Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Branco heeft een hernia..

Medische vragen en opmerkingen over de hond, zowel regulier als alternatief.
(Raadpleeg bij twijfelgevallen altijd uw dierenarts!)

Moderator: moderatorteam

Nakisha
moderator
Mijn ras(sen): Coahuila

Re: Branco heeft een hernia..

Ongelezen bericht door Nakisha »

Branco blijft rustig vooruitgaan, dus we blijven hopen op volledig herstel. :) Incontinentie word minder (we zijn er nog niet maar overduidelijk stevige verbetering) en hij weet steeds langer volledig droog te blijven en steeds meer buiten te plassen. Geen druppelverlies meer, gewoon normaal plassen, alleen soms kan hij het misschien nog niet helemaal ophouden.

Hij krijgt elke dag een beetje meer kracht in de achterpoten.
De bad-fysio word nu een gevecht. Meneer heeft stevige praatjes en de pest aan water, dus hij haakt beide voorpoten om de teil en probeert eruit te klimmen! ;) Uiteraard staan we dat allemaal niet toe.

Ik zie ook steeds meer kleine hoopvolle details. Even afzetten met een achterpoot, zichzelf wat omhoog kunnen hijsen... het is geen spektaculair gebeuren natuurlijk, maar ik blijf dolblij met elke kleine verandering. Hij kan, mits rechtop gezet, af en toe eventjes blijven staan. Balans is nog wel een probleem. Hij geeft nog geen enkele correctie als een achterpoot er raar onderstaat, maar dat verwacht ik ook nog niet.

Met andere woorden, we blijven gewoon doorgaan en blijven positief. :)
Afbeelding
Nakisha
moderator

Branco is de incontinentie aardig te boven. :) Hij plast goed, doet dit als het maar EVEN kan keurig buiten, is al twee nachten volledig droog. Het enige ongelukje was gisteren door onze stomme schuld, niet door de zijne. (Ik begreep hem verkeerd...)

De achterpoten krijgen elke dag gewoon iets meer kracht, maar links is duidelijk sterker dan rechts. Vanavond trok hij de linkerachterpoot een paar keer eronder en drukte zichzelf zelfs wat omhoog. Kortom, langzaam maar zeker is de neiging ''op te staan'' waar te nemen.

In de teil gaat het steeds beter, ook met balans houden. Het is nog niet perfect, maar het gaat gewoon beter. :) En buiten de teil staan (neergezet worden) idem, maar dan vind ik rechts vaak erg slap.

We blijven dus rustig doorgaan, ik ben trots op die kleine man.
Afbeelding
Elly*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Welsh Corgi Cardigan
Contacteer:

Ongelezen bericht door Elly* »

Wat fijn om te lezen dat hij vooruit gaat.
bij Rico ging het ook langzaam. Hij kreeg toen een injectie met volgens mij anabolen om zijn spieren sterker te maken en toen ging het snel een heel stuk beter. Hij was er nooit helemaal over heen gekomen, maar hij kon wel pijnvrij lopen (wel met een afwijking, hij had zijn leeftijd ook niet mee)
mariabel
Zeer actief
Mijn ras(sen): teckels , spaanse waterhond en chinese koningin

Ongelezen bericht door mariabel »

oh gelukkig gaat het steeds beter.. heerlijk hoor...
Afbeelding
Nakisha
moderator

Elly* schreef:Wat fijn om te lezen dat hij vooruit gaat.
bij Rico ging het ook langzaam. Hij kreeg toen een injectie met volgens mij anabolen om zijn spieren sterker te maken en toen ging het snel een heel stuk beter. Hij was er nooit helemaal over heen gekomen, maar hij kon wel pijnvrij lopen (wel met een afwijking, hij had zijn leeftijd ook niet mee)
Die anabolen zouden voor Branco misschien ook nog wel eens nodig kunnen zijn. Ik vind de spieren achter echt slecht, ondanks dat ik ze (met toestemming van de DA) zowel onbelast bewogen als gemasseerd heb, plus dus de water-fysio. Hij heeft op dit moment eieren aan zijn dieet toegevoegd gekregen. (Eiwitten voor spieropbouw)
Afbeelding
Nakisha
moderator

Branco gaat hard vooruit, letterlijk. ;) Hij krijgt de poten eronder! Hij trekt regelmatig een achterpoot onder zijn lijf, heeft zelfs al passen gezet. Wiebelig, en na enkele pasjes valt hij weer om, maar toch.
Hij was vanavond even op het parkeerterreintje om luchtjes te snuffelen; nou, hij was zowat aan het RENNEN. Opstaan, stukje lopen, omvallen, weer opstaan. Hij genoot met volle tuigen. Uiteraard was hij daarna wel moe, van die vijf minuutjes, maar hij had flink lol. :D

Hij gaat vooruit!! :cheer:
Afbeelding
mariabel
Zeer actief

oh gelukkig nu niet forceren..
Afbeelding
freskin
Zeer actief
Mijn ras(sen): schotse herder, SWH
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door freskin »

Wat fijn,zeg!! :cheer: :cheer: Dat gaat de goede kant op! We blijven door duimen! :ok: :ok:
groetjes, ingrid

Afbeelding AfbeeldingTARAK
Nakisha
moderator

mariabel schreef:oh gelukkig nu niet forceren..
Helemaal eens, na het parkeerterreintje was het dus ook verplichte rust. ;) Het is niet de bedoeling dat hij zichzelf voorbij rent in zijn enthousiasme.
Afbeelding
Anja
Zeer actief
Mijn ras(sen): Oudduitse herder en Chihuahua

Ongelezen bericht door Anja »

Wat fijn om te horen dat het beter gaat :E:
Afbeelding
Hanna - Mica - Jop
shibashira
Zeer actief
Mijn ras(sen): 3 x Shiba & 1 x Akita
Aantal honden: 4
Contacteer:

Ongelezen bericht door shibashira »

:cheer: supernieuws!! Zo doorgaan !!!
Sandra & Shira, Taro, Nikki, Kaya
Afbeelding
Nakisha
moderator

Tot nu toe ging alles erg lekker, en qua op de been komen blijft het nu een beetje hetzelfde als eerder vermeld, dus dat is tot nu toe wel positief. :)

We hebben echter toch even een klein probleempje.
Branco leek woensdag, donderdag en vrijdag erg veel moeite te hebben even een plas te doen. Hij wilde niet plassen, het duurde soms ruim een uur voordat er wat kwam of er kwam zelfs helemaal niks. Binnen bleef hij al die tijd droog. Gisteren dus naar de DA geweest omdat ik een blaasontsteking vermoedde, maar omdat hij niet wilde plassen en de blaas ook niet vol genoeg bleek om er wat uit te krijgen, kregen we voor de zekerheid maar gewoon een antibioticakuur mee. Maandag moeten we urine inleveren zodat het alsnog nagekeken kan worden.

Vandaag was het de laatste dag van de dexamethasonkuur *voor de rug* en we zijn sinds gisteravond met de amaxoral (antibiotica) gestart. Vanmorgen verloor hij al een beetje urine toen we hem uit de bench haalden, maar ik dacht dat dat misschien nog door de plotselinge heftige bewegingen kon komen na een nacht rust. Hij plaste gewoon normaal buiten. 's Middags wilde hij weer niet plassen maar verloor wel wat tijdens een woedeaanval naar Rhodi. (Geen ruzie, alleen een snauw van Branco's kant, maar kennelijk gaf die heftige beweging even aanleiding tot urineverlies).

Vanavond echter waren er weer 2 benchmatten nat, dus kennelijk gaat het niet helemaal lekker met de controle over de blaas, mogelijk dus door een blaasontsteking. Dat weten we maandag pas. Het is afwachten of er echt sprake is van een ontsteking of dat toch de gehele controle nog niet goed is.

Het is dus even een terugvalletje, maar ik ben nog niet in paniek en vermoed zelf gewoon dat dit het gevolg is van een blaasontsteking, eerlijkgezegd.

We wachten even rustig af.
Afbeelding
*Esther
Zeer actief
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door *Esther »

Wel balen, na dat goede nieuws!
Maandag weet je meer, sterkte!
Nakisha
moderator

Geeft niks, we gaan gewoon rustig door hoor. Kan gebeuren. Ik ben allang blij dat hij steeds meer op de been komt, ik denk dat dit ook wel weer in orde komt als het tijd krijgt.
Afbeelding
irish26
Actief
Mijn ras(sen): dwergpoedel
chinese naakthond

Ongelezen bericht door irish26 »

ja dat is wel vervelend dat blaasprobleem,maar dat ie al wat beter kan bewegen is toch het belangrijkske. ;)

.krijgt hij nog medicijnen? miss dat dat er ook mee te maken heeft.
toen cody die corthapen kuur kreeg was ie ook een beetje incontinent.
was heel sneu want hij is altijd zo schoon en zindelijk maar als ik heb dan oppakte liet ie zo zijn plas lopen.
maar dat was na een weekje gelukkig wel over.

houd ons op de hoogte van zijn herstel ;)

groetjess
Nakisha
moderator

Branco heeft gisteren de laatste dexamethason gehad. :) Morgen leveren we even urine in om te kijken of er sprake is van een blaasontsteking, of gewoon een kleine terugval. Hij was vannacht niet droog gebleven, maar vandaag tussen de uitlaatmomenten door (uiteraard laten we hem extra buiten) wel. Ik heb er alle vertrouwen in dat we dit wel weer te boven komen. Hij plast meestal gewoon bewust, af en toe verliest hij onbewust een straaltje of gaat het wat lastiger.

Verder noem ik hem momenteel ''renkoekoek'', wat al veel zegt over hoe hij het nu doet. ;) Van zichzelf omhoog hijsen en stapjes zetten is het nu gegaan naar opstaan, rustig een tijdje kunnen blijven staan en ook rustig een halve meter lopen. Uiteraard zwabberd de achterkant nog alle kanten op, is de coordinatie over de achterpoten nog niet best en raakt hij af en toe uit balans, maar hij kán weer lopen. Hij gebruikt die achterpoten echt.
Zoals typisch Branco is, wil hij vaak te vlug waardoor hij dan sneller uit balans raakt, maar ook weer typisch is dat hij gewoon weer opstaat en verder gaat.

Uiteraard moet hij van mij ook nog voldoende rust houden, maar het gaat echt de goede kant op. :)
Afbeelding
Nakisha
moderator

Branco bleek geen blaasontsteking te hebben, dus we moesten stoppen met de antibiotica. Helemaal medicijnvrij, dus.

Het gaat goed met die achterpoten; hij staat goed op, kan goed blijven staan en loopt ook steeds beter en stabieler. Ik ben erg gelukkig met de ontwikkelingen. :) Het is erg fijn voor hem om weer gewoon zelf te kunnen lopen, vrij te kunnen bewegen en niet constant getild te hoeven worden.

Wat iets minder gaat, is het gebeuren omtrend de blaas. Af en toe plast hij in huis (zo te zien volledig onvrijwillig) en buiten wil/kan hij soms niet plassen. 's Ochtends gaat het vaak goed; hij is dan 's nachts droog gebleven en doet 's morgens keurig een goede plas buiten. Maar vanmiddag, na de waterfysio plaste hij ineens en later ook ineens in Rhodi's mand, hij vind het zelf erg rottig want hij schiet ervan weg. (En nee, we straffen absoluut niet voor onzindelijkheid, nooit gedaan ook (ik geloof niet in straf voor zulke dingen), dus dat is het niet.)

Kennelijk is de controle over de blaas dus helaas nog niet optimaal.

Uiteraard ben ik erg gelukkig met de vooruitgang, hopelijk komt het met de blaas ook gauw weer helemaal goed. Dat zou voor hemzelf wel veel prettiger zijn.
Afbeelding
Nakisha
moderator

Het is de laatste tijd steeds beter gegaan met Branco. :) Hij kan weer heel aardig zelf rondlopen, rennen gaat natuurlijk al struikelend. ;) Het blijft een beetje een pinguin-gang, maar het gaat echt de goede kant op en we zijn er uiteraard héél erg blij mee. :)

Plassen bleef een beetje dramatisch. Hij plaste vaak gewoon niet op de gangbare momenten, weigerde te plassen, deed moeilijk, maar kón het wel (vooral als we speciaal een plekje naar meneer's zin uitzochten) en was in huis droog. Kortom, geen sprake van incontinentie meer maar ik vond de blaascontrole ook nog niet goed. We begonnen ons echter af te vragen of hij ook niet gewoon wat zinnig begon te worden...

Vandaag echter hebben we een rare dag. Vanmorgen vond ik een klein plasje in de bench. Desondanks plaste hij verder normaal buiten. Na al die tijd volledig droog vond ik dat heel vreemd, maar goed... ik hield 't maar op een ongelukje. 's Middags wilde hij niet plassen buiten, wat de laatste tijd wel meer voorkomt. Na anderhalf uur dan toch maar weer naar binnen, we proberen het dan een uurtje of twee later wel weer... maar we waren nog geen vijf minuutjes binnen of hij plaste (wel bewust, ging ervoor hurken) op zijn ligplek. :ugh: Heel vreemd. Nogmaals naar buiten maar daar weigerde hij weer volledig.

's Avonds buiten plaste hij wel netjes, maar daarna deed hij ineens een enorme plas in huis, net even toen ik niet keek... ik weet dus niet of hij echt bewust een plas deed, of dat het eruit liep...

Kortom, we hebben ineens weer wat probleempjes. Nu lijkt hij wat urine te lekken, maar het kan ook gewoon zijn dat hij nog wat vocht aan zijn pootjes had en dat dat die vlekjes gaf op de handdoek waarop hij nu ligt.

Nou ja, we gaan maar gewoon verder. Hopelijk is het even een kort dipje.... :U:
Afbeelding
freskin
Zeer actief
Mijn ras(sen): schotse herder, SWH

Ongelezen bericht door freskin »

Fijn dat het lopen al wat beter gaat! :D

Maar dat plassen.....vreemd. Ik hoop ook dat het een tijdelijk dipje is :wink:
groetjes, ingrid

Afbeelding AfbeeldingTARAK
Nakisha
moderator

Vannacht is hij droog gebleven en bewust buiten plassen lukt ook.
Heel mal allemaal, maar ik houd 't maar gewoon even op ongelukjes....

Lopen is inderdaad veel beter al, ik moet het videomateriaal van toen tot nu eens regelen. Misschien hebben mensen met verlamde honden er nog een keer wat aan. Hij loopt nu elke dag stabieler en beter en kan weer goed uit de voeten. En hij geniet ervan dat hij weer lekker kan rollen in het gras. ;) Dat ging in het begin ook niet meer, nu is het dus dubbel genieten dat het weer lukt.
Afbeelding
irish26
Actief
Mijn ras(sen): dwergpoedel
chinese naakthond

Ongelezen bericht door irish26 »

nou wat fijn zeg, ben echt blij voor jullie.
maar onthoud dat het altijd een zwak punt zal blijven bij hem..

kon alleen niet opmaken uit je verhalen waar de hernia precies zat? of hebben ze dat nooit kunnen achterhalen?

maargoed das niet meer belangrijk nu. ;)

miss dat het plassen wel een gewoonte is geworden.. zo van 'ik markeer even mijn plaats' .. dat kunnen teven net zo erg als reuen doen.

groetjes
mariabel
Zeer actief

oh gelukkig. mijn oude teckel heeft ook een hernia gehad.. hij kan ook een tijd buiten zijn en dan binnen komen en dan al lopend plassen.. lekker een plasspoor door de kamer. :hmmm: . hij loopt wel... maar lekker rollen dat is nog erg moeilijk voor hem...
Afbeelding
Nakisha
moderator

Ze hebben nooit iets gevonden op de foto's, ook geen hernia; de dierenarts heeft dan ook gezegd dat er geen reden is om aan te nemen dat er een zwak punt in de rug zit of dat hij hierna gevoelig voor herhaling zal blijven. :) Op zich is dat dus positief, anderzijds is het heel vreemd; wat is het dan WEL? Maar dat weet dus niemand. De foto's gaven geen uitsluitsel, de rug zag er prima uit, en zeker voor een bulletje vond hij de rug erg goed. Wel was er sprake van lichte spondylose, dus daar wil ik nog wel even over praten als Branco weer hersteld is.

Qua oorzaak houd ik het op ''beknelde zenuwen''... maar hoe? Het is echt een beetje een medisch raadsel, we begrijpen er niets van, de dierenarts zelf ook niet.

Desondanks zijn er dingen veranderd. Waar Rhodi en Branco vroeger hun zaakjes zelf mochten regelen (wat soms met een vechtpartij(tje) gepaard kon gaan, iets wat gelukkig niet vaak gebeurde) mag dat nu niet meer. Rhodi is nl., ondanks zijn formaat, heel zachtaardig... maar Branco zélf weet vaak van geen ophouden, en dan word het steeds vervelender natuurlijk. Als hij Rhodi pijn doet, zal die uiteraard terug reageren. Dus zodra Branco weer eens begint (9,9 van de 10 keer bij ruzies dat hij begint, haha) word hij nu weggezet. Geen gedonder meer in de tent, ik wil geen geduvel meer, het moet klaar zijn. Voortaan geen gegrauw meer naar elkaar, ik wil het niet hebben.

Rhodi is daar zichtbaar blij mee; hij maakt sowieso niet graag ruzie en is altijd van slag als dat wel gebeurd. Nu wij Branco corrigeren en hij dat niet meer zelf hoeft op te lossen, blijft hij veel meer ontspannen. Hij zoekt Branco nog steeds regelmatig op voor een sociale snuffel en dat gaat dan prima.

Daarnaast gaan ze niet meer samen achterin mijn autootje. Niet omdat dat niet kan, maar omdat Rhodi tijdens het rijden vaak druk word en dan soms lomp kan wezen. Ik niet wil dat hij per ongeluk over Branco heendenderd in zo'n bui. Branco gaat dus voortaan voorin vast. We zijn aan het orienteren hoe precies, maar dat komt wel goed, daar vinden we wel een goede, veilige oplossing voor.

Tot nu toe gaat alles vandaag nog steeds netjes qua plassen, benieuwd of het gisteren toch iets eenmaligs was... of dat we het later nog eens meemaken. Geduld maar.
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Medisch”