Als je je hond iets aan het leren bent of als je hond iets al goed kent, maar niet goed uitvoert?
Uitdagen en grenzen opzoeken doet de ene hond meer dan de andere.
Daarbij is ook van invloed hoe consequent je bij de pup je regels hebt gehanteerd.
Daarbij komt dat je bepaald gedrag voor kunt zijn door te zorgen dat je hond dat gedrag niet kan laten zien.
Een hele simpele is opspringen voorkomen door op de lijn te gaan staan zodat de hond helemaal niet kan opspringen.
Als de hond tijdens de les moet wachten en aan de lijn begint te klieren zo op die lijn gaan staan dat hij geen kant op kan en verder totaal negeren kan dan wel degelijk helpen.
Daar hoef je dan niets bij te zeggen.
Mijn hond ligt af op een rustig plekje als ik train met haar maar niet aan de beurt ben
Dat heb ik al vroeg getraind.
Niet te veel prikkels tegelijk, een daardoor rustiger hond, die beter op mij gericht is.
Leer een hond te gaan zitten als hij graag iets achterna jaagt (fiets, auto, paard).
Dat zijn overenigbare acties n.l.
Als je hond zit kan hij niets najagen.
Dat is het systeem van positief trainen.
Trekken dan nog maar even toestaan zoals in je lessen kennelijk werd gezegd, hoort daar volgens mij niet bij.
Zoek je een gehoorzaamheidstraining of jachttraining @Frolic?[/quote]
Ik ga met mijn hond afzijdig van de drukkere honden staan, zodat hij zich daar in elk geval niet over op kan winden. Kort aan de riem, veel aandacht vragen het moment dat er veel op het veld gebeurd. Hij is dan ook best rustig. Zodra ik met mijn tong klak kijkt hij mij aan, kwispelt is blij en alle aandacht is voor mij. Die aandacht vasthouden is een kunst, maar hij is jong. Zodra hij de dummy in het vizier heeft is hij wild enthousiast. Hij apporteert hem, geeft hem netjes af en zodra ik hem in mijn hand heb en hij wil weer dan hapt hij naar hand/ dummy. Mijn reactie is dan NEE en ik doe mijn hand omhoog ivm scherpe tanden. Dan is het ook klaar. Maar.... op deze hondenschool mag dat dus niet.
Hij weet heel goed wat nee betekent en ik gebruik het nooit bij een oefening die hij aan moet leren. Ook niet als hij een oefening die hij wel kent niet uitvoert, maar wel als hij iets doet wat ik niet hebben wil. Bv happen naar de dummy of de kinderen. Hij weet dat nee betekent dat er geen beloning volgt, dat het negatief is.
Hij weet ook dat als hij moet zitten en vervolgens gaat liggen, weer met een koekje omhoog gelokt wordt. Het wordt dus erg leuk om niet te gehoorzamen. Hij ligt dan ook vol verwachting te kijken waar mijn hand met lekkers blijft.
Ik wil verder met de jachttraining, ga maar eens bij de kc hier informeren.