Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

barf

Forum voor opmerkingen en vragen over alle soorten hondenvoer. Over kant en klare hondenbrokken, kvv tot rauwvoer.

Moderator: moderatorteam

chuckie
Zeer actief

Ongelezen bericht door chuckie »

TessVanT schreef:Wat ik ook nog wou zeggen waarom ik niet alleen maar/vooral vlees aan mijn hond voer is dat ik vind dat het vlees uit de bio industrie helemaal niet gezond is. Het is ook niet gezond voor honden. Daarom kun je beter ook restjes van groenten en fruit geven. Die geven weer bescherming tegen ziektes en ook kanker. De hoeveelheid vlees en dierlijk spul moet niet hoger liggen als een procent of 70 of 75 voor je hond. Ook dit soort dingen bedoel ik dus met dat je hond geen wolf is. Een wolf eet geen bio industrie vlees. En een wolf rookt ook niet mee. En een wolf is in de buitenlucht en onze honden zijn vooral binnen. En je hond buiten leggen is in de stad geen doen want dan ademt hij troep in van fabrieken.
vlees uit de bioindustrie zal iid niet net zo goed zijn als vlees van wild,maar wat denk je wat er allemaal aan/op/in je groenten en fruit zit?
ik zou tovh erg bang zijn - als ik op jouw manier zou voeren- dat mijn hond bepaalde tekorten krijgt,ik zou me toch meer aan de richtlijnen houden.
Chuckie 16-12-2005 - 16-11-2018 +
Voor altijd in ons hart
TessVanT
Vaste gebruiker

Ongelezen bericht door TessVanT »

vlees uit de bioindustrie zal iid niet net zo goed zijn als vlees van wild,maar wat denk je wat er allemaal aan/op/in je groenten en fruit zit?
ik zou tovh erg bang zijn - als ik op jouw manier zou voeren- dat mijn hond bepaalde tekorten krijgt,ik zou me toch meer aan de richtlijnen houden.
Misschien moet je nog een keer lezen? Mijn vorig hond is bijna 19 jaar geworden op dit. De honden die mijn ouder hadden (van Bouviers tot Herders tot kruisingen zijn allemaal ouder als 14 geworden. 17 was niet eens een uitzondering. Hoe kun jij te beweren dat ik bang moet zijn dat mijn hond tekorten op loopt? Mijn vorige hond is op dit eten 19 geworden en is 1 keer bij de dierenarts geweest om hem af te spuiten. Volgens mij heb jij zelf een pup. Die nog geen dag heeft geprooid dus waar praat je over? Jij gaat richtlijnen volgen die zich nog niet eens bewezen hebben. Want hoeveel generaties honden praat jij over die zijn gevoerd met prooien van bio industriebeesten?
chuckie
Zeer actief

natuurlijk kan het goed gaan op dit voer wat jij geeft,maar het kan ook voor een hoop problemen zorgen.en zo is het ook met honden die brokken eten.voor deze pup heb ik is een opvanghond gehad die vreselijk mager en aan de diaree was,dierenartsen wisten niet meer wat ze moesten doen.het beest was ook voor veel dingen allergisch.zodra hij versvlees en later barf at,knapte hij zienderogen op.totaal geen problemen meer!dus ga me dan niet vertellen dat het zo goed is om zomaar wat te voeren,het kan idd goed gaan,maar daar is alles mee gezegd denk ik.
Voor altijd in ons hart
TessVanT
Vaste gebruiker

chuckie schreef:natuurlijk kan het goed gaan op dit voer wat jij geeft,maar het kan ook voor een hoop problemen zorgen.en zo is het ook met honden die brokken eten.voor deze pup heb ik is een opvanghond gehad die vreselijk mager en aan de diaree was,dierenartsen wisten niet meer wat ze moesten doen.het beest was ook voor veel dingen allergisch.zodra hij versvlees en later barf at,knapte hij zienderogen op.totaal geen problemen meer!dus ga me dan niet vertellen dat het zo goed is om zomaar wat te voeren,het kan idd goed gaan,maar daar is alles mee gezegd denk ik.
Waarom beweer jij dat ik zomaar wat doe? Ik vind dat gedurft. En aan toevalligheid doe ik niet. Dit is niet mijn eerste hond die zo gevoerd wordt en wat ik voer is toch niet te vergelijken met brokken? Ik sprak mijn ouwe heer. Niet alleen mijn vader voerde zijn honden zoals ik dat doe zijn vader deed het ook zo dus ik praat over de derde generatie mensen die zijn honden zo voert dus wat bedoel je nou?
chuckie
Zeer actief

TessVanT schreef:[

Waarom beweer jij dat ik zomaar wat doe? Ik vind dat gedurft. En aan toevalligheid doe ik niet. Dit is niet mijn eerste hond die zo gevoerd wordt en wat ik voer is toch niet te vergelijken met brokken? Ik sprak mijn ouwe heer. Niet alleen mijn vader voerde zijn honden zoals ik dat doe zijn vader deed het ook zo dus ik praat over de derde generatie mensen die zijn honden zo voert dus wat bedoel je nou?
met zomaar wat doen bedoel ik dat je je niet aan bepaalde richtlijnen houdt van wat je hond nodig heeft.hij heeft van alles een bepaalde hoeveelheid nodig om aan de voedingstoffen te komen die hij nodig heeft.
krijgt hij dit niet binnen,dan kan het een hoop problemen geven,maar het kan ook goed gaan.net als dat mensen koffie drinken,roken en ongezond eten,kan heel goed gaan,heel hun leven lang,ze kunnen er oud mee worden,maar t is niet gezond.
Voor altijd in ons hart
Sennaruby
Zeer actief
Aantal honden: 2
Contacteer:

Ongelezen bericht door Sennaruby »

Jij beweert precies hetzelfde. Jij zegt ook dat het prooidiermodel een richtlijn is die zich niet bewezen heeft, maar al decennialang worden er vele honden op deze manier gevoerd, ook met bioindustriebeesten, maar ook op andere manier met andere verdelingen van hoeveelheid botten, orgaanvlees, spiervlees en al dan niet toevoegingen van groente en/of tafelrestjes. De discussie of het al dan niet goed voor je hond zou zijn is eindeloos. sommige honden doen het niet goed op een laag percentage botten in hun voeding terwijl andere juist meer botten of andere ingredienten nodig hebben. Wel is het vaak handig en fijn om een bepaalde richtlijn aan te houden en te kunnen terugvallen op mensen die dezelfde manier van voeren aanhouden. Als jouw honden en die van je ouders en grootouders het goed doen op deze manier van voeren, prima toch?
Afbeelding
TessVanT
Vaste gebruiker

chuckie schreef:
TessVanT schreef:[

met zomaar wat doen bedoel ik dat je je niet aan bepaalde richtlijnen houdt van wat je hond nodig heeft.hij heeft van alles een bepaalde hoeveelheid nodig om aan de voedingstoffen te komen die hij nodig heeft.
krijgt hij dit niet binnen,dan kan het een hoop problemen geven,maar het kan ook goed gaan.net als dat mensen koffie drinken,roken en ongezond eten,kan heel goed gaan,heel hun leven lang,ze kunnen er oud mee worden,maar t is niet gezond.
Welnee kind zo ingewikkeld is het allemaal niet. Een hond heeft botten voor de kalk nodig en vlees voor de vitamines en mineralen en restjes voor de rest. En al generatie na generatie worden honden daar oud op. En wat ik mijn hond voer is niet te vergelijken met rokende en drinkende mensen dus wat je hier voor vergelijk probeert te trekken ontgaat me?
TessVanT
Vaste gebruiker

Sennaruby schreef:Jij beweert precies hetzelfde. Jij zegt ook dat het prooidiermodel een richtlijn is die zich niet bewezen heeft, maar al decennialang worden er vele honden op deze manier gevoerd, ook met bioindustriebeesten, maar ook op andere manier met andere verdelingen van hoeveelheid botten, orgaanvlees, spiervlees en al dan niet toevoegingen van groente en/of tafelrestjes. De discussie of het al dan niet goed voor je hond zou zijn is eindeloos. sommige honden doen het niet goed op een laag percentage botten in hun voeding terwijl andere juist meer botten of andere ingredienten nodig hebben. Wel is het vaak handig en fijn om een bepaalde richtlijn aan te houden en te kunnen terugvallen op mensen die dezelfde manier van voeren aanhouden. Als jouw honden en die van je ouders en grootouders het goed doen op deze manier van voeren, prima toch?
Je mist mijn point. Prima dat je een methode volgt dat is mijn bezwaar ook niet maar het voeren van 80% spiervlees vind ik dus geen goed idee om alle redenen die ik de afgelopen berichten geplaatst heb.
Sennaruby
Zeer actief
Contacteer:

Dat vind ik ook geen goed idee en er is ook geen enkele methode die 80% spiervlees voorschrijft, dus dat scheelt weer.
Afbeelding
TessVanT
Vaste gebruiker

Sennaruby schreef:Dat vind ik ook geen goed idee en er is ook geen enkele methode die 80% spiervlees voorschrijft, dus dat scheelt weer.
Volgens mij heb je iets op pagina 1 gemist want het prooidiermodel is dus 75 procent tot 80 procent spiervlees en ik vind 75 procent spiervlees dus ook al teveel en 80 procent vind ik ook veel te veel.
Sennaruby
Zeer actief
Contacteer:

Dat prooidiermodel is niet het proodiermodel dat ik ken. Ik denk dat het een eigen aanpassing is, want het prooidiermodel dat ik ken hanteert andere percentages:

50-60% spiervlees
15-20% orgaanvlees
10-20% bot

Maar zoals ik al zei, zijn er heel veel verschillende voedingsstrategieën en modellen. 80% spiervlees is mijns inziens zeker te veel.
Afbeelding
Golden Stanley

Ongelezen bericht door Golden Stanley »

TessVanT schreef:
Sennaruby schreef:Dat vind ik ook geen goed idee en er is ook geen enkele methode die 80% spiervlees voorschrijft, dus dat scheelt weer.
Volgens mij heb je iets op pagina 1 gemist want het prooidiermodel is dus 75 procent tot 80 procent spiervlees en ik vind 75 procent spiervlees dus ook al teveel en 80 procent vind ik ook veel te veel.
50/50 en 60/40 van wat Billinghurst voorschrijft, dat is voor mijn honden teveel. Ga er maar vanuit dat de 75/80% spiervlees en rest opvullen met bot, orgaan en overig perfecte verhoudingen zijn voor mijn honden. Overigens is het niet altijd volgens deze verhouding. Er zitten zeker 2 dagen bij dat het een verhouding van 50/50 RMB heeft en dan zit er groentemix bij voor extra vezel. En 2 vastendagen met alleen wat groente/fruitmix of 1 kleine RMB. Zo heeft ieder zijn eigen 'richtlijn' van wat voor zijn/honden perfect is. Had ik mij strak aan Billinghurst gehouden, dan had mijn hond nu van ellende op KVV gezeten vanwege een zware endeldarmontsteking die plots optrad terwijl het voorheen wel al die tijd goed is gegaan. Reken maar dat ze geen tekorten of wat dan ook oplopen. Ik heb het bewijs daarvan in handen, want allebei zijn ze recent bloed getest op bepaalde waardes en alles is keurig in orde.
Golden Stanley

TessVanT schreef:
Dit haal je uit hele prooi, dus hele kip, vis, konijn of ander gevogelte.
Het zelf samenstellen uit vleesmaaltijden is koffiedik berekenen en daarmee zit je vaak onder de 80% als je het botpercentage daarbij meetelt. In totaal botpercentage over 1 week zit ik tussen 15-20% bot.
Reken je 1 pensmaaltijd mee (dat is spiervlees/bot), dan kom je op die 80%. Niks geen probleem dus.
chuckie
Zeer actief

Sennaruby schreef:Dat prooidiermodel is niet het proodiermodel dat ik ken. Ik denk dat het een eigen aanpassing is, want het prooidiermodel dat ik ken hanteert andere percentages:

50-60% spiervlees
15-20% orgaanvlees
10-20% bot

Maar zoals ik al zei, zijn er heel veel verschillende voedingsstrategieën en modellen. 80% spiervlees is mijns inziens zeker te veel.
dat is zeker te veel.het prooidiermodel wat jij hier omschrijft is ook degene die ik aanhoud.
Voor altijd in ons hart
Sennaruby
Zeer actief
Contacteer:

Ik reken pens niet tot spiervlees/bot, maar gewoon tot orgaan. Ik weet dat pens vele extra's bevat en dat sommigen het tot spiervlees/complete maaltijd bombarderen, maar ikzelf reken het tot orgaan/goede tandenborstel.
Afbeelding
chuckie
Zeer actief

Sennaruby schreef:Ik reken pens niet tot spiervlees/bot, maar gewoon tot orgaan. Ik weet dat pens vele extra's bevat en dat sommigen het tot spiervlees/complete maaltijd bombarderen, maar ikzelf reken het tot orgaan/goede tandenborstel.
ik reken pens ook gewoon tot orgaan :wink:
Voor altijd in ons hart
TessVanT
Vaste gebruiker

Sennaruby schreef:Dat prooidiermodel is niet het proodiermodel dat ik ken. Ik denk dat het een eigen aanpassing is, want het prooidiermodel dat ik ken hanteert andere percentages:

50-60% spiervlees
15-20% orgaanvlees
10-20% bot

Je maakt het nu helemaal ingewikkeld. Het prooienmodel bestaat grofweg uit 10 procent bot met uitschieters naar 15 procent en 10 procent orgaanvlees en de rest is basically spiervlees. Wat jij hier hanteert is dus het Sennabury-fantasie-prooienmodel :mrgreen: maar het is niet zoals ze het hanteren op de die hard prooienmodellen groepen.
Sennaruby
Zeer actief
Contacteer:

Ik weet niet waar jij jouw prooidiermodel vandaan hebt, maar ik heb deze niet verzonnen hoor. Deze komt van het forum voernatuurlijk.nl
Afbeelding
Golden Stanley

Meer manieren van rauw voeden.

Als je het gratis E-book download van Work Wonders en op pag. 25 kijkt, zie je wat bedoelt wordt met 'hele karkassen'. Het is hooguit 10% uit een prooi.

http://www.rawmeatybones.com/

Mogens Eliassen hield 1/3 RMB, 1/3 orgaan en 1/3 groente aan. Althans, in zijn nieuwe uitgave komt hij terug op de hoeveelheid groente.
http://k9joy.com/education/feedyourdog.php

Percentages van Mogens volgens de lezing.

Hoofdbestanddelen van rauwe voeding:
- organen 15%
- pens 10%
- vlees 45%
- botten 5-15%
- vet 15%

De groentes zijn nu dus 'verbannen'. :mrgreen: Ien kan daar waarschijnlijk meer over vertellen.

Je ziet dat hij pens als spiervlees rekent wat door zijn calcium/fosfor-verhouding onder een complete RMB-maaltijd gerekend mag worden.

Leuke link gevonden met aantekingen van de lezing in Nederland:
http://home.hetnet.nl/~m.bladder/versvlees.htm

Ian Billinghurst met zijn verhaal hoe wolven in het wild eten......met groentes en veel supplementen. :mrgreen:
http://www.barfworld.com/html/learn_mor ... nary.shtml

En nog een linkje met de verschillende methoden:
http://www.barfplaats.nl/yabbse/index.p ... readid=788

Kortom; voor iedere hond en baas wat wils. Goed kijken naar je hond en combineren waar hij baat bij heeft. :ok:
Golden Stanley

Sennaruby schreef:Ik reken pens niet tot spiervlees/bot, maar gewoon tot orgaan. Ik weet dat pens vele extra's bevat en dat sommigen het tot spiervlees/complete maaltijd bombarderen, maar ikzelf reken het tot orgaan/goede tandenborstel.
De RMB's zijn betere tandenborstels, hoor. Veel honden hebben een pens binnen een paar minuten opgeslokt. :mrgreen:
Moniek B.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Flatcoated en Golden Retriever
Contacteer:

Ongelezen bericht door Moniek B. »

Golden Stanley schreef:Leuke link gevonden met aantekingen van de lezing in Nederland:
http://home.hetnet.nl/~m.bladder/versvlees.htm
Hé, je hebt mijn site gevonden!! :ok: :wink:

Weet iemand trouwens of de nieuwe nederlandstalige update van Mogens boek al klaar is? Tijdens de lezing zei hij in maart, maar heb nog niets gezien.....En zit vol smart te wachten!
Groetjes,
Monique, Ean en Griffin!
Monique Bladder
Golden Stanley

Het werd half april heb ik begrepen?

Hopelijk vind je het niet erg dat ik je link heb neergezet. Als je het niet wilt, dan haal ik het weg maar er staat wel keigoede info op. :mrgreen:
Geer
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Geer »

Nah, volgens mij is het ECHT niet zo moelijk hoor! Je geeft gewoon regelmatig vlees, bot of vleesbot, ook regelmatig maar iets minder regelmatig of minder qua hoeveelheid orgaanvlees... En voor de rest kieper je erbij wat je leuk vindt! Klaar is Klara, kind kan de was doen!
ien
Erelid
Contacteer:

Ongelezen bericht door ien »

TessVanT schreef:Poeh mijn hond eet teveel om op te noemen. Ze krijgt allereerst alle botresten van het vlees dat ik eet. Ik eet van allerlei soorten vlees en het vlees haal ik er af en het bot gaat naar de hond. .
dit lijkt sterk op een straathondenmodel :mrgreen:
overigens is dit een "methode" die heel veel honden te eten krijgen, zeker in verschillende landen om ons heen waar nog geen cultuur van brokken of ander fabrieksmatigvoer voor honden is
Afbeelding
Lizzy
Actief
Mijn ras(sen): De Dalmatische Hond
Contacteer:

Ongelezen bericht door Lizzy »

Ik ben ook bij de lezing van Eliasen geweest en groente is zeker niet van menu verdwenen (ik heb juist de indruk gekregen dat hij groente een belangrijk onderdeel vindt van de hondenmaaltijd).

Zoals ik het begreep:

2/3 van het menu moet onderverdeeld zijn in:
Orgaan 15%
Pens 10%
Vlees 45%
Vet 15%
Botten 15%
1/3 Groente en fruit, gras, noten en restjes van je eigen maaltijd.

Of:

50% vlees en pens
10% a 15% vet
10% a 15% groente
10% a 15% orgaan
10% a 15% bot

Verder ben ik het helemaal met je eens!! Voor ieder wat wils!! Volgens mij is de beste methode de methode waar jouw hond het goed op doet.

Groetjes, Lizzy
Moniek B.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Flatcoated en Golden Retriever
Contacteer:

Ongelezen bericht door Moniek B. »

Golden Stanley schreef:Het werd half april heb ik begrepen?

Hopelijk vind je het niet erg dat ik je link heb neergezet. Als je het niet wilt, dan haal ik het weg maar er staat wel keigoede info op. :mrgreen:
Oh, dat was mij dan ontschoten.. Maakt niet uit, zie het vanzelf wel verschijnen...

Ja hoor, vind het prima!! Maar wist niet dat het blijkbaar zo goed te vinden was :pffff: Dank voor het compliment!!
Groetjes,
Monique, Ean en Griffin!
Monique Bladder
ien
Erelid
Contacteer:

Ongelezen bericht door ien »

Moniek B. schreef: Oh, dat was mij dan ontschoten.. Maakt niet uit, zie het vanzelf wel verschijnen...

!!
ik kreeg vanmorgen een mailtje van Anita [K9]binnen met info over c.d's en boeken en transport

zal er een mededeling voor iedereen van maken.
Afbeelding
flatcoat4ever
Actief
Mijn ras(sen): Flatcoated Retriever
Aantal honden: 1
Contacteer:

Ongelezen bericht door flatcoat4ever »

Sennaruby schreef:Het spijt me verschrikkelijk, maar er is nog niet zo lang geleden juist wetenschappelijk vastgelegd dat honden en wolven juist nog nauwer verwant zijn dan al werd aangenomen. De wetenschappelijke naam van de hond (Canis familiaris) is in 1993 aangepast en luidt nu Canis lupus familiaris naar de wolf (Canis lupus).
Het moet je nooit spijten, ieder heeft recht op zijn mening en gelukkig mag je die in Nederland uitten.
Toch moet ik om bovenstaande vergelijking wel een beetje lachen, tuurlijk lijkt qua DNA de hond op een wolf (is inderdaad een wetenschappelijk feit), wij mensen op apen, toch wil ik graag wat anders op mijn bord dan de gemiddelde aap nutigd, al zou dat qua samenstelling en de opbouw van mijn maagdarmstelsel misschien wel beter/gezonder voor me zijn.
Enneh we schijnen ook griezelig veel DNA gelijk te hebben met een rat en varken :denken:

Ik geef mijn hond vers en wel dat wat ik kan bemachtigen/kopen/krijgen/bietsen kortom veroorloven.
Het komt regelmatig dat hij duurder eten in zijn bak heeft dan ik op mijn bord, hij bv een pond (welliswaar afgeprijsd) rundvlees en ik een bord pasta met geraspte kaas of blikje witte bonen in tomatensaus.
Dus als ik eens een proefzakje brokken krijg smikkelt ie dat ook maar op, en de grap is na jaren klooien met 101 soorten brokken vind ie nu zo af ten toe brokken echt zalig :eek: .
Ik probeer'm het beste voor te zetten, en daar horen in mijn optiek brokken al lang niet meer bij, maar we moeten wel roeien met de riemen die we hebben en ivm met mijn uitkering is dat eten dus wel eens van minder kwaliteit of gevarieerder dan ik hem gun.

Prioriteit nr. 1 is eten, daarna komt de luxe om te kijken dat wat we gaan eten voldoende kwaliteit heeft, dus verhoudingen zoveel van dit en zoveel van dat :19: prachtig maar hier eten we wat de pot schaft.
Als ik geld als water zou hebben, kocht ik vriezers vol met een grote diversiteit aan BARF materialen, I keep on dreaming.

Flash ziet er desondanks nog altijd prachtig gespierd en glanzend uit, is vrolijk en levenslustig en lijkt 'het goed te doen' op wat ik 'm voorschotel (maar dat deed ie ook toen ie volledig op brok stond :roll: )
Ga er dan voor het gemak van uit dat ook hier de waarheid in het midden ligt, hele prooimodel voeren indien mogelijk prachtig en is in een goede balans qua verhoudingen enz. maar wat anders is ook goed of in ieder geval toereikend

en wat betreft tafelrestjes, die hebben we niet, onze kliko staat inderdaad ook niet zo vaak bij de straat want als er nog voldoende is is dat een kliekje voor mezelf voor de volgende dag, anders beland het indien niet te zout in zijn maag en hij heeft een grote voorliefde van 'mensen' eten boven rauw, als ie mag kiezen tussen een rauwe of gebakken biefstuk gaat ie 100% voor de laatste. :wink:
gr. Martha eerst met Flash nu met Jalke & Bob en pleeghond Nobel
Afbeelding
Rust in vrede mijn Flash, mijn allerliefste Jochie
(Jet Black Flash of the Ginyard, 19 mei 1998 - 24 april 2011)
chuckie
Zeer actief

als ik geen goedkoop adres had gevonden,zou ik ook nooit overgegaan zijn op barf.het moet wel te betalen blijven,je moet zelf ook nog eten.als ik het met vlees van de slager of super zou moeten doen dan zou ik 6x duurder uit zijn.dan had ik het denk ik op kvv gehouden.
maar met mijn huidige adres kan hij vooor €6,- per maand eten.

dinsdag komt mijn vriezer binnen,en als het goed is komt volgende week ook mijn barf voorraad voor 4 maanden,en dan kan ik van start!
Voor altijd in ons hart
ignit
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door ignit »

Enkele kanttekeningen.

Elke diersoort is het meeste gebaat bij voeding die het nauwst aansluit bij zijn spijsverteringsstelsel en bouw. Honden en wolven zijn carnivoren/prooieters hoe je het ook wendt of keert.

Bij de voeding van je hond(en) kun je het beste uitgaan van de voeding die een wolf in de vrije natuur zou eten maar de grootste fout die iemand kan maken is om uitlatingen te doen als hierboven. Er zijn veel te veel verschillen in de levensomstandigheden van wolven en honden om honden dezelfde voeding te geven dan wolven omdat "spijsvertering en bouw" overeenkomen. Mogens Eliasen toont dit heel duidelijk aan in zijn boek "De Natuurlijke Voeding van Wolven - een richtlijn voor de voeding van onze honden?"

Als je lid bent/wordt van de yahoo-group RawDogsCan, kun je gratis de Engelse versie van Work Wonders downloaden uit de Files en lezen wat Tom Lonsdale precies geschreven heeft over de zogenaamde "hele prooidier methode". Hij is binnenkort ook op deze BARFgroep aanwezig als gast – een gelegenheid die je niet mag missen om alvast kennis te maken met zijn theorien. En de vele beperkingen ervan.

2/3 van het menu moet onderverdeeld zijn in:
Orgaan 15%
Pens 10%
Vlees 45%
Vet 15%
Botten 15%
1/3 Groente en fruit, gras, noten en restjes van je eigen maaltijd.

En

Percentages van Mogens volgens de lezing.
Hoofdbestanddelen van rauwe voeding:
- organen 15%
- pens 10%
- vlees 45%
- botten 5-15%
vet 15%

De groentes zijn nu dus 'verbannen'

---------

Helemaal niet!! :roll:
Het enige verschil is dat hij in de herziene versie aangeeft:

Minimaal 1/3 botten/vet
Minimaal 1/3 vlees/orgaanvlees
Maximaal 1/3 groente

Deze percentages kun je en mag je zelf verder onderverdelen... :ok:
Lees de nieuwe versie van Rauwe Voeding Voor Honden van Mogens ELiasen nog maar eens goed na. En doe wat moeite om de chemische spijsvertering te begrijpen, die ook heel duidelijk en begrijpelijk uitgelegd wordt. Dan begrijp je ook, dat het niet nodig is om pielepeuterig bezig te zijn met percentages grondstoffen - of om je hond aan te passen aan een of andere theoretische opvatting. Zo zijn wij vroeger ooit wel begonnen, want er was nog niet veel informatie, maar nu is dat niet meer nodig

Waar het in werkelijkheid om gaat is zoeken naar wat werkt voor jouw hond(en) in jouw situatie met jouw portemonnee met de informatie die je her en der (uit betrouwbare bronnen) krijgt, als je die getoetst, uitgeprobeerd en welbevonden hebt. (En... ook accepteert dat je hond misschien helemaal geen rauwe voeding kan verdragen en beter af is met gekookte voeding - of brokjes.) :ok:

Ignit Bekken.
www.barf-natuurlijk.nl -
Laatst gewijzigd door ignit op 06 apr 2006 13:11, 1 keer totaal gewijzigd.
Plaats reactie

Terug naar “Voeding”