Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

pup loopt weg

Forum waar men kan praten over het gedrag en de opvoeding van puppies en volwassen honden (of de eigenaar).

Moderator: moderatorteam

starfleet
Erelid

Ongelezen bericht door starfleet »

stefanie schreef: Waarschijnlijk in een boek dat 200 jaar geleden geschreven is.
Je pup klimt op de bank en dan moet je hem fysiek corrigeren???? :roll:
Ik denk dat ik wel weet welk boek het is, maar kan nu niet op de schrijver komen. Alleen stond daar beslist niet in dat je dergelijke correcties moest gebruiken bij een pup die op de bank springt etc.

Die kneep in de flank of nek kon je gebruiken als de hond voor het eerst echt naar je gromde, zodat de hond geen succes heeft met naar het baasje grommen omdat die schrikt. Van te voren weet je dan al welke pijlsnelle tegenactie je kunt ondernemen, zonder de hond hard te corrigeren.

De nieuwere Gaus was het geloof ik, maar die heeft het ook weer ergens anders vandaan.

Maar ging besslist niet over een puppy dat met zijn neus even wil kijken wat er allemaal voor lekkers op de tafel ligt.

Anne
gelderen
Actief

Ongelezen bericht door gelderen »

stefanie schreef:
starfleet schreef:
gelderen schreef: Ik zou als ik jouw was inderdaad een goed boek kopen (adviezen staan hierboven al) en kennis op gaan doen. Fouten die je nu maakt kosten je later 10 keer zo veel energie om te herstellen.
Gr en succes
Eelco
In welk goed boek staat dan dat je een pup van vijf maanden over de snuit moet grijpen en moet knijpen omdat hij de regels van het huis nog niet goed geleerd heeft?

Anne
Waarschijnlijk in een boek dat 200 jaar geleden geschreven is.
Wat een middeleeuwse methodes zeg.
Zelfs bij een volwassen hond ga je toch echt te ver.

Ik hoop dus echt van harte dat Patricia deze 'adviezen' niet opvolgt.
Ik zei NIET te hard knijpen. Anders doe je hem pijn en dat is dus NIET de bedoeling. Het is dus helemaal geen fysieke correctie. Het is een dominantiehandeling. Wel eerst lezen he :neenee:

Groeten,
Eelco
bullet
Actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door bullet »

ik vind op de rug liggen en strak aankijken ook een beetje ver gaan... je moet dan wel helemaal zeker zijn dat je wint... want stel je voor dat je een erg dominante of angstige hond hebt dan kan ie wel eens in de aanval gaan...
Bij ons op cursus werd dat afgeraden...
heb je onze website al gezien? home.wanadoo.nl/dooyeweerd
stefanie
Zeer actief

Ongelezen bericht door stefanie »

gelderen schreef:
stefanie schreef:
starfleet schreef:
gelderen schreef: Ik zou als ik jouw was inderdaad een goed boek kopen (adviezen staan hierboven al) en kennis op gaan doen. Fouten die je nu maakt kosten je later 10 keer zo veel energie om te herstellen.
Gr en succes
Eelco
In welk goed boek staat dan dat je een pup van vijf maanden over de snuit moet grijpen en moet knijpen omdat hij de regels van het huis nog niet goed geleerd heeft?

Anne

Ik zei NIET te hard knijpen. Anders doe je hem pijn en dat is dus NIET de bedoeling. Het is dus helemaal geen fysieke correctie. Het is een dominantiehandeling. Wel eerst lezen he :neenee:

Groeten,
Eelco
Als jij dan ook goed leest.... :roll:
Knijpen is wel fysiek en een hond op de rug dwingen ook. Volgens mij heb je dan toch echt lichamelijk contact = dus fysiek.
Deze jonge hond/pup moet gewoon normaal geleerd worden wat wel en niet mag. Daar heb je deze handelingen helemaal niet bij nodig.
gelderen
Actief

bullet schreef:ik vind op de rug liggen en strak aankijken ook een beetje ver gaan... je moet dan wel helemaal zeker zijn dat je wint... want stel je voor dat je een erg dominante of angstige hond hebt dan kan ie wel eens in de aanval gaan...
Bij ons op cursus werd dat afgeraden...
Dit schreef ik over deze correctie dus ben het volledig met je eens:
Voor een een harde correctie kun je hem op de rug leggen en vasthouden. Recht aan blijven kijken (ja in de ogen) en vasthouden tot hij laat zien dat hij het begrepen heeft. Dit kan zijn door de oren in de nek te leggen, stoppen met spartelen etc. Deze correctie niet te vaak gebruiken maar alleen als het ECHT nodig is. Het is namelijk een behoorlijk intense correctie.
Ik ben het ook met je eens dat je dan wel moet weten dat je kunt winnen. Maar dat geld voor iedere correctie.

Groeten,
Eelco
gelderen
Actief

stefanie schreef:
gelderen schreef:
stefanie schreef:
starfleet schreef: In welk goed boek staat dan dat je een pup van vijf maanden over de snuit moet grijpen en moet knijpen omdat hij de regels van het huis nog niet goed geleerd heeft?

Anne

Groeten,
Eelco
Als jij dan ook goed leest.... :roll:
Knijpen is wel fysiek en een hond op de rug dwingen ook. Volgens mij heb je dan toch echt lichamelijk contact = dus fysiek.
Deze jonge hond/pup moet gewoon normaal geleerd worden wat wel en niet mag. Daar heb je deze handelingen helemaal niet bij nodig.
En hoe leer je een jonge hond wat wel en niet mag? Door grenzen aan te geven. Grenzen aangeven doe je o.a. door snuitklemmen. Dat is geen middeleeuwse of barbaarse methode, dat is een zeer effectieve, pijnloze manier om je hond aan te geven dat hij iets niet mag. Je hond zal zeer snel begrijpen wat je bedoelt omdat hij deze taal begrijpt. Onze spreektaal begrijpt hij niet, hij kan het wel leren maar het is niet zijn eigen taal. Snuitklemmen wel en is daarom effectiever.

Een hond laten schrikken als hij iets doet wat niet mag is veel barbaarser. Hij schiet in de stress en als een hond in de stress schiet dan is hij minder goed in staat om te leren. Waarom een hond in de stress laten schieten als je ook zijn eigen taal kunt "spreken"?Fishers discs of varianten hierop? werken voor sommige honden ook prima omdat het een geconditioneerd signaal is echter het draagt niet bij tot de baas/ hond relatie en snuitklemmen wel. Je hond zal je meer gaan vertrouwen en zekerder worden omdat hij ervaart dat je een goede roedeleider bent.

De hond op de rug dwingen is een ZEER zware correctie en de hond over zijn snuit pakken is een erg lichte correctie. Ik zei in mijn stuk ook niet dat je een hond op zijn rug moet leggen voor het klimmen op de bank!! :neenee:

Echter een hond verkent hoe ver hij kan gaan. Je zal dus moeten corrigeren. Over zijn neus pakken is bij een zeer lichte overtreding zoals opspringen, op de bank springen, met zijn neus langs eten op tafel gaan etc etc een ideale manier om de hond duidelijk te maken dat dit geen gewenst gedrag is. Een hond leert dan dus wat wel en niet gewenst is. Welke boeken dit staat. o.a. Kalmerende signalen van Turid Rugaas, klaas wijnberg zijn beide boeken en volgens mij zegt Bevie Gravlin er ook e.e.a. over in het boek Chakka mijn wolvenkind maar dat laatste weet ik niet zeker meer.
Groeten,
Eelco
starfleet
Erelid

gelderen schreef:
En hoe leer je een jonge hond wat wel en niet mag? Door grenzen aan te geven. Grenzen aangeven doe je o.a. door snuitklemmen. Dat is geen middeleeuwse of barbaarse methode, dat is een zeer effectieve, pijnloze manier om je hond aan te geven dat hij iets niet mag. Je hond zal zeer snel begrijpen wat je bedoelt omdat hij deze taal begrijpt. Onze spreektaal begrijpt hij niet, hij kan het wel leren maar het is niet zijn eigen taal. Snuitklemmen wel en is daarom effectiever.

Eelco

Natuurlijk begrijpt hij onze spreektaal wel. "Nee" "Uit" "Bal" "Koekie""slapen" "Kongetje" "pensstaafje" "Kluifje" "Uhuh"."hier""zit""voet". Allemaal zo aan te leren zonder enige correctie. Het leuke van honden is dat ze al duizenden jaren gedomesticeerd zijn en ingeprent zijn op mensen. Daarom gaat het ook zo goed al eeuwen en eeuwen. Het zijn geen wolven. Wolven hebben geen banken waar ze niet op mogen liggen of tafels waar ze niks van af mogen jatten.

Die Klaas Wijnberg mag dan misschien zwijgen en zijn honden niet aaien, maar mijn hond begrijpt sleutelwoorden prima en is ook erg gesteld op aaien en lekker knuffelen.

Ze kan niet lezen, dus vandaar dat ze dat boek niet kent.

Anne
gelderen
Actief

Of een hond duizenden jaren gedomesticeerd is hangt af van het ras. Mijn Saarloos Wolfhond vertoond erg veel basis wolvengedrag en ik heb net geprobeert of hij gaat zitten als ik dat vraag maar hij doet het niet. Als ik mijn hand omhoog houdt gaat hij wel zitten. :denken:

Ook het woord "nee" kent een hond niet. Als je hard genoeg roept zal hij schrikken maar dat levert stress op dus ik zie niet in waarom dat DE manier zou moeten zijn dat zou moeten preveleren boven alle andere methodes. Je kunt hem "nee" ook aanleren maar dan ben je weer terug bij af namelijk dat honden onze taal niet begrijpen. Je zal het hem immers eerst moeten aanleren voordat hij het begrijpt.

Wolven hebben inderdaad geen tafels of banken maar wel degelijk eten waar ze niet van mogen jatten en plekken waar ze niet mogen liggen!!

Iedereen heeft recht op zijn eigen manier van benaderen maar ik vindt het ongenuanceerd en van weinig respect getuigen om te insunueren dat ik mijn hond op een barbaarse of ouderwetse manier zou opvoeden.

Gelukkig kunnen mensen wel lezen. een erg effectieve manier om kennis te delen. :ok:

Groeten,
Eelco
Zoek stok!
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kooikerhondje en Australian Shepherd
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Zoek stok! »

Uiteindelijk is het toch ook een kwestie van de aanpak vinden die bij jezelf en de hond past? Ik ben geen type voor lichamelijke correcties, het enige dat ik wel doe is hem wegduwen (en vervolgens negeren). Maar bij z'n snuit pakken, op z'n rug leggen, in de keel pakken? Nee, niks voor mij!

Ik doe alles met m'n stem en dan weet hij prima hoe laat het is. Als hij het echt te bont maakt, kom ik dreigend aanlopen en praat hard en laag tegen hem terwijl ik hem in z'n ogen aankijk. Dat is genoeg voor hem.

Bij mij werkt negeren heel goed, met dank aan de forumleden hier. Positief gedrag belonen en negatief gedrag negeren, behalve als dat echt niet kan omdat hij iets gevaarlijks doet ofzo.

Maar ik kan me voorstellen dat je bij een ander ras wat verder moet gaan. Daarom zou ik dus ook niet zo'n ras nemen. Ik zou doodongelukkig worden als ik hard moet optreden.
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
Zoek stok!
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kooikerhondje en Australian Shepherd
Aantal honden: 2

Re: pup loopt weg

Ongelezen bericht door Zoek stok! »

patriciasens schreef:hallo allemaal

ik had een vraag ik heb een engelse stafford pup van 5 maanden en die loopt echt met iedereen mee ook met vreemde dus ik kan hem niet los laten lopen want met roepen komt hij niet en ik heb geen zin om erachter aan te rennen gaat dit vanzelf over of moet ik hier iets mee doen zo ja wat moet ik ermee doen want ik hou er niet van dat hij met iedereen meeloopt misschien komt het omdat hij nog zo jong is en maak ik me veels te druk maar het is mijn eerste hond dus ik heb er niet echt veel verstand van

groetjes patricia
Maar ook nog even een antwoord op je vraag. Die van mij heeft ook de neiging om met mensen mee te lopen die hem aandacht geven. Je moet iets vinden wat zo interessant is dat hij bij je blijft. Bij mij werkt een stok of bal heel goed.

Daarnaast ben ik niet altijd even vriendelijk geweest tegen mensen die Bram goedbedoeld afleiden van mij.
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
starfleet
Erelid

gelderen schreef:
Iedereen heeft recht op zijn eigen manier van benaderen maar ik vindt het ongenuanceerd en van weinig respect getuigen om te insunueren dat ik mijn hond op een barbaarse of ouderwetse manier zou opvoeden.

Groeten,
Eelco
Bij mij als mens past die methode die jij beschrijft niet en bij mijn Kooikertje ook niet. Ik heb wel eens een grauw of een snauw gegeven, bijvoorbeeld bij hinderlijk het eten van mijn bord kijken, volgens mij zeer duidelijke hondentaal zonder dat je je hond fysiek corrigeert.

Mijn Kooiker zou bang van me zijn geworden als ik haar geknepen had en onverhoeds over de snuit had gepakt toen ze de regels van het huis nog niet geleerd had. Dat je naar het karakter van je hond moet kijken okay, maar juist daarom vind ik het advies dat je gaf om die pup gelijk te corrigeren als hij iets nog niet begrijpt wat vreemd.

Anne
Plaats reactie

Terug naar “Gedrag en opvoeding”