DeDiana schreef:
Nu blaas je de boel op. beetje relativeren ipv begrip tonen voor belachelijke overtrokken reacties.
Hier woont een Husky. Die heeft in Mierlo schapen gebeten. Als je hem nu van de riem klikt gaat ie in één rechte lijn naar Mierlo om te kijken of hij dat kunstje kan herhalen. Die zorgt er dus zelf wel voor dat hij er mee in contact komt.[/quote]
En dus zit hij aan de lijn zoals vrijwel alle huskies. En vrijwel elke husky gaat achter de schapen aan. Dat ras verbieden?
Welke husky gaat los niet jagen?
Ik hield Wuilus ook aan de lijn als ik katten zag. Die greep ze. Idem met Eva en Cleo. Dat is toch precies hetzelfde? Waarom doen we zo heilig over schapen en zo laconiek over konijntjes terwijl het om precies hetzelfde gaat?[/quote]
Inderdaad. Je kunt een hond - een gedomesticeerd roofdier - niet verwijten dat hij jaagt, noch zegt dat iets over agressie of vals zijn. Zo'n hond houd je gewoon aan de lijn in de buurt van vee of andere prooidieren. En ja, dan kan er een keer een ongeluk gebeuren, de musketonhaak kan breken, de baas kan vallen en per ongeluk de riem loslaten, noem maar op - dat is gewoon pech en kan de besten overkomen. Honden mogen wel schaapjes eten als die door ons geslacht zijn en in hun kvv vermalen, want een hond is een vleeseter en moet wel een natuurlijk dieet krijgen - en dan is het ineens een vals en gevaarlijk beest als hij zelf achter schapen aan gaat?

Gewoon een blunder van de baas; voortaan beter opletten dus, aanlijnen en zorgen dat die situatie zich niet meer voordoet.
Even voor de goede orde: ik vind het niet oké als een hond de gelegenheid krijgt zomaar vee te bijten. Maar ik vind het wel hypocriet om daar een enorm drama van te maken en zo'n hond af te schieten, terwijl wij zelf die dieren met miljoenen naar de slacht brengen elk jaar.[/quote]
Daarom krijgen mijn honden alleen brok, loop ik alleen het risico dat, mochten ze uitbreken, linea recta naar de plaatselijke welkoop rennen om zakken hondenvoer te verscheuren