Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Broei en een plukvacht scheren

Forum voor opmerkingen en vragen over de verzorging van de hond. (bv vragen over huid, haar, nagels, etc.)
Tevens een plek voor vragen over riemen, manden, kleding, etc

Moderator: moderatorteam

Fizgig
Zeer actief
Mijn ras(sen): Twee vuilnisbakkenras, 6 konijnen, 4 katten en 1 cavia
Aantal honden: 2

Broei en een plukvacht scheren

Ongelezen bericht door Fizgig »

Ik durf eigenlijk niet zo goed, maar daar gaat ie, hahahaha.

Bruno heeft pyodermie, huidontstekingen, in zijn nek (zie http://www.hondenforum.nl/plaza/viewtop ... 6&t=274422). Vanaf zijn kruin tot tussen zijn schouders. Nu heb ik lang nagedacht waar het door veroorzaakt kan zijn en nu denk ik het te weten, namelijk broei. Bruno slaapt namelijk altijd op zijn rug, waardoor hij met zijn kop ondersteboven ligt. Precies bovenop dat gebied dus. Zijn nek heeft veel plooien en rimpels. En we zitten nu precies in het jaargetijde waar broei een probleem kan zijn.

Ik vind dat een plukvacht wel erg lang nat blijft als het nat wordt. Als we in de regen hebben gewandeld, droog ik hem altijd af met een handdoek. En Shelly is altijd in mum van tijd weer droog. Bruno niet, dat kan uren duren, zeker als zijn vacht op lengte is. Het is nu nog steeds best warm, rond de 15 graden maar het regent wel steeds veel en ik weet zeker dat hij de laatste tijd een aantal keer heeft liggen slapen op die natte vacht, waardoor er broei kon ontstaan en de pyodermie plekken kwamen. Mijn dierenarts denkt er ongeveer hetzelfde over. Er is nog een kans dat het om allergie gaat, maar door de locatie ervan denk ik toch echt aan broei.

Bruno moet over een paar weken eigenlijk worden geplukt. Maar. Mijn dierenarts denkt dat de kans op huidontstekingen kleiner is als ik hem voortaan ga scheren. Als je een hond plukt, sol je natuurlijk met alle haarfollikels. Als je scheert, laat je ze relatief met rust. Ik zit ook te denken, op die manier kan ik zijn vacht wel kort houden, zodat broei geen of weinig kans maakt. Als ik zijn vacht nou op 1 centimeter lengte hou, is de kans dat het nog eens gebeurt, erg klein, volgens mij (en dan af en toe helemaal kort). Dat is voor mij een sterker argument dan de haarfollikels eigenlijk.

Ik weet het, een plukhond scheren is heiligschennis. Maar. Bruno is wel een beetje een uitzonderingsgeval, ik ken geen enkele plukhond die zo groot is als Bruno bijvoorbeeld. Kleine plukhondjes zullen niet zo snel last krijgen van broeiplekken in de nek, lijkt mij. Hij heeft echt een loodzware kop. En ik wil dit echt nooit meer meemaken natuurlijk, die pyodermie. Pyodermie betekent letterlijk etter in de huid, nou, dat klopt. Horror.

Hem dwingen om op zijn zij te slapen, nou, ik hou wel van een gehoorzame hond maar om nou te gaan bepalen hoe hij moet slapen, nee. Dat staat me tegen. En elke keer zijn bolletje föhnen als ie nat is, zie ik ook niet zitten. Met een handdoek wrijven, is niet genoeg.

Dus ik zat te denken, als ik nou een heel goed trimapparaat koop, dan is de kans dat het scheerapparaat zelf voor ontstekingen zorgt, een stuk kleiner. De scheerbladen goed vervangen en schoonhouden ed.

Maar wat vinden de trimmermensen ervan, snappen jullie mijn dilemma? Op zich kan scheren zelf wel voor ontstekinkjes zorgen, maar ik wil zo graag die pyodermie in de nek nooit meer meemaken. Je kunt natuurlijk zeggen, je weet niet zeker dat de plekken door broei zijn ontstaan. Nee. Maar ik denk dat de kans wel erg groot is. Ik heb zitten denken en we zijn nergens gaan wandelen waar we normaal niet komen. Alle planten zijn nu wel klaar of bijna klaar met bloeien dus de allergenen zijn ook niet meer zo sterk. Voedselallergie, klein kansje. Harde bewijzen heb ik niet ervoor, maar ik stem toch op broei. Behalve dan dat Bruno's kop zo zwaar is dat als ie vol op mijn borst ligt, ik het benauwd krijg. Echt wel een kilo of 15, denk ik. En dat drukt echt zwaar hoor. Zijn nek is bovendien erg gerimpeld, waardoor er ook meer kans is op broei.

Ik ben trouwens niet te beroerd om te investeren in een goed trimapparaat, dat mag best wat kosten (denk ik, hahaha) zodat ik zeker weet dat het apparaat zelf niet ook voor ellende gaat zorgen. Wat vinden jullie ervan? Wel begrijpelijk dat ik aan scheren denk, of niet? Vooral om het goed kort te houden, het hele jaar door dus.
yodi
Zeer actief
Mijn ras(sen): rottweiler
Aantal honden: 1

Re: Broei en een plukvacht scheren

Ongelezen bericht door yodi »

Ik vraag mij af waar hij op ligt als hij slaapt.
Afbeelding
Fizgig
Zeer actief

Meestal op de bank. Meneer ligt naast me te pitten dus kon meteen even laten zien hoe hij altijd slaapt. Onze bank is van leer. Hij slaapt ook wel eens op de grond, maar daar lukt het niet om op zijn rug te blijven liggen, dan valt ie weer om, haha. Op de bank heeft ie zijsteun, zeg maar.

Afbeelding
Fizgig
Zeer actief

Leer wordt wel warm natuurlijk, dat neemt de temperatuur over van datgene wat erop ligt. Dus dat zou ook een aanwijzing kunnen zijn.
yodi
Zeer actief
Mijn ras(sen): rottweiler

Ongelezen bericht door yodi »

Ja leer ademt natuurlijk ook niet, misschien kun je er iets onder doen wat vocht opneemt, ik verzin maar wat.
Afbeelding
Fizgig
Zeer actief

Ja, dat is wel zo natuurlijk. Maar het sluit volgens mij zo'n beetje alle zuurstof weg, dat enorme gewicht. En dat geeft ook broei. Het water kan geen kant op en de temperatuur loopt op omdat er geen lucht bij kan komen. Ik kan natuurlijk de externe factoren wel aanpassen, maar ik vraag me af of dat wel genoeg gaat helpen. Ik zat zelf ook te denken aan een andere bank, maar dat neemt nog steeds niet weg dat die kop alle lucht wegdrukt.
Fizgig
Zeer actief

Babytalkpoeder, ja, alleen als ie een natte vacht heeft, wordt dat een beetje een bende. We hebben het samen proberen te beredeneren waar het vandaag komt met de dierenarts, en uitvoerig alle mogelijkheden nagelopen. Hij heeft ook de rest van zijn huid helemaal nagelopen. En ik vind het erg logisch klinken zelf. Bij plooien en rimpels zie je dit soort problemen toch vaker. Ja en ik denk dat de vacht ervoor zorgt dat de temperatuur verhoogt van de huid, dat voorkom je niet met talkpoeder. En het feit dat ie er zo bovenop ligt.

Mijn dierenarts zei ook meteen al dat hij het aan de stok zou krijgen met trimmers als hij de discussie aan zou gaan maar hij stond wel achter zijn mening en ik vond het niet onredelijk of onlogisch klinken. Het uiterlijk van een hond is voor mij totaal onbelangrijk, de gezondheid gaat voor. Maar wat is beter voor hem, de vacht steeds korthouden door te scheren of toch twee keer per jaar plukken. Met de kans dat die pyodermie plekken toch weer terug komen. Ik denk dat ik de kans erop verlaag als ik de vacht steeds kort hou.

Mijn dierenarts had het dus over de haarfollikels, als je scheert, laat je die verder met rust. Als je plukt, niet. En hij vond dus dat ik sowieso nog twee weken moest wachten ermee, als ik zou willen plukken, om eventuele verergering te voorkomen door het plukken zelf. Het is een soort kettingreactie in de huid, pyodermie, en die kan dus ook opnieuw opstarten door te gaan plukken nu. Omdat ie al zo'n plek heeft.
[Sandra]
Zeer actief
Mijn ras(sen): Engelse bulldog x Maltezer

Ongelezen bericht door [Sandra] »

Otto heeft de laatste keer plukken huidirritatie gehad door een combi met het warme weer, dat vrij snel daarna kwam en allergische reactie op vermoedelijk een bepaalde plant (schilferige huid).

Ik heb het er met BP over gehad, de conclusie was eigenlijk om hem de volgende keer wat ruimer voor de zomer te plukken, zodat de huid wat meer gelegenheid heeft zich te herstellen voor warmte en pollen er op in kunnen werken.

DA dacht dat hij misschien net van de beide ouders (maltezer, Engelse bull) de huidproblemen zou hebben geërfd, maar het is alleen in de zomer.
Afbeelding
Groetjes,
Sandra
tekkel
Erelid
Mijn ras(sen): Standaard ruwhaar tekkel

Ongelezen bericht door tekkel »

Dat van die haarfollikels geloof ik niet zo. Bij plukken haal je zonder veel kracht te zetten de praktisch loszittende haren weg.

Waarom droog je hem niet als hij nat is, als je denkt dat het broei is? Na de wandeling even 5 minuten föhnen. Dikke handdoeken op de leren bank, prednisonkuurtje erbij en klaar is kees. Denkt dokter Tekkel :wink:
"No matter how little money and how few possessions you own, having a dog makes you rich."
Fizgig
Zeer actief

Na elke wandeling dat ie nat is geworden föhnen? En je denkt dat ie dat prettiger vindt dan geschoren worden, hahaha. Nu gaat het niet in eerste instantie om wat Bruno prettig vindt en niet, maar het telt wel mee. Hij is best snel uit zijn doen en het plukken vindt ie veel te lang duren. Maar dat is niet de reden waarom ik aan scheren denk, dat is wel het laatste argument om het te gaan doen. Het gaat mij erom dat ik die rottige pyodermie nooit meer wil zien.

Het is idd zo dat ik die rimpels er niet uit kan strijken. Maar als ze kaal zijn, zullen ze minder warm worden.

@Sandra, Otto is natuurlijk wel een vrij licht hondje. Ik weet niet of ie ook wel op zijn rug slaapt? Ik vraag me af, vindt jij ook niet dat die vacht wel erg lang nat blijft? En hebben andere plukhondeneigenaren wel eens broei problemen? Ik dacht eigenlijk dat het meer iets was voor honden met een vacht als een herder, met een ondervacht enzo.

Ik wacht met beven het antwoord van Bp af, hahaha. Of misschien wil ie wel niet meer met me praten nu, dat zou ook kunnen.
Fizgig
Zeer actief

O en hij hoeft godzijdank niet aan de prednison, hij zit op antibiotica, sulfratrim, voor 6 weken.
Wilma
Zeer actief
Mijn ras(sen): Tatrahond Kaatje
Contacteer:

Ongelezen bericht door Wilma »

Met een waterblazer blaas je het tot op de huid toe droog, dat is niet te vergelijken met het afdrogen met een handdoek. Bovendien ben je dan ook gelijk een hoop zand en dergelijke kwijt.
Heb je niet een schuur, garage of een afdak waar je zo'n blazer neer kan zetten?
Ik vind het in ieder geval ideaal en had achteraf gezien het apparaat jaren eerder moeten aanschaffen.
Afbeelding
Website over onze honden en Tatrahond database
♥ Jelka ♥ * 09-07-2001 - † 16-05-2014 & ♥ Jurek ♥ * 02-04-2002 - † 17-07-2014
Wilma
Zeer actief
Mijn ras(sen): Tatrahond Kaatje
Contacteer:

Ongelezen bericht door Wilma »

Tara schreef:
Fizgig schreef:
Het is idd zo dat ik die rimpels er niet uit kan strijken. Maar als ze kaal zijn, zullen ze minder warm worden.
Ik ben bang dat je je daar heel erg in vergist. Waarom doe je hem niet gewoon een regendek aan als hij niet nat mag worden?
:ok: Dat laatste is helemaal een goeie tip.
Afbeelding
Website over onze honden en Tatrahond database
♥ Jelka ♥ * 09-07-2001 - † 16-05-2014 & ♥ Jurek ♥ * 02-04-2002 - † 17-07-2014
Fizgig
Zeer actief

Nou, ik vraag me af waarom ik dat allemaal zou doen, hem droog houden, föhnen, regenjas aan, als ik met scheren het probleem ook niet gewoon oplos. Ik zit eigenlijk te wachten op een reactie van iemand die het is gaan doen, scheren, en die weet wat het met de huid zelf doet. Dat de vacht verandert, maakt me niks uit. En ik heb zelf dus geen antipathie tegen scheren, tenzij het voor meer problemen kan zorgen. En dat hoor ik eigenlijk nog van niemand.

Ik vind plukken zelf ook beter, omdat het de verzorging is die de vacht nu eenmaal vereist. Maar er zijn wel uitzonderingen te bedenken, waarvan dit er toch eentje zou kunnen zijn. De kleur zal veranderen, maar dat vind ik niet erg. Ik weet dat het in de trimmerswereld not done is, maar ik ben geen trimmer en de gezondheid van zijn huid vind ik belangrijk, niet of ik me hou aan bepaalde regels van een wereld die ik niet ken.

Toen Bruno bij ons kwam, was ie gemillimeterd en had overal kleine, zwarte plekjes. Dat kwam door de vlooien, hij zat onder de vlooien. De mevrouw had wel een pipet gebruikt maar ze vertelde dat ze die in de supermarkt had gekocht. Ze hadden hem zo kort geschoren in de hoop van de vlooien af te komen, wat natuurlijk onzin is, maar ja. Hij had ook erg veel stress gehad en dat resulteerde in kleine stafylokokken ontstekinkjes, door vlooienbeten. Of ie ook huidproblemen had door het scheren zelf, is dan lastig te zeggen natuurlijk.

Dus zijn er mensen die zijn gaan scheren? En hoe bevalt dat? Krijgen ze van het scheren zelf ook ontstekingen? Ik ben trouwens bereid om hem elke dag met een goeie rubberen punten borstel te borstelen. Misschien dat dat problemen kan helpen voorkomen?
[Sandra]
Zeer actief
Mijn ras(sen): Engelse bulldog x Maltezer

Ongelezen bericht door [Sandra] »

Fizgig schreef: @Sandra, Otto is natuurlijk wel een vrij licht hondje. Ik weet niet of ie ook wel op zijn rug slaapt? Ik vraag me af, vindt jij ook niet dat die vacht wel erg lang nat blijft? En hebben andere plukhondeneigenaren wel eens broei problemen? Ik dacht eigenlijk dat het meer iets was voor honden met een vacht als een herder, met een ondervacht enzo.

Ik wacht met beven het antwoord van Bp af, hahaha. Of misschien wil ie wel niet meer met me praten nu, dat zou ook kunnen.
In verhouding is Otto niet meer of minder zwaar dan Bruno denk ik, hij heeft het formaat van een westie en weegt 14 kilo ;-)
En hij slaapt net zo lekker op zijn rug, of onder het dekbed, ook een lekker broeierig plekje.

Als het heeft geregend, droog ik hem af en dan rag ik even stevig met die handdoek door de vacht. En wat hij erg lekker vindt: als ik met zo'n handschoen met van die rubberen puntjes door zijn vacht (tot op de huid dus) woel.

Omdat hij in de zomer erg veel last heeft gehad van jeuk en ik hem kort voor de warmte had geplukt, lijkt het dus daarin te zitten. Wanneer je plukt, staan die poriën veel meer open en, zo was de logica, dan zou Otto dus vatbaarder kunnen zijn voor mijtjes, pollen en ander ongerief dat reacties van de huid kan veroorzaken. Ik heb toen van de DA een spray gekregen om de jeuk te stoppen. Huidschraapseltje wees niets uit.
Afbeelding
Groetjes,
Sandra
Zamunda
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door Zamunda »

Op zich zit er wel wat in hoor in de theorie dat de follikels wat onrustiger zouden kunnen zijn na plukken, MAAR: dat geldt dan toch echt alleen voor de directe periode na het plukken. Ik weet niet hoelang het plukken geleden is (een half jaar geleden?), maar na een aantal weken is alles echt wel weer tot rust gekomen.

Het kort houden van de vacht kan natuurlijk wel, maar ik vind de regenjas eigenlijk wel een hele goede!
Föhnen zou ik niet doen (als in: een gewone föhn), maar zo'n waterblazer zou dan weer wel kunnen.
Fizgig
Zeer actief

Bruno houdt er ook erg van als je hem goed droog wrijft. Maar het blijft toch altijd nattig. Ik heb hem in februari geplukt, eigenlijk had ie allang plukrijp moeten zijn maar dat is ie nog niet. Ik wilde hem eigenlijk al eerder laten plukken vanwege het weer, maar zijn vacht liet het niet toe. Maar goed, ik moet nu dus sowieso twee weken wachten als ik wil plukken dus ik heb even tijd om erover na te denken natuurlijk.
Fizgig
Zeer actief

Zamunda schreef:Op zich zit er wel wat in hoor in de theorie dat de follikels wat onrustiger zouden kunnen zijn na plukken, MAAR: dat geldt dan toch echt alleen voor de directe periode na het plukken. Ik weet niet hoelang het plukken geleden is (een half jaar geleden?), maar na een aantal weken is alles echt wel weer tot rust gekomen.

Het kort houden van de vacht kan natuurlijk wel, maar ik vind de regenjas eigenlijk wel een hele goede!
Föhnen zou ik niet doen (als in: een gewone föhn), maar zo'n waterblazer zou dan weer wel kunnen.
Maar waarom zou ik zo moeilijk gaan doen, om hem te kunnen blijven plukken. Zo belangrijk is dat niet voor me. Ik vind alleen de gezondheid van zijn huid belangrijk. Een waterblazer is nogal duur en föhnen en Bruno, geen goede combinatie. Die kruipt waarschijnlijk na één keer achter de bank zodra ik dat enge ding tevoorschijn haal. Ik ben niet per se tegen scheren dus, ik wil alleen weten of scheren zelf voor huidproblemen kan zorgen.
TessaThomas
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse Herder

Ongelezen bericht door TessaThomas »

Krijgt een hond met een plukvacht geen last van irritatie/jeuk als je scheert? Omdat de oude haren er niet uit gaan, maar blijven zitten en dan kunnen irriteren?
Zamunda
Zeer actief

Ik weet niet, ik denk dat ik het gewoon zou uitproberen, dat scheren. Ik denk namelijk dat je er pas echt iets zinnigs over kunt zeggen als je het een tijdje gedaan hebt.

Hij zou irritatie kunnen krijgen van het scheren zelf, of op langere termijn misschien van de haren die niet geplukt worden (als je snapt wat ik bedoel).

Ik snap wel dat als hij daar een hele dikke vacht heeft en veel huid, dat je die vacht daar kort wilt houden.
Fizgig
Zeer actief

TessaThomas schreef:Krijgt een hond met een plukvacht geen last van irritatie/jeuk als je scheert? Omdat de oude haren er niet uit gaan, maar blijven zitten en dan kunnen irriteren?
Ja, dat idee had ik ook, dat zou kunnen. Maar, ik denk wel dat de vacht op een gegeven moment verandert in een trimvacht. Als je scheert, schijn je niet meer te kunnen plukken op een gegeven moment. Dus heb je geen oude haren meer die vast blijven zitten, lijkt mij. Bruno heeft weinig last van jeuk, over het algemeen, maar vlooien is ie wel gevoelig op, dan kan ie hotspots krijgen. Hij heeft ook een keer een hotspot gehad, puur door stress. Dus hij is wel gevoelig op de huid, maar geen structurele jeuk problemen eigenlijk.
Fizgig
Zeer actief

Zamunda schreef:Ik weet niet, ik denk dat ik het gewoon zou uitproberen, dat scheren. Ik denk namelijk dat je er pas echt iets zinnigs over kunt zeggen als je het een tijdje gedaan hebt.

Hij zou irritatie kunnen krijgen van het scheren zelf, of op langere termijn misschien van de haren die niet geplukt worden (als je snapt wat ik bedoel).

Ik snap wel dat als hij daar een hele dikke vacht heeft en veel huid, dat je die vacht daar kort wilt houden.
Ah, dank u. Ik kan het idd gewoon proberen, als je één keer scheert, kun je nog wel beslissen om weer op plukken over te gaan. Dan verkopen we het trimapparaat wel weer. Zijn vacht is idd heel dik, het is net kokostouw ofzo. Als ie geplukt wordt, kun je ook echt meerdere kleine hondjes kleien van het haar wat eraf komt, hahaha.
TessaThomas
Zeer actief

Onze bouvier werd geschoren, omdat de vorige eigenaar dat makkelijker vond. Die had juist door dat scheren ineens heel veel irritatie en jeuk. De vacht was vreselijk en ze had er ook best last van. (En we wisten het verschil tussen die 2 vachten omdat de vorige eigenaar mijn oom was en we al regelmatig oppaste :P ) Haar moesten we regelmatig helemaal bekijken of er nergens plekken ontstonden. Met regen was dat helemaal drama.

Maar goed, dat is maar één hond. Toch zou ik meer vertrouwen hebben in een trimmer qua vacht en huid problemen/onderhoud.
Zamunda
Zeer actief

TessaThomas schreef:Onze bouvier werd geschoren, omdat de vorige eigenaar dat makkelijker vond. Die had juist door dat scheren ineens heel veel irritatie en jeuk. De vacht was vreselijk en ze had er ook best last van. (En we wisten het verschil tussen die 2 vachten omdat de vorige eigenaar mijn oom was en we al regelmatig oppaste :P ) Haar moesten we regelmatig helemaal bekijken of er nergens plekken ontstonden. Met regen was dat helemaal drama.

Maar goed, dat is maar één hond. Toch zou ik meer vertrouwen hebben in een trimmer qua vacht en huid problemen/onderhoud.
Maar is die vacht niet weer 'hersteld' toen jullie de hond hadden dan? Jullie zijn niet doorgegaan met scheren toch?
TessaThomas
Zeer actief

Zamunda schreef:
TessaThomas schreef:Onze bouvier werd geschoren, omdat de vorige eigenaar dat makkelijker vond. Die had juist door dat scheren ineens heel veel irritatie en jeuk. De vacht was vreselijk en ze had er ook best last van. (En we wisten het verschil tussen die 2 vachten omdat de vorige eigenaar mijn oom was en we al regelmatig oppaste :P ) Haar moesten we regelmatig helemaal bekijken of er nergens plekken ontstonden. Met regen was dat helemaal drama.

Maar is die vacht niet weer 'hersteld' toen jullie de hond hadden dan? Jullie zijn niet doorgegaan met scheren toch?
Ja wel, op advies van trimmer toen. Hond was 4 jaar en al heel vaak geschoren. Die zei toen dat we beter door konden gaan met scheren voor zover ik me kan herinneren. (Ik was 3 toen die hond kwam ;) en weet dit allemaal alleen omdat ik nieuwsgierig werd toen ze ingeslapen was en we gingen zoeken voor een pup )
Zamunda
Zeer actief

Fizgig schreef:
Zamunda schreef:Ik weet niet, ik denk dat ik het gewoon zou uitproberen, dat scheren. Ik denk namelijk dat je er pas echt iets zinnigs over kunt zeggen als je het een tijdje gedaan hebt.

Ah, dank u. Ik kan het idd gewoon proberen, als je één keer scheert, kun je nog wel beslissen om weer op plukken over te gaan. Dan verkopen we het trimapparaat wel weer. Zijn vacht is idd heel dik, het is net kokostouw ofzo. Als ie geplukt wordt, kun je ook echt meerdere kleine hondjes kleien van het haar wat eraf komt, hahaha.
Ik denk trouwens wel dat de tip van talkpoeder dan nog steeds van toepassing is. Als je kijkt naar shar-peis dan hebben die een korte vacht en dat is niet afdoende om broei te voorkomen (die rimpels zijn natuurlijk veel erger, althans, dat mag ik hopen voor Bruno). Volgens mij schreef tara dat al, dat het om de rimpel (het afsluiten) gaat, en niet zozeer om de lengte van de vacht. Maar het lijkt mij wel makkelijker om het goed te verzorgen met een korte vacht, dat dan weer wel.

Ik moet trouwens wel zeggen dat ik denk dat je met scheren wel een dikkere vacht creëert. Met plukken dun je de vacht natuurlijk ook weer uit en met scheren blijft dat allemaal zitten. Wel korter, maar toch.
Kirry
Zeer actief

Ongelezen bericht door Kirry »

Als Bruno's huidirritatie komt door het broeien van de vacht, dan zou ik hem door een trimster vroeg genoeg laten plukken, ruim voor de pollen in de lucht komen.
En in plaats van te investeren in een goed scheerapparaat, zoals je voorsteld, te investeren in een waterblazer. Beetje clickertraining erbij en meneer vind het misschien wel heerlijk, want je gaat er nu al vanuit dat ie het niks vind, ondanks dat je het nog nooit geprobeerd hebt.
Of inderdaad een regendekje aanschaffen wat het meeste vocht buiten de vacht houdt, en daarna de vacht lekker laten droogwrijven met een goede handdoek zonder wasverzachter, om daarna te laten luchten op een ademend kleedje, zoals katoen.

Scheren lijkt mij juist erg irriterend voor de huid en het maakt het aantal haarfollikel per vierkante cm niet kleiner, waardoor het toch kan blijven broeien, of zeg ik nu iets doms? :oeps:
Fizgig
Zeer actief

Ik ga ff nadenken tijdens de wandeling. Ik weet het niet.
TessaThomas
Zeer actief

Ik denk dat het niet slim is, de oude haren gaan niet weg, maar blijven zitten, waardoor de vacht dikker en dichter wordt. Dan kan hij dus nog langer nat blijven en wordt het broeien niet minder.
Zamunda
Zeer actief

Kirry schreef:Als Bruno's huidirritatie komt door het broeien van de vacht, dan zou ik hem door een trimster vroeg genoeg laten plukken, ruim voor de pollen in de lucht komen.
En in plaats van te investeren in een goed scheerapparaat, zoals je voorsteld, te investeren in een waterblazer. Beetje clickertraining erbij en meneer vind het misschien wel heerlijk, want je gaat er nu al vanuit dat ie het niks vind, ondanks dat je het nog nooit geprobeerd hebt.
Of inderdaad een regendekje aanschaffen wat het meeste vocht buiten de vacht houdt, en daarna de vacht lekker laten droogwrijven met een goede handdoek zonder wasverzachter, om daarna te laten luchten op een ademend kleedje, zoals katoen.

Scheren lijkt mij juist erg irriterend voor de huid en het maakt het aantal haarfollikel per vierkante cm niet kleiner, waardoor het toch kan blijven broeien, of zeg ik nu iets doms? :oeps:
Nee (denk ik haha), dat denk ik dus ook en volgens mij is dat ook wat Tara bedoelde.

Ik denk dat ik ook voor die waterblazer zou gaan. Maar over dat plukken: Fiz zegt dat Bruno in Februari geplukt is, dus dat is dan vroeg genoeg toch? En ze wilde hem al eerder laten plukken weer maar hij was nog niet plukrijp. Ik ben wel benieuwd wat je daar dan nog mee kunt (BP?). Behalve dan met waterblazer/regenjas/talkpoeder in de weer.

Met een korte vacht is het wel makkelijker droog te krijgen, maar of dat afdoende is (en of het opweegt tegen het nadeel van een dikkere vacht)? Ik bedoel, het is niet zo dat door korte haren het minder kan gaan broeien. Het is puur dat je er beter bij kan om het te drogen en evt. talkpoeder aan te brengen.
Plaats reactie

Terug naar “Verzorging en toebehoren”