Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Over aandacht & trekken aan de riem.

Forum waar men kan praten over het gedrag en de opvoeding van puppies en volwassen honden (of de eigenaar).

Moderator: moderatorteam

Hippo
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse herder
Aantal honden: 2

Re: Over aandacht & trekken aan de riem. Update

Ongelezen bericht door Hippo »

Inge O schreef:
Eelke schreef: Dus als iemand nog tips heeft... :)
leer hem niet om naast te lopen maar om niet te trekken, dat geeft een hond letterlijk en figuurlijk meer ruimte en maakt het hem veel makkelijker en aangenamer.
Ik leer mijn honden(pup of herplaatser) vanaf de eerste dag af dat trekken(zonder commando) not done is. Wij hebben 3 fases: 1 keurig naast me lopen aan een korte lijn zonder trekken of snuffelen, 2 zonder te trekken snuffelen en de lengte van die riem mogen gebruiken(zoals Inge O zegt) of gewoon helemaal vrij/los lopen.
Voor het naast mij lopen gebruik ik commando 'been' en voor 2 én 3 gebruik ik 'vrij'. Daarmee voorkom je als je hond los mag hij direct als een malle gaat crossen. Mijn honden lopen nml ook los naast de weg.

Ik ben het niet met Hylos eens dat eens dat je met een slipketting direct angst of onderdrukking veroorzaakt. Mijn honden lopen vast of aangelijnd relaxt en ontspannen mee. En Hippo heb ik toch echt een prikkeband omgehad in zijn puberteit omdat hij het e.e.a. uitprobeerde(trekken, uitvallen naar andere honden e.d.). Dat was een paar maanden en daarna aan de gewone band.
Als je het aan een gewone band wil doen dan moet je het omdraaien en werken met een negatieve correctie(het weghalen van het prettige = lekker rondlopen en snuffelen aan de riem). Dus houdt Xavi kort en geef daar een commando voor als je dat nog niet had. Je hond hoeft niet te kijken/volgen. Gewoon zonder te trekken of snuffelen direct naast je lopen. Is hij braaf? Dan zeg je 'vrij' en mag hij snuffelen, gaat hij trekken omdat hij zich verliest in de geurtjes? Dan even een rukje aan de riem en weer na commando kort naast je houden. Hij leert dan dat het vrij lopen aan de riem en kunnen snuffelen een privilege is en geen standaard. Dit werkt bij bijna alle honden als ze voornamelijk trekken door snuffelen/geurtjes.
Hylos
Zeer actief

Re: Over aandacht & trekken aan de riem. Update 29-4

Ongelezen bericht door Hylos »

Even een kleine update over dit probleem.

Het gaat de laatste weken erg goed met Xavi en de rondjes hier in de wijk. Ik denk dat op een goede dag het trekken met wel 70% afgenomen is. Het is niet dat totaal niet meer trekt, maar hij loopt veel rustiger en heeft meer aandacht voor mij.. als in; ik besta ook. Mocht hij een niet te negeren geurtje ontdekken dan moet hij er alsnog heen natuurlijk en dan wil hij nog wel erg trekken. Ik heb echter inmiddels wel meer manieren en meer duidelijkheid voor hem gevonden dat ook dit een stuk beter gaat.

Waar het nou precies zo door gekomen is :U:
Ik heb niks aan het trekken an sich gedaan maar ben wel erg bezig geweest met R U S T int koppie en meer zelfbeheersing bij mij (niet zo snel gefrustreerd proberen te raken).
Lukt een rondje niet en is hij onbereikbaar dan is het mini rondje plassen en naar huis, maar dit komt steeds minder vaak voor!

Gisteren ben ik begonnen voor het eerst weer wat van de route af te wijken na anderhalve maand, om zo een iets langer stuk te lopen. Ik merkte meteen dat dat wel weer erg spannend was en hij was moeilijker te bereiken. Toch vond ik het redelijk gaan, ook vandaag weer afgeweken en ging ook oké :ok:
Ik loop ook met opzet stukken midden op de weg zodat er geen geurtjes zijn en hij weer tot rust komt. Dan loopt hij heel makkelijk mee en er is ook goed contact.

Ik dacht dat Xavi in een onmogelijke hond zou veranderen als hij 4 x per dag 15 minuten max buiten kwam :80: Tegendeel is gebleken, hij zit beter in zijn vel zo en gedraagt zich echt veel beter. Al die prikkels maakten het er dus echt niet beter op. En dan nam ik hem ook nog mee naar losloopgebieden en meende te moeten joggen :jank: Raakt hij dus eigenlijk gewoon totaal over zijn toeren.
Zo zie je dus maar weer; niet met élke hond moet je alleen maar meer doen om gewenste resultaten te krijgen. Die 3 R'en komen toch echt eerst!

En nu volhouden zo!! :cheer:

(Ook zeker met dank aan Dinah van Esthers hondenschool, ze heeft me echt anders naar Xavi leren kijken. Top :E: :E: )
Afbeelding
Afbeelding
runninggirl
Zeer actief
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door runninggirl »

Fijn dat hij meer aandacht voor je heeft! Ik doe ook op dagen dat het niet lukt (als ik niet goed in mn vel zit of als Jura gestresst is), gewoon korte rondes. En tegenwoordig sta ik gewoon heel vroeg op en zijn we voor de ochtenddrukte weer thuis van de lange wandeling, dat werkt hier prima!

Ik jog ook alleen 's ochtends heel vroeg met haar, 2 keer per week, dan is er nog niemand op straat en kan je inderdaad lekker midden over de weg lopen. Het doet echt wonderen voor haar aandacht op mij, samen rennen!
Hylos
Zeer actief

Tis lastig hier in de wijk (iedereen kon hier wel een hond hebben, sjeez :hmmm: ) om een rustig tijdstip te vinden en ik ontkom vaak echt niet aan andere honden en mensen. Maar goed, dat moet natuurlijk ook kunnen. Na het passeren van een andere hond is hij er helemaal af want dat vind hij heel spannend. Maar ook daar werken we aan en gaat ook steeds beter!
Het joggen is hier echt nog een "bridge to far", maar zou het ook graag willen hoor! Moet nog wel even geduld hebben :mrgreen:
Afbeelding
Afbeelding
Nerazi
Zeer actief
Mijn ras(sen): Afrikaan & Belg

Ongelezen bericht door Nerazi »

Wat ontzettend fijn! :cheer: jullie komen er wel samen. :ok:
Enzi functioneert ook het best op de drie R'en. Maar dat is ook een rasechte autist, hoor.
Hylos
Zeer actief

Nerazi schreef:Wat ontzettend fijn! :cheer: jullie komen er wel samen. :ok:
Enzi functioneert ook het best op de drie R'en. Maar dat is ook een rasechte autist, hoor.
Ik durfde na lange tijd idd weer te denken dat het wel goed zou komen. :mrgreen:

@Cleva, zo is het ook ja.. zo doe ik het nu ook ongeveer. Al ik Xavi niet echt terug te roepen maar ik kniel gewoon naast hem, praat tegen hem zodat er weer contact is. Dit werkt prima!
Het is gewoon echt zoeken naar een manier die bij je hond past.. en dat lukte mij even niet zonder de juiste externe hulp. Nou ja, na 2 hondenscholen heb ik die dan wel gevonden. :mrgreen:
Afbeelding
Afbeelding
-Lilo-
Zeer actief
Mijn ras(sen): Klein Spaans monstertje
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door -Lilo- »

Wat een leuke update! Fijn dat het beter gaat. En herkenbaar ook, haha. Lola kan ook heel onbereikbaar en irritant worden als we op een wandeling teveel prikkels tegenkomen. Eigenlijk best een goed idee om bij irritant doen gewoon weer richting huis te gaan ipv.corrigeren. Ze doen immers niet irritant om te pesten maar omdat het koppie vol zit. Daar moest ik weer even aan herinnerd worden, thanks :-D
Sanchis
Zeer actief
Mijn ras(sen): Schotse herder / Border collie

Ongelezen bericht door Sanchis »

Ik vind fijn dat je vind dat het goed gaat, maar ik heb mijn twijfels bij die aanpak en ben benieuwd naar je beweegredenen.

Jij zegt dat het goed gaat met Xavi, maar wellicht komt het 'minder trekken' alleen maar omdat hij enorm is ingekakt vanwege zo weinig lichamelijke uitdaging, activiteit en afwisseling. Als een manege paard die zijn rondjes in de bak sjokt. Wellicht heeft hij alleen maar meer aandacht voor jou, omdat hij dat steegje en die lantarenpaal al 1000x heeft gezien. Je zegt dat hij al weer van het padje raakt als je alleen maar een andere straat pakt...!
Kweek je niet zo een hond die zo weinig prikkels krijgt en zo weinig flexibel is, dat hij stomme dingen gaat doen wanneer hij een keer uit zijn wereldje wordt getrokken?

Ik zou het veel aannemelijker vinden dat de hond werkelijk beter op jou gericht raakt, als je veel nieuwe dingen met hem onderneemt en daarin zijn stabiele factor blijft. Want je weet - als je in een kale kamer gaat staan, is het voor iedere hondeneigenaar geen enkel probleem om de aandacht te krijgen. Het gaat erom wat er gebeurt wanneer de hond prikkels krijgt.
Het ondernemen van activiteiten zorgt er niet alleen voor dat de hond lichamelijk aan zn trekken komt, maar ook dat jij daarin de kans krijgt om te sturen en hierdoor kom je in hoger aanzien van je hond. En dan bedoel ik niet die-hard discipline, maar de simpele dingen, waar honden waarde aan hechten.
Ashley (Border Collie), Scott (Border Collie x Schotse Herder) en Jessie (x Heidewachtel)
Hylos
Zeer actief

Sanchis schreef:Ik vind fijn dat je vind dat het goed gaat, maar ik heb mijn twijfels bij die aanpak en ben benieuwd naar je beweegredenen.

Jij zegt dat het goed gaat met Xavi, maar wellicht komt het 'minder trekken' alleen maar omdat hij enorm is ingekakt vanwege zo weinig lichamelijke uitdaging, activiteit en afwisseling. Als een manege paard die zijn rondjes in de bak sjokt. Wellicht heeft hij alleen maar meer aandacht voor jou, omdat hij dat steegje en die lantarenpaal al 1000x heeft gezien. Je zegt dat hij al weer van het padje raakt als je alleen maar een andere straat pakt...!
Kweek je niet zo een hond die zo weinig prikkels krijgt en zo weinig flexibel is, dat hij stomme dingen gaat doen wanneer hij een keer uit zijn wereldje wordt getrokken?

Ik zou het veel aannemelijker vinden dat de hond werkelijk beter op jou gericht raakt, als je veel nieuwe dingen met hem onderneemt en daarin zijn stabiele factor blijft. Want je weet - als je in een kale kamer gaat staan, is het voor iedere hondeneigenaar geen enkel probleem om de aandacht te krijgen. Het gaat erom wat er gebeurt wanneer de hond prikkels krijgt.
Het ondernemen van activiteiten zorgt er niet alleen voor dat de hond lichamelijk aan zn trekken komt, maar ook dat jij daarin de kans krijgt om te sturen en hierdoor kom je in hoger aanzien van je hond. En dan bedoel ik niet die-hard discipline, maar de simpele dingen, waar honden waarde aan hechten.
Sorry, maar je tekst stikt van de aannames. Heb ik dit gezegd, zo ja, waar dan? Ik zeg dat ik afwijk van de route, dan neem je aan dan ik 1 straat verderop over de stoep loop? :scratch:
Ik heb geen zin mij helemaal te moeten verantwoorden maar laat ik het er op houden dat ik aan de rand van de stad woon en onze wijk meer op een park lijkt. Ik loop niet over een stoep.
En hopelijk ga je er niet van uit dat het enige wat ik met mijn hond doe, rondjes door de wijk lopen is..

Daarnaast let hij nog steeds amper op mij. Ik zeg alleen dat het iets beter gaat.
Je zou mijn hond eens een dag mee moeten hebben, wellicht snap je dan waarom ik het zo doe.
Je kent mijn andere topics niet want je bent hier nog maar net, maar dit is altijd al een euvel geweest. En ik deed dus eerst van alles met mijn hond maar daar los je dergelijke problemen niet mee op. Kan mijn hond wel wat doelloos als een idioot rond laten rennen op een veld.. mij voorts laten trekken door de wijde wereld.. schiet ik m.i. weinig mee op :U:
Begrijp me niet verkeerd, ik heb geen hond aangeschaft voor de sier. Het is wel degelijk mijn bedoeling meerdere activiteiten met mijn hond te gaan doen, maar dat gaat op deze manier niet. Dus moet de basis anders, zodra die al niet goed is.. gaat de rest ook nooit lukken.

Pff, kon ik maar lekker met hem naar het bos, strand, heide, zeedijk.. lekker samen uren wandelen. Tis mn doelstelling zeker.
Afbeelding
Afbeelding
Hylos
Zeer actief

Lizanne schreef:Wat een leuke update! Fijn dat het beter gaat. En herkenbaar ook, haha. Lola kan ook heel onbereikbaar en irritant worden als we op een wandeling teveel prikkels tegenkomen. Eigenlijk best een goed idee om bij irritant doen gewoon weer richting huis te gaan ipv.corrigeren. Ze doen immers niet irritant om te pesten maar omdat het koppie vol zit. Daar moest ik weer even aan herinnerd worden, thanks :-D
Dankje! Ja zo is het ook maar je richt je eigen frustratie zo snel op je hond af dan.
Ik merk het nu aan mezelf. Zit er ff doorheen met mijn werk enzo, laatste weekjes zet ik me nog 150% in terwijl ik 0,0 motivatie heb. Stik chagrijnig als ik thuis kom! En Xavi is het ook helemaal kwijt.. briezen, trekken, druk doen. Al is het nog steeds minder als voorheen gelukkig. Maar jeetje hoe een hond reageert op je eigen emoties :80:
Afbeelding
Afbeelding
Leonie.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Markiesje, Toller

Ongelezen bericht door Leonie. »

Cleva schreef:En als ik iets zie waarvan ik denk dat hij het leuk vind wijs ik hem er op.
Dat klinkt zo schattig ;)
Hylos
Zeer actief

Ik doelde daar meer op om zelf te kijken wat hij doet. Tsja zou best kunnen dat hij dan anders is, ik weet dat het kan hoor. Er ligt uiteraard veel bij mij.. waarom zou hij anders nu ineens trekken als ik me zelf niet goed voel.

Weetje, ik weet het soms bij god zelf ook niet meer. En al helemaal niet als iedereen weer andere dingen gaat roepen :U:
Het enige wat ik weet ik dat ik nu fijner met hem buiten kan zijn sinds een hele tijd en dit langzaam uit wil breiden. Tsja, misschien moet ik dit dan maar niet op een forum zetten. Maar ik wil toch graag ergens vertellen hoe het gaat.
Afbeelding
Afbeelding
Dinos

Ongelezen bericht door Dinos »

Die vrij brief van goed zo is herkenbaar, Ik heb het goed zo ook achterwege gelaten en dan gaat het goed.
Sanchis
Zeer actief

Hylos schreef:
Sorry, maar je tekst stikt van de aannames. Heb ik dit gezegd, zo ja, waar dan? Ik zeg dat ik afwijk van de route, dan neem je aan dan ik 1 straat verderop over de stoep loop? :scratch:
Ik heb geen zin mij helemaal te moeten verantwoorden maar laat ik het er op houden dat ik aan de rand van de stad woon en onze wijk meer op een park lijkt. Ik loop niet over een stoep.
En hopelijk ga je er niet van uit dat het enige wat ik met mijn hond doe, rondjes door de wijk lopen is..
Och hemel wat een felle reactie weer... Het is duidelijk dat het je hoog zit.
Je hoeft je ook niet te "verantwoorden". Je doet alsof ik je aanval en dat is niet zo. Ik vroeg alleen hoe je tot deze aanpak bent gekomen en gezien het een discussie forum over opvoeding is, vind ik die vraag niet buitensporig brutaal. Dan kunnen we van elkaar leren want deze aanpak ken ik niet. Maar het staat je natuurlijk helemaal vrij om geen antwoord te geven.
Je zegt zelf dat je 4x 15m met hem buiten komt. Dat je daarnaast nog vanalles doet, dat geloof ik gelijk. Maar dat is dus binnen of in de tuin, dus prikkelarm.
Je kent mijn andere topics niet want je bent hier nog maar net, maar dit is altijd al een euvel geweest. En ik deed dus eerst van alles met mijn hond maar daar los je dergelijke problemen niet mee op. Kan mijn hond wel wat doelloos als een idioot rond laten rennen op een veld.. mij voorts laten trekken door de wijde wereld.. schiet ik m.i. weinig mee op :U:
Absoluut niet doelloos nee. Veel jonge honden hebben veel sturing nodig. Dan kun je dus activiteiten geven waar je de regie houdt. Ik zit in dat zelfde pakket met Jessie. Die kan ik ook niet overal maar los knippen en rustig een sigaretje staan roken zonder dat ik me met haar bemoei.
Begrijp me niet verkeerd, ik heb geen hond aangeschaft voor de sier.
Het spijt me dat ik die indruk je schijnbaar heb gegeven :denken: Maar nee daar ga ik niet van uit.
Laatst gewijzigd door Sanchis op 01 mei 2014 21:42, 1 keer totaal gewijzigd.
Ashley (Border Collie), Scott (Border Collie x Schotse Herder) en Jessie (x Heidewachtel)
renee-uk
Zeer actief
Mijn ras(sen): duitse herder

Ongelezen bericht door renee-uk »

weet je wat het is hylos, als jij je zekerder gaat voelen, gaat het lopen met je hond ook steeds beter.
en als dat is op de manier die je nu doet is daar helemaal niks mis mee, zeker niet nu je zelf al begonnen bent de wereld voor jullie samen weer wat groter te maken.
hoe andere mensen het doen is niet zo belangrijk eigenlijk, jij bent het die het moet doen met jouw hond en als dit voor jullie werkt mag je best blij zijn met de vooruitgang die je ziet.
de rest komt ook wel, echt!
Afbeelding

you can never replace the dogs you've lost, but you can always find a new one to love
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals

Ongelezen bericht door ranetje »

renee-uk schreef:weet je wat het is hylos, als jij je zekerder gaat voelen, gaat het lopen met je hond ook steeds beter.
en als dat is op de manier die je nu doet is daar helemaal niks mis mee, zeker niet nu je zelf al begonnen bent de wereld voor jullie samen weer wat groter te maken.
hoe andere mensen het doen is niet zo belangrijk eigenlijk, jij bent het die het moet doen met jouw hond en als dit voor jullie werkt mag je best blij zijn met de vooruitgang die je ziet.
:ok:
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
Dee
Zeer actief
Mijn ras(sen): Zwitserse witte herder en een Roemeens meisje

Ongelezen bericht door Dee »

Ik wou dit eerder vanavond al typen, maar ging even niet.
Hylos, ik vind het herkenbaar en leuk om te lezen. Als het goed voelt en je relaxter loopt, dan werkt dit blijkbaar voor jullie en dan moet je gewoon lekker zo verdergaan. Met frustratie gaan lopen maakt het naar mijn idee niet beter, dus ik zeg ga gewoon zo door. :ok:
billy
Erelid
Mijn ras(sen): Fox en Duitse Jacht terrier

Ongelezen bericht door billy »

renee-uk schreef:weet je wat het is hylos, als jij je zekerder gaat voelen, gaat het lopen met je hond ook steeds beter.

Gewoon doen waar jij je goed bij voelt en ik wil best een dagje met je ruilen, mag jij Baco oke :mrgreen: dan zal Xavi wel meevallen vermoed ik :wink: kijk naar je hond en ga daarvanuit, ik neem dan even Baco als voorbeeld, die let nooit op me maar we kunnen wel overal naar toe, niet trekken, niet blaffen en niet uitvallen, heeft veel werk gekost maar het is wel gelukt, ga niet krampachtig zijn aandacht proberen te trekken als hij toch niet oplet, lange lijn eraan en ga maar lopen zonder op je hond te letten, bochtje naar links en rechts enz, en als hij dan contact komt maken is het de beste hond van de wereld en dan ga je weer lopen, beetje ontspannen niks moet let hij niet op pech voor hem je loopt dan gewoon door , nou ja zoiets :wink:
Afbeelding
Hylos
Zeer actief

Sanchis schreef: Och hemel wat een felle reactie weer... Het is duidelijk dat het je hoog zit.
Je hoeft je ook niet te "verantwoorden". Je doet alsof ik je aanval en dat is niet zo. Ik vroeg alleen hoe je tot deze aanpak bent gekomen en gezien het een discussie forum over opvoeding is, vind ik die vraag niet buitensporig brutaal. Dan kunnen we van elkaar leren want deze aanpak ken ik niet. Maar het staat je natuurlijk helemaal vrij om geen antwoord te geven.
Je zegt zelf dat je 4x 15m met hem buiten komt. Dat je daarnaast nog vanalles doet, dat geloof ik gelijk. Maar dat is dus binnen of in de tuin, dus prikkelarm.
Weer? :scratch: Ik reageer eigenlijk nooit fel, maar als je na al het harde werk waarin ik eindelijk resultaat zie, mijn hond gaat vergelijken met een paard dat wat doelloos rondjes loopt dan word ik minder vriendelijk ja. Misschien eerst even naar je eigen post kijken qua vriendelijkheid en zeker aannames.

Ik heb dit geleerd op een hondenschool. Inmiddels de 3e school en nu zie ik eindelijk resultaat, wat voor mij dus inhoud dat ik op de juiste weg ben.
Ik heb ook wat PB's ontvangen (dank daarvoor) en zie het hier ook weer terug komen over de lange lijn. Zodra hij wat fatsoenlijk kan lopen en rustiger is buiten wil ik daar mee beginnen en dan er naartoe werken dat hij wel los kan, maar dan beheerst ipv totaal over zijn toeren te gaan. Want ja het is prachtig een hond als een idioot te zien doen, maar bij Xavi is het niet normaal en erg obsessief allemaal. Hij gaat dan bijvoorbeeld ook niet slapen maar wordt erg vervelend.
Afbeelding
Afbeelding
Hylos
Zeer actief

Dankjewel! Zo is het ook, na de trainingen snap ik hem beter en loop ik zelf relaxter buiten en ben meer bezig met rust.. ook voor mezelf. En dat werkt idd!
Dee schreef:Ik wou dit eerder vanavond al typen, maar ging even niet.
Hylos, ik vind het herkenbaar en leuk om te lezen. Als het goed voelt en je relaxter loopt, dan werkt dit blijkbaar voor jullie en dan moet je gewoon lekker zo verdergaan. Met frustratie gaan lopen maakt het naar mijn idee niet beter, dus ik zeg ga gewoon zo door. :ok:
Dankje, nee met frustratie lopen werkt idd niet.. merk ik nu wel weer. Hij loopt nu zoals we altijd liepen omdat ik me niet goed voel. Wat een drama ineens zeg :80:
Ach tis ook nog even, dat werk ik niet meer fulltime.. ben ik weer meer zen :lol1:
billy schreef:

Gewoon doen waar jij je goed bij voelt en ik wil best een dagje met je ruilen, mag jij Baco oke :mrgreen: dan zal Xavi wel meevallen vermoed ik :wink: kijk naar je hond en ga daarvanuit, ik neem dan even Baco als voorbeeld, die let nooit op me maar we kunnen wel overal naar toe, niet trekken, niet blaffen en niet uitvallen, heeft veel werk gekost maar het is wel gelukt, ga niet krampachtig zijn aandacht proberen te trekken als hij toch niet oplet, lange lijn eraan en ga maar lopen zonder op je hond te letten, bochtje naar links en rechts enz, en als hij dan contact komt maken is het de beste hond van de wereld en dan ga je weer lopen, beetje ontspannen niks moet let hij niet op pech voor hem je loopt dan gewoon door , nou ja zoiets :wink:
Haha, dat bestaat niet!! :F:
Het gaat me ook niet zo zeer om het opletten hoor.. maar dit is me er bij de eerste hondenscholen zó ingestampt dat ik dat maar niet kwijt raak. Maar dat werkt idd van geen meter, je bent er dan zo mee bezig dat je zijn aandacht moet hebben dat je niet meer relaxt bent. Ik doe nu dus niks en loopt gewoon, probeer lekker te ontspannend en te genieten van de natuur hier.
Afbeelding
Afbeelding
-Lilo-
Zeer actief
Mijn ras(sen): Klein Spaans monstertje

Ongelezen bericht door -Lilo- »

Haha, dat bestaat niet!! :F:
Het gaat me ook niet zo zeer om het opletten hoor.. maar dit is me er bij de eerste hondenscholen zó ingestampt dat ik dat maar niet kwijt raak. Maar dat werkt idd van geen meter, je bent er dan zo mee bezig dat je zijn aandacht moet hebben dat je niet meer relaxt bent. Ik doe nu dus niks en loopt gewoon, probeer lekker te ontspannend en te genieten van de natuur hier.

Dat is wat hier ook het beste werkt :ok: In de VZH die ik met Lola doe, is het heel belangrijk dat de hond naar je opkijkt. Dus daar ging ik fanatiek op trainen met Lola. En iedere keer als ze niet keek, raakte ik gespannen en uiteindelijk gefrustreerd omdat ze dan 'geen aandacht' voor mij had. Idem met allerlei andere trainingsdingen die ik onderweg deed trouwens hoor.

Nu doe ik hetzelfde als jij. Lola loopt, ik loop. Ondanks dat ze me niet aankijkt, houdt Lola mij wel degelijk in de gaten. Ze loopt altijd wel zo'n beetje in dezelfde richting als waar ik heen ga en als ze voor me loopt, roep ik even haar naam en dat we deze kant op gaan, en dan hobbelt ze tevreden die kant op.

Ik legde blijkbaar gewoon teveel druk op Lola en raakte daar bovenop nog eens gefrustreerd als het niet zo ging als ik graag zou willen. Gevolg was dat Lola haar eigen plan trok en mij niet geweldig leuk vond. Dat is nu wel anders, nu zijn we samen gezellig op pad als een team ipv dat zij doet wat ik haar beveel. En waarom zou ze dan perfect voor moeten kunnen komen of netjes aan de voet kunnen zitten? Ik vind het eigenlijk wel prima zoals we nu samen rondstruinen. Veel leuker! Ik doe nu gewoon voor de lol nog weleens dingetjes onderweg, maar het moeten en zullen is er wel een beetje vanaf en dat bevalt prima.
Sanchis
Zeer actief

Hylos schreef:
Sanchis schreef: Och hemel wat een felle reactie weer... Het is duidelijk dat het je hoog zit.
Weer? :scratch:
Allright, vastbesloten om alles als een belediging op te vatten dus. That's the spirit! :S:
JBK

Ongelezen bericht door JBK »

Hylos schreef:Ik doelde daar meer op om zelf te kijken wat hij doet. Tsja zou best kunnen dat hij dan anders is, ik weet dat het kan hoor. Er ligt uiteraard veel bij mij.. waarom zou hij anders nu ineens trekken als ik me zelf niet goed voel.

Weetje, ik weet het soms bij god zelf ook niet meer. En al helemaal niet als iedereen weer andere dingen gaat roepen :U:
Het enige wat ik weet ik dat ik nu fijner met hem buiten kan zijn sinds een hele tijd en dit langzaam uit wil breiden. Tsja, misschien moet ik dit dan maar niet op een forum zetten. Maar ik wil toch graag ergens vertellen hoe het gaat.

Gewoon blijven posten hoor!
En vooral doen waarvan jij denkt dat het goed is voor jullie!

Ik ben in het begin met Cody ook niet verder dan einde van de straat geweest. Langzaam zijn we dat uit gaan bouwen. En soms heeft hij nog onbereikbare momenten, maar met behulp van de gentle leader op de meest pittige momenten kan ik veel makkelijker die aandacht vragen. En zo zijn wij dusdanig gegroeid dat we gewoon door de dierenwinkel kunnen lopen, niet met aandacht voor mij maar voor al die lekkernijen maar zonder te trekken als een idioot, zonder überhaupt te trekken. Heeft maar een jaar geduurd :wink:

Had het er toevallig nog met iemand over... Voor jezelf gaat het nooit snel genoeg, maar probeer wel die positieve punten vaak te benoemen. Zeker als je zelf niet zo lekker in je vel zit. Doe een tsjakka :mrgreen:
Hylos
Zeer actief

Dank nog voor jullie reacties!
Zou voor een hond ook niet een ontspannen wandeling zijn als hij continu op moet letten natuurlijk. :80:

Zojuist een wandeling van 45 minuten gedaan. :cheer:
Ach en hij trekt zo nu en dan heus of zit een stukje op het randje van trekken. Maar als je nagaat dat ik voorheen gewoon last van mijn schouder kreeg.. :blauwoog:
Gaat het nu echt een stuk beter! Hij loopt hele stukken recht ipv constant met zijn neus in de bosjes te moeten duiken. Was zelf ook vrolijk en had echt ff zin om te wandelen :mrgreen:

Wat ik zo leuk vind is dat, omdat ik duidelijker ben denk ik, hij zo nu en dan even omkijkt van "welke kant gaan we nu op?". Je ziet hem soms twijfelen, omdat hij normaal zelf zo ongeveer bepaalde waar ie heen ging, en dan even omkijken en wachten op antwoord :mrgreen:
Afbeelding
Afbeelding
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals

Ongelezen bericht door ranetje »

Er zit duidelijk vooruitgang in :ok:
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
fenneke
Zeer actief
Mijn ras(sen): zwitserse witte herder en nu hûn

Ongelezen bericht door fenneke »

Fijn :ok:

Ik heb buster dan wel los maar merk gewoon aan kleine dingen dat hij echt wel op mij let hoor.
Een oor naar achteren , even een snelle blik opzij dat soort kleine dingetjes. In het begin zag ik ze niet bij mijn honden maar nu weet ik wat ik moet zien.

En loopt hij te ver vooruit dan draai ik mij om en loop terug of verstop mij achter een boom :schrik: als ik een dikke kan vinden tenminste :engel:

Hij is er dan direct :mrgreen:

Dat komt bij jou straks ook heus wel :ok: je bent echt op de goede weg
Fenneke en Baloe
Afbeelding
Dee
Zeer actief
Mijn ras(sen): Zwitserse witte herder en een Roemeens meisje

Ongelezen bericht door Dee »

Joh, hier loopt het ook niet perfect aan de lijn ( hoeft van mij ook niet strak naast me te lopen ) en gaat die witte ook soms in zijn ankers omdat hij wat ruikt. Dat gaat ook niet echt zachtzinnig, maar we werken eraan.
Maar jullie zijn toch lekker op weg zo?
Dat moment dat hij je even aankijkt bij een kruising, dat is toch een heerlijke seconde? Vond ik tenminste zo'n jesss! moment.
Leuk om je updates te lezen :ok:
Hylos
Zeer actief

Dankje, ranetje!
fenneke schreef:Fijn :ok:

Ik heb buster dan wel los maar merk gewoon aan kleine dingen dat hij echt wel op mij let hoor.
Een oor naar achteren , even een snelle blik opzij dat soort kleine dingetjes. In het begin zag ik ze niet bij mijn honden maar nu weet ik wat ik moet zien.

En loopt hij te ver vooruit dan draai ik mij om en loop terug of verstop mij achter een boom :schrik: als ik een dikke kan vinden tenminste :engel:

Ja, precies! Ik zag dat dus gister ook.. zo nu en dan even een snelle blik opzij.
Cleva schreef:
Hylos schreef:Dank nog voor jullie reacties!
Zou voor een hond ook niet een ontspannen wandeling zijn als hij continu op moet letten natuurlijk. :80:

Ach en hij trekt zo nu en dan heus of zit een stukje op het randje van trekken. Maar als je nagaat dat ik voorheen gewoon last van mijn schouder kreeg.. :blauwoog:
Gaat het nu echt een stuk beter! Hij loopt hele stukken recht ipv constant met zijn neus in de bosjes te moeten duiken. Was zelf ook vrolijk en had echt ff zin om te wandelen :mrgreen:

Wat ik zo leuk vind is dat, omdat ik duidelijker ben denk ik, hij zo nu en dan even omkijkt van "welke kant gaan we nu op?". Je ziet hem soms twijfelen, omdat hij normaal zelf zo ongeveer bepaalde waar ie heen ging, en dan even omkijken en wachten op antwoord :mrgreen:

Heerlijk. Goed gedaan zeg!
Dankje! Moest wel even aan je denken tijden het wandelen. :mrgreen:
Je zei dat jij je hond zo nu en dan op iets leuks wees.
Gister regende het behoorlijk en Xavi vind die putjes in de stoep/weg altijd zo interessant.. door het geluid van het water denk ik. Dus zijn we in de wijk verschillende putjes bij langs geweest. Ik haalde de blaadjes weg zodat het water ging stromen en Xavi stak zijn neus er in om te kijken wat er allemaal gebeurde. Stond ie voor die putjes te kwispelen. :mrgreen:
Dee schreef:Joh, hier loopt het ook niet perfect aan de lijn ( hoeft van mij ook niet strak naast me te lopen ) en gaat die witte ook soms in zijn ankers omdat hij wat ruikt. Dat gaat ook niet echt zachtzinnig, maar we werken eraan.
Dat moment dat hij je even aankijkt bij een kruising, dat is toch een heerlijke seconde? Vond ik tenminste zo'n jesss! moment.
Dankje! Ach perfect hoeft ook helemaal niet! Ze moeten ook wat kunnen snuffelen. Maar idd dat in de ankers gaan is en dan ineens de andere kant op lopen is niet echt.. handig nee :80:
Afbeelding
Afbeelding
Gollum
Zeer actief
Mijn ras(sen): Roemeense schone

Ongelezen bericht door Gollum »

Hylos schreef:Dankje, ranetje!
fenneke schreef:Fijn :ok:

Ja, precies! Ik zag dat dus gister ook.. zo nu en dan even een snelle blik opzij.
Cleva schreef:
Hylos schreef:Dank nog voor jullie reacties!

Heerlijk. Goed gedaan zeg!
Dankje! Moest wel even aan je denken tijden het wandelen. :mrgreen:
Je zei dat jij je hond zo nu en dan op iets leuks wees.
Gister regende het behoorlijk en Xavi vind die putjes in de stoep/weg altijd zo interessant.. door het geluid van het water denk ik. Dus zijn we in de wijk verschillende putjes bij langs geweest. Ik haalde de blaadjes weg zodat het water ging stromen en Xavi stak zijn neus er in om te kijken wat er allemaal gebeurde. Stond ie voor die putjes te kwispelen. :mrgreen:
Dee schreef:Joh, hier loopt het ook niet perfect aan de lijn ( hoeft van mij ook niet strak naast me te lopen ) en gaat die witte ook soms in zijn ankers omdat hij wat ruikt. Dat gaat ook niet echt zachtzinnig, maar we werken eraan.
Dankje! Ach perfect hoeft ook helemaal niet! Ze moeten ook wat kunnen snuffelen. Maar idd dat in de ankers gaan is en dan ineens de andere kant op lopen is niet echt.. handig nee :80:
Wat leuk van die putjes! Dat was een goede tip! Het lijkt me een stuk fijner lopen zo.
Elmo/maureen
Zeer actief
Mijn ras(sen): Dalmatier

Ongelezen bericht door Elmo/maureen »

wat fijn zeg :ok:
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Gedrag en opvoeding”