Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Broei en een plukvacht scheren
Moderator: moderatorteam
- Fizgig
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Twee vuilnisbakkenras, 6 konijnen, 4 katten en 1 cavia
- Aantal honden: 2
Re: Broei en een plukvacht scheren
Ja, ik weet het. Ik vind veel te veel goed als het om eten gaat. Zo voedselgericht is ie niet eens. Het zijn die bruine kralen van hem, hahaha, maar dat is nu over. Ik kan wel discipline opbrengen hoor, echt. Ik wist wel dat ie op dieet moest en dus heb ik hem gisteren nog stiekem slagroom gegeven, erg he. Maar hij kan tegen zuivel hoor, dat wist ik al. Maar je hebt helemaal gelijk, even streng zijn.
We willen ook meer gaan fietsen met ze. Dat is toch wel erg goed voor de conditie natuurlijk. Ze lopen meestal wel in draf, maar als je ze dwingt om steeds in draf te blijven, verbranden de calorietjes beter natuurlijk. Ik wil ook geen vetklep als hond hoor. Hij lijkt op de foto echt dikker dan ie is. Nou ja. My bad dus.
We willen ook meer gaan fietsen met ze. Dat is toch wel erg goed voor de conditie natuurlijk. Ze lopen meestal wel in draf, maar als je ze dwingt om steeds in draf te blijven, verbranden de calorietjes beter natuurlijk. Ik wil ook geen vetklep als hond hoor. Hij lijkt op de foto echt dikker dan ie is. Nou ja. My bad dus.
- Fizgig
- Zeer actief
O ja, voor sommige mensen allang, dat wist ik al. Maar Bruno is niet zo dik dat ie er last van heeft in activiteit, dat bedoelde ik meer. Hij kan heel hard rennen bijvoorbeeld en wil altijd mee wandelen. Hijgt nooit lang na inspanning en zijn hart is okee, op het oor dan natuurlijk. Maar de boodschap was al duidelijk hoor, dank u vriendelijk. Hij moet afvallen. En ik moet me schamen.Inge O schreef:maar waar de foto niet kan in liegen is de dikte van de 'rol' achter zijn schouder - ik vrees dat je dus al te laat bent met je wensFizgig schreef: Ik wil ook geen vetklep als hond hoor. Hij lijkt op de foto echt dikker dan ie is..
-
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Border Collies
Mijn BC wordt sinds 2 jaar ook elk jaar geschoren. Sinds hij zomers kort haar heeft voelt hij zich veel prettiger. Zijn vacht was voorheen een drama. Ik heb van alles geprobeerd om te voorkomen dat zijn vacht ging klitten en jeuken maar niets hielp. Omdat hij dagelijks zwemt werd zijn lange vacht met veel onderwol niet meer goed droog waardoor hij ook erg stonk. Door het scheren zijn zijn hotspots verleden tijd en heeft hij het overduidelijk minder warm. Het ziet er best raar uit zo'n geschoren Border maar dat maakt ons niks uit
- Fizgig
- Zeer actief
Hihi, jij vindt onortodox ook niet zo erg dus. Voor mij telt welzijn en gezondheid altijd meer dan uiterlijkheden. Comfort vind ik zelfs belangrijker dan uiterlijk. Bruno haat het om zolang geplukt te worden. Hij is heel braaf en laat alles heel gemoedelijk toe. Maar na een paar uur, gaat ie wel stresshijgen. Kun je zeggen, omdat ik te slap ben en dat toesta, zou kunnen. Maar ik denk dan al snel, waarom hem zo lang kwellen als het ook binnen een half uur geregeld kan worden.Wildflower schreef:Mijn BC wordt sinds 2 jaar ook elk jaar geschoren. Sinds hij zomers kort haar heeft voelt hij zich veel prettiger. Zijn vacht was voorheen een drama. Ik heb van alles geprobeerd om te voorkomen dat zijn vacht ging klitten en jeuken maar niets hielp. Omdat hij dagelijks zwemt werd zijn lange vacht met veel onderwol niet meer goed droog waardoor hij ook erg stonk. Door het scheren zijn zijn hotspots verleden tijd en heeft hij het overduidelijk minder warm. Het ziet er best raar uit zo'n geschoren Border maar dat maakt ons niks uit
Het is dan wel het laatste argument om te gaan scheren, naast het voorkomen van huidproblemen (hopelijk) vind ik het ook wel belangrijk dat hij nu niet zo lang achter elkaar stil hoeft te liggen of zitten bij me. Dat is voor een hond gewoon best stressen. Voor sommige honden dan, Bruno heeft nogal een willetje en ook al kan hij erg goed gehoorzamen, dat willetje gaat toch opspelen op een gegeven moment. 'Nu wil ik wel weg, eigenlijk!'
Ik ben wel benieuwd hoe het zal gaan. De antibiotica doen hun werk van binnenuit en van buitenaf doe ik mijn best om ervoor te zorgen dat het niet verergert. Maar het blijft natuurlijk wel een beetje een experiment, dus we zullen zien.
- grover
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Welsh Springer Spaniel
- Contacteer:
Precies het verhaal van de bouvier van mijn schoonouders. Al zijn ze die gaan scheren "omdat de trimster geen zin had om 'm elke keer te plukken" aldus mijn vriend. Tja. Is alweer wat jaren geleden, laten we het daar maar op houdenTessaThomas schreef:Onze bouvier werd geschoren, omdat de vorige eigenaar dat makkelijker vond. Die had juist door dat scheren ineens heel veel irritatie en jeuk. De vacht was vreselijk en ze had er ook best last van. (En we wisten het verschil tussen die 2 vachten omdat de vorige eigenaar mijn oom was en we al regelmatig oppaste) Haar moesten we regelmatig helemaal bekijken of er nergens plekken ontstonden. Met regen was dat helemaal drama.
Maar goed, dat is maar één hond. Toch zou ik meer vertrouwen hebben in een trimmer qua vacht en huid problemen/onderhoud.

Ik hoop van harte dat het voor jullie wél goed uitpakt in ieder geval..
- Fizgig
- Zeer actief
Nou, ik denk dat ik al een boel ellende heb voorkomen door een goed apparaat te kopen en door op 3 mm van de huid af te scheren. Als je helemaal kaal scheert, krijg je zeker weten jeukproblemen. Dat komt door de haren die door de huid heen prikken. Ik zorg nu dus dat dat iig niet gebeurt. Maar ik ga wel letten op krabben natuurlijk, als ie meer gaat krabben, weet ik natuurlijk genoeg.
- fes/lou
- Zeer actief
- Contacteer:
Nou die geschoren is, is de oorzaak van het probleem een stuk duidelijker...
Ik zou hem wel helemaal scheren trouwens, niet half.
Ik zou hem wel helemaal scheren trouwens, niet half.
"All animals are equal, but some are more equal than others." George Orwell
- Fizgig
- Zeer actief
Ik heb mezelf idd 'ontmaskerd' als zijnde een sluipende dierenmishandelaar. Toch zag ik net wel met wandelen een klein beetje rib aan zijn flanken. Maar ja. Ik zal de hele handel wel goed op de foto zetten als ie helemaal klaar is en dan mogen jullie roepen dat ie veel te dik is. Beloofd.
- fes/lou
- Zeer actief
- Contacteer:
Je overdrijft wel behoorlijk hoor..
Alleen als die hond op gewicht was had hij dus ws niet die plooien en broeiplekken gehad. Hoe simpel kan het zijn? Kun je beledigd gaan doen, maar dit hd je zelf ook kunnen bedenken...
Alleen als die hond op gewicht was had hij dus ws niet die plooien en broeiplekken gehad. Hoe simpel kan het zijn? Kun je beledigd gaan doen, maar dit hd je zelf ook kunnen bedenken...
"All animals are equal, but some are more equal than others." George Orwell
- Fizgig
- Zeer actief
Ik ben niet beledigd, echt niet. Je mag ervan denken en zeggen wat je wilt, dat zeg ik toch?
- Fizgig
- Zeer actief
Nou, het grootste gedeelte is af, foto dus. Voor de duidelijkheid, ik heb Bruno niet geslagen, hahaha, zo gelukkig wordt ie nou van betutteling. Echt een kerel, wat dat betreft:

Hij ligt er nogal, ahum, elegant bij, maar ja, het geeft een idee. Zijn snuit is nog niet af.

Hij ligt er nogal, ahum, elegant bij, maar ja, het geeft een idee. Zijn snuit is nog niet af.
- Fizgig
- Zeer actief
Omdat het de komende dagen veel gaat regenen, sowieso in het najaar natuurlijk meestal. En ik zie een föhn of waterblazer niet zitten om zijn vacht te drogen elke keer. Ik vraag me ook af of dat wel goed is in de buurt van die pyodermie. Maar dat is echt geen optie, wat mij betreft. Ik weet dat anderen daar anders over denken, maar zo denk ik erover.
Een regenjas aandoen elke keer, nee, wordt ie ook ongelukkig van. Een regenjas ga ik wel gebruiken als het erg hard regent, om te voorkomen dat de pyodermie plekken erg nat worden. Maar een regenjas is ook een lucht en waterdichte afsluiting, wat je juist wilt voorkomen als je geen broei wilt, dan is het beter om het niet te bedekken.
Dus heeft hij waarschijnlijk vaak een natte vacht de komende tijd. Ik mag hem dus op dokters voorschrift de komende twee weken niet laten plukken, dus dan blijft alleen scheren nog over. En of ie nou te dik is of niet en of het nou door de rimpels komt of niet, meneer slaapt altijd op zijn rug. Dus ben ik bang dat als ik het er nu niet afhaal, de pyodermie uitspreidt naar zijn rug. Die is nu nog vrij van bulten. Maar pyodermie plekken kunnen zich snel uitbreiden.
Afdrogen helpt niet voldoende en föhnen doe ik dus niet, een regenjas vind ik geen oplossing. Dan maar scheren, in een poging het verder uitbreiden van de pyodermie te voorkomen. Het is geen wondermiddel natuurlijk en het kan zijn dat het niet goed uitpakt. Maar hem laten slapen op zijn natte rug, vind ik ook niks. En om hem nou steeds op zijn zij te gaan draaien, nee. Misschien onbegrijpelijk voor sommige mensen maar voor mij zo klaar als een klontje. We zullen zien wat het met zijn huid doet. Alleen kan ik nu niet meer zien of de pyodermie uit zou breiden als ik de vacht had laten zitten natuurlijk. En hoe zijn vacht eruit komt te zien, zal me werkelijk een worst wezen, als zijn huid maar gezond is en zijn vacht daarmee ook.
Een regenjas aandoen elke keer, nee, wordt ie ook ongelukkig van. Een regenjas ga ik wel gebruiken als het erg hard regent, om te voorkomen dat de pyodermie plekken erg nat worden. Maar een regenjas is ook een lucht en waterdichte afsluiting, wat je juist wilt voorkomen als je geen broei wilt, dan is het beter om het niet te bedekken.
Dus heeft hij waarschijnlijk vaak een natte vacht de komende tijd. Ik mag hem dus op dokters voorschrift de komende twee weken niet laten plukken, dus dan blijft alleen scheren nog over. En of ie nou te dik is of niet en of het nou door de rimpels komt of niet, meneer slaapt altijd op zijn rug. Dus ben ik bang dat als ik het er nu niet afhaal, de pyodermie uitspreidt naar zijn rug. Die is nu nog vrij van bulten. Maar pyodermie plekken kunnen zich snel uitbreiden.
Afdrogen helpt niet voldoende en föhnen doe ik dus niet, een regenjas vind ik geen oplossing. Dan maar scheren, in een poging het verder uitbreiden van de pyodermie te voorkomen. Het is geen wondermiddel natuurlijk en het kan zijn dat het niet goed uitpakt. Maar hem laten slapen op zijn natte rug, vind ik ook niks. En om hem nou steeds op zijn zij te gaan draaien, nee. Misschien onbegrijpelijk voor sommige mensen maar voor mij zo klaar als een klontje. We zullen zien wat het met zijn huid doet. Alleen kan ik nu niet meer zien of de pyodermie uit zou breiden als ik de vacht had laten zitten natuurlijk. En hoe zijn vacht eruit komt te zien, zal me werkelijk een worst wezen, als zijn huid maar gezond is en zijn vacht daarmee ook.
- Fizgig
- Zeer actief
En voilà, zo zijn we allemaal weer anders. Vind je hem erg lelijk zo?
- Fardauke
- Actief
Ik wou als trimmer er nog op reageren maar eerst alles ff lezen, maar ik zie dat het al niet meer hoeft.

In gedachten Fardau 12-08-2002/ 02-03-2013 en Diever 11-11-1997/ 31-03-2013
- Fizgig
- Zeer actief
Ik ben natuurlijk ook stront eigenwijs. En ik ga niet over één nacht ijs, hahaha, ik had er gisteren al over nagedacht. Dit is dus wat mijn dierenarts heeft geadviseerd en eerst vond ik het geen goed idee en toen ging ik erover nadenken. En toen er hier eigenlijk alleen reacties kwamen die ik zelf al had bedacht, dacht ik, dat wordt in het diepe springen als ik wil weten of hij gelijk heeft. Maar dat durf ik dan ook wel. Soms moet je iets onorthodox doen, vind ik dan, als je een passende oplossing voor een probleem wilt vinden.
En ik pas me graag aan aan Bruno's wensen, his wish is my command, hahaha. En ik denk dat hij dit minder erg vindt dan plukken, en dat is voor mij ook wat waard. Ik vind niet dat honden maar moeten buigen en aanpassen aan mijn wensen over hun uiterlijk. Dat is mij een brug te ver. Ik zal dus ook nooit meer beginnen aan een hond met een vacht die veel verzorging nodig heeft, na Bruno zeg maar. Ik vind dat drie keer niks, een dier urenlang iets laten ondergaan waar ze overduidelijk helemaal geen zin in hebben. Okee, ze kunnen het wel en okee, het is geen echte marteling. Maar leuk is anders!
En als het dus anders kan, en in dit geval wordt het me aangeraden om een medische reden, dan doe ik dat, ja. Je mag best denken dat ik de kans met beide handen aangrijp, uit gemakzucht, of misschien wel krenterigheid. Alleen was de tondeuse wel 200 euro. Dus echt een krent ben ik niet hoor, en gemakzuchtig, soms, ik noem het liever pragmatisch. Eigenwijs, dat dan weer wel. Ik heb ook nog een partner natuurlijk die nogal dol is op Bruno. En eerst wilde hij er ook niks van weten. Maar die is ook om nu, omdat het niet echt kwaad kan en omdat hij ook denkt dat een afgesloten, vochtige ruimte sneller warm wordt als er een pluizig tapijtje op de grond ligt. Een vacht zit er toch niet voor niks? Dat is voor warmte. Dus we nemen de gok, ja, maar wel een berekende gok.
En ik pas me graag aan aan Bruno's wensen, his wish is my command, hahaha. En ik denk dat hij dit minder erg vindt dan plukken, en dat is voor mij ook wat waard. Ik vind niet dat honden maar moeten buigen en aanpassen aan mijn wensen over hun uiterlijk. Dat is mij een brug te ver. Ik zal dus ook nooit meer beginnen aan een hond met een vacht die veel verzorging nodig heeft, na Bruno zeg maar. Ik vind dat drie keer niks, een dier urenlang iets laten ondergaan waar ze overduidelijk helemaal geen zin in hebben. Okee, ze kunnen het wel en okee, het is geen echte marteling. Maar leuk is anders!
En als het dus anders kan, en in dit geval wordt het me aangeraden om een medische reden, dan doe ik dat, ja. Je mag best denken dat ik de kans met beide handen aangrijp, uit gemakzucht, of misschien wel krenterigheid. Alleen was de tondeuse wel 200 euro. Dus echt een krent ben ik niet hoor, en gemakzuchtig, soms, ik noem het liever pragmatisch. Eigenwijs, dat dan weer wel. Ik heb ook nog een partner natuurlijk die nogal dol is op Bruno. En eerst wilde hij er ook niks van weten. Maar die is ook om nu, omdat het niet echt kwaad kan en omdat hij ook denkt dat een afgesloten, vochtige ruimte sneller warm wordt als er een pluizig tapijtje op de grond ligt. Een vacht zit er toch niet voor niks? Dat is voor warmte. Dus we nemen de gok, ja, maar wel een berekende gok.
- billy
- Erelid
- Mijn ras(sen): Fox en Duitse Jacht terrier
- Aantal honden: 1
Oei wat zonde en ik ben trimster, niet actief maar ik heb er wel voor geleerd
Je had inderdaad beter kunnen wachten met scheren, natuurlijk wel het stukje met de plekken zoals op de foto

Hij heeft een prachtige plukvacht zo op de foto te zien, zonde van het scheren, omdat je het dode haar nu niet verwijderd en het onderwol de bovenvacht gaat overwoekeren, over een paar jaar een pluizebol met een hele dikke kleurloze lelijke vacht, die je moet blijven scheren anders kun je er helemaal niets meer mee.
en als hij deze plekken heeft door broei, zou ik het bij een eenmalige scheeractie houden, dan is het hierna nog te redden 

Je had inderdaad beter kunnen wachten met scheren, natuurlijk wel het stukje met de plekken zoals op de foto

Hij heeft een prachtige plukvacht zo op de foto te zien, zonde van het scheren, omdat je het dode haar nu niet verwijderd en het onderwol de bovenvacht gaat overwoekeren, over een paar jaar een pluizebol met een hele dikke kleurloze lelijke vacht, die je moet blijven scheren anders kun je er helemaal niets meer mee.

- Fizgig
- Zeer actief
Ik zou sorry willen zeggen maar dat zou dan niet echt gemeend zijn. Maar wel sorry dat je het hele topic hebt doorgelezen voor niks. Ik wist van Bp al dat je wel kunt scheren maar dat de vacht lichter wordt en zachter. Dat wist ik dan weer wel. Hij denkt niet dat dit gaat helpen trouwens om broei te voorkomen. Maar het ging mij eigenlijk om de huid. Maar goed, de vacht zit in de huid natuurlijk. Ik denk alleen dat als je medisch gaat denken, het er een beetje anders uitziet dan wanneer je in termen gaat denken van vachtverzorging. Die dode haareindjes krijg ik er wel uitgemasseerd de komende tijd, daar ga ik mijn best voor doen iig. Ik vind trimmers trouwens geen geldwolven, voor de duidelijkheid, dat was een grapje waar ik om moest lachen maar ik vind niet dat trimmers hebberig zijn ofzo, die hebben natuurlijk altijd meer ervaring en know how dan ik. Maar dan vooral over de vacht.Fardauke schreef:Ik wou als trimmer er nog op reageren maar eerst alles ff lezen, maar ik zie dat het al niet meer hoeft.
Ik ben gek op korstjes pulken. Nou, deze dus niet. Het zijn echt ziekelijke korsten, ze breken open als je eraan zit en dan zie je geel pus zitten. In het uiterste geval kan het uitlopen op scepsis bij pyodermie. Dat vind ik nogal ernstig en als mijn dierenarts denkt dat scheren beter is, hij is wel medicus en ik moet hem wel vertrouwen als het gaat om ziektes. Ik ken hem nu wat langer en hij is gewoon heel goed. Zit er nooit naast met een diagnose. Heeft ook lastige diagnoses voor me gedaan. Als ik op internet zoek en lees hoe zo'n pyodermie werkt, denk ik dat hij gelijk heeft. Ik wilde hier natuurlijk wel polsen of er geen dringende reden was om het niet te doen, en die vond ik dus niet. Dus dan ga ik toch de medicus volgen, als je het niet erg vindt.
Iedereen die zich beledigd voelt door wat ik heb gezegd in dit topic en door wat ik heb gedaan, ik kan niet echt zeggen dat het me spijt. Maar ik hoop toch dat jullie het een klein beetje kunnen begrijpen. Ik ben er niet de mens naar om te gaan zitten wachten of en tot het terugkomt. En in welke ernst.
- Fizgig
- Zeer actief
Dankjewel.Tara schreef:Ik wens je veel succes.Fizgig schreef:Die dode haareindjes krijg ik er wel uitgemasseerd de komende tijd, daar ga ik mijn best voor doen iig.
- TessaThomas
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Duitse Herder
Succes, dat is ons nooit gelukt. Dat haar liet niet los en het was erg pijnlijk om het wel los te krijgen. En de hond bleef nog langer nat dan daarvoor.
Even een oprechte vraag hoor. Waarom heb je dit topic eigenlijk geopend?
- Wilma
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Tatrahond Kaatje
- Contacteer:
Ik vroeg me hetzelfde af.TessaThomas schreef:Succes, dat is ons nooit gelukt. Dat haar liet niet los en het was erg pijnlijk om het wel los te krijgen. En de hond bleef nog langer nat dan daarvoor.
Het stond vanmorgen al lang vast dat de tondeuse gekocht zou worden.Fizgig schreef:Ik durf eigenlijk niet zo goed, maar daar gaat ie, hahahaha.
Bruno heeft pyodermie, huidontstekingen, in zijn nek (zie http://www.hondenforum.nl/plaza/viewtop ... 6&t=274422). Vanaf zijn kruin tot tussen zijn schouders. Nu heb ik lang nagedacht waar het door veroorzaakt kan zijn en nu denk ik het te weten, namelijk broei. Bruno slaapt namelijk altijd op zijn rug, waardoor hij met zijn kop ondersteboven ligt. Precies bovenop dat gebied dus. Zijn nek heeft veel plooien en rimpels. En we zitten nu precies in het jaargetijde waar broei een probleem kan zijn.
Ik vind dat een plukvacht wel erg lang nat blijft als het nat wordt. Als we in de regen hebben gewandeld, droog ik hem altijd af met een handdoek. En Shelly is altijd in mum van tijd weer droog. Bruno niet, dat kan uren duren, zeker als zijn vacht op lengte is. Het is nu nog steeds best warm, rond de 15 graden maar het regent wel steeds veel en ik weet zeker dat hij de laatste tijd een aantal keer heeft liggen slapen op die natte vacht, waardoor er broei kon ontstaan en de pyodermie plekken kwamen. Mijn dierenarts denkt er ongeveer hetzelfde over. Er is nog een kans dat het om allergie gaat, maar door de locatie ervan denk ik toch echt aan broei.
Bruno moet over een paar weken eigenlijk worden geplukt. Maar. Mijn dierenarts denkt dat de kans op huidontstekingen kleiner is als ik hem voortaan ga scheren. Als je een hond plukt, sol je natuurlijk met alle haarfollikels. Als je scheert, laat je ze relatief met rust. Ik zit ook te denken, op die manier kan ik zijn vacht wel kort houden, zodat broei geen of weinig kans maakt. Als ik zijn vacht nou op 1 centimeter lengte hou, is de kans dat het nog eens gebeurt, erg klein, volgens mij (en dan af en toe helemaal kort). Dat is voor mij een sterker argument dan de haarfollikels eigenlijk.
Ik weet het, een plukhond scheren is heiligschennis. Maar. Bruno is wel een beetje een uitzonderingsgeval, ik ken geen enkele plukhond die zo groot is als Bruno bijvoorbeeld. Kleine plukhondjes zullen niet zo snel last krijgen van broeiplekken in de nek, lijkt mij. Hij heeft echt een loodzware kop. En ik wil dit echt nooit meer meemaken natuurlijk, die pyodermie. Pyodermie betekent letterlijk etter in de huid, nou, dat klopt. Horror.
Hem dwingen om op zijn zij te slapen, nou, ik hou wel van een gehoorzame hond maar om nou te gaan bepalen hoe hij moet slapen, nee. Dat staat me tegen. En elke keer zijn bolletje föhnen als ie nat is, zie ik ook niet zitten. Met een handdoek wrijven, is niet genoeg.
Dus ik zat te denken, als ik nou een heel goed trimapparaat koop, dan is de kans dat het scheerapparaat zelf voor ontstekingen zorgt, een stuk kleiner. De scheerbladen goed vervangen en schoonhouden ed.
Maar wat vinden de trimmermensen ervan, snappen jullie mijn dilemma? Op zich kan scheren zelf wel voor ontstekinkjes zorgen, maar ik wil zo graag die pyodermie in de nek nooit meer meemaken. Je kunt natuurlijk zeggen, je weet niet zeker dat de plekken door broei zijn ontstaan. Nee. Maar ik denk dat de kans wel erg groot is. Ik heb zitten denken en we zijn nergens gaan wandelen waar we normaal niet komen. Alle planten zijn nu wel klaar of bijna klaar met bloeien dus de allergenen zijn ook niet meer zo sterk. Voedselallergie, klein kansje. Harde bewijzen heb ik niet ervoor, maar ik stem toch op broei. Behalve dan dat Bruno's kop zo zwaar is dat als ie vol op mijn borst ligt, ik het benauwd krijg. Echt wel een kilo of 15, denk ik. En dat drukt echt zwaar hoor. Zijn nek is bovendien erg gerimpeld, waardoor er ook meer kans is op broei.
Ik ben trouwens niet te beroerd om te investeren in een goed trimapparaat, dat mag best wat kosten (denk ik, hahaha) zodat ik zeker weet dat het apparaat zelf niet ook voor ellende gaat zorgen. Wat vinden jullie ervan? Wel begrijpelijk dat ik aan scheren denk, of niet? Vooral om het goed kort te houden, het hele jaar door dus.

Website over onze honden en Tatrahond database
♥ Jelka ♥ * 09-07-2001 - † 16-05-2014 & ♥ Jurek ♥ * 02-04-2002 - † 17-07-2014
- Fizgig
- Zeer actief
Bruno schijnt een vleug bordeaux hond in zich te hebben, zoals je kunt zien heeft hij er wel de rimpels voor:
Hier bovenop zijn kop

En hier zie je zijn nek goed plooien. Hij heeft 55 kilo gewogen dus er is een kans dat het daarom wat meer is gaan rimpelen. Maar ik denk toch niet dat overgewicht de reden is dat Bruno rimpels heeft. Dat zit in zijn genen, volgens mij

Hier bovenop zijn kop

En hier zie je zijn nek goed plooien. Hij heeft 55 kilo gewogen dus er is een kans dat het daarom wat meer is gaan rimpelen. Maar ik denk toch niet dat overgewicht de reden is dat Bruno rimpels heeft. Dat zit in zijn genen, volgens mij

- Fizgig
- Zeer actief
Omdat ik dat wilde, omdat het kan, omdat het mag en omdat het een vrij land is. Voilà, kies er maar eentje. Ik heb al gezegd dat ik wilde weten of er grote bezwaren waren tegen scheren en die lees ik niet.TessaThomas schreef:Succes, dat is ons nooit gelukt. Dat haar liet niet los en het was erg pijnlijk om het wel los te krijgen. En de hond bleef nog langer nat dan daarvoor.
- renee-uk
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): duitse herder
is dat diezelfde da die die giardia behandeling niet nodig vond?

you can never replace the dogs you've lost, but you can always find a new one to love
- TessaThomas
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Duitse Herder
Sorry dat ik een oprechte vraag stel. Zal ik dus niet meer doen.Fizgig schreef:Omdat ik dat wilde, omdat het kan, omdat het mag en omdat het een vrij land is. Voilà, kies er maar eentje. Ik heb al gezegd dat ik wilde weten of er grote bezwaren waren tegen scheren en die lees ik niet.TessaThomas schreef:Succes, dat is ons nooit gelukt. Dat haar liet niet los en het was erg pijnlijk om het wel los te krijgen. En de hond bleef nog langer nat dan daarvoor.
Goed, dus dat een geschoren plukvacht dikker en dichter wordt en daardoor langer nat blijft was geen bezwaar?
- Maeve
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Nova Scotia Duck Tolling Retriever
- Aantal honden: 3
- Contacteer:
Nee, die wil jij niet lezen. Niet erg hoor, maar zeg dan gewoon dat je hem graag wil scheren in plaats van het op welzijn te gooienFizgig schreef:Omdat ik dat wilde, omdat het kan, omdat het mag en omdat het een vrij land is. Voilà, kies er maar eentje. Ik heb al gezegd dat ik wilde weten of er grote bezwaren waren tegen scheren en die lees ik niet.TessaThomas schreef:Succes, dat is ons nooit gelukt. Dat haar liet niet los en het was erg pijnlijk om het wel los te krijgen. En de hond bleef nog langer nat dan daarvoor.

- Fizgig
- Zeer actief
Okee, check speknek, check dierenarts is gek. Wat nog meer?
-
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Labrador Retriever
- Contacteer:
als je geen bezwaren gelezen hebt, vraag ik me af of je het topic wel hebt gelezen hahaha
-
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Bouvier
Alleen dit, denk iksbientje schreef:als je geen bezwaren gelezen hebt, vraag ik me af of je het topic wel hebt gelezen hahaha

bouvierpoedel schreef: Op zich zou scheren ook kunnen hoor
Och lieverd, ik kijk toch niet naar andere honden.

Ik zie eerlijk gezegd het probleem niet zo.
Als het mijn hond was geweest had ik hem blijven scheren,zijn plekjes behandelen en medicatie die hij er voor nodig heeft.Wat kilootjes er af en HELE goede voeding gekocht.Zonder ongezonde tussendoortjes.Misschien wat Velcote als aanvulling tegen de jeuk.
Regenjas aan buiten kan misschien ook broeien,zou hem goed drogen en ik denk dat dat met zo`n korte vacht als hij nu heeft een stuk makkelijker gaat.Plooien drooghouden.(event.poederen)
Ik denk dan dat je over een half jaartje van heel wat problemen af bent.
Dat is wat ik zou doen....maar dan wel voor de rest van zijn leven.En dan elke dag even met zo`n rubber borstel borstelen.
Als het mijn hond was geweest had ik hem blijven scheren,zijn plekjes behandelen en medicatie die hij er voor nodig heeft.Wat kilootjes er af en HELE goede voeding gekocht.Zonder ongezonde tussendoortjes.Misschien wat Velcote als aanvulling tegen de jeuk.
Regenjas aan buiten kan misschien ook broeien,zou hem goed drogen en ik denk dat dat met zo`n korte vacht als hij nu heeft een stuk makkelijker gaat.Plooien drooghouden.(event.poederen)
Dat is wat ik zou doen....maar dan wel voor de rest van zijn leven.En dan elke dag even met zo`n rubber borstel borstelen.
- Fizgig
- Zeer actief
Ah! Er kan nog iemand relativeren! Dank u, dat dacht ik dus zelf ook. We hebben net gewandeld in de gietende plens maar nu kan ik zijn nek wel goed droog krijgen met een handdoek. Dat lukte niet met die lange vacht.nathalie71 schreef:Ik zie eerlijk gezegd het probleem niet zo.