Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Cursus reactieve honden met Xavi *update 1e ontmoeting

Forum waar men kan praten over het gedrag en de opvoeding van puppies en volwassen honden (of de eigenaar).

Moderator: moderatorteam

ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals
Aantal honden: 1

Re: Cursus reactieve honden met Xavi *Les 5

Ongelezen bericht door ranetje »

Hylos schreef:Daar heb je helemaal gelijk in, hij ging mooi weer zitten!
Hij trok een beetje met zijn pootje(alleen optrekken idd), keek wel naar mij en eens achterom naar dat speeltje.
Ik zie hem dat eigenlijk nooit doen verder. Althans niet op les.
Ita deed dat als pup veel op training en nu ook nog wel als het heeeeeeeeel spannend is.
Lijkt me een teken van gespannen zijn (niet negatief bedoeld).
Op zich wel een mooi signaal :ok:
Als je denkt dat het nodig is kan je op grond van zo'n signaal proberen de spanning wat te verminderen.
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
Hylos
Zeer actief
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Hylos »

Een paar foto's van de afgelopen lessen, om even een beter beeld te vormen!

De eerste lessen, toen de Berner er nog bij was stond ik zo. Dit blokkeerde voor de Berner het zicht op Xavi, mocht de Berner even de hoek van het pand om komen tijdens een oefening.
Mijn eigen auto blokkeerde het zicht naar de andere 2 honden.
Eerst Xavi er even uit en achter de auto wat snuffelen/spelen (proberen :mrgreen: )

Afbeelding

Daarna eens een rondje om de auto heen, de andere honden konden dan in zicht komen.. 1 hond sowieso en de andere stond dan vaak achter de auto. Anders was het best dichtbij.
Voor de beeldvorming; ongeveer 5 a 10 meter naar rechts uit beeld van de foto stond de volgende auto.

Afbeelding

Ook binnen deden we oefeningen, het weer liet het niet altijd toe steeds buiten te staan.
Hier gingen de honden om de beurt naar binnen. Er waren dan dus alleen mensen. Maar das al best spannend, een hele groep en dan moet je ook nog een kunstje doen. :mrgreen:
Maar dat ging hartstikke goed!
Afbeelding

Afbeelding

Dit was van vorige week. De honden om de Hoopers ton heen sturen.
Nog nooit gedaan dus dat was even oefenen! Maar uiteindelijk ging dat prima.
Alle honden deden dit weer tegelijk, Xavi kon eventueel de Eurasiër zien maar die is niet zo interessant meer van deze afstand. :mrgreen:

Afbeelding

De oefening met afleiding. Xavi weet dat er een snoepje in de hand zit die van mij af gaat, hij moet mij dan aan kijken en dan krijgt hij het snoepje.
Ondertussen kwam de juf langs met een ratelend speeltje wat over de grond ging. Het leek heel komisch. :lol1:
Xavi vond het was lastig de focus op mij te houden (hij zit ook half zoals je ziet) met dat gekke geluid op de achtergrond.
Hij ging staan maar wel op commando weer zitten.. en trok toen dus even met zijn pootje.
Als je de foto dan weer ziet vind ik dat het best goed ging!

Afbeelding

Vandaag hebben we les 6, de één na laatste les alweer!
Afbeelding
Afbeelding
Hylos
Zeer actief

ranetje schreef:
Hij trok een beetje met zijn pootje(alleen optrekken idd), keek wel naar mij en eens achterom naar dat speeltje.
Ita deed dat als pup veel op training en nu ook nog wel als het heeeeeeeeel spannend is.
Als je denkt dat het nodig is kan je op grond van zo'n signaal proberen de spanning wat te verminderen.
Ja, het was ook spanning. Ik vroeg hem iets te doen wat hij in die situatie eigenlijk wel heel moeilijk vond.
De juf zag dat natuurlijk en nam daarna weer afstand en ging de andere hondjes "plagen". :mrgreen:

Maar het is goed zulke dingen te zien en te ervaren. Ik moet het terug gaan en kunnen vertalen naar de thuis situatie.
Ik kan Xavi hier vlak bij huis wel vragen om te zitten en deze oefening te doen, dat gaat goed.
Maar verder van huis wil dat(vaak) al niet meer, dat is gewoon nog te moeilijk.
Dan begrijp je nu zelf dat het niet ligt aan het feit dat hij dat voertje niet wil, of dat hij stront eigenwijs is..
Dat is gewoon te spannend op dat moment, er is dan teveel afleiding om hem heen.
Afbeelding
Afbeelding
mosquito1980
Zeer actief
Mijn ras(sen): Vusi Duitse herder

Re: Cursus reactieve honden met Xavi *foto's pagina 3

Ongelezen bericht door mosquito1980 »

Leuk al die oefeningen en fijn dat het zo goed gaat. :ok:
Die foto van de juf met het speeltje is inderdaad komisch, zo'n volwassen vrouw met een treintje aan een touwtje :mrgreen: :W:
ranetje
Zeer actief

Hylos schreef:
ranetje schreef:
Ja, het was ook spanning. Ik vroeg hem iets te doen wat hij in die situatie eigenlijk wel heel moeilijk vond.
De juf zag dat natuurlijk en nam daarna weer afstand en ging de andere hondjes "plagen". :mrgreen:

Maar het is goed zulke dingen te zien en te ervaren. Ik moet het terug gaan en kunnen vertalen naar de thuis situatie.
Ik kan Xavi hier vlak bij huis wel vragen om te zitten en deze oefening te doen, dat gaat goed.
Dan begrijp je nu zelf dat het niet ligt aan het feit dat hij dat voertje niet wil, of dat hij stront eigenwijs is..
Dat is gewoon te spannend op dat moment, er is dan teveel afleiding om hem heen.
:ok:

Leuke foto's, die maken het verhaal compleet :ok:
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Hylos
Zeer actief

mosquito1980 schreef:Leuk al die oefeningen en fijn dat het zo goed gaat. :ok:
Die foto van de juf met het speeltje is inderdaad komisch, zo'n volwassen vrouw met een treintje aan een touwtje :mrgreen: :W:
Ha ja, als je niet weet dat we op een hondenschool zijn, is dat een hele gekke foto. :mrgreen:
Kruimel53 schreef:Knap! Gewoon hartstikke knap van jullie!
Heel erg bedankt! Leuk om te horen. :D
ranetje schreef:
Hylos schreef:
ranetje schreef:
Hylos schreef:

:ok:

Leuke foto's, die maken het verhaal compleet :ok:
Dankje! Een beeld zegt meer dan duizend woorden, toch. :mrgreen:
Afbeelding
Afbeelding
Hylos
Zeer actief

Vandaag hadden we weer les. Heerlijk weertje erbij, ideaal!

Oefening 1
We begonnen vandaag met een oefening waarbij de anderen 2 honden op het trainingsveld bezig waren en ik dan met Xavi steeds dichterbij probeerde te komen.
Xavi moest uiteraard weer even "ontdooien" maar dat ging al een stuk sneller dan de vorige keren.
Het dichterbij komen ging heel goed, tot we vlakbij het trainingsveld kwamen want daar is gras en gras = heul veel geurtjes. :engel:
De honden waren dus niet interessant, maar het gras wel. Nou ja, prima hoor.
Dan vlak voor het gras blijven staan, ik gok dat de afstand tussen hem en de andere honden zo'n 10-15 meter was.. ging helemaal prima Xavi was gewoon bereikbaar.

Oefening 2
Daarna deden we een oefening met een nep kat, eens kijken wat ze daar van vonden. :lol1:
De juf zat op een krukje met een grote witte nep kat naast haar op de grond.
Grappig om te zien dat elke hond een andere benadering zocht.
Xavi ging recht op zijn doel af, niet stijf of zo.. maar wel teveel focus. Dus even de rem er op, focus bij mij en weer proberen.
Ging wel goed maar ik was wel erg laat met het remmen, dat had eerder gemoeten. Leerpuntje voor mij dus.

Oefening 3
De volgende oefening was met een aantal attributen. (zie foto)
1 pion die rechtop stond, daar moesten de honden bij zitten. 2 pionnen die op de grond lagen, daar moesten ze tussendoor lopen.
En 1 hoepel, daar kon je diverse dingen mee doen (hond er in laten zitten, er omheen laten lopen etc etc).
Ieder kreeg zijn eigen zetje, dit werd in de buurt van de auto gelegd zodat we weer op afstand konden oefenen.

Het zitten bij de pion en door de pionnen lopen was niet zo moeilijk. Het zitten in de hoepel was minder geslaagd, dit vergde een paar keer oefenen. :lol1:
Toen dat uiteindelijk lukte wilde ik hem om de hoepel heen sturen met mijn hand.
Dit ging 1 keer goed en de 2e keer vloog zijn staart ineens omhoog en wilde hij zich groot maken.. richting de Eurasiër. Emmertje was vol dus. :wink:
Ik zag het direct (yay :mrgreen: :cheer: ) en deed meteen een aantal flinke passen naar achteren, toen was hij er ook direct weer bij met de focus.
Goed getimed dus.
Zo zie je maar, normaliter deden we wat "simpelere" oefeningen.. dit vergt dan dus ineens een stuk meer van ze.
Xavi reageerde ineens op de Eurasiër (Die toch echt al de hele les daar stond), de Eurasiër wilde niet meer luisteren en ook de Aussie was er steeds lastiger bij te krijgen.
En dat na 5 minuten. Weer een goede les voor ons. :mrgreen:

Pauze
Hierna hadden we even koffie en thee, waarna de Eurasiër wegging. Omdat Xavi - Eurasiër de grootste trigger is (beide intact) konden we nu nog even met de Aussie oefenen(de koppies waren al aardig vol).
Gewoon even simpel, rondlopen en kijken hoe dicht we bij elkaar konden komen zonder focus te verliezen. Zonder verdere obstakels er tussen dus vol in zicht.
Mijn schattingen zijn vast vreselijk slecht maar ik denk dat het een meter of 10-15 was. Ging erg goed :ok:

Hieronder een foto. Dan hebben jullie een idee over de afstanden tijdens de oefeningen.
Kun je nagaan dat ik bij les 1 amper achter mijn auto vandaan kon komen want dan reageerde hij op de Eurasiër.

Ik sta helemaal achterin (Xavi zit net braaf in de hoepel en ik loop er omheen :engel: ).
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
ranetje
Zeer actief

Re: Cursus reactieve honden met Xavi *les 6 met foto

Leuk die oefeningen :ok:
Niet al te ingewikkeld zodat je zelf ook op je hond kunt letten, dus leerzaam.

Mooi dat je meteen de houding van Xavi zag veranderen en op tijd kon ingrijpen :D

Die foto geeft ook weer goed beeld.
Afbeelding
Zamunda
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door Zamunda »

Leuk om de foto's erbij te zien :ok: . Fijn eigenlijk dat je bij alledrie de honden kon zien dat het emmertje vol was, dan zie je gelijk een patroon. Zo te lezen loste je het ook super op, want Xavi verlegde zijn focus weer naar jou; dat gaf vast een heerlijk gevoel!
-Lilo-
Zeer actief
Mijn ras(sen): Klein Spaans monstertje

Ongelezen bericht door -Lilo- »

Wat een goede updates Hylos, fijn dat jullie zulke stappen maken samen :ok:
Hylos
Zeer actief

Bedankt voor jullie reacties. Ja op les gaat het gewoon prima, voor mij bovenverwachting. :D

Thuis gaat het wat minder.
Hij neemt sinds een week weinig/geen voer meer aan.
Ook niet in de hal voordat we naar buiten stappen.
Gister een blaf naar een hond. Die zag ik wel aankomen hoor. Die hond passeerde ons in noodvaart (aan de fiets)op 2/3 meter. Dat was wat te dichtbij. :mrgreen:
Gelukkig maar 1 blaf/grom.
Vandaag borstelde hij terwijl we een mini hondje op 2 meter passeerden. Het is weinig hoor maar ik vraag me af waarom hij dit ineens doet en geen voer aan wil nemen.

Lente in de bol? Hij liep verder wel aardig aan de riem, snapte ik dan ook weer niet. :mrgreen:
We hebben net een kwartier gelopen en hij ligt nu KO op de bank. :80:

Zeggen ze dat vrouwen ingewikkeld zijn. :scratch:
Afbeelding
Afbeelding
M@scha
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labraque

Ongelezen bericht door M@scha »

wat een heerlijk topic dit! wat gaan jullie lekker!
Afbeelding
veertje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Groenendaeler, Markiesje en Roemeentje

Ongelezen bericht door veertje »

Wat leuk de update met foto's! Geeft inderdaad een mooi beeld :D

Zou het kunnen dat Xavi verschillen in rituelen/gedragingen van jou gaat herkennen tussen de lessen en op straat, waardoor het op les goed gaat en buiten minder?
Manuma
Zeer actief

Ongelezen bericht door Manuma »

Ik heb tijdens de cursus ook een voorbeeldhond maar op straat niet meer hoor :mrgreen: Ik geef mezelf vooral de schuld want ik ben op straat altijd bezig met niet in de weg staan of lopen, let op andere mensen met honden, katten, e.d. Dus ik ben ook veel meer afgeleid.
En zo lang ben je nog niet bezig dus ik ga er gewoon vanuit dat je straks fluitend door de straat kan :pffff: Oké ongeveer.
Heb je hier eigenlijk nog vervolgcursussen op?

Leuk om nu ook een beeld erbij te hebben!
Hylos
Zeer actief

M@scha schreef:wat een heerlijk topic dit! wat gaan jullie lekker!
Dankjewel!
veertje schreef:Wat leuk de update met foto's! Geeft inderdaad een mooi beeld :D

Zou het kunnen dat Xavi verschillen in rituelen/gedragingen van jou gaat herkennen tussen de lessen en op straat, waardoor het op les goed gaat en buiten minder?
Ik had verwacht dat iets met hem doen op les ons aller grootste te overwinnen obstakel zou zijn. Als in, bijna niet te doen. :mrgreen:
Hij bevroor echt helemaal op priveles, plakte alleen tegen mij aan (terwijl hij los van de riem was :80: :80: ) zo kende ik Xavi niet!

Maar ik denk dat hij zich dáár nu wel op zijn gemak voelt. Het is leuk, het is gezellig, er is geen spanning, we zijn vrolijk.
De buitenwereld is groot en ja ik kan hem niet zomaar aan alles laten wennen hier.
Ik gok dat het gewoon zo overdonderend voor hem is en blijft.
Ik weet niet of dat er wel uit gaat.. het is namelijk toch echt grotendeels hormoon gestuurd gedrag wat hij laat zien. :(:
Manuma schreef:Ik heb tijdens de cursus ook een voorbeeldhond maar op straat niet meer hoor :mrgreen: Ik geef mezelf vooral de schuld want ik ben op straat altijd bezig met niet in de weg staan of lopen, let op andere mensen met honden, katten, e.d. Dus ik ben ook veel meer afgeleid.
En zo lang ben je nog niet bezig dus ik ga er gewoon vanuit dat je straks fluitend door de straat kan :pffff: Oké ongeveer.
Heb je hier eigenlijk nog vervolgcursussen op?

Leuk om nu ook een beeld erbij te hebben!

Kan me voorstellen dat je in de grote stad daar veeeel tegenkomt op straat. :mrgreen:
Logisch dat je dan veel met je omgeving bezig bent.
Ik had dat ook toen we nog in Leeuwarden woonden. De honden merken dat natuurlijk en reageren daar op.
Ik was altijd "on egde".. maar ik heb dat hier dus totaaaal niet.
Loop gewoon normaal rond, kijk vaak niet eens de hoek om van "zou er een hond aan komen?!".

Maar we zijn idd nog amper bezig en dan hebben we toch eigenlijk al best veel bereikt!
Een vervolgcursus is er niet, we bespreken nu of ik met de eigenaren van de Aussie samen priveles ga doen.
Dan kunnen we op deze voet verder (met minder theorie en meer oefeningen) en de kosten mooi delen. :D
Mocht dat niet doorgaan dan ga ik gewoon weer privesles nemen.
Afbeelding
Afbeelding
Zamunda
Zeer actief

Ongelezen bericht door Zamunda »

Oh, dat lijkt me een mooie optie, om samen met iemand anders privéles te nemen en zo op dit vlak verder te kunnen gaan straks.
-Lilo-
Zeer actief
Mijn ras(sen): Klein Spaans monstertje

Ongelezen bericht door -Lilo- »

Mooi topic hylos, al heel wat bereikt zo te lezen :) het zou misschien kunnen dat hij thuis buiten nu even een terugval heeft? Gewoon lekker zo doorgaan, inspirerend topic hoor :ok:
Lemuria

Ongelezen bericht door Lemuria »

Shit zeg, als je het hebt over het vern**ken van rassen...die Teckels van tegenwoordig fokken ze ook rampzalig. Kijk die blokkerige rug met ene rare hobbel erin...En zó laag bij de grond :hmmm:

Afbeelding

Toch knap wat je met Xavi voor elkaar krijgt :ok: Lekker zo doorgaan!
Hylos
Zeer actief

Haha Lemuria :mrgreen: Dankje!
Lilo, ook nog bedankt!

Nog een paar foto's van de vorige les. Zondag is de laatste les. Er zat door omstandigheden en pasen even wat tijd tussen.

Oefening 1, met Xavi dichterbij het veldje komen.
Het veldje begint zo ongeveer waar de foto ophoud;
Afbeelding

Oefening 2, Xavi bij de nepkat :mrgreen:

Afbeelding

Oefening 3, zitten bij de pion en in de hoepel

Afbeelding

Afbeelding

En nu sta ik in de hoepel :Q: Even een idee van de afstand weer.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Lieske_1977
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labrador retriever

Re: Cursus reactieve honden met Xavi *nieuwe foto's les 6

Ongelezen bericht door Lieske_1977 »

Wat een leuk topic en wat maken jullie een stappen samen! Goed bezig! :ok:
Afbeelding
ranetje
Zeer actief

Leuk die foto's er bij :ok:
Afbeelding
Tenmashi
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse herder

Ongelezen bericht door Tenmashi »

Gaaf! Jammer dat er niet zoiets hier in de buurt is, zou wat zijn voor Mitzi. :)
Hylos
Zeer actief

Bedankt allemaal!

Vandaag hadden we dan de laatste les. Eigenlijk wel jammer.
Aan de ene kant ben ik blij dat ik nu weer wat aan mijn zondag heb. :mrgreen: Aan de andere kant.. het is zo'n leuk en geschikt groepje en het gaat steeds beter.. toch jammer dat je dan moet stoppen.

Enfin. Sinds de lente begonnen is, had Xavi even een flinke terugval. Dat resulteerde in dat ik hem een gentle leader om zijn koppie heb gegooid want het was weer als vanouds op straat.
Gelukkig ging het de laatste dagen weer wat beter. Maar hoe het op les gaat is altijd afwachten.

Oefening 1
We begonnen vandaag met belonen op kalmerende signalen (gapen, schudden, wegkijken, rustig gaan zitten/liggen etc).
Alle 3 honden tegelijk uit de auto en eens kijken hoe dichtbij we bij elkaar konden komen.
Normaal heeft Xavi wat ontdooi tijd nodig maar hij nam nu direct zijn voertjes aan, heel fijn dus!
Xavi en de Eurasiër zijn vandaag best dichtbij gekomen, ik denk dat er geen eens meer 10 meter tussen zat.
Oefening ging erg goed dus!

Oefening 2 & 3
Deze oefening zijn we het langst mee bezig geweest. Er werd een soort plankenparcours uitgezet en daar mochten de honden overheen lopen.
Het stond in de midden van de ruimte buiten, dus de honden kwamen wel redelijk dicht bij elkaar en midden in alle geuren.
Dat was voor alle honden best lastig!
Xavi vond het de eerste keer heel moeilijk. De Eurasïer en hij hadden ook even flink contact (staart een eind omhoog, heel licht de haren omhoog) maar Xavi was er direct weer uit te halen.
Dat plankenparcours mocht ik echter wel zelf doen volgens Xavi, dat was écht te eng. :mrgreen:
We deden om de beurt, en als het onze beurt niet was gingen we op afstand kijken en belonen op kalmerende signalen.
De tweede poging ging een stuk beter! Hij heeft een stukje over het parcours gelopen en er overheen gesprongen.
Oke dat was niet de bedoeling maar dat geeft niks, alles is knap. :mrgreen:
De Eurasiër stond op een meter of 10 afstand en zou even markeren tegen een boom.
Dat mocht blijkbaar niet van Xavi want toen hij dat zag vloog zijn kop en staart omhoog. :neenee:
Maar na het roepen van zijn naam was de aandacht alweer bij mij.
Je ziet alles nu veel sneller en kan dan veel beter timen zodat de hond geen kans heeft er in te blijven hangen of echt reactief te worden.
Steeds na Xavi zijn beurt moet hij de spanning kwijt. Xavi wil dit doen door mij naar een boom te sleuren en daar te markeren.
Ik moest nu gewoon stil gaan staan met hem en kijken of hij de stress op een andere manier kwijt kon. Hij wil dan eigenlijk niks behalve markeren.. maar na een paar minuten rustig rondlopen met hem nam hij weer voertjes aan, had aandacht voor mij en zo konden we rustig naar een boom lopen. Dat was een stuk beter dan er naartoe gesleurd worden, je zag hem echt rustig worden.

Verder hebben we best veel dingen nog besproken. Ook over hoe we nu verder gaan.
Zoals het nu lijkt gaan Xavi en ik samen met de baasjes van de Aussie priveles doen.
Om de week een uur en dan ook eens op andere locaties buiten.
Bijvoorbeeld het industrieterrein daar in de buurt. Dan zetten we de boel daar op. Gewoon weer wat andere uitdagingen maar wel mét hond erbij.
Na de zomer is er kans dat we met dit groepje weer zo'n "cursus" gaan doen, dan gaan we verder waar we gebleven zijn.
Dat lijkt me ook heel erg leuk. Xavi en de Aussie reageren niet zo op elkaar.. Xavi en de Eurasiër toch wat meer dus dan is er wat dat betreft wat meer uitdaging. :mrgreen:

We gaan het zien! Dit was in ieder geval een groot succes. Ik heb er weer erg veel van geleerd en het belangrijkste nog.. we hebben een stuk vertrouwen op kunnen bouwen in de lessen.
Waar hij normaal volledig dichtklapte daar is hij nu door tunnels gegaan, over hoepels, over een parcours, netjes aan de riem kunnen lopen.. wie had dat ooit gedacht. :wink:
To be continued!
Afbeelding
Afbeelding
DeDiana
Zeer actief
Mijn ras(sen): Schotse herdershond langhaar en Spaanse schonen
Aantal honden: 4

Re: Cursus reactieve honden met Xavi *De laatste les alweer

Ongelezen bericht door DeDiana »

Fijn zeg, mooi dat je met zo'n goed gevoel kunt terugkijken op de cursus en dat jullie zulke stappen hebben gemaakt! :ok: Dat lijkt me een prima basis om mee verder te kunnen werken.
ranetje
Zeer actief

Klinkt heel goed :ok:
Vooral dat je je herkenning en timing nu zo veel beter op orde hebt.

Dit is de basis, maar je bent er nog niet, dus fijn dat je nog wat training met een andere hond er bij hebt en helemaal goed dat jullie na de zomervakantie weer verder gaan met het groepje.
Dat is meteen een mooi steuntje in de rug.
Afbeelding
*Skye*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Border Collie

Ongelezen bericht door *Skye* »

Erg leuk om in het topic zo je voortgang te volgen. Privéles is een mooi vervolg op waar je nu bent gekomen. Goed bezig.
Jeannet
Zeer actief
Mijn ras(sen): Sheltie, schapendoes en een chodsky pes
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door Jeannet »

klinkt heel goed. Mooi dat jullie al zo ver zijn gekomen :ok:
Groetjes Jeannet, Ruby, Lotje en Uschka
Afbeelding
Hylos
Zeer actief

DeDiana schreef:Fijn zeg, mooi dat je met zo'n goed gevoel kunt terugkijken op de cursus en dat jullie zulke stappen hebben gemaakt! :ok: Dat lijkt me een prima basis om mee verder te kunnen werken.
Ja, ik had eigenlijk niet verwacht dat het zo leuk zou zijn. Vooral het groepje.. het is natuurlijk maar afwachten wie je treft en wat voor honden het zijn.
Ik heb daar erg over in gezeten maar dat viel 100 keer mee!
ranetje schreef:Klinkt heel goed :ok:
Vooral dat je je herkenning en timing nu zo veel beter op orde hebt.

Dit is de basis, maar je bent er nog niet, dus fijn dat je nog wat training met een andere hond er bij hebt en helemaal goed dat jullie na de zomervakantie weer verder gaan met het groepje.
Dat is meteen een mooi steuntje in de rug.
Timing is zo belangrijk en je wacht vaak te lang.
Nee we zijn er zeker nog niet. Al weet ik niet precies waar ik wil zijn hoor. :mrgreen:
Maar het is doodzonde om te gaan stoppen als je zo bezig bent. Je merkt aan Xavi ook wel dat het wegzakt als je er niks mee doet.
Zoals laatst toen er 4 weken tussen zaten.
*Skye* schreef:Erg leuk om in het topic zo je voortgang te volgen. Privéles is een mooi vervolg op waar je nu bent gekomen. Goed bezig.
Dankjewel! :D
Jeannet schreef:klinkt heel goed. Mooi dat jullie al zo ver zijn gekomen :ok:
Dankje!
Afbeelding
Afbeelding
Hylos
Zeer actief

Nog een paar foto's van de laatste les.
Dit is een stuk van het planken parcours waar ze overheen mochten lopen.

Eerst maar eens heel voorzichtig een brokje er vanaf eten. Oooh het is zo eng. :mann:

Afbeelding

Dan dichtbij mama er een mini stukje op lopen. :lol1:

Afbeelding

En toen durfde hij toch van de ene naar de andere kant! :cheer:

Afbeelding

We hebben nu afgesproken dat we elke week 1 x gaan trainen (met het stel en de Aussie) op een willekeurige plek.
Volgende week beginnen we op een grote carpool in de buurt. Dan nemen we wat dingen mee (heb bijv een mini agility set) en gaan we op die manier bezig.
Dan hebben ze wekelijk dat hond-hond contact en tegelijk wat oefeningen doen én op verschillende plekken.
Daarnaast gaan we dan ongeveer 1 x per maand priveles doen, ook met hun samen.
Afbeelding
Afbeelding
ranetje
Zeer actief

Wat leuk die planken :ok:

Goed om samen te trainen.
Alleen niet overmoedig worden hoor :lol1:
Hou er rekening mee dat er geen trainster is die haar wakend oog over de "kudde" laat gaan :tongue:
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Gedrag en opvoeding”