ben ik wel met je eens eigenlijkNescio schreef:Ik denk dat bij een goede jachttraining de eenheid tussen hond(en) en voorjager voorop staat.

Die proeven zijn natuurlijk pure competitie, maar als je het doet voor de lol is er niks mis mee, net als met de training.
Mij gaat het om die eenheid en het zal me worst zijn in welke tak van sport je die bereikt.
Maar als je een hond hebt die lol heeft in die jacht, dan mag ie van mij lekker met dooie beessies sjouwen, hoor.
Onze wetter doet dat trouwens ook wel zonder die training; die haalt gewoon het hele bos lees. Hier vind je geen kadavers. Die eindigen allemaal in onze kliko

En uiteraard doodt ze ze niet; ze brengt alleen maar beessies die al dood waren.

-
- Zeer actief
Het is ook heel lastig om een goede jachthondentraining te vinden. Ik zie hier regelmatig trainingsgroepen trainen, waar ik absoluut niet bij zou willen trainen. Het gaat mij er om dat ik lekker bezig ben samen met mijn hond. Elke hond leert op een andere manier en heeft een andere motivatie nodig om verder te komen. En daar hoort een goede trainer op in te spelen. Verder ben ik vooral van het positieve belonen. Geen dwangapport of iets dergelijks. En competitiedrang tijdens de training hou ik mij verre van. Natuurlijk is het leuk als ze iets als beste doet, maar als een andere hond iets super goeds doet, ben ik net zo blij voor die baas.
Groetjes Yvette, Sita, Taro en Rowan

- ranetje
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Griffon Korthals
- Aantal honden: 1
Daarmee geef je een hele strakke definitie van jachttraining.Nescio schreef:Naar mijn mening wordt er wel erg veel verstaan onder jachttraining, het zou eigenlijk moeten zijn: "training voor de jacht" wat inhoudt als men niet de jacht bedrijft in wat voor vorm dan ook er praktisch gesproken ook geen sprake kan zijn van jachttraining...
Geen probleem hoor want in feite was dat ook de oorspronkelijke bedoeling van de jachttraining

Als het een training wordt zoals je hier beschrijft is het een baas die ter meerdere eer en glorie van zichzelf bezig is en voorbij gaat aan de (on)mogelijkheden van de hond................Nescia schreef:Het aantal "jacht"hondenscholen floreert en is 'Big-Business' geworden, de goede en gecertificeerde jachttrainers uitgezonderd,
Ofwel, zo weinig inzicht heeft in training dat hij het idee heeft dat een hond "weigert" terwijl het arme beest niet eens heeft begrepen wat de baas wil.
Ook kwalitatief zeer goede honden kan je daarmee grondig verpesten.
Een goede trainer zou hem/haar dat aan het verstand moeten peuteren, maar er zijn niet alleen maar goede trainers en bovendien........sommige cursisten hebben ook last van selectieve doofheid

Ik denk dat bij elke willekeurige training de eenheid tussen baas en hond voorop staat (of zou moeten staan)Nescio schreef:Ik denk dat bij een goede jachttraining de eenheid tussen hond(en) en voorjager voorop staat.

Ook al zou jachttraining ook naar mijn idee training voor de jacht moeten zijn, het competitiegehalte is denk ik in de loop van de tijd sterk vergroot.
Voor mijn gevoel heeft dat afbreuk gedaan aan de herkenbaarheid van het "jachtgebeuren" in de training en in de KNJV proeven.
Een hond die hoog scoort op een proef (tegenwoordig heet dat voor veel deelnemers een wedstrijd

Een MAP lijkt er ietsje meer op.
Als er in de jachthondengroep honden worden gefokt waar mensen mee willen trainen zonder ooit aan een jacht te willen ruiken zou je apporteertraining kunnen bevorderen.
Er zijn ook goede jachthonden die als "huishond" worden gehouden en waar de baas mee traint op jachttraining of apporteertraining juist om de eenheid baas/hond te versterken.
De hond iets laten doen waar hij oorspronkelijk voor bedoeld is en door training het samen met de baas werken bevorderen.
Met hulp van een goede trainer meer begrijpen van de zieleroerselen van je hond.
Niks mis mee.

Nu nog een goede trainer zoeken

-
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): ESS
Wat hier vaak als jachttraining aangeduid wordt is het werken na het schot. Ook de KNJV-proeven zijn hierop geënt. Zeker een belangrijk onderdeel in de jacht maar voordat het schot gelost is zijn er vaak al diverse verschillende hondenrassen aan het werk geweest. Ieder soort hondenwerk verlangt een eigen specifieke training. Ik denk dat je het begrip jachttraining dan ook zou moeten splitsen al naar gelang de aanleg en bijbehorende eisen die aan de hond gesteld mogen worden.
Mvg Veenmug
Ps. Staar je niet blind op de proeven. Hele mooie basis voor de apporterende hond maar ook neigend naar kunstjes. Verloren zoek altijd op 40m, markeer 60m geworpen dwars op de windrichting etc. In de praktijk houdt het wild zich hier helaas niet aan. Zoals Ranetje al zei de MAP’s benaderen de praktijk voor apporterende honden al enigszins.
Mvg Veenmug
Ps. Staar je niet blind op de proeven. Hele mooie basis voor de apporterende hond maar ook neigend naar kunstjes. Verloren zoek altijd op 40m, markeer 60m geworpen dwars op de windrichting etc. In de praktijk houdt het wild zich hier helaas niet aan. Zoals Ranetje al zei de MAP’s benaderen de praktijk voor apporterende honden al enigszins.
Wie een kuil graaft voor een ander is een arbeider.
- Nescio
- Vaste gebruiker
[quote="Maeve"]Zo, gefrustreerd?
Hedendaagse jachttraining vind ik nabootsen van hoe het tig jaar geleden ging tijdens de echte jacht.
De "echte jacht van tig jaar geleden" was niet zo vredelievend voor de honden getuige onderstaande bladzijde uit "Jagers Taal" 1838 door G.J.Meijer over "snuifhonden"

Hedendaagse jachttraining vind ik nabootsen van hoe het tig jaar geleden ging tijdens de echte jacht.
De "echte jacht van tig jaar geleden" was niet zo vredelievend voor de honden getuige onderstaande bladzijde uit "Jagers Taal" 1838 door G.J.Meijer over "snuifhonden"

wenig mehr!!!
wenig mehr!!!
- Ma-Rianne
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): vader en zoon
- Aantal honden: 2
Voor mij is "jachttraining" met mijn hond niet bedoeld om met de hond "praktijkjacht"te gaan beoefenen , om het zo maar even uit te drukken.Voor mij is het een vorm van hondensport( zoals b.v. behendigheid) die bestaat uit gehoorzaamheids- en apporteeroefeningen die het werken naast een jager( na het schot) nabootst.
Dit doe ik omdat ik meer wil doen met mijn hond als hem houden als huishond, dat past ook niet echt bij een wetterhoun.
Op het moment dat ik deel zou gaan nemen aan officiele KNJV-proeven beschouw ik dat als een soort test/ examen om te bekijken hoe we vorderen, maar veel last van competitiedrift heb ik persoonlijk niet: ik ben blij als mijn hond alles naar behoren doet.
Maar ook met deze "recreatieve" benadering blijft serieus trainen en de eenheid tussen baas en hond voorop staan, omdat dat de enigste manier is om je hond gemotiveerd aan het werk te krijgen.
De groep waarin ik train kent momenteel ook deelnemers die hun hond willen trainen omdat ze echt willen gaan jagen,naast een aantal hobby-beoefenaars. Ik zie ook geen verschil in vordering tussen deze verschillende deelnemers, hooguit een verschil tussen mensen die de eerste keer met een hond jachtraining doen, of mensen die ervaring hebben en een tweede of zelfs derde hond trainen.
Had ik dan niet beter apporteertraining kunnen gaan doen? Tja,maar dan moet ik het halve land afrijden voor een trainingsgroep, nu een kleine 25 minuten.(En ik heb geen problemen met koud wild en mensen die wel willen jagen)
Dit doe ik omdat ik meer wil doen met mijn hond als hem houden als huishond, dat past ook niet echt bij een wetterhoun.
Op het moment dat ik deel zou gaan nemen aan officiele KNJV-proeven beschouw ik dat als een soort test/ examen om te bekijken hoe we vorderen, maar veel last van competitiedrift heb ik persoonlijk niet: ik ben blij als mijn hond alles naar behoren doet.
Maar ook met deze "recreatieve" benadering blijft serieus trainen en de eenheid tussen baas en hond voorop staan, omdat dat de enigste manier is om je hond gemotiveerd aan het werk te krijgen.
De groep waarin ik train kent momenteel ook deelnemers die hun hond willen trainen omdat ze echt willen gaan jagen,naast een aantal hobby-beoefenaars. Ik zie ook geen verschil in vordering tussen deze verschillende deelnemers, hooguit een verschil tussen mensen die de eerste keer met een hond jachtraining doen, of mensen die ervaring hebben en een tweede of zelfs derde hond trainen.
Had ik dan niet beter apporteertraining kunnen gaan doen? Tja,maar dan moet ik het halve land afrijden voor een trainingsgroep, nu een kleine 25 minuten.(En ik heb geen problemen met koud wild en mensen die wel willen jagen)

- ranetje
- Zeer actief
Dat geschrift toont toch alleen een afkeer van "kruisingen"?
Een tekst van iemand die graag een goed gefokte jachthond op de juist wijze zag werken
Het "op zinnestrelende wijze" verkregen wild wil zeggen dat het wild binnen moest komen met de hulp van goed werkende jachthonden en dan niet een (goed)werkende kruising want dat was hem kennelijk een gruwel
Ik kan me nauwelijks voorstellen dat de huidige trainingen een nabootsing zijn van hoe het tig jaar geleden ging eigenlijk
jij wel Nescio?
Een tekst van iemand die graag een goed gefokte jachthond op de juist wijze zag werken

Het "op zinnestrelende wijze" verkregen wild wil zeggen dat het wild binnen moest komen met de hulp van goed werkende jachthonden en dan niet een (goed)werkende kruising want dat was hem kennelijk een gruwel

Ik kan me nauwelijks voorstellen dat de huidige trainingen een nabootsing zijn van hoe het tig jaar geleden ging eigenlijk

- Nescio
- Vaste gebruiker
jij wel Nescio?[/quote]
Nee ik ook niet, maar het was bedoeld als reactie op het schrijven van een medeforumlid.
Ik heb een aantal 100 tot 250 jaar oude jacht- en hondenboeken op pdf verzameld, de wijze van jachttraining die men er toen op na hield is veelal misdadig te noemen.
Een van de mooiste oude jachtboeken is van Gaston Phoebus (1331–1391), Le Livre de la chasse een kostbaar werk zelfs in facsimile uitvoering, de Zwitserse Laufhunde cq Keltische brakken zijn dan al aanwezig.

Nee ik ook niet, maar het was bedoeld als reactie op het schrijven van een medeforumlid.
Ik heb een aantal 100 tot 250 jaar oude jacht- en hondenboeken op pdf verzameld, de wijze van jachttraining die men er toen op na hield is veelal misdadig te noemen.
Een van de mooiste oude jachtboeken is van Gaston Phoebus (1331–1391), Le Livre de la chasse een kostbaar werk zelfs in facsimile uitvoering, de Zwitserse Laufhunde cq Keltische brakken zijn dan al aanwezig.

wenig mehr!!!
wenig mehr!!!
- ranetje
- Zeer actief
PrachtigNescio schreef:Nee ik ook niet, maar het was bedoeld als reactie op het schrijven van een medeforumlid.ranetje schreef:Ik kan me nauwelijks voorstellen dat de huidige trainingen een nabootsing zijn van hoe het tig jaar geleden ging eigenlijkjij wel Nescio?

Ik vind Hegendorf eigenlijk aardig "modern" en heel hondgericht voor zijn tijd.
Ik neem aan dat je dat boek ook hebt?

Wat vind je van de discussie/meningen die er tot nu toe zijn gepost op jouw openiong van dit topic?

- Nescio
- Vaste gebruiker
Ik vind Hegendorf eigenlijk aardig "modern" en heel hondgericht voor zijn tijd.
Wat vind je van de discussie/meningen die er tot nu toe zijn gepost op jouw opening van dit topic?
[/quote]
Die meneer Hegendorf hield er apporteermethoden op na die wel erg dwangmatig zijn en die heden ten dage uit ten boze zijn, toch zijn er hondenlieden die hier nu nog gebruik van maken.
Hegendorf. Der Gebrauchshund, seine Erziehung und Dressur. 1913
"Meneer Meijer" uit Arnhem 1832 maakte het nog gekker; hij propte een katrol (type grote garenklos) in de bek van de hond, die de hond door een constructie dwangmatig in de bek moest houden, zoniet dan beval hij aan de zweep te gebruiken...z.g. als dreigmiddel.
Herr Hegendorf deed het iets humaner met een aantal plankjes om de nek van de hond, gelukkig zijn de tijden veranderd.
De discussies/meningen vind ik interessant omdat iedere hondenbezitter zijn eigen beweegredenen heeft een hond te houden, en deze topic zich toespitst op jachttraining, indeze ben ik het eens met Dhr. Veenmug die de spijker op z'n kop slaat; er zijn vele diciplines en verschillende soorten honden in de jachttraining die allen een andere benadering van de 'jacht' hebben, de een recratief de ander als jager, niets mis mee, maar de veelal uit de hand gelopen competietiedrift (vaak ten nadele van de hond) van een aantal jachthondenbezitters is stuitend.

Wat vind je van de discussie/meningen die er tot nu toe zijn gepost op jouw opening van dit topic?

Die meneer Hegendorf hield er apporteermethoden op na die wel erg dwangmatig zijn en die heden ten dage uit ten boze zijn, toch zijn er hondenlieden die hier nu nog gebruik van maken.
"Meneer Meijer" uit Arnhem 1832 maakte het nog gekker; hij propte een katrol (type grote garenklos) in de bek van de hond, die de hond door een constructie dwangmatig in de bek moest houden, zoniet dan beval hij aan de zweep te gebruiken...z.g. als dreigmiddel.
Herr Hegendorf deed het iets humaner met een aantal plankjes om de nek van de hond, gelukkig zijn de tijden veranderd.
De discussies/meningen vind ik interessant omdat iedere hondenbezitter zijn eigen beweegredenen heeft een hond te houden, en deze topic zich toespitst op jachttraining, indeze ben ik het eens met Dhr. Veenmug die de spijker op z'n kop slaat; er zijn vele diciplines en verschillende soorten honden in de jachttraining die allen een andere benadering van de 'jacht' hebben, de een recratief de ander als jager, niets mis mee, maar de veelal uit de hand gelopen competietiedrift (vaak ten nadele van de hond) van een aantal jachthondenbezitters is stuitend.
wenig mehr!!!
wenig mehr!!!
- Marjoleine
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
- Contacteer:
Hij doelde op wat hij kruisingen vond.ranetje schreef:Dat geschrift toont toch alleen een afkeer van "kruisingen"?
Een tekst van iemand die graag een goed gefokte jachthond op de juist wijze zag werken![]()
Het "op zinnestrelende wijze" verkregen wild wil zeggen dat het wild binnen moest komen met de hulp van goed werkende jachthonden en dan niet een (goed)werkende kruising want dat was hem kennelijk een gruwel![]()
Wat hij bedoelde waren de "landrassen", de praktijkontwikkelde honden waarmee gestroopt werd.
Die waren vaak best zuiver doordat de streken waarin ze ontstonden geïsoleerd waren.
De jachthonden die men wilde waren de honden die door de landadel gefokt werd, de rest waren "dus" bastaarden.
En er waren mensen die zagen dat het klootjesvolk best goeie honden fokte, maar die werd je dus volgens deze meneer niet aangeraden te kopen. Dat kon nooit wat wezen natuurlijk, want ze waren niet gefokt door de adel

- ranetje
- Zeer actief
Ik schreef voor zijn tijdNescio schreef:Die meneer Hegendorf hield er apporteermethoden op na die wel erg dwangmatig zijn en die heden ten dage uit ten boze zijn, toch zijn er hondenlieden die hier nu nog gebruik van maken.ranetje schreef:Ik vind Hegendorf eigenlijk aardig "modern" en heel hondgericht voor zijn tijd.
Ik neem aan dat je dat boek ook hebt?![]()

Ik heb een Nederlandse vertaling van Jan van Rheenen.(een druk uit 1966)
Misschien is daarbij de inhoud aangepast

Ik weet al dat er in ieder geval één onderdeel veranderd is t.o.v. een oudere Duitse uitgave.
Bovendien moet je niet vergeten hoe het in de tijd van Hegendorf ging.
De houding in het algemeen t.o.v. dieren was een tikje anders dan nu.
Als je het zo bekijkt was hij zeer modern.
Tenminste...................... in het boek dat ik heb.
In sommige opzichten hard.
Maar wel vaak met een waarschuwing er bij: Kijk goed naar de hond en kijk wat hij aan kan. Stel je eisen hoger dan...... (vrij weergegeven)
Dat wil niet zeggen dat ik een hond op dit moment met de kennis van dit moment op dezelfde wijze zou willen trainen als hij deed.
Ik kreeg de indruk dat je jachttraining beschikbaar wilde hebben voor alle rassen.Nescio schreef:De discussies/meningen vind ik interessant omdat iedere hondenbezitter zijn eigen beweegredenen heeft een hond te houden, en deze topic zich toespitst op jachttraining, indeze ben ik het eens met Dhr. Veenmug die de spijker op z'n kop slaat; er zijn vele diciplines en verschillende soorten honden in de jachttraining die allen een andere benadering van de 'jacht' hebben, de een recratief de ander als jager, niets mis mee, maar de veelal uit de hand gelopen competietiedrift (vaak ten nadele van de hond) van een aantal jachthondenbezitters is stuitend.
Wil je zelf ook naar een jachttraining?
Ik neem even aan dat je dan voor jou een training voor Brakken bedoelt?
Want inderdaad, voor de verschillende type honden zou je een verschillende aanpak moeten hebben.
- ranetje
- Zeer actief
Daarom staat "kruisingen" ook tussen haakjesMarjoleine schreef:Hij doelde op wat hij kruisingen vond.ranetje schreef:Dat geschrift toont toch alleen een afkeer van "kruisingen"?
Een tekst van iemand die graag een goed gefokte jachthond op de juist wijze zag werken![]()
Het "op zinnestrelende wijze" verkregen wild wil zeggen dat het wild binnen moest komen met de hulp van goed werkende jachthonden en dan niet een (goed)werkende kruising want dat was hem kennelijk een gruwel![]()
Wat hij bedoelde waren de "landrassen", de praktijkontwikkelde honden waarmee gestroopt werd.
Die waren vaak best zuiver doordat de streken waarin ze ontstonden geïsoleerd waren.
De jachthonden die men wilde waren de honden die door de landadel gefokt werd, de rest waren "dus" bastaarden.
En er waren mensen die zagen dat het klootjesvolk best goeie honden fokte, maar die werd je dus volgens deze meneer niet aangeraden te kopen. Dat kon nooit wat wezen natuurlijk, want ze waren niet gefokt door de adel

- under the red sky
- Zeer actief
- Contacteer:
Interessante discussie. Ik heb er niks op tegen dat niet-jagers een jacht/apporteertraining gaan volgen, doe ik zelf ook. Het is een prettige manier om met je hond bezig te zijn.
Maar je moet er niet meer van maken dan het is. Ik stoor me wel aan mensen die roepen dat ze 'aan jacht doen'; bij voorkeur in (te) dure laarzen en te pas en te onpas een fluit om de nek
Ik vraag dan wel 's hoe lang ze al een akte hebben of in welke combinatie ze jagen. Dan krijg je een verdwaasde blik terug en blijken ze apporteertraining te volgen zonder ooit een geweer van dichtbij te zien. Dan doe je dus in mijn ogen niet aan 'jacht'.
Wat betreft de harde trainingsmethoden van vroeger; in Amerika is het zgn. force fetching nog heel normaal. Je trekt bijvoorbeeld een hond zo hard aan z'n oor dat de bek opengaat. Dan geef je een commando en stopt de dummy in de bek en als 'beloning' laat je het oor weer los.
Maar je moet er niet meer van maken dan het is. Ik stoor me wel aan mensen die roepen dat ze 'aan jacht doen'; bij voorkeur in (te) dure laarzen en te pas en te onpas een fluit om de nek

Wat betreft de harde trainingsmethoden van vroeger; in Amerika is het zgn. force fetching nog heel normaal. Je trekt bijvoorbeeld een hond zo hard aan z'n oor dat de bek opengaat. Dan geef je een commando en stopt de dummy in de bek en als 'beloning' laat je het oor weer los.

- Maeve
- Zeer actief
- Aantal honden: 3
- Contacteer:
under the red sky schreef:Interessante discussie. Ik heb er niks op tegen dat niet-jagers een jacht/apporteertraining gaan volgen, doe ik zelf ook. Het is een prettige manier om met je hond bezig te zijn.
Maar je moet er niet meer van maken dan het is. Ik stoor me wel aan mensen die roepen dat ze 'aan jacht doen'; bij voorkeur in (te) dure laarzen en te pas en te onpas een fluit om de nekIk vraag dan wel 's hoe lang ze al een akte hebben of in welke combinatie ze jagen. Dan krijg je een verdwaasde blik terug en blijken ze apporteertraining te volgen zonder ooit een geweer van dichtbij te zien. Dan doe je dus in mijn ogen niet aan 'jacht'.
Overigens heb ik ook zo'n fluitje om mn nek hoor. Maar dat is functioneel: Nilo laat zich niet terug roepen als hij te ver weg is, want over zo'n grote afstand kan je nooit echt vriendelijk klinken. Zo'n fluitsignaal is neutraal en dan luisterd hij dus wel

- ranetje
- Zeer actief
Als ik buiten ben met de honden heb ik ook altijd een fluitje om mijn nek
Dat is een gewoonte geworden.
De fluit ligt bij de riemen.
Riemen om doen bij de honden = fluit omdoen bij mezelf.
Zo vergeet je dat ding tenminste niet.
Ik heb laarzen aan van scapino (10 euro) misschien scheelt dat?

Dat is een gewoonte geworden.
De fluit ligt bij de riemen.
Riemen om doen bij de honden = fluit omdoen bij mezelf.
Zo vergeet je dat ding tenminste niet.

Ik heb laarzen aan van scapino (10 euro) misschien scheelt dat?

-
- Zeer actief
Ik voldoe helemaal aan het plaatje. Heb dubarrylaarzen, een fluitje om mijn nek en woon in het Gooi.
Maar ik doe niet aan jacht, ik ga samen met mijn hondje lekker een ochtendje genieten van het samenwerken en daarvoor maken we gebruik van de jachttraining 

Groetjes Yvette, Sita, Taro en Rowan

-
- Zeer actief
Ik voel me ineens klein wordenunder the red sky schreef: Maar je moet er niet meer van maken dan het is. Ik stoor me wel aan mensen die roepen dat ze 'aan jacht doen'; bij voorkeur in (te) dure laarzen en te pas en te onpas een fluit om de nekIk vraag dan wel 's hoe lang ze al een akte hebben of in welke combinatie ze jagen. Dan krijg je een verdwaasde blik terug en blijken ze apporteertraining te volgen zonder ooit een geweer van dichtbij te zien. Dan doe je dus in mijn ogen niet aan 'jacht'.

Mvg Veenmug
- under the red sky
- Zeer actief
- Contacteer:
Het ging mij dus meer om de 'onpas' situaties. Op een vergadering, op een show enz.under the red sky schreef: te pas en te onpas een fluit om de nek
Waarom iemand die als voorjager meegaat op jacht zich hierdoor aangesproken voelt, ontgaat me maar mijn excuses voor het veroorzaken van dit gevoel. Dat was niet de bedoeling.
- carlos
- Vaste gebruiker
- Mijn ras(sen): duitse staande langhaar
"Dure laarzen" is maar een relatief begrip, ik heb aigle laarzen, die nu 10 jaar oud zijn, maar een verademing zijn om mee te lopen en wandelen, t.o.v. de boerenbond laarsjes, waarmee je jezelf glibberen en glijdend staande moet houden in klei gebieden.ranetje schreef: Ik heb laarzen aan van scapino (10 euro) misschien scheelt dat?
Overigens ga ik met de hond de deur niet uit, zonder fluit
-
- Zeer actief
Excuses zijn echt niet nodig. Mijn opmerking was zeker niet serieus bedoeld zie ookunder the red sky schreef:Het ging mij dus meer om de 'onpas' situaties. Op een vergadering, op een show enz.under the red sky schreef: te pas en te onpas een fluit om de nek
Waarom iemand die als voorjager meegaat op jacht zich hierdoor aangesproken voelt, ontgaat me maar mijn excuses voor het veroorzaken van dit gevoel. Dat was niet de bedoeling.

Misschien wat onduidelijk dan is het aan mij om mij verontschuldigen.
Mvg Veenmug
- bydevries
- Zeer actief
Hier nog een die in het plaatje past. Fluit om Barbour wax van Marktplaats
en Dubarry laarzen die lekker lopen maar meer geschikt zijn voor langs de hockeyvelden
want door de bieten en de klei daar zijn ze niet tegen bestand ( zijn in twee jaar al drie keer
lek geweest )
Mogen wel af en toe mee op jacht om het geleerde in de praktijk te brengen.
groet Brigitte

en Dubarry laarzen die lekker lopen maar meer geschikt zijn voor langs de hockeyvelden
want door de bieten en de klei daar zijn ze niet tegen bestand ( zijn in twee jaar al drie keer
lek geweest )
Mogen wel af en toe mee op jacht om het geleerde in de praktijk te brengen.
groet Brigitte

- Jaap*
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Jachthonden
Ik sta lokaal bekend als 'de boswachter'
Immer in het groen-achtig, goedkope rubberlaarzen en fluitjes in de jaszak
Ik ben het wel een beetje met Nescio eens denk ik.
Althans, ik heb best wel een hekel aan competitie-elementen in de (jacht)hondenactiviteiten. Het draait dan al snel niet meer om de essentie naar mijn mening.
Kwaliteit en kwantiteit enzo. Kwaliteit is in mijn ogen een combinatie die, op welk vlak dan ook, in staat is om probleemoplossend te werken. Om een taak gezamelijk tot een goed einde te brengen zonder zich daarbij gedachtenloos te laten beperken door starre en niets toevoegende regels uit een boekje. Want wat heb je daarmee nodig als een beker je niks kan schelen?
Voor kwaliteit is het essentieel dat de combinatie het graag en met verve doet. Dwang hoort daar niet bij.
Ik kom uit een familie waar jagen, tot de vorige generatie, tot het dagelijkse bestaan hoorde. Niet uit luxe, maar als extra bron van inkomsten. Net als rietsnijden etc. Mijn voorvaderen hebben er altijd een punt van gemaakt dat elke hond individueel benaderd moest worden. Elke gek z'n gebrek, en met de handleiding erbij kon je er altijd wel wat van maken.
Het zullen zéker geen modelhonden zijn geweest naar de maatstaven van elitaire plezierjagers, maar ze verstonden hun vak naar het schijnt erg goed qua inzetbaarheid. Het waren vaak honden die geverderte zelfstandig opstootten en dan meteen al doorliepen voor het apport zodat je moest uitkijken dat je ze niet per ongeluk aanschoot
"Maarja, als je dat weet en er rekening mee houdt hindert dat toch niets?" aldus mijn grootvader.
Boef de bouvier was bijvoorbeeld officieel erfhond, maar had ook een parttime functie als apporteur
Voor het 'veldwerk
' hadden ze meestal wel griffons of pointers. Die kwamen dan uit de buurt, van mensen die 'goede' honden hadden. Wij zullen onze honden, qua werk en bezigheden, nooit meer kunnen geven wat ze toentertijd hadden. En ik verrek het om dat in te wisselen voor spelletjes waarbij dummy's op immer dezelfde plekken liggen en elke beweging geregisseerd is of dient te zijn.
Ik wissel het liever in voor echt nepwerk, waarbij niks vastligt en niets voorspelbaar is. Ik denk dat het de hond in wezen weinig uitmaakt of hij een dummy, koud wild, warm wild of een bal zoekt of apporteert. Zolang het maar een intense inspanning, alertheid en samenwerking vereist.
Ik vind het, gezien de sociale aspecten, wel belangrijk dat een hond leert om te gaan met de prikkels. Een staande hond kun je nu niet zomaar laten vliegen en het kleine beetje natuur op stelten laten zetten. Ik vind het belangrijk om dat te kunnen besturen maar ik wil dat ook samen met hem kunnen beleven als het de grootste passie van zo'n hond is. Dus, omdat ik het uit compassie met de hond nooit stomweg wil verbieden leg ik mijzelf op om er een stuur op te krijgen. En voor de rest ligt de focus nooit op het aanleren van een truuk, maar volledig op aandacht voor elkaar, de onzichtbare lijn, en het genoeg hebben aan een half woord. Heerlijk. Jachthonden

Immer in het groen-achtig, goedkope rubberlaarzen en fluitjes in de jaszak

Althans, ik heb best wel een hekel aan competitie-elementen in de (jacht)hondenactiviteiten. Het draait dan al snel niet meer om de essentie naar mijn mening.
Kwaliteit en kwantiteit enzo. Kwaliteit is in mijn ogen een combinatie die, op welk vlak dan ook, in staat is om probleemoplossend te werken. Om een taak gezamelijk tot een goed einde te brengen zonder zich daarbij gedachtenloos te laten beperken door starre en niets toevoegende regels uit een boekje. Want wat heb je daarmee nodig als een beker je niks kan schelen?

Voor kwaliteit is het essentieel dat de combinatie het graag en met verve doet. Dwang hoort daar niet bij.
Ik kom uit een familie waar jagen, tot de vorige generatie, tot het dagelijkse bestaan hoorde. Niet uit luxe, maar als extra bron van inkomsten. Net als rietsnijden etc. Mijn voorvaderen hebben er altijd een punt van gemaakt dat elke hond individueel benaderd moest worden. Elke gek z'n gebrek, en met de handleiding erbij kon je er altijd wel wat van maken.
Het zullen zéker geen modelhonden zijn geweest naar de maatstaven van elitaire plezierjagers, maar ze verstonden hun vak naar het schijnt erg goed qua inzetbaarheid. Het waren vaak honden die geverderte zelfstandig opstootten en dan meteen al doorliepen voor het apport zodat je moest uitkijken dat je ze niet per ongeluk aanschoot

"Maarja, als je dat weet en er rekening mee houdt hindert dat toch niets?" aldus mijn grootvader.
Boef de bouvier was bijvoorbeeld officieel erfhond, maar had ook een parttime functie als apporteur

Ik wissel het liever in voor echt nepwerk, waarbij niks vastligt en niets voorspelbaar is. Ik denk dat het de hond in wezen weinig uitmaakt of hij een dummy, koud wild, warm wild of een bal zoekt of apporteert. Zolang het maar een intense inspanning, alertheid en samenwerking vereist.
Ik vind het, gezien de sociale aspecten, wel belangrijk dat een hond leert om te gaan met de prikkels. Een staande hond kun je nu niet zomaar laten vliegen en het kleine beetje natuur op stelten laten zetten. Ik vind het belangrijk om dat te kunnen besturen maar ik wil dat ook samen met hem kunnen beleven als het de grootste passie van zo'n hond is. Dus, omdat ik het uit compassie met de hond nooit stomweg wil verbieden leg ik mijzelf op om er een stuur op te krijgen. En voor de rest ligt de focus nooit op het aanleren van een truuk, maar volledig op aandacht voor elkaar, de onzichtbare lijn, en het genoeg hebben aan een half woord. Heerlijk. Jachthonden

Twee honden, 't waren hele nette, hechtten zeer aan het fatsoen.
Ze gingen eerst een boom opzetten, om aldaar hun plas te doen.
Ze gingen eerst een boom opzetten, om aldaar hun plas te doen.
- ranetje
- Zeer actief
Wat moet je hier nou nog aan toevoegenJaap* schreef:Ik sta lokaal bekend als 'de boswachter'![]()
![]()
Immer in het groen-achtig, goedkope rubberlaarzen en fluitjes in de jaszak![]()
Kwaliteit en kwantiteit enzo. Kwaliteit is in mijn ogen een combinatie die, op welk vlak dan ook, in staat is om probleemoplossend te werken. Om een taak gezamelijk tot een goed einde te brengen zonder zich daarbij gedachtenloos te laten beperken door starre en niets toevoegende regels uit een boekje. Want wat heb je daarmee nodig als een beker je niks kan schelen?![]()
Het zullen zéker geen modelhonden zijn geweest naar de maatstaven van elitaire plezierjagers, maar ze verstonden hun vak naar het schijnt erg goed qua inzetbaarheid. Het waren vaak honden die geverderte zelfstandig opstootten en dan meteen al doorliepen voor het apport zodat je moest uitkijken dat je ze niet per ongeluk aanschoot![]()
Boef de bouvier was bijvoorbeeld officieel erfhond, maar had ook een parttime functie als apporteurVoor het 'veldwerk
' hadden ze meestal wel griffons of pointers. Die kwamen dan uit de buurt, van mensen die 'goede' honden hadden. Wij zullen onze honden, qua werk en bezigheden, nooit meer kunnen geven wat ze toentertijd hadden. En ik verrek het om dat in te wisselen voor spelletjes waarbij dummy's op immer dezelfde plekken liggen en elke beweging geregisseerd is of dient te zijn.
Ik vind het, gezien de sociale aspecten, wel belangrijk dat een hond leert om te gaan met de prikkels. Een staande hond kun je nu niet zomaar laten vliegen en het kleine beetje natuur op stelten laten zetten. Ik vind het belangrijk om dat te kunnen besturen maar ik wil dat ook samen met hem kunnen beleven als het de grootste passie van zo'n hond is. Dus, omdat ik het uit compassie met de hond nooit stomweg wil verbieden leg ik mijzelf op om er een stuur op te krijgen. En voor de rest ligt de focus nooit op het aanleren van een truuk, maar volledig op aandacht voor elkaar, de onzichtbare lijn, en het genoeg hebben aan een half woord. Heerlijk. Jachthonden![]()

-
- Zeer actief
Volledig mee eens. De mijne stammen nog uit het gulden tijdperk. Prijs dacht ik iets van F250,=. Neopreen gevoerd. Moet er niet aandenken om een paar uur in de kou op post te moeten staan laat staan met je voeten in ijskoud slootwater in een paar dunne ongevoerde laarzen.carlos schreef:"Dure laarzen" is maar een relatief begrip, ik heb aigle laarzen, die nu 10 jaar oud zijn, maar een verademing zijn om mee te lopen en wandelen, t.o.v. de boerenbond laarsjes, waarmee je jezelf glibberen en glijdend staande moet houden in klei gebieden.ranetje schreef: Ik heb laarzen aan van scapino (10 euro) misschien scheelt dat?
Mvg Veenmug
- ranetje
- Zeer actief
Ik ook niet, dus ik ga nog wel op pad voor een paar dure laarzenVeenmug schreef:Volledig mee eens. De mijne stammen nog uit het gulden tijdperk. Prijs dacht ik iets van F250,=. Neopreen gevoerd. Moet er niet aandenken om een paar uur in de kou op post te moeten staan laat staan met je voeten in ijskoud slootwater in een paar dunne ongevoerde laarzen.carlos schreef:"Dure laarzen" is maar een relatief begrip, ik heb aigle laarzen, die nu 10 jaar oud zijn, maar een verademing zijn om mee te lopen en wandelen, t.o.v. de boerenbond laarsjes, waarmee je jezelf glibberen en glijdend staande moet houden in klei gebieden.ranetje schreef: Ik heb laarzen aan van scapino (10 euro) misschien scheelt dat?
Mvg Veenmug

Ik heb 2 x aigles gehad die beide keren binnen 6 maanden zo lek als een mandje waren

- Nescio
- Vaste gebruiker
Ik kreeg de indruk dat je jachttraining beschikbaar wilde hebben voor alle rassen.
Want inderdaad, voor de verschillende type honden zou je een verschillende aanpak moeten hebben.[/quote]
Ja ik ben er voor dat bijna alle rassen aan jachttraining moeten kunnen meedoen, per slot van rekening is het niet mogelijk alle voor de jacht getrainde honden ook in de praktijk te laten jagen.
Persoonlijk ben er voor om met mijn hond een jachttraining te volgen met honden met dezelfde jachtdrift.
Na meer dan 60jaar omgang met hoofdzakelijk staande honden dacht ik iets van honden af te weten, maar een Brak uit een Zwitserse jachtlijn (Berner Laufhund) is een hele uitdaging om te trainen en in het gareel te houden, en eerlijk gezegd bak ik nog niet veel van, geduld, geduld zeggen de Laufhunde bezitters in Zwitserland komt wel.....Nou dat geduld wordt soms aardig op de proef gesteld zoals vanavond; 2 uur aaneen stuk heeft het kereltje luidgegeven, is een machtig geluid maar het regende flink en dan begint het geduld toch op te raken....kon er nog net een niet al te enthousiast "Goedzo!" uitpersen.
Nooit met mijn voorgaande honden op jachtcursus geweest, mijn vader wel en die was een van de weinigen in zijn tijd die dat deed, op die manier veel op jachttrainings gebied meegekregen.
Maar met de hond die ik nu heb lijkt het mij onvermijdelijk een jachtcursus te volgen, heb mij dan ook aangemeld bij "De Jagende Brak" en bij Rick Siemens in Oude Pekela een 'hondenman die zijn sporen ruimschoots verdiend heeft' http://www.dogwork.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
Mijn hond hiervoor was een Duitse Staander bruinschimmel korthaar een 'once-in-a-lifetime-dog' jachtcursus was niet nodig hij was een naruurtalent, hij kende wel alle jachtverrichtingen uitstekend en ik ben met hem verschillende malen mee geweest met jachtpartijen.
Ik ben geen praktisch jager, hoeft voor mij niet, maar een hond laten doen waar hij voor gefokt is al of niet in verenigingsverband serieus of recreatief is vgls mij een voorwaarde bij de aanschaf van een jachthond, "iets met de jacht doen" zoals sommige zeggen vind ik wat mager.

Want inderdaad, voor de verschillende type honden zou je een verschillende aanpak moeten hebben.[/quote]
Ja ik ben er voor dat bijna alle rassen aan jachttraining moeten kunnen meedoen, per slot van rekening is het niet mogelijk alle voor de jacht getrainde honden ook in de praktijk te laten jagen.
Persoonlijk ben er voor om met mijn hond een jachttraining te volgen met honden met dezelfde jachtdrift.
Na meer dan 60jaar omgang met hoofdzakelijk staande honden dacht ik iets van honden af te weten, maar een Brak uit een Zwitserse jachtlijn (Berner Laufhund) is een hele uitdaging om te trainen en in het gareel te houden, en eerlijk gezegd bak ik nog niet veel van, geduld, geduld zeggen de Laufhunde bezitters in Zwitserland komt wel.....Nou dat geduld wordt soms aardig op de proef gesteld zoals vanavond; 2 uur aaneen stuk heeft het kereltje luidgegeven, is een machtig geluid maar het regende flink en dan begint het geduld toch op te raken....kon er nog net een niet al te enthousiast "Goedzo!" uitpersen.
Nooit met mijn voorgaande honden op jachtcursus geweest, mijn vader wel en die was een van de weinigen in zijn tijd die dat deed, op die manier veel op jachttrainings gebied meegekregen.
Maar met de hond die ik nu heb lijkt het mij onvermijdelijk een jachtcursus te volgen, heb mij dan ook aangemeld bij "De Jagende Brak" en bij Rick Siemens in Oude Pekela een 'hondenman die zijn sporen ruimschoots verdiend heeft' http://www.dogwork.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
Mijn hond hiervoor was een Duitse Staander bruinschimmel korthaar een 'once-in-a-lifetime-dog' jachtcursus was niet nodig hij was een naruurtalent, hij kende wel alle jachtverrichtingen uitstekend en ik ben met hem verschillende malen mee geweest met jachtpartijen.
Ik ben geen praktisch jager, hoeft voor mij niet, maar een hond laten doen waar hij voor gefokt is al of niet in verenigingsverband serieus of recreatief is vgls mij een voorwaarde bij de aanschaf van een jachthond, "iets met de jacht doen" zoals sommige zeggen vind ik wat mager.

wenig mehr!!!
wenig mehr!!!