Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

fokken met HD

Dit forum is voor al uw vragen, ervaringen en weetjes over het fokken van honden.

Moderator: moderatorteam

vania
Zeer actief
Mijn ras(sen): 2 dogo Canario's, 1 boxer x rottweiler, 1 groenendaeler
Aantal honden: 4

fokken met HD

Ongelezen bericht door vania »

Ik heb eens een vraagje
Ik weet dat hier in België je bv maar bepaalde combinaties mag maken betreft HD
HD A + HD A
HD A + HD B
HD A + HD C
HD B + HD B
met HD D/E/F en zo verder mag hier absoluut niet gefokt worden

nu ben ik bezig met de HD uitslagen die ik vind van de DC in zoo easy aan het zetten en ik zie dat er (voornamelijk in finland) ook combinatie HD C + HD C en zelfs HD C + HD D gedaan word

maar ik kan nergens niet zo snel vinden of dat van FCI wel mag :denken:
wat nut heeft het om te testen als je toch een HD D hond gaat gebruiken?

zelfde trouwens met ED, alhoewel ik geen idee heb hoe "erg" bv ED 0/1 of 1/1 is, maar daar word ook "vrolijk" mee gefokt :denken:
Afbeelding
crutz
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herders (FCI)
Aantal honden: 7
Contacteer:

Re: fokken met HD

Ongelezen bericht door crutz »

zijn volgens mij geen FCI regels voor, zelfs testen is niet verplicht.....
nathalie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kelpie en Weimaraner
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door nathalie »

Volgens mij zijn er geen regels. Met bullmastiff's wordt er ook met waardeloze heupen gefokt dacht ik.. Gok dat er anders niet veel van het ras overblijft.
Afbeelding
Tot ooit lieffie.. Ushi *01-04-10 †07-12-15
True love lives forever... Bowie, *15-12-94 † 26-07-10
Candy, voor altijd in mijn gedachten
http://www.greyblessings.nl
vania
Zeer actief

crutz schreef:zijn volgens mij geen FCI regels voor, zelfs testen is niet verplicht.....
voor geen 1 ras???
ik weet dat het voor de DC hier niet verplicht is en ook voor een hoop andere rassen niet, maar ik wist dus niet dat FCI dat niet verplicht, best wel stom vind ik :schrik:
Afbeelding
Muk

Ongelezen bericht door Muk »

Misschien dat die regel nog niet zo lang bestaat? Met een Newfoundlander mocht je in het verleden ook combinaties maken met HD D x HD B enz. en dat mag nu ook niet meer. Terecht wat mij betreft overigens, maar in het verleden kon dit dus wel.

Misschien dat de FCI dit in het verleden heeft aangescherpt? Als ik stambomen van de NF bekijk, dan is dit een aantal jaren geleden aangepast, dus nog niet echt heel lang geleden.
Muk

Tara schreef:Als je dingen gaat verplichten, zul je ook moeten gaan handhaven.
Daarin zit hem vaak het probleem, bovendien kun je HD-C x HD-C altijd nog goedpraten door er met terugwerkende kracht een oepsie van te maken.
Het maakt voor een fokker ook niet uit (in NL) of je HD D x HD D kruist, de stamboom voor de pups komt er toch wel. Je wordt hooguit geroyeerd en je pupbemiddeling vervalt. Daarvoor hoef je het dus niet te laten.
vania
Zeer actief

Muk schreef:Misschien dat die regel nog niet zo lang bestaat? Met een Newfoundlander mocht je in het verleden ook combinaties maken met HD D x HD B enz. en dat mag nu ook niet meer. Terecht wat mij betreft overigens, maar in het verleden kon dit dus wel.

Misschien dat de FCI dit in het verleden heeft aangescherpt? Als ik stambomen van de NF bekijk, dan is dit een aantal jaren geleden aangepast, dus nog niet echt heel lang geleden.
op FB staat een DC nest aangekondigd voor dit jaar, waar beide ouders HD C hebben :denken:

Ik vind het goed dat het hier in België niet mag, maar aangezien er nog veel rassen zijn (waaronder de DC) waar je niet verplicht moet testen, haalt het niet heel veel uit denk ik

Ik zie trouwens vrij veel honden uit Polen (veel van dezelfde kennel :ugh: ) die dus HD C hebben, die getest zijn in Finland en daar die die uitslag hebben gekregen, is Finland dan zo streng met keuren, dat er maar zo weinig DC's zijn die A of B heupen krijgen, terwijl het over het algemeen over de rest van de wereld best wel mee valt?

Iemand ook een idee hoe het zit met ED 1/1 of 1/0 te kunnen/mogen fokken?
Afbeelding
Gos
Zeer actief

Ongelezen bericht door Gos »

vania schreef:Iemand ook een idee hoe het zit met ED 1/1 of 1/0 te kunnen/mogen fokken?
Voor mij zou de vraag eerder zijn of ik er mee zou willen fokken.....
vania
Zeer actief

Gos schreef:
vania schreef:Iemand ook een idee hoe het zit met ED 1/1 of 1/0 te kunnen/mogen fokken?
ff voor de duidelijkheid, ik zou het niet doen, ook niet met HD C
maar ik heb ook geen idee hoe het vererft of hoe "erg" het is, is het te vergelijken met bv HD C of D of eerder met HD B
Tara schreef:
Muk schreef:
Daarin zit hem vaak het probleem, bovendien kun je HD-C x HD-C altijd nog goedpraten door er met terugwerkende kracht een oepsie van te maken.
Het maakt voor een fokker ook niet uit (in NL) of je HD D x HD D kruist, de stamboom voor de pups komt er toch wel. Je wordt hooguit geroyeerd en je pupbemiddeling vervalt. Daarvoor hoef je het dus niet te laten.

Nee, in principe niet.
De rasverenigingen hebben nauwelijks middelen voor sancties anders dan die jij noemt, en de Raad van Beheer controleert niet, en handhaaft ook niet.
ik denk (maar ben niet 100% zeker) dat als je hier in België verplicht bent om je ras te testen en het niet doet, je ook geen stambomen krijgt
Afbeelding
Muk

vania schreef:
Muk schreef:Misschien dat die regel nog niet zo lang bestaat? Met een Newfoundlander mocht je in het verleden ook combinaties maken met HD D x HD B enz. en dat mag nu ook niet meer. Terecht wat mij betreft overigens, maar in het verleden kon dit dus wel.

op FB staat een DC nest aangekondigd voor dit jaar, waar beide ouders HD C hebben :denken:

Ik vind het goed dat het hier in België niet mag, maar aangezien er nog veel rassen zijn (waaronder de DC) waar je niet verplicht moet testen, haalt het niet heel veel uit denk ik

Ik zie trouwens vrij veel honden uit Polen (veel van dezelfde kennel :ugh: ) die dus HD C hebben, die getest zijn in Finland en daar die die uitslag hebben gekregen, is Finland dan zo streng met keuren, dat er maar zo weinig DC's zijn die A of B heupen krijgen, terwijl het over het algemeen over de rest van de wereld best wel mee valt?

Iemand ook een idee hoe het zit met ED 1/1 of 1/0 te kunnen/mogen fokken?
Blijkbaar verschillen de regels per ras per land en heeft de FCI geen standaardregels hierover. Bij de Newfoundlanderclub mag je met ED graad 1 wel fokken, mits er een ED vrije hond tegenover staat. ED graad 2 mag niet gebruikt worden voor de fok.

Een paar jaar geleden was er wel een rel doordat er een fokker uit Finland (in ieder geval Scandinavië) die naar Vlaanderen was verhuisd en daar doorging met het fokken met honden die HD D hadden. Volgens de Finse regels mocht dat namelijk en omdat haar kennel daar geregistreerd stond, kon men daar in België niets tegen doen.

Maar verwarrend is het wel, dat elk land zijn eigen gezondheidseisen heeft.
Muk

Tara schreef:
Muk schreef:

Nee, in principe niet.
De rasverenigingen hebben nauwelijks middelen voor sancties anders dan die jij noemt, en de Raad van Beheer controleert niet, en handhaaft ook niet.
Klopt en daar zou de RvB toch wat meer aan mogen doen wat mij betreft. Dat lijkt mij ook voor de rasverenigingen wel positief, aangezien zij hier ook over meestemmen.
Dus als er binnen een ras HD D x HD D gefokt wordt, dat de pups geen stamboom krijgen bijvoorbeeld. Dat maakt veel meer indruk (want dan kun je minder geld vragen voor de pups!) dan het royeren uit de club.
crutz
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herders (FCI)
Aantal honden: 7
Contacteer:

Ongelezen bericht door crutz »

Muk schreef: Een paar jaar geleden was er wel een rel doordat er een fokker uit Finland (in ieder geval Scandinavië) die naar Vlaanderen was verhuisd en daar doorging met het fokken met honden die HD D hadden. Volgens de Finse regels mocht dat namelijk en omdat haar kennel daar geregistreerd stond, kon men daar in België niets tegen doen.

Maar verwarrend is het wel, dat elk land zijn eigen gezondheidseisen heeft.

maar mocht zij dan in het buitenland fokken onder haar Fins geregistreerde kennelnaam....????
ach ja, daar is idd geen nestcontrole, dus dan is dat makkelijker ja....
Muk

Tara schreef: Ik vind niet dat je een groep goedbedoelende vrijwilligers de macht in handen moet geven om te bepalen welke nesten er wel of geen stambomen krijgen.
Dat heeft echt meer nadelen dan voordelen denk ik... :ugh:
Weet ik niet? Het hangt er uiteraard vanaf welke minimale eisen je stelt.
Als ik voor "mijn" ras spreek dan zijn er een aantal minimale eisen die bij beide rasverenigingen ingevoerd zijn, zoals:
- Alleen fokken met HD A, HD B en HD C, honden die HD C en B hebben moeten met een HD A hond worden gebruikt
- Alleen fokken met ED graad 0 en 1, tegenover een graad 1 hond moet een graad 0 hond staan
- De hond moet cystenurie vrij zijn, drager mag (maar dat weet ik niet 100% zeker) ook, maar dan moet daar een vrije hond tegenover staan
De teef moet minimaal 24 maanden en maximaal 5 jaar zijn bij haar eerste nest
De teef mag maximaal 3 nesten hebben
De reu mag niet meer dan een x aantal keer (dit wisselt per rasvereniging) per jaar dekken

Deze eisen zijn goed meetbaar, objectief, want beide rasverenigingen hebben hierover dezelfde mening. Zelf vind ik het ook goede maatstaven, al hadden ze wat mij betreft wel strenger gemogen. Dus dit zou dan ook zo door de RvB overgenomen kunnen worden. En hierop kun je dus ook makkelijk sanctioneren.

Er zijn natuurlijk ook gezondheidseisen die lastiger te controleren zijn, of waarvan niet 100% duidelijk is of ze inderdaad effect hebben. Ook verschillen de gezondheidseisen per ras, maar op objectieve en meetbare eisen te sanctioneren (lees het niet uitgeven van stambomen voor de pups) vind ik een prima manier om fokkers te "straffen" als zij zich niet aan de spelregels houden.

Bij de NF heb je ook regels over bijvoorbeeld de kleuren. Het is zo niet wenselijk om bijvoorbeeld een combinatie te maken van een zwart/witte hond x een bruine hond. Dit, omdat dit wit/bruine pups kan geven en die kleurcombinatie is niet erkend in NL. Maar gezondheidstechnisch is er niks mis mee, dus daarop sanctioneren vind ik dan weer onzin.
Muk

Tara schreef: Wat meetbaar en objectief te beoordelen is, dat is makkelijk.
Maar stel je een ras voor: de werkeisen zijn nergens echt goed duidelijk geformuleerd, het blijft in algemeenheden steken.
Het exterieur is wel degelijk goed vastgelegd, maar daar houden ze zich in het moederland weer niet zo strak aan.
Moeten we dan straks een bestuur van goedbedoelende, vrijwillligende amateurs laten bepalen wat wel een goede (werk)hond is en wat niet?
Welk karakter is goed genoeg om mee te fokken en welk niet? En wie bepaalt dat als het niet goed en duidelijk is vastgelegd?
Dat bepaal ik als fokker liever zelf, beslissingen daarover laat ik liever niet over aan die vrijwilligers.
Dan krijg je precedentenwerking, afhankelijk van wie er op welk moment in een bestuur zit.
Iemand die tegen de gangbare ideeën ingaat krijgt dan geen stambomen, en dan blijkt tien jaar later dat die persoon nog helemaal niet zo gek zat met zijn of haar ideeën, en dan wil men júist dat soort honden weer hebben.
Omdat de door hem/haar gefokte honden toentertijd geen stambomen gekregen hebben, zijn ze waardeloos geworden voor de stamboomfokkerij.
Nog meer wat buiten de gesloten genenpoel terechtkomt...
En ik heb het echt van dichtbij meegemaakt met onze eerste hond, toen deze twee was haalde men de neus er voor op, en noemde het een "aardig type".
Tien jaar later zat het ras met gezondheidsproblemen en kutkarakters, en was júist onze hond van een ouderwets type dat ze toen maar wát graag weer terug hadden willen halen...

Nee hoor, doe dan alsjeblieft maar een paar rotte appels die zich niet aan de regels houden, daar heb je dan in elk geval nog het zicht op. :U:
Maar hiermee ben ik het wel eens. Wat je niet objectief kunt meten, kun je ook niet op sanctioneren.
Al kun je bij werkeigenschappen bijvoorbeeld wel eisen stellen aan bijvoorbeeld 2x een bepaald resultaat behalen bij een werkproef. Karakter is lastiger en in mijn ogen kun je daar niet op sanctioneren.
Een NF (jaja, daar is die weer) behoort rustig en kalm te zijn. Tolerant naar mensen enz. Maar, er zijn ook NF die dat minder zijn. Die heel druk zijn en een stuk lastiger te hanteren zijn. Er zijn fokkers die hun honden kalmeringstabletten geven voor een show. Dat is natuurlijk absurd, maar controleer zoiets maar eens. Dat is onmogelijk. En het hangt er natuurlijk ook vanaf wat je met een hond doet. Een labrador hier in de wijk is ontzettend druk, maar ja, als je er als eigenaar niks mee onderneemt krijg je dat vanzelf. Kortom, zoiets is niet te beoordelen.

Zolang iets niet objectief vast te stellen is, kun je daar ook niet op sanctioneren. Maar zodra iets wel objectief vast te stellen is, dan mogen fokkers wat mij betreft dus zeker wel gestraft worden als zij zich niet aan die basisspelregels houden. En zo lastig hoeven die basisregels ook niet te zijn.
Xtine
Zeer actief
Mijn ras(sen): Havanezer

Ongelezen bericht door Xtine »

vania schreef:
Gos schreef:
maar ik heb ook geen idee hoe het vererft of hoe "erg" het is, is het te vergelijken met bv HD C of D of eerder met HD B
Tara schreef:
Muk schreef:

Nee, in principe niet.
ik denk (maar ben niet 100% zeker) dat als je hier in België verplicht bent om je ras te testen en het niet doet, je ook geen stambomen krijgt
Inderdaad,
op de site van Sint Hubertus vind je de lijst met honden die verplicht getest moeten worden.
Geen tests, geen stambomen.
Handle every stressful situation like a dog.
If you can't eat it or play with it,
Just pee on it and walk away.
vania
Zeer actief

Tara schreef:
Dat zou kunnen, dat weet ik niet.
Maar in Nederland kun je eigenlijk doen wat je wilt.
De enige manier waarop je dat zou kunnen voorkomen, is door de rasverenigingen meer sanctiemogelijkheden in handen te geven.
Maar ik denk dat dat laatste meer nadelen dan voordelen heeft.
Ergens vind ik het hier in België op gebied van stambomen, redelijk goed geregeld
er is een open stamboek, DNA testen is verplicht, geen DNA = geen stambomen (ook al is dat nog maar sinds begin 2010), HD verplicht voor bepaalde rassen (alhoewel dat voor mij wel voor bijna alle rassen zou mogen, evenals ED en OCD en PL)

ik denk (maar dat weet ik weer niet zeker, omdat er van de DC hier in belgië geen RV is) dat de RV's hier niet lakser zijn dan Sint Hubertus, dus ze moeten daar op zich aan voldoen, of meer eisen, omdat Sint Hubertus de lat al op 70% (gok ik he) legt

Ik kan trouwens op de site van de kennel club van Finland nergens vinden of je met HD C of D mag fokken, ik vind zelfs geen papier dat je moet invullen om officieel te testen, maar dat kan ook aan mijn gebrekkig (euhum :LOL: ) Fins liggen of aan google translater die er iets helemaal onverstaanbaar van maakt :schrik:
Afbeelding
vania
Zeer actief

Xtine schreef:
vania schreef:
Gos schreef:
Tara schreef:
Muk schreef: Het maakt voor een fokker ook niet uit (in NL) of je HD D x HD D kruist, de stamboom voor de pups komt er toch wel. Je wordt hooguit geroyeerd en je pupbemiddeling vervalt. Daarvoor hoef je het dus niet te laten.

Nee, in principe niet.
Inderdaad,
op de site van Sint Hubertus vind je de lijst met honden die verplicht getest moeten worden.
Geen tests, geen stambomen.
dan had ik het toch goed, ik vond de lijst van de verplichte rassen, maar er staat niet echt specifiek bij, dat als je niet laat testen je ook geen stambomen krijgt, terwijl dat bij het DNA bijvoorbeeld wel bij staat
ik vind de lijst trouwens redelijk kort :denken:
Afbeelding
vania
Zeer actief

Inge O schreef: exact dit vind ik dus van toepassing op alle RV's en zijn voor mij de reden geweest om er jaren geleden uit te stappen :ok: .
Ik ben ergens wel blij dat hier Sint Hubertus (dus 1 organisatie) alles beslist, ik denk dat het veel moeilijker is, als je de RV's alles laat beslissen, omdat het dan bij elk ras anders is en dan is het moeilijk (volgens mij) voor die ene overkoepelde organisatie om iedereen tevreden te houden

Ik krijg precies de indruk dat in NL, de RV's "alles" beslissen en de RvB zich er groten deels maar bij neer legt en de lat daarom lager legt :19:
is het in Duitsland ook niet zo, dat als je niet via de RV van je ras fokt, je ook geen stambomen krijgt?
Dat daar effectief alle RV's "baas" zijn over de stambomen ipv zoiets als Sint Hubertus?

ivm het HD gebeuren, vond ik dit op de site van de RV van de DC (het is wel voor de argentijn, maar ik krijg dat van de DC niet open :ugh: )
Tussen honden met de FCI beoordeling A,B,C, (ofwel HD-,HDtc, HD±, ) mag niet elke
willekeurige oudercombinatie worden gevormd. HD-C mag alleen in combinatie met HD-A
of HD-B.
Beide ouderdieren dienen voor de dekking te zijn onderzocht op het voorkomen van
heupdysplasie . De uitslag van dit onderzoek dient ten tijde van de dekking bekend te zijn.
De uitslag van dit onderzoek wordt alleen erkend indien de desbetreffende hond ten tijde van
het onderzoek ten minste 12 maanden oud is . Dit onderzoek dient te worden verricht door
een door de Raad daartoe aangewezen instantie of dierenarts of, voor in het buitenland
geregistreerde honden, een door de F.C.I. erkende instantie of dierenarts.
HD - D wordt uitgesloten voor de fok.
b. Tussen honden met artrose beoordeling vrij, grensgeval graad 1 mag alleen met graad 1
of beoordeling vrij oudercombinatie worden gevormd.
c. Honden met artrose beoordeling graad 2 en graad 3 mogen niet voor de fokkerij worden
gebruikt.
d. Waar gebruik wordt gemaakt van in het buitenland geregistreerde reuen, gelden de regels
van het land van herkomst.

zij zeggen dus ook dat C + C niet mag, maar als de RvB zegt dat het wel mag, kunnen ze daar toch niet veel aan doen?
blijkbaar moet er ook niet officieel getest worden :eek:
als het land van herkomst zegt dat je daar met D mag fokken, maar dat volgens de RV in NL blijkbaar ook wel :piew: als de reu daar ingeschreven staat

aan dit kan ik al helemaal niet uit:
Voor honden die geboren worden uit de vermelde combinaties worden GEEN stambomen
afgegeven.:
a. Ouder / kind combinatie (combinatie P generatie / F1 generatie)
b. Broer / zus combinatie ( combinatie F generatie)
c. Grootouder / kleinkind combinatie (combinatie P generatie / F2 generatie)
Voordat beide ouderdieren worden ingezet voor de fok worden dient een DNA profiel te zijn
afgenomen en geregistreerd door het ISAG gecertificeerd laboratorium vanuit de Raad van
Beheer. DNA onderzoek :
Ook zullen de uit het nest alle in levend zijnde pups worden onderworpen aan een DNA test
na te zijn geïdentificeerd door middel van een microchip.
Voor aanvraag om een DNA test kunt u terecht bij de Raad van beheer afd. GGW.

DNA is niet verplicht in NL, maar ze verplichten het toch als je 1 van bovenstaande combinaties maakt :denken:
als je geen stambomen krijgt voor 1 van bovenstaande combinaties, waarom zou je dan DNA laten testen :denken:
Afbeelding
Minna
Zeer actief
Mijn ras(sen): Hollandse herder, mechelse herder, hollandse smoushond
Aantal honden: 8
Contacteer:

Ongelezen bericht door Minna »

Ik kan trouwens op de site van de kennel club van Finland nergens vinden of je met HD C of D mag fokken, ik vind zelfs geen papier dat je moet invullen om officieel te testen, maar dat kan ook aan mijn gebrekkig (euhum ) Fins liggen of aan google translater die er iets helemaal onverstaanbaar van maakt
Als je ergens een stuk fins vertaald wil krijgen geef maar een gilletje...ik weet dat in Finland bij de rassen die aangesloten zijn bij Pevisa (een soort fokprogramma om erfelijke ziektes te minimaliseren) als je fokt met honden die niet voldoen aan gestelde eisen je dubbel zo veel moet betalen voor stambomen, en in sommige gevallen ze ook niet krijgt.
Marjoleine
Zeer actief
Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
Contacteer:

Ongelezen bericht door Marjoleine »

In Finland hebben ze een vreselijk ingewikkeld systeem voor diegenen die er niet aan gewend zijn (waaronder ik dus).
Het is me al vaker uitgelegd maar ik kan het niet exact reproduceren, en zeker de namen niet (mijn Fins is beroerd, om niet te zeggen afwezig ;) ).
Maar het is in grote lijnen als volgt:

Er zijn groepen van verenigingen, min of meer op rasgroep. Als je een ras hebt dat geen eigen vereniging heeft wordt je ergens bij ingedeeld.
Die groepen bepalen fokbeleiden voor de aangesloten rassen.
En aan die eisen moet je als fokker voldoen, doe je dat niet, dan rijg je geen stambomen.

Dat gaat vaak goed en soms gaat het fout. Soms sluiten ze iets uit domweg omdat het te testen is, terwijl het om een onschuldig iets gaat. Zo beperken ze dan onnodig een stuk populatie.
Regels opstellen is relatief simpel, terugdraaien dan weer niet.

Het kan dus heel goed dat de regels in Finland per ras verschillen.
In België is dat niet zo dacht ik?
In Nederland worden er geen regels opgelegd buiten de inteeltregels, omdat men van mening is dat de sector dat zelf moet regelen.
En de groeten van de meisjes!

Afbeelding

Niets kalmeert zo zeer als een genomen besluit.
vania
Zeer actief

Marjoleine schreef:In Finland hebben ze een vreselijk ingewikkeld systeem voor diegenen die er niet aan gewend zijn (waaronder ik dus).
Het is me al vaker uitgelegd maar ik kan het niet exact reproduceren, en zeker de namen niet (mijn Fins is beroerd, om niet te zeggen afwezig ;) ).
Maar het is in grote lijnen als volgt:

Er zijn groepen van verenigingen, min of meer op rasgroep. Als je een ras hebt dat geen eigen vereniging heeft wordt je ergens bij ingedeeld.
Die groepen bepalen fokbeleiden voor de aangesloten rassen.
En aan die eisen moet je als fokker voldoen, doe je dat niet, dan krijg je geen stambomen.

Dat gaat vaak goed en soms gaat het fout. Soms sluiten ze iets uit domweg omdat het te testen is, terwijl het om een onschuldig iets gaat. Zo beperken ze dan onnodig een stuk populatie.
Regels opstellen is relatief simpel, terugdraaien dan weer niet.

Het kan dus heel goed dat de regels in Finland per ras verschillen.
In België is dat niet zo dacht ik?
In Nederland worden er geen regels opgelegd buiten de inteeltregels, omdat men van mening is dat de sector dat zelf moet regelen.
Dus als ik het goed begrijp, bepaald in Finland de RV van je rasgroep de regels voor het fokken, dus als ik wil weten of ze daar in Rasgroep 2 met HD C /D mogen fokken, zal ik op zoek moeten gaan naar die RV?

Ik kan zo snel niet in het reglement vinden welke combinaties je hier in Belgie niet mag maken, wel al de rest omtrent stambomen, leeftijden, kennelnamen enzo.
maar hier is voor de DC ook geen RV die die regels op legt, die is er alleen in NL en ook alleen maar "mee gepakt" bij de Mastino Napolitano.
De enige regels die ik vind, die zijn opgelegd door Sint Hubertus zijn die HD regels.
Minna schreef:
Ik kan trouwens op de site van de kennel club van Finland nergens vinden of je met HD C of D mag fokken, ik vind zelfs geen papier dat je moet invullen om officieel te testen, maar dat kan ook aan mijn gebrekkig (euhum ) Fins liggen of aan google translater die er iets helemaal onverstaanbaar van maakt
Als je ergens een stuk fins vertaald wil krijgen geef maar een gilletje...ik weet dat in Finland bij de rassen die aangesloten zijn bij Pevisa (een soort fokprogramma om erfelijke ziektes te minimaliseren) als je fokt met honden die niet voldoen aan gestelde eisen je dubbel zo veel moet betalen voor stambomen, en in sommige gevallen ze ook niet krijgt.
oke, ik heb gezocht op Pevisa Dogo Canario (ik kreeg bij Pevisa zelf, Pevisa zweedse lappenhond, dus daarom er maar DC achter geplakt) en als ik google vertaling goed begrijp is er voor de DC geen "Pevisa"?
Ik vond wel dit op een fokkers website (hopelijk doet de link het, het stuk is redelijk lang)
http://www.bravestrong.fi/139
deze fokker heeft trouwens een nest aankondiging waar ze dus HD C/C + HD C/C doet (de uitslag bij de reu staat er hier niet bij, maar zijn uitslag staat wel hier: http://jalostus.kennelliitto.fi/frmKoir ... 12488%2F10 )
Afbeelding
Xtine
Zeer actief

In België:
• Erfelijke heupziekte. Het onderzoek is verplicht, vóór het fokken, voor volgende rassen :
Ras
vanaf
Min. leeftijd

American Staffordshire Terrier
01/07/2008
12 m.
Appenzeller Sennenhund
12 m.
Beauceron
01/07/2009
12 m.
Berger Blanc Suisse
01/06/2012*
12 m.
Berger de Brie
12 m.
Berger Picard
12 m.
Berner Sennenhund
18 m.
Border Collie
01/01/2008
12 m.
Cane da Pastore Bergamasco
18 m.
Cane da Pastore Maremmano - Abruzzese
18 m.
Chien de Montagne des Pyrénées
01/01/2008
18 m.
Chow Chow
12 m.
Deutscher Boxer
01/01/2012
12 m
Deutscher Schäferhund
12 m.
Dobermann
12 m.
Entlebucher Sennenhund
12 m.
Golden Retriever
12 m.
Grosser Schweizer Sennenhund
18 m.
Hovawart
01/01/2008
18 m.
Kaukausischer Schäferhund
18 m.
Komondor
18 m.
Kuvasz
18 m.
Labrador Retriever
12 m.
Leonberger
18 m.
Newfoundland
18 m.
Old English Sheepdog
01/07/2011
12 m.
Owczarek Podhalanski
01/01/1986
18 m.
Perro de Agua Espanol
01/01/2009
12 m.
Rottweiler
12 m.
Sarplaninac
18 m.
Shar Pei
12 m.
Slovensky Cuvac
18 m.
Tibetan Mastiff (Do-Khyi)
18 m.
Vizsla
01/01/2010
12 m.
Weimaraner
01/01/2011
12 m.

De honden met HD/A en HD/B-resultaat mogen gebruikt worden voor de fok.
De honden met HD/C-resultaat mogen gebruikt worden op voorwaarde dat ze gepaard worden met een hond met HD/A of HD/B-resultaat.
De honden met HD/D en HD/E-resultaat zijn verboden voor het fokken.
vania
Zeer actief

Xtine schreef:In België:
• Erfelijke heupziekte. Het onderzoek is verplicht, vóór het fokken, voor volgende rassen :
Ras
vanaf
Min. leeftijd

American Staffordshire Terrier
01/07/2008
12 m.
Appenzeller Sennenhund
12 m.
Beauceron
01/07/2009
12 m.
Berger Blanc Suisse
01/06/2012*
12 m.
Berger de Brie
12 m.
Berger Picard
12 m.
Berner Sennenhund
18 m.
Border Collie
01/01/2008
12 m.
Cane da Pastore Bergamasco
18 m.
Cane da Pastore Maremmano - Abruzzese
18 m.
Chien de Montagne des Pyrénées
01/01/2008
18 m.
Chow Chow
12 m.
Deutscher Boxer
01/01/2012
12 m
Deutscher Schäferhund
12 m.
Dobermann
12 m.
Entlebucher Sennenhund
12 m.
Golden Retriever
12 m.
Grosser Schweizer Sennenhund
18 m.
Hovawart
01/01/2008
18 m.
Kaukausischer Schäferhund
18 m.
Komondor
18 m.
Kuvasz
18 m.
Labrador Retriever
12 m.
Leonberger
18 m.
Newfoundland
18 m.
Old English Sheepdog
01/07/2011
12 m.
Owczarek Podhalanski
01/01/1986
18 m.
Perro de Agua Espanol
01/01/2009
12 m.
Rottweiler
12 m.
Sarplaninac
18 m.
Shar Pei
12 m.
Slovensky Cuvac
18 m.
Tibetan Mastiff (Do-Khyi)
18 m.
Vizsla
01/01/2010
12 m.
Weimaraner
01/01/2011
12 m.

De honden met HD/A en HD/B-resultaat mogen gebruikt worden voor de fok.
De honden met HD/C-resultaat mogen gebruikt worden op voorwaarde dat ze gepaard worden met een hond met HD/A of HD/B-resultaat.
De honden met HD/D en HD/E-resultaat zijn verboden voor het fokken.

dat had ik inderdaad (lang geleden) ook al gevonden, het ging over het zoeken van bepaalde combinatie die hier niet mogen, zoals in NL vader x dochter, broer x zus en grootvader x kleindochter, dat kan ik dus niet vinden
Ik weet dat Guapa uit halfbroer x halfzus combinatie komt, dus dat zal wel mogen (ook een deel van de andere honden van die fokker komt uit halfbroer x halfzus) maar mag bv vader x dochter, niet dat ik dat ooit zou doen, maar raar dat dat niet opgeschreven staat dat het niet mag
Afbeelding
Xtine
Zeer actief

@Vania

Was gewoon informatief voor de anderen bedoeld hoor.

En zoals je schrijft,
weet dat bepaalde combinatie bij ons niet mogen maar vind er inderdaad geen info over.
vania
Zeer actief

Xtine schreef:@Vania

Was gewoon informatief voor de anderen bedoeld hoor.

En zoals je schrijft,
weet dat bepaalde combinatie bij ons niet mogen maar vind er inderdaad geen info over.
oh kee, is natuurlijk wel handig, maar ik vind de lijst nog steeds te kort :engel:
Afbeelding
Melanie 74

Ongelezen bericht door Melanie 74 »

De FCI heeft wel degelijk een fokregelement waarin staat waar mee je mag fokken, zal de link plaatsen straks.
Maar het wordt niet nageleefd .... Helaas.

Met linkje
http://www.fci.be/circulaires/102-2010-annex-en.pdf
vania
Zeer actief

Melanie 74 schreef:De FCI heeft wel degelijk een fokregelement waarin staat waar mee je mag fokken, zal de link plaatsen straks.
Maar het wordt niet nageleefd .... Helaas.

Met linkje
http://www.fci.be/circulaires/102-2010-annex-en.pdf
daar staat toch niet in dat je met C of D of zelfs E heupen niet mag fokken?
voor zover ik het versta staat er alleen in dat je met ernstige HD niet mag fokken, maar blijkbaar vinden ze D heupen in Finland dan weer niet ernstig genoeg :denken: :ugh:
of had je over een andere link?
Afbeelding
Marjoleine
Zeer actief
Contacteer:

vania schreef: daar staat toch niet in dat je met C of D of zelfs E heupen niet mag fokken?
Nee.
Dit is wat er staat:
With regard to surfacing hereditary defects, e.g. HD or PRA, the FCI member
countries and contract partners are obliged to record affected animals, combat these
defects in a methodical manner, continuously record their development and report
to the FCI on this matter when requested.

Je moet dus noteren wat er opduikt en dat bijhouden en aan kunnen tonen indien gevraagd.
Specifieke regels over hoe je ermee fokt zijn er niet en dat kan ook niet.
Mensen zijn en blijven zelf verantwoordelijk voor hun fokproduct. Die verantwoording kan en zal FCI niet nemen en gelijk hebben ze.

Afbeelding

Marjoleine
Zeer actief
Contacteer:

vania schreef:Dus als ik het goed begrijp, bepaald in Finland de RV van je rasgroep de regels voor het fokken, dus als ik wil weten of ze daar in Rasgroep 2 met HD C /D mogen fokken, zal ik op zoek moeten gaan naar die RV?
De vereniging die de rasgroep overkoepelt, zeg maar.

Ik heb zat vrienden in Finland, kan wel vragen voor je waar de DC zit, als die tenminste ergens zit?
Zal ik erover mailen voor je?

Afbeelding

vania
Zeer actief

Marjoleine schreef:
vania schreef:Dus als ik het goed begrijp, bepaald in Finland de RV van je rasgroep de regels voor het fokken, dus als ik wil weten of ze daar in Rasgroep 2 met HD C /D mogen fokken, zal ik op zoek moeten gaan naar die RV?
De vereniging die de rasgroep overkoepelt, zeg maar.

Ik heb zat vrienden in Finland, kan wel vragen voor je waar de DC zit, als die tenminste ergens zit?
Zal ik erover mailen voor je?
ja hoor dat mag, ik vind het namelijk best wel raar en interessant tegelijk om te weten waarom ze daar met C/C en C/D heupen (mogen?) fokken, ik heb geen flauw idee of de DC daar bij een overkoepelende RV hoort, aangezien het ras nog maar sinds juli 2011 erkent is door FCI
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Fokken van honden”