Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Erfelijke aandoeningen bij de duitse herder

Dit forum is voor al uw vragen, ervaringen en weetjes over het fokken van honden.

Moderator: moderatorteam

Madelief
Zeer actief
Mijn ras(sen): berger de brie débris & beauceron
Aantal honden: 2
Contacteer:

Re: Erfelijke aandoeningen bij de duitse herder

Ongelezen bericht door Madelief »

malinois schreef:
Madelief schreef:
malinois schreef:Ik ook hoor als t bij de belg zou kunnen... dan zit er gewoon iets niet goed in dat lichaam
En ik wil echt niemand voor de kop stoten, en ik weet echt wel dat er ook gezonde(re) exemplaren zijn, maar ja...ik zou echt schrikken ja.
Precies... en waarom dan niet terug naar een vierkantere hond zoals hij was? Niet mooi tja dat zal functioneel was hij wel (en mooi ook imo)
Niet mooi? Schitterend! :I:
(En ze zijn er wel. Gelukkig. )
Laatst gewijzigd door Madelief op 22 apr 2015 12:08, 1 keer totaal gewijzigd.
groetjes Madelief en Yanthe
Afbeelding
Het huishouden van Yanthe Steen: Beaucerons de la Bonhardiesse
Voor altijd in mijn hart. Bonha '00 - 26-02-2013
63673J

Ongelezen bericht door 63673J »

malinois schreef:
Madelief schreef:
malinois schreef:Ik ook hoor als t bij de belg zou kunnen... dan zit er gewoon iets niet goed in dat lichaam
En ik wil echt niemand voor de kop stoten, en ik weet echt wel dat er ook gezonde(re) exemplaren zijn, maar ja...ik zou echt schrikken ja.
Precies... en waarom dan niet terug naar een vierkantere hond zoals hij was? Niet mooi tja dat zal functioneel was hij wel (en mooi ook imo)
Zijn er echt mensen die een DH met een normale rug niet mooi vinden? Dat vind ik helemaal onbegrijpelijk, het is toch afschuwelijk, die glijbaanruggen?
TessaThomas
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse Herder

Ongelezen bericht door TessaThomas »

jvanringen schreef:
malinois schreef:
Madelief schreef:
Zijn er echt mensen die een DH met een normale rug niet mooi vinden? Dat vind ik helemaal onbegrijpelijk, het is toch afschuwelijk, die glijbaanruggen?
Ja, die zijn er. Ik ken een aantal DH die echt verafschuwd worden vanwege de bouw, terwijl die wat vierkanter zijn en minder gehoekt, maar wel gewoon DH zijn om te zien. Dat hoor je ook vaak als de 2 extremen van beide lijnen met elkaar discussiëren. Het ene kamp roept dat de glijbanen afschuwelijk zijn, het andere kamp roept dat de rechtere/minder gehoekte en minder gestrekte honden een aanfluiting zijn en niet meer op een DH lijken.

In het normale ( :mrgreen: ) leven herkennen mensen mijn honden niet als DH.
Mireillevdw
Zeer actief
Mijn ras(sen): Oudduitse herder
Contacteer:

Ongelezen bericht door Mireillevdw »

duitse herder schreef: Je weet zelf natuurlijk ook dat dit dikke onzin is. Mijn glijbaan DH wordt veel belast (IPO in verleden, nu nog wekelijks flyball en behendigheid) en is met 5,5 jaar nog prima op heupen/ellebogen/rug. Ondanks dat zij een rare loopje heeft, zit ook zij super in elkaar. En ook een geweldig leuke, blije en energieke hond :mrgreen:

Wel grappig dat jij zo tegen de glijbaan bent, maar ondertussen wel van doggen als Duitse Herders houd. Ik weet niet wat slechter is namelijk, zo een grove bouw of zo een kromme rug. Beide is niet goed in mijn ogen.
Net of het milieu waarin een Duitse Herder pup opgroeit of een opgelopen trauma e.d. geen effect kan hebben op de gezondheid van een hond...... :19:

Trojan is een Duitse herderreu en geen Mechel. Daar mag wel duidelijk verschil in zitten. Varghoss heeft ook enorm dikke knoken en lijkt ook heel zwaar. Hij weegt met zijn 65,5 cm schoft toch maar 36 kg, dus de bouw zegt niets over de zwaarte van een hond.
Afbeelding
http://www.dertienburchten.com
Mijn doel in het leven is zo´n goed mens te worden, als dat mijn hond denkt dat ik ben.
duitse herder
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse Herder en Border Collie

Ongelezen bericht door duitse herder »

Mireillevdw schreef:
duitse herder schreef: Je weet zelf natuurlijk ook dat dit dikke onzin is. Mijn glijbaan DH wordt veel belast (IPO in verleden, nu nog wekelijks flyball en behendigheid) en is met 5,5 jaar nog prima op heupen/ellebogen/rug. Ondanks dat zij een rare loopje heeft, zit ook zij super in elkaar. En ook een geweldig leuke, blije en energieke hond :mrgreen:

Wel grappig dat jij zo tegen de glijbaan bent, maar ondertussen wel van doggen als Duitse Herders houd. Ik weet niet wat slechter is namelijk, zo een grove bouw of zo een kromme rug. Beide is niet goed in mijn ogen.
Net of het milieu waarin een Duitse Herder pup opgroeit of een opgelopen trauma e.d. geen effect kan hebben op de gezondheid van een hond...... :19:

Trojan is een Duitse herderreu en geen Mechel. Daar mag wel duidelijk verschil in zitten. Varghoss heeft ook enorm dikke knoken en lijkt ook heel zwaar. Hij weegt met zijn 65,5 cm schoft toch maar 36 kg, dus de bouw zegt niets over de zwaarte van een hond.
Dat betwijfel ik. Mijn teef is 63 cm (jaja te groot) en weegt 29,5 kilo. Daarbij is ze lang in haar rug, dus wel degelijk een grote hond. Waar zit het verschil van bijna 7 kilo dan in?

Ik geloof niet zo in invloed van milieu. Zeker niet gezien het feit er bij meerdere fokkers veel HD voorkomt. Een goede heup maak je niet zo snel kapot lijkt mij. Nogmaals, mijn glijbaan is met 11 maanden, 3 jaar en 5,5 jaar gerontged, puur voor de lol. En alle keren zag het er prima uit, ondanks de belasting die zij dagelijks heeft.
Perry en Noah

Afbeelding
duitse herder
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse Herder en Border Collie

Ongelezen bericht door duitse herder »

TessaThomas schreef:Nee, maar dat lukt bij veel DH ook niet.

EDIT: Dat maakt alsnog niet dat ik het niet vreselijk vind. :ugh:

Ik ken een aantal honden die getest waren op DM en allemaal vrij. Toch hadden ze, op latere leeftijd, wel alle symptomen. Dat vind ik eng, eerlijk gezegd. Dan zorgt de fokker voor vrije honden, maar komen er alsnog symptomen. Waar het vandaan komt? Geen idee, maar die test is toch een schijnzekerheid. En daarmee wil ikniet zeggen dat er niet getest moet worden, want iets lijkt me beter dan niets. En misschien kan je dan de honden van 1 met dm uitsluiten, zodat je geen vreselijke dingen meer krijgt zoals in Radar.
Dat schijnt te maken te hebben dat DM door meerdere factoren kan ontstaan. Er wordt nu getest op 1 ervan, terwijl er nog meerdere zijn. Althans, als ik goed heb opgelet :mrgreen:
Perry en Noah

Afbeelding
63673J

Ongelezen bericht door 63673J »

Madelief schreef:
malinois schreef:
Madelief schreef:
Niet mooi? Schitterend! :I:
(En ze zijn er wel. Gelukkig. )
Ik vind het ook mooi. En op oude afbeeldingen van de DH zie je er werkelijk niet één met een glijbaanrug, ze hebben allemaal normale rechte ruggen.

Wie heeft dat eigenlijk ooit verzonnen, dat een DH er zo uit zou moeten zien, is daar iets over bekend?
TessaThomas
Zeer actief

Bij trauma zie je meestal eenzijdige HD/ED. En ja, dat kan gebeuren, maar dat is dan niet elk nest oid. Alleen hoort dat bij normaal 'gebruik' van de hond niet te gebeuren. Naast de officiele ED/HD foto's, DM test en dwerggroei test heb je gelukkig ook steeds meer fokker die de rug laten controleren op 8e wervels. Alleen is daar helemaal weinig over bekend hoe het werkt. Ik ken een fokker die een nest gefokt heeft, teef had goede rug, reu ook, houdt zelf een teefje aan en die heeft een 8e rugwervel. Wordt dus niet ingezet.

Duitse herder, Tay is dan maar een cm groter oid en die weegt nu al 32 kilo en moet nog uitzwaren. Maar ik vind het geen halve dog om te zien. Ook ken ik een aantal reuen die ook zo'n 36/37 kilo wegen, waar ik dan jouw oordeel over zou willen horen. Het steeds grover fokker is idd ook niet positief in mijn ogen.
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

Mireillevdw schreef:

Kan maar ik belast puppen hier ook best veel bijv. Maar wat er niet in zit komt er ook niet uit. Daar blijf ik bij.
En ik ga voor functionaliteit die grote grove duitsers zie je in t werk maar bar weinig kijk maar naar de foto uit 1900. Dat is een dh imo.
Functioneel en gezond.
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
blondie
Zeer actief

Ongelezen bericht door blondie »

TessaThomas schreef:Bij trauma zie je meestal eenzijdige HD/ED. En ja, dat kan gebeuren, maar dat is dan niet elk nest oid. Alleen hoort dat bij normaal 'gebruik' van de hond niet te gebeuren. Naast de officiele ED/HD foto's, DM test en dwerggroei test heb je gelukkig ook steeds meer fokker die de rug laten controleren op 8e wervels. Alleen is daar helemaal weinig over bekend hoe het werkt. Ik ken een fokker die een nest gefokt heeft, teef had goede rug, reu ook, houdt zelf een teefje aan en die heeft een 8e rugwervel. Wordt dus niet ingezet.

Duitse herder, Tay is dan maar een cm groter oid en die weegt nu al 32 kilo en moet nog uitzwaren. Maar ik vind het geen halve dog om te zien. Ook ken ik een aantal reuen die ook zo'n 36/37 kilo wegen, waar ik dan jouw oordeel over zou willen horen. Het steeds grover fokker is idd ook niet positief in mijn ogen.
En ik ken weer een hond waar volop mee gefokt wordt (werklijn) waarvan bekend is dat deze een 8ste rugwervel heeft. Zie ik die naam ergens staan bij nestberichten, dan gaan er bij mij alarmbellen rinkelen. Maar niet iedereen weet dat.
Van mijn eerste hond keek ik de stamboomnamen ook goed na, maar ik heb geen idee welk van die honden dus dm vererfde, en die LSI. Het is voor mij wel 1 van de redenen geweest om een pup van redelijk vreemde honden aan te schaffen waarvan de eigenaren de testen hebben uitgevoerd. Geeft uiteraard nog steeds geen garantie dat mijn pup dan niets heeft, daar ben ik me ook van bewust. Maar de kans is in ieder geval kleiner.

Radar vond ik wat eenzijdig. Er zijn zoveel duitse herder types, en ook fokkers. Het komt nu zo over of iedere fokker willens en wetens met ongezonde honden fokt, zelf ken ik gelukkig zat fokkers die wel bewust fokken, en zelf bepaalde honden uitsluiten voor de fok.
TessaThomas
Zeer actief

Daar gebruik ik mijn levende encyclopedieën voor, blondie. En is ook de reden dat we weer bij de fokker van Tay een pup vandaan halen. Maar ik ben wel benieuwd welke hond dat is?
Machie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Puli, kruising golden retriever X wetterhoun, kruising Pumi, Hrvatski ovčar, Border Collie
Aantal honden: 5

Ongelezen bericht door Machie »

Het gaat wel bij meer rassen die kant op van die enorme hoekingen achter. De Weimpjes bv. Die hebben ook steeds minder een rechte rug voor mijn gevoel. En die poten staat 10 meter achter het lijf. Ik snap niet zo goed waarom dat nodig is. Maarja, wie ben ik :)

dit bv

Afbeelding
blondie
Zeer actief

TessaThomas schreef:Daar gebruik ik mijn levende encyclopedieën voor, blondie. En is ook de reden dat we weer bij de fokker van Tay een pup vandaan halen. Maar ik ben wel benieuwd welke hond dat is?
Ik heb je een pb gestuurd.
Madelief
Zeer actief
Mijn ras(sen): berger de brie débris & beauceron
Contacteer:

Ongelezen bericht door Madelief »

Machie schreef:Het gaat wel bij meer rassen die kant op van die enorme hoekingen achter. De Weimpjes bv. Die hebben ook steeds minder een rechte rug voor mijn gevoel. En die poten staat 10 meter achter het lijf. Ik snap niet zo goed waarom dat nodig is. Maarja, wie ben ik :)

dit bv

Afbeelding
Maar de rug zelf is wel recht. En de poten krachtig. Dat vind ik al anders. Deze zou je denk ik best recht neer kunnen zetten, alhoewel ik niet weet of de hoekingen dat toelaten.
groetjes Madelief en Yanthe
Afbeelding
Het huishouden van Yanthe Steen: Beaucerons de la Bonhardiesse
Voor altijd in mijn hart. Bonha '00 - 26-02-2013
Cash
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitseherder

Ongelezen bericht door Cash »

blondie schreef:
TessaThomas schreef:Daar gebruik ik mijn levende encyclopedieën voor, blondie. En is ook de reden dat we weer bij de fokker van Tay een pup vandaan halen. Maar ik ben wel benieuwd welke hond dat is?
Dit soort geheimzinnigheid snap ik dus ook nooit goed. En zie je veel in de DH wereld.
Niemand durft namen te noemen e.d.

Gooi dat nou eens openbaar zodat iedereen weet welke hond bepaalde zaken vererft.

Bij een aantal van mijn DH'ers hoorde ik vooraf niemand ergens over maar pup eenmaal in huis kreeg je van clubleden dan dingen te horen over voorouders. Lekker handig achteraf. :19:
AfbeeldingAfbeelding
Cash v Heiligental en Flow.
maart
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse herders

Ongelezen bericht door maart »

Madelief schreef:
Machie schreef:Het gaat wel bij meer rassen die kant op van die enorme hoekingen achter. De Weimpjes bv. Die hebben ook steeds minder een rechte rug voor mijn gevoel. En die poten staat 10 meter achter het lijf. Ik snap niet zo goed waarom dat nodig is. Maarja, wie ben ik :)

dit bv

Afbeelding
Maar de rug zelf is wel recht. En de poten krachtig. Dat vind ik al anders. Deze zou je denk ik best recht neer kunnen zetten, alhoewel ik niet weet of de hoekingen dat toelaten.
meer dan genoeg DH's die héél wat honden achter hun laten in de africhting. Dus er zal wel iets van kracht inzitten.

Wereldkampioen IPO fci 2013... jaja, een DH incl slechte heupen en al. Kunnen toch wat gezonde een puntje aan zuigen.

Ik vind er ook niets aan hoor, maar steeds afdoen als zijnde sukkeltjes op koepoten zijn het echt niet.

De hond hier op de foto vind ik ook belachelijk staan. Nog een aantal jaar en de knieschijven worden naar beneden gefokt waardoor het gelijk wat het is, de teckel?, de sprongen op konthoogte gaan komen te staan.
malinois
Zeer actief
Contacteer:

Ik lees in de ipo aanpassingen 2017 maar steeds dat de sprongen etc lager moeten etc. Gaan we dan aanpassen aan de lamlendigheid van honden?
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
TessaThomas
Zeer actief

Nee, vanwege de lamlendigheid van geleiders die een hond vanaf 8 maanden elke training meerdere keren laten springen en dan klagen over slijtage van honden. ;) Van mij hoeft het niet, elke gezonde hond zou dat zonder moeite moeten kunnen springen, mooie selectie.
maart
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse herders

Ongelezen bericht door maart »

malinois schreef:Ik lees in de ipo aanpassingen 2017 maar steeds dat de sprongen etc lager moeten etc. Gaan we dan aanpassen aan de lamlendigheid van honden?
tal van aanpassingen zijn er omdat andere rassen zouden kunnen meedoen, niet omwille van de DH :wink:
blondie
Zeer actief

Cash schreef:
blondie schreef:
Dit soort geheimzinnigheid snap ik dus ook nooit goed. En zie je veel in de DH wereld.
Niemand durft namen te noemen e.d.

Gooi dat nou eens openbaar zodat iedereen weet welke hond bepaalde zaken vererft.

Bij een aantal van mijn DH'ers hoorde ik vooraf niemand ergens over maar pup eenmaal in huis kreeg je van clubleden dan dingen te horen over voorouders. Lekker handig achteraf. :19:
Ik fok niet, dus vind het niet aan mij om en public namen te gaan noemen. Als ze die honden mogen inzetten voor de fok dan is dat zo, dan is het de keus aan de teveneigenaar de hond te gebruiken of niet.
En tegelijkertijd kun je ook nooit met zekerheid zeggen wie van de voorouders iets heeft vererft. Mijn eigen reu mankeerde tot zijn vierde jaar niets, prachthond, goed gebouwd maar hij bleek dus ook een aandoening te hebben. Ik zat die lijnen van hem na te kijken, en er stonden best wel wat bekende namen op de lijst. Ook namen die bij mijn Teefje stonden, en zij was verder vrij van al de bekende aandoeningen van de duitse herder.
Persoonlijk vind ik dat er de laatste jaren wel veel meer gesproken wordt over de aandoeningen, over het testen en meer en meer fokkers gaan over tot testen. Ik snap echter ook wel fokkers die al jaren gezonde honden fokken dat zij er niet op zitten te wachten om nóg meer testen af te laten nemen.
Machie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Puli, kruising golden retriever X wetterhoun, kruising Pumi, Hrvatski ovčar, Border Collie
Aantal honden: 5

Ongelezen bericht door Machie »

Cleva schreef:Dapper was ook overhoekt met slappe voeten. Dat zegt inderdaad niet alles over kracht en kunnen maar het helpt natuurlijk niet.
" onclick="window.open(this.href);return false;
Springt best toch :mrgreen:

Al zou ik liever, over dat bankje, laatste shot, zien dat de hond de achterhand strekt ipv invouwt, maar dat is smaak denk ik :)
blondie
Zeer actief

Heavy schreef:Even iets anders wat voor klachten krijgt een hond die overbouwd is?
Ik gok zo maar gewrichtsklachten. Voorpoten die te veel moeten dragen. Rugproblemen.
Mireillevdw
Zeer actief
Contacteer:

TessaThomas schreef:Nee, vanwege de lamlendigheid van geleiders die een hond vanaf 8 maanden elke training meerdere keren laten springen en dan klagen over slijtage van honden. ;) Van mij hoeft het niet, elke gezonde hond zou dat zonder moeite moeten kunnen springen, mooie selectie.
:ok:

Maar zo vind ik ook dat iedere DH een bepaalde moed hoort te bezitten.
https://www.youtube.com/watch?v=xj3mD87vTD8 :schrik: :(:
Afbeelding
Mijn doel in het leven is zo´n goed mens te worden, als dat mijn hond denkt dat ik ben.
sbientje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labrador Retriever
Contacteer:

Ongelezen bericht door sbientje »

kolere wat een schijtbakken!
Mireillevdw
Zeer actief
Contacteer:

sbientje schreef:kolere wat een schijtbakken!
Ja, erg hè... :ugh:
Afbeelding
malinois
Zeer actief
Contacteer:

Een waak en verdedigingsras die 7 kleuren schijt lijkt me niet echt de bedoeling ;)
Afbeelding
blondie
Zeer actief

Gaat lekker off topic zo. Leuk weer de duitse herder afbranden :mrgreen: :ok:
sbientje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labrador Retriever
Contacteer:

Ongelezen bericht door sbientje »

blondie schreef:Gaat lekker off topic zo. Leuk weer de duitse herder afbranden :mrgreen: :ok:
lijkt me niet heel offtopic toch?
Mireillevdw
Zeer actief
Contacteer:

malinois schreef:Een waak en verdedigingsras die 7 kleuren schijt lijkt me niet echt de bedoeling ;)
Precies. :ok:
Afbeelding
malinois
Zeer actief
Contacteer:

Nanna schreef:
Mireillevdw schreef:
malinois schreef:Een waak en verdedigingsras die 7 kleuren schijt lijkt me niet echt de bedoeling ;)
Precies. :ok:
kan het niet aan de geleider liggen? dat zo'n hond het bijvoorbeeld bij een heel andere geleider prima had gedaan?
Nee dat denk ik niet. Een hond moet van nature bepaalde scherpte en moed meebrengen. Dan kun je tot een bepaalde hoogte iets aanleren maar er moet wel iets zijn. En dat is niet te leren... dat is er of is er niet.
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Fokken van honden”