Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

(ras)pup of asielhond?

Hier is ruimte voor uitgebreide gedachtenwisseling over stellingen en dilemma's over honden.

Moderator: moderatorteam

Paisley
Zeer actief
Mijn ras(sen): Stabyhoun & working Kelpie
Aantal honden: 2

Re: (ras)pup of asielhond?

Ongelezen bericht door Paisley »

*Wolf* schreef: Tja, daar zeg je wat. En toch weet ik vrij zeker dat de stichtingen waar ik mijn honden vandaan heb goed zicht hebben op wat er met het geld gebeurt.
'vrij' zeker? Dit soort dingen zijn natuurlijk niet makkelijk te bewijzen, zelfs als je als stichting nauw samenwerkt met een asiel kun je je alleen berusten op 'onderbuikgevoel' want om in zo'n macho land te gaan eisen dat je inzicht krijgt in de boekhouding is stampen op tenen (en volstrekt onnozel, want bij dit soort landen kun je er vanuit gaan dat de boekhouding toch al een zooitje is waar geen mens zich vrijwillig in wil verdiepen)
Ach er wordt niemand rijk van, vindt ik zelf al genoeg. En bij ons ging het om enkele tientjes per hond. Daarnaast probeerden we zoveel mogelijk ons in te zetten in natura, zodat je zeker weet dat t terecht komt. Al met al heeft de mis-management van het hele asiel er wel voor gezorgd dat we helaas moesten stoppen met het adopteren van honden, omdat we door hun blunders niet meer konden voldoen aan de kwaliteit die we wilden bieden aan de adoptanten.
Laatst gewijzigd door Paisley op 11 sep 2016 22:30, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding
GrethavW
Zeer actief
Mijn ras(sen): Amerikaanse Staffordshire Terrier
Kruising

Ongelezen bericht door GrethavW »

kipo schreef:
GrethavW schreef:We hebben altijd rashonden vanaf pup gehad. Maar daar ben ik helemaal klaar mee.
Absurde bedragen worden er zo langzamerhand voor gevraagd. :schrik:
En wat een ellende hebben we gehad. :ugh:

Nu voor het eerst een herplaatser. Veel werk en echt niet makkelijk (zeker niet met een AmStaff).
Maar wat geniet ik ervan.
Ik ben ook geen puppenmens, dat scheelt ook.
Voortaan zullen het waarschijnlijk herplaatsers zijn. Alleen geen buitenlanders.
Mag ik vragen waarom geen buitenlanders?

Nadrukkelijk zónder opgeheven vingertje, geen oordeel, alleen nieuwsgierig.
Natuurlijk mag je dat vragen.

Voor mij zitten er genoeg honden in de asielen en bij particulieren die ik graag een nieuwe kans wil geven.
Nou hou ik ook van honden met een uitdaging (geen angst!), dat scheelt.
Want ik begrijp best dat het voor mensen die gewoon een ongecompliceerd gezellig hondje zoeken een stuk lastiger is.
Afbeelding
*Wolf*
Zeer actief

Ongelezen bericht door *Wolf* »

Wolfsblut schreef:
*Wolf* schreef:
Ri@ schreef:Volwassen honden uit het buitenland of pup uit het buitenland, liefst met een scheutje herder.
Idem. Echt niet dat ik voor welke hond ook ooit nog één euro uitgeef die in iemands eigen zak verdwijnt. Ik heb te veel uitwassen, ellende en gekonkel gezien in het fokkerswereldje. Ben er helemaal klaar mee en wat mij betreft wordt het fokken aan veel strengere regels gebonden. Denk zomaar dat de wereld er heel wat diervriendelijker door zal worden.

Overigens zou ik eerder voor een volwassen hond uit het buitenland kiezen dan voor een pup. Maar dat scheutje herder klopt wel :D
Een fokker mag er zeker wat aan verdienen. Er wordt geïnvesteerd en energie ingestoken. Dat mag betaald worden. Wel de Kerk in het midden laten, want woekeren is niet netjes en dat spreekt zich rond.
Jij mist mijn hele punt. Dat is de discussie helemaal niet ;)
Wolfsblut
Zeer actief
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Wolfsblut »

*Wolf* schreef:
Wolfsblut schreef:
*Wolf* schreef:
Ri@ schreef:Volwassen honden uit het buitenland of pup uit het buitenland, liefst met een scheutje herder.
Idem. Echt niet dat ik voor welke hond ook ooit nog één euro uitgeef die in iemands eigen zak verdwijnt. Ik heb te veel uitwassen, ellende en gekonkel gezien in het fokkerswereldje. Ben er helemaal klaar mee en wat mij betreft wordt het fokken aan veel strengere regels gebonden. Denk zomaar dat de wereld er heel wat diervriendelijker door zal worden.

Overigens zou ik eerder voor een volwassen hond uit het buitenland kiezen dan voor een pup. Maar dat scheutje herder klopt wel :D
Een fokker mag er zeker wat aan verdienen. Er wordt geïnvesteerd en energie ingestoken. Dat mag betaald worden. Wel de Kerk in het midden laten, want woekeren is niet netjes en dat spreekt zich rond.
Jij mist mijn hele punt. Dat is de discussie helemaal niet ;)
Dit zijn toch echt jouw woorden.

Echt niet dat ik voor welke hond ook ooit nog één euro uitgeef die in iemands eigen zak verdwijnt. Ik heb te veel uitwassen, ellende en gekonkel gezien in het fokkerswereldje. Ben er helemaal klaar mee en wat mij betreft wordt het fokken aan veel strengere regels gebonden.
Zien is meer dan kijken, luisteren is meer dan horen en leven is meer dan overleven.
Alfilillo
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kruising en podenco(kruising)

Ongelezen bericht door Alfilillo »

Paisley schreef:
*Wolf* schreef:
Idem. Echt niet dat ik voor welke hond ook ooit nog één euro uitgeef die in iemands eigen zak verdwijnt. Ik heb te veel uitwassen, ellende en gekonkel gezien in het fokkerswereldje.
Dan zit je met een buitenlands asiel alvast ook in de gevarenzone. Want de honden die geïmporteerd worden, komen vaak uit typisch corrupte landen waar geld nogal eens op de verkeerde plek belandt.
Veel stichtingen betalen geld aan het asiel voor de honden die ze afnemen, terwijl het adopteren voor 'locals' gratis is. Dat geld gaat officieel naar goede huisvesting, voer etc. Al die dingen waarmee ze op de site tekoop lopen. Helaas ging er bij het asiel waar wij zaken mee deden daar ook nog wel eens wat mis en belandde het geld 'per ongeluk' in de verkeerde portemonnee.
Kan ik het ze kwalijk nemen? Ik weet het niet. In Griekenland is het momenteel niet zo lekker toeven op financieel gebied. Geef je je asielhondjes liever een goede mand of je kinderen nieuwe schoenen, ik ben blij dat ik de keus niet hoef te maken.
Ik snap wat je bedoelt, zekerheid over waar het geld belandt heb je niet. Ik heb totaal geen ervaring met Griekenland, maar wel met 2 stichtingen en 1 asiel in Spanje (Cataluña). In dit geval durf ik mijn hand wel in het vuur te steken dat het geld goed terecht komt. Voor Alfil moest ik 150 euro betalen, en daar zat in: 2 inentingen, wormenkuur, chip en castratie. Ik denk niet dat ze het voor minder kunnen doen... Nogmaals, ik weet niet hoe het in Griekenland is, maar de dierenstichtingen hier zijn echt een vrouwenwereld, met van die hardcore dierenfreaks, dus last van machismo heb ik niet gehad. Ik heb eerder 'last' gehad van argwaan; die lui zijn zo bang dat een dier niet goed terecht komt. Toen ik bijvoorbeeld vertelde over onze leefsituatie en dat we ook een flinke tuin achter het huis ons huis hadden (leuk voor de hond om in te spelen), werd me bits gevraagd of de hond toch wel ons huis binnen mocht. Dan moet ik echt even tot 10 tellen. En meer van dat soort dingen... Ik vind het goed dat ze er van verzekerd willen zijn dat de hond een goed thuis vindt, maar het zou leuk zijn als ze wat vriendelijker tegen de adoptanten zouden zijn.
Afbeeldingalfillilo (1) by [url=https://www.flickr.com/photos/157306925@N05/]

Alfil & Lily
Jackira
Zeer actief
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door Jackira »

Ik vraag me af hoe mensen in een asiel in het buitenland geld over moeten houden van het adoptiebedrag. En als ze al geld overhouden lijkt me dat er genoeg kosten zijn om zo'n asiel draaiende te houden. Voeding, dierenarts, castratie, inenting, vliegreis. En dan nog de honden die ziek worden en medicatie nodig hebben en veel zorg. Ik denk dat ze zwaar tekort komen, ook al zou de boekhouding niet kloppend zijn. Ik heb daar zelf nooit van gehoord en ik denk dat de meeste Nederlandse stichtingen daar best goed oog op houden.

Laila en Shira hebben we min of meer zelf van straat geplukt door ze van een camping naar een dierenarts en later naar Eva te laten gaan. In afwachting daarvan hebben Zwerfdier in Nood van DeDiana en ook Tineke en Alma heel erg geholpen met het zoeken van baasjes voor de 11 pups. Zonder hun en Eva had ik niet veel kunnen beginnen. Het heeft me totaal zeker meer gekost dan als ik ze via een asiel had geadopteerd denk ik. Dus het gaat me echt niet om het geld. Als ik een hond uit het buitenland wil hebben en die zou 900 euro kosten zou ik het ook betalen. Maar ik ga prive vrij makkelijk met m'n geld om. Niet dat ik er veel van heb :wink: maar ik hecht er niet aan.
*Wolf*
Zeer actief

Paisley schreef:
*Wolf* schreef: Tja, daar zeg je wat. En toch weet ik vrij zeker dat de stichtingen waar ik mijn honden vandaan heb goed zicht hebben op wat er met het geld gebeurt.
'vrij' zeker? Dit soort dingen zijn natuurlijk niet makkelijk te bewijzen, zelfs als je als stichting nauw samenwerkt met een asiel kun je je alleen berusten op 'onderbuikgevoel' want om in zo'n macho land te gaan eisen dat je inzicht krijgt in de boekhouding is stampen op tenen (en volstrekt onnozel, want bij dit soort landen kun je er vanuit gaan dat de boekhouding toch al een zooitje is waar geen mens zich vrijwillig in wil verdiepen)
Ach er wordt niemand rijk van, vindt ik zelf al genoeg. En bij ons ging het om enkele tientjes per hond. Daarnaast probeerden we zoveel mogelijk ons in te zetten in natura, zodat je zeker weet dat t terecht komt. Al met al heeft de mis-management van het hele asiel er wel voor gezorgd dat we helaas moesten stoppen met het adopteren van honden, omdat we door hun blunders niet meer konden voldoen aan de kwaliteit die we wilden bieden aan de adoptanten.
Vrij zeker is voor mij voldoende. Dan gaat er maar een deel verloren, mijn honden hebben daar wel alle zorg plus overtocht voor gekregen dus ik snap het probleem niet zo. Daarbij is het geen vergelijk met iemand in een rijk land die bewust puppen op de wereld zet met als specifiek doel ze voor vele honderden euro's te verkopen. En daar bedoel ik even niets persoonlijks mee maar heeft zoals ik al duidelijk aangaf te maken met mijn eigen specifieke ervaringen.
Donkere Dame
Actief

Ongelezen bericht door Donkere Dame »

Wij zijn hier begonnen met een raspup (tervuerense herder).
Dit om meerdere redenen.
Mijn vrouw werkt in de zorg en daar had een client een opvang hondje uit het buitenland, een regelrechte ramp.
Wij wilde dus geen hond met een te zware rugzak.
Wij zijn ook maar beginners....
Ook wilde ik geen hond van een broodfokker.
Bij toeval tegen een nestje tervuerense herders met stamboom aangelopen en bij een bezoekje bij deze mensen helemaal verliefd natuurlijk.
Ze is nu 6 maanden en nog geen seconde spijt.
Tuurlijk heeft ze d'r streken maar ze is nog jong dat kom best wel goed.
laeken
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door laeken »

Ik heb ook alles wel gehad. Asiel, pup, buitenlander en via via. Ik wil voortaan kijken wat ik op dat moment wil. Kan een Nederlandse of buitenlandse hond zijn. Maakt me allemaal weinig uit. Liefst volwassen maar een pup sluit ik ook niet uit voor 100%. Wel voor 90% want ik hou van bezig zijn met een hond als hond. Dat kan met pups niet. Ik wil wandelen en vanaf dag 1 de hond het huishouden aanleren. Ik wil weten of het klikt met de andere hond vanaf dag 1. Ik wil weten of het een kalme of drukke hond is en of de hond makkelijk volgzaam te maken is of juist veel protest heeft. Dat soort dingen weet je domweg niet met pups. Dus geef me liefst een volwassen hondje en dan ga ik er vanaf dag 1 mee werken.
Gisteren een pupje hier gehad. Super leuk en extreem schattig. Bas was er gek mee en ze hebben heel wat af gespeeld. Dat pupje zou ik wel aandurven omdat ik een echte klik zag met Bas. Bas liet alles toe en was echt ok met dat pupje.

Maar pups zijn voor mij vooral schattig en onwetend. En ik ben echt een volwassen honden man. Kijken, reageren en vooral wandelen en dingen geven die honden fijn vinden. Dat kan niet met pups.
Afbeelding
Manuma
Zeer actief

Ongelezen bericht door Manuma »

Ik ben nogal impulsief. Ik vind pups schattig maar ik word verliefd op herplaatsers en dan wil ik ze :Q:
Het is dat ik daarin geremd word, anders zouden er hier zeker 4 honden rondlopen :LOL: Ik vind het echt heerlijk werken met volwassen honden. Geduld heb ik wel, ook voor pups, maar ik vind het beweging geven juist zo leuk en dat is toch echt lastiger bij een pup.

Het maakt me trouwens geen bal uit of die hond dan uit het buitenland, Nederlands asiel, facebook of marktplaats komt. Ik vind 'm leuk en dan wil ik 'm.
Jonas26
Zeer actief

Ongelezen bericht door Jonas26 »

Mede door dit forum gaat het geen rashond worden maar een buitenlandse pup of jonge hond.
Afbeelding
Alfilillo
Zeer actief

Jonas26 schreef:Mede door dit forum gaat het geen rashond worden maar een buitenlandse pup of jonge hond.
Even vanuit nieuwsgierigheid: in welke zin heeft dit forum je keus beinvloed?

Alfil & Lily
iones
Zeer actief

Ongelezen bericht door iones »

Alfilillo schreef:Dan moet ik echt even tot 10 tellen. En meer van dat soort dingen... Ik vind het goed dat ze er van verzekerd willen zijn dat de hond een goed thuis vindt, maar het zou leuk zijn als ze wat vriendelijker tegen de adoptanten zouden zijn.
Ik denk dat ze in het verleden besodemieterd zijn geweest door mensen die zich mooi voor deden in hun gezicht en vervolgens hun dier niet de zorg gaven die ze er voor gewild hadden. Mensen kunnen behoorlijk verzuren als ze op een dergelijke manier meerdere malen bedrogen worden om iets wat ze aan het hart gaat. Jammer alleen dat de welwillenden het dan om de oren krijgen.
'Het lot van de dieren is bezegeld door de onverschilligheid van velen, in combinatie met de daadwerkelijke haat van weinigen
Alfilillo
Zeer actief

iones schreef:
Alfilillo schreef:Dan moet ik echt even tot 10 tellen. En meer van dat soort dingen... Ik vind het goed dat ze er van verzekerd willen zijn dat de hond een goed thuis vindt, maar het zou leuk zijn als ze wat vriendelijker tegen de adoptanten zouden zijn.
Ik denk dat ze in het verleden besodemieterd zijn geweest door mensen die zich mooi voor deden in hun gezicht en vervolgens hun dier niet de zorg gaven die ze er voor gewild hadden. Mensen kunnen behoorlijk verzuren als ze op een dergelijke manier meerdere malen bedrogen worden om iets wat ze aan het hart gaat. Jammer alleen dat de welwillenden het dan om de oren krijgen.
Daar heb je absoluut gelijk in. En boven alles waardeer ik hun werk enorm. Uiteraard.

Alfil & Lily
iones
Zeer actief

Alfilillo schreef:
Daar heb je absoluut gelijk in. En boven alles waardeer ik hun werk enorm. Uiteraard.
En daar moet je aan denken op zo´n moment. Dat het niet aan jou ligt als je zo behandeld wordt door die mensen. Zij menen het goed maar er zijn jou mensen voorgegaan die het verpest hebben.

Weet je, misdragingen in een groep stralen altijd af op de rest van de groep.
Zoals hondeneigenaren die de poep van hun hond niet opruimen, kwaad bloed zetten en dat vervolgens afstraalt op alle hondeneigenaren, ook degenen die wel keurig de poep opruimen. Het is niet fair, maar het is menselijk.
'Het lot van de dieren is bezegeld door de onverschilligheid van velen, in combinatie met de daadwerkelijke haat van weinigen
tobi__
Zeer actief
Mijn ras(sen): welsh corgi pembroke

Ongelezen bericht door tobi__ »

Wij hebben voor een pup gekozen. Deels omdat mijn vriend dit ras al vanaf kinds af aan kent, en er een voorkeur voor heeft. En deels omdat de asiels (hier in de buurt) vol zaten met 'moeilijke' honden die vaak een SPA waren. Juist omdat het mijn eerste hond is, en voor mijn vriend niet, hebben we dus toch voor een pup gekozen. Ik wilde de hele ervaring meemaken, juist omdat het mijn eerste hond is. En ik mag hopen dat ik genoeg gezond verstand en ervaring met oppashonden heb om een pup niet compleet te verrampeneren. En dan inderdaad een rashond met alles eromheen. Hebben er uiteindelijk maar vier maanden voor op de wachtlijst gestaan, terwijl het vaak veel langer is. Dus dat was een geluk.

Ik zou hierna gewoon weer voor een pup kiezen. Zeker omdat ik het idee heb dat veel honden rozenkleuriger beschreven zijn dan ze in het echt zijn en je nooit weet hoe zo'n goede hond uit het asiel in huis is. Maar dat is meer mijn eigen gevoel dan dat het misschien de waarheid is.
_Esmee
Jackira
Zeer actief

Ongelezen bericht door Jackira »

Alfilillo schreef:
iones schreef:
Zo werkt het wel. Je wordt door werk met dieren en mensen soms wel wat gedesillusioneerd.

Zelf heb ik dat dus met m'n konijnenopvang. Als er op een dag gebeld wordt omdat konijnen die ik drie jaar geleden geplaatst heb, naar mijn idee goed geplaatst, weer terug moeten omdat de scooter van de 16 jarige zoon op de plek van het hok moet staan (konijnen liepen los in de tuin dus een heel goed thuis dacht ik destijds). En er wordt nogmaals gebeld omdat iemand bij de dierenarts staat met z'n konijn die 2 jaar daarvoor door mij is geplaatst dat het konijn ziek is en de rekening te hoog wordt voor hem (echt niet een onbetaalbaar bedrag) en dat ik hem of terug moet nemen of hij wordt ingeslapen, en er wordt minimaal 5 keer gebeld omdat iedereen ineens allergisch is en in de zomervakantie van z'n konijnen af moet. Ja dan ben ik wat minder vriendelijk tegen de volgende die belt bijvoorbeeld als ze een konijn voor de kinderen willen :schrik: . Ben wel correct en beleefd, maar er mist een stukje welkom om te bellen zeg maar :mrgreen: niet juist maar wel menselijk want je hebt met zoveel situaties te maken die tegenvallen. dat mensen tegenvallen. Blijf daar maar onverstoorbaar naief van. Dat gaat je niet lukken.
dagmar88
Zeer actief

Ongelezen bericht door dagmar88 »

:mrgreen: Ik doe maar wat. De hond moet me aanspreken.
Charlie moest met 12 weken al weer weg, een herplaats pup dus, via via van gehoord.
Niko komt van marktplaats, was toen geloof ik 9 maanden.
Pjotr en Tibbe zijn bulgaren, beiden als pup in een gastgezin gezeten, geadopteerd en teruggekomen naar de stichting.
Bij mij opnieuw in de opvang en gebleven. Ze waren toen ze kwamen 9 maanden en anderhalf.
Django (van vriend) is een rasechte broodfoklookalike, Nikita een herplaatser, ook weer via marktplaats.
Jacob is hun oepspup.
Ik heb nooit eerder een eigen hond gehad rechtstreeks van de fokker, zonder geschiedenis.
Het is met Japie wel heel leuk het hele proces mee te maken, heb hem vanaf bijna 4 weken op zien groeien, veel met de pups ondernomen.
Het is nu al een heel open en stabiel hondje, en die vertrouwensband is er al.
Toch weer heel anders.
Volgende keer graag eens een zorgvuldig gefokte stamboom pup. :mann: Maar even goed pluk ik er één gratis uit een kartonnen doos in Frankrijk.
iones
Zeer actief

Ri@ schreef:
Zo werkt het wel. Je wordt door werk met dieren en mensen soms wel wat gedesillusioneerd.

Zelf heb ik dat dus met m'n konijnenopvang. Als er op een dag gebeld wordt omdat konijnen die ik drie jaar geleden geplaatst heb, naar mijn idee goed geplaatst, weer terug moeten omdat de scooter van de 16 jarige zoon op de plek van het hok moet staan (konijnen liepen los in de tuin dus een heel goed thuis dacht ik destijds). En er wordt nogmaals gebeld omdat iemand bij de dierenarts staat met z'n konijn die 2 jaar daarvoor door mij is geplaatst dat het konijn ziek is en de rekening te hoog wordt voor hem (echt niet een onbetaalbaar bedrag) en dat ik hem of terug moet nemen of hij wordt ingeslapen, en er wordt minimaal 5 keer gebeld omdat iedereen ineens allergisch is en in de zomervakantie van z'n konijnen af moet. Ja dan ben ik wat minder vriendelijk tegen de volgende die belt bijvoorbeeld als ze een konijn voor de kinderen willen :schrik: . Ben wel correct en beleefd, maar er mist een stukje welkom om te bellen zeg maar :mrgreen: niet juist maar wel menselijk want je hebt met zoveel situaties te maken die tegenvallen. dat mensen tegenvallen. Blijf daar maar onverstoorbaar naief van. Dat gaat je niet lukken.
Je kunt niet in het hoofd van een mens kijken. Zoals ik al zei, ze doen zich mooier voor dan dat ze zijn. Dat is voor mij een reden om nooit honden te fokken. Screenen is te moeilijk omdat mensen niet te peilen zijn.

Heb je nog een gecastreerde ram zitten die een vriendin zoekt trouwens? En waar zit je ergens?
Sulluna
Zeer actief
Mijn ras(sen): Spaanse mix en Siberische Husky

Ongelezen bericht door Sulluna »

Ik vind herplaatsers toch wel het leukst.
Van huis uit hadden wij altijd pups ( rashonden) en mijn 1e eigen hond was een buitenlander. Sultan uit een Belgisch asiel en Suus vanuit opvang en oorspronkelijk uit Spanje.
Voor mij is het allerbelangrijkste dat een hond sociaal is. Een allemansvriend naar mens en andere honden. Die eigenschap zie ik niet vaak bij nederlandse asielhonden, dus dan kom je al gauw bij buitenlanders aan.
Een pup vind ik ook leuk, maar daar zijn vaak wel baasjes voor. Het liefste neem ik die oudere of ziekere hond en lap ik die op. Om het geld gaat het mij dus niet, Luna kostte meer dan een gemiddelde rashond met haar ziektes en is ouder. Toch koos ik voor haar. Ik val gewoon op kneusjes :F:
Neeltje

Ongelezen bericht door Neeltje »

Tot nu toe zijn het puppies geweest en rashonden. Wat het wordt en of er nog een hond komt na Lotje, ligt er helemaal aan of het dan nog financieel haalbaar is en hoe ikzelf ben. Hopelijk ben ik dan ergens tegen de 70. Het enige dat ik zeker weet, is dat het geen puppy zal zijn, daar heb ik geen zin meer in. Maar of het dan een rashond of een uit een asiel of herplaatser wordt, dat is nog zo ver weg, dat zien we dan wel.
dre
Zeer actief

Ongelezen bericht door dre »

Meer een "wat het moment brengt" hond :wink:

Momenteel hebben wij buitenlander nummer 2 en 3 in huis, maar hebben ons kortgeleden bij een fokker op de lijst laten zetten voor een raspup (over zo'n 1,5 jaar). Ik wil wat actiever bezig kunnen in de agility en momenteel hebben we daar de keus voor gemaakt om een raspup te nemen, hierna zien we wel weer daar hou ik mij voorlopig nog niet mee bezig aangezien dan 1 van het huidige stel eerst dood "moet" zijn voordat we daarover gaan nadenken :wink:
Afbeelding
M@scha
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labraque

Ongelezen bericht door M@scha »

ik denk dat hier niet snel een onbekende herplaatser zal komen. als er een herplaatser komt, dan één waarvan we de oude eigenaren kennen of iemand die wij kennen de hond kent.

anders een pup.

stamboom vind ik niet zo belangrijk, maar bij een pup zou ik denk ik sneller wel voor een stamboom kiezen. bij een herplaatser is het leuk als het erbij zit. al zijn afstamming en gezondheid belangrijker, maar die heb je vaak niet bij stamboomloze honden
Afbeelding
Wolfsblut
Zeer actief

Ongelezen bericht door Wolfsblut »

Met het aanschaffen van asielhonden, met name uit Roemenië houden we dierenbeulerij en corruptie in stand.

https://ejbron.wordpress.com/2014/02/15 ... aathonden/
Zien is meer dan kijken, luisteren is meer dan horen en leven is meer dan overleven.
Alfilillo
Zeer actief

Sulluna schreef:Ik vind herplaatsers toch wel het leukst.
Van huis uit hadden wij altijd pups ( rashonden) en mijn 1e eigen hond was een buitenlander. Sultan uit een Belgisch asiel en Suus vanuit opvang en oorspronkelijk uit Spanje.
Voor mij is het allerbelangrijkste dat een hond sociaal is. Een allemansvriend naar mens en andere honden. Die eigenschap zie ik niet vaak bij nederlandse asielhonden, dus dan kom je al gauw bij buitenlanders aan.
Een pup vind ik ook leuk, maar daar zijn vaak wel baasjes voor. Het liefste neem ik die oudere of ziekere hond en lap ik die op. Om het geld gaat het mij dus niet, Luna kostte meer dan een gemiddelde rashond met haar ziektes en is ouder. Toch koos ik voor haar. Ik val gewoon op kneusjes :F:
Dat vind ik zo gaaf, mensen zoals jij die juist voor een oudere of ziekelijke hond gaan. Of de persoon (weet de naam niet meer) die valt voor de moeilijkere honden uit de Nederlandse asiels.

Niet dat ik niet begrijp dat veel mensen voor een jonger makkelijker dier gaan hoor; ik ben er zelf ook zo één. Maar het is fijn dat er ook mensen zijn die juist iets anders kiezen.

Alfil & Lily
dre
Zeer actief

Ongelezen bericht door dre »

Wolfsblut schreef:Met het aanschaffen van asielhonden, met name uit Roemenië houden we dierenbeulerij en corruptie in stand.

Dat is dan jammer, maar ik zocht een hond en niet de oplossing van een (maatschappelijk) probleem
Afbeelding
*Wolf*
Zeer actief

dre schreef:
Wolfsblut schreef:Met het aanschaffen van asielhonden, met name uit Roemenië houden we dierenbeulerij en corruptie in stand.

Dat is dan jammer, maar ik zocht een hond en niet de oplossing van een (maatschappelijk) probleem
:ok:
Johnny Jones
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door Johnny Jones »

Als Noa en Tommy er niet meer zijn, mag er hier weer een wat grotere hond bijkomen. Dan zou ik kiezen voor een jonge hond met een scheutje herdershond uit het Spaanse asiel waarvoor ik honden opvang. Dit asiel wordt gerund door een Nederlander, in Nederland is een stichting gevestigd welke dit asiel ondersteunt. Allemaal heel transparant!

Sinds eind vorig jaar vang ik voor deze stichting honden op. Samen met een medewerker van de stichting kies je een opvanghond uit. Voor mij speelt dan het uiterlijk van de hond geen rol, wel of ze sociaal naar mens en hond zijn. Ik heb niet de skills om een erg angstige hond of een hond met echte gedragsproblemen op de rit te krijgen. Daarbij, er zijn zoveel leuke honden in dat asiel die wel sociaal en aanhankelijk zijn, waarom dan voor een angstige hond kiezen?
Inmiddels heb ik vijf honden mogen opvangen. In de leeftijd van 18 weken tot 4,5 jaar, qua schouderhoogte varierend van 33 cm tot 62 cm en een paar maanden tot een paar jaar in het asiel. Allemaal erg verschillende honden, maar stuk voor stuk waren het hartstikke leuke en lieve honden. Bij iedere hond zei ik weer 'als we zelf niet vier honden hadden, mocht deze blijven'.

Sommige rassen vind ik wel heel erg gaaf... een Schipperke, een Kelpie, de kleine herdershond die Nanna pas in een bericht postte. De aanschafkosten van die rashonden maken mij echt niet uit.. Maar in het asiel waarvoor ik opvang verblijven rond de 500 honden, en een groot deel daarvan is net zo leuk als een Schipperke, een Kelpie of de herder van Nanna. Dan kies ik toch liever daarvoor.
klaproos
Zeer actief
Mijn ras(sen): Spaanse boxermix

Ongelezen bericht door klaproos »

Ondanks dat ik eigenlijk gek ben op pups heb ik hier één herplaatser met stamboom en één Spaanse asielhond. Aan de ene kant ben ik ontzettend verknocht aan de clumber en soortgelijke kalme, goeiige en onverstoorbare rassen -zo zou ik ook erg graag eens een Mastiff of een Newfoundlander willen hebben-, maar aan de andere kant zijn er zóveel leuke, charmante, onweerstaanbare en lieve tweedehandsjes (zowel herplaatsers als asielhonden als buitenlanders) dat ik eigenlijk opensta voor alles. Ik 'val' wel veel eerder voor een specifieke hond van bijvoorbeeld een stichting dan voor een bepaald ras, dus dat ligt mij denk ik meer. :ok: Het is ook wel zo prettig dat het karakter in grote lijnen al bekend is, vind ik.
Alfilillo
Zeer actief

Als je je baseert op het artikel kun je de woorden 'met name' weglaten, want het gaat alleen over Roemenie.

Ik vond het zo'n bizar verhaal dat ik ben gaan lezen op het net. Ik begrijp dat het niet de EU maar de Roemeense overheid is die 250 euro aan gemeentes of asiels betaalt voor elke afgemaakte hond. Wat ik trouwens niet snap van jouw argument is waarom je geen Roemeense hond zou adopteren. Dan red je hem juist van een zekere dood.

20 jaar geleden heb ik 2 weken vertoeft in een buitenwijk van Boekarest, in zo'n depressieve Ceaucescu flat. De mensen daar gooiden hun vuilniszakken gewoon uit het raam. Je kunt je voorstellen hoe de omgeving eruit zag en de bendes straathonden die daar rond struinden. Die honden zijn echt een probleem, maar Roemeense dierenorganisaties pleiten voor een andere oplossing, zoals een uitgebreid castratieprogramma.

Alfil & Lily
Plaats reactie

Terug naar “Discussieforum”