Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Welke hond zal ik (niet) in huis nemen?

Hier is ruimte voor uitgebreide gedachtenwisseling over stellingen en dilemma's over honden.

Moderator: moderatorteam

Asta

Re: Welke hond zal ik (niet) in huis nemen?

Ongelezen bericht door Asta »

Nanna schreef:
Asta schreef: Ik woon ook niet in een flat trouwens :pffff: mooie benedenwoning met tuin :F:
En daar moet je die hele lap voor quoten..... :19:
yep, lang leve het quote knopje :LOL:
semmyboy
Zeer actief
Mijn ras(sen): De duitse herdershond!
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door semmyboy »

mirretje schreef:Die beslissing van de afgelopen drie jaar heb je dan ook zeer goed genomen toch? Ik zou dat nog eventjes volhouden tot jullie wat minder werken. En dan is het geweldig om tijd aan je hond te besteden. Maar wat de meeste hier ook aangeven...het is echt geen pretje om altijd nar je werk nog de hond uit te moeten laten voordat je uberhaupt aan het eten kan beginnen. Ik heb zelf altijd gewerkt en toen ook regelmatig op de hond van mijn ouders gepast...nou ik kan je vertellen dat ik dat dier regelmatig heb vervloekt hoor. Was je doodmoe vrijdagmiddag, zin in eten en het regent buiten...maar helaas...de hond moet eruit...en zeker een half uur. Pas toen ik een jaar thuis was en zeker wist dat ik niet meer buiten de deur ging werken hebben wij onze pup aangeschaft. En ik wist dat een pup veel tijd ging kosten maar het kost me nog veeeel meer tijd dan dat ik dacht. Nu doe ik dat ook zelf omdat ik die tijd gelukkig ook heb. Maar het kost je echt meer tijd dan je denkt. En als je die tijd ook hebt kun je er ook echt van genieten.
Vind dat je helemaal gelijk hebt!
Ik heb alle tijd om mijn hond uit te laten, te spelen en te trainen. Daarom namen wij ook een hond!
Als iedereen hier weg was de hele dag hadden we niet voor een hond gekozen.
Toen we een pup namen wisten we dat er heel veel tijd in zou zitten. Maar toen we hem hadden.. Moest je echt elke seconde van de dag tijd hebben bewijs van spreken.
Constant in de gaten houden wat hij aan het doen is, en wat hij wel mag en niet mag.
Veel uitlaten, het is dan een kort rondje maar je moet het vaak doen omdat hij nog niet zindelijk is.
En als je pech hebt, heb je een bijterige pup. Dat hadden wij dus. En het koste heel veel tijd en energie om dat af te leren. Maar het is ons wel gelukt!
Leer nooit een taal af, die je zelf niet spreekt!
Afbeelding
[/URL]Afbeelding[/url]
Tank
Zeer actief

Ongelezen bericht door Tank »

Je kan ook kijken of het mogelijk is om een beetje te schuiven met werktijden. Mijn partner en ik werken beiden onregelmatig, wat meestal inhoudt dat zelfs op een dag dat we beiden werken, de honden maar 4 uur alleen zijn. Dat is echt wel wat anders dan 8 of 10 uur. Als we echt een dag dezelfde dienst hebben (gebeurd ong 2x per maand) dan hebben we een betrouwbaar persoon die de honden tussen de middag uitlaat en even speelt enzo. Dat gaat prima zo. Alleen toen ze pup waren hebben we vakantie opgenomen.
lieke
Zeer actief
Mijn ras(sen): Collies en een Maggie
Contacteer:

Ongelezen bericht door lieke »

semmyboy schreef:
mirretje schreef:Die beslissing van de afgelopen drie jaar heb je dan ook zeer goed genomen toch? Ik zou dat nog eventjes volhouden tot jullie wat minder werken. En dan is het geweldig om tijd aan je hond te besteden. Maar wat de meeste hier ook aangeven...het is echt geen pretje om altijd nar je werk nog de hond uit te moeten laten voordat je uberhaupt aan het eten kan beginnen. Ik heb zelf altijd gewerkt en toen ook regelmatig op de hond van mijn ouders gepast...nou ik kan je vertellen dat ik dat dier regelmatig heb vervloekt hoor. Was je doodmoe vrijdagmiddag, zin in eten en het regent buiten...maar helaas...de hond moet eruit...en zeker een half uur. Pas toen ik een jaar thuis was en zeker wist dat ik niet meer buiten de deur ging werken hebben wij onze pup aangeschaft. En ik wist dat een pup veel tijd ging kosten maar het kost me nog veeeel meer tijd dan dat ik dacht. Nu doe ik dat ook zelf omdat ik die tijd gelukkig ook heb. Maar het kost je echt meer tijd dan je denkt. En als je die tijd ook hebt kun je er ook echt van genieten.
Vind dat je helemaal gelijk hebt!
Ik heb alle tijd om mijn hond uit te laten, te spelen en te trainen. Daarom namen wij ook een hond!
Als iedereen hier weg was de hele dag hadden we niet voor een hond gekozen.
Toen we een pup namen wisten we dat er heel veel tijd in zou zitten. Maar toen we hem hadden.. Moest je echt elke seconde van de dag tijd hebben bewijs van spreken.
Constant in de gaten houden wat hij aan het doen is, en wat hij wel mag en niet mag.
Veel uitlaten, het is dan een kort rondje maar je moet het vaak doen omdat hij nog niet zindelijk is.
En als je pech hebt, heb je een bijterige pup. Dat hadden wij dus. En het koste heel veel tijd en energie om dat af te leren. Maar het is ons wel gelukt!

Nou ja, om het e.e.a. de nuanceren: ik werk 36 uur in de week, heb een huishouden, een kind én drie honden en een kat. En ik ga graag met de honden wandelen. Ook in de regen of als het koud is. En ik geloof niet dat mijn honden erg veel te kort komen. :wink:
Afbeelding
Chihuahua-paws
Zeer actief
Mijn ras(sen): Chihuahua langhaar

Ongelezen bericht door Chihuahua-paws »

ik heb niet alles gelezen alvast sorry.

wij hebben heel lang gewacht op een hond.

rede geen genoeg tijd. als je weet dat je 5 dagen per week overdags weg bent. en dan nog los van de verjaardagen en familie dingen etc.
Kun je je zelf niet de geschikte honden baas noemen. dat vond ik iig.
ik loop in totaal ongeveer 4 uur per dag met mijn hondje elke dag. dat zou ik niet doen als ik 10 uur van huis was. was dan uitgeteld hoor. (nu even niet ivm zijn pootje)

ik heb wel al heel lang katten en vind die net zo leuk. woon sinds 4 jaar samen en vorrig jaar gekozen voor ons hondje toots op te gaan vangen. Toots is heel klein en heeft al veel beweging nodig. en dan hebben wij ook een extreem grote leefruimte.

Ik kan me dus in denken dat een grotere hond met minder leefruimte nog meer nodig heeft. hoop dat je je indenkt dat de hond ook naar buiten wil als je zelf moe bent.

Ik raad je dus ook aan om katten te nemen. daar kun je net zoveel liefde van krijgen en plezier mee hebben. die kunnen zeker als je er twee hebt prima alleen in huis blijven. heb je eigenlijk weinig omkijken naar.

als je wel besluit een hond te nemen. dan zou ik zorgen voor iemand die hem tussen de middag uit laat.
It's the animal, it's the animal, it's the animal instinct in me..

Toots we zullen je nooit vergeten. Rust zacht.
mijke
Zeer actief
Mijn ras(sen): krakershondje
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door mijke »

Om te beginnen, en even al die negatieve reacties in perspectief te zetten; volgens mij is TS juist goed bezig door goed over de beslissing na te denken en door hier naar ervaringen, tips en adviezen te informeren. Dat, en dat de wens om een hond te nemen duidelijk geen bevlieging is omdat ze het al drie jaar wil, lijkt me het ideale startpunt voor iedereen die van plan is een hond te nemen. Bovendien heeft ze ook al ervaren hoe het is om een hond te hebben, dus al die verhalen over dat je de hond ook moet uitlaten als het regent lijken me voor haar al bekend genoeg.

Kijk, als je de ideale situatie zou schetsen om een hond te nemen, dan ben je werkloos, rijk en woonachtig op een boerderij waarvan de tuin grenst aan een groot bos. Das allemaal leuk, maar die ideale situatie is niet voor iedereen bereikbaar. Dus moet je kijken wat de opties zijn die je op dit moment hebt. Want waar een wil is, is een weg, en wellicht zijn er kleine aanpassingen die je aan de situatie en/of je wensen kunt doen zodat er toch iets mogelijk is.

Als je echt graag een hond wilt en je bewust bent van de kosten, de tijd en de energie die je er in moet investeren, en dat ook wilt investeren, dan is er denk ik altijd wel een hondje te vinden dat bij jouw situatie past. Een pup, een zeer baasgerichte hond, eentje met een zeer hoog energieniveau of een hond met verlatingsangst lijken me voor de geschetste situatie absoluut geen kandidaten. Maar er blijven heus andere opties over.

Zo is er bijvoorbeeld al het nemen van een herplaatsertje genoemd. Een hond is bij een leuke baas die werkt denk ik beter af dan in het asiel. Of je neemt er, inderdaad, 2, zodat ze minder alleen zijn. Het voordeel van herplaatsers is ook dat je in sommige gevallen weet waar ze vandaan komen en je dus relatief betrouwbare informatie hebt over of de hond alleen kan zijn en hoe lang enzo. Je kunt je hond dan dus echt uitzoeken op jouw specifieke situatie. Je zegt dat je wel een hond met pit wilt, dat zou een wens kunnen zijn die je misschien moet bijstellen om het nemen van een hond mogelijk te maken. Als je dat doet zou je ook nog een bejaarde hond een goede oude dag kunnen bezorgen. Bevalt het, of verandert je situatie, dan kun je altijd nog voor dat vrolijke jonge energieke ding gaan met een ton aan pit!

Met zo'n hond is het alleen zijn misschien wel helemaal geen probleem. Want zoals er ook genoeg mensen zeggen in dit topic, maar ook in andere topics zoals deze http://www.hondenforum.nl/plaza/viewtop ... 1&t=240123 waarin mensen aangeven dat ze, als ze de honden eenmaal al hebben en dan ineens een fulltime baan langs zien komen, dat dan toch wel op een of andere manier zouden proberen te regelen. Dan ben je ineens geen dierenbeul, terwijl dat in dit topic haast wel zo lijkt, omdat je er alleen al aan denkt! Daaruit blijkt maar weer: situaties kunnen altijd veranderen. Net zo goed als dat de minder ideale situatie van jou nu zomaar kan veranderen naar de ideale, zou de ideale situatie best zomaar kunnen veranderen naar de minst ideale. Maar dan zijn het al onze hondjes, en dan is het zogenaamd ineens volledig verantwoord ;)

Wat je ook doet, het lijkt me in ieder geval wel handig om een soort Plan B te hebben voor als de hond van jullie keuze toch niet (zo veel) alleen blijkt te kunnen zijn. Ook daarvoor zijn opties genoeg! Wellicht zijn er buren, vrienden of familieleden die het leuk vinden om overdag op je hond te passen, of overdag een keer met je hond te wandelen. Of je schakelt een uitlaatservice of een pension in. Je kunt ook een oppas zoeken die je niet kent, op mijn marktplaats advertentie kreeg ik verrassend veel reacties bijvoorbeeld. Veel mensen die zelf graag een hond zouden hebben maar ivm gebrek aan tijd, ruimte of geld het niet voor elkaar krijgen. Je kunt ook kijken of de uren die jullie beide werken wat minder zouden kunnen overlappen. Dan zie je elkaar minder, maar is de hond korter alleen. Of misschien woont er wel iemand in de buurt die een vergelijkbare situatie heeft, maar op andere tijden werkt dan jullie. Dat jullie in het weekend haar honden uitlaten en zij door de week die van jullie. Iig, er is echt genoeg te bedenken, mocht dat nodig zijn!
Kyra-tje
geregistreerd lid

Ongelezen bericht door Kyra-tje »

Kijk dat is nou nog eens een goed antwoord waar ik wat aan heb :)

Bedankt Mijke.

En we gaan ermee aan de slag. Goed overleggen en nadenken. Want morgen hoeft niet de dag van beslissing te zijn :)
Skittles
Zeer actief
Mijn ras(sen): Monstertjes.

Ongelezen bericht door Skittles »

Kyra-tje schreef:Kijk dat is nou nog eens een goed antwoord waar ik wat aan heb :)

Bedankt Mijke.

En we gaan ermee aan de slag. Goed overleggen en nadenken. Want morgen hoeft niet de dag van beslissing te zijn :)
Je bedoeld dat dat een antwoord is dat in je straatje past.
Eigenlijk wil je alleen maar horen dat het prima kan. Prima hoor, maar dat kun je ook meteen zeggen ;)
Chihuahua-paws
Zeer actief
Mijn ras(sen): Chihuahua langhaar

Ongelezen bericht door Chihuahua-paws »

ik ga mijke toch deels tegen spreken ben eigenwijs.

de ideale baas bestaat niet volgens mij.

maar als je weet dat je zo niet ideaal bent.
ook al heb je al 3 jaar gewacht. de situatie is nog niet daar.

als ze echt graag een hond wil. zullen daar keuzes voor gemaakt moeten worden.

part time werken , of tussen de middag naar huis komen.

Ik wilde het niet toen ik in een soort gelijke situatie zat.
als je weet dat je de tijd niet hebt dan moet je er toch niet eens aan beginnen.
dat moet jezelf niet aan willen doen.

40 uur werken en dan nog een aantal uut lopen per dag want daar heb je het over aangezien ze geen tuin hebben.

is zwaar. als de ts denkt dat aan te kunnen. dan vind ik dat knap. is niet onmogelijk.

ik beredeneer het zo.

vrouwtje werkt van 9 tot 5 gaat om half 9 de deur uit. dus voor die tijd moet de hond flink gelopen hebben zeg dat je van kwart over 7 tot kwart over 8 gaat lopen.

dan moet de hond er tussen de middag uit om te plassen , dat kan kort zijn. moet je dus even naar huis of iemand vinden die dat doet.

dan kom je enigzins moe thuis van je werk om 17:30 uur. en voor dat je aan je eten kunt beginnen moet je wel eerst met de hond naar buiten want die moet wel alweer minimaal zijn behoefde doen. dat zou wel kort kunnen zijn. en dan na het eten een lange wandeling.

en dan voor het slapen vind ik dat dan weer een lange wandeling nodig is. ik vind als je de hond niet 3 x per echt laat wandelen je hem tekort doet. als je een tuin hebt kun je die deur open zetten en kun je met minder lange wandelingen wel veel bereiken.

en dan de hele week zo door. want je kan niet de hond aan zijn lot over laten. maar er zijn mensen die dit werkelijk wel aan kunnen.
heb ik respect voor. maar denk er goed over na.

als je zoveel van huis bent zit de hond alleen je kan dan toch niet optimaal plezier hebben met je hond en de hond moet zichzelf ook maar zien te vermaken.
It's the animal, it's the animal, it's the animal instinct in me..

Toots we zullen je nooit vergeten. Rust zacht.
kipo
Zeer actief

Ongelezen bericht door kipo »

toots schreef:ik heb niet alles gelezen alvast sorry.

wij hebben heel lang gewacht op een hond.

rede geen genoeg tijd. als je weet dat je 5 dagen per week overdags weg bent. en dan nog los van de verjaardagen en familie dingen etc.
Kun je je zelf niet de geschikte honden baas noemen. dat vond ik iig.
ik loop in totaal ongeveer 4 uur per dag met mijn hondje elke dag. dat zou ik niet doen als ik 10 uur van huis was. was dan uitgeteld hoor. (nu even niet ivm zijn pootje)

ik heb wel al heel lang katten en vind die net zo leuk. woon sinds 4 jaar samen en vorrig jaar gekozen voor ons hondje toots op te gaan vangen. Toots is heel klein en heeft al veel beweging nodig. en dan hebben wij ook een extreem grote leefruimte.

Ik kan me dus in denken dat een grotere hond met minder leefruimte nog meer nodig heeft. hoop dat je je indenkt dat de hond ook naar buiten wil als je zelf moe bent.

Ik raad je dus ook aan om katten te nemen. daar kun je net zoveel liefde van krijgen en plezier mee hebben. die kunnen zeker als je er twee hebt prima alleen in huis blijven. heb je eigenlijk weinig omkijken naar.

als je wel besluit een hond te nemen. dan zou ik zorgen voor iemand die hem tussen de middag uit laat.
Geweldig, wat je allemaal met Toots doet, echt. Maar om nu te zeggen dat dat nodig is, 4 uur per dag. Jullie hebben dat samen zo opgebouwd en zijn er aan gewend, had je het bij 2 uur per dag gelaten, had Toot daar vast ook genoeg aan gehad. Ik ben begonnen met een herder/akita kruising toen ik studeerde, ik had een flatje van 30m2 en redelijk wat tijd. Ik wandelde ongeveer 2-2,5 uur per dag en ging 2x per week naar training. De rest van de dag had ik geen kind aan die hond en als ik eens een dag wat minder tijd had, sliep hij de hele dag. Nu werken we beide fulltime (ik in 4 dagen, mijn vriend in 5), dat was niet gepland, maar door omstandigheden is het niet anders. In de winter betekent dat, dat het geregeld voorkomt dat we niet meer dan een uur wandelen, nu zijn onze honden inmiddels bijna 10 en 11, maar ze leggen zich er heel gemakkelijk bij neer, ik heb het er moeilijker mee.

Overigens, als wij geen honden hadden gehad, zou ik nu geen hond aanschaffen, ik vind het zeker niet ideaal, 2 fulltime banen en honden, maar ik ga ze er niet voor wegdoen.

Voor TS: het kan wel, dan zou ik zeker zorgen voor ofwel dagopvang, ofwel een uitlaatservice, maar ideaal is het absoluut niet. En hou er ook rekening mee, dat alles wat je buiten je werk nog wilt doen (visite, verjaardag, uit eten,etc) ook nog eens ten koste van de hond gaat. Wij gaan op dit moment zelden weg na werktijd en maar af en toe in het weekend, want dat vinden we teveel worden voor de honden.
mijke
Zeer actief
Mijn ras(sen): krakershondje

Ongelezen bericht door mijke »

kipo schreef:En hou er ook rekening mee, dat alles wat je buiten je werk nog wilt doen (visite, verjaardag, uit eten,etc) ook nog eens ten koste van de hond gaat.
Nouja, dat ligt er maar aan natuurlijk. Ik sleep mijn hond gewoon overal mee naartoe. Het heen en teruggaan is dan gelijk een wandeling. En als je op bezoek gaat of bezoek krijgt wil iedereen natuurlijk de hond aaien of kunstjes laten doen, dus aan aandacht ook geen gebrek. Als je naar de kroeg gaat of uit eten kan je de hond ook gewoon meenemen. Winkelen kan ook best met een hond, behalve supermarkten dan. Van schoenen passen in de scapino heb ik gewoon tegelijk een blijf-oefening gemaakt. Laatst heb ik zelfs mn haar laten knippen in een kapsalon terwijl Oortje aan mn voeten lag! Dus het ligt er maar net een beetje aan wat je na-werkse-activiteiten precies zijn, of die wel of niet ten koste gaan van je hond ;)
Neeltje

Ongelezen bericht door Neeltje »

mijke schreef:
kipo schreef:En hou er ook rekening mee, dat alles wat je buiten je werk nog wilt doen (visite, verjaardag, uit eten,etc) ook nog eens ten koste van de hond gaat.
Nouja, dat ligt er maar aan natuurlijk. Ik sleep mijn hond gewoon overal mee naartoe. Het heen en teruggaan is dan gelijk een wandeling. En als je op bezoek gaat of bezoek krijgt wil iedereen natuurlijk de hond aaien of kunstjes laten doen, dus aan aandacht ook geen gebrek. Als je naar de kroeg gaat of uit eten kan je de hond ook gewoon meenemen. Winkelen kan ook best met een hond, behalve supermarkten dan. Van schoenen passen in de scapino heb ik gewoon tegelijk een blijf-oefening gemaakt. Laatst heb ik zelfs mn haar laten knippen in een kapsalon terwijl Oortje aan mn voeten lag! Dus het ligt er maar net een beetje aan wat je na-werkse-activiteiten precies zijn, of die wel of niet ten koste gaan van je hond ;)
Het is maar net hoe je het allemaal plant en hoe vaak je weg gaat. Want mijn favoriete weekend is vrijdag thuis komen van het werk en niet meer weg te hoeven gaan tot maandagochtend. Doordeweeks 's avonds ga ik niet weg als de hond niet mee kan, en heel eerlijk, dan ga ik ook liever niet weg. Ze komen maar naar mij toe.

En de boodschappen op zaterdag zijn naar de winkels waar de hond mee naar binnen kan.
Kyra-tje
geregistreerd lid

Ongelezen bericht door Kyra-tje »

Skittles schreef:
Kyra-tje schreef:Kijk dat is nou nog eens een goed antwoord waar ik wat aan heb :)

Bedankt Mijke.

Je bedoeld dat dat een antwoord is dat in je straatje past.
Eigenlijk wil je alleen maar horen dat het prima kan. Prima hoor, maar dat kun je ook meteen zeggen ;)

Zucht... nee, dat is een antwoord wat andere argumenten nuanceert en een keuze bied aan een wel overwogen beslissing.
Jammer dat niet iedereen zich daar in kan vinden. Kortzichtigheid kent geen tijd..zeg ik dan maar.
xAmberx
Zeer actief
Mijn ras(sen): Swiffertje en HH Langhaar

Ongelezen bericht door xAmberx »

Je moet je ook wel bedenken dat er op een forum als dit vooral.. hondenextremisten (met een knipoog!) zitten. Dat is niets negatiefs, ik bedoel maar te zeggen dat mensen die zo dol zijn op honden dat ze ook nog elke dag op een forum erover komen schrijven, gewoon wat meer bezig zijn met hun honden dan de gemiddelde Nederlander, en dus ook beter nadenken over wat het beste is voor hun honden en daar wat fellere standpunten over hebben.

Ik zou ook geen hond nemen als ik voltijd buitenshuis werkte, ik heb express voor een baantje gekozen wat wellicht niet heel glamoureus is, maar wel vanuit huis te doen is. Ik ben dus hele dagen thuis, maar werk wel zo'n 35 uur per week, waarin ik echt niet met de honden bezig kan zijn. Maar ik ben wel bij ze, en dat vinden ze al erg fijn, ik denk niet dat mijn honden gelukkig zouden worden als ik minsten 40 uur per week van huis zou zijn, de één is een herder en de ander een gezelschapshondjes, die hebben de baas graag in de buurt. Al geldt dat natuurlijk voor elke hond.

Natuurlijk ga ik ook wel eens naar een verjaardag en ga af en toe uit of winkelen, dan zitten ze een keer meteen een dag, avond of nacht alleen en dat overleven ze prima, maar moest ik voltijd werken, zou ik me daar echt hardstikke schuldig om voelen en dat waarschijnlijk niet meer doen. Ik weet niet hoe jouw sociale leven eruit ziet, maar dat is ook iets om mee te nemen in de beslissing. Ook al regel je een uitlaatservice of een opvang, je wilt toch ook buiten werktijden veel met je hond bezig zijn.
schelsey
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bernerteefjes Nisha en Mila
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door schelsey »

Moest ik fultime hebben moeten gaan werken zou ik ook geen honden in huis nemen, maar ik weet wel dat heel veel mensen het wel doen en
er veel honden 8 uur en zelfs nog langer alleen zitten, sommige zelfs in de bench wat helemaal geen leven is voor die dieren, heel de dag in zo'n klein hokje.

Ik werk 2 dagen per week en dan zitten de honden een goede 6 a 6.30 uur alleen, ik merk als ik voor ik vertrek ze lang en goed uit laat, wat meestal 45 min is, ze daar geen problemen mee hebben en ze bij thuiskomst nog altijd lekker op de zetel liggen, wel willen ze direct als ik thuis kom naar buiten, dus ook al ben ik moe, er moet eerst gewandeld worden.

Dat ik geen honden zou nemen als ik fultime moet werken is vooral omdat ik het te zwaar zou vinden, werken, huishouden en honden.

Ik denk dat je wel een pup kan nemen als jullie beide er voor zullen zorgen en je iemand vind die de eerste maanden de pup uitlaat want 8 uur zijn urine ophouden kan hij nog niet, of een volwassen hond nemen die gewend is om lange dagen alleen te zitten, hangt er wel vanaf wat je noemt onder in de week niet tuis, als je weg bent van bv 8 uur tot 20 uur, dan moet je er niet aan beginnen
luna2906
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kruising mechelse herder x collie

Ongelezen bericht door luna2906 »

Kyra-tje schreef:Welke past het beste bij ons ?
Heb je de mogelijkheid om iemand te regelen die als oppas fungeert? Iemand die eventueel de hond tussen de middag uit kan laten, als dat zelf niet lukt? Heb je misschien de mogelijkheid om thuis te werken? Al is het maar één of twee dagen in de week, dat kan al een heleboel schelen. Hoe ziet je sociale leven eruit? Ben je veel thuis buiten het werk of heb je een actief sociaal leven? Kun je de hond eventueel mee nemen als je naar vrienden gaat?

Wat wil je zelf qua ras? Ik neem aan dat niet alleen grootte belangrijk is. Wat wil je buiten het werk met de hond gaan doen? Hoeveel tijd heb je om met de hond te lopen? Niet iedere hond hoeft/wil vier uur per dag te lopen, maar het ene ras heeft gemiddeld genomen (want je hebt altijd uitzonderingen) meer beweging nodig dan de ander. Wat verwacht je van een hond qua karakter? Wil je een energieke hond? Wil je een sociale hond?

Qua ras, ik denk dat iedere hond moet leren om alleen te zijn, dus in dat kader komt in mijn ogen geen enkele pup in aanmerking. Ik denk namelijk dat je niet genoeg tijd hebt om het alleen zijn aan te leren. Zou je een oppas hebben, waar de hond bijvoorbeeld het overgrote deel van je werkdag naar toe kan, dan zou het in theorie mogelijk zijn. Ik vraag me alleen af of het wenselijk is. De hond is dan meer bij je oppas dan bij jou en zeker in het begin, op het moment dat er nog geen onderline band is, lijkt mij dat niet handig.
Als je een herplaatser neemt, waarvan al bekend is dat deze wat langer alleen kan zijn, lijkt mij dat verstandiger. Ik zou dan wel sowieso vakantie nemen vanaf de dag dat de hond komt, want ook een herplaatser moet eerst wennen aan de thuissituatie en zijn/haar nieuwe baasjes. Ik weet niet of drie weken vakantie genoeg is voor een herplaatser, want ik heb geen ervaring met herplaatsers, maar daar kunnen anderen misschien iets over zeggen.

Ik ben ervan overtuigd dat werken en een hond elkaar niet per se in de weg hoeven te staan, zolang je er maar voor zorgt dat de hond krijgt wat hij/zij nodig heeft. Ik werk bijvoorbeeld ook 32 uur en mijn vriend werkt 45 uur per week. Alleen gedurende 16 uur werk ik thuis. De overige 16 uur hebben we in Luna's puppentijd opgelost door allebei afwisselende diensten te werken. Het maximale aantal uren dat wij moesten 'opvangen' dan, was 10 uur per week. Voor die uren hebben we een goede oppas geregeld. Na een tijdje ben ik door de weeks het alleen-zijn gaan opbouwen. Buiten de werkuren hebben wij eventuele verjaardagen etc. opgelost door of oppas te regelen, of luna mee te nemen, of één van ons bleef thuis. Tja, niet altijd even gezellig, maar wel het beste voor de pup, in onze ogen. Het kan dus wel, maar je moet alleen even bedenken hoe je dat dan wilt doen. En realistisch zijn of een hond/pup past in jullie situatie.
SuzieC1970
Zeer actief
Mijn ras(sen): Staffordshire Bull Terrier en Mechelse herder.

Ongelezen bericht door SuzieC1970 »

Als ik de meningen van een hoop mensen hier zo lees moet je bijna een heilige zijn om een hond te mogen aanschaffen!
Ik ben het eens met het feit dat het zeker niet ideaal is om een hond te nemen als je fulltime werkt. Aan de andere kant betekent dat niet perse dat je je hond tekort zou doen hoor, dat ligt er toch helemaal aan wat je er na je werk mee doet? Er zijn zat volwassen herplaatsers die prima een dag alleen kunnen zijn en TS plaatst dit bericht toch juist omdat ze niks overhaast willen doen maar er goed over na te denken en de voors en tegens te kunnen bekijken? Ik ken genoeg honden die overdag alleen zijn en dat ook als pup al waren. Werden gewoon tussen de middag uitgelaten in het begin en daarna niet meer. Maar krijgen na het werk volledige aandacht.Zijn allemaal stabiele honden geworden en heel tevreden. Niks mis mee. Maar ik ken ook honden waar de baas de hele dag van thuis is en die zich kapot liggen te vrevelen thuis omdat er maar 3 x per dag 5 min mee gelopen wordt...of honden die helemaal niet uitgelaten worden ookal is de baas thuis omdat de tuin groot genoeg is. Die honden hebben het m.i veel beroerder! Maar ja, misschien ben ik ook wel een slechte baas. Al onze honden, pup of herplaatsers, hebben vanaf dag 1 gewoon meegedraaid in het dagelijkse patroon. Met alleen thuisblijven hoor, ik werk parttime, dus een halve dag was meteen heel gewoon. Geen probleem. Sterker nog: Max heeft nu soms last van verlatingsangst, terwijl er nu al 2 jaar altijd iemand thuis is! Toen we vaker weg waren was er niks aan de hand...
Plaats reactie

Terug naar “Discussieforum”