Nee ik niet, echt niet... ik kan daar niet bij. Ik moet er toch niet aan denken... je hebt al die jaren lekker gesport met de hond, elke dag met hem bezig geweest, veel wedstrijden hebt gelopen en gewonnen en dan moet hij maar weg om plaats te maken voor een volgende... En niet omdat het niet meer gaat, of omdat hij geblesseerd is of wat dan ook.. maar omdat hij ouder wordt en weleens wat minder zou gaan kunnen presteren. Dan heb je toch geen band met ze op de een of andere manier lijkt me... Het doet mij nog steeds pijn dat ik Xantos weg heb moeten doen destijds... en ik hoop het echt nooit meer te hoeven doen. Als ik zie hoeveel ik nog kan genieten van mijn oude muts van 11... ik hoop dat die nog jaren mee gaat... van mij mag ze 20 worden als ze zo gezond blijft als ze nu is.empyree schreef:Ik heb ook moeite met een oude hond die weg moet om plaats te maken voor een nieuwe maar snap wel dat iemand die een pup of jonge hond heeft aangeschaft voor de sport dat deze dan weg 'moet' om een nieuwe jonge hond een kans te geven. Ik zie dat dan als een schaapsherder die een border koopt die niet drijft, dan heeft ie ook een andere hond nodigmalinois schreef:Ik zou het niet kunnen, ook voor de sport niet al snap ik het wel af en toe... (ook niet altijd, want als ik zie dat er mensen zijn die nog nooit een hond gehad hebben die ouder is dan 6 jaar omdat ze dan minder worden, geld gaan kosten en er weer plek moet komen voor een nieuwe dan gaan mij daar echt de haren van overeind staan).
Helaas heb ik zelf 1 hond moeten herplaatsen, Xantos, en de enige reden was het knokken met mijn eigen honden en de grote negatieve invloed hij had op alle aanwezige honden, en niet in de eerste plaats op zichzelf... ze waren geen schim meer van de honden die ik kende.
Dan houdt het op imo en moet je kiezen voor het welzijn van de honden. Dat zou voor mij een reden zijn om een hond weg te doen, en voor de rest ach... ik heb altijd zoiets waar er 1 kan eten kunnen er ook 2 eten, waar er 2 kunnen eten kunnen er ook 3 eten etc. etc. etc.![]()
Zolang ik maar alle honden hun individuele aandacht kan geven en ze kan geven wat ze nodig hebben.
Een echte werkhond waar je van afhankelijk bent in je broodwinning zie ik dan nog weer anders zoals jij in het vb van de schaapsherder aangeeft. Dat heeft niks met hobby te maken maar wel het inkomen van die man. Daarnaast zal die waarschijnlijk niet eerder weggaan of ingeslapen/afgeschoten worden tot het echt niet meer gaat... maar niet omdat de kans daar is dat het over 3 jaar niet meer gaat lijkt me.