Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Verbod op 'schokhalsband' voor honden

Een forum voor algemene onderwerpen over honden en vragen over honden.

Moderator: moderatorteam

pioenroos
Zeer actief
Mijn ras(sen): xteckel Mies, eurasier Diem en schapendoes in deeltijd Flora.
Aantal honden: 2

Re: Verbod op 'schokhalsband' voor honden

Ongelezen bericht door pioenroos »

Hilde schreef:Ik vraag me af hoeveel van de honden die nu getraind worden met TT om los te leren lopen daadwerkelijk die TT nodig hebben. Ik heb er twee jaar over gedaan om mijn beagle (toch geen makkelijke loslopers) superbetrouwbaar los te leren lopen, zonder TT. En dan zie ik honden van amper een jaar met TT leren loslopen. Wat als er gewoon meer training en een iets langere adem nodig was?

Ik denk dat het verbod niet gericht is op mensen die er over nadenken hoe en wat. Het is gericht op de mensen die het als quick fix zien en hun hond een bandje omdoen. En dan de knop van 5 naar 10 overhalen als de correctie op standje 5 niet meer werkt.
Ja, maar dat weet dus niemand :19: Hoe vaak er daadwerkelijk onkundig mee omgegaan wordt en hoe vaak kundig als doeltreffend hulpmiddel. En daarom vind ik het een slechte wet die niet te handhaven valt.
Ik ken in mijn omgeving een paar mensen die het loslopen met behulp van een tt getraind hebben. Allemaal héél betrokken hondenbazen die dondersgoed weten dat het om timing gaat. En ik ken en zie niemand die maar wat doet met een tt. Wel zie ik veel mensen die maar wat doen en een hond stress bezorgen zonder 'negatieve' trainingsmethodes. Juist omdat ze niet doorpakken en/of de hond niet geven wat hij nodig heeft. (duidelijkheid en voldoende uitdaging/beweging)
Afbeelding
crutz
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herders (FCI)
Aantal honden: 7
Contacteer:

Ongelezen bericht door crutz »

En zie het niet als trainingsmiddel als in om een hond iets te leren maar als hulpmiddel in de training en net als vele andere methoden (slip, prikker, maar ook clicker) vooral afhankelijk vd timing vd gebruiker of het ook werkend is.

De methodes ala Bart Bellon waarbij stroom als leermiddel ingezet wordt (stroom op lage stand tot correct uitgevoerd dan stroom weg) kan ik me totaal niet in vinden.

Stroom (ook op lage stand) is ook niet voor iedere hond of geleider geschikt.
Inge
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herder
Contacteer:

Ongelezen bericht door Inge »

Hilde schreef:Ik vraag me af hoeveel van de honden die nu getraind worden met TT om los te leren lopen daadwerkelijk die TT nodig hebben. Ik heb er twee jaar over gedaan om mijn beagle (toch geen makkelijke loslopers) superbetrouwbaar los te leren lopen, zonder TT. En dan zie ik honden van amper een jaar met TT leren loslopen. Wat als er gewoon meer training en een iets langere adem nodig was?

Ik denk dat het verbod niet gericht is op mensen die er over nadenken hoe en wat. Het is gericht op de mensen die het als quick fix zien en hun hond een bandje omdoen. En dan de knop van 5 naar 10 overhalen als de correctie op standje 5 niet meer werkt.
Ik heb hem niet gebruikt om Numa te leren loslopen, dat kon hij al. :wink: Maar ik gebruik hem wel om hem nog steeds te kunnen laten loslopen, zodat ik hem ten alle tijden eraan kan herinneren dat hier ook echt hier is, ook als er onverhoopt een andere hond of een mens uit een zijpad komt die hij op wil vreten.
Hij draagt hem dus altijd als hij losloopt, puur voor de veiligheid van andere honden en mensen.
Als er al een auto staat in het bos waar ik loop gaat hij niet eens los, maar na eens verrast te zijn door iemand die zijn auto 200 meter in het bos had geparkeerd neem ik geen enkel risico meer, dan maar een band om. En dat blijf ik doen, verbod of niet.
Groetjes Inge
Afbeelding

Danco 16-02-1996 † 30-12-2006 Snoepie 03-07-1994 † 03-07-2008 Nika 07-07-1999 - † 10-08-2009 Marouck 24-08-2002 † 22-05-2012 Numa 11-05-2011 † 2017
Hanneke2
Zeer actief

Ongelezen bericht door Hanneke2 »

laeken schreef:Joepie.
:D Yay! :cheer:

Maar oh, wat erg, nou moeten mensen hun honden echt, gewoon met de hand en koekies en zo gaan opvoeden, wat een ramp!

:cheer: :cheer: :cheer: :cheer:
Hanneke, Toto, Tika en Pindapoes
Cairo_
Zeer actief

Ongelezen bericht door Cairo_ »

Hanneke2 schreef:

Maar oh, wat erg, nou moeten mensen hun honden echt, gewoon met de hand en koekies en zo gaan opvoeden, wat een ramp!

Of van te voren voordat je een hond aanschaft, goed uitzoeken of hij van goed luisterende ouders/lijnen komt.
Heb ik ook gedaan bij mijn huidige herder. Totaal niet agressief, luistert goed, loopt in één lijn los voor me behalve als IK zeg dat ie vrij mag lopen, kan met ALLE honden goed opschieten. En toch erg actief en energiek en voor niets en niemand bang maar rustig en stabiel.

Mijn vorige herder heb ik dus niet lopen uitzoeken. Luisterde van geen meter, kon je opvoeden wat je wou en moest je oppassen datie jou niet opvoedt, liep overal en alles achteraan wat bewoog (en niet bewoog). Een stroomband werkte niet want dan kwam hij je achterna omdat hij zo slim was datie wist dat ik daarvan de oorzaak was, en ik daarvoor moest boeten... een blafband had hij maling aan want het was zo'n bikkel dat ie de schokken voor lief nam..
Kortom die hond was gek. (Kwam ook van marktplaats)..

Later (toen hij inmiddels overleden was) , kwam ik erachter dat hij was gefokt puur voor terrein bewaking en thatsit. Tja...daar was hij uitmuntend in..
Jackira
Zeer actief
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door Jackira »

Ik denk dat ik er meer voldoening van heb als ze gewoon luisteren d.m.v. training. Bij laila heb ik er wel over nagedacht om zo'n band te gebruiken. Omdat ik graag honden heb die los kunnen lopen. Maar na een paar weken alleen met haar op loslopen te trainen, zonder de andere honden mee te nemen gaat het heel goed. Nog niet betrouwbaar, maar toch met genoeg vooruitgang. En het plezier dat zij er aan beleefd om het goed te doen en beloont te worden, en het plezier wat ik er aan heb als ik haar zo blij zie, dat geeft me al de overtuiging dat ik niet zo'n band ga gebruiken.

En dan zal het best in hele korte tijd gefixed zijn met zo'n band, maar het voelt voor mij ten opzichte van haar heel onsportief als ze op die manier zou gaan luisteren.

Wat niet inhoud dat ik een oordeel heb over het gebruik er van door anderen. Ik kan me best situaties betreffende veiligheid voorstellen waarin het nodig is. Ik denk alleen wel dat als je zo'n band hebt en gebruikt het gevaar groot is dat je hem te makkelijk in gaat zetten juist omdat het zo'n snel resultaat geeft indien goed gebruikt.
Tineke
Zeer actief

Ongelezen bericht door Tineke »

Zo'n verbod is niet haalbaar omdat de handhaving onhaalbaar is dus wat dat betreft is het onzin.

Ik ben absoluut niet voor stroombanden en vind het ook zeker niet iets wat je mensen moet aanraden om even te proberen om te zien of het werkt.
Zulke middelen zie ik toch het liefst enkel in handen van mensen die daar de nodige ervaring mee hebben en weten wat ze doen.
Het probleem is dat de gemiddelde hondeneigenaar dat al snel van zichzelf denkt :mrgreen: terwijl dat niet zo is.
En het wordt wel degelijk regelmatig gebruikt ter vervanging van opvoeding of training.
Maar enkel de trilfunctie natuurlijk , en de hond die nergens naar luistert of op reageert is daar dan klaarblijkelijk plots zo van onder de indruk dat ze direct in het gareel gaan.
Ongeloofwaardig vind ik dat.
Wat mij betreft hoeft het niet verboden te worden al mag die goedkope rotzooi wel direct de handel uit en mogen de betere banden enkel ingezet worden door mensen die weten wat ze doen en niet door zomaar iedereen die zich teveel hond heeft aangeschaft per ongeluk.
Afbeelding
De honden van voorbij, ze blijven in mijn leven
De honden van voorbij ,ik blijf met ze verweven.

https://www.facebook.com/Hondenherplaatsingennl
laeken
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door laeken »

Van mij mag het helaas wel zo verboden worden al heb ik een aantal mensen die hem gebruikt best hoog zitten. Er staat nl ook bij dat bepaalde trainers hem wel mogen gebruiken dus als je hem zo nodig hebt zoek je dan maar zo'n trainer op.
Ik heb ooit, dat is wel al weer jaren geleden, wat onderzoeken gelezen en daaruit kwam naar voren dat honden die met de TT getraind zijn de rest van hun leven anders reageren en zich anders tonen. Uiterst subtiel maar het schijnt dus sporen achter te laten.
Verder kun je met het verbieden heus niet voorkomen dat clubs hem stiekem gebruiken net zoaks particulieren hem stiekem gaan gebruiken. MAAR, je kan tenminste je hond niet meer standaard uitlaten met dat ding, hem niet standaard meer kopen in de dierenwinkels en ik denk dus dat de drempel juist voor de nitwit net wat hoger wordt. En dat juich ik toe! :ok:

De onmisbaarheid van de band weerleg ik normaal gesproken met het argument dat toen hij niet bestond de noodzaak er ook niet was. De band wordt nu veel gebruikt om de puntjes op de I te zetten bij trainingen. In mijn optiek moet de beste trainer winnen op de wedstrijden en niet de beste gebruiker van de TT. De TT maakt dat je geen overwicht op je hond hoeft te hebben en je dus hardere, fellere en meer gedreven honden kan gaan trainen. En ik vraag me af of je niet een stap terug moet in de fokkerij en in de perfectie die je wil zien op wedstrijden. De echte goede trainers lukt het allemaal ook wel zonder TT. Dat een TT noodzakelijk is is gewoon niet waar.

En nogmaals, heb je een hond die een gedragsprobleem heeft dan ga je naar een trainer die de TT wel nog mag gebruiken. Wil je dat je hond apporteert zonder een boogje dan heb je wat mij betreft geen reden om een TT te gebruiken maar meer een reden om je hersenen te gebruiken.

De paar keer dat ik moest zien hoe een hond met een TT getraind werd was ik daar niet van onder de indruk en ik vond het eigenlijk beter gezegd vreselijk. Zelf gruwel ik ook van stroom. Ik heb toevallig een tijdje geleden stroom op de voliere aangebracht tegen de katten van de buren. Die hielden hele feesten op mijn voliere en de vogels vlogen zich bijna kapot. Dat moest stoppen. Stroom heb ik zelf nooit durven testen. Ik haaaat stroomstootjes. :schrik: Gelukkig zie ik aan de katten van de buren dat ze allemaal een tik gehad hebben en dat ze niet meer op de volière durven klimmen. Nu kan je zeggen dat ik ook stroom gebruik om dieren te schokken. Dat is ook zo. Ik moet wel. Als ik de katten van de buren kon trainen, kon corrigeren met een spuit water of wat dan ook dan deed ik dat. Maar dat helpt niet en ik kies voor mijn dieren. Moet ook wel want die gaan de pijp uit als ik ze niet bescherm door de katten van iemand anders. Punt is vooral dat ik de stroom niet durf te testen. Domweg omdat ik gruwel van stroomstoten. Dus om die nou aan mijn hond te gaan geven met een knopje op een afstandsbediening gaat mij persoonlijk echt te ver. :wink:
Afbeelding
Shiloh86
Zeer actief
Mijn ras(sen): Hollandse Herder
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Shiloh86 »

Ik weet niet zo goed wat ik ervan vind. In principe ben ik niet zo weg van zon band, maar heb ook van dichtbij gezien hoe effectief het kan zijn. Zeker bij bijvoorbeeld een dove hond die zijn conflicten met honden te fel oplost. In een korte periode heeft hij met gebruik van die band geleerd naar zijn baas te gaan als iets hem niet zint en dus weg te lopen en dat anders een korte grom/snauw/waarschuwing ook werkt. Super! Blije vrije hond en blije baas en de band ligt weer in de kast en is niet meer nodig. Hoe je zon probleem anders op moet lossen met een hond waar je niks aan kunt vertellen als die je niet aan kijkt? Joost mag het weten.

Maar goed, zo vertelde iemand mij ook laatst hoe die een vrouw zag die der 5 kg hondje om de drie seconde aan het zappen was omdat "ze niet wilde dat dat hondje naar die hoek van het grasveld ging" :piew: . Dat dat soort nitwits weggevangen worden lijkt me dan weer een goede zaak.

Ik denk overigens dat het makkelijker handhaven is dan hondenpoep. Verboden middelen mogen in beslag genomen worden. Als er ten eerste lastiger aan te komen is en ten tweede als je betrapt wordt je niet alleen boete krijgt, maar het ding ook wordt ingenomen, zullen er meer afhaken.

Nee waterdicht wordt het nooit. Maar dat is bij geen enkele wet. Daarom hebben we politie, BOAs en rechtssysteem. Blijft toch overeind staan dat als die wetten er niet waren er veel meer hondenpoep op straat lag en er door iedereen te hard wordt gereden. 80% effect is ook effect.

Kortom.... Heel dubbel.
Afbeelding
Annemieb
Zeer actief
Mijn ras(sen): Engelse cocker spaniel

Ongelezen bericht door Annemieb »

Cleva schreef:Het resulteert in een heleboel honden die niet meer kunnen leren loslopen.

Hier zal her idd resulteren in een raisah die nier meer kan crossen in de bossen.
Helaas heeft ze al verschillende keren een spoor te pakken gehad met als resultaat dat we ze enkele kilometers verder vinden .... Ze pakt niks maar een spoor volgen met dan ook nog luid vind se schitterend.
Door de band kan ze los...
De ene keer gebruiken we dit een keer per week, de andere keer hebben we maanden niet nodig.
Maar voor mijn goed gevoel gaat ze niet meer los zonder band
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

Shiloh86 schreef:Ik weet niet zo goed wat ik ervan vind. In principe ben ik niet zo weg van zon band, maar heb ook van dichtbij gezien hoe effectief het kan zijn. Zeker bij bijvoorbeeld een dove hond die zijn conflicten met honden te fel oplost. In een korte periode heeft hij met gebruik van die band geleerd naar zijn baas te gaan als iets hem niet zint en dus weg te lopen en dat anders een korte grom/snauw/waarschuwing ook werkt. Super! Blije vrije hond en blije baas en de band ligt weer in de kast en is niet meer nodig. Hoe je zon probleem anders op moet lossen met een hond waar je niks aan kunt vertellen als die je niet aan kijkt? Joost mag het weten.

Maar goed, zo vertelde iemand mij ook laatst hoe die een vrouw zag die der 5 kg hondje om de drie seconde aan het zappen was omdat "ze niet wilde dat dat hondje naar die hoek van het grasveld ging" :piew: . Dat dat soort nitwits weggevangen worden lijkt me dan weer een goede zaak.

Ik denk overigens dat het makkelijker handhaven is dan hondenpoep. Verboden middelen mogen in beslag genomen worden. Als er ten eerste lastiger aan te komen is en ten tweede als je betrapt wordt je niet alleen boete krijgt, maar het ding ook wordt ingenomen, zullen er meer afhaken.

Nee waterdicht wordt het nooit. Maar dat is bij geen enkele wet. Daarom hebben we politie, BOAs en rechtssysteem. Blijft toch overeind staan dat als die wetten er niet waren er veel meer hondenpoep op straat lag en er door iedereen te hard wordt gereden. 80% effect is ook effect.

Kortom.... Heel dubbel.
Ehm moet je toch wel eerst de mensen hebben ervoor om te controleren? Waar ga je dan beginnen? Losloopgebieden? Woonwijken???
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
malinois
Zeer actief
Contacteer:

Hanneke2 schreef:

Tja of je laat je hond uit zicht jagen... zoals jij doet dat kan ook...

Dan heb ik liever dat mensen er een bandje omhangen en een luisterende hond hebben.
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
Omega
Zeer actief
Mijn ras(sen): Toller

Ongelezen bericht door Omega »

malinois schreef:
Hanneke2 schreef:

Tja of je laat je hond uit zicht jagen... zoals jij doet dat kan ook...

Dan heb ik liever dat mensen er een bandje omhangen en een luisterende hond hebben.
Dat valt ook zonder zo'n bandje op te lossen, kost alleen wat meer tijd en moeite.
Zie genoeg mensen met hond en 'bandje' waarbij de hond alsnog niet luistert en al schokkend gewoon doet waar 'ie zelf zin in heeft.
In sommige gevallen zou het misschien best kunnen werken, maar imo zijn er ook andere manieren.
Verkooppunt Darf en Tammenga, kvv en snacks, in Terborg: http://www.kompleetversvoerenzo.nl
Shiloh86
Zeer actief
Mijn ras(sen): Hollandse Herder

Ongelezen bericht door Shiloh86 »

Nou hier lopen ze genoeg hoor. Kom wekelijks de BOAs en handhaving tegen die lopen te controleren op de hondenpoep. Neem aan dat die hier straks ook gewoon op mogen controleren, beboeten en innemen. En daarnaast zijn er ook nog altijd mensen die een verbod gewoon respecteren. Nogmaals, geen enkele wet is waterdicht.

Ik vind het "het is niet te handhaven" argument gewoon een BS argument. Maar dat jij en ik daar anders over denken malinois is me na alle discussies over mogelijke wetgevingen ook wel duidelijk. We strooien dezelfde argumenten nu al voor de zoveelste keer over en weer.

Nogmaals, ik weet niet zo goed wat ik hiervan vind. Maar ik vind het argument handhaving geen argument om een wet wel of niet door te voeren. Ik vind dat net zoiets als laten we de minimum snelheden maar aan banden leggen want er blijven altijd mensen die te hard rijden. 80% compliance is nog altijd meer dan niks.
Afbeelding
laeken
Zeer actief

Zo gaat dat nu eenmaal. Zodra de nitwits met die banden gaan lopen klooien krijg je dit. Nu zijn de mensen die het goed doen de dupe van de mensen die het verprutsen.
Net zoals bij pitbulls. En dat is dan jammer. Want de goede baasjes van pitbulls krijgen straks ook te maken met regels. DOOR de mensen die er onverantwoordelijk mee omgaan. Gewoon omdat teveel mensen en dieren de dupe zijn van de vrijheid die er was. En dat is met die banden net zo.

Wat ik alleen niet zo goed begrijp is dat mensen die er zoveel profijt van hadden geen enkel gevoel hebben voor de vele dieren die ermee gekweld zijn. Je kan er toch nog steeds mee trainen onder begeleiding? Wat is daar mis mee? Ben blij dat Toos en Koos geen knopjes meer indrukken om de zoveel minuten. Ben blij dat er geen honden meer door hun electronische blafbanden heen lopen te krijsen.

En als je die banden nodig hebt dan bezoek je een erkende trainer die ermee mag werken. Niks mis mee als je het mij vraagt. :ok:

En moet je er wekelijks of dagelijks mee schokken dan moet je je sowieso afvragen of het werkt. Ik ken een basset die er hele dagen mee loopt. Ja, ze kan nu los. Maar ze wordt wel elke wandeling geschokt. Misschien toch eens een omheind gebied opzoeken, stukje verder rijden en dat dier in zijn waarde laten denk ik dan. :19:
Afbeelding
marian*
Erelid
Mijn ras(sen): Drentsche Patrijshond
Contacteer:

Ongelezen bericht door marian* »

Shiloh86 schreef:Nou hier lopen ze genoeg hoor. Kom wekelijks de BOAs en handhaving tegen die lopen te controleren op de hondenpoep.

De eerste en laatste keer dat ik hier een op hondenpoep controlerende boa tegenkwam was toen de hondenbelasting net was afgeschaft en we geacht werden hondenpoep op te ruimen.
Ik liet mijn houdertje zien en klaar was het.
Afbeelding
Uit het oog maar nooit uit het hart
Max 24/8/'94-11-4-'11,Bente 27/4/'99-23/11/'10
laeken
Zeer actief

In mijn optiek wordt tegenwoordig het probleem bij de hond neergelegd. De hond kan niet los. De hond kan niet luisteren. De hond kan en wil iets niet. Vroeger en ook in mijn optiek faal je als trainer. Het gros van de honden luistert voor geen meter omdat het gros van de mensen geen kaas gegeten heeft van honden trainen. Volkomen logisch want dat is ook lastig.

Maar het kan prima. Niet altijd, meestal wel. Ik heb nooit een schokband nodig gehad en zal er ook nooit een nodig hebben. Als mijn hond niet los kan in een bos met wild dan gaan we naar een omheind gebied voor honden. Als mijn hond niet komt als ik roep dan werk ik aan motivatie. Het hoeft allemaal niet met stroom. Toen er geen stroom bestond konden mensen het ook. En ook de kaasjes koekjes en koetjiekoetjie mensen kunnen honden trainen. Zelfs politiehonden kan je opleiden zonder correcties als je dat kan. Moet je wil kunnen. En niet iedereen kan alles.

Een hond schokken kan wel iedereen. En schokken geven bij fout gedrag kan ook iedereen. Maar sinds wanneer moet iedereen maar honden gaan trainen als ze zin hebben? Ga wat anders doen als het je niet ligt en ga je fouten niet wegdrukken op een TT.
Afbeelding
malinois
Zeer actief
Contacteer:

Shiloh86 schreef:Nou hier lopen ze genoeg hoor. Kom wekelijks de BOAs en handhaving tegen die lopen te controleren op de hondenpoep. Neem aan dat die hier straks ook gewoon op mogen controleren, beboeten en innemen. En daarnaast zijn er ook nog altijd mensen die een verbod gewoon respecteren. Nogmaals, geen enkele wet is waterdicht.

Ik vind het "het is niet te handhaven" argument gewoon een BS argument. Maar dat jij en ik daar anders over denken malinois is me na alle discussies over mogelijke wetgevingen ook wel duidelijk. We strooien dezelfde argumenten nu al voor de zoveelste keer over en weer.

Nogmaals, ik weet niet zo goed wat ik hiervan vind. Maar ik vind het argument handhaving geen argument om een wet wel of niet door te voeren. Ik vind dat net zoiets als laten we de minimum snelheden maar aan banden leggen want er blijven altijd mensen die te hard rijden. 80% compliance is nog altijd meer dan niks.
Oh ze voeren hem maar door maar ik lig er geen sec wakker van. Ik heb nu geen honden op dit moment waar ik t voor hun en andermans veiligheid moet gebruiken maar zou t nodig zijn dan doe ik dat gewoon. De kans dat je betrapt wordt is nagenoeg nul nl.
En hier is in de 7 jr dat ik er woon nog nooit gecontroleerd op hondenpoep ja miss overdag op werkdagen maar dan werk ik... dus die controles zijn er niet en daarnaast met de nieuwere modellen tt onherkenbaar.
Afbeelding
DeDiana
Zeer actief
Mijn ras(sen): Schotse herdershond langhaar en Spaanse schonen
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door DeDiana »

laeken schreef:Van mij mag het helaas wel zo verboden worden al heb ik een aantal mensen die hem gebruikt best hoog zitten. Er staat nl ook bij dat bepaalde trainers hem wel mogen gebruiken dus als je hem zo nodig hebt zoek je dan maar zo'n trainer op.
Ik heb ooit, dat is wel al weer jaren geleden, wat onderzoeken gelezen en daaruit kwam naar voren dat honden die met de TT getraind zijn de rest van hun leven anders reageren en zich anders tonen. Uiterst subtiel maar het schijnt dus sporen achter te laten.
Verder kun je met het verbieden heus niet voorkomen dat clubs hem stiekem gebruiken net zoaks particulieren hem stiekem gaan gebruiken. MAAR, je kan tenminste je hond niet meer standaard uitlaten met dat ding, hem niet standaard meer kopen in de dierenwinkels en ik denk dus dat de drempel juist voor de nitwit net wat hoger wordt. En dat juich ik toe! :ok:

De onmisbaarheid van de band weerleg ik normaal gesproken met het argument dat toen hij niet bestond de noodzaak er ook niet was. De band wordt nu veel gebruikt om de puntjes op de I te zetten bij trainingen. In mijn optiek moet de beste trainer winnen op de wedstrijden en niet de beste gebruiker van de TT. De TT maakt dat je geen overwicht op je hond hoeft te hebben en je dus hardere, fellere en meer gedreven honden kan gaan trainen. En ik vraag me af of je niet een stap terug moet in de fokkerij en in de perfectie die je wil zien op wedstrijden. De echte goede trainers lukt het allemaal ook wel zonder TT. Dat een TT noodzakelijk is is gewoon niet waar.

En nogmaals, heb je een hond die een gedragsprobleem heeft dan ga je naar een trainer die de TT wel nog mag gebruiken. Wil je dat je hond apporteert zonder een boogje dan heb je wat mij betreft geen reden om een TT te gebruiken maar meer een reden om je hersenen te gebruiken.
:ok: Helemaal mee eens.

Ik vind een verbod ook een goede zaak, omdat ik te vaak zie dat een stroomband uit gemakzucht wordt gebruikt en door mensen die totaal niet weten wat ze doen. Helaas zie ik daar in mijn directe omgeving veel voorbeelden van :-( Prima dus als het een instrument wordt in handen van trainers die hopelijk wel weten hoe ze een TT goed en verantwoord moeten gebruiken en het ook niet aanraden als een andere manier van trainen - die ongetwijfeld meer geduld, energie, investering en tijd vraagt - ook werkt.
Lieske_1977
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labrador retriever

Ongelezen bericht door Lieske_1977 »

Kan me helemaal vinden in wat Laeken schrijft (inclusief zelf een schijthekel aan schokjes hebben :schrik:). Prima dat die banden straks alleen door trainers gebruikt mogen worden.
Afbeelding
dagmar88
Zeer actief

Ongelezen bericht door dagmar88 »

Inge O schreef: Gezien dit probleem zich onvoorzien op elk moment van de dag kon voordoen en ook gezien de zeer negatieve impact dat had op de roedel zou ook hier de enige oplossing opsluiting geweest zijn en dat is voor mij pas echt een non-alternatief.

Niko die niet los kan is dat voor mij ook.
Die hond leeft om te zwemmen en apporteren. Er iedere seconde bovenop zitten om te voorkomen dat hij 5 liter (zout) water zoop werkte averechts, leverde alleen maar weer spanning op en die spanning zorgde voor nog obsessiever gedrag.
Spanning, drinken, buikpijn, diarree, spanning, drinken enz. enz.
Als in iedere plas op het gras af, naast de fiets abrupt stoppen om regenwater te drinken.
Pjotr begon het over te nemen, ook heel leuk :roll:
Prima hoor, koekies, en ik ben helemaal voor het positief aanleren van dingen.
Maar als het er eenmaal goed in zit en de hond er dan voor kiest je te negeren, volgt er een correctie.
Helaas heb ik geen inspector gadget armen en sommig zelfbelonend gedrag is nu eenmaal altijd aantrekkelijker dan de baas.
Een paar waarschuwingen gevolgd door een correctie en vervolgens nog een paar waarschuwingen waarbij hij eieren voor z'n geld koos, en hij had door dat er ook buiten bereik consequenties waren.
Cirkel doorbroken en het is er uitgesleten, ding ligt stof te vergaren.
Brindlecardi
Zeer actief
Mijn ras(sen): Welsh Corgi Cardigan

Ongelezen bericht door Brindlecardi »

De TT zelf kan denk ik wel een goed hulpmiddel zijn.
Ben zou een prima kandidaat zijn geweest (weglopen/jagen) die stap hebben we echter bewust niet genomen. Als een hond een verkeerde associatie legt door een schok ben je misschien nog verder van huis. Dat kan zelfs bij gebruik door een goede trainer gebeuren.
Sowieso horen TT's niet in handen van Jan en alleman.
Hilde
Zeer actief
Mijn ras(sen): Grote poedel en border collies

Ongelezen bericht door Hilde »

Cleva schreef:Een verbod is per definitie niet gericht. Het is een verbod.

Ondertussen loopt de gemiddelde biekel niet los. Nooit.

Mocht ik me ooit verslikken in een beagle dan zette ik hem strak op de fluit en zapte hem bij overtredingen.
Niets twee jaar. Twee weken en waterdicht. Fluiten is komen. Punt.
Niet leuk maar ook niet plat in de berm.
Ik ken er zat, die loslopen. En ik geloof niet dat jij ooit aan een beagle begint :mrgreen:
Heel leuk trouwens, stroom op je beagle zetten. Het grappige van die hardhoofden is dat ze er OF gewoon doorheen lopen (dan gaat baas gefrustreerd de knop omhoog zitten draaien), OF je moet de rest van je leven met zo'n band werken omdat ze je het komen niet waard vinden als ze voelen dat ze die band niet meer dragen. Dan heb ik liever een hond die zelf besluit dat bij me blijven leuk is :wink:
Afbeelding
Bonnie F
Zeer actief

Ongelezen bericht door Bonnie F »

Ik heb hier 3 bossen waar ik met Zappa kan lopen. Eén daarvan stikt van de reeën. Daar gaat hij dus achteraan. Ik heb geprobeerd het eruit te trainen. Nu heb ik een hond die altijd komt als ik roep maar niet als hij een ree ziet. Ik ga dus naar de twee andere bossen. Als ik die niet had, zou ik absoluut overwegen om een stroom/trilband te gebruiken (in mijn geval onder begeleiding). Alles beter dan Zappa die niet los kan.
Ik heb een gehandicapte vriend die zijn honden altijd heeft opgevoed met een trilband. Ik heb die honden geen moment zielig gevonden. Zelden zulke toegewijde honden gezien.
Afbeelding
Niets, maar dan ook niets komt zo vriendelijk op je af als een kletsnatte hond.
annnie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Welsh Corgi Cardigan en een Vuilnisbakje

Ongelezen bericht door annnie »

Hoe zou het in dit verhaal zitten met de band die een spuitje water geeft? Iemand die ik ken heeft er zo één gebruikt met blaffende hond in tuin en klagende buurvrouw, waar dus vlug een oplossing moest komen. Eerst een piepje als waarschuwing, daarna een spuitje water (gewoon water, niet met zo'n luchtje dat in de vacht blijft hangen). Dat hoefde ook maar één keer, daarna was het piepje als waarschuwing voldoende.

Ik ben het trouwens eens met Laeken. Voor mijn irritant blaffende corgi durf ik zoiets niet te gebruiken omdat het te makkelijk is. De stap om hem dan bij succes voor ieder wissewasje te gebruiken lijkt mij te klein.
twinkeltje
moderator
Mijn ras(sen): De liefste rassen die bestaan

Ongelezen bericht door twinkeltje »

Ik kan ook alleen maar joepie roepen al zal er wel niks veder gebeuren
Afbeelding
blondie
Zeer actief

Ongelezen bericht door blondie »

Cairo_ schreef: Een stroomband werkte niet want dan kwam hij je achterna omdat hij zo slim was datie wist dat ik daarvan de oorzaak was, en ik daarvoor moest boeten..
Sorry maar :LOL: ik zie het zo voor me :engel:
bouvierpoedel
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bouviers en grote poedels.

Ongelezen bericht door bouvierpoedel »

dagmar88 schreef:
Inge O schreef: Gezien dit probleem zich onvoorzien op elk moment van de dag kon voordoen en ook gezien de zeer negatieve impact dat had op de roedel zou ook hier de enige oplossing opsluiting geweest zijn en dat is voor mij pas echt een non-alternatief.

Niko die niet los kan is dat voor mij ook.
Die hond leeft om te zwemmen en apporteren. Er iedere seconde bovenop zitten om te voorkomen dat hij 5 liter (zout) water zoop werkte averechts, leverde alleen maar weer spanning op en die spanning zorgde voor nog obsessiever gedrag.
Spanning, drinken, buikpijn, diarree, spanning, drinken enz. enz.
Als in iedere plas op het gras af, naast de fiets abrupt stoppen om regenwater te drinken.
Pjotr begon het over te nemen, ook heel leuk :roll:
Prima hoor, koekies, en ik ben helemaal voor het positief aanleren van dingen.
Maar als het er eenmaal goed in zit en de hond er dan voor kiest je te negeren, volgt er een correctie.
Helaas heb ik geen inspector gadget armen en sommig zelfbelonend gedrag is nu eenmaal altijd aantrekkelijker dan de baas.
Een paar waarschuwingen gevolgd door een correctie en vervolgens nog een paar waarschuwingen waarbij hij eieren voor z'n geld koos, en hij had door dat er ook buiten bereik consequenties waren.
Cirkel doorbroken en het is er uitgesleten, ding ligt stof te vergaren.
Juist , je zult maar net in die situatie zitten en er weinig meer overblijft dan een tril/stroombandje om hem uit zijn obsessie te halen.
2 jaar positief trainen is mij te negatief , ben net een hond en wil het nu en niet morgen , volgende week of volgend jaar. :engel: Een positief koekje of aai over de bol kan ook als hij netjes komt na een tril of stroomstootje. :zweep:
Wat je zegt ben je zelfffff :lekkerpuh:
blondie
Zeer actief

Ongelezen bericht door blondie »

Ik was me er eigenlijk niet zo van bewust dat blijkbaar veel mensen zo'n band hebben als correctie middel bij het loslopen.
Hier zie ik het gelukkig niet. Wel een tijdje gezien dat bepaalde mensen ineens pennebanden om de honden hingen tegen het trekken. Dat vond ik dan zo'n stom iets, omdat er nooit echt duidelijk een correctie voor iets werd gegeven en de hond ook totaal niets leerde. Ook geen beloning bij gewenst gedrag.
Bij gebruik van de schokhalsband gebeurd dan vaak denk het zelfde? Mensen geven wel op afstand correctie als de hond ergens achteraan gaat, maar in mijn ogen sla je dan een paar passen over.
Dat is toen voor mij de reden geweest om niet, bij mijn alles achterna gaande hond, zomaar de band die ik had liggen te gebruiken.
Ik vond het toch belangrijker om te werken aan hier komen als ik dat wilde, en zoveel mogelijk te voorkomen dat ze achter iets aan zou gaan. Betekende wel heel erg goed opletten en moeilijke momenten op tijd signaleren en een tijdje de lange lijn eraan. En in de schemer in het duin lopen was de kat op het spek binden, dus ook dan ging ze aan de lijn mee :mrgreen:
Iedereen doet het op zijn of haar manier, en eerlijk gezegd denk ik dat Bluf destijds gewoon door stroom heen was gegaan, zij zat snel vrij hoog in haar drift, anderzijds ook wel weer bal gek waardoor ik de gang achter iets aan steeds beter kon voorkomen. Snap dat dat niet voor alle honden geldt.
Maar ik denk dat het moeilijk te controleren is wie zo'n band "goed" weet te gebruiken en wie eigenlijk maar lukraak op een knopje drukt terwijl een hond niet beseft waarom hij nou telkens de schok of de trilling krijgt :19:
Jackira
Zeer actief

Ongelezen bericht door Jackira »

Laila is toch ook echt onbereikbaar als ze eenden ziet. Maar ik ben nu al zover dat als ze er vandoor gaat, dat ze dat maar heel kort doet en als een gek terug komt rennen om haar beloning te halen :D :I: . Uiteraard oefen ik dat in veilig gebied. De sloot loopt in het midden van het gebied en helemaal rond. Dus mocht ze de hele sloot af rennen komt ze toch uiteindelijk weer bij mij uit. Plus dat ze een gps om heeft. Er zitten geen nesten aan de kant waar zij loopt en de eenden hebben alle ruimte om zich veilig te stellen. Het gaat al veel beter, maar zeker wel langzamer dan met zo'n band denk ik. Ik heb er een jaar voor uitgetrokken omdat ik mezelf een doel wilde stellen. Ik denk niet dat ik dat jaar nodig ga hebben.

Maar in de situatie die Inge O beschrijft, dan kan ik me goed voorstellen dat je op korte termijn iets moet vanwege de veiligheid van de roedel, en het plezier van de honden. Dan zou ik het misschien ook overwegen. Maar ik zou nooit zelf aan de slag gaan, maar de hulp inroepen van mensen die ervaring hebben met zo'n band en daar goed mee om gaan, of die een goede trainer daarin kunnen adviseren. Omdat ik zelf niet genoeg kennis heb om zo'n band te gebruiken. Dus als die dingen niet vrij meer te koop zijn en je dus verplicht bent om een goede trainer in te huren, lijkt dat me wel een verbetering.
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”