Maich schreef:Weet je wat ik niet goed begrijp, sommige leden hebben Teckels, Labradors, Collies, Herders en weet ik wat allemaal......
Maar waarom ? Ze hebben toch allemaal hetzelfde karakter, dus waarom zal je de moeite nemen je te onderscheiden van andere ?
Het is heel simpel, ieder persoon is blij met de hond van zijn of haar keuze, omdat die hond nou net de eigenschappen heeft die de persoon aanspreken. Maar omdat sommige liefhebber zijn van een ras dat andere niet aanspreekt, omdat er negatieve kanten aanzitten, moeten diegene het maar gaan zoeken in een ander ras. Want er zijn wel 200 rassen met dezelfde eigenschappen, dat is gelul !
Als je zoiets beweerd dan leef je naar mijn idee in een eigen wereld waarvan je denkt dat het DE wereld is zoals die moet zijn.
Beetje kortzichtig wat mij betreft, ik vind allerlei honden leuk, puur omdat ze hond zijn.
Maar ik heb wel mijn voorkeuren, is ook niet meer dan normaal.
Ik kan me heel goed voorstellen dat er mensen zijn die een in een Rottweiler vinden wat ze zoeken in een hond, ik persoonlijk zou er geen willen hebben, net zoals ik geen Poedel of een Malthezer wil hebben, ook al zijn het leuke honden.
Ik rijd Toyota, ik stel voor dat iedereen morgen naar de Toyotadealer gaat en er een aanschaft.
Waarom ? Omdat hij rijd en je kan er mee vooruit, achteruit, linksaf en rechtsaf, en als je op het stuur drukt komt er een geluidje onder de motorkap vandaan. Mooi toch .......... En nou niet gaan mekkeren dat een Citroen beter is want dat kan niet !
Je begrijpt het echt niet, hè?
Ik wil helemaal niet het recht op jouw keuze voor een bepaald ras betwisten. Integendeel. Ik kies ook voor het ras wat ik leuk vind.
Je zult alleen mij nooit horen beweren dat mijn ras het leukste, trouwste, kindvriendelijkste, mooiste, intelligentste is of wat voor adjectieven je ook kunt verzinnen.
Dat is nl. niet waar. Mijn ras is idd. trouw, kindvriendelijk, slim (nou ja, dat is te betwisten

) maar zo zijn er nog tig andere rassen die dat óók zijn. Daarvoor kan ik ook een poedel nemen. Die is in ieder geval stukken slimmer dan de collie. Alleen vind ik persoonlijk de collie veel mooier dus daarom heb ik mijn ras.
Het gaat mij erom dat volgens heel veel staffeigenaren hun ras met kop en schouders uitsteken boven andere rassen qua positieve karaktereigenschappen.
En dat is volgens mij niet waar. Al deze karaktereigenschappen zijn voorbehouden aan de soort HOND. Bij de één is een bepaalde karaktereigenschap wat meer uitvergroot dan bij een ander maar de mens heeft nu eenmaal zijn hart verpand aan de hond in het algemeen júist omdat de hond een trouwe metgezel is. En nuttig qua bepaalde karaktereigenschappen in de zin van bewaking, hoeden van vee, gezelschap en weet-ik-veel-wat nog meer.
Wat mij, en kennelijk nog wat anderen, buitengewoon stoort is het ophemelen van de staff qua positieve karaktereigenschappen en het bagatelliseren of ronduit ontkennen van een ándere buitengewoon negatieve eigenschap: nl. de aangeboren, genetisch ingefokte drive om soortgenoten naar de barrebiesjes te bijten. En dan daarvoor door roeien en ruiten te gaan. Oók door mensen te bijten die per ongeluk in hun weg staan.
Ik hoorde van de week (van Samantha) dat in haar buurt een oude man het ziekenhuis is ingebeten omdat hij in wanhoop zijn aangevallen teckel boven zijn hoofd hield en de aanvallende staff de man aanviel. Een buurvrouw met twee van die gevallen heeft nu een kind in het ziekenhuis die door hen is aangevallen.
Tot zover dus de beroemde mensvriendelijkheid.
En o ja, je hoeft niet met statistieken te komen van bijtende goldens, teckels of husky's. Die kennen we ook allemaal wel.
Tot zover