Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Les - update les 2 op pagina 26

Forum waar men kan praten over het gedrag en de opvoeding van puppies en volwassen honden (of de eigenaar).

Moderator: moderatorteam

Wil de hond
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Wil de hond »

Zoek stok! schreef:Ja, ik zei al: ik geloof best dat het ook aan mij ligt hoor. Ik vind dat ik m'n best heb gedaan, maar mijn geduld is wel eindig. Er zijn veel gedulderige mensen op de wereld dan ik.

Euh nee, een duikel maken doen we niet. Zo hard trek ik niet hoor, dat kan ik niet aan mezelf verkopen. Ja, het is onprettig voor hem, nee ik wil hem niet horen piepen van de pijn. Dat gaat me echt te ver. En mocht de trainer wel zo ver willen gaan, dan heeft hij een probleem, ik niet. Of we doen het op de manier die ik wil, of ik stop met de training. Daarom heb ik ook even contact met de trainer gezocht, dat hij weet dat dit bij mij speelt.

Overigens lijkt het me ook niet nodig om harder te trekken omdat ik nu zo'n goed resultaat boek!
Je moet wel in de gaten houden dat een trainer beter weet wat jij moet doen om te bereiken wat jij wilt dan jijzelf. Je kunt niet verwachten dat je naar een trainer toe kunt stappen met de mededeling: "Ik wil dat mijn hond dít leert, maar, wel op déze manier".

Natuurlijk, je kunt de manier van trainen van iemand niet zien zitten en dan moet je inderdaad opstappen bij zo iemand, maar je kunt niet van iemand verwachten dat hij je precies leert doen wat jij graag wilt dat hij je leert omdat jij denkt dat dat de juiste manier is.
Eline*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Spaanse pepers!
Aantal honden: 2
Contacteer:

Ongelezen bericht door Eline* »

Inge O schreef:
Eline* schreef:Een pup van 6 maanden niet trekkende hebben is echt te veel gevraagd.
ik zou eigenlijk niet weten waarom? niet dat het persé dan al moet (niks moet, het is maar wat en hoe iedereen het voor zichzelf en zijn hond wil), maar als je er mee begint van zodra de pup keurig mee loopt aan de lijn komt hij zelfs nooit op de idee dat trekken leuk is.

door ze op die leeftijd meteen de juiste gewoonte te laten aannemen, valt er later ook niks meer af te leren. positiever kan dus niet.
Dat ben ik met je eens. Als je een pup vanaf dag 1 leert op jou te letten en niet op de omgeving zul je op de leeftijd van 6 maanden inderdaad een pup kunnen hebben die fier en blij naast je huppelt zonder te trekken.
Sleurt je hond echter al die tijd wel aan de lijn kan je dat dus niet verwachten vind ik. Je kan niet een hond 4 maanden laten trekken en op dag 124 ineens zeggen dat je het zat bent en verwachten dat je pup dan niet meer trekt. Dan is niet reeel..ja, als je inderdaad grijpt naar correctie's en je pup daar voor dat moment van onder de indruk is. Maar goed, dat is dus niet mijn manier. :wink:
Groet Eline,
Juno en Kiki
Nelson hoort ook bij ons, al is hij er niet meer...
Afbeelding
Stichting Dierenhulp Cadiz
Boek Spaanse honden in Nederland;handleiding bij adoptie
Zoie
Zeer actief

Ongelezen bericht door Zoie »

Eline* schreef:
Zoie schreef:
Belle schreef:[
Daarom heb ik nooit een bal of snoepjes tevoorschijn gehaald om Belle af te leiden, maar pas als beloning wanneer ze aandacht had voor mij.
Nee, oke, je geeft eerst het commando, en dan beloon je. Maar nu wordt het commando niet opgevolgd. Heb je twee opties: je gebruikt een correctie, of je leidt van het zelfbelonend gedrag af door iets nog belonenders te doen. Je zou voor die laatste optie kunnen keizen als je perse niet wilt straffen, maar dat is dan precies het probleem, op die manier moet je dat dus je hele leven volhouden, want je hond leert niets, in dit geval dat commando's moeten worden opgevolgd.
Blijkbaar is de hond al niet gemotiveerd om te luisteren. Standaard altijd maar belonen is ook niet boeiend. Een man die iedere week diezelfde bos rozen meeneemt ook niet. Verrassingen houden het leuk en spannend en als je de juiste snaar raakt is de hond negen van de tien keer prima gemotiveerd iets voor je te doen.
Als je hond je piepelt is er echt niets mis met een correctie, maar een jonge hond piepelt niet. Die is uitgelaten en opgewonden en vindt alles ineterssanter dan de baas. Van een hond van pak h'm beet 10 maanden kan je niet zeggen of verwachten dat hij onder alle omstandigheden een commando moet beheersen. Dan ben je aan het drillen.
Het probleem is denk ik zo niet begonnen dan toch verergerd toen ik Spok ben gaan tillen nadat hij weigerde te lopen nadat hij een loopse teef had gezien. Dan moet je dus denken aan honderden meters, tussendoor steeds proberend hem weer op eigen poten te laten gaan.

Sindsdien weigerde hij steeds vaker dienst en stond ik steeds langer op hem te wachten totdat hij weer normaal mee wilde lopen.

Anticiperen op andere honden doe ik wel, heb ik van Luna en Zoë wel geleerd, mar zijn aandacht vasthouden, dat is iets anders. Bovendien gaat het beslist niet alleen om situaties met andere honden, het kan van alles zijn: andere wijk in willen, graspolletje dat lekker ruikt enz ( mag hij best aan snuffelen, maar als ik door wil lopen, moet hij mee. )

Kan best zijn dat ik zijn gevoelige snaar niet kan raken - hoewel, niet al te dramatisch, heel vaak gaat het wel goed allemaal - maar het kan een onwaarschijnlijk stijfkoppig ventje zijn !

En daar geef ik niet meer aan toe, omdat het naar mijn gevoel van kwaad tot erger ging.

En dan, ja, straf, wat ik doe is meer dan zelfbelonend gedrag onmogelijk maken, maar niet zo heel veel meer. Gewoon streng "kom op "en zo niet, dan neem ik hem mee.

En die koekjes, ja, als het nu alleen om andere honden ging, dan was dat te overwegen, maar om nu steeds maar met koekjes te lopen leuren, staat mij eerlijk gezegd ook een beetje tegen.

Als hij echt een prestatie levert wordt hij beloond, maar om steeds met een koekje in mijn hand hem van al het ander op de wereld af te leiden, gaat mij wat ver.
Afbeelding
Eline*
Zeer actief
Contacteer:

Zoie schreef:[Het probleem is denk ik zo niet begonnen dan toch verergerd toen ik Spok ben gaan tillen nadat hij weigerde te lopen nadat hij een loopse teef had gezien. Dan moet je dus denken aan honderden meters, tussendoor steeds proberend hem weer op eigen poten te laten gaan.

.
Wat gehebsie gedaansie?? :eek: Jij bent echt lijp! :mrgreen:
Groet Eline,
Juno en Kiki
Afbeelding
Zoie
Zeer actief

Eline* schreef:
Zoie schreef:[Het probleem is denk ik zo niet begonnen dan toch verergerd toen ik Spok ben gaan tillen nadat hij weigerde te lopen nadat hij een loopse teef had gezien. Dan moet je dus denken aan honderden meters, tussendoor steeds proberend hem weer op eigen poten te laten gaan.

.
Ja, maar wat had ik moeten doen, of wat moet ik volgens jou de volgende keer doen ? Gewoon net zo lang meeslepen tot hij weer gaat lopen, want met koekjes werken is dan zinloos.

Het was trouwens nog erger. Ik had m'n fiets bij me, dus moest ik hem steeds vast binden, m'n fiets ophalen, enz. Haha.

Dit soort toestanden heb ik diverse maken gehad in de loopse teven tijd :mrgreen:
Laatst gewijzigd door Zoie op 03 sep 2005 19:57, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding
Eline*
Zeer actief
Contacteer:

Zoie schreef:
Eline* schreef:

.
Ja, maar wat had ik moeten doen, of wat moet ik volgens jou de volgende keer doen ? Gewoon net zo lang meeslepen tot hij weer gaat lopen, want met koekjes werken is dan zinloos.

Het was trouwens nog erger. Ik had m'n fiets bij me, dus moest ik hem steeds vast binden, m'n fiets ophalen, enz. Haha.
hahahahha Jan, meesterlijk!! Nee, dat vind ik echt vallen onder de catagorie Dag hoor!! Ik word dan dus inderdaad boos en sleep de hond mee. * proest*
Groet Eline,
Juno en Kiki
Afbeelding
Zoie
Zeer actief

Eline* schreef:
Zoie schreef:
Eline* schreef:

.

hahahahha Jan, meesterlijk!! Nee, dat vind ik echt vallen onder de catagorie Dag hoor!! Ik word dan dus inderdaad boos en sleep de hond mee. * proest*
Maar wat is er dan zo erg als ik nu hetzelfde, en eigenlijk veel minder bruut dan ik toen zou moeten hebben gedaan, doe als hij naar een hond toe wil, en ik wil het niet ?
Afbeelding
Moos
Zeer actief

Ongelezen bericht door Moos »

hahahahahahahahahahaha, oh, Jan sorry.

Zelfs ik die over het algemeen niet snel boos wordt gaat dan ook meeslepen hoor!

Is Spok nou helemaal betoeterd! (en jij ook wel een beetje :mrgreen: )
Afbeelding
Zoie
Zeer actief

uhum, dames, het is natuurlijk moeilijk, maar even een serieuze discussie graag !!! Waar ik even niet meer aan mee kan doen, want ik moet, de een na de ander, even mijn hondjes uit laten :mrgreen:
Afbeelding
Eline*
Zeer actief
Contacteer:

Zoie schreef:
Eline* schreef:
Zoie schreef:
Eline* schreef: Wat gehebsie gedaansie?? :eek: Jij bent echt lijp! :mrgreen:

Maar wat is er dan zo erg als ik nu hetzelfde, en eigenlijk veel minder bruut dan ik toen zou moeten hebben gedaan, doe als hij naar een hond toe wil, en ik wil het niet ?
Omdat je dan rechtsstreekse associatie's gaat leggen tussen ruk in de nek en de andere hond, omdat het veel vaker voorkomt en je dus dan steeds achter de zaken aanholt en het dus veel effectiever is om het anders te doen. Het gaat er niet om dat het zielig is, het gaat om effectieviteit en leerprocessen. Steeds weer je hond naar een andere hond laten gaan en hem daar wegrukken geeft precies aan welke gewoonte je na een jaar hebt opgericht...naar een hond toetrekken en dan een rukje geven. Had je het allemaal voorgeweest had je dus een hond gehad die netjes naast je kwam lopen bij het zien van een andere hond.
Groet Eline,
Juno en Kiki
Afbeelding
Zoek stok!
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kooikerhondje en Australian Shepherd

Ongelezen bericht door Zoek stok! »

Wil de hond schreef:
Natuurlijk, je kunt de manier van trainen van iemand niet zien zitten en dan moet je inderdaad opstappen bij zo iemand, maar je kunt niet van iemand verwachten dat hij je precies leert doen wat jij graag wilt dat hij je leert omdat jij denkt dat dat de juiste manier is.
Vergeet niet dat ik al iets doe wat niet echt in mijn natuur zit. Als ik m'n hond echt pijn moet gaan doen, slaap ik 's nachts niet meer. Dus dat doen we niet. Een goede trainer kijkt niet alleen naar de hond, maar ook naar de baas :wink:

Maar het komt goed hoor, ik heb al overleg gehad met de trainer.
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
Zoek stok!
Zeer actief

Inge O schreef:
ja, ik heb tot nu toe natuurlijk alleen maar ervaring met eigen honden die bij me als pup gestart zijn, of iets oudere honden zoals kwiebus en doetje, maar die dan weer bij een 'nieuwe' baas terechtkwamen, en gewoon als pup behandeld werden.
ik kan me voorstellen dat het moeilijker ligt als diezelfde baas waarbij eerst alles kon plots andere eisen begint te stellen; vaak zijn dat ook de baasjes die (nog) niet weten hoe je ook 'fijn' (zoals in 'met precisie', niet zoals leuk natuurlijk :mrgreen: ) kan corrigeren, en hoe ook weer daar (wat voor mij telkens weer het allerbelangrijkste is) het contact met de hond véle keren belangrijker is dan het rukje aan de riem. dat rukje is bij mij enkel het hulpmiddel om te zoiets te zeggen als 'hóla! waar ben jij mee bezig?'...en dan wordt het weer positief.
Ik heb het ook niet goed gevonden he, dat trekken. Het is dus niet zo dat het als een verrassing komt dat hij niet mag trekken. Hij wist het wel, maar trok zich er gewoon niks van aan. Nu weet hij het en trekt hij zich er wel wat van aan.

En het corrigeren doe ik begeleid, het is niet voor niks dat ik tot nu toe zoiets niet gedaan heb terwijl mensen dat wel tegen me zeiden. Ik wist niet precies hoe dat moest, dus dan waag ik me er niet aan. Nu heb ik weer een trainer en kan ik het begeleid doen.

Arme arme Reini, die gaat maandag met dezelfde cursus beginnen en denkt door dit topic minstens dat ze naar een martelclub gaat :mrgreen:
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
Wil de hond
Zeer actief
Contacteer:

Als je er voor kiest met korrektie´s te werken zul je op een gegeven moment wel moeten zorgen dat je korrekties doorkomen. Doorkomen is niet hetzelfde als pijn doen.

Vraag je dus aan een trainer die met korrekties werkt of hij je wil leren je hond zijn gedrag bij te schaven met korrekties dan kun je niet van hem/haar verwachten dat hij je dit leert te doen met korrekties die voor jou acceptabel zijn.

Je moet korrekties namelijk aan de hond aanpassen en niet aan de baas.

Heb je de mazzel dat je hond goed genoeg reageert op korrekties die jij aankunt dan is er niets aan de hand. Kun je de noodzakelijke korrekties echter niet aan dan moet je een andere manier van trainen zoeken. Te zacht gegeven korrekties zijn zeer kontra-produktief.
Zoek stok!
Zeer actief

Wil de hond schreef:Als je er voor kiest met korrektie´s te werken zul je op een gegeven moment wel moeten zorgen dat je korrekties doorkomen. Doorkomen is niet hetzelfde als pijn doen.

Vraag je dus aan een trainer die met korrekties werkt of hij je wil leren je hond zijn gedrag bij te schaven met korrekties dan kun je niet van hem/haar verwachten dat hij je dit leert te doen met korrekties die voor jou acceptabel zijn.

Je moet korrekties namelijk aan de hond aanpassen en niet aan de baas.

Heb je de mazzel dat je hond goed genoeg reageert op korrekties die jij aankunt dan is er niets aan de hand. Kun je de noodzakelijke korrekties echter niet aan dan moet je een andere manier van trainen zoeken. Te zacht gegeven korrekties zijn zeer kontra-produktief.
Klopt, dat is precies wat de trainer zegt. Maar ik vind ook dat ik er wel lol in moet houden. Als ik Bram van links naar rechts moet slingeren om door te komen, heb ik er geen lol meer in. Tot nu toe kan ik hem alles leren zonder correcties, behalve het niet trekken aan de lijn. Lukt dat alleen met hele zware correcties, dan ga ik ermee leren leven of een andere methode proberen.
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
Zoek stok!
Zeer actief

Inge O schreef: ik had het toch moeten doen.... :mrgreen: ik wilde nog bij mijn antwoord zetten dat het niet naar jou, maar in het algemeen bedoeld was :wink: .

het is alleen maar heel positief dat je niet in je eentje begint met corrigeren - één ding is me ondertussen juist dóór het forum heel erg duidelijk geworden : corrigeren doe je niet 'zomaar eventjes' om een probleem op te lossen, het luistert heel nauw.
daarin moet ik 'de positivo's' ( :mrgreen: ) helemaal gelijk geven : het is niet 'de' methode waar jan en alleman (..... :mrgreen: ) zonder meer mee overweg kan zonder lelijk in de fout te gaan. maar als je het netjes doet kan je er een hond veel duidelijkheid mee geven. áls :wink: .
én als je het koppelt aan belonen, véél belonen.
Ik had het wel door hoor, dat je het algemeen bedoelde, kon het toch niet laten te antwoorden :wink:

Wij blijven gewoon braaf naar les gaan, ik moet nog 7 lessen van deze cursus en dan wil ik de cursus daarna ook nog doen (als het nog leuk is). Dus begeleiding genoeg het komende half jaar.

Dat heb ik weer, ik zit weer eens tussen twee 'kampen' in. Ik ben te corrigerend voor de 'positivo's' en veel te lief voor de 'corrigeerders' :mrgreen: :mrgreen:
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
Wil de hond
Zeer actief
Contacteer:

Zoek stok! schreef: Dat heb ik weer, ik ben veel te lief voor de 'corrigeerders' :mrgreen: :mrgreen:
Ik doel daar niet op hoor, ik probeer je alleen maar aan te geven dat als je korrigeert je het goed moet doen. Korrigeren is ook iets waar je aan moet wennen. En, korrigeren heeft meestal niets te maken met echt fors korrigeren, dat is iets wat bij veel minder honden nodig is als gedacht wordt.

Maar, door vanaf het begin "stevig" genoeg te korrigeren voorkom je dat je steeds harder moet gaan korrigeren. Een hond bouwt namelijk weerstand op door te zacht gegeven korrekties, hij wordt dan steeds harder. Dit voorkom je door vanaf het begin door te komen.

Hoe beter je korrigeert hoe minder vaak je korrigeert en hoe meer je kunt belonen.

Succes hè, hopelijk blijft het zo goed gaan als dat het nu gaat. :ok:
Zoek stok!
Zeer actief

Wil de hond schreef:
Succes hè, hopelijk blijft het zo goed gaan als dat het nu gaat. :ok:
Dat hoop ik ook, want ik ben zo blij met hoe het nu gaat!!!
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
Zoie
Zeer actief

Eline* schreef:[Omdat je dan rechtsstreekse associatie's gaat leggen tussen ruk in de nek en de andere hond, omdat het veel vaker voorkomt en je dus dan steeds achter de zaken aanholt en het dus veel effectiever is om het anders te doen. Het gaat er niet om dat het zielig is, het gaat om effectieviteit en leerprocessen. Steeds weer je hond naar een andere hond laten gaan en hem daar wegrukken geeft precies aan welke gewoonte je na een jaar hebt opgericht...naar een hond toetrekken en dan een rukje geven. Had je het allemaal voorgeweest had je dus een hond gehad die netjes naast je kwam lopen bij het zien van een andere hond.
Ja, Eline, ik ga niet zeggen dat jouw manier niet werkt, en de mijne wel, want dat is niet zo :mrgreen:

Maar er is iets in deze manier van postief trainen die me - persoonlijk - tegenstaat, en dat is dat constante geleur met koekjes ( of wat dan ook. ) Want in wezen krijg je op deze manier een hond doe bij jou om een koekje ( of wat dan ook ) komt bedelen zodra hij een hond ziet. Dat is ongetwijfeld beter dan probleemgedrag vertonen, maar het is toch eigenlijk niet wat ik wil.

Vervolgens, ik laat Spok niet op andere honden aflopen om hem vervolgens aan zijn nek te rukken. Spok mag nooit de straat oversteken om een hond te ontmoeten ( we steken uberhaupt nooit over op zijn initiatief. ) Komen we een hond tegen dan houd ik hem bij me, en ze mogen alleen snuffelen als die andere baas dat ook wil. En idd, dan moet hij weer gewoon meelopen, tis niet anders.

De grootste fout die ik gemaakt heb, vanuit mijn visie, dus zoals ik probeer te werken met mijn honden, d.w.z. met commando's ( aanwijzingen die moeten worden opgevolgd ) is, denk ik, dat ik uit terughoudendheid te straffen, te toegeeflijk ben geweest, en hem toegestaan heb dit gedrag te vertonen en zo kwam het van kwaad tot erger.

Dus, zoals de zaken er nu voor staan, zit er denk ik niks anders op dan gewoon consequent van hem te eisen dat hij commando's opvolgt ( aan de lijn . ) Ik gebruik daarbij zoveel dwang als nodig is om hem weer mee te laten lopen. Of ik loop naar hem toe, zet hem even in de juiste looprichting, en hup, daar gaan we, meelopen, goedzo. Ik besef dat dit w.s. niet is wat corrigeerders onder een juiste correctie verstaan, maar ik denk toch dat je op die manier het zelfbelonende er van af haalt. Of hij daar nu een verschrikkelijke hekel aan andere honden door krijgt, tsja, ik weet het niet hoor. Ik hoop en denk toch eigenlijk ook wel dat hij beseft dat het is omdat hij mijn commando niet opvolgt.

Tegelijkertijd kan ik meer mijn best doen om aan de andere kant van het probleem te werken, d.w.z. beter anticiperen en problemen voor zijn door zijn aandacht op mij te richten. Beter ( met meer impact op Spok ) belonen voor goed uitgevoerde commando's enz.
Laatst gewijzigd door Zoie op 04 sep 2005 14:31, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding
jacq1970
Zeer actief
Aantal honden: 1
Contacteer:

Ongelezen bericht door jacq1970 »

Ik heb een parson Jack Russel en die is ook erg dwars em hard, maar ik heb hem nooit hard gecorrigeerd als pup zijnde, ik heb er wel langer dan normaal over gedaan maar ik heb daardoor wel een hond overgehouden die met rustige hand te coriigeren is.
Alles wat je nu verkeerd of tegrof corrigeerd krijg je uiteindelijk terug op je bord.
Een hondeschool hier inde buurt is ook van er streng corrigeren etc daar ben ik dus echt niet tevinden ( inmiddels hebben ze hun lessen aangepast)
een hond leer je iets door belonen en negeren maar niet door een pup grof te corrigeren.
Ik zou daar echt niet mee accoord gaan.
Pijngrens opzoeken ...schiet toch op zeg!

Jacqueline
Afbeelding
starfleet
Erelid

Ongelezen bericht door starfleet »

Zoie schreef: Maar er is iets in deze manier van postief trainen die me - persoonlijk - tegenstaat, en dat is dat constante geleur met koekjes ( of wat dan ook. ) Want in wezen krijg je op deze manier een hond doe bij jou om een koekje ( of wat dan ook ) komt bedelen zodra hij een hond ziet. Dat is ongetwijfeld beter dan probleemgedrag vertonen, maar het is toch eigenlijk niet wat ik wil.
Waarom niet? Geef eens een goede reden. Is het zo erg dat de hond jouw opzoekt voor iets leuks omdat hij dat "verdient" door niet op de hond te reageren maar jou op te zoeken.

Lassie bestaat niet echt.

Anne
Zoie
Zeer actief

jacq1970 schreef:)
een hond leer je iets door belonen en negeren maar niet door een pup grof te corrigeren.
Jacqueline
Spok is geen pup, en ik corrigeer, vind ik zelf, niet grof, maar als ik Spok het commando geef "deze kant ", een commando dat hij kent, en hij weigert dienst en gaat zitten, b.v. omdat er aan de overkant een hond loopt, of een kat zit, of omdat daar de wijk is waar hij in wi, of weet ik het wat, en hij houdt dat minuten lang vol, dan kan je dat in mijn visie niet negeren, want dan krijg je dit soort situaties vaker en vaker, dat is althans mijn ervaring.
Afbeelding
Zoie
Zeer actief

starfleet schreef:
Zoie schreef: Maar er is iets in deze manier van postief trainen die me - persoonlijk - tegenstaat, en dat is dat constante geleur met koekjes ( of wat dan ook. ) Want in wezen krijg je op deze manier een hond doe bij jou om een koekje ( of wat dan ook ) komt bedelen zodra hij een hond ziet. Dat is ongetwijfeld beter dan probleemgedrag vertonen, maar het is toch eigenlijk niet wat ik wil.
Waarom niet? Geef eens een goede reden. Is het zo erg dat de hond jouw opzoekt voor iets leuks omdat hij dat "verdient" door niet op de hond te reageren maar jou op te zoeken.

Anne
Nee, dat is niet erg, en die goede reden is er niet, daarom zeg ik ook dat het persoonlijk is ( sterker nog, ik beloon aandacht voor de baas soms zelf ook. )

Maar er zit ook een andere kant aan het verhaal wat de positieve trainers wel eens vergeten. Ik besef dat een hond in onze samenleving maar tot op zekere hoogte hond kan en mag zijn. Maar binnen wat mogelijk is mogen mijn honden dat zoveel mogelijk zijn. Dat wil zeggen dat ze aandacht voor hun omgeving mogen hebben, mogen snuffelen en zelfs aan de lijn hun hondse dingen mogen doen ( als ze maar luisteren als ik dat nodig vind. )

Je kunt ook met positieve training een hond zo ver krijgen dat hij voor niks nog aandacht heeft als voor de baas ( en de bal b.v. ) Dan heb je positief getraind, maar hoeveel hond heb je dan nog ? M.a.w. het zit niet alleen in de manier van trainen wat goed is voor de hond.

In mijn visie, die, zoals gezegd, persoonlijk is.
Afbeelding
Mark-fryslan
Zeer actief

Mijn ervaring met mijn trekgeit

Ongelezen bericht door Mark-fryslan »

Hele discussie is er al gevoerd. Gewoon even neutraal mijn ervaring. Ga verder geen oordeel vellen. Er is al zoveel geroepen hier.

Ik heb een Leonberger van 50 kg. Die kan ook geweldig trekken. Terug trekken heeft dan echt geen zin want dan wordt het een touwtrek wedstrijd die ik wel kan winnen maar mijn vriendin niet. Dus trekken aan de riem is echt not done. Ik heb geleerd om gelijk stil te gaan staan zodra er teveel spanning op de lijn komt. Zodra ze weer aandacht voor mij heeft en netjes naast me staat gaan we weer verder.

Dat betekend wel dat je de eerste paar keer niet veel verder komt dan de stoep voor je huis. Je zult er echt tijd voor uit moeten trekken. Maakt mij geen donder uit dat ik soms een kwartier stil moet staan terwijl de hond aan de andere kant van de lijn de spanning erop houd (Mijn buren weten toch alwel dat ik niet spoor :wink: ) Het kan kort of lang duren uiteindelijk komt ze naar me toe. Nu hoef ik maar mijn tempo te verlagen of ze zakt alweer af.

Het feest begon al bij de voordeur door wild voor te dringen. Ook dat heb ik toen aangepakt. Ik doe de deur open. Dan komt er een dikke snuit langs mijn benen die voor wil waarop ik vervolgens de deur weer dichttrek. Mijn hond had dat na drie keer al door dat voordringen geen zin meer heeft. Zelfde met rituelen als schoenen aantrekken of de riem pakken. Ik ga niet eerder van huis dan dat mijn hond zich normaal rustig gedraagt. Bij het thuiskomen als ik alleen weg ben geweest roep ik mijn hond pas bij me als ze zich normaal rustig gedraagd. Is ze te wild en opdringerig dan negeer ik haar. Had ze ook zomaar door. Een normale vriendelijke begroeting vind ik prima.

Mijn hond is erg waaks en is vel op andere honden vlak bij ons huis. Daar ben ik nog druk mee doende om dat af te leren. Rukken aan de riem heeft echt geen zin want ze is gevoelloos op zulke heftige momenten. Ik laat haar zitten en ja ik beloon haar daarvoor. In mijn geval moet ik voor haar gaan staan om de fixatie te doorbreken en haar stevig bij haar kop beetpakken om haar zo te dwingen om mij aan te kijken. Zodra ze zit en mij aan blijft kijken beloon ik dat. Dan doe ik wat kleine oefeningen zoals af en weer op zit. Touch (hand aan raken) enz. Ik zorg ervoor dat de aandacht bij mij komt te liggen. Dat werkt goed. Nu ben ik aan het shapen door met steeds minder voer en puur met aandachtsoefeningen langs lastige punten te komen.

Ik merk wel dat ik nu echt weer even de puntjes op de i moet zetten op alle fronten. Dus ik bepaal de momenten waarop gegeten en gespeeld wordt. Ik ga als eerste door de deur. En ik bepaal richting, snelheid enz. Even weer duidelijke afspraken maken. Nu loopt ze weer veel beter gewoon naast me en niet meer ver voor me uit met opgeheven staart. Ik leid de jacht weer i.p.v. mijn hond.

Belonen is echt geen omkoping. Het is heel normaal dat de hoger geplaatste bepaald wie wanneer eet. Het is juist goed om de rollen nog eens extra te bekrachtigen. Ik geef jou te eten dus ik sta boven jou. Niks mis mee.

Corrigeren kan ook heel goed werken en wordt naar mijn ogen ook vaak te paniekerig over gedaan. Alleen de timing is zo lastig. Je hebt snel dat je te laat bent of dat je hond de straf aan jou koppelt.

Dus vandaar dat we daar ergens in 1985 mee op zijn gehouden en de slibkettingen aan de kant hebben gedaan. We zijn verder gaan zoeken naar andere oplossingen. Jammer dat er nog steeds hondenscholen zijn die iets hebben van "He ik doe dat al 27 jaar zo dus wat lul je nou?" Zo kom je natuurlijk nooit een stap verder. Ik vind dat jammer.

Groetjes Mark
"Life is what happens to you while you're busy making other plans" - John Lennon -

In mijn hart nog steeds bij me, Malou 01-06-2000 - 03-11-2005
Zoie
Zeer actief

Wil de hond schreef:
starfleet schreef:Uit de oude Doos: de oude Martin Gaus methode.

Doe de hond op de juiste wijze de slipketting om(.....)

Vervolgens begint u te lopen zonder iets te zeggen (.....)
Plotseling zonder iets te zeggen loopt u de andere kant uit. Het is heel goed mogelijk dat de hond in paniek raakt, gaat piepen of janken, gaat liggen, tegen u opspringt, voor u gaat lopen, u probeert te bijten enz.( ...)
Wat hij ook doet, u negeert hem en loopt vastbesloten een aantal meters verder(. ...)Raakt hij verstrikt in de lijn jammer. Dan sleurt u hem maar tegenstribbelend mee. U ziet zijn probleem niet omdat het zijn probleem is niet het uwe. Voor u is de hond lucht...

Uit uw hond gehoorzaam in 10 lessen

:eek:

Anne
Je kunt het ook zo lezen:
Baasje schreef:Uit de oude Doos: de Hond laat Baas uit-methode.

Doe op de juiste wijze de baas aan de lijn vast(.....)

Vervolgens begint u te lopen zonder iets te zeggen (.....)
Plotseling zonder iets te zeggen loopt u de andere kant uit. Het is heel goed mogelijk dat de baas in paniek raakt, gaat piepen of janken, gaat liggen, op de grond valt, voor u gaat lopen, u probeert te korrigeren enz.( ...)
Wat hij ook doet, u negeert hem en loopt vastbesloten een aantal meters verder(. ...)Raakt hij verstrikt in de lijn jammer. Dan sleurt u hem maar tegenstribbelend mee. U ziet zijn probleem niet omdat het zijn probleem is niet het uwe. Voor u is de baas lucht...

Uit uw baas gehoorzaam in 10 lessen

:eek:

Baasje.
:smile: Grappig Wil, deze omdraaing.

Maar ik wil er toch nog iets serieus over proberen te zeggen.

Als ik met mijn hond aan de lijn langs een paal loop, hij links en ik rechts, en we raken verstrikt, dan begrijp ik wat er gebeurt, maar de hond niet. Natuurlijk kan ik hem leren aan de juiste kant van de paal te lopen, of kan hij dat zelf uit ervaring leren, maar begrijpen doet hij het nooit.

Een hond kan aan de lijn allerlei vormen van gedrag vertonen die door ons als erg vervelend wordt ervaren, maar om daar etiketten als "maling aan de baas" en "respectloos" aan te koppelen, veronderstelt naar mijn mening een verstandelijk vermogen bij de hond die hij niet heeft.

Een hond die zijn poot heft en tegen de baas aan piest, maakt op zijn hondse manier duidelijk dat hij geen respect heeft voor de baas. Maar bij dat hele lijngebeuren, heb ik daar mijn twijfels over.
Laatst gewijzigd door Zoie op 04 sep 2005 13:58, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding
Eline*
Zeer actief
Contacteer:

starfleet schreef:

Anne
Dat bedelen wordt gewoontegedrag. We zijn allemaal ooit op het potje gaan poepen omdat pappa en mamma er handenklappend omheen liepen. Nu gaan we dus braaf naar de wc. Als ze nu nog handenklappend om ons heen liepen als we zaten te poepen werden we woest..toch?
Het zelfde geldt voor leren schrijven, leren dat tekenen op papier moet en niet op de muur ect ect ect.
Gewoontegdrag..als het een gewoonte is volstaat af en toe een schouderklopje en is zelfs uitgebreid belonen gewoonweg niet meer echt op zijn plaats.
Bewust iets fout doen, zoals op je 30ste tekenen op de muur, daar mag dan wel weer een standje voor gegeven worden. :wink:
Groet Eline,
Juno en Kiki
Afbeelding
starfleet
Erelid

Zoie schreef:
Je kunt ook met positieve training een hond zo ver krijgen dat hij voor niks nog aandacht heeft als voor de baas ( en de bal b.v. ) Dan heb je positief getraind, maar hoeveel hond heb je dan nog ? M.a.w. het zit niet alleen in de manier van trainen wat goed is voor de hond.

In mijn visie, die, zoals gezegd, persoonlijk is.
Op die manier, daar moet ik ook niet aan denken. Ik wil de aandacht als ik die vraag en regelmatig even checken bij het loslopen en snuffen mag ook gerust aan de lijn, tijd genoeg :wink:

Anne
starfleet
Erelid

Eline* schreef:
Dat bedelen wordt gewoontegedrag. We zijn allemaal ooit op het potje gaan poepen omdat pappa en mamma er handenklappend omheen liepen. Nu gaan we dus braaf naar de wc. Als ze nu nog handenklappend om ons heen liepen als we zaten te poepen werden we woest..toch?
Dat klopt wel, wij staan ook niet meer te juichen als Buffy buiten een plasje doet;-))

Anne
Eline*
Zeer actief
Contacteer:

Inge O schreef:hoe zou ik dit dan moeten aanpakken met ballen en snoepjes :denken: ? elke halve minuut loopt of fietst er wel iemand langs, of zit er iemand op een bankje. daar kan je dan toch onmogelijk consequent in zijn? je kan toch niet verwachten dat een hond bij elke mens of hond naast je komt staan, of zie ik hier iets helemaal over het hoofd :19: ?
Je ziet over het hoofd dat je nu elke keer weer alert moet zijn bij het passeren van mensen/andere honden, jaar in jaar uit en ik een maand lang bij alles en iedereen wat ik passeer koek in Kiki stop en nu alleen nog maar om me heen kijk wat eraan komt als ze naast me komt lopen.

*edit* mijn ervaring heeft geleerd dat het naast lopen wat uitdooft als je niet meer beloond, maar dat de hond het dan dus ook niet meer lonend vindt om mensen of andere honden op te zoeken. Die gewoonte heb je immers laten wegvagen.
Je hebt dus de keuze. Beloon je met regelmaat nog wel hou je de gewoonte van het naast je lopen als je iets passeert erin, stop je met belonen nadat je echt een goede langdurigere gewoonte hebt gecreeerd, zal het naastlopen wat uitdoven en mijn ervaring is dan dat voorbijgangers ook niet meer interessant zijn en de hond dus gewoon zijn eigen ding doet, behalve als je even aandacht vraagt..dan staan ze gelijk weer naast je! :wink:
belonen is in deze dus eigenlijk puur een andere associatie aanleren..bij een bepaalde prikkel bepaald gedrag lonend maken.
Groet Eline,
Juno en Kiki
Afbeelding
Baily

Ongelezen bericht door Baily »

Inge O schreef:
Eline* schreef:
Inge O schreef:hoe zou ik dit dan moeten aanpakken met ballen en snoepjes :denken: ? elke halve minuut loopt of fietst er wel iemand langs, of zit er iemand op een bankje. daar kan je dan toch onmogelijk consequent in zijn? je kan toch niet verwachten dat een hond bij elke mens of hond naast je komt staan, of zie ik hier iets helemaal over het hoofd :19: ?
Je ziet over het hoofd dat je nu elke keer weer alert moet zijn bij het passeren van mensen/andere honden, jaar in jaar uit en ik een maand lang bij alles en iedereen wat ik passeer koek in Kiki stop en nu alleen nog maar om me heen kijk wat eraan komt als ze naast me komt lopen.

*edit* mijn ervaring heeft geleerd dat het naast lopen wat uitdooft als je niet meer beloond, maar dat de hond het dan dus ook niet meer lonend vindt om mensen of andere honden op te zoeken. Die gewoonte heb je immers laten wegvagen.
Je hebt dus de keuze. Beloon je met regelmaat nog wel hou je de gewoonte van het naast je lopen als je iets passeert erin, stop je met belonen nadat je echt een goede langdurigere gewoonte hebt gecreeerd, zal het naastlopen wat uitdoven en mijn ervaring is dan dat voorbijgangers ook niet meer interessant zijn en de hond dus gewoon zijn eigen ding doet, behalve als je even aandacht vraagt..dan staan ze gelijk weer naast je! :wink:
belonen is in deze dus eigenlijk puur een andere associatie aanleren..bij een bepaalde prikkel bepaald gedrag lonend maken.
zou ik een hond hebben die heel erg verkeerde dingen uitvreet (of het probeert althans), dan zou ik het zeker overwegen om de training op die manier toe te passen, maar zo erg is het hier gelukkig ook weer niet :mrgreen: .
eigenlijk is dat 'vervagen' hier ook wel min of meer van toepassing, want ze lopen er totaal niet op te focussen. maar attent moet ik wel blijven, hoewel dat ook daaraan ligt dat ik dat sowieso ook wíl blijven. ik wil geen wandelende/fietsende mensen storen, en ik wil geen mensen met andere honden storen, dus met de ogen in de zakken wandelen is geen optie. maar dat is het ook niet als je met snoepjes werkt natuurlijk.
Het verschil is dat je met een correctie steeds moet blijven opletten of je hond niet weer de fout ingaat en door je hond aan te leren dat als er iemand aankomt, dat er dan iets leuks is bij de baas, dan komen ze dus al vanzelf naar je toe.

Als je dus een hele tijd voorkomt dat ze uitvallen naar mensen, gewoon omdat ze de kans niet meer krijgen en ander gedrag aanleert, dan ben je toch waar je zijn wilt.

En je blijft niet altijd maar belonen met koekjes of snoepjes, op een gegeven moment ga je dat minderen en af en toe beloon je nog wel, of je zegt "braaf"of zoiets of je pakt een stok en gaat eventjes gooien.

Want als jij bijvoorbeeld je honden duidelijk maakt dat het niet mag wat ze doen en dat helpt dan voor een half uur, dan hebben ze dus niet iets anders aangeleerd wat wel mag, in plaats van wat ze wilden gaan doen. Dat vind ik een groot verschil.
Zoie
Zeer actief

nog even een vraagje: hoe doe je dat dan. Er komt een hond aan, jouw hond komt bij je, je geeft een koekje, hap -slik-weg en dan is die hond er nog natuurlijk. Nog een koekje geven ?

Ben de laatste dagen Spok aan het volgen leren. Vinger naar beneden, koekje in de handpalm, en volgen maar. Soms alleen de vinger, en belonen na een bepaalde tijd. Misschien een manier om hem z.n. bij me te gaan houden, hoewel ik het een beetje betwijfel, want erg voergericht is Spok niet, al begint het te komen, en reageert hij er beter op dan in het begin.
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Gedrag en opvoeding”