Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Pickles drachtig: wedden welke kleurtjes?

Dit forum is voor al uw vragen, ervaringen en weetjes over het fokken van honden.

Moderator: moderatorteam

Marjoleine
Zeer actief
Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
Contacteer:

Re: Pickles drachtig: wedden welke kleurtjes?

Ongelezen bericht door Marjoleine »

Nanna schreef:
bouvierpoedel schreef:
Machie schreef:Bij sable kan je na verloop van tijd toch niet meer zien dat het een merle is en zo onbewust dubbel merle fokken?
Oh dat wist ik niet.
Dus het merle gaat weg . :ok:
Nee, het merle blijft ;-) Je ziet het alleen niet meer. Nuanceverschil ;-)
Kijk, een roodtijger teckel. Met hetzelfde effect: je ziet er geen bliksem meer van.

In dit geval wordt hij nog verraden door zijn blauwe oog; maar er zijn zat roodtijgers met twee bruine ogies.
Exact en dat vind ik link. Voor je het weet fok je dubbel merle zonder het te weten.
Met alle ellende van dien.
En de groeten van de meisjes!

Afbeelding

Niets kalmeert zo zeer als een genomen besluit.
terrierjunk
Zeer actief
Mijn ras(sen): working terriers
Aantal honden: 10

Ongelezen bericht door terrierjunk »

Het zou jammer zijn als de pup sable merle was en niet brindle merle. Hoe dan ook, ik plaats mijn pups zeer bewust, en probeer contact te houden met de nieuwe eigenaar, en zal ook alles over het merle vertellen, ook welke honden merle zijn, althans als pup zichtbaar, schrijf ik ook uitdrukkelijk in het entboekje en zet het evt. op het afstammingsbewijs.
Sable is om meer dan 1 reden geen gewenste kleur in werkende terriers: de kleur lijkt teveel op een vos of frischling (everzwijn big) als hij door het jachtveld loopt. En je kan ze halsbanden en allerlei jasjes of dekjes opdoen met fluo kleuren: die komen vol modder of ze raken ze kwijt in de doornstruiken of in een bouw, en dan is het signaalvest of de halsband nog niet altijd goed zichtbaar.
Maar ja, jagers moeten eerst aanspreken voor ze schieten: kijken wat voor dier: welke wildsoort, mannelijk of vrouwelijk of jong, en of dat wild wel wenselijk is om be- geschoten te worden.
Aan de andere kant zag ik in Dortmund in de Schiesskino zomaar een stuk of wat jagers die de terrier, die kort achter het wild aan kwam op de film, beschoten.
En dan rijzen mijn haren te berge.
In Duitsland is echter een best populair ras terriers, de Westfalen terrier, een kruising tussen DJT, Fellterrier en foxterrier, en die zijn altijd sable van kleur.
Zelf heb ik liever geen lichtbruine.
terrierjunk
Zeer actief

Overigens: de bovenste is dus de reu, broer van Pickles, die volgens mij seal merle is of seal brindle merle.
Marjoleine zei dat merle altijd zwart tot grijs maakt, wel bij deze hond dus niet, daarom stuurde ik deze foto, en ook daarom denk ik dat hij seal merle is.
Pickles is de foto daaronder, dit is dus de moeder van de pups. Zij heeft (op de foto's onzichtbaar) ook merle aftekeningen op haar tan, en bruine vlekken op de romp. Hierdoor denk ik dat zij black and tan brindle merle is.
Ik had ook nog een foto van hun zus Cajun, een hond die in mijn bezit is, en waarschijnlijk brindle merle, zij heeft licht- donkerbruine en zwarte vlekken, met grijze en witte haren erdoor als stekelhaar.
Met haar heb ik nog niet gefokt.
Pickles is gedekt door een reu die sable met zwart masker is, en witte vlekken, een broer van Peyote, die driekleur is.
Ik heb deze combi in de eerste plaats gemaakt op karakter: Peyote bij mij, en haar broer bij een collega jager, zijn al hun hele leven in jachtinzet, (7 jaar inmiddels) en een hond die zoveel jaar weerbaar wild overleeft, heeft slimheid en bruikbaarheid bewezen. Peyote is mijn "uitkruisings" lijn, deze hondjes zijn van nature zeer gehoorzaam en kortjagend.
Omdat ze ouder worden, en ik voor de toekomst korter jagende honden wil, moest ik het bloed nog snel veilig stellen, en er gebruik van maken, voor het weg is.
En Pickles is mijn beste, jonge en vroegrijpe teef van de lijn en met de kenmerken van Bikkel en Semtex.
Hun enige nadeel is dat ze wijd jagen, omdat hun neus zo goed is, en ze zoveel speurwil hebben.
Marjoleine
Zeer actief
Contacteer:

terrierjunk schreef:Overigens: de bovenste is dus de reu, broer van Pickles, die volgens mij seal merle is of seal brindle merle.
Marjoleine zei dat merle altijd zwart tot grijs maakt, wel bij deze hond dus niet, daarom stuurde ik deze foto, en ook daarom denk ik dat hij seal merle is.
Tja, misschien.
Ik zal eens overleggen met een vriendin of zij dit type kent.
Pickles is de foto daaronder, dit is dus de moeder van de pups. Zij heeft (op de foto's onzichtbaar) ook merle aftekeningen op haar tan, en bruine vlekken op de romp. Hierdoor denk ik dat zij black and tan brindle merle is.
Merle is altijd vrijwel onzichtbaar in tankleur, dat is het lastige. Sable is ook een type tankleur.
Pickles is gedekt door een reu die sable met zwart masker is, en witte vlekken, een broer van Peyote, die driekleur is.
Je bedoelt hiermee bont neem ik aan?

Afbeelding

terrierjunk
Zeer actief

De vader van de pups was bont ja, en niet merle.
Ik had toen nog geen merle terriers.
Marjoleine, zelf heb ik ook nog niet zo'n hond gezien die donkerbruin met zwart merle was, zwart merle noemt men normaal blue merle omdat er ook grijs/ blauw in zit.
Omdat er veel brindle en seal directe familieleden zijn, vermoed ik dat de reu seal merle is of seal brindle merle.
Wel zijn deze volwassen terriers geslaagde merle honden van mij, met dus zo weinig mogelijk wit, en zoals ik al eerder in deze topic zei ben ik een beetje verbaasd, en vind ik het jammer, dat in Pickles' nest ook witte (bonte) pups zitten, dit dus omdat Pickles een verborgen wit (bont) gen blijkt te hebben.
Tevens is het spijtig dat er geen (niet merle) gestroomde in zit, deze zou bewezen hebben dat Pickles ook gestroomd is, nu weet ik dat nog niet, maar goed dat is niet het eerste van de eigenschappen waarop ik mijn combinaties maak. Punt 1 is en blijft werkgeschiktheid.
Duvel, de moeder, en Semtex de grootmoeder van Pickles, waren allebei zwart, zonder wit. Fenotypisch zwart, dus met zwart huidpigment, haar, neus, nagels etc. Ze vererfden beiden alleen zwart en black and tan, nooit sable.
Overigens, merle vernietigt pigment niet, maar verdunt het.
Net als bb en dd pigment verdunnen en ee pigment niet toestaat, zich te tonen.
Ik ken nog iemand van vroeger, die elke leverkleurige, perfect gezonde DJT pup in zijn nesten, afmaakte, omdat hij vond of dacht dat het een "verzwakking" was. Gebrek aan kennis, bijgeloof. En dat terwijl lever en tan bij de DJT een erkende kleur is.
Bij blauw (dd) kun je nog zeggen dat er sprake kan zijn van kleur gerelateerde huidproblemen, maar bij lever is nooit iets dergelijks gevonden. Bij wit en merle is er kans op doofheid, en ik schrok toen ik afgelopen weekend op een Jack Russell dag kwam, en zag hoe ontkleurd de hedendaagse Russells zijn, door het voorschrijven van de rasstandaard van "wit". Er zijn pups (de meeste pups) met alleen nog een gekleurde neus, en dan nog maar een vlinderneus. Net zo min vind ik het leuk dat mijn eigen pups zo wit zijn, maar goed ik ga nog selecteren. (Oogtest, gehoortest, en beoordeling of ze robuust en gezond zijn. Ze krijgen wel ieder hun eerlijke kans om hun gezondheid te bewijzen.)
Maar, als we echt op de ouderwetse toer gaan en elke mutatie van de oorspronkelijke kleur gaan veroordelen, gaan we alle honden moeten wegselecteren die niet wildkleur, donker sable, of zwart zijn.
Machie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Puli, kruising golden retriever X wetterhoun, kruising Pumi, Hrvatski ovčar, Border Collie
Aantal honden: 5

Ongelezen bericht door Machie »

Ik heb ook nog nooit een hond gezien die merle was zonder grijze vlekken. Maar ik vind het wel heel erg mooi :ok:
fes/lou
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door fes/lou »

terrierjunk schreef:. Bij wit en merle is er kans op doofheid, en ik schrok toen ik afgelopen weekend op een Jack Russell dag kwam, en zag hoe ontkleurd de hedendaagse Russells zijn, door het voorschrijven van de rasstandaard van "wit". Er zijn pups (de meeste pups) met alleen nog een gekleurde neus, en dan nog maar een vlinderneus. Net zo min vind ik het leuk dat mijn eigen pups zo wit zijn, maar goed ik ga nog selecteren. (Oogtest, gehoortest, en beoordeling of ze robuust en gezond zijn. Ze krijgen wel ieder hun eerlijke kans om hun gezondheid te bewijzen.)
Maar, als we echt op de ouderwetse toer gaan en elke mutatie van de oorspronkelijke kleur gaan veroordelen, gaan we alle honden moeten wegselecteren die niet wildkleur, donker sable, of zwart zijn.
Parsons zijn overwegend wit zoals jij beschrijft, Jack russells hebben vaak meer kleur. Ik probeer op mijn honden ook kleur te fokken, want als je te wit fokt krijg je de kleur haast niet meer terug.
"All animals are equal, but some are more equal than others." George Orwell
Machie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Puli, kruising golden retriever X wetterhoun, kruising Pumi, Hrvatski ovčar, Border Collie

Nanna schreef:
Machie schreef:Ik heb ook nog nooit een hond gezien die merle was zonder grijze vlekken. Maar ik vind het wel heel erg mooi :ok:
Nou, wijs de grijze vlekken maar aan ;-)
Afbeelding
Die is lang niet zo mooi en deze is sable toch?
Maar ik zie ze dus nooit. Een zwarte hond die merle is heeft toch altijd grijze vlekken?
Machie
Zeer actief

Nanna schreef:
Machie schreef:
Nanna schreef: Afbeelding
Die is lang niet zo mooi en deze is sable toch?
Dit is een roodtijger. :mrgreen:
:jank:
Wat is een roodtijger nu weer?
Machie
Zeer actief

Nanna schreef: Een rode teckel met merle. :19:
Ok, red merle dus?
Net als dit?
Afbeelding

Maar waarom heeft die aus dan wel lichte vlekken en die teckel niet?
Marjoleine
Zeer actief
Contacteer:

terrierjunk schreef:Marjoleine, zelf heb ik ook nog niet zo'n hond gezien die donkerbruin met zwart merle was, zwart merle noemt men normaal blue merle omdat er ook grijs/ blauw in zit.
Ik noem het zwart merle omdat ik de genetische kleur benoem.
Blue merle is een modenaam voor de kleur. Genetisch is die hond zwart en merle.
en vind ik het jammer, dat in Pickles' nest ook witte (bonte) pups zitten, dit dus omdat Pickles een verborgen wit (bont) gen blijkt te hebben.
Tja, recessief ten opzichte van eenkleurig. Zo gaat dat.
Tevens is het spijtig dat er geen (niet merle) gestroomde in zit, deze zou bewezen hebben dat Pickles ook gestroomd is, nu weet ik dat nog niet,
Nouja, misschien is het dus niet zo ;)
Overigens, merle vernietigt pigment niet, maar verdunt het.
Merle beschadigt de pigmenten. Niet meer en niet minder.
Net als bb en dd pigment verdunnen en ee pigment niet toestaat, zich te tonen.
Niet de boel door elkaar halen.
D verdunt. Of b verdunt is helemaal niet zeker, dus dat zou ik niet willen stellen. En e verhindert eumelanine zich te uiten, maar phaeummelanine toont zich wel gewoon.
Bij blauw (dd) kun je nog zeggen dat er sprake kan zijn van kleur gerelateerde huidproblemen,
D is er net zo een als merle: gevoelig voor muteren. Er zijn verschillende varianten van dilute en er is er van al die soorten maar één die huidproblemen geeft.
ik schrok toen ik afgelopen weekend op een Jack Russell dag kwam, en zag hoe ontkleurd de hedendaagse Russells zijn, door het voorschrijven van de rasstandaard van "wit".
Echt niet allemaal, hoor. Gelukkig.
maar goed ik ga nog selecteren. (Oogtest, gehoortest, en beoordeling of ze robuust en gezond zijn. Ze krijgen wel ieder hun eerlijke kans om hun gezondheid te bewijzen.)
Jouw pups zijn dermate donker dat doofheid me niet aan de orde lijkt. Zo groot is dat risico gelukkig ook weer niet.
Maar, als we echt op de ouderwetse toer gaan en elke mutatie van de oorspronkelijke kleur gaan veroordelen, gaan we alle honden moeten wegselecteren die niet wildkleur, donker sable, of zwart zijn
Alles wat niet wildkleur als in wolfsgrauw is dan graag. De rest is mutatie.

Afbeelding

Machie
Zeer actief

Nanna schreef:
Machie schreef: Maar waarom heeft die aus dan wel lichte vlekken en die teckel niet?
Omdat die Aus niet rood is maar choco ;-)

Een choco merle teckel heeft die vlekken ook
Afbeelding
Ah zo!
ik snap!

Maar k blijf het gek vinden dat merle op seal en op rood geen lichte vlekken geeft :mrgreen:
Marjoleine
Zeer actief
Contacteer:

Bij seal en rood heb je al een ander pigmenttype, namelijk phaeomelanine.
Bleekwater op blond haar ziet er anders uit dan bleekwater op zwart haar, om even te chargeren.

Afbeelding

sandrav
Zeer actief
Mijn ras(sen): Alano Espanol Cane Corso
Aantal honden: 4
Contacteer:

Ongelezen bericht door sandrav »

Bij de catahoula leopard dog wordt merle toch wel gekruist met merle?
maar ik begreep dat dat schadelijk is?
Marjoleine
Zeer actief
Contacteer:

sandrav schreef:Bij de catahoula leopard dog wordt merle toch wel gekruist met merle?
maar ik begreep dat dat schadelijk is?
Dat kan het zijn, ja.
Maar daar denken catahoula-fokkers dan weer anders over. ;)

Afbeelding

terrierjunk
Zeer actief

Ik zag bij die rode teckel de merle vlekken op de rug nog wel erdoor schemeren, hoor.
Ik heb zelf een keer eerder een sable merle terrier gefokt en die was als pup eerst zichtbaar merle, werd toen bijna egaal bruin, en weer later werden de haarpunten weer behoorlijk zwart en kreeg de hond een saddle op de rug, waardoor het merle op de rug en op het gezichtsmasker, weer zichtbaar werd.
Maar hoe dit bij sable gaat verlopen is niet van tevoren te voorspellen.
De mensen die de sables hebben, weten dat ze merle zijn.
Een van de pups is waarschijnlijk toch gestroomd merle, al zijn sommige uitingsvormen van gestroomd (en al zeker heterozygoot met sable) een lichtbruine hond met maar weinig streepjes op de rug, en in dit geval: zwarte en merle stippen, omdat merle de strepen onderbreekt. Bij deze pup is zowel het zwart als het merle als scherp afgebakende stippen zichtbaar op rug en flanken, terwijl bij de 2 sables, de merle vlekken groter en meer verspreid en ook vager waren.
Als merle pigment vernietigt, doet wit (= geen kleur, blokkering van kleur) dat dan ook dus.
Alleen, de nakomelingen van honden met het "vernietigde pigment" kunnen weer volkomen normaal pigment hebben.
Zowel bij lever als bij blauw (de dilutions) meen ik dat er intussen verschillende genetische variaties bekend zijn. Uiterlijk is dit verschil niet zichtbaar.
Op mijn website staan foto's van de eerdere sable merle pup, en hoe die als volwassen hond geworden is, veel donkerder geworden dus. Bij de sables waarvan de haarpunten goed zwart worden en met enig of veel charbonnee, blijft het merle goed zichtbaar.
Van de 3 witte pups van Pickles is er een die niet zichtbaar merle is, deze is sable? met zwart masker en wit, en 2 die merle en wit zijn, met geen oog en oorafwijkingen. Wel blauwe/ groene/ cracked ogen, maar het pigment is nog aan het toenemen en het kan zijn dat er op volwassen leeftijd bijna of geen blauw meer in de iris is. Pickles had als pup ook een cracked blauw oog en dat is nu bijna niet meer zichtbaar, haar ogen zijn in het eerste jaar naar bruin doorgekleurd. (met cracked wordt bedoeld een oog waarvan de iris gedeeltelijk blauw is en gedeeltelijk bv. bruin)
Echter, wit (bont) met merle is bij mij niet voor herhaling vatbaar, voor de zekerheid, geen fokdoel dus, de andere merle terriers van me zijn zeer donker gekleurd.
Ik heb met deze wit/ merles geluk gehad, (dat ze niet doof zijn en geen oogafwijkingen hebben) en houd er een wit merle zelf, deze teef is de grootste en sterkste van het nest, veel sterker dan de niet merle en ook groter dan het reutje.
Marjoleine
Zeer actief
Contacteer:

terrierjunk schreef:De mensen die de sables hebben, weten dat ze merle zijn.
Ja, maar dat betekent niet dat ze het altijd zeggen.
En daardoor kun je er dus een hebben zonder dat je het weet.
Als merle pigment vernietigt, doet wit (= geen kleur, blokkering van kleur) dat dan ook dus.
Nee. Merle maakt de cellen als het ware stuk, zodat ze zich niet kunnen uiten. Merle is ook progressief, wit niet. Wit (bij bont) blokkeert de uiting, maar die cellen zijn niet kapot. Dat is een ander procedee.
Alleen, de nakomelingen van honden met het "vernietigde pigment" kunnen weer volkomen normaal pigment hebben.
Ja, uiteraard.
Zolang de destructieve genen niet worden doorgegeven is er niets aan de hand.
Zowel bij lever als bij blauw (de dilutions) meen ik dat er intussen verschillende genetische variaties bekend zijn. Uiterlijk is dit verschil niet zichtbaar.
Dat klopt. Er zijn drie varianten bekend van bruin, en er zijn meerdere fenotypische varianten bekend, maar de verbanden tussen de genotypische en fenotypische verschillen zijn nog niet gevonden.
Die lijken althans niet door de varianten op B te ontstaan.
Bij dilute zijn er ook meerdere bekend en ook daar zijn de fenotypische uitingen anders dan de genotypische doen vermoeden.
Bij dilute is het wel zo dat bepaalde problemen aan een specifieke variant kunnen worden gekoppeld overigens.
Van de 3 witte pups van Pickles is er een die niet zichtbaar merle is, deze is sable? met zwart masker en wit, en 2 die merle en wit zijn, met geen oog en oorafwijkingen.
Wat is de link? Want je kunt geen foto's plaatsen geloof ik?
Wel blauwe/ groene/ cracked ogen, maar het pigment is nog aan het toenemen en het kan zijn dat er op volwassen leeftijd bijna of geen blauw meer in de iris is. Pickles had als pup ook een cracked blauw oog en dat is nu bijna niet meer zichtbaar, haar ogen zijn in het eerste jaar naar bruin doorgekleurd. (met cracked wordt bedoeld een oog waarvan de iris gedeeltelijk blauw is en gedeeltelijk bv. bruin)
Als de ogen cracked zijn neem ik aan dat er een merle gen is, ja.
Echter, wit (bont) met merle is bij mij niet voor herhaling vatbaar, voor de zekerheid, geen fokdoel dus, de andere merle terriers van me zijn zeer donker gekleurd.
Ik heb met deze wit/ merles geluk gehad, (dat ze niet doof zijn en geen oogafwijkingen hebben) en houd er een wit merle zelf, deze teef is de grootste en sterkste van het nest, veel sterker dan de niet merle en ook groter dan het reutje.
Als je een bonte aanhoudt houd je dus 100% zeker bont in die lijn. Het is recessief dus daar kom je dan niet makkelijk vanaf ;)

Afbeelding

Machie
Zeer actief

Ah, dan beeft mijn Csiva dus 2 cracked ogen :-) grappig, ik wist niet dat het een naam had.
Marjoleine
Zeer actief
Contacteer:

Ik vind het zo gewelddadig klinken, cracked :LOL:
Daarom gebruik ik die term dus echt nooit. Het is niet heel gebruikelijk volgens mij.

Afbeelding

Maeve
Zeer actief
Mijn ras(sen): Nova Scotia Duck Tolling Retriever
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door Maeve »

Machie schreef:Ah, dan beeft mijn Csiva dus 2 cracked ogen :-) grappig, ik wist niet dat het een naam had.
Sowieso wel een beetje een crack-hondje :LOL: :engel:
Agility addict
Vaste gebruiker
Mijn ras(sen): Epagneul Nain Phalene
Contacteer:

Ongelezen bericht door Agility addict »

Marjoleine schreef:
terrierjunk schreef:Van de 3 witte pups van Pickles is er een die niet zichtbaar merle is, deze is sable? met zwart masker en wit, en 2 die merle en wit zijn, met geen oog en oorafwijkingen.
Ruim een week geleden ben ik met vrienden mee geweest om bij de pups van Terrierjunk/Saskia te kijken. In de tijd dat we daar waren heb ik wat foto's gemaakt, hopelijk vind Saskia het goed dat ik die hier plaats.

Afbeelding
Het hondje op de voorgrond is het meest witte pupje uit het nest en komt morgen bij mijn vrienden te wonen.

Afbeelding
De twee rechtste pupjes in het nachthok zullen bij Saskia blijven.

Afbeelding
Op deze foto is het bonte merle pupje wat beter te zien.

Op de foto hieronder staat het sable bonte pupje. Daar heb ik zelf geen goede foto van, deze staat bij de advertentie.
Afbeelding
Afbeelding
Meer informatie over de pupjes op; http://phalenepups.webs.com
Rosan's Sandra
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herdertjes
Contacteer:

Ongelezen bericht door Rosan's Sandra »

Agility addict schreef:
Marjoleine schreef:
terrierjunk schreef:Van de 3 witte pups van Pickles is er een die niet zichtbaar merle is, deze is sable? met zwart masker en wit, en 2 die merle en wit zijn, met geen oog en oorafwijkingen.
Ruim een week geleden ben ik met vrienden mee geweest om bij de pups van Terrierjunk/Saskia te kijken. In de tijd dat we daar waren heb ik wat foto's gemaakt, hopelijk vind Saskia het goed dat ik die hier plaats.

Afbeelding
Het hondje op de voorgrond is het meest witte pupje uit het nest en komt morgen bij mijn vrienden te wonen.

Afbeelding
De twee rechtste pupjes in het nachthok zullen bij Saskia blijven.

Afbeelding
Op deze foto is het bonte merle pupje wat beter te zien.

Op de foto hieronder staat het sable bonte pupje. Daar heb ik zelf geen goede foto van, deze staat bij de advertentie.
Afbeelding

Oooh ik ben verliefd!!! :I:
Groetjes Sandra
Buddyboy
Zeer actief
Mijn ras(sen): Altijd dogachtigen, nu 2 chihuahua's (van dochter)
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Buddyboy »

De verhalen over de kleuren etc. snap ik werkelijk niets (meer) van.

Echter de foto's van deze honden vind ik super mooi..
en die puppies daar wordt je spontaan verliefd op.

Succes met jullie kroost,

Ingrid
Afbeelding
Lizzy & Faya, de oppashondjes
terrierjunk
Zeer actief

Op 1 na, een annulering, heeft iedereen een nieuw huisje gevonden.
Behalve natuurlijk de zalig lieve 2 boefjes die ik zelf hou.
terrierjunk
Zeer actief

En als ik de witte houd en daarmee zou willen fokken is het voldoende om te fokken met een homozygoot gekleurde partner, om weer kleur te krijgen. Natuurlijk is mijn eerste generatie dan weer heterozygoot, zoals Pickles ook was.
Dit wit (bont) gen komt maar van 1 voorouder, heb later nog een keer met 1 Russell gedekt op een black and tan van mij, maar in die lijn heb ik haast geen nakomelingen omdat die kruising niet zo goed was als mijn eigen bloedlijn.
Wel heb ik nu Cajun (zwart en bruin merle, seal of brindle, onbekend) met een choco (zwart met bb gen) Britse import Fell terrier reu gedekt, (uitkruising dus) deze reu is in Duitsland na een seizoen everzwijnen, bewezen op jacht.
Wat daar weer voor kleuren uitkomen zullen we dan weer zien. Cajun heeft een te goede neus en jaagt te wijd en zelfstandig, (verslaafd aan sporen van vooral zwijnen) de reu jaagt korter.
Ik zal jullie op de hoogte houden, de F1 zullen waarschijnlijk grotendeels zwart en zwart/ merle zijn.
Marjoleine
Zeer actief
Contacteer:

terrierjunk schreef:Dit wit (bont) gen komt maar van 1 voorouder,
Dan heb je dus wel op die hond gelijnteeld.
Ik dacht dat het idee van dit soort fokken juist was dat je dat niet deed?

Afbeelding

Rosan's Sandra
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herdertjes
Contacteer:

Ongelezen bericht door Rosan's Sandra »

Ik ben benieuwd naar nieuwe foto's :D
Groetjes Sandra
terrierjunk
Zeer actief

Nou, Duvel de witte fellterrier is een van mijn eerste honden waar mijn honden van nu van af stammen, maar ik heb regelmatig in mijn lijn ander bloed toegevoegd door uitkruising. Maar Duvel's wit bleef duivels stiekem aanwezig in mijn zwarte en black and tan terriers, en kwam telkens na elke zoveel generaties weer de kop opsteken.
Ik denk dat hij maar voor 1/4 in mijn lijn zit, maar het wit (bont) vererft recessief, dus dat kan doorgegeven worden en dan plotseling heb ik weer een of meer witte pups.
Bij mijn laatste nest (moeder: black and tan, vader: zwart (en gestroomd?) merle) had ik theoretisch kans op 1/ 4 witte pups, ik heb nu de teef gebruikt die een Britse jack russell in haar lijn heeft, gekruist met een nakomeling van Coffee (Semtex) waarvan de vader van Duvel afstamt, en wat wordt er geboren? 3 witte met zwarte vlekjes en 2 zwarte, terwijl ik ook nog eens 1/2 kans op merle en 1/2 kans op black and tan moest hebben.
En allemaal reuen.
Hoe grillig is het lot....
terrierjunk
Zeer actief

Voor foto's moet ik weer iemand mailen die bereid is ze voor mij erop te zetten.
Agility addict
Vaste gebruiker
Mijn ras(sen): Epagneul Nain Phalene
Contacteer:

Ongelezen bericht door Agility addict »

Een poosje geleden heb ik het afstammingsdocument van de pup van mijn kennissen uit het nest van Pickles eens wat beter bekeken. Eerlijk gezegd was ik wel verbaasd over de mate van lijn/inteelt die ik daar tegen kwam. Ik kan me heel goed voorstellen dat men er voor kiest om buiten de stamboeken om te fokken zodat er meer mogelijkheden zijn, zodat je niet vast zit aan één ras maar er voor kunt kiezen om een bepaald type hond te fokken. In dat geval zou ik er denk ik niet snel voor kiezen om een nest te fokken met een inteeltcoefficient van 8,69%, waarbij de eerste vier generaties zo goed als compleet zijn en sommige lijnen tot zes/zeven generaties bekend zijn. Het is natuurlijk maar net wat voor referentiekader je hebt, maar persoonlijk vind ik dat een behoorlijk hoog percentage..
Afbeelding
Meer informatie over de pupjes op; http://phalenepups.webs.com
Plaats reactie

Terug naar “Fokken van honden”