Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Het zal je kind maar wezen jajajajajaaa....

Nieuws over dierenleed.
Niet geschikt voor jonge kinderen.

Moderator: moderatorteam

Jaap*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Jachthonden
Aantal honden: 1

Re: Het zal je kind maar wezen jajajajajaaa....

Ongelezen bericht door Jaap* »

Nanna schreef:
Jaap* schreef:De koeien stonden bijna in de woonkamer en met de honden moest je een beetje goeie maten blijven, want die moesten je helpen.
Heel ánders dan nu, maar of we nu zo vooruitstrevend zijn in de omgang met dieren vraag ik me wel eens af :wink:
Ik denk dat heel veel honden terug zouden verlangen naar die tijd ;-)
Ik weet het wel zeker :wink:
Er werd niet zulk politiek correct gedrag van ze verwacht, ze moesten gewoon doen wat ze goed konden. Blaffen als er iemand aankwam en wild opjagen zodat het geschoten kon worden Afbeelding
Die mensen hadden nog nooit gehoord van steadyness of modelapporten :cool2:
Twee honden, 't waren hele nette, hechtten zeer aan het fatsoen.
Ze gingen eerst een boom opzetten, om aldaar hun plas te doen.
Angelique.

Ongelezen bericht door Angelique. »

christo schreef:
Nanna schreef:
Jaap* schreef:De koeien stonden bijna in de woonkamer en met de honden moest je een beetje goeie maten blijven, want die moesten je helpen.
Heel ánders dan nu, maar of we nu zo vooruitstrevend zijn in de omgang met dieren vraag ik me wel eens af :wink:
Ik denk dat heel veel honden terug zouden verlangen naar die tijd ;-)
De tijd van kettinghonden en honden voor de trekkar? :wink:

:lol1: :lol1:
Fin
Zeer actief

Ongelezen bericht door Fin »

Nanna schreef:Kettinghond wellicht niet, alhoewel ik soms niet veel verschil zie met de hond die 9 uur per dag in de bench moet wachten tot baas weer thuiskomt :roll: Die kettinghond ziét tenminste nog wat.
En trekhond, ik denk dat heel veel honden dat máchtig zouden vinden, ik zie de kwellerij er ook niet van. Dan zouden alle sledehonden mishandeld worden....
Ik denk zo dat er destijds niet voor niets actie is ondernomen om te zorgen dat honden voor een trekkar spannen verboden werd. Ik krijg daar zo van die beelden bij van hoe ze in de tweede wereld nog steeds met hun lastdieren omgaan. :(

Je zal in het verleden net zo goed mensen hebben gehad die goed waren voor hun dieren hoor. Maar om de dagelijkse praktijk van toen nu te gaan idealiseren?

Breek me de bek trouwens niet open over het soort benchmisbruik wat je nu noemt.
Jaap*
Zeer actief

Martijn schreef:als je toch al een aangekoekte keuterboer bent
:smile:
Lillith
Zeer actief

Ongelezen bericht door Lillith »

Zag net Trumler en Lorenz voorbij komen, daar ben ik mee begonnen, geweldig.
Ik zou altijd een groepje om me heen willen hebben en dan bijna de hele dag kijken naar de interactie.
Maar ik woon in een stadje dus moet er van alles, vooral sociaal op straat, worden aangeleerd.
Geef mij maar een paar hectare dan weet ik het wel. :mann:

Neemt niet weg dat ik nu alles mee neem in de opvoeding die altijd doorgaat.
Van het Forum (ja,ja), CM, de fluisteraars en allerlei andere nieuwe inzichten maar ik selecteer wel.

Onze eerste pup (Golden Retriever) bij mij thuis kreeg Gaines en opgroeipapjes, dat was al heel bijzonder in die tijd.
Ouwe doos verhaaltjes :smile1: , bij ons in de buurt stond een pinchertje aan een Hokkie.
Op weg naar school moest je vaak met je benen in je nek fietsen allemaal losse waakhonden.
Er lagen honden bij de slager op de stoep, klaar voor een restje.
Wat aten ze gewoon met de pot mee en af en toe een kluif.
Hadden ze het echt minder :roll: , de honden werden vrijer gelaten maar waren vaak ook vogelvrij :engel: :ok:
Zoek stok!
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kooikerhondje en Australian Shepherd
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Zoek stok! »

Toevallig had ik er gisteren met m'n vader over. Dat ik me afvraag of veel honden niet liever in zijn kindertijd zouden hebben geleefd. Al dat thuis zitten, in de bench opgesloten zitten, zogenaamd begrijpend gedrag van mensen, geen klap te doen hebben.

Maar ik moet zeggen dat mijn vader mij wel genezen heeft van die illusie toen hij beschreef hoe er met honden (en dieren in het algemeen) omgegaan werd :wink:
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
bouvierpoedel
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bouviers en grote poedels.

Ongelezen bericht door bouvierpoedel »

Zoek stok! schreef:Toevallig had ik er gisteren met m'n vader over. Dat ik me afvraag of veel honden niet liever in zijn kindertijd zouden hebben geleefd. Al dat thuis zitten, in de bench opgesloten zitten, zogenaamd begrijpend gedrag van mensen, geen klap te doen hebben.

Maar ik moet zeggen dat mijn vader mij wel genezen heeft van die illusie toen hij beschreef hoe er met honden (en dieren in het algemeen) omgegaan werd :wink:
Ach kom die verschillen had je toen maar nu ook.
Nu lijkt het erger als je het over vroeger hebt ,maar tegenwoordig is er ook een groep maar daar gaat een laagje suiker over heen zodat het lief en hond vriendelijk lijkt.

Vroeger hadden de meeste een hard bestaan om de kost te verdienen en dus ook de hond.
Dus afgelezen aan die tijd had een hond het niet per definitie slecht.
Wat je zegt ben je zelfffff :lekkerpuh:
Teuntje56
Zeer actief
Mijn ras(sen): Xborder collie
Schapendoes

Ongelezen bericht door Teuntje56 »

Ik denk ook dat er nu heel veel honden zijn die het vroeger beter zouden hebben gehad, ze konden en moesten gewoon doen waar ze voor geboren waren. Of het nu muizen vangen was, het bedrijf bewaken etc. ze hadden in ieder geval een uitdaging en invulling van hetleven. Nu is het zo dat ze een paar maal per dag als ze geluk hebben een rondje aan de riem met de baas mee mogen lopen, het liefst ook nog eens strak aan de lijn. Het is maar waar je gelukkig mee bent. Om te voorkomen dat ik iedereen nu in mijn nek krijg wil ik benadrukken dat dat natuurlijk niet voor alle honden geldt.
Teuntje56
Zeer actief
Schapendoes

:oohja: :lol:
dagmar88
Zeer actief

Ongelezen bericht door dagmar88 »

Nanna schreef:
Teuntje56 schreef:Ik denk ook dat er nu heel veel honden zijn die het vroeger beter zouden hebben gehad, ze konden en moesten gewoon doen waar ze voor geboren waren. Of het nu muizen vangen was, het bedrijf bewaken etc. ze hadden in ieder geval een uitdaging en invulling van het leven. Nu is het zo dat ze een paar maal per dag als ze geluk hebben een rondje aan de riem met de baas mee mogen lopen, het liefst ook nog eens strak aan de lijn. Het is maar waar je gelukkig mee bent.
Ja, maar daarna mogen ze wèl weer in die peperdure bench :ok: . En krijgen ze, amechtig hijgend met dat volgevreten lijf, nóg maar eens een roomboterkoekje omdat de pappa die óók neemt bij zijn koffie. En een kusje van de mamma.
En mogen ze met die giga vacht fijn genieten van de verwarming die zo behaaglijk hoog staat.

Mensen hebben soms écht geen idee wat 'een hondenleven' inhoudt ;-)
:mrgreen: Welke vacht?
Gezien het doel waarvoor mijn koekenbakker gefokt is denk ik dat ze blij is dat ze nu leeft en een luie huishond vol koekiekoekies mag zijn :wink:
Rami
Zeer actief
Mijn ras(sen): Ik ben een allesvreter!

Ongelezen bericht door Rami »

Er zullen altijd verschillen zijn in hoe 'goed' honden het hebben en hadden.
Zo zal een Farao-hond aan het hof van een Egyptische koning het beter gehad hebben (gelet op slaapplaats, voedsel, activiteiten, verzorging etc.) dan een kettinghond of een hond die gebruikt werd om een veel te zware hondenkar te trekken.
Afbeelding
Zoek stok!
Zeer actief

Ik denk dat jullie het leven van honden vroeger erg romantiseren. Honden werden helemaal niet ingezet om te werken waar mijn vader woonde. Ze lagen gewoon vast aan een ketting en er werd nauwelijks naar omgekeken.

Ja, er zullen vast honden zijn die het toen prima naar hun zin hadden. Net zoals er nu ook honden zijn die het goed hebben. Maar die hang naar vroeger, dat komt ook wel wat bejaard over he :F: Ik ken in mijn dorp niemand met een chi met jasje. Om maar wat te noemen.
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
Jaap*
Zeer actief

Rami schreef:Er zullen altijd verschillen zijn in hoe 'goed' honden het hebben en hadden.
Zo zal een Farao-hond aan het hof van een Egyptische koning het beter gehad hebben (gelet op slaapplaats, voedsel, activiteiten, verzorging etc.) dan een kettinghond of een hond die gebruikt werd om een veel te zware hondenkar te trekken.
Idd. Slecht omgaan met dieren is niet aan tijd gebonden :wink:
Dat gebeurde toen, en dat gebeurt nu, en dat gebeurt in de toekomst ook nog denk ik.
Persoonlijk denk ik dat veel honden tegenwoordig vooral lijden onder mensen die het goed bedoelen maar een hond echt psychisch kwellen. Daarbij valt de hondenschopper volledig in het niet denk ik.

Ik romantiseer trouwens niks hoor :wink:
Maar om nou net te doen alsof alleen vroeger dieren slecht werden behandeld, neuh.
Klootzakken hou je altijd, maar grosso modo zou ik liever 100 jaar geleden hond zijn geweest waarschijnlijk.
renee-uk
Zeer actief
Mijn ras(sen): duitse herder

Ongelezen bericht door renee-uk »

Inge O schreef:
Jaap* schreef: Maar om nou net te doen alsof alleen vroeger dieren slecht werden behandeld, neuh.
zeker niet. dat linda's vader alleen maar weet had van kettinghonden maakt het nog niet tot een vast gegeven, gelukkig.

toen ik kind was (zo'n 40 jaar terug :F: ) kwam ik altijd op een boerderij waar ze nog een hondenmand bij de kachel hadden staan maar zonder hond erin. kon de boerin niet meer aan zei ze, ze had zóveel verdriet gehad toen dat hondje stierf.
paar jaar later kwam daar een x dh aanlopen : beest bleef natuurlijk en heeft een pracht van een boerenhondenleven gehad - zoiets kon toen dus net zo goed als nu, óók bij boeren, dat waren net echte mensen :cool2: .
Ik denk dat mijn honden graag hadden willen ruilen met mijn eerste hond (ook ergens diep in de vorige eeuw)
Elke dag op sjouw met een stel kinderen en andere honden, hutten bouwen in het bos, meehelpen kuilen te graven, kikkervisjes vangen en dat soort ongein.
Nooit een riem om, behalve voor incidentele bezoeken aan de DA omdat ze daar met een noodgang voorbij stoof. Een spelletje maken van over de heggen van de buren aan het eind van de straat te springen, die daar nooit kwaad om werden maar er hartelijk om konden lachen.
Mee naar de winkel en daar los buiten blijven liggen wachten en weten dat je bij de slager een stukje worst kreeg

Ik wil wedden als die van mij konden praten dat ze zouden zeggen dat dat hondje in de hondenhemel leefde!
Afbeelding

you can never replace the dogs you've lost, but you can always find a new one to love
Zoek stok!
Zeer actief

Volgens mij kun je gewoon niet iets algemeens zeggen. Dus ook niet dat een hond graag 40 jaar geleden had willen leven. Als hij dan aan de ketting had gezeten zoals mijn vader beschreef, lijkt me dat zo'n hond het bij mij dan nu beter heeft :wink: Ik denk sowieso dat ze weinig te klagen hebben :pffff:
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
Zoek stok!
Zeer actief

Nanna schreef:
Zoek stok! schreef:Volgens mij kun je gewoon niet iets algemeens zeggen. Dus ook niet dat een hond graag 40 jaar geleden had willen leven. Als hij dan aan de ketting had gezeten zoals mijn vader beschreef, lijkt me dat zo'n hond het bij mij dan nu beter heeft :wink: Ik denk sowieso dat ze weinig te klagen hebben :pffff:
Je kunt ook niet zeggen dat álle honden het vroeger beter hadden of dat álle honden het juist nu beter voor elkaar hebben.
Je kunt alleen maar veralgemeniseren. En dan denk ik dat de hond met een duidelijke non-flauwekultaak in een maatschappij die nog niet zo op perfectie en haast was gericht beter af was dan de moderne hond.
Je gaat er vanuit dat elke hond een duidelijke taak had. Er waren er ook gewoon die maar wat rondliepen/aan de ketting zaten etc.

Ik weet overigens heel zeker dat Bram liever bij mij woont dan in de eendenkooi werkt :wink: Izzie zou het leven op een ranch in Amerika machtig mooi vinden. Maar hier in NL zie ik haar als gebruikshond niet prettig functioneren.
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
bouvierpoedel
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bouviers en grote poedels.

Ongelezen bericht door bouvierpoedel »

Zoek stok! schreef:Ik denk dat jullie het leven van honden vroeger erg romantiseren. Honden werden helemaal niet ingezet om te werken waar mijn vader woonde. Ze lagen gewoon vast aan een ketting en er werd nauwelijks naar omgekeken.

Ja, er zullen vast honden zijn die het toen prima naar hun zin hadden. Net zoals er nu ook honden zijn die het goed hebben. Maar die hang naar vroeger, dat komt ook wel wat bejaard over he :F: Ik ken in mijn dorp niemand met een chi met jasje. Om maar wat te noemen.
Nee jij hebt het over extremen qua vroeger ,zoals ik in mijn topic aan gaf over nu.
Maar even ervan uigaand dat we de gemiddelde eigenaar/hond nemen van vroeger en nu.
Nu zit de extreme kant naar de fifi's met jasjes die als peuter worden behandeld ,maar dat is niet overal zo.
Vroeger waren de extremen aan de ketting en onder de kar.
Alhoewel niet iedere karre hond het echt slecht had.
Als je de gemiddelde hond zou nemen nu en die van vroeger dan denk ik nu dat die hond graag vroeger had gehad.
Wat is er erg aan om te werken voor je vreten.
Jij werkt ook met je honden en die zitten volgens mij ook lekkerder in hun vel dan de aangeklede fifi.
Wat je zegt ben je zelfffff :lekkerpuh:
M@scha
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labraque

Ongelezen bericht door M@scha »

Nanna schreef:
Zoek stok! schreef:Ik weet overigens heel zeker dat Bram liever bij mij woont dan in de eendenkooi werkt :wink: Izzie zou het leven op een ranch in Amerika machtig mooi vinden. Maar hier in NL zie ik haar als gebruikshond niet prettig functioneren.
Als mijn honden mochten kiezen dan weet ik bijna zeker dat Charles op herten gaat jagen en dan 's avonds in het kasteel voor het haardvuur ligt. Topsi en Simone leven zich dagenlang uit in de jacht en de Puli's gaan bij een kudde werken.
Nou ja, misschien dat ik alleen Bakkie overhou, dat is een beetje zo'n dandy met glacé handschoentjes die bang is dattie vies wordt :smile:

sam zou ook op pad gaan... lola weet ik niet.. ik denk dat die een uurtje gaat en dan naast bakkie op de bank komt zitten klagen over de modder buiten :engel:
Afbeelding
Zoek stok!
Zeer actief

Inge O schreef:
Zoek stok! schreef:Volgens mij kun je gewoon niet iets algemeens zeggen. Dus ook niet dat een hond graag 40 jaar geleden had willen leven. Als hij dan aan de ketting had gezeten zoals mijn vader beschreef, lijkt me dat zo'n hond het bij mij dan nu beter heeft :wink:
bij jóu heeft hij het dan nu beter maar dat is toch ook niet waar we aan twijfelen?

je zou willekeurig 1000 honden van nu moeten vergelijken met 1000 honden van vroeger en mijn pronostiek is dan toch dat ze het nu zeker niet per definitie leuker hebben als vroeger.
Zou kunnen, ik durf dat echt niet te zeggen. Dieren werden veelal erg zakelijk behandeld. Er is meer voor een hond dan een taak uitvoeren. Natuurlijk waren er mensen die een goede band met de hond hadden, maar het merendeel niet. Dat denk ik tenminste.

Als ik zo eens rondkijk in mijn durpie dan heb ik het idee dat er best veel honden zijn die het goed hebben. Ze zien er tevreden uit in ieder geval. Natuurlijk zijn er ook wel die ik wat sneu vind. Die raar behandeld worden, geen klap te doen hebben. Maar ik vraag me af hoe zo'n vergelijking van toen en nu uitpakt.

En het lastige is dan ook nog eens dat de honden ons niet vertellen wat ze het liefste willen. Ik heb het al vaak gevraagd aan Bram en Izzie, maar niks geen antwoord hoor :oeps:
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
Zoek stok!
Zeer actief

bouvierpoedel schreef:
Zoek stok! schreef:Ik denk dat jullie het leven van honden vroeger erg romantiseren. Honden werden helemaal niet ingezet om te werken waar mijn vader woonde. Ze lagen gewoon vast aan een ketting en er werd nauwelijks naar omgekeken.

Nee jij hebt het over extremen qua vroeger ,zoals ik in mijn topic aan gaf over nu.
Maar even ervan uigaand dat we de gemiddelde eigenaar/hond nemen van vroeger en nu.
Nu zit de extreme kant naar de fifi's met jasjes die als peuter worden behandeld ,maar dat is niet overal zo.
Vroeger waren de extremen aan de ketting en onder de kar.
Alhoewel niet iedere karre hond het echt slecht had.
Als je de gemiddelde hond zou nemen nu en die van vroeger dan denk ik nu dat die hond graag vroeger had gehad.
Wat is er erg aan om te werken voor je vreten.
Jij werkt ook met je honden en die zitten volgens mij ook lekkerder in hun vel dan de aangeklede fifi.

Maar dan zeg je toch hetzelfde? Dat wat jij beschrijft ook een extreme is. Dat aankleden, honden niet zelf laten lopen etc. Het merendeel van de honden heeft dat niet.

En ja, ik ben er van overtuigd dat een hond het leuk vindt om wat te doen. Zelfs Bram maakt een 'gelukkiger' indruk als we samen wat doen. Ik denk dat heel veel problemen op te lossen zijn door de hond een taak te geven. Dat er dan veel meer contact komt tussen hond en eigenaar.
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
Teuntje56
Zeer actief
Schapendoes

Ik denk dat ook.
Teuntje56
Zeer actief
Schapendoes

Juist, het flexibel zijn is de winst van onze honden, niet van ons mensen.
Zoek stok!
Zeer actief

Nanna schreef:
Zoek stok! schreef: Dieren werden veelal erg zakelijk behandeld. Er is meer voor een hond dan een taak uitvoeren.
Voorbeeld.
Een jonge goedgetrainde Border Collie wordt aangekocht voor bij de kudde. Zakelijke transactie want er wordt voor betaald. Tot zover de zakelijke behandeling. :mrgreen:
Dan moet ie zich bewijzen en aan het werk. Hij gaat dus zijn taak, waar hij voor gefokt is, uitvoeren.
Wat heeft ie verder, naast een baas die hem zegt wat te doen en zijn eten en drinken, nog nodig dan?
Ik denk dat het werk bij de kudde méér dan genoeg beloning voor hem is.
Ik denk bijna zeker te weten dat menig Border Collie, die nu moet doggydancen om de zenuwen eruit te krijgen, zijn linkervoorpoot zou geven om het leven van die zakelijke aangekochte hond te mogen leiden ;-)
Hier in NL werden geen honden gebruikt om de koeien te drijven oid. Dat is nou precies wat ik aldoor wil duidelijk maken. Dat die taken van de hond reuze meevielen. Ja, in Engeland werden er vast BC's gebruikt. Maar om dat nou als voorbeeld te gebruiken van hoe leuk het was. Zoveel Borders was het niet gegeven om bij een kudde te werken. Jullie pikken de leuke taakjes er uit, maar de meeste honden hadden die taken helemaal niet.

Ik denk dat een Border bij een leuke doggydancer enorm gelukkig is. Dat hier op het forum nou altijd wat lullig wordt gedaan over die sport. Het is wel ultiem met de baas bezig zijn en dat is wat een Border wil.
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
Zoek stok!
Zeer actief

Inge O schreef: maakt dat die honden persé ongelukkig? nee want als honden nu één ding zijn is het vreselijk flexibel. maar zouden die veedrijvers minder gelukkig zijn denk je, zelfs al heben ze koele kikkers als bazen?
Nee een echte veedrijver niet, er vanuit gaande dat de baas ze niet mishandelt. Maar mijn punt is dat het merendeel van de honden vroeger ook geen taak had. Jullie spiegelen een situatie voor dat honden de hele dag bezig waren met taken die ze leuk vinden. De gemiddelde hond moest zich gewoon maar redden en kreeg een trap met een klomp als hij in de weg liep.
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
Nakisha
moderator
Mijn ras(sen): Coahuila

Ongelezen bericht door Nakisha »

bouvierpoedel schreef:Voor een aantal jaren terug wilde iedereen een gezonde hond.
Maar nu lijkt het net of er een nieuw publiek is gekomen wat juist op zoek gaat naar kneusjes ,mishandelde ,gehandicapte,verwaarloosde hondjes.
Las ergens dat iemand 6 verlamde honden in een karretje had ,die ze gered/opgevangen had.
De 1 schijt ze luier onder en de ander ligt als een zombie op de bank.

Wat ik ook zie is dat als fokkers op hun site maar genoeg bloemetjes behang ,strikjes en knuffelbeesten in de werpkist laten zien dat er een run op dat soort honden is.
Met oeh's en ahhhsss.
Doggy ride's en hemelbedjes en hondenkleding voor de honden kindjes is helemaal HOT.
En de ultieme liefde betuiging als honden papa en mama naar je hondkindje.
Als exuus word de kou gebruikt.
Jaja dan snap ik niet dat al die rassen door de jaren heen niet kapot gevroren zijn en ze toch overleeft hebben.

Als fokker tegenwoordig lijkt het of je de hemel word ingeprezen als je een pup die niet klopt er door heen probeert te trekken.
Want dan houd je zoveel van honden.
En verrek die kneuzen die worden het eerst verkocht.
Want dat is zieliggggg.

Als je voor een paar jaar terug met je hond naar de DA ging omdat hij op was dan kreeg hij een spuitje.
Tegenwoordig moet je oppassen want anders krijg jezelf een spuit in je kont.
Want afspuiten doen ze niet ,maar wel nog even wat onderzoekjes er tegen aan gooien want dat heeft Fifi wel verdiend.

In dierenasielen word ook niets meer afgespoten.
Alles heeft recht op liefde en aandacht en een goed honden baasje.
Ondertussen zitten er sommige gewoon weg te rotten of krijgen ze aan de lopende band weer terug.

Dat GT's al paddenstoelen de grond uit komen.
De 1 nog erger dan de ander met hun geblaat en weing wol.
Het moet allemaal op de hond zijn tempo en humaan.
Liever een training van een jaar met 50 kilo koekies en kaas om zijn angst eruit te krijgen dan even doortastend optreden.
De trauma's vliegen je om de oren.
We willen trauma's zien want we willen redden.

TT /Reikie/ Yoga/bachbloesem/ massage technieken zwemmen met dolfijnen [ :wink: ] en weet ik al niet meer word er uit de kast getrokken om Fifi weer in balans te krijgen met zichzelf.
En desnoods zetten we hem op de prozak of schrijft de psych wel een ander anti depressieva voor.
.

Zie ik het nu verkeerd of heb ik ook gewoon een trauma of mijn balans nog niet gevonden.? :denken:

Het is natuurlijk niet allemaal zo zwart-wit, maar ik ben het in de basis wel degelijk met je eens.
Afbeelding
tineke

Ongelezen bericht door tineke »

Naar mijn idee hadden honden vroeger meer vrijheid en liepen ze meer buiten te schooieren.
Ook toen waren er slechte en goede bazen net als nu ga ik vanuit.
De ouders van mijn ex hadden zo'n 34 jaar geleden een keeshond die echt kwam en ging wanneer het hem uitkwam.
Hij werkte alle teven uit de buurt af ,regelmatig doken er weer van die bolletjes wol op waarin je duidelijk zijn genen zag.
Ze waren overigens wel dol op hem hoor en hij werd verder goed verzorgd en ik denk dat hij een best hondenleven had al zou dat nu uiteraard ondenkbaar zijn.
Voor mij wordt een hond toch het meest happy van hondse dingen als een goede wandeling ,een speelmaatje als ze dat leuk vinden op zijn tijd en dat soort zaken,al is Rio ook wel dol op zijn kong :mrgreen:
Een hond de hele dag in een bench met een rondje om de kerk lijkt me geen leuk hondenleven hebben.
Ik denk dat er vroeger meer no nonsens met een hond werd omgegaan er minder werd geanalyseerd en dat zal in sommige opzichten zeker beter zijn geweest.
mariaa
Zeer actief
Mijn ras(sen): australian shepherd

Ongelezen bericht door mariaa »

Je hebt natuurlijk "vroeger" in de tijd dat honden als ze geluk hadden lekker rondschardelde op het erf op dorp, misschien een taak hadden en waarschijnlijk best een vrij en dus dus leuk leven hadden.
Maar toen ik jong was ( ben nu 39) deden de mensen die ik ken heel weining met hun honden, wisten weinig over het natuurlijk gedrag van honden. Er waren geen kong, geestelijke bezigheden, geen uitlaatservice, dagopvang, hondensporten.
Waarschijnlijk hielden ze ook veel van hun honden maar ik denk dat de honden zich echt verveelde. Martin Gaus begon toen net met het trainen van honden op hondenscholen maar dat was de tijd met de slipketting en de honden "breken" of andere regide kijk op de rangorde.

Als ik het vergelijk met die tijd dan vind ik wel dat de meeste honden er wel vooruit op gaan.
Afbeelding
Teuntje56
Zeer actief
Schapendoes

Zoek stok! schreef:
Nanna schreef:
Zoek stok! schreef: Dieren werden veelal erg zakelijk behandeld. Er is meer voor een hond dan een taak uitvoeren.
Voorbeeld.
Een jonge goedgetrainde Border Collie wordt aangekocht voor bij de kudde. Zakelijke transactie want er wordt voor betaald. Tot zover de zakelijke behandeling. :mrgreen:
Dan moet ie zich bewijzen en aan het werk. Hij gaat dus zijn taak, waar hij voor gefokt is, uitvoeren.
Wat heeft ie verder, naast een baas die hem zegt wat te doen en zijn eten en drinken, nog nodig dan?
Ik denk dat het werk bij de kudde méér dan genoeg beloning voor hem is.
Ik denk bijna zeker te weten dat menig Border Collie, die nu moet doggydancen om de zenuwen eruit te krijgen, zijn linkervoorpoot zou geven om het leven van die zakelijke aangekochte hond te mogen leiden ;-)
Hier in NL werden geen honden gebruikt om de koeien te drijven oid. Dat is nou precies wat ik aldoor wil duidelijk maken. Dat die taken van de hond reuze meevielen. Ja, in Engeland werden er vast BC's gebruikt. Maar om dat nou als voorbeeld te gebruiken van hoe leuk het was. Zoveel Borders was het niet gegeven om bij een kudde te werken. Jullie pikken de leuke taakjes er uit, maar de meeste honden hadden die taken helemaal niet.

Ik denk dat een Border bij een leuke doggydancer enorm gelukkig is. Dat hier op het forum nou altijd wat lullig wordt gedaan over die sport. Het is wel ultiem met de baas bezig zijn en dat is wat een Border wil.
Misschien moet je vroeger wat meer als vroeger gaan zien, blijf niet hangen in 40 jaar geleden.
renee-uk
Zeer actief
Mijn ras(sen): duitse herder

Ongelezen bericht door renee-uk »

mariaa schreef:Je hebt natuurlijk "vroeger" in de tijd dat honden als ze geluk hadden lekker rondschardelde op het erf op dorp, misschien een taak hadden en waarschijnlijk best een vrij en dus dus leuk leven hadden.
Maar toen ik jong was ( ben nu 39) deden de mensen die ik ken heel weining met hun honden, wisten weinig over het natuurlijk gedrag van honden. Er waren geen kong, geestelijke bezigheden, geen uitlaatservice, dagopvang, hondensporten.
Waarschijnlijk hielden ze ook veel van hun honden maar ik denk dat de honden zich echt verveelde. Martin Gaus begon toen net met het trainen van honden op hondenscholen maar dat was de tijd met de slipketting en de honden "breken" of andere regide kijk op de rangorde.

Als ik het vergelijk met die tijd dan vind ik wel dat de meeste honden er wel vooruit op gaan.
uitlaatservice en dagopvang waren 40 jaar geleden ook niet zo nodig als nu, veelal werkten de vrouwen niet buitenshuis dat begon toen pas wat in opkomst te raken en het duurde nog een behoorlijke tijd voordat buitenshuis werkende moeders echt normaal gevonden werden.
Dus was er altijd iemand thuis bij de hond die meestal rondom het huis scharrelde, ook in de steden al zal het daar wat minder geweest zijn dan op het platteland.
Botjes zijn er altijd al geweest voor honden, al kwamen die vaak regelrecht van de slager of slachthuis.
Hols verkocht ook toen al hondenkluifjes.
Hondensporten bestaan trouwens ook al heel erg lang hoor.
Een snelle google search levert me op dat de UDHV in 1914 is opgericht, en de DH kringgroep Helmond EO in 1962 en als er al kringgroepen voor duitse herders waren, waren er vast ook clubs voor andere honden.

Het is anders dan vroeger, maar ik ben nog steeds niet overtuigd dat het nu ook beter is.
Afbeelding

you can never replace the dogs you've lost, but you can always find a new one to love
krullie
Zeer actief

Ongelezen bericht door krullie »

wat een hond niet kent mist hij ook niet. :19:
beter, slechter wie zal het zeggen.
mijn honden weten niet beter en ze passen zich aan.
net als ik als mens.
we zullen het ermee moeten doen.
Plaats reactie

Terug naar “Dier en Leed”