Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

fokken met HD

Dit forum is voor al uw vragen, ervaringen en weetjes over het fokken van honden.

Moderator: moderatorteam

vania
Zeer actief
Mijn ras(sen): 2 dogo Canario's, 1 boxer x rottweiler, 1 groenendaeler
Aantal honden: 4

Re: fokken met HD

Ongelezen bericht door vania »

Marjoleine schreef:Nee, het punt is dat die heupen maar een klein deel van het gangwerk bepalen.
Mensen denken vaak dat die heupen bepalend zijn voor het gangwerk maar dat is niet zo: de heupen zijn maar een klein onderdeel.

Vania, ik heb antwoord uit Finland.
Ik plak he hieronder:

Dogo Canarios:

There are few Dogo Canario breeders in Finland.

Finnish Kennel Club has accepted Dogo Canario as a breed in 2001. Most of Finnish Canarios definety are Dogo Canarios . Dogo Canarios health results/breeding database (hips, elbows) are registered to Finnish Kennel Club.

This breed still is seen as two “versions”, Dogo Canarios (a bit heavier version) and Presa Canarios (Perro de Presa) in Finland. At the moment there also are about 40 Presa Canarios in Finland. The database of Presa Canarios is in UKC, so there is not formal health database of all Canario Dogs together in Finland. They hope that both, breeders of Dogo Canario and Presa Canario, will become more co-operative and they will have “uniform” aims in the future ( I found this comment from the website of Dogo Canario).

PEVISA

If the breed has the Aim program of Breeding, it can belong to PEVISA-program of Finnish Kennel Club. The purpose of PEVISA is the counteraction of heritage diseases and problems of the breeds. According to PEVISA program, the rules of the breed might be (for example): parents of litter must have accepted results of eye-, HD- or elbow examinations.

If I´ve understood right, Dogo Canarios (and Presa Canarios) have not convergent Aim program of Breeding to the “both versions”, yet. So they do not belong to PEVISA program. Still, breeders hope that all canarios have to have hips and elbows X-rayed before breeding. Specially good elbows are important in this breed, because it´s heavy breed from front and most of weight targets to elbows.

Some Dogo Canarios have mentioned to genetic examination as helping breeding and founding heritage diseases of this breed > Ganine Genetic Studies http://www.koirangeenit.fi/in-english/

Few websites of Finnish Dogo Canario - if your friend wants to know more and/or contact the breeders:

Sobre Salir Kenne (Presa Canario)l http://www.sobresalir-presa.com/presa_c ... _suomessa/
Brave Strong Kennel (Dogo Canario) http://www.bravestrong.fi/
Kennel Shistoso (3 breeds, inclued Dogo Canario) http://www.chistoso.net/
Facebook http://fi-fi.facebook.com/pages/Dogo-Ca ... 9945968971
Dogo Canario Finland Forum http://p1.foorumi.info/dogocanariofinla ... 817c253d20
dank je wel om het te vragen, in principe als ik het goed begrijp, hebben ze niet echt regels met wat je wel of niet mag fokken ivm HD
maar ik krijg wel de indruk dat ze daar en in Zweden veel strenger controleren, als ik dit goed begrijp (dank zij vertaling) is hij in Roemenië geröntgend en heeft daar A heupen gekregen en is hij in Zweden terug geröntgend en heeft daar C heupen gekregen???
Targoviste Crak (A/A epäv. Romaniassa,tarkistuskuvattu Ruotsissa pentujen syntymän jälkeen C/C 0/0)
Afbeelding
Marjoleine
Zeer actief
Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
Contacteer:

Ongelezen bericht door Marjoleine »

Finland heeft nog niet zoveel fokkers en ze hebben nog geen fokdoelen gesteld voor dit ras. Blijkbaar behandelen ze het daar ook als twee subgroepen, ik weet niet of dat overal is?

In elk geval, ze hebben nog niet gezamenlijk aangegeven daar dat ze een fokdoel willen nastreven en vallen nog niet onder Pevisa-regels. Dat is iets wat fokkers zelf moeten aangeven maar er zijn er dus maar enkele en dan ook nog verdeeld over de twee verschillende subrassen.

Uitslagen, voor zover die er zijn, staan op de site van de Finse kennelclub, maar ik begrijp dat elleboogproblemen als belangrijker worden gezien dan heupproblemen.

Ik spreek echt geen woord Fins, dus ik heb geen notie wat je daar geciteerd hebt ;)
Maar dat de uitslagen per land kunnen verschillen is een feit.
En de groeten van de meisjes!

Afbeelding

Niets kalmeert zo zeer als een genomen besluit.
vania
Zeer actief

Marjoleine schreef:Finland heeft nog niet zoveel fokkers en ze hebben nog geen fokdoelen gesteld voor dit ras. Blijkbaar behandelen ze het daar ook als twee subgroepen, ik weet niet of dat overal is?

In elk geval, ze hebben nog niet gezamenlijk aangegeven daar dat ze een fokdoel willen nastreven en vallen nog niet onder Pevisa-regels. Dat is iets wat fokkers zelf moeten aangeven maar er zijn er dus maar enkele en dan ook nog verdeeld over de twee verschillende subrassen.

Uitslagen, voor zover die er zijn, staan op de site van de Finse kennelclub, maar ik begrijp dat elleboogproblemen als belangrijker worden gezien dan heupproblemen.

Ik spreek echt geen woord Fins, dus ik heb geen notie wat je daar geciteerd hebt ;)
Maar dat de uitslagen per land kunnen verschillen is een feit.
dat is inderdaad overal zo, zij (fokkers van Presa Canario's) zeggen dus dat FCI de naam verandert heeft van het ras en dat zij "echte" Perro de Presa Canario's fokken en dat Dogo Canario's (dus onder FCI) geen echte Perro de Presa Canario's zijn
daarom dat ik ook vroeg of FCI de naam verandert of het land van herkomst :wink: omdat "ze" dus zeggen dat FCI het ras naar de "knoppen" heeft gedaan met de naam verandering, maar het enige verschil dat ik kan bedenken, is dat de Presa's echt van Gran canaria en Tenerife komen en de Dogo Canario's van Spanje zelf
de Dogo Canario zijn de honden die dus bij FCI geregistreerd zijn en het "showtype" zouden zijn en de Presa Canario's zijn die dat bij UKC of UPPCC of FIC geregistreerd zijn en het "werktype" zouden zijn, maar dat laatste (show en werktype) is achterhaald omdat er genoeg FCI geregistreerde DOGO canario's zijn, die dus een IPO of Franse Ring-achtig certificaat behaald hebben (uitslagen zijn hier te vinden: http://dogocanarioclub.us/forum/index.php?topic=2021.0 )

Er zijn maar heel weinig landen die op ED testen, maar het is wel zo dat de Scandivasche landen (Finland, Zweden en zo) dat veel meer doen, dan bv Polen, Nederland, Duitsland of Amerika

Als ik die zin door Google vertaling haal, dan staat er dat de Vader in Roemenië is voorgeröntgend (onofficieel) dat hij daar A/A heupen heeft gekregen en dat hij in Zweden (na het nest) nog eens gedaan is (geen idee of het dan officieel gedaan is of niet) en hij daar C/C heupen heeft gekregen en ED 0/0, maar dan wil het dus zeggen dat OF die DA in Roemenië enorm slecht kan beoordelen of dat ze in Zweden veel strenger zijn
Afbeelding
Marjoleine
Zeer actief
Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
Contacteer:

Ongelezen bericht door Marjoleine »

Inge O schreef:
vania schreef: maar dan wil het dus zeggen dat OF die DA in Roemenië enorm slecht kan beoordelen of dat ze in Zweden veel strenger zijn
maar dat is toch ook wat we hier de hele tijd zeggen, dat die beoordelingen per land gewoon sterk verschillen (en daardoor maar zéér beperkt betrouwbaar zijn).
Ja, precies.

Ik hoor uit Finland ook dat ze daar verschillende manieren van beoordelen hebben en dat het wisselt wat je krijgt. De ene keer is het een enkele persoon, de andere keer een commissie. Ook zoiets :piew:

In heel Scandinavië schijnt het zo te zijn dat je niet alleen HD kunt oen maar dat er altijd ook meteen ED wordt gedaan.

Hoe het met die naam zit weet ik niet, maar ik zou daar een mail aan FCI aan wagen.
Die kun je gewoon direct schrijven.
En de groeten van de meisjes!

Afbeelding

Niets kalmeert zo zeer als een genomen besluit.
vania
Zeer actief

Inge O schreef:
vania schreef: maar dan wil het dus zeggen dat OF die DA in Roemenië enorm slecht kan beoordelen of dat ze in Zweden veel strenger zijn
maar dat is toch ook wat we hier de hele tijd zeggen, dat die beoordelingen per land gewoon sterk verschillen (en daardoor maar zéér beperkt betrouwbaar zijn).
ja dat wist ik, maar ik was eigenlijk enorm verbaast dat dit op de website staat
bij de meeste zou dan gewoon de A-heupen op de site staan en over de C-heupen zouden ze dan zwijgen
Marjoleine schreef: In heel Scandinavië schijnt het zo te zijn dat je niet alleen HD kunt oen maar dat er altijd ook meteen ED wordt gedaan.

Hoe het met die naam zit weet ik niet, maar ik zou daar een mail aan FCI aan wagen.
Die kun je gewoon direct schrijven.
Eigenlijk vind ik dat nog geen eens zo slecht verplicht HD en ED testen
Ik zal eens zien of ik FCI kan mailen ivm de naamsverandering van de DC
Afbeelding
maart
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse herders

Ongelezen bericht door maart »

*foutje* :hmmm:
Plaats reactie

Terug naar “Fokken van honden”