Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Inteelt, wat zijn de ergste consequenties??

Dit forum is voor al uw vragen, ervaringen en weetjes over het fokken van honden.

Moderator: moderatorteam

Marjoleine
Zeer actief
Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
Contacteer:

Re: Inteelt, wat zijn de ergste consequenties??

Ongelezen bericht door Marjoleine »

Renske schreef: Dus genetisch gezien, stel deze reu zou 2 keer op plaats 3 staan in plaats van één keer op plaats 3 en een keer op plaats 4, maakt dit dan veel uit voor de COI?
Ja, dat zou wel schelen. Wat vooral scheelt is of de ene bij vaders kant zit en de andere bij moeders kant.
En de groeten van de meisjes!

Afbeelding

Niets kalmeert zo zeer als een genomen besluit.
Marjoleine
Zeer actief
Contacteer:

Fairmate schreef: Net als onze 2 effen teven kan een ander ras waar merle voorkomt ook een cryptic merle gen dragen..vroegen werd er ook bij die rassen merle x merle gekruist waarbij de een kleurigen ook merle zijn kunnen..
Dat vraag ik me wel af, hoor.
Het is niet zo dat cryptic merle zo vreselijk vaak voorkomt bij mijn weten.
Eigenlijk komt het behoorlijk weinig voor.

Afbeelding

-Gaby-
Zeer actief
Mijn ras(sen): Louisiana Catahoula Leopard Dog, Tamaskan
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door -Gaby- »

Fairmate schreef:Ik zelf wil dit NOOIT. Een "kennis" van me heeft "perongeluk" haar teef door haar zoon laten dekken. Waardoor ze nu dus een combi heeft van MM ( Dubbel Merle) x single merle. Het is echt not done als je het mij vraagt. Ze vertelde me dat het bij honden geen kwaad kan en dat het zoveel gedaan word..wat ik dus niet geloof!
De teef komt zelf uit een nest van 5 pups waarvan 3 halfdoof!! Dat zet je toch aan het denken, en de vader van de teef en verschillende (half)broers en (half)zussen hebben zware HD, dan praat ik over HD D-E.

Het gaat om een Catahoula teef die nu dus gedekt is en 10 pups( 1 dood) heeft. De vader van de pups, haar zoon dus, is een kruising Catahoula/ Poedel...
Ik ben hier echt op tegen, ik ga voor de pure breed Catahoula en niet voor een kruising met dit geweldige ras..
2 jaar geleden was het ook een "foutje" met de poedel, nu dus met de zoon..gewoon niet opgelet en bij elkaar gelaten, kan ook nog zijn dan de poedel én haar zoon de vader zijn..

Ben gewoon erg boos om dit en hoop zo dat de mensen die de mooie blue leopard pups kopen weten waar ze aan beginnen..deze pups zijn 75% Catahoula en
25 % Poedel. Niemand van de pupkopers zal vragen wie de vader is, en of ze getest worden op BAER, aangezien ze behoorlijk veel wit in het gezicht hebben..en zo dus kans op doofheid.. Ik wil gewoon mensen die interesse zouden hebben behoeden voor de gezondheids kwalen die ze misschien hebben..
Je wist al hoe ik er over dacht, maar: :ugh: :ugh: :ugh: :ugh: :ugh: :ugh: :ugh: :ugh:
Afbeelding
Foto gemaakt door Judith & Olly
-Gaby-
Zeer actief

bouvierpoedel schreef:
Fairmate schreef:
bouvierpoedel schreef:
Fairmate schreef:
De teef is 100% MM. We hebben het hier over MM en niet over EW. EW= Excessive white, wat Pelle is en Cody en Benji en Rhodin. We hebben via de Catahoulaclub EU bijna alle honden die patchwork zijn ( Cody, Cheyenne, honden met wit en opliggende patches) getest via DNA ( bloed) op het merle gen en zijn allemaal MM getest. Onze red patchy Leopard pup Appie is MM getest. Onze Red Leopard teefje Anshu, is MM Getest, zij heeft amper wit alleen op haar borst een klein vlekje.

En een kruising van MM x mm ( poedel want die heeft natuurlijk geen Mm gen) komen allemaal Mm pups uit, ook die zwarte hadden/ hebben een merle gen. Onze zwarte teef is merle, onze red solid pup is merle, wel beide cryptisch en dat betekend het allel van het merle gen is korter dan bij een gewoon Mm ( single merle) en iets langer dan het allel bij een mm ( solid geen merle gen)

Vandaar dat ik meteen wist dat de zoon de vader was, de poedel geeft/ kan geen pups met veel wit geven!
Ik heb een foto van de pups, maar wil m eigenlijk niet openbaar maken tot dat de pups ergens te koop aangeboden worden..want daar moeten ze toch wel werk van gaan maken onderhand. Ze worden donderdag 2 weken.
Een poedel kan wel degelijk wit doorgeven hoor. :wink:

Maar GEEN merle. De poedel is uit een zwart x zwart, geeft ie dan ook wit?? Hij komt van Curlfinch..
Ik weet niet of merle x poedel merle geeft .? Ja toch.?
Ma is toch merle en als zij wit heeft kan makkelijk de vader de poedel zijn.
De moeder Catahoula heeft wit. Maar er is al een eerder nest geweest waarmee dit nest kan worden vergeleken. Het gaat om wie de vader is van de pups, de zwarte poedel of de zoon uit een eerder nest, een merle poedel x Catahoula. Het eerste nest was poedel x Catahoula en was zwart en merle, zonder of met heel weinig wit. Dit nest is merle, volgens mij op één zwarte pup na, en +/- de helft heeft veel wit. Dus waarschijnlijk is in ieder geval de poedel x Catahoula de vader van een aantal pups, want de zwarte poedel vererfde geen wit in het vorige nest. ;)
Afbeelding
Marjoleine
Zeer actief
Contacteer:

-Gaby- schreef: De moeder Catahoula heeft wit. Maar er is al een eerder nest geweest waarmee dit nest kan worden vergeleken. Het gaat om wie de vader is van de pups, de zwarte poedel of de zoon uit een eerder nest, een merle poedel x Catahoula. Het eerste nest was poedel x Catahoula en was zwart en merle, zonder of met heel weinig wit. Dit nest is merle, volgens mij op één zwarte pup na, en +/- de helft heeft veel wit. Dus waarschijnlijk is in ieder geval de poedel x Catahoula de vader van een aantal pups, want de zwarte poedel vererfde geen wit in het vorige nest. ;)
Nee, dat kan je niet zeggen.
Althans, dat is dan waarschijnlijk, maar je mag er zeker niet van uit gaan. De wet van de grote getallen en zo ;)

Wat wel iets kan zeggen is de baard.
Als de vader de kruising is, zou de helft van de pups (theoretisch) geen baard moeten hebben en de helft zou ook kortharig moeten zijn.
Niet noodzakelijkerwijs dezelfde helft natuurlijk ;)
Maar zowel die baard als dat korte haar zijn enkelvoudig dominante eigenschappen.
Als een pup dus homozygoot geen baard heeft zie je dat, en als ie homozygoot kort haar heeft zie je dat ook.
Daar zou je dus iets aan kunnen zien (want een vaderschapstest zit er niet in gok ik zomaar :ugh: ).

Afbeelding

Tulp
Zeer actief
Mijn ras(sen): boerboel
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door Tulp »

Ik mag de benadering over fokdieren van Opa Draadhaarfokker wel!
* * *
People say that money cannot buy you happiness..............
but you can buy a boerboel and that is pretty damn close
Fairmate
Vaste gebruiker
Mijn ras(sen): Louisiana Catahoula Leoparddog, Jack Russell
Aantal honden: 5
Contacteer:

Ongelezen bericht door Fairmate »

Marjoleine schreef:
Fairmate schreef:De teef is 100% MM. We hebben het hier over MM en niet over EW. EW= Excessive white, wat Pelle is en Cody en Benji en Rhodin.
Ew? Dat is geen correcte term, dat weet je?
Het is een term die gebruikt wordt in paarden meen ik, maar in de kleuren van honden is het fout en de codering is al helemaal fout.
E-locus is een bekend locus en daar heeft dit niets mee te maken, tenzij ik een ontwikkeling van recente datum gemist heb.

EW is bij ons een correcte term. Iedere Catahoula fokker weet wat EW is, en het heeft zeker ook te maken met het Piebald wat bij paarden ook voorkomt. Bijna alle US fokkers van dit ras denken dat een MM altijd EW zijn moet, maar dit is niet zo.
We hebben via de Catahoulaclub EU bijna alle honden die patchwork zijn ( Cody, Cheyenne, honden met wit en opliggende patches) getest via DNA ( bloed) op het merle gen en zijn allemaal MM getest. Onze red patchy Leopard pup Appie is MM getest. Onze Red Leopard teefje Anshu, is MM Getest, zij heeft amper wit alleen op haar borst een klein vlekje.
Ah, dat is wel vervelend.
Dus als ik het goed heb ga jij dan ook MM x Mm doen?

Ik ga zeker geen MM doen, ik heb niet eens een MM hond. Deze reu McM, willen we gebruiken ( na heuptest enz) om een zwarte Mcm te dekken. We doen wel en hebben wel Mcm x Mm gedaan, wat dus resulteerd op McM pups, cryptic MM zonder EW, geen tot wenig wit en altijd zonder risico op EW te kruisen met een Mcm of een mm. Cryptic merle of solid. Een één kleurige Catahoula zal nooit witte pups krijgen als de ander MM of Mm of McM is. Troy en Ziva hebben een heel goed nest qua kleur gehad, tot nu geen afwijkingen, en die verwacht ik ook niet.
En een kruising van MM x mm ( poedel want die heeft natuurlijk geen Mm gen) komen allemaal Mm pups uit, ook die zwarte hadden/ hebben een merle gen. Onze zwarte teef is merle, onze red solid pup is merle, wel beide cryptisch en dat betekend het allel van het merle gen is korter dan bij een gewoon Mm ( single merle) en iets langer dan het allel bij een mm ( solid geen merle gen)
Ah, maar het is nog steeds Merle.
Ja het is zeker merle.
Vandaar dat ik meteen wist dat de zoon de vader was, de poedel geeft/ kan geen pups met veel wit geven!
Dat is niet helemaal waar, een poedel kan wel degelijk bont dragen. Dat is neem ik aan waar je aan refereert?
Tuurlijk kan een poedel bont dragen maar alle pups zijn blue merle op één na. Als de poedel weer de vader zou zijn waren er veel donkerdere pups geboren, net als het eerste nest, en hadden ze nu al langer haar. deze pups hebben een heel dun vachtje..Ik zeg het niet zomar, maar weet uit ervaring die ik opgedaan heb over het merle gen etc wel iets als ik zo'n nestje pups zie.

Ik ben wel benieuwd naar een foto maar kan me voorstellen dat je daar terughoudend in bent.
Ik zal wat foto's posten van MM honden wat niemand dacht dat die MM zijn. Ook probeer ik foto's van een nest te posten waarvan de teef black& tan Mcm is en de reu heel donker grijs merle, groene ogen MM. ze hebben uit deze combi patchwork wat dus duidt op één ouder met een MM gen.

Afbeelding McM
Afbeelding MM
Afbeelding MM uit 2 solid ouders, waarschijnlijk 1 van hun ook MM
Afbeelding moeder met pups, moeder is een cryptic merle, vader van de moeder is MM.
Afbeelding teefjes, Patchwork is MM
Afbeelding reutjes..
Bij de Catahoula weet je nooit precies wat eruit komt, wel wat je verpaart als je test op het merle gen met DNA.
Maar in dit nest, net zoals in ons nest zijn de MM gezond, met genoeg kleur..geen EW.
bouvierpoedel
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bouviers en grote poedels.

Ongelezen bericht door bouvierpoedel »

Marjoleine schreef:
-Gaby- schreef: De moeder Catahoula heeft wit. Maar er is al een eerder nest geweest waarmee dit nest kan worden vergeleken. Het gaat om wie de vader is van de pups, de zwarte poedel of de zoon uit een eerder nest, een merle poedel x Catahoula. Het eerste nest was poedel x Catahoula en was zwart en merle, zonder of met heel weinig wit. Dit nest is merle, volgens mij op één zwarte pup na, en +/- de helft heeft veel wit. Dus waarschijnlijk is in ieder geval de poedel x Catahoula de vader van een aantal pups, want de zwarte poedel vererfde geen wit in het vorige nest. ;)
Althans, dat is dan waarschijnlijk, maar je mag er zeker niet van uit gaan. De wet van de grote getallen en zo ;)

Als de vader de kruising is, zou de helft van de pups (theoretisch) geen baard moeten hebben en de helft zou ook kortharig moeten zijn.
Maar zowel die baard als dat korte haar zijn enkelvoudig dominante eigenschappen.
Als een pup dus homozygoot geen baard heeft zie je dat, en als ie homozygoot kort haar heeft zie je dat ook.
Daar zou je dus iets aan kunnen zien (want een vaderschapstest zit er niet in gok ik zomaar :ugh: ).
Dat wilde ik net zeggen maar met andere woorden. :wink:
Wat je zegt ben je zelfffff :lekkerpuh:
Fairmate
Vaste gebruiker
Contacteer:

Marjoleine schreef:

Deze pups zijn helemaal gladhaar, in iedergeval de meeste, 2 met iets langer haar maar minder lang dan het vorig nest.
-Gaby-
Zeer actief

Marjoleine schreef:

Dat ik het niet met zekerheid kan zeggen weet ik, vandaar de "waarschijnlijk" inderdaad, haha. ;) Ik heb de foto's gezien en een aantal pups lijken mij in elk geval kortharig, maar ze zijn nog erg jong. ;) Hoe oud moeten ze zijn om een baard te zien?
Afbeelding
Marjoleine
Zeer actief
Contacteer:

bouvierpoedel schreef: Dat wilde ik net zeggen maar met andere woorden. :wink:
. :LOL: :LOL: :LOL:
Goed zo, Kees :cool2:

Afbeelding

-Gaby-
Zeer actief

Tegelijk geplaatst. Korter haar dus dan in het vorige nest. ;)
Afbeelding
Marjoleine
Zeer actief
Contacteer:

-Gaby- schreef: Dat ik het niet met zekerheid kan zeggen weet ik, vandaar de "waarschijnlijk" inderdaad, haha. ;) Ik heb de foto's gezien en een aantal pups lijken mij in elk geval kortharig, maar ze zijn nog erg jong. ;) Hoe oud moeten ze zijn om een baard te zien?
Dan is het goed ;)

Ik weet het niet eerlijk gezegd, vanaf een week of 3-4 denk ik.
Kees kan je dat vertellen, die fokt baarden ;)

Afbeelding

bouvierpoedel
Zeer actief

Marjoleine schreef:
bouvierpoedel schreef: Dat wilde ik net zeggen maar met andere woorden. :wink:
. :LOL: :LOL: :LOL:
Goed zo, Kees :cool2:
Ja schat jouw kennis heb ik bij lange na niet en voel mij een beetje overschaduwd en loop te zoeken hoe ik dat begrijpbaar kan tikken. :oeps:
bouvierpoedel
Zeer actief

Marjoleine schreef:
-Gaby- schreef: Dat ik het niet met zekerheid kan zeggen weet ik, vandaar de "waarschijnlijk" inderdaad, haha. ;) Ik heb de foto's gezien en een aantal pups lijken mij in elk geval kortharig, maar ze zijn nog erg jong. ;) Hoe oud moeten ze zijn om een baard te zien?
Dan is het goed ;)

Ik weet het niet eerlijk gezegd, vanaf een week of 3-4 denk ik.
Kees kan je dat vertellen, die fokt baarden ;)
Ja daar tegenaan zoiets.
Maar weet het niet wanneer dat komt bij die xsingen en of dat proces langzamer werkt.
Marjoleine
Zeer actief
Contacteer:

Inge O schreef: kan denk ik nog langer duren als je kijkt naar de pups van noor (yamie), die zijn nu al ruimmmmm het huis uit en hadden pas op de laatste (recente) foto's een duidelijke baard.
Dat zijn kortharen met baard.
Dat ziet er inderdaad weer anders uit.

Langharen met baard tonen die baard eerder, maar het hangt er dus net vanaf wat zo'n pupje is.

Fairmate, ik had de foto's van pagina 3 gemist. Ik ga ze even plaatsen en er vragen bij zetten, is dat goed?

Afbeelding

Marjoleine
Zeer actief
Contacteer:

Fairmate schreef: Afbeelding McM
Wat is McM?
Ik zie hier een eenkleurige hond met tanpoint die Merle is namelijk.
Afbeelding MM
Waarom is dit anders? Deze is getest denk ik, dat je MM zegt?
Ik zie een bruin met tanpoint die in elk geval Merle is, en wrs MM.
Ook "gewoon" een merle, uiterlijk. MM kan best, fenotypisch gesproken.
Afbeelding moeder met pups, moeder is een cryptic merle, vader van de moeder is MM.
En de vader van dit nest?
Hoe bedoel je, Patchwork is MM? Dit is toch gewoon een bontfactor en Merle?
Bij de Catahoula weet je nooit precies wat eruit komt, wel wat je verpaart als je test op het merle gen met DNA.
Maar in dit nest, net zoals in ons nest zijn de MM gezond, met genoeg kleur..geen EW.
Wat is EW?
In elk geval geen bekende term en geen genetische.
Kun je uitleggen wat ermee bedoeld wordt?

Afbeelding

Ennath
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kruising BC x Friese Stijfkop: Iara
Newfounlander met klein beetje Lab: Komo
Hoogbejaarde teckel: Sjoske
En binnenkort: Digna!
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door Ennath »

Laat me raden: EW is Excessive White.

Volgens mij is dat gewoon Bont. :19:

maar ik ben natuurlijk geen kleuren goeroe :schrik:
sbientje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labrador Retriever
Contacteer:

Ongelezen bericht door sbientje »

hoe kan je uit 2 solid ouders nou een MM krijgen? Dat kan toch gewoon niet! om een MM te krijgen moeten allebei de ouders minstens M gedragen hebben. Dan zij ze dus niet solid?
Marjoleine
Zeer actief
Contacteer:

Ennath schreef:Laat me raden: EW is Excessive White.

Dat vermoed ik ook (en ik ben geen goeroe :mep: ).
Alleen wil ik dus weten wat ze ermee bedoelen.
Vooral omdat veel rassen eigen namen verzinnen en daarmee een heel ras op het verkeerde been zetten.
Als het is wat ik denk dat het is, zijn ze daar al flink mee bezig dus.

Afbeelding

Marjoleine
Zeer actief
Contacteer:

sbientje schreef:hoe kan je uit 2 solid ouders nou een MM krijgen? Dat kan toch gewoon niet! om een MM te krijgen moeten allebei de ouders minstens M gedragen hebben. Dan zij ze dus niet solid?
De Catahoulafokkers stellen dat de merle-mutatie van de Catahoula anders is (dat is inderdaad zo) en dat hun solid honden daardoor vaak cryptic Merle hebben: solid dus waarbij je de Merle niet ziet.

Afbeelding

Ennath
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kruising BC x Friese Stijfkop: Iara
Newfounlander met klein beetje Lab: Komo
Hoogbejaarde teckel: Sjoske
En binnenkort: Digna!
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door Ennath »

De Catalouha fokker lijkt op de DD fokkers.
Die hebben ook "speciale Merle"

En jij bent wel een Goeroe .................................. op hondenkleuren gebied.
Maar verder ben je wel normaal hoor :F:
Fairmate
Vaste gebruiker
Contacteer:

Ennath schreef:Laat me raden: EW is Excessive White.

EW is meer dan 70% wit. Afkeur dus.
Fairmate
Vaste gebruiker
Contacteer:

sbientje schreef:hoe kan je uit 2 solid ouders nou een MM krijgen? Dat kan toch gewoon niet! om een MM te krijgen moeten allebei de ouders minstens M gedragen hebben. Dan zij ze dus niet solid?

Nee zij zijn zeker niet solid, maar hebben wel een "veilige" kleur om met een merle uitziende te verparen.
Marjoleine
Zeer actief
Contacteer:

Fairmate schreef:EW is meer dan 70% wit. Afkeur dus.
Fairmate, ik vind je heel aardig en betrokken en dat waardeer ik echt.
Maar ik ga je toch even ernstig op je vingers tikken.

Als je spreekt van EW lijkt het of je een kleurencode gebruikt.
Het lijkt of je refereert aan de E-locus.
Nou weet ik dat dat niet kan: er is een E-locus en daar liggen vier allelen op (voor zover nu bekend) maar EW bestaat niet.
Maar voor mensen die dat niet weten is het heel verwarrend.

Waar jij aan refereert is dat deze honden een bontfactor hebben.
Dát is de reden dat de Merle honden meer wit hebben: dat hebben ze van nature al, en zouden ze ook hebben als ze geen Merle hadden.
Daar komt nog bij dat er wel een mutatie bestaat die extreem bont heet (al ligt die ergens anders en hebben Catahoula's die niet).

Ik snap dus wat je wilt zeggen maar als je wel de codes gebruikt van Merle en je goochelt er vervolgens een niet-bestaande code bij die lijkt op een bestaande code, zet je iedereen op het verkeerde been.
Dat zal vast komen doordat alle Catahoulamensen dat doen, maar het is wel fout.
Dus als je er dan toch aan wilt refereren, gebruik dan een term die in elk geval duidelijk is.
Zeg dat gewoon dat er een bontfactor is en dat ze daardoor teveel wit hebben.
Of zeg dat ze alleen teveel wit hebben.
Maar gebruik geen niet-bestaande termen alsjeblieft? Dat is echt heel verwarrend.

Zo.
Schooljufmodus uit ;)

Afbeelding

Marjoleine
Zeer actief
Contacteer:

Fairmate schreef:
Nee zij zijn zeker niet solid, maar hebben wel een "veilige" kleur om met een merle uitziende te verparen.
O, hij gaat nog even aan, hoor, de schooljufmodus.

Die honden zijn wel solid.
Ze zijn fenotypisch eenkleurig en dat heet solid.
S-locus ligt dat.
Ik weet niet hoe jullie het noemen, maar genetisch gezien is het solid.

Afbeelding

Fairmate
Vaste gebruiker
Contacteer:

Marjoleine schreef:
Fairmate schreef: Afbeelding McM
Wat is McM?
Ik zie hier een eenkleurige hond met tanpoint die Merle is namelijk.

Tanpoint kennen we niet. Dit ziet uit als een enkele merle die Cryptic Double merle getest is. Een cryptic double merle ziet er niet uit als een ( wat iedereen denkt) Double merle. McM
Afbeelding MM
Waarom is dit anders? Deze is getest denk ik, dat je MM zegt?
Ik zie een bruin met tanpoint die in elk geval Merle is, en wrs MM.
Deze is Patchwork, en MM. Hij is zelfs MaM. Dat is weer een afwijkend gen wat ze ontdekt hebben bij de Catahoula en hij zou kunnen verpaart worden met een merle uitziende hond zonder dove of EW pups te krijgen..
Ook "gewoon" een merle, uiterlijk. MM kan best, fenotypisch gesproken.
Dit is de vader van het onderstaande nestje.
En de vader van dit nest?
Zie boven
Hoe bedoel je, Patchwork is MM? Dit is toch gewoon een bontfactor en Merle? Ja tot nu toe zijn alle patchworks die we getest hebben ( zeker 20) allemaal MM. Patchwork is de kleur/ patroon dat de ondergrond wit is met grote patches/ vlekken erop.
Wat is EW?
In elk geval geen bekende term en geen genetische.
Kun je uitleggen wat ermee bedoeld wordt?
EW is excessive white. Dit is een hond met meer dan 70% wit. Kans op doofheid en oogafwijking zeer groot.
Machie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Puli, kruising golden retriever X wetterhoun, kruising Pumi, Hrvatski ovčar, Border Collie

Ongelezen bericht door Machie »

Fairmate, ik ben gestopt bij lezen toen ik las: tanpoint kennen we niet...
Dan houdt je hele kleuren benoeming toch op? tanpoint is nu net het meest bekende...
Marjoleine
Zeer actief
Contacteer:

Fairmate schreef: Tanpoint kennen we niet. Dit ziet uit als een enkele merle die Cryptic Double merle getest is. Een cryptic double merle ziet er niet uit als een ( wat iedereen denkt) Double merle. McM
Nou, misschien kennen jullie het niet, maar deze hond heeft echt tanpoint hoor ;)
En wat bedoel met met cryptic merle getest? Bedoel je dat het allel voor Cryptic bekend is?
Of is dit de naam die jullie gebruiken?
Deze is Patchwork, en MM. Hij is zelfs MaM. Dat is weer een afwijkend gen wat ze ontdekt hebben bij de Catahoula en hij zou kunnen verpaart worden met een merle uitziende hond zonder dove of EW pups te krijgen.
En waar staat die a voor? Waar hoort ie bij? Is het een mutatie op M?
Patchwork is de kleur/ patroon dat de ondergrond wit is met grote patches/ vlekken erop.
Patchwork is dus gewoon een hond met een fenotypische bontfactor.
EW is excessive white. Dit is een hond met meer dan 70% wit. Kans op doofheid en oogafwijking zeer groot.
Bont dus.
Maar daar heb ik hierboven al iets over gezegd ;)

Afbeelding

Fairmate
Vaste gebruiker
Contacteer:

Voor alle duidelijkheid.. :wink:

EW is voor ons een afkorting voor het excessive white. Dit heeft dat ook weer te maken met de letale factor wat doofheid en blndheid kan veroorzaken. Ook te maken met het peibald gene wat alle zoogdieren kunnen dragen.

Onder de Catahoula fokker gebruiken ze het woord EW, Excessive White. Aangezien dat dit een Amrikaans ras is gebruiken wij de termen die hun gebruiken natuurlijk..

Hier misschien een interessante "brief":

Sorry, ik post m ff in een nieuw antwoord...is erg lang en in het Engels..
Plaats reactie

Terug naar “Fokken van honden”