Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

1 of 2 honden?

Hier is ruimte voor uitgebreide gedachtenwisseling over stellingen en dilemma's over honden.

Moderator: moderatorteam

Daisy@
Zeer actief
Mijn ras(sen): Herders
Aantal honden: 3
Locatie: Dreischor Baasje van Indy en een klein beetje van Mike en Remy

Ongelezen bericht door Daisy@ »

Hier, zolang als het mogelijk is, altijd 2 (of meer :mrgreen: ) honden.
Ok, het geeft wat meer moeilijkheden als je langer weg wil en je kunt ze niet alleen laten.
Maar ze hebben zo ontzettend veel aan elkaar.
Ze kunnen mét elkaar écht hond zijn. Spelen, dollen etc.
Wij hebben nu ook minder moeite om ze ff alleen te laten, ze hebben elkaar.

Als we langer weg willen en ze kunnen niet mee is het idd moeilijker om ze ergens onder te brengen. Maar ach, dan blijven we toch thuis. Of gaan wat korter. Dat weegt voor mij niet op tegen het plezier van het hebben van 2 honden.

Ps, ik scrol hier ff naar beneden en geloof dat er weer een beetje gerommel is.............Jammer....(heb niet alles gelezen hoor, solly)
Dingo
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse herder

Ongelezen bericht door Dingo »

Wij hebben 1 hond, en een tijdje geleden een tweede hond (ongeveer zelfde leeftijd als Dingo) erbij gehad, op proef. Was een Hollandse herder teef, en het ging voor geen meter. Dus voor ons geen tweede volwassen hond er meer bij. Een pup zou een optie zijn, als tweede hond, maar daar hebben we nu gewoon simpelweg niet genoeg tijd voor, dus voorlopig houden we het hier op 1 hond, die zich overigens prima zelf kan vermaken, en genoeg naar buiten heen komt, dus hij heeft niets te klagen :mrgreen:
AfbeeldingAfbeelding
Who finds a faithful friend, finds a treasure.
miranda

Ongelezen bericht door miranda »

Hoi
Hier dus ook 2 honden en het zullen er ook altijd 2 blijven (met als overgang misschien wel 3, of 1tje even alleen)

Alleen wij hebben een reu, reu combi en hebben ook nog nooit een teefje gehad, dus kan ik niet uit eigen ervaring spreken.

Wel kan ik mijn kennis putten uit 4 jaar forum ervaring en ik heb er al wat zien komen en gaan die een teefje bij een teefje plaatste en deze met veel verdriet weer moesten herplaatsen.
Gelukkig zagen eigenaars de bui al op tijd aankomen maar soms ging het goed mis en hadden de teven al enkele krassen, schrammen en gaatjes opgelopen van elkaar.

Als een teef vecht dan vecht die tot de dood erop volgt.

Dat weten we hier op het forum allemaal, vandaar we ook zo huiverig zijn voor die combi.
In tegenstelling tot (jammergenoeg) veel instanties die juist zeggen dat een teef teef combi beter gaat dan een reu reu combi... maar goed daar ga ik verder niet over uitweiden.

Ik ken jouw hond niet, maar lees.
Ik lees dat ze heel aanhankelijk is en baas gericht is, da's mooi maar wat als er dadelijk een hond bij komt?
Hoe gaat jou hond dan reageren want ze moet het baasje dan delen met een andere hond.
Normaal gaat dat goed hoor maar je zult de eerste hond niet hebben die zich jaloers opsteld.
Als je er dan nog eens een dominante teef bijzet, dus die haar wegje naar de top wil, dan heb je de poppen aan het dansen, oftewel de teven en die dansen niet uit plezier dan.

Je schrijft ik wil de pup aan een gedragstest onderwerpen.
Maar zo'n test wil niets zeggen. Net zoals zoveel testen is het een moment opname wat samenhangt met veel facetten. De dominanste uit het nest zou op dat tijdstip maar eens buikkrampjes hebben... nou dan is ze echt zo speels en dominant niet meer hoor.

DAN komt er nog bij dat je evt met de nieuwe teef wil gaan fokken.
Nog meer aandacht voor de nieuweling uit het oogpunt gezien van jouw huidige hond... nog meer kans dat ze jaloers wordt.
Een teef kan dan zelfs zover gaan dat ze de puppen wel wat aan kan doen.
En zeg nu niet dat een hond geen jalouzie kent, want ook daar heb ik het een en ander van meegelezen. Dat was dan wel met de komst van een mensenkind waarbij het kind meer aandacht kreeg dan de hond maar dan kan een hond goed doordraaien hoor.

Natuurlijk is het altijd koffiedik kijken en niemand heeft een glazenbol helaas.
Het kan goed gaan twee teven.... maar het kan ook goed verkeerd gaan.
Roos
Zeer actief

Ongelezen bericht door Roos »

Hoi Mickie,

ik vond je vraag heel duidelijk hoor. Je wilt weten hoe het is om twee honden te hebben i.p.v. 1 toch?

Nou heel leuk dus :-D
Ik heb er twee, een reu en een teef en dat gaat echt heel goed.
Scooby (reu) is erbij gekomen toen Roma (teef) ruim 2 jaar was. Hij was toen ook 2. Ze hebben in het begin heel even ruzie gemaakt, vooral om de aandacht, maar dat was al snel over. We hebben trouwens niet eens bewust voor een reu gekozen, maar kwamen gewoon op het juiste moment Scooby tegen. Het was liefde op het eerste gezicht. Maar we hadden net zo goed met een teef kunnen thuiskomen. Met Roma zou dat wel goed zijn gegaan. Er blijft nu ook nog regelmatig een teefje hier logeren en dat geeft ook geen problemen. Toch zou ik nu (als ik het over moest doen) dus weer voor de combi reu/teef kiezen. Dat is gewoon de beste combinatie.

Echt veel hebben ze niet aan elkaar volgens mij. Ja in het begin wel, maar nu spelen ze eigenlijk nauwlijks meer met elkaar. Ze zijn ook al bijna 9 jaar dus daar zal het wel aan liggen ;) . Als ze alleen zijn, gaat Scooby altijd naar boven en Roma ligt dan beneden in haar mand.

Roma is gewoon dezelfde gebleven, misschien iets minder aanhankelijk en nog ietsiepietsie eigenwijzer :mrgreen:

Scooby hangt vreselijk aan mij (dus het hoeft absoluut niet dat de tweede hond meer aan de eerste hond hangt dan aan jou) hij volgt me overal als het kan en vraagt zeer veel aandacht.

Roma kan prima alleen blijven (dus ook zonder Scooby), Scooby daarentegen kan niet zonder Roma alleen blijven, dan gaat hij janken/huilen/blaffen en zielig voor de deur zitten. Met Roma samen gaat het wel goed.

Wat betreft het meenemen. Ik neem twee honden wat minder makkelijk overal mee naar toe, maar ik probeer het wel zoveel mogelijk en anders blijven ze samen thuis. Roma ging voordat we Scooby hadden echt overal en altijd mee als we weggingen, nu dus niet meer.

Als ik een oppas nodig heb (en dat is zelden) dan gaat Scooby naar m'n ex (waar hij ook in de weekenden is) en Roma blijft bij m'n ouders. M'n moeder durft Scooby niet uit te laten dus vandaar dat we het op deze manier doen. En dat gaat prima zo.

Voor mij altijd twee honden, is veel leuker :-D
Afbeelding
Gast

Ongelezen bericht door Gast »

miranda schreef:Je schrijft ik wil de pup aan een gedragstest onderwerpen.
Maar zo'n test wil niets zeggen. Net zoals zoveel testen is het een moment opname wat samenhangt met veel facetten. De dominanste uit het nest zou op dat tijdstip maar eens buikkrampjes hebben... nou dan is ze echt zo speels en dominant niet meer hoor.
Het baasje van Mickie wil een Stabijpup. Er is een aantal ervaren stabijfokkers die gedurende de 8 weken dat ze pups hebben de pups goed in de gaten houden en op de ontwikkeling en het karakter letten. Dit doen ze om een zo goed mogelijke baas-hond combinatie te kunnen maken. Ze vragen de pupkopers wat ze willen met hun hond en wijzen dan pups toe. Als je 8 weken heel veel tijd met je pups doorbrengt en het niet het eerste maar het 12e nest is dat je fokt kun je wel iets zeggen over het karakter van de hondjes. Dat is beslist geen momentopname. Een goede puppytest is ook geen momentopname. Natuurlijk kan een hond zich altijd nog anders ontwikkelen.
jelle
Zeer actief

Ongelezen bericht door jelle »

Demi van Donja (teef) en Cujo (teef) heeft ook Donja bij haar ouders moeten plaatsen omdat er tot op het bot gestreden werd. Amaquila die hier ook een tijdje is geweest op het forum had ook twee teven die ze apart moest houden.

Wat mij persoonlijk momenteel even bezig houdt: wat als je drie honden in je roedel hebt? Wat zijn dan goede combinaties? Reu-teef-teef of reu-reu-teef?
En gaat het in de meeste gevallen mis omdat een van de teven nog jong en in ontwikkeling is en de verhoudingen zich dus aanpassen of is het risico ook groot bij reeds volwassen dieren die "nieuw" voor elkaar zijn?
Groetjes, Marielle, Sirena, Diaz, Rios en Boeli!

Afbeelding

Voor altijd in onze herinnering... Vigo (+02-11-2012); Esperanza (+19-06-2012); Ferro (+04-08-10); Grandi (+15-01-09); Moya (+01-02-08 ); Berta (+27-11-06); Ymke (+04-07-06); Nora (+02-12-05)
Moniek B.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Flatcoated en Golden Retriever
Aantal honden: 2
Contacteer:

Ongelezen bericht door Moniek B. »

Ik heb dus drie honden in huis, de hond van mijn zusje Dundee is er ook bij. En het zal hun een zorg zijn wie van wie is, ze hebben met zijn drieeen een roedel :roll:

Het zijn twee reuen en één teef. En ik moet zeggen: het bevalt me erg goed! Beide heren hebben, als het er op aan komt, helemaal niets te zeggen in huis. Nou ja.. ze mogen veel hoor van Belle. Totdat ze het zat is. Ze mogen niet in de buurt komen van haar botje bijvoorbeeld, dan is het mis. Of als Charly in het spelen te ver gaat, is het binnen een seconde over. Dan ligt ie met zijn 40 kilo in een klap op zijn rug, zonder dat Belle er echt moeite voor hoeft te doen. Geweldig om te zien hoe goed ze elkaar dan begrijpen :mrgreen:

Charly en dundee (twee reuen) hebben in huis niet veel aan elkaar. Ze liggen qua rangorde zo dicht bij elkaar dat ze elkaar in huis gewoon negeren. Zal wel te trikkie zijn om dat uit te proberen of zo. als ze ook, bijvoorbeeld ivm vakantie, uit elkaar geweest zijn moeten ze elkaar buiten ontmoeten. Daar spelen ze geweldig en dan is het ook weer duidelijk en kunnen ze samen mee naar binnen. Laat ik de ene binnen terwijl de ander er al is, vechten ze elkaar de tent uit!

Ik denk dat een teef en twee reuen dus een goede combinatie is. En dan het liefst twee reuen bij wie het iets duidelijker is dan bij die twee van mij. En een teef die van wanten weet als het moet. Maar goed, dat zijn mijn ervaringen.. misschien heeft iemand anders andere ;)

Om nog te antwoorden op de tweede issue in dit topic: ik zou persoonlijk ook nooit twee teven in huis nemen. Ik kan het niet bewijzen, maar heb er ook al teveel verhalen over gehoord!
Groetjes,
Monique, Ean en Griffin!
Monique Bladder
Caro.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Spaanse Draak
Aantal honden: 1
Contacteer:

Ongelezen bericht door Caro. »

Wij hebben dus ook 2 honden: héérlijk! Echt waar, ik zou nooit meer anders willen!

Hiervoor heb ik 11 jaar lang 1 hond gehad en toen Kaya kwam was het ook de bedoeling om 1 hond te houden.
Toen zij echter 11 maanden was, hebben we besloten tot een 2e hond en toen kwam Moritz. Eerst was Kaya vreselijk nerveus hiervan en wilde hem steeds in de gaten houden; maandenlang had ze geen rust in d'r kont, maar toen kwam de gewenning.

Ze zijn vanaf de 1e dag vrienden geweest en later zelfs echte dikke vrienden. Kaya kan veel meer "hond" zijn nu ze samen zijn. Daarvoor speelde ze binnenshuis natuurlijk altijd met mensen (doodvermoeiend, want ze slaapt alleen 's nachts) en nu lekker met haar hondenmaatje.

Nadelen? hmmm, het enige nadeel wat ik kan bedenken, zijn de kosten: dubbelop voor voer, kluiven en dierenartskosten.
Verder kan ik echt geen nadelen bedenken........ o ja, dubbelop haren in huis ;) :mrgreen:

V.w.b. teef/teef combinatie: dat zou ik niet aanraden. Ik zie wel gevallen waarbij het goed gaat, maar heb daartegenover ook heel veel gevallen gehoord/meegemaakt waarbij het niet goed gaat.
Als ik alleen al naar het verschil in gedrag kijk van Kaya naar teven en reuen, dan zou ik bij haar nooit een teefje plaatsen.
Bij de combinatie teef/reu heb je gewoon véél en véél meer kans dat het goed gaat en bespaar je jezelf en de hond een hoop ellende.
Maar goed, ook dat moet ieder voor zich weten natuurlijk.
Afbeelding
A good dog never dies...

Ben je op zoek naar een gezellig en creatief PSP forum klik hier
Angeniet
Erelid
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Angeniet »

Sinds een maand of 5 heb ik twee honden, reu en teef.
En ik zou niet meer anders willen!
De hond die erbij gekomen is (teef) was al ruim 2 jaar en vanaf het begin is het een geweldig stel. Ik had het niet beter kunnen treffen.
Voordelen: ze hebben echt wat aan elkaar, ze stoeien erop los, 2 honden zijn veel meer hond dan 1 hond, er is altijd een speelkameraad, samen kattekwaad uithalen is veel leuker dan in je eentje.
Ze zijn behoorlijk op elkaar gericht, maar ik kan niet zeggen dat mijn 1e hond nu minder op mij is gericht of minder aanhankelijk is dan voor Izzy erbij kwam.
Nadelen: zelden neem ik ze mee op visite; op 2 grote honden is bijna niemand berekend in mijn familie- en vriendenkring (heeft ook weer een voordeel: ik kan nooit lang ergens blijven hangen :mrgreen: ).
De kosten van dierenarts en voer gaan dubbelop, zoals Stang al zegt.
Izzy heeft een sloopperiode gehad, en Juda deed dapper mee. Izzy kan niet goed met de katten en Juda nu dus ook niet meer :?
Ik ben echt een reuenmens, maar ben gegaan voor de beste combinatie en daar heb ik nog geen seconde spijt van gehad, integendeel zelfs.
Don
Vaste gebruiker

Ongelezen bericht door Don »

Wij hebben al vanaf 1991 2 honden.
Of je er nu 1 of twee uitlaat maakt weinig uit maar het plzier ervan is des te groter.
We hebben eerst 2 schotse collie's gehad allebei reuen en dat ging fantastisch!
Toen ze van ouderdom moesten inslapen hebben we een sheltie genomen en later een schotse collie erbij (je kan het niet laten he :p: )ook allebei reuen en dat gaat ook fantastisch. ;)
Ze gaan overal mee naar toe ook met vakantie en we moeten zeggen het is gewoon leuk.
Ook voor hunzelf is het leuker omdat ze met elkaar spelen en zeker als we weg zijn en dan de begroeting als je thuis komt :P
Ik kan het iedereen aanraden tenminste als je er de ruimte voor hebt.
miranda

Ongelezen bericht door miranda »

De nadelen van het hebben van 2 honden die elkaar goed kunnen velen, elkaar goed aanvoelen, lekker met elkaar spelen wegen niet op tegen de voordelen en die vallen daarbij in het niet.

Inderdaad het kost wat meer aan voeding en aan dierenartskosten maar of ik nou voor 1 hond of voor 2 honden de stofzuiger te voorschijn haal, of de poten van de vloer dweil of het bed weer eens extra verschoon dat maakt niet uit.

Ze kunnen elkaars minderheden overnemen, zoals als de een blaft om niks dan heb je kans dat de ander dat ook gaat doen. Vertoont de een angst om de wasmachine dan kan de ander die angst ook gaan vertonen.
Ik zeg KAN want dat hoeft nog niet eens zo te zijn.
Maar ze kunnen ook elkaars goedheden overnemen, waakt de een kan ook de ander gaan waken op die manier.
Zo taalt Cyber er niet naar om naar andere honden te lopen. Duncan liep in zijn pup zijn wel zonder schroom naar andere honden toe om dan met zijn achterste op de grond (dus onderdanig) kwispelend die andere hond zijn bek af te gaan likken.
Hij doet dit sinds een maandje of 2 niet meer zo erg en of hij dat afgeleerd heeft omdat Cyber er ook niet naar taalt... geen idee maar ik vind het wel prettig.
Marion.

Ongelezen bericht door Marion. »

Kosten zijn logisch dat ze verdubbelen. Maar moeite inderdaad niet. Wij hebben in elk geval minder 'werk' aan 2 honden, dan toen we Saar alleen hadden.
Nachtuil
Vaste gebruiker
Contacteer:

Bogey en Dundy

Ongelezen bericht door Nachtuil »

Ik had eerst altijd 1 hond, grote rassen trouwens zoals Duitse Staander, boxer, bouvier, chowchow en 2 of 3 katten erbij. Die zijn gelukkig allemaal redelijk of erg oud geworden.

Sinds 11 mei 2002 hebben wij twee boomerbroertjes Bogey en Dundy en als iets leuk is, zijn het twee honden, die in dit geval als puppies in huis kwamen. Het is na haast twee jaar nog steeds een genot om ze mee te maken.

Ze zorgen zo ontzettend goed voor elkaar, is soms zelfs vertederend om te zien. Ook tijdens het opvoeden heb ik ervaren dat ze van elkaar leren. En altijd liggen ze dicht tegen elkaar aan, staan tegen elkaar en lopen pal naast elkaar, wel of niet aan de lijn.

Daarnaast hebben ze uiteraard ook toch wel hun eigen karakter. Bogey bijvoorbeeld wast iedere dag zijn broertje schoon, komt voor Dundy op als Caesar (mijn witte kater) een beetje bazig door het huis loopt, immers hij (caesar) is de oudste! Maar daarnaast ligt Bogey steeds meer heel dicht bij Caesar. Dundy is rustig en Bogey is wel het leidertje.

Ik had gelijk met het halen van deze twee kanjers, een digitale camera gekocht, en er komen per dag (ja echt nog steeds) situaties om de digi te pakken, gewoon omdat er zo ontzettend veel leuke, lieve situaties zijn rond die twee. Maar komt er een derde hondje bij, visite of buiten, dan is het ook OK en zijn ze allebei even vriendelijk tegen die andere(n). Dus het is ook niet zo dat ze daardoor eenkenniger geworden zijn ofzo. Wel als er iets lijkt te gebeuren waardoor Dundy bijvoorbeeld in problemen zou raken, gaat Bogey met zijn felle oogjes voorop staan en dan blaft hij. Duidelijk het gebaar van 'kom niet aan mijn broer, want ik pak je!'.

Kortom, dit misschien wat te lange verhaal van een tweelingbaasje, die nog dagelijks geniet en verwonderd is over hoe twee hondjes met elkaar om kunnen gaan: twee honden is leuk. En ik denk dat zoiets ook goed moet lukken als je al een hond hebt. Wel uiteraard heel bewust allebei evenveel aandacht geven, zeker in het begin, want dat betreft wijken ze niet veel van mensen af.

Veel succes met een eventuele beslissing, heb je vast geen spijt van!
:ok:
Groetjes, Bogey, Caesar, Dundy en Nachtuil
www.hettywachter.nl
Afbeelding
linlin

Ongelezen bericht door linlin »

hier reu-teef combinatie. gaat heel goed, afgezien van wat dagelijkse irritaties en mopper-knokpartijtjes.

de reu tolereert geen andere reutjes langer dan een dag of twee in zijn huis. dan gaat hij er vol in. ik ken twee reuen die wel langer kunnen, een joekel van een duitse dog en een oud mormel.

de teef tolereert op zich wel andere teefjes, mits die zich onmiddelijk aan haar gezag onderwerpen. anders bijt ze ze helemaal verrot.

serieuze vechtpartijen tussen reuen heb ik een paar keer meegemaakt. dat is geen lolletje. serieuze vechtpartijen tussen teven heb ik ook meegemaakt. dat is nog minder een lolletje. dat komt echt nooit meer goed.

de laatste keer dat ursula geknokt heeft met een andere teef, is ze echt een halve dag boos geweest. de andere teef was een duitse dog. ursula vloog haar recht in de strot, met d'r negen kilo's. je had ze moeten zien, dat was echt niet leuk.

reutjes waar ons reutje mee geknokt heeft, kunnen wel langskomen. de sfeer wordt er niet beter van, maar die kan je uit elkaar houden voor zolang het bezoek duurt.
teefjes waar ons teefje mee gevochten heeft, kunnen nooit meer langskomen. die houd je niet tegen. dat is onherroepelijk bloed aan de muur.

en zo gewoon op straat of in het bos gaat ursula heel aimabel met andere teefjes om. maar wee je gebeente als ze in haar huis komen. ze zullen weten wie er de grote bazin is. ursula en niemand anders.
Dodo
Actief
Mijn ras(sen): Staffords en Chihuahua's
Contacteer:

Ongelezen bericht door Dodo »

wij hebben 2 teven, erg gezellig en gaat heel goed :mrgreen:
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Discussieforum”