Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Husky doodgeschoten in Abcoude

Nieuws over dierenleed.
Niet geschikt voor jonge kinderen.

Moderator: moderatorteam

Brigitte
Zeer actief

Husky doodgeschoten in Abcoude

Ongelezen bericht door Brigitte »

Manuma
Zeer actief

Re: Husky doodgeschoten in Abcoude

Ongelezen bericht door Manuma »

Die Husky zat zeer waarschijnlijk in standje hoge jachtdrift. Die ga je niet eenvoudig vangen, ook niet als je zelf Husky's hebt.
En wat als zo'n dier inderdaad op de snelweg komt, je moet er niet aan denken.

Terecht hoor.
In het buitenland krijgt je hond geen anderhalf uur, die wordt gewoon geschoten.
Eilfy
Zeer actief
Mijn ras(sen): .
Pia: kruising
Alfy: kruising
Kenji: Border Collie
Djalu: Border Collie
Aantal honden: 5
Contacteer:

Ongelezen bericht door Eilfy »

Triest maar snap het handelen van de politie wel. Zeker als er gevaar is dat zo'n hond de snelweg op rent en daar dan doodgereden wordt (al dan niet nog andere slachtoffers in de vorm van automobilisten mee nemend in de schade).
In loving memory: Lara (20/02/1996 - 29/03/2009) ~~ Oryn (09/01/2013 - 02/02/2014)
Makso's Stars op Facebook
bouvierpoedel
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bouviers en grote poedels.

Ongelezen bericht door bouvierpoedel »

Gelijk hebben ze. :ok:
Wat je zegt ben je zelfffff :lekkerpuh:
bouvierpoedel
Zeer actief

Heavy schreef:Ik vraag me af waarom ze geen verdovingsschot hebben gegeven.
Omdat de politie daar niet mee bekend is en ze iemand anders moeten inschakelen.
Domor
Zeer actief
Mijn ras(sen): Peruvian Doodle
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Domor »

En omdat een verdovingsschot lang niet zo gemakkelijk of effectief is als het klinkt.
mijke
Zeer actief
Mijn ras(sen): krakershondje

Ongelezen bericht door mijke »

In de situatie zoals ie nu was hadden ze natuurlijk gelijk dat dier af te schieten. Tegelijkertijd hadden ze gewoon direct toen de melding binnenkwam de dierenambulance al kunnen bellen. Dat duurt twee minuten en wie weet was het dan heel anders afgelopen. Misschien ook niet, maar als je het niet probeert weet je het ook niet he?
bouvierpoedel
Zeer actief

Heavy schreef:
bouvierpoedel schreef:
Omdat de politie daar niet mee bekend is en ze iemand anders moeten inschakelen.
Ja dan bel je een dierenarts . Als je al anderhalf uur bezig bent om een hond te vangen heb je ook wel tijd om een dierenarts te bellen toch ? Tijdje terug vlogen hier een straat verder 2 honden elkaar naar de strot en dierenarts was er zo hoor
Als 1.5 je alles hebt geprobeert ga je niet nog eens een DA bellen en zitten wachten.
Wat is er nu zo erg aan om een hond de kogel te geven die vee of anderen honden uit moord.
Emma
Zeer actief
Mijn ras(sen): 2 raslozen, namelijk:1 grote husky maal Am. Bulldog, en 1 kleine jack hussel. Nu geen honden meer.
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door Emma »

Heavy schreef:
bouvierpoedel schreef:
Ja dan bel je een dierenarts . Als je al anderhalf uur bezig bent om een hond te vangen heb je ook wel tijd om een dierenarts te bellen toch ? Tijdje terug vlogen hier een straat verder 2 honden elkaar naar de strot en dierenarts was er zo hoor
Er zijn niet veel dierenartsen die ervaring hebben met een verdovingsgeweer te schieten. En je kan er ook niet heel ver mee schieten.
Enals je iemand vindt, die Dat nou net wel zou kunnen, dan moet die ook maar net beschikbaar zijn, en in de buurt wonen.
Weinig kans denk ik, om dat zo snel voor elkaar te krijgen.

Helaas.

Het is iets anders als je dieren van dichtbij met verdoving zou schieten, maar in het veld een rennende hond van ver, en de windrichting e.d,
Ik denk dat er niet veel mensen /dierenartsen zijn in Nederland met die ervaring?
Laatst gewijzigd door Emma op 12 okt 2017 14:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Manuma
Zeer actief

Een verdovingsschot kan bij de hond ook een adrenalineshot veroorzaken waardoor alles nog net even erger wordt.
Bij de vermissing van Uma is dit ook ter sprake gekomen. Mensen roepen dat snel maar het werkt heel anders dan in de films ;)
bouvierpoedel
Zeer actief

Nanna schreef:
Manuma schreef:Van een verdovingsschot kan de hond ook een adrenalineshot veroorzaken waardoor alles nog net even erger wordt.
Bij de vermissing van Uma is dit ook ter sprake gekomen. Mensen roepen dat snel maar het werkt heel anders dan in de films ;)
Psies. Ook op een natuurfilm weleens een giraf gezien die een verdovingsschot kreeg en die daarna zo verderop het water in rende. Konden ze met man en macht die kop boven water gaan houden. Mensen denken altijd dat die beesten omvallen zodra ze geraakt zijn.
3 mensen opgevroten door de krokodillen 4 zwaar gewond maar we hebben hem gered. :LOL:
Sandra&co

Ongelezen bericht door Sandra&co »

bouvierpoedel schreef:3 mensen opgevroten door de krokodillen 4 zwaar gewond maar we hebben hem gered. :LOL:
:LOL:

Zoals eerder gezegd, het is een afweging, en achteraf de niet-gebelde held lopen spelen werkt natuurlijk nooit mee. Ik vind het wel een zinnige beslissing, hoe rot ook voor de eigenaar, dan hou je je jager maar bij je.
Laura84
Zeer actief
Mijn ras(sen): Hollandse Herder Langhaar
Aantal honden: 2
Contacteer:

Ongelezen bericht door Laura84 »

en de dierenambulance huilie huilie doen.

Meer dan terecht, zonde van de hond maar goed, liever dit dan dat ie een verschrikkelijk ongeluk zou veroorzaken.

Ik snap alleen één ding niet, waarom zouden ze onderzoek willen doen?
Groetjes Laura, en de streepjes bende, Fix en Laicka
Afbeelding
Podenji
Zeer actief
Mijn ras(sen): Podenco Ibicenco, Basenji
Aantal honden: 8
Contacteer:

Ongelezen bericht door Podenji »

bouvierpoedel schreef:
twee van mijn honden zijn eens ontsnapt en liepen richting snelweg, de mannen met verdovingsgeweren waren al onderweg, gelukkig was het niet nodig.
maar er was GEEN sprake van de honden doodschieten in mijn geval dus.

edit: dan hadden die van mij ook geen andere dieren opgejaagd of laat staan gebeten trouwens.
My dogs are very distinguished and sophisticated, they dont play with balls they play with edgeless cubes.
laeken
Zeer actief

Ongelezen bericht door laeken »

Ik vind het eerlijk gezegd wel belachelijk. Stel dat hij de snelweg op rent. Hij heeft een koe gebeten dus....etc. Ben blij dat het mijn hond niet was waar op geschoten werd omdat hij weg was gelopen.
Afbeelding
sirene
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door sirene »

Schieten ze eigenlijk ook zwanen of ganzen dood als die langs de snelweg lopen?
Groetjes Sonja
Afbeelding
en de nakers
Sandra&co

Ongelezen bericht door Sandra&co »

Die kijken doorgaans heel goed uit waar ze heen vliegen. Een Husky die midden in prooidrift zit, is iets blinder voor de gevaren om hem heen.
laeken
Zeer actief

Sandra&co schreef:Die kijken doorgaans heel goed uit waar ze heen vliegen. Een Husky die midden in prooidrift zit, is iets blinder voor de gevaren om hem heen.
Gelukkig zitten er geen prooien op de snelweg dus dat scheelt. :wink: Volgens mij hebben ze de hond afgeschoten omdat hij zijn tanden liet zien. En hoe dichtbij ben je dan? Vangstok? Volgens mij weer echt een overdreven actie.
Hond bijt koe dus is gevaarlijk. Als er een koe op de weg loopt knallen ze die niet eens af maar zetten ze de snelweg af.

Ben in elk geval blij dat het mijn hond niet is. Wuilus is ook wel eens weggelopen. Cleo idem. Nachtje weg allebei. Dus ik heb er minder begrip voor. Eigenlijk heeft de ontsnapte hond vooral een koe gebeten. Verder niks. :19: Dat had ik persoonlijk met liefde betaald als mijn hond dan niet afgeknald werd.
Laatst gewijzigd door laeken op 14 okt 2017 22:07, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding
Maeve
Zeer actief
Mijn ras(sen): Nova Scotia Duck Tolling Retriever
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door Maeve »

Nu mag ik niet alle dierenambulance over één kam scheren, maar als ik de ervaring met de DB hier meereken snap ik heel goed dat men daar niet op gaat vertrouwen. Goed bedoelde vrijwilligers, niet altijd even veel expertise en komen vooral wanneer ze zin hebben :roll:
laeken
Zeer actief

Maeve schreef:Nu mag ik niet alle dierenambulance over één kam scheren, maar als ik de ervaring met de DB hier meereken snap ik heel goed dat men daar niet op gaat vertrouwen. Goed bedoelde vrijwilligers, niet altijd even veel expertise en komen vooral wanneer ze zin hebben :roll:
Maar die gooien allemaal een lus om de nek van een husky die zijn tanden laat zien. Zeker als de politie hem anders af gaat schieten. Normaal als er honden op de weg lopen begeleiden ze die met sirene en zwaailicht. Ik heb nog nooit gehoord van preventief afschieten omdat een dier misschien de snelweg op rent. Vind het sowieso niet erg des husky om gevaarlijk te zijn.
Afbeelding
Rosaly
Actief
Mijn ras(sen): Siberische husky

Ongelezen bericht door Rosaly »

laeken schreef:Ik vind het eerlijk gezegd wel belachelijk. Stel dat hij de snelweg op rent. Hij heeft een koe gebeten dus....etc. Ben blij dat het mijn hond niet was waar op geschoten werd omdat hij weg was gelopen.
Ik ook. Ik heb wel eens drie paarden op de snelweg zien lopen, die werden ook niet afgeschoten. Mijn husky jaagt ook, ik let heel goed op hem maar mocht hij heel per ongeluk door mijn stomme fout een keer ontsnappen dan zou ik het toch wel zeer op prijs stellen als men de moeite neemt om even te kijken (bellen) of er geen andere optie is dan afschieten omdat hij zijn instinct volgt.
Afbeelding
Neeltje

Ongelezen bericht door Neeltje »

Rosaly schreef:
laeken schreef:Ik vind het eerlijk gezegd wel belachelijk. Stel dat hij de snelweg op rent. Hij heeft een koe gebeten dus....etc. Ben blij dat het mijn hond niet was waar op geschoten werd omdat hij weg was gelopen.
Ik ook. Ik heb wel eens drie paarden op de snelweg zien lopen, die werden ook niet afgeschoten. Mijn husky jaagt ook, ik let heel goed op hem maar mocht hij heel per ongeluk door mijn stomme fout een keer ontsnappen dan zou ik het toch wel zeer op prijs stellen als men de moeite neemt om even te kijken (bellen) of er geen andere optie is dan afschieten omdat hij zijn instinct volgt.
En in de tussentijd knalt hij de snelweg op en veroorzaakt een ongeluk. Enig idee wat er dan kan gebeuren??? Wil je het op je geweten hebben dat er ernstig gewonden of doden vallen door jouw hond? Enig idee wie er voor aansprakelijk wordt gesteld?
Maeve
Zeer actief
Contacteer:

laeken schreef:
Maeve schreef:Nu mag ik niet alle dierenambulance over één kam scheren, maar als ik de ervaring met de DB hier meereken snap ik heel goed dat men daar niet op gaat vertrouwen. Goed bedoelde vrijwilligers, niet altijd even veel expertise en komen vooral wanneer ze zin hebben :roll:
Maar die gooien allemaal een lus om de nek van een husky die zijn tanden laat zien. Zeker als de politie hem anders af gaat schieten. Normaal als er honden op de weg lopen begeleiden ze die met sirene en zwaailicht. Ik heb nog nooit gehoord van preventief afschieten omdat een dier misschien de snelweg op rent. Vind het sowieso niet erg des husky om gevaarlijk te zijn.
Wat ik in een ander artikel las is dat de hond al meerdere dieren had gebeten en niet onder controle te krijgen was. Dan vind ik afschieten de beste optie om de schade te beperken. Als die hond in het wildeweg rent, nergens op reageert en in de buurt van een snelweg is moet je dat risico toch meerekenen vind ik.

Dit getuigt trouwens ook niet van verdomd veel expertise: ",Ik hoorde dat er geschoten is omdat de husky zijn tanden ontblootte. Maar husky’s zijn goedzakken naar mensen toe, ze bijten niet zomaar’’, aldus Bosman."
Nee joh, mijn honden zie ik ook niet zomaar bijten. Maar dat betekent niet dat ze het niet kunnen hoor. Ik vind het trouwens wel erg Huskys om gevaarlijk te zijn naar vee. Degene die uiteindelijk het meeste had kunnen en moeten uithalen was de eigenaar, die zie ik in dit hele verhaal niet terug.
Maeve
Zeer actief
Contacteer:

Neeltje schreef:
Rosaly schreef:
En in de tussentijd knalt hij de snelweg op en veroorzaakt een ongeluk. Enig idee wat er dan kan gebeuren??? Wil je het op je geweten hebben dat er ernstig gewonden of doden vallen door jouw hond? Enig idee wie er voor aansprakelijk wordt gesteld?
Of dat er een kudde schapen/koeien wordt doodgebeten. Moeten we dan maar een oogje dichtknijpen want het was z'n instinct?
Rosaly
Actief
Mijn ras(sen): Siberische husky

Ongelezen bericht door Rosaly »

Neeltje schreef:
Rosaly schreef:
Dat had in die 1,5 uur lokken ook kunnen gebeuren. De husky is in zijn neus geschoten, daardoor had hij ook in paniek de snelweg op kunnen rennen. Waarom niet even nadenken als je in de gaten hebt dat vangen niet gaat lukken? Een husky die bezig is met jagen loopt echt niet zomaar bij zijn prooi weg richting de snelweg.
Afbeelding
billy
Erelid
Mijn ras(sen): Fox en Duitse Jacht terrier

Ongelezen bericht door billy »

Dat is het risico van ontsnappen, kan gebeuren :19: zowel het ontsnappen als het doodschieten.
Afbeelding
Manuma
Zeer actief

Als ik zie hoe mijn Huskymix kan omslaan als hij in standje jagen zit kan ik me echt niet voorstellen dat een vreemde hem kan vangen. Die is totaal onbereikbaar.
Ik heb dan liever dat ze hem doodschieten dan dat er mensen zwaargewond raken of zelfs dodelijk verongelukt raken doordat hij op de weg loopt. Ik zou dat dan geheel mijn schuld vinden en daar zou ik niet mee kunnen leven. Dan maar een schot, hoe erg ik ook dat zou vinden.
Als een hond, en ik vind dat wel herkenbaar van een Husky, zo hoog in zijn drift zit kun je er niet zomaar bovenop springen. Ze zijn dan echt niet het lieve huishondje maar gewoon aan het killen en geest en lichaam staan geheel in die stand.
mijke
Zeer actief
Mijn ras(sen): krakershondje

Ongelezen bericht door mijke »

Neeltje schreef:En in de tussentijd knalt hij de snelweg op en veroorzaakt een ongeluk. Enig idee wat er dan kan gebeuren??? Wil je het op je geweten hebben dat er ernstig gewonden of doden vallen door jouw hond? Enig idee wie er voor aansprakelijk wordt gesteld?
In welke tussentijd? In dit scenario kwam het dier pas na anderhalf uur in de buurt van de weg. Wie weet had de dierenambulance op een andere, betere manier de hond kunnen vangen of in ieder geval een andere kant op kunnen jagen, weg van de weg. Ze hadden anderhalf uur. Het ging echt niet zovan oh shit een hond een weg knal boem, te laat om de dierenambu te bellen! Nee hoor, het ging zovan hey een hond die losloopt, geklungel, kregen hem niet te pakken, anderhalf uur later... oh kut hij loopt in de richting van een weg, klabam! Dood. Ik weet niet of het doodschieten op dat moment uiteindelijk fout was of niet want ik was er niet bij, maar vóór die tijd had de dierenambulance wellicht van alles kunnen voorkomen als ze maar waren gebeld. Gewoon, direct dus. En eerlijk gezegd, als ik hoor dat ze voor koeien en paarden en van alles de snelweg afzetten dan bekruipt mij ook wel een beetje het gevoel dat ze zich er gewoon makkelijk van afgemaakt hebben.
laeken
Zeer actief

billy schreef:Dat is het risico van ontsnappen, kan gebeuren :19: zowel het ontsnappen als het doodschieten.
Dat is te hard. Vind ik dan tenminste. Er zijn landen waar honden overal loslopen. Daar reageert de politie niet eens op een loslopende hond. In Nederland wordt een ontsnapte husky doodgeschoten. Gaat me gewoon iets te ver en iets teveel over de rug van het liefhebbende baasje. Redenaties en redenen om een hond te schieten vind ik weinig ter zake doen. Je schiet niet zomaar iemands hond dood omdat hij een koe bijt of omdat je bang bent dat hij misschien in het ergste geval de snelweg op rent. Dan hadden twee van mijn honden ook afgeschoten mogen worden. Dat doe je gewoon niet. Tenzij er echt stront aan de knikker is.
Afbeelding
Maeve
Zeer actief
Contacteer:

laeken schreef:
billy schreef:Dat is het risico van ontsnappen, kan gebeuren :19: zowel het ontsnappen als het doodschieten.
Dat is te hard. Vind ik dan tenminste. Er zijn landen waar honden overal loslopen. Daar reageert de politie niet eens op een loslopende hond. In Nederland wordt een ontsnapte husky doodgeschoten. Gaat me gewoon iets te ver en iets teveel over de rug van het liefhebbende baasje. Redenaties en redenen om een hond te schieten vind ik weinig ter zake doen. Je schiet niet zomaar iemands hond dood omdat hij een koe bijt of omdat je bang bent dat hij misschien in het ergste geval de snelweg op rent. Dan hadden twee van mijn honden ook afgeschoten mogen worden. Dat doe je gewoon niet. Tenzij er echt stront aan de knikker is.
Er is dan ook vrijwel geen enkel land waar men zo dicht op elkaar leeft dan in Nederland. Alleen daarom al kan je bijvoorbeeld een Spaanse straathond niet vergelijken met een weggelopen huishond in Nederland. Nog even afgezien van het feit dat die straathonden vaak wel "streetwise" zijn en deze Husky volgens het verhaal vooral oncontroleerbaar.
Enne, hoeveel koeien mogen er volgens jou wel sneuvelen voor het vangen van een hond? Dat onnodige stukje dierenleed ga je wel aan voorbij.
Plaats reactie

Terug naar “Dier en Leed”