Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Straffen of negeren?

Forum waar men kan praten over het gedrag en de opvoeding van puppies en volwassen honden (of de eigenaar).

Moderator: moderatorteam

Frolic

Re: Straffen of negeren?

Ongelezen bericht door Frolic »

[quote="ranetjeWanneer roep je nee en foei?
Als je je hond iets aan het leren bent of als je hond iets al goed kent, maar niet goed uitvoert?

Uitdagen en grenzen opzoeken doet de ene hond meer dan de andere.
Daarbij is ook van invloed hoe consequent je bij de pup je regels hebt gehanteerd.

Daarbij komt dat je bepaald gedrag voor kunt zijn door te zorgen dat je hond dat gedrag niet kan laten zien.
Een hele simpele is opspringen voorkomen door op de lijn te gaan staan zodat de hond helemaal niet kan opspringen.
Als de hond tijdens de les moet wachten en aan de lijn begint te klieren zo op die lijn gaan staan dat hij geen kant op kan en verder totaal negeren kan dan wel degelijk helpen.
Daar hoef je dan niets bij te zeggen.
Mijn hond ligt af op een rustig plekje als ik train met haar maar niet aan de beurt ben :wink:
Dat heb ik al vroeg getraind.
Niet te veel prikkels tegelijk, een daardoor rustiger hond, die beter op mij gericht is.
Leer een hond te gaan zitten als hij graag iets achterna jaagt (fiets, auto, paard).
Dat zijn overenigbare acties n.l.
Als je hond zit kan hij niets najagen.

Dat is het systeem van positief trainen. :wink:

Trekken dan nog maar even toestaan zoals in je lessen kennelijk werd gezegd, hoort daar volgens mij niet bij. :denken:

Zoek je een gehoorzaamheidstraining of jachttraining @Frolic?[/quote]

Ik ga met mijn hond afzijdig van de drukkere honden staan, zodat hij zich daar in elk geval niet over op kan winden. Kort aan de riem, veel aandacht vragen het moment dat er veel op het veld gebeurd. Hij is dan ook best rustig. Zodra ik met mijn tong klak kijkt hij mij aan, kwispelt is blij en alle aandacht is voor mij. Die aandacht vasthouden is een kunst, maar hij is jong. Zodra hij de dummy in het vizier heeft is hij wild enthousiast. Hij apporteert hem, geeft hem netjes af en zodra ik hem in mijn hand heb en hij wil weer dan hapt hij naar hand/ dummy. Mijn reactie is dan NEE en ik doe mijn hand omhoog ivm scherpe tanden. Dan is het ook klaar. Maar.... op deze hondenschool mag dat dus niet.
Hij weet heel goed wat nee betekent en ik gebruik het nooit bij een oefening die hij aan moet leren. Ook niet als hij een oefening die hij wel kent niet uitvoert, maar wel als hij iets doet wat ik niet hebben wil. Bv happen naar de dummy of de kinderen. Hij weet dat nee betekent dat er geen beloning volgt, dat het negatief is.

Hij weet ook dat als hij moet zitten en vervolgens gaat liggen, weer met een koekje omhoog gelokt wordt. Het wordt dus erg leuk om niet te gehoorzamen. Hij ligt dan ook vol verwachting te kijken waar mijn hand met lekkers blijft.

Ik wil verder met de jachttraining, ga maar eens bij de kc hier informeren.
renee-uk
Zeer actief
Mijn ras(sen): duitse herder
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door renee-uk »

citeertip: gewoon op citeer onder het bericht klikken en als je het anders doet: zorg dat alle haakjes [] er staan ;)
Afbeelding

you can never replace the dogs you've lost, but you can always find a new one to love
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals

Ongelezen bericht door ranetje »

Frolic schreef:
ranetje schreef:Wanneer roep je nee en foei?
Als je je hond iets aan het leren bent of als je hond iets al goed kent, maar niet goed uitvoert?

Uitdagen en grenzen opzoeken doet de ene hond meer dan de andere.
Daarbij is ook van invloed hoe consequent je bij de pup je regels hebt gehanteerd.

Daarbij komt dat je bepaald gedrag voor kunt zijn door te zorgen dat je hond dat gedrag niet kan laten zien.
Een hele simpele is opspringen voorkomen door op de lijn te gaan staan zodat de hond helemaal niet kan opspringen.
Als de hond tijdens de les moet wachten en aan de lijn begint te klieren zo op die lijn gaan staan dat hij geen kant op kan en verder totaal negeren kan dan wel degelijk helpen.
Daar hoef je dan niets bij te zeggen.
Mijn hond ligt af op een rustig plekje als ik train met haar maar niet aan de beurt ben :wink:
Dat heb ik al vroeg getraind.
Niet te veel prikkels tegelijk, een daardoor rustiger hond, die beter op mij gericht is.
Leer een hond te gaan zitten als hij graag iets achterna jaagt (fiets, auto, paard).
Dat zijn overenigbare acties n.l.
Als je hond zit kan hij niets najagen.

Dat is het systeem van positief trainen. :wink:

Trekken dan nog maar even toestaan zoals in je lessen kennelijk werd gezegd, hoort daar volgens mij niet bij. :denken:

Zoek je een gehoorzaamheidstraining of jachttraining @Frolic?
Ik ga met mijn hond afzijdig van de drukkere honden staan, zodat hij zich daar in elk geval niet over op kan winden. Kort aan de riem, veel aandacht vragen het moment dat er veel op het veld gebeurd. Hij is dan ook best rustig. Zodra ik met mijn tong klak kijkt hij mij aan, kwispelt is blij en alle aandacht is voor mij. Die aandacht vasthouden is een kunst, maar hij is jong. Zodra hij de dummy in het vizier heeft is hij wild enthousiast. Hij apporteert hem, geeft hem netjes af en zodra ik hem in mijn hand heb en hij wil weer dan hapt hij naar hand/ dummy. Mijn reactie is dan NEE en ik doe mijn hand omhoog ivm scherpe tanden. Dan is het ook klaar. Maar.... op deze hondenschool mag dat dus niet.
Hij weet heel goed wat nee betekent en ik gebruik het nooit bij een oefening die hij aan moet leren. Ook niet als hij een oefening die hij wel kent niet uitvoert, maar wel als hij iets doet wat ik niet hebben wil. Bv happen naar de dummy of de kinderen. Hij weet dat nee betekent dat er geen beloning volgt, dat het negatief is.

Hij weet ook dat als hij moet zitten en vervolgens gaat liggen, weer met een koekje omhoog gelokt wordt. Het wordt dus erg leuk om niet te gehoorzamen. Hij ligt dan ook vol verwachting te kijken waar mijn hand met lekkers blijft.

Ik wil verder met de jachttraining, ga maar eens bij de kc hier informeren.
Goed dat je staan naast drukke honden vermijdt :ok:

Kort aan de riem houden kan voor hem een boodschap van spanning zijn. :wink:
Als je riem lang genoeg is kan je er een voet op zetten en vraag dan niet te veel aandacht van hem, maar beloon het oogcontact dat hij op een gegeven moment zelf gaat geven (= voor jou opletten en geduld hebben).
Dat zou mijn advies zijn. :wink:
Mijn oudste hond had het ook moeilijk (nogal passievol en snel overprikkeld hondje :roll: ) en daar heeft deze manier van handelen erg goed geholpen, toen ze nog niet rustig een beetje opzij af kon blijven liggen.

Het happen naar de dummy kan je vermijden door die dummy meteen met je arm er omheen tegen je borst te houden als je hem aanneemt.
En..... wat ook goed kan helpen is laten afgeven.............. daarvoor prijzen .......... aanlijnen .............. en dan teruggeven zodat hij de dummy mee mag dragen als jullie weer naar de kant gaan.
Daar neem je hem dan weer aan en is hij een knappe knul :D
Laat hem pas apporteren als hij rustig is, dus niet op het moment dat hij nog staat te stuiteren.

Dat verhaal over zitten en liggen zou je kunnen voorkomen door af te wisselen.
Laat hem eens gaan liggen vanuit staan (als hij het commando tenminste goed kent.)
Neem hem eens mee vanuit liggen naar "volgen".
Gebruik wel je handgebaar, maar het koekje komt pas als hij het commando heeft opgevolgd.
Sta je voor hem bij de af, dan kan je ook een klein stapje naar voren, naar hem toe, doen waardoor je de hond kunt helpen om te gaan zitten.
En geef nooit meer dan één commando :wink:

Het is fijn dat hij "nee" kent, maar het is nog fijner als je hem vervolgens vertelt wat je wel wilt dat hij doet.
Dus "nee" niet naar kinderen ............ blijf "hier"................ dat is "brááf" (koekje :8): ).

Snap je wat ik bedoel?
Het is niet alleen "nee dus geen koekje", maar verandering van gedrag vragen waardoor er vervolgens een "braaf + koekje" kan volgen.

Het vraagt geduld en inlevingsvermogen.
Lees je hond, kijk wat hij van plan is om te gaan doen en wat jij niet wilt en geef hem vast een opdracht waardoor hij niet kan doen wat hij van plan was.
Kost soms iets meer tijd, maar het resultaat is wel erg prettig :ok:

JTG timing Emmen is een goede jachttraining http://www.jtg-timing.nl

Jachthondenschool Petra Ritzerfeld is ook een goeie http://www.jachthondenschool.nl/
Laatst gewijzigd door ranetje op 19 okt 2013 18:27, 2 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
Linsey
Zeer actief
Mijn ras(sen): 4 leeuwhondjes (Kai, Dino, Lilly, Loekie)
Aantal honden: 4
Contacteer:

Ongelezen bericht door Linsey »

Zelfbelonend gedrag negeren zouden mijn honden wel heel erg leuk vinden, dat gebeurd hier dus niet. Ik gebruik meer een combinatie van negeren en corrigeren, ligt eraan wat zich voordoet en waar zich dat voordoet. Altijd alleen maar negeren en goed gedrag belonen, dat werkt hier echt niet.
gyanty
Zeer actief
Mijn ras(sen): Border Collie
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door gyanty »

Waar het veel fout gaat is dat men vind dat (drukke) pups/jonge honden zouden moeten liggen of zitten als ze even moeten wachten. Ik vind dat al veel te veel vragen van een pup. Houdt gewoon lekker die riem vast en laat die hond om je heen wat snuffelen en om zich hee kijken (als hij geen andere honden gaat aanstaren). Ik strooi desnoods wat koekjes om mij heen om het snuffelen en zelf gedrag te stimuleren. Het is een ander verhaal als hij al wild blaffend of starend de andere honden gaat uitdagen, maar dat is vaak het gevolg van de lijn te lang hebben en te dicht op een ander staan. Let ook vooral op je eigen houding, lekker alles ontspannen, armpjes naar beneden en niet te veel met de hond bezig zijn.

Dat op de riem staan ben ik dan persoonlijk weer niet zo voor, maar kan, maar de hond mag nog wel enige ruimte hebben om gewoon wat te doen en liggen moet niet de enige optie zijn. Het is een jonge hond, die wil niet 5 minuten liggen, sterker nog daarvan moet je niet verwachten dat hij al 5 minuten op jou commando gaat liggen of bij prikkels blijft liggen.

Met het verhaal van de dummy ga ik wel helemaal met rannetje mee. Soms is het juist beter en belonender om de dummy terug te geven. Een hond die dat een echte beloning vind zal alleen maar meer zijn best doen as hij altijd maar afgepakt en weggehouden wordt. Het snel terugtrekken is iets waar ik al voor waarschuwde. Je doet het met oog op pijnlijke tandjes, maar het triggerd op die manier de hond juist.

Dus niet meer met een koekje omhoog lokken voor zit. Stap naar voren zodat je hond ook weer in beweging komt en doe de oefening opnieuw. Elke keer weer. Overigens kan je er ook gebruik van maken. Gebruik maken van wat je hond veel laat zien is ook een trainingsmethode (volgens mij black box toch?). Door dat ook te gebruiken kan je je hond veel positiever benaderen. Kan ook best zijn dat door een groeispurtje de af even een logischere beweging voor hem is geworden dan de zit. Ik ken het fenomeen gaan liggen in plaats van zitten maar al te goed met die rare borders die zich maar altijd naar de grond storten: if you can't beat them, yoin them :mrgreen:
Afbeelding
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals

Ongelezen bericht door ranetje »

gyanty schreef:Dat op de riem staan ben ik dan persoonlijk weer niet zo voor, maar kan, maar de hond mag nog wel enige ruimte hebben om gewoon wat te doen en liggen moet niet de enige optie zijn. Het is een jonge hond, die wil niet 5 minuten liggen, sterker nog daarvan moet je niet verwachten dat hij al 5 minuten op jou commando gaat liggen of bij prikkels blijft liggen.
Ik schrijf nergens dat er een zit of af is als je op de riem staat :wink:

Ik geef helemaal geen commando als ik op die riem sta.
Dus géén af of zit.

Er is alleen geen interactie d.m.v. die riem tussen mij en de hond.
En daardoor worden er minder prikkels doorgegeven :8):
Kijk maar eens hoe vaak er wordt "gehengeld" met die riem als mensen even staan te wachten.
Allemaal extra prikkels die zo'n hondje beter even niet kan hebben.
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
pointer
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kruising Dsk/pointer
Hound
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door pointer »

Frolic, dat happen naar de dummie negeren herken ik, de reden dat je dat moet negeren is dat je de jachtpassie van de hond niet wil indammen , althans dat is de uitleg van de instructeur. En eerlijk gezegd, door de dummie aan te nemen en direct tegen me aan te klemmen en de hond verder te negeren, doet hij het nu niet meer.

Pablo heeft nogal moeite om op zijn beurt te wachten tijdens de training. Ik houd hem dan met kleine oefeningen bezig.
Zit-af-plat en vice versa en dan steeds sneller of los-vast oefenen met een kleine dummie. Hij wil wel wat doen en het scheelt een hoop frustraties van mijn kant.
Maar ik ben een onervaren hondenbaas, er zitten hier mensen op het forum met veel en veel meer ervaring. misschien zie ik je volgende week op de hondenschool.
Groetjes Iris
Plaats reactie

Terug naar “Gedrag en opvoeding”